תיקון גילוי היחוד – הדף היומי י"א בסיון

תיקון גילוי היחוד – הדף היומי י"א בסיון

תיקוני זוהר רשב"י  – רישא.

וּמָאן דְּאִיהוּ מִסִּטְרָא דְאָדָם דְּאִיהוּ "יוד הא ואו הא", אִתְּמַר בֵּיהּ "וְיִרְדּוּ בִדְגַת הַיָּם" (בראשית א, כו) וְכוּ', בְּכֹלָּא שַׁלִּיט כְּמָה דְאִתְבְּרִי בִּשְׁמַיָּא וּבְאַרְעָא וּבְיַמָּא, וַעֲלֵיהּ אִתְּמַר "מַה שֶּׁהָיָה כְּבָר הוּא" (קהלת ג, טו), מַה שֶּׁהָיָה קֳדָם דְּיֵיתֵי לְהַאי עָלְמָא, כְּמָה דְאַתְּ אָמַר "וְאֵין כָּל חָדָשׁ תַּחַת הַשָּׁמֶשׁ" (קהלת א, ט), כְּבָר הוּא מְחוּיָיב לְמֶהֱוִי בְּהַאי עָלְמָא, כְּמָה דְאַתְּ אָמַר "בְּטֶרֶם אֶצָּרְךָ בַבֶּטֶן יְדַעְתִּיךָ" (ירמיהו א, ה), וַאֲשֶׁר לִהְיוֹת כְּבָר הָיָה, וַאֲשֶׁר אִיהוּ לְמֶיהֱוִי בְּהַאי עָלְמָא, כְּבָר הוּא מְחוּיָיב לְמֶיהֱוִי קֳדָם דְּיֵיתֵי לְעָלְמָא הָכָא בְגִלְגּוּלָא.

"וְהָאֱלֹהִים יְבַקֵּשׁ אֶת נִרְדָּף" (קהלת ג, טו), זֶה הֶבֶל דְּאִיהוּ נִרְדָף מִקַּיִן, וְקָם קַיִן וְקָטַל לֵיהּ, הֲדָא הוּא דִכְתִיב "וַיָּקָם קַיִן אֶל הֶבֶל אָחִיו וַיַּהַרְגֵהוּ" (בראשית ד, ח), "וַיָּקָם" וַדַּאי, דַּהֲוָה הֶבֶל עֲלֵיהּ, וְקָם קַיִן וַיַּהַרְגֵהוּ. קַיִן אִתְקְרֵי עַל שֵׁם דְּקַנִּי עַל אֲחוּהָ, בְּגִין דְּחָזָא יְקָרֵיהּ וְתוּקְפֵיהּ לְעֵילָא, דְּקָרְבָּנֵיהּ אִסְתַּלַּק לַאֲתַר דְּעַתִּיק יוֹמִין, דְּאִתְּמַר בֵּיהּ "וְעַתִּיק יוֹמִין יְתִב" (דניאל ז, ט) וְכוּ', וְקָרְבָּנֵיהּ הֲוָה מִבְּכוֹרוֹת צֹאנוֹ, וְאִתְקַבַּל לֵיהּ בְּרַעֲוָא.

אָמַר לֵיהּ, אִם כֵּן דְּקָרְבָּנָא דִילֵיהּ אִתְקַבַּל, אַמַּאי אִתְיַיהִיב חֵילָא לְקַיִן לְמִקְטְלֵיהּ, אמאי), אָמַר לֵיהּ הָכָא וַדַּאי רָזָא עִלָּאָה, דְּאִיהוּ הֲוָה דַרְגָּא דְּעֵץ הַדַּעַת טוֹב וָרָע דְּחָאב בֵּיהּ, וּבַמֶּה דְחָאב בֵּיהּ קַבִּיל עָנְשֵׁיהּ בְּהַאי עָלְמָא, וּבְהַהוּא קָרְבָּנָא דְאִתְקַבִּיל מִנֵּיהּ אִשְׁתֵּזִיב מֵעָנְשָׁא דְהַהוּא עָלְמָא, דִתְרֵי עָנְשֵׁי הֲוָה מְחוּיָיב חַד לְעֵילָא וְחַד לְתַתָּא, הֲדָא הוּא דִכְתִיב "כִּי בְּיוֹם אֲכָלְךָ מִמֶּנּוּ מוֹת תָּמוּת" (בראשית ב, יז). אָמַר לֵיהּ, וְהָא אָדָם הֲוָה דְחָאב בְּהַאי אִילָנָא, אָמַר לֵיהּ עוֹבָדָא דַאֲבוּהָ הֲוָה לֵיהּ וּמֵת, אָמַר לֵיהּ "כִּי בְּיוֹם אֲכָלְךָ מִמֶּנּוּ" (בראשית ב, יז) כְּתִיב, אָמַר לֵיהּ בְּהַהוּא יוֹם הִצִּיץ וּמֵת.

(דף קב ע"א) אָמַר רַבִּי שִׁמְעוֹן בְּגִין דָּא כְּתִיב "יֶשׁ הֶבֶל אֲשֶׁר נַעֲשָׂה עַל הָאָרֶץ אֲשֶׁר יֵשׁ צַדִּיקִים אֲשֶׁר מַגִּיעַ אֲלֵהֶם כְּמַעֲשֵׂה הָרְשָׁעִים" (קהלת ח, יד) וְגוֹ', וְהָכָא אִתְרְמִיז צַדִּיק וְרַע לוֹ רָשָׁע וְטוֹב לוֹ. צַדִּיק וְרַע לוֹ הָכָא אִתְרְמִיז, "יֵשׁ צַדִּיקִים אֲשֶׁר מַגִּיעַ אֲלֵהֶם כְּמַעֲשֵׂה הָרְשָׁעִים", וְדָא רָזָא דְצַדִּיק דְּאַעֲרַע לֵיהּ כְּמַעֲשֵׂה הָרְשָׁעִים, לַאו דְּאִיהוּ רָשָׁע וְלַאו בֶּן רָשָׁע אֶלָּא כְּמַעֲשֵׂה הָרְשָׁעִים דְּחָב בְּעוֹבָדָא דְחַיָּיבַיָּא, דְאִינוּן סמא"ל וְנָחָשׁ, אִירַע לֵיהּ עוֹבָדָא דִלְהוֹן, וְהַאי אִיהוּ רָזָא "פֹּקֵד עֲוֹן אָבֹת עַל בָּנִים" (שמות כ, ד), בְּגִין דְּמַעֲשֵׂה אֲבוֹתֵיהֶם בִּידֵיהֶם, דָּא גְרִים לְהֶבֶל מִיתָה, וּמֵת בְּלָא בֵן, וּבְגִין דָּא אָזִיל בְּגִלְגּוּלָא, שִׁי"ן דְּמֹשֶׁה אִיהוּ שֵׁ"ת מִתַּמָּן רָוַוח שִׁי"ן, הֲדָא הוּא דִכְתִיב "כִּי שָׁת לִי אֱלֹהִים זֶרַע אַחֵר תַּחַת הֶבֶל כִּי הֲרָגוֹ קָיִן" (בראשית ד, כה), תַּחַת הֶבֶל וַדַּאי, דְּהֶבֶל רָכִיב עֲלֵיהּ, וְאִתְעֲבִיד שֵׁת הַרְכָּבָה לֵיהּ, וְאִיהִי סִיּוּמָא דְאַלְפָא בֵּיתָא, וּבְגִין דָּא תַּחַת הֶבֶל.

הֶבֶ"ל הַלֵּ"ב, וַעֲלֵיהּ אִתְּמַר הַלֵּב רוֹאֶה, וְאִיהוּ ה' מִמֹּשֶׁה, וְהַלֵּב אִיהוּ לִשְׂמָאלָא דְאִיהוּ אֱלֹהִים, הַלֵּב מֵבִין, וְאִיהוּ סָתִיר בִּנְיָינָא וְנָפְלַת בְּגִינֵיהּ, וּבְגִין דָּא "וַיַּסְתֵּר מֹשֶׁה פָּנָיו כִּי יָרֵא מֵהַבִּיט אֶל הָאֱלֹהִים" (שמות ג, ו), בְּגִין דְּתַמָּן הַוָּה דְחָב בֵּאלֹהִי"ם, דְּאִיהוּ אֱלֹהִים דְּעוֹבָדָא דִבְּרֵאשִׁית, וְדָא אִיהוּ דְחָב בְּמַעֲשֶׂה.

 

תיקוני זוהר תניינא רמח"ל  – סופא.

וְהָא אֵלִיָּהוּ נְבִיאָה מְהֵימְנָא אָתֵי פָּתַח וְאָמַר, ר' ר' כְּתִיב "יִתַּמּוּ חַטָּאִים מִן הָאָרֶץ" (תהלים קד, לה) לְזִמְנָא דְּאָתֵי דְּאִתְּמָר בֵּיהּ "בִּלַּע הַמָּוֶת לָנֶצַח" (ישעיהו כה, ח) וְדָא מֵת דְּאִתְהַדַּר תָּם. דְּעַד דְּסִטְרָא אַחֲרָא אִתְפַּשַּׁט בְּעָלְמָא מוֹתָא אִשְׁתַּכְּחַת בְּעָלְמָא. כֵּיוָן דְּהַאי אִתְעַבַּר וְאִסְתַּלַּק, כְּדֵין מוֹתָא לָא אִשְׁתַּכְּחַת. בְּגִין כָּךְ "בִּלַּע הַמָּוֶת" (ישעיהו כה, ח) מִסִּטְרָא דְּמָוֶת וַדַּאי דְּאִתְהַדַּר תָּם. כְּגַוְנָא דָּא "בַּמִּדְבָּר הַזֶּה יִתַּמּוּ וְשָׁם יָמֻתוּ" (במדבר יד, לה). דְּהָא תָּמָן אִצְטְרִיךְ לְאִתְעַבְּרָא זוֹהֲמָא דִּלְהוֹן, בְּגִין כָּךְ יִתַּמּוּ. אֲבָל בְּגִין כָּךְ "וְשָׁם יָמֻתוּ", עַד דְּאִסְתַּלַּק זוֹהֲמָא דָּא. וְעַל רָזָא כְּתִיב "וְגַם יַד יְהֹוָה הָיְתָה… עַד תֻּמָּם" (דברים ב, טו) וְכוּ' "עַד תֻּמָּם" עַד דְּאִתְהַדַּר מֵת – תָּם. וּבְהַהוּא זִמְנָא "יִתַּמּוּ חַטָּאִים מִן הָאָרֶץ" כְּדֵין "וּרְשָׁעִים עוֹד אֵינָם" (תהלים קד, לה).

וָעוֹד, "יִתַּמּוּ חַטָּאִים" אִלֵּין עֵרֶב רַב, דִּבְכָל דָּרָא אַשְׁכְּחַן מִינַּיְיהוּ, וּמִתְעַבְּרָן מִגּוֹ עַמָּא קַדִּישָׁא. דְּהָא בְּקַדְמִיתָא לָא יָכִילוּ יִשְׂרָאֵל לְאִתְדַכָּאָה מִינַּיְיהוּ כֹּלָּא בְּזִמְנָא חֲדָא, וְאִתְדַּכְיָין הָכִי זְעֵיר בְּכָל דָּרָא. עֲלַיְיהוּ כְּתִיב "וּבְיוֹם פָּקְדִי וּפָקַדְתִּי עֲלֵהֶם חַטָּאתָם" (שמות לב, לד). דְּעֶרֶב רַב אִינוּן דְּגָרְמוּ לְיִשְׂרָאֵל לְמֶעֱבַד עֶגְלָא, וְאִינּוּן נָטְלִין עוֹנְשָׁא דִּלְהוֹן בְּכָל דָּרָא, וְאִתְעַבְּרָן מִגּוֹ עַמָּא קַדִּישָׁא. וְאִי תֵּימָא מַאי "בְּיוֹם פָּקְדִי" (עמוס ג, יד)? אֶלָּא תָּא חֲזֵי, כָּל דָּרָא אִזְדַּמַּן קַמֵּי מַלְכָּא עַד לָא יֵיתֵי לְעָלְמָא. וְהָיִינוּ דְּאוּקְמוּהָ 'דּוֹר דּוֹר וַחֲכָמָיו דּוֹר דּוֹר וְדוֹרְשָׁיו' (סנהדרין לח). כֵּיוָן דְּאִשְׁתְּלִים דָּרָא, תָּב קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא וְקַבִּיל לֵיהּ בְּחוּשְׁבָּנָא וַדַּאי. בְּהַהוּא זִמְנָא אַעֲבַר מֵהַהוּא דָּרָא אִינוּן עֵרֶב רַב דְּאִתְעָרִיבוּ בֵּיהּ. בְּגִין כָּךְ "וּבְיוֹם פָּקְדִי וּפָקַדְתִּי" (שמות לב, לד) וְכוּ'. דְּהָא הָכִי בָּדַר לוֹן קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא בְּכָל דָּרָא לְאַעַבְרָא לוֹן. וְעַל רָזָא דָּא כְּתִיב "וַיְנִעֵם בַּמִּדְבָּר וְכוּ' עַד תֹּם כָּל הַדּוֹר" (במדבר לב, יג). וּמִלָּה סַלְקַת לִזְמַנָּהּ, וְסָלְקַת לְזִמְנָא דְּאָתֵי. דְּהָא בְּמַדְבְּרָא דָּא סִטְרָא אַחֲרָא בְּגָלוּתָא אֶנַּע לוֹן לְיִשְׂרָאֵל עַד דְּיִשְׁתְּלִים דָּרָא דְּעֶרֶב רַב, דְּאִתְּמָר בְּהוּ 'קָשִׁים גָּרִים לְיִשְׂרָאֵל כְּסַפַּחַת' (יבמות מז) אִלֵּין גֵּרִים דְּגִיֵּיר לוֹן מֹשֶׁה וְגָרְמוּ כָּל הַאי בִּישָׁא לְיִשְׂרָאֵל. וּלְזִמְנָא דְּאָתֵי "יִתַּמּוּ חַטָּאִים" (תהלים קד, לה) אִלֵּין עֵרֶב רַב. בְּהַהוּא זִמְנָא 'אֵין מְקַבְּלִין גָּרִים לִימוֹת הַמָּשִׁיחַ', אֶלָּא גֵּרִים גְּרוּרִים הֵם לְקַבְּלָא עֲלַיְיהוּ מָרוּתָא עִלָּאָה, וְלָאו לְאִתְעָרְבָא בְּגוֹ כְּלָלָא קַדִּישָׁא.

וְעֶרֶב רַב בְּגִינַיְיהוּ בִּשְׂרָא לָא אִתְתַּקַּן בְּגָלוּתָא. דְּאִינוּן אָמְרוּ "מִי יַאֲכִלֵנוּ בָּשָׂר" (במדבר יא, ד) בִּשְׂרָא סוּמָקָא מִסִּטְרָא דְּדִינָא דְּתָמָן תּוּקְפָּא דִּמְסָאֲבוּתָא, וְאִינּוּן תָּאִיבוּ לֵיהּ. וּבִשְׂרָא דָּא אֱלֹהִים, דִּבְגִינֵיהּ אָמְרוּ "קוּם עֲשֵׂה לָנוּ אֱלֹהִים" (שמות לב, א). דְּחוּלָקָא דְּיִשְׂרָאֵל הוי"ה קַדִּישָׁא, דִּכְתִיב "כִּי חֵלֶק יְהֹוָה עַמּוֹ" (דברים לב, ט). וְאִינּוּן "קוּם עֲשֵׂה לָנוּ אֱלֹהִים" (שמות לב, א). וְדָא עֵגֶל, אֱלֹהִים וט"ו אַתְוָן כְּגַוְנָא דָּא א' א"ל אל"ה אלה"י אלהי"ם וּתְרֵין רָזִין דִּלְהוֹן, דָּא עֵגֶל וַדַּאי. וּבְגִינַיְיהוּ אִתְּמָר בְּיִשְׂרָאֵל "חָשַׁךְ מִשְּׁחוֹר תָּאֳרָם" (איכה ד, ח). דִּבְגִין דִּבְהַהוּא בִּשְׂרָא אִתְתְּקַף סִטְרָא אַחֲרָא, אִצְטְרִיךְ לְאִתְגָּרְעָא. וְאִלֵּין אִינוּן דְּאָזְלִין בָּתַר הַנָּאִין דְּעָלְמָא, סִטְרָא דְּבָשָׂר, וְשָבְקִין לַהּ לְאוֹרַיְתָא. וּלְזִמְנָא דְּאָתֵי "יִתַּמּוּ חַטָּאִים מִן הָאָרֶץ" (תהלים קד, לה). כְּדֵין "וְרָאוּ כָל בָּשָׂר יַחְדָּו" (ישעיהו מ, ה). דְּהָא בְּהַהוּא זִמְנָא "וְהָיָה אוֹר הַלְּבָנָה כְּאוֹר הַחַמָּה" (ישעיהו ל, כו), וְאִיהוּ לְעֵילָא וְאִיהוּ לְתַתָּא. "וְהַמַּשְׂכִּלִים יַזְהִרוּ כְּזֹהַר הָרָקִיעַ" (דניאל יב, ג), בְּהַאי זֹהַר קַדִּישָׁא דִּבְשָׂרָא יְתוּב לְאִתְקַדְּשָׁא בִּקְדוּשָׁתָא עִלָּאָה וּלְאַנְהָרָא כְּגַוְנָא דְּנִשְׁמָתָא וַדַּאי:

 

קישור ישיר לדף בזוהר תניינא עם ביאור נופת צופים