תיקון גילוי היחוד – הדף היומי י"ב בטבת

ו׳ בכסלו תשע״ז (דצמבר 6, 2016) Off By מערכת קהילת הרמח"ל

תיקון גילוי היחוד – הדף היומי י"ב בטבת

תיקוני זוהר רשב"י  – רישא.

"חַיּוֹת קְטַנּוֹת" (תהלים קד, כה) אִלֵּין אַתְוָון דְ-אֲדֹנָי, "עִם גְּדֹלוֹת" (תהלים קד, כה) אִינוּן אַתְוָון דְיְהֹוָה, דְּאִינוּן מֶרְכָּבוֹת דְּקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא וּשְׁכִינְתֵּיהּ. אָתוּ כֻּלְּהוּ חַבְרַיָּא לְנַשְׁקָא לֵיהּ, פָּרַח וְלָא חָזוּ לֵיהּ וְלָא מִידֵי.

פָּתַח רַבִּי אֶלְעָזָר וְאָמַר, אַבָּא, וְהָא שֶׁבַע יַמִּים אִינוּן, וְיָם עִלָּאָה אִיהוּ עַל כֻּלְּהוּ, וַעֲלַיְיהוּ אִתְּמַר כִּי "שֶׁפַע יַמִּים יִינָקוּ" (דברים לג, יט), לְמָאן אִינוּן יוֹנְקִים? אָמַר לֵיהּ בְּרִי שִׁבְעָה בְּשִׁבְעָה אִינוּן מוּצָקוֹת, וְהָכִי אִינוּן רְקִיעִים שִׁבְעָה בְּשִׁבְעָה, וְהָכִי אִינוּן טוּרִין שִׁבְעָה בְּשִׁבְעָה, וְהָכִי אִינוּן אַרְעִין שִׁבְעָה בְּשִׁבְעָה, יִשּׁוּבִין שִׁבְעָה בְּשִׁבְעָה, וְרָאשִׁין דִּלְהוֹן תְּרֵין, וְרָזָא דְמִלָּה שְׁנַיִם שְׁנַיִם, שִׁבְעָה שִׁבְעָה, וְכֻלְּהוּ זָכָר וּנְקֵבָה. וּלְעֵילָא חַד גָּנִיז וְטָמִיר, וְהָכִי אִינוּן שֶׁבַע כָּרְסְיָין שִׁבְעָה בְּשִׁבְעָה, שֶׁבַע הֵיכָלִין שִׁבְעָה בְּשִׁבְעָה, וְהָכִי מְמַנָּן אִינוּן שִׁבְעָה וְשִׁבְעָה.
לִוְיָתָן דְּיַמָּא דָא צַדִּיק, רֵישָׁא דְאִיהוּ עַמּוּדָא דְאֶמְצָעִיתָא, מָטֵי עַד יַמָּא שְׁבִיעָאָה דְאִיהִי רֵישָׁא דְכֻלְּהוּ, וּתְרֵין גַּדְפוֹי וּתְרֵין קַשְׂקַשִּׂין בְּאַרְבַּע יַמִּים שִׁעוּרַיְיהוּ, שִׁעוּר דִּזְנָבָא דְחִוְיָא מָטֵי עַד יַמָּא שְׁבִיעָאָה בַּתְרָאָה, דְאִיהוּ כְּלִילָא שֶׁבַע יַמִּים, דַּעֲלֵיהּ אִתְּמַר "שֶׁבַע בַּיּוֹם הִלַּלְתִּיךָ" (תהלים קיט, קסד).

אָמַר רַבִּי שִׁמְעוֹן, בְּרִי, הָא מָארֵי תְרִיסִין קָא נָחֲתִין מִלְּעִילָא, מְלוּבָּשִׁין שִׁרְיָין, קַשְׁתּוֹתֵיהוֹן קַשְׁתֵּי אֵשׁ, וְרוּמְחֵיהוֹן אֶשָּׁא, וְסַיְיפֵיהוֹן לֶהָבָה, כֻּלְּהוּ מָארֵי עַיְינִין, בְּוַדַּאי הָא מָארֵי תְרִיסִין בְּבֵי מֶדְרָשָׁא, וְאִלֵּין בְּהוֹן יִתְעָרוּן לְאַגָחָא קְרָבָא לְעֵילָא.
וְלָא עוֹד אֶלָּא דְהָא נוּנָא רַבְרְבָא קָא אַתְיָא, רַב הַמְנוּנָא סָבָא, וַדַּאי בְּכַמָּה נוּנִין חֲיָילִין קַדִּישִׁין דְּתַלְמִידֵי חֲכָמִים, דְּמִתְרַבִּין בְּיַמָּא, כְּעַן צָרִיךְ לְפָרְשָׁא לוֹן רֶשֶׁת, לְמִיהְוִי בִרְשׁוּת דִּילָן, וּלְמָארֵי תְּרִיסִין מָאנֵי קְרָבָא, כְּעַן צָרִיךְ לְאַתְקָנָא בְקִירְטָא בְּאַבְנִין דְּקִירְטָא, בְּקַשְׁתָּא בְגִירִין דְּקַשְׁתָּא, בְּרוּמְחָא, בְּסַיְיפָא, הַחֲזֵק מָגֵן וְצִנָּה, דְּאִית מָארֵי תְּרִיסִין דְּאִינוּן מַגִּיחִין בְּסוּסְוָון, וְאִית אָחֳרָנִין דְּאִינוּן רַגְלִין, דַּעֲלַיְיהוּ אִתְּמַר בְּמַפְּקָנוּתָא דְגָלוּתָא דְמִצְרָאֵי, "כְּשֵׁשׁ מֵאוֹת אֶלֶף רַגְלִי" (שמות יב, לז) וְגוֹ'.

קָם רַבִּי שִׁמְעוֹן פָּתַח וְאָמַר, "שִׁמְעוּ הָרִים אֶת רִיב יְהֹוָה" (מיכה ו, ב), מָאן רִיב, דָּא שְׁכִינְתָּא, דְאִיהִי רִיב יְהֹוָה, דְּאִיהִי רַבִּי רַב, בְּגִין בְּנָהָא, אִיהִי רִיב בְּרַבִּי וְרַבָּן וְרַבָּא, רִיב וַדַּאי בְּכֻלְּהוּ תַּנָּאִים וְאֱמוֹרָאִים, דְּאִיהִי מְרִיבַת בְּהוֹן בְּשִׁית סִדְרֵי מִשְׁנָה, בְּגִין בַּעְלָהּ דְּאִיהוּ עַמּוּדָא דְאֶמְצָעִיתָא, כְּלִיל שִׁית סִדְרִין.
וַעֲלַיְיהוּ אִתְּמַר "אוֹ יַחֲזֵק בְּמָעוּזִּי, יַעֲשֶׂה שָׁלוֹם לִי, שָׁלוֹם יַעֲשֶׂה לִּי" (ישעיהו כז, ה), תְּרֵי שְׁלָמֵי, חַד בְּעַמּוּדָא דְאֶמְצָעִיתָא, וְחַד בְּצַדִּיק, דַּעֲלַיְיהוּ אִתְּמַר "שָׁלוֹם שָׁלוֹם לָרָחוֹק וְלַקָּרוֹב" (ישעיהו נז, יט), דִּבְגָלוּתָא אִתְּמַר בְּעַמּוּדָא דְאֶמָצָעִיתָא "מֵרָחוֹק יְהֹוָה נִרְאָה לִי" (ירמיהו לא, ב), צַדִּיק קָרוֹב לָהּ, וּבְגִינֵיהּ אִתְּמַר "טוֹב שָׁכֵן קָרוֹב מֵאָח רָחוֹק" (משלי כז, י).

(דף מד ע"א) וּבְגִין דָּא "שִׁמְעוּ הָרִים" (מיכה ו, ב) אִלֵּין אֲבָהָן, "אֶת רִיב" (שם) יְהֹוָה דָּא שְׁכִינְתָּא, דְאִיהִי רִיב עִם אֲבָהָן, בְּגִין דִּמְרַחֲקִין לָהּ מִבַּעְלָהּ, דְּאִינוּן אִתְקְרִיאוּ אֱמוֹרָאִים, וְהָאֵיתָנִים מוֹסְדֵי אָרֶץ אִלֵּין אִינוּן תַּנָּאִים, וְאִלֵּין תַּנָּאִי"ם אֵיתָנִי"ם בְּהִפּוּךְ אַתְוָון, וְאִינוּן נֶצַח וָהוֹד אֵיתָנֵי עוֹלָם, וְהָא אֵיתָ"ן בְּהִפּוּךְ אַתְוָון תַּנְיָ"א דִמְסַיֵּיעַ לֵיהּ בְּגָלוּתָא, וַעֲלָהּ אִתְּמַר "אֵיתָן מוֹשָׁבֶךָ וְשִׂים בַּסֶּלַע קִנֶּךָ" (במדבר כד, כא).

תיקוני זוהר תניינא רמח"ל  – סופא.

תִּקּוּנֵי זֹהַר תִּנְיָינָא – תִּקּוּנָא אַרְבְּעִין

וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה דְּקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא בָּעֵי הָשַׁתָּא לְגַלָּאָה גִּילּוּיָא דָּא בְּעָלְמָא. דְּכַמָּה סִטְרִין אָחֲרָנִין הֲווּ בָּעְיָין לְקַטְרְגָא וּלְעַכָּבָא. עַד דְּאִתְּעַר קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא בְּתוּקְפֵּיהּ וּבָעָא בֵּיהּ. בְּגִין כָּךְ “וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה”. דְּהַשְׁתָּא אִיהוּ זִמְנָא דְּאִתְּמָר בֵּיהּ “בַּצַּר לְךָ וּמְצָאוּךָ כֹּל הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה” (דברים ד, ל) וְכוּ’ דְּסִטְרָא אַחֲרָא סְתִמַת אֳרָחִין מִכָּל צַד. וְעִם כָּל דָּא קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא בָּקַע בָּהּ בְּתוּקְפֵּיהּ וּבָעָא דְּיִתְגְּלֵי נְהוֹרָא דָּא בְּעָלְמָא. וְרָזָא “כְּשַׁחַר נָכוֹן מֹצָאוֹ” (הושע ו, ג)כְּהַאי שַׁחַר דְּבָקַע גּוֹ חֲשׁוּכָא וְנָפִיק, הָכִי בָּקַע קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא גּוֹ קְלִיפִין וְאַפִּיק נְהוֹרָא. וְאִתְּמָר בֵּיהּ “מִי זֹאת הַנִּשְׁקָפָה כְּמוֹ שָׁחַר” (שיר השירים ו, י) מַה הַשַּׁחַר הַזֶּה יוֹצֵא וַאֲפֵלָה בּוֹרַחַת מִלְּפָנָיו, הָכִי בְּשַׁעְתָּא דְּבָקַע בְּקִיעָה דָּא גּוֹ קְלִיפִין, סִטְרָא אַחֲרָא עָרְקַת מִקַמֵּיהּ וַדַּאי וְאִתָּבְּרַת.

וְדָא “וּלְכֹל הַמּוֹרָא הַגָּדוֹל”, וְאִיהוּ הַמָּאוֹר הַגָּדוֹל מִסִּטְרָא דִּלְגַו. דְּמִסִּטְרָא דִּלְבַר “אֶת הַמָּאוֹר הַקָּטֹן לְמֶמְשֶׁלֶת הַלַּיְלָה”(בראשית א, טז) דָּא גָּלוּתָא, וְדָא הֲלָכָה דְּאָזְּלַת בְּגָלוּתָא. אֲבָל קַבָּלָה דְּאִתְקָבִּילַת מִמַּלְכָּא “הַמָּאוֹר הַגָּדֹל לְמֶמְשֶׁלֶת הַיּוֹם”(בראשית א, טז), וּבֵיהּ “דּוֹדִי שָׁלַח יָדוֹ מִן הַחֹר” (שיר השירים ה, ד) דְּכֵיוָן דְּבָקַע בְּקִיעָה דָּא אִתְגַּלֵּי נְהִירוּ. כְּדֵין “וּמֵעַי הָמוּ עָלָיו”(שיר השירים ה, ד) , דְּכַמָּה אִינוּן דְּיִתְכַּנְּשׁוּן לְאִתְקָרְבָא לְמַלְכָּא בְּהַאי חִיבּוּרָא בְּשַׁעְתָּא דְּיִתְגְּלֵי לְהוּ. וּכְדֵין סִטְרָא אַחֲרָא עָרְקַת וְאִטַּמְרַת, עַד דְּתִתְעַבַּר לְגַמְרֵי מֵעָלְמָא. וְכֻלְהוֹ תִּיקּוּנִין דְּאִתְתַּקְּנוּ לִשְׁכִינְתָּא יִתְגַּלּוּן לְזִמְנָא דְּאָתֵי. בְּגִין כָּךְ “הָיִינוּ כְּחֹלְמִים” (תהלים קכו, א) דְּהָא כְּדֵין יִתְחֲזוּן כַּמָּה תִּיקּוּנִין טְמִירִין, דְּלָא אִתְיְדָעוּ וְלָא אִתְגַּלוּ, וְיֶחֱמוּן כֹּלָּא בְּהוּ כְּמַאן דְּחָמֵי חֶלְמָא דְּלָא יְדַע מַאי אִיהוּ.

כְּדֵין “יִשְׂמַח צַדִּיק כִּי חָזָה נָקָם” (תהלים נח, יא) דָּא מָּשִׁיחַ בֶּן יוֹסֵף, דְּאִיהוּ יִשְׁרֵי בְּמִלָּה בְּקַדְמִיתָא. וְקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא לְבָתַר יִתְּעַר בָּתְרֵיהּ. כְּדֵין “יִשְׂמַח צַדִּיק כִּי חָזָה נָקָם” (תהלים נח, יא). לְבָתַר אִיהוּ גּוּפֵיהּ יַשְׁלִים, “פְּעָמָיו יִרְחַץ בְּדַם הָרָשָׁע” (תהלים נח, יא). כְּדֵין “וְיֹאמַר אָדָם אַךְ פְּרִי לַצַּדִּיק” (תהלים נח, יב), דָּא אָדָם קַדְמָאָה, לַצַּדִּיק דָּא מָּשִׁיחַ בֶּן יוֹסֵף דְּסָלִיק בְּתִיקּוּנוֹי כִּדְקָא יָאוּת אָ’דָם דָּ’וִד מָּ’שִׁיחַ. “אַךְ יֵשׁ אֱלֹהִים שֹׁפְטִים בָּאָרֶץ” (תהלים נח, יב), אִלֵּין אֱלֹהִים דִּקְדוּשָּׁה בְּזִמְנָא דְּיִסְתַּלְּקוּן לְגַבֵּי אִימָּא, דִּכְתִיב “רוּמָה עַל הַשָּׁמַיִם אֱלֹהִים” (תהלים נז, ו) וְכוּ’ וּכְדֵין יִתָּבְּרוּן קָמַיְיהוּ כָּל סִטְרִין מְסָאֲבִין. וְאִינּוּן גּוּפַיְיהוּ יִמְחוּן לְסִטְרִין אִלֵּין בְּכַמָּה מְחָאָן, כְּמָה דְּעָבְדוּ בְּמִצְרַיִם, כְּמָה דְּאָמַר “הָאֱלֹהִים הָאַדִּירִים הַמַּכִּים” (שמואל א’ ד, ח) וְכוּ’. וְרָזָא דָּא “כִּימֵי צֵאתְךָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם אַרְאֶנּוּ נִפְלָאוֹת” (מיכה ז, טו) נ’ פְּלָאוֹת מִסִּטְרָא דִּאִימָא וַדַּאי.

בְּהַהוּא זִמְנָא “וְנִשְׂגַּב יְהֹוָה לְבַדּוֹ בַּיּוֹם הַהוּא” (ישעיהו ב, יא) דְּכֹלָּא אִתְכְּלִיל ביהו”ה וְלֵית אַחֲרִינָא דְּשַׁלִּיט בְּעָלְמָא. בְּהַהוּא זִמְנָא “יְהַלְלוּ אֶת שֵׁם יְהֹוָה” (תהלים קמח, ה) דָּא שִׁיר דְּסָלִיק כִּדְקָא יָאוּת. “כִּי נִשְׂגָּב שְׁמוֹ לְבַדּוֹ” (תהלים קמח, יג)כְּמָה דְּאִתְּמָר. “הוֹדוֹ” דָּא מָּשִׁיחַ בֶּן יוֹסֵף. “עַל אֶרֶץ וְשָׁמָיִם”, דְּאָחִיד בְּהַאי וּבְהַאי מִסִּטְרָא דְּצַדִּיק וַדַּאי. כְּדֵין בֵּיהּ “וַיָּרֶם קֶרֶן לְעַמּוֹ תְּהִלָּה לְכָל חֲסִידָיו” מִסִּטְרָא דְּאִימָא. “הַלְלוּיָהּ” דָּא שְׁלִימוּ דְּיִחוּדָא כִּדְקָא יָאוּת. זַכָּאָה חוּלָקֵהוֹן דְּיִשְׂרָאֵל בְּעָלְמָא דִּין וּבְעָלְמָא דְּאָתֵי:

קישור ישיר לדף בזוהר תניינא עם ביאור נופת צופים