Skip to content

תיקון גילוי היחוד – הדף היומי י"ב בתמוז

תיקון גילוי היחוד – הדף היומי י"ב בתמוז

תיקוני זוהר רשב"י  – רישא.

תָּא חֲזִי אִלֵּין בְּעִירָן חָשְׁבִין דְּשָׁאִיל לֵיהּ קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא "אֵי הֶבֶל אָחִיךָ" (בראשית ד, ט) כְּמָאן דְּלָא יָדַע אָן הוּא, אֶלָּא א"י אִיהוּ דְאִסְתַּלַּק מִן א'דנ'י, דְּאִיהוּ א' אהי"ה אִימָּא עִלָּאָה אָנֹכִי, י' יְהֹוָה דְּסָלִיק עִמָּהּ לְמֵדַן לְקַיִן, בְּגִין דָּא כַּד אִסְתַּלַּק א"י מִן אדנ"י אִשְׁתָּאַר ד"ן, וּבְגִין דָּא "אֵ"י הֶבֶל אָחִיךָ" (בראשית ד, ט), וַיֹּאמֶר "לֹא יָדַעְתִּי הֲשֹׁמֵר אָחִי אָנֹכִי" (בראשית ד, ט), לָא יָדַעְנָא דִשְׁכִינְתָּא דְאִיהִי אָנֹכִי, עִמֵּיהּ תַּמָּן, אֵ"י דְאִסְתַּלַּק אִימָּא וּבְרָא לְגַבֵּי חָכְמָה לְמֵיטַל נוּקְמָא מִינֵיהּ. וְאַמַּאי לְגַבֵּי חָכְמָה? בְּגִין דְּאִיהוּ אָדָם עִלָּאָה דְאִתְבְּרִי אָדָם תַּתָּאָה בְּדִיּוֹקְנֵיהּ.

וַיֹּאמֶר "קוֹל דְּמֵי אָחִיךָ צֹעֲקִים אֵלַי" (בראשית ד, י), מַאי "דְּמֵי"? דָם מִבָּעֵי לֵיהּ? אֶלָּא מַאי "דְּמֵי" – דָ"ן כְּחֻשְׁבַּן דְּמֵ"י, וְדָא אִיהוּ "דָּן אָנֹכִי וְאַחֲרֵי כֵן יֵצְאוּ בִּרְכֻשׁ גָּדוֹל" (בראשית טו, יד). וְעוֹד מַאי "קוֹל דְּמֵי" (בראשית ד, י)? קוֹל דָּם מִבָּעֵי לֵיהּ? אֶלָּא תִּרְגֵּם אֹנְקְלוֹס, קָל זַרְעִין דַּעֲתִידִין לְמֵיפַּק מִן אָחוּךְ, אִינוּן שִׁתִּין רִבּוֹא דַעֲתִידִין לְמֵיפַּק מֵהֶבֶל, בְּהַהוּא דְאִתְּמַר בֵּיהּ בְּשַׁגַּם זֶה הֶבֶל, כֻּלְּהוּ צָוְוחִין מִן אַרְעָא.

(דף קיד ע"ב) הָכָא רְמִיז עִנּוּי הַדִּין וְעִוּוּת הַדִּין וְחָמָס וְשׁוֹד וְשֶׁבֶר דַּעֲתִידִין בְּנוֹי דְּקַיִן לְמֶעֱבַד לִבְנוֹי דְּקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא, וְדָא אִיהוּ "קוֹל דְּמֵי אָחִיךָ" (בראשית ד, י), אָחִיךָ אִתְקְרֵי מִסִּטְרָא דְאִנּוּן דְּאִתְּמַר בְּהוֹן "וְהִרְגוּ אִישׁ אֶת אָחִיו" (שמות לב, כז).

אָמַר רַבִּי אֶלְעָזָר, אִם כֵּן אִשְׁתְּמוֹדָע דְּכָל עָאקוּ דָא יְהֵא בְגָלוּתָא בַתְרָאָה, אַמַּאי אִתְּמַר "קָנִיתִי אִישׁ אֶת יְהֹוָה" (בראשית ד, א)? אִי תֵימָא בְגִין קֵנִי דְנָפִיק מִנֵּיהּ זַרְעָא מַעַלְיָא, בָּתַר דְּיִתְכַּנִּישׁ אִיהוּ יִתְעָרוּן בְּנוֹי דְּקַיִן לְחָרְבָא עָלְמָא, וּמִנַּיְיהוּ "קוֹל דְּמֵי אָחִיךָ צֹעֲקִים" (בראשית ד, י), הֲדָא הוּא דִכְתִיב "מִשֹּׁד עֲנִיִּים מֵאֶנְקַת אֶבְיוֹנִים" (תהלים יב, ו) וְכוּ'?

אָמַר לֵיהּ רַבִּי שִׁמְעוֹן, בְּרִי, קַיִן מִסִּטְרָא דְאִילָנָא דְטוֹב וָרָע הֲוָה, וְאִתְפַּשְׁטוּתָא דְטוֹב הֲוָה בְגִלְגוּלָא עַד קֵנִי חוֹתֵן מֹשֶׁה, מִתַּמָּן וְאֵילֵךְ אִתְפַּשְׁטוּתָא דְרָע, וּבְגִין דְּאַחֲזֵי לֵיהּ קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא מַה דַּעֲתִידִין לְמֶעֱבַד בְּנוֹי לְיִשְׂרָאֵל בְּכָל דָּרָא וְדָרָא, דְּכֹלָּא אַחֲזֵי לֵיהּ, אָמַר "גָּדוֹל עֲוֹנִי מִנְּשֹׂא" (בראשית ד, יג), וּמְנָא לָן דְּאַחֲזֵי לֵיהּ גִּלְגּוּלָא דִילֵיהּ בְּכָל דָּרָא וְדָרָא? הֲדָא הוּא דִכְתִיב "הֵן גֵּרַשְׁתָּ אֹתִי הַיּוֹם מֵעַל פְּנֵי הָאֲדָמָה וּמִפָּנֶיךָ אֶסָּתֵר וְהָיִיתִי נָע וָנָד בָּאָרֶץ" (בראשית ד, יד), "נָע וָנָד" וַדַּאי, הָכָא רָמִיז גִּלְגּוּלָא דִילֵיהּ וּבְנוֹי, הֲדָא הוּא דִכְתִיב "וּבְכֵן רָאִיתִי רְשָׁעִים קְבֻרִים וָבָאוּ" (קהלת ח, י), וְהָא אוּקִימְנָא לוֹן "וּמְשַׁלֵּם לְשֹׂנְאָיו" (דברים ז, י) וְכוּ'.

"הֵן גֵּרַשְׁתָּ אֹתִי" (בראשית ד, יד) דָא גִלְגּוּלָא קַדְמָאָה, "הַיּוֹם" כְּהַהוּא דְאִתְּמַר בֵּיהּ "הַיּוֹם אִם בְּקֹלוֹ תִשְׁמָעוּ" (תהלים צה, ז), "וְהָיִיתִי נָע וָנָד" (בראשית ד, יד) תְּרֵין גִּלְגּוּלִין אָחֳרָנִין, "אֶסָּתֵר" הָכָא רָמִיז "וַיֹּאמֶר אַסְתִּירָה פָנַי מֵהֶם" (דברים לב, כ) וְכוּ', וְ"הֶן כָּל אֵלֶּה יִפְעַל אֵ"ל פַּעֲמַיִם שָׁלוֹשׁ עִם גָּבֶר" (איוב לג, כט), וַעֲלַיְיהוּ אִתְּמַר "עַל שְׁלֹשָׁה פִּשְׁעֵי יִשְׂרָאֵל, וְעַל אַרְבָּעָה לֹא אֲשִׁיבֶנּוּ" (עמוס ב, ו), דְלָא אַהֲדַר לוֹן בְּגוּפָא רְבִיעָאָה, וְלַאו בְּפוּרְקָנָא רְבִיעָאָה, אֶלָּא אִתְּמַר בְּיִשְׂרָאֵל "יְהֹוָה בָּדָד יַנְחֶנּוּ וְאֵין עִמּוֹ אֵל נֵכָר" (דברים לב, יב), בְּגִין דָּא אוּקְמוּהָ מָארֵי מַתְנִיתִין 'אֵין מְקַבְּלִים גֵּרִים לִימוֹת הַמָּשִׁיחַ'.

תיקוני זוהר תניינא רמח"ל  – סופא.

תִּקּוּנֵי זֹהַר תִּנְיָינָא – תִּקּוּנָא אַרְבְּעִין

וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה דְּקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא בָּעֵי הָשַׁתָּא לְגַלָּאָה גִּילּוּיָא דָּא בְּעָלְמָא. דְּכַמָּה סִטְרִין אָחֲרָנִין הֲווּ בָּעְיָין לְקַטְרְגָא וּלְעַכָּבָא. עַד דְּאִתְּעַר קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא בְּתוּקְפֵּיהּ וּבָעָא בֵּיהּ. בְּגִין כָּךְ “וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה”. דְּהַשְׁתָּא אִיהוּ זִמְנָא דְּאִתְּמָר בֵּיהּ “בַּצַּר לְךָ וּמְצָאוּךָ כֹּל הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה” (דברים ד, ל) וְכוּ’ דְּסִטְרָא אַחֲרָא סְתִמַת אֳרָחִין מִכָּל צַד. וְעִם כָּל דָּא קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא בָּקַע בָּהּ בְּתוּקְפֵּיהּ וּבָעָא דְּיִתְגְּלֵי נְהוֹרָא דָּא בְּעָלְמָא. וְרָזָא “כְּשַׁחַר נָכוֹן מֹצָאוֹ” (הושע ו, ג)כְּהַאי שַׁחַר דְּבָקַע גּוֹ חֲשׁוּכָא וְנָפִיק, הָכִי בָּקַע קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא גּוֹ קְלִיפִין וְאַפִּיק נְהוֹרָא. וְאִתְּמָר בֵּיהּ “מִי זֹאת הַנִּשְׁקָפָה כְּמוֹ שָׁחַר” (שיר השירים ו, י) מַה הַשַּׁחַר הַזֶּה יוֹצֵא וַאֲפֵלָה בּוֹרַחַת מִלְּפָנָיו, הָכִי בְּשַׁעְתָּא דְּבָקַע בְּקִיעָה דָּא גּוֹ קְלִיפִין, סִטְרָא אַחֲרָא עָרְקַת מִקַמֵּיהּ וַדַּאי וְאִתָּבְּרַת.

וְדָא “וּלְכֹל הַמּוֹרָא הַגָּדוֹל”, וְאִיהוּ הַמָּאוֹר הַגָּדוֹל מִסִּטְרָא דִּלְגַו. דְּמִסִּטְרָא דִּלְבַר “אֶת הַמָּאוֹר הַקָּטֹן לְמֶמְשֶׁלֶת הַלַּיְלָה”(בראשית א, טז) דָּא גָּלוּתָא, וְדָא הֲלָכָה דְּאָזְּלַת בְּגָלוּתָא. אֲבָל קַבָּלָה דְּאִתְקָבִּילַת מִמַּלְכָּא “הַמָּאוֹר הַגָּדֹל לְמֶמְשֶׁלֶת הַיּוֹם”(בראשית א, טז), וּבֵיהּ “דּוֹדִי שָׁלַח יָדוֹ מִן הַחֹר” (שיר השירים ה, ד) דְּכֵיוָן דְּבָקַע בְּקִיעָה דָּא אִתְגַּלֵּי נְהִירוּ. כְּדֵין “וּמֵעַי הָמוּ עָלָיו”(שיר השירים ה, ד) , דְּכַמָּה אִינוּן דְּיִתְכַּנְּשׁוּן לְאִתְקָרְבָא לְמַלְכָּא בְּהַאי חִיבּוּרָא בְּשַׁעְתָּא דְּיִתְגְּלֵי לְהוּ. וּכְדֵין סִטְרָא אַחֲרָא עָרְקַת וְאִטַּמְרַת, עַד דְּתִתְעַבַּר לְגַמְרֵי מֵעָלְמָא. וְכֻלְהוֹ תִּיקּוּנִין דְּאִתְתַּקְּנוּ לִשְׁכִינְתָּא יִתְגַּלּוּן לְזִמְנָא דְּאָתֵי. בְּגִין כָּךְ “הָיִינוּ כְּחֹלְמִים” (תהלים קכו, א) דְּהָא כְּדֵין יִתְחֲזוּן כַּמָּה תִּיקּוּנִין טְמִירִין, דְּלָא אִתְיְדָעוּ וְלָא אִתְגַּלוּ, וְיֶחֱמוּן כֹּלָּא בְּהוּ כְּמַאן דְּחָמֵי חֶלְמָא דְּלָא יְדַע מַאי אִיהוּ.

כְּדֵין “יִשְׂמַח צַדִּיק כִּי חָזָה נָקָם” (תהלים נח, יא) דָּא מָּשִׁיחַ בֶּן יוֹסֵף, דְּאִיהוּ יִשְׁרֵי בְּמִלָּה בְּקַדְמִיתָא. וְקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא לְבָתַר יִתְּעַר בָּתְרֵיהּ. כְּדֵין “יִשְׂמַח צַדִּיק כִּי חָזָה נָקָם” (תהלים נח, יא). לְבָתַר אִיהוּ גּוּפֵיהּ יַשְׁלִים, “פְּעָמָיו יִרְחַץ בְּדַם הָרָשָׁע” (תהלים נח, יא). כְּדֵין “וְיֹאמַר אָדָם אַךְ פְּרִי לַצַּדִּיק” (תהלים נח, יב), דָּא אָדָם קַדְמָאָה, לַצַּדִּיק דָּא מָּשִׁיחַ בֶּן יוֹסֵף דְּסָלִיק בְּתִיקּוּנוֹי כִּדְקָא יָאוּת אָ’דָם דָּ’וִד מָּ’שִׁיחַ. “אַךְ יֵשׁ אֱלֹהִים שֹׁפְטִים בָּאָרֶץ” (תהלים נח, יב), אִלֵּין אֱלֹהִים דִּקְדוּשָּׁה בְּזִמְנָא דְּיִסְתַּלְּקוּן לְגַבֵּי אִימָּא, דִּכְתִיב “רוּמָה עַל הַשָּׁמַיִם אֱלֹהִים” (תהלים נז, ו) וְכוּ’ וּכְדֵין יִתָּבְּרוּן קָמַיְיהוּ כָּל סִטְרִין מְסָאֲבִין. וְאִינּוּן גּוּפַיְיהוּ יִמְחוּן לְסִטְרִין אִלֵּין בְּכַמָּה מְחָאָן, כְּמָה דְּעָבְדוּ בְּמִצְרַיִם, כְּמָה דְּאָמַר “הָאֱלֹהִים הָאַדִּירִים הַמַּכִּים” (שמואל א’ ד, ח) וְכוּ’. וְרָזָא דָּא “כִּימֵי צֵאתְךָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם אַרְאֶנּוּ נִפְלָאוֹת” (מיכה ז, טו) נ’ פְּלָאוֹת מִסִּטְרָא דִּאִימָא וַדַּאי.

בְּהַהוּא זִמְנָא “וְנִשְׂגַּב יְהֹוָה לְבַדּוֹ בַּיּוֹם הַהוּא” (ישעיהו ב, יא) דְּכֹלָּא אִתְכְּלִיל ביהו”ה וְלֵית אַחֲרִינָא דְּשַׁלִּיט בְּעָלְמָא. בְּהַהוּא זִמְנָא “יְהַלְלוּ אֶת שֵׁם יְהֹוָה” (תהלים קמח, ה) דָּא שִׁיר דְּסָלִיק כִּדְקָא יָאוּת. “כִּי נִשְׂגָּב שְׁמוֹ לְבַדּוֹ” (תהלים קמח, יג)כְּמָה דְּאִתְּמָר. “הוֹדוֹ” דָּא מָּשִׁיחַ בֶּן יוֹסֵף. “עַל אֶרֶץ וְשָׁמָיִם”, דְּאָחִיד בְּהַאי וּבְהַאי מִסִּטְרָא דְּצַדִּיק וַדַּאי. כְּדֵין בֵּיהּ “וַיָּרֶם קֶרֶן לְעַמּוֹ תְּהִלָּה לְכָל חֲסִידָיו” מִסִּטְרָא דְּאִימָא. “הַלְלוּיָהּ” דָּא שְׁלִימוּ דְּיִחוּדָא כִּדְקָא יָאוּת. זַכָּאָה חוּלָקֵהוֹן דְּיִשְׂרָאֵל בְּעָלְמָא דִּין וּבְעָלְמָא דְּאָתֵי:

 

קישור ישיר לדף בזוהר תניינא עם ביאור נופת צופים

 

.