תיקון גילוי היחוד – הדף היומי י"ד באב

תיקון גילוי היחוד – הדף היומי י"ד באב

תיקוני זוהר רשב"י  – רישא.

וְעוֹד "וְגַבֵּיהֶן" (שם) אִלֵּין אִינוּן שִׁבְעָה גִלְדֵּי עֵינָא, דְאִינוּן דָּא עַל גַּב דָּא כְּגִלְדֵּי בְצָלִים. "וְגֹבַהּ לָהֶם" (שם) דָא עֵינָא דְאִיהוּ כְּלִיל כָּל גַּוָּונִין, "וְגַבֹּתָם מְלֵאֹת עֵינַיִם" (שם) אִלֵּין כַּנְפֵי עֵינָא וְעַפְעַפֵּי וּכְרוּבֵי עֵינָא, דְּאַרְבַּע גַּוָּונִין אִית בְּעֵינָא לָקֳבֵל אַרְבַּע אַנְפִּין דְּכָל חַיָּה, וּתְרֵין כַּנְפֵי עֵינָא דְאִינוּן עַפְעַפַּיִם, וּתְרֵי כְּרוּבֵי עֵינָא, אִינוּן לָקֳבֵל אַרְבַּע גַּדְפִין דְּכָל חַיָּה, וּבְאִלֵּין אַרְבַּע גַּוָּונִין דְּעֵינָא נָהֲרִין אַרְבַּע אַתְוָון יְהֹוָה, וּבְאַרְבַּע כַּנְפֵי עֵינָא נָהִיר אדנ"י, דָּא אִיהוּ "כִּי גָבֹהַּ מֵעַל גָּבֹהַּ שֹׁמֵר, וּגְבֹהִים עֲלֵיהֶם" (קהלת ה, ז) אִלֵּין אִינוּן יְהֹוָה אהי"ה – אַבָּא וְאִימָּא.

וְעוֹד עַיְינִין גְּבוֹהִין מִסִּטְרָא דִימִינָא, וְעַיְינִין עֲמִיקִין מִסִּטְרָא דִשְׂמָאלָא, דָּא עָנָו וְדָא בַיְישָׁן. מִסִּטְרָא אָחֳרָא דָא גַס רוּחַ וְדָא עַז פָּנִים. כְּרוּבֵי עֵינָא וְעַפְעַפֵּי עֵינָא עֲלַיְיהוּ אִתְּמַר "וְהָיוּ הַכְּרֻבִים פֹּרְשֵׂי כְנָפַיִם לְמַעְלָה, סֹכְכִים בְּכַנְפֵיהֶם עַל הַכַּפֹּרֶת" (שמות כה, כ), דָּא כַּפּוּרְתָּא דְּעֵינָא, תְּלַת גַּוָּונִין דְּעֵינָא אִינוּן אהי"ה יהו"ה אדנ"י, כְּלָל וּפְרָט וּכְלָל, וְאִינוּן יִ'חוּדָא בְּ'רָכָה קְ'דוּשָׁה, וְסִימָן "יַ'עֲנֵנוּ בְ'יוֹם קָ'רְאֵנוּ" (תהלים כ, י), דְּהָכִי סָלִיק חֻשְׁבַּן תְּלַת שְׁמָהָן אִלֵּין כְּחוּשְׁבַּן יב"ק, אהי"ה כֶּתֶר עִלָּאָה, יהו"ה עַמּוּדָא דְאֶמְצָעִיתָא, אדנ"י שְׁכִינְתָּא תַּתָּאָה, אדנ"י כְּלָל, אהי"ה פְּרָט, יְהֹוָה וּכְלָל.

וְעוֹד עֵינָא כְּגַוְונָא דְגוּפָא, תְּרֵין כְּרוּבִין דִּילֵיהּ כְּגַוְונָא דִתְרֵין שׁוֹקִין, תְּרֵין עַפְעַפֵּי עֵינָא לָקֳבֵל תְּרֵין דְּרוֹעִין, אִלֵּין מְסַכְּכִין וְאִלֵּין פָּרְחִין, וְאִית כְּרוּבֵי עֵינָא רַבְרְבִין וְעֵינָא זְעִירָא וְאִית כְּרוּבֵי עֵינָא זְעִירִין וְעֵינָא רַבְרְבָא, בְּגִין דָּא אָמַר לְאַהֲרֹן "וְלָבַשׁ הַכֹּהֵן מִדּוֹ בַד" (ויקרא ו, ג), וְאוּקְמוּהוּ מָארֵי מַתְנִיתִין, מַאי "מִדּוֹ"? כְּמִדָּתוֹ, הָכִי צְרִיכִין לְבוּשֵׁי עֵינָא דְאִינוּן כְּרוּבֵי עֵינָא, דְאִינוּן דּוּ פַּרְצוּפִין כָּתְנוֹת עוֹר, דִּיְהוֹן כְּמִדָּה דְּעֵינָא.

וּבְגִין דָּא "לֹא יִהְיֶה לְךָ בְּבֵיתְךָ" (דברים כה, יד) "אֶבֶן וָאָבֶן" (דברים כה, יג) "אֵיפָה וְאֵיפָה גְּדוֹלָה וּקְטַנָּה" (דברים כה, יד), דְּגוֹדָל אִיהוּ מִדָּה לְעַיְינִין לְחוֹטָמָא לְשִׂפְוָון לְאוּדְנִין לְפוּמָא, הַאי אִיהוּ מִדָּה דְכֹלָּא, וּבְגִין דָּא אָמַר קְרָא "מִדָּה אַחַת לְכָל הַיְרִיעֹת" (שמות כו, ב). וְעַל כַּנְפֵי עֵינָא אִתְּמַר "עֹשֶׂה מַלְאָכָיו רוּחוֹת מְשָׁרְתָיו אֵשׁ לֹהֵט" (תהלים קד, ד), אִלֵּין אִינוּן גַּוְּונֵי עֵינָא, וְלָקֳבֵל תְּרֵין כַּנְפֵי עֵינָא אִינוּן תְּרֵין שִׂפְוָון דְּפָתְחִין וְסָגְרִין, וּלְקִבְלַיְיהוּ תְּרֵין כַּנְפֵי רֵיאָה, וְעֵינָא לָקֳבֵל לִבָּא דְאִיהוּ אֵשׁ לוֹהֵט, וּבְכַנְפֵי רֵיאָה רוּחָא דְנָשֵׁיב בְּהוֹן, עֲלַיְיהוּ אִתְּמַר "עֹשֶׂה מַלְאָכָיו רוּחוֹת" (תהלים קד, ד).

וְכָל אֵבֶר וְאֵבֶר בָּרָא לֵיהּ קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא בַּמִּדָּה בַּמִּשְׁקָל, וְאִם תִּשְׁכַּח עַיְינִין חַד זְעִיר וְחַד רַבְרְבָא, לַאו אִיהוּ דָא בַּמִּשְׁקָל וּבְמִדָּה, שַׁקְרָן אִיהוּ, אִסְתַּמַּר מִינֵיהּ. אוֹ אִם עַיְינִין רַבְרְבִין וּפוּמָא זְעִירָא, וְחוֹטָמָא אֲרִיכָא וְאַנְפִּין זְעִירִין, דְּלָא אָזְלִין כֻּלְּהוֹן בְּמִדָּה, עַיְינִין וְחוֹטָמָא וְאַנְפִּין וּפוּמָא, עַוְלָן אִיהוּ דָא, וּבְגִין דָּא "לֹא תַעֲשׂוּ עָוֶל בַּמִּשְׁפָּט בַּמִּדָּה" (ויקרא יט, לה) וְגוֹ'.

(דף קכח ע"ב) בַּמִּדָּה דָא מִדָּה דְשִׁיעוּר קוֹמָה. דְכָל מָאן דְּלָא אִיהוּ בַּעַל מִדּוֹת, אַכְחִישׁ שִׁעוּר קוֹמָה דִּלְעֵילָא, וְלָא אִתְנְטִיל מִתַּמָּן, דַּעֲשַׂר סְפִירָן דִּלְעֵילָא כֻּלְּהוּ אָזְלִין בַּמִּדָּה מִסִּטְרָא דְאָת י', וּבַמִּשְׁקָל מִסִּטְרָא דְאָת ו', תְּרֵי מֹאזְנֵי הַשֶּׁקֶל אִינוּן ה' ה', מִדָּה אַחַת.

 

תיקוני זוהר תניינא רמח"ל  – סופא.

תִּקּוּנֵי זֹהַר תִּנְיָינָא – תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְאַרְבַּע

“וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה” דָּא בְּזִמְנָא דְּיִתְכַּנְּשׁוּן כֻּלְהוֹ שִׁבְטַיָא כַּחֲדָא דְּאִינוּן יָד. וְרָזָא דָּא לֵוִי לִתְרֵין אִתְפְּרַשׁ, כֹּהֵן וְלֵוִי, יְמִינָא וּשְׂמָאלָא. וּלְכֻלְּהוּ, אֲתַר אִשְׁתְּכַח בְּגוֹ קַרְתָּא קַדִּישָׁא יְרוּשָׁלַיִם. וְאֲבַתְרֵיהֹון אִתְמְשַׁךְ לְאִתְתַּקְּנָא כָּל עָלְמָא. כֹּהֵן וְלֵוִי קָיְימִין לְגוֹ. וְלִשְׁאָר שְׁבָטִין אִשְׁתַּכְּחָן י”ב תַּרְעִין לְקַרְתָּא קַדִּישָׁא, לָקֳבֵל שְׁבָטִין וַדַּאי. וְשִׁבְעִין זְקֵנִים אִינוּן בְּיִשְׂרָאֵל, וּבְהוּ יִתְתַּקְּנוּן שִׁבְעִין אוּמִין לְמֶהֱוֵי כֹּלָּא כִּדְקָא יָאוּת, שִׁבְעִין תְּחוֹת י”ב כְּגַוְנָא דִּלְעֵילָא.

“וּלְכֹל הַמּוֹרָא הַגָּדוֹל”, בִּתְרֵין מְשִׁיחִין דְּקַיְּימִין לְאַמְשְׁכָא בִּרְכָאָן עִלָּאִין עַל כֹּלָּא. בְּהַהוּא זִמְנָא “יִהְיֶה יְהֹוָה אֶחָד וּשְׁמוֹ אֶחָד” (זכריה יד, ט). וּשְׁמָא אִיהוּ אֱלֹהִים. כְּדֵין מִתְחַבְּרָן שְׁמָהָן בִּשְׁמָא שְׁלִים בִּתְרֵין מְשִׁיחִין יאהלוההי”ם. כְּדֵין סָלִיק הוי”ה וְאִתְפַּשַּׁט בְּדַרְגוֹי י”ב צֵירוּפִין וְשִׁבְעִין שְׁמָהָן. וְאִשְׁתַּכַּח כֹּלָּא בְּתִיקּוּנָא שְׁלִים כְּגַוְנָא דִּלְעֵילָא וַדַּאי:

 

תִּקּוּנֵי זֹהַר תִּנְיָינָא – תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְחָמֵשׁ

“וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה”. הָא אָדָם קַדְמָאָה סָבָא דְּסָבִין אָתֵי פָּתַח וְאָמַר, “וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה” (דברים לד, יב) דָּא ה’ ד”י. וְרָזָא דְּמִלָּה “יִהְיֶה יְהֹוָה אֶחָד וּשְׁמוֹ אֶחָד” (זכריה יד, ט) דיהו”ה אִתְהַדַּר יהי”ה. דְּהַשְׁתָּא אִיהוּ ו’ וּשְׁכִינְתָּא אִיהִי ה’ ד”ו, דל”ת עַל ו’. תָּא חֲזֵי, דְּהָכָא קָאִים רָזָא לְחַכִּימִין לְמִנְדַּע בְּאֹרַח קְשׁוֹט. כְּתִיב “הַמְּאֹרֹת הַגְּדֹלִים” (בראשית א, טז), וּכְתִיב “הַמָּאוֹר הַגָּדוֹל וְכוּ’ הַמָּאוֹר הַקָּטֹן” (בראשית א, טז). וְרָזָא דָּא בְּזִמְנָא דְּלָא יַכְלַת סִיהֲרָא לְמֶהֱוֵי כְּשִׁמְשָׁא כְּדֵין אִיהִי הַמָּאוֹר הַקָּטֹן. אֲבָל כַּד יַכְלַת לְמֶהֱוֵי כְּוָותֵיהּ כְּדֵין הַמְּאוֹרוֹת הַגְּדוֹלִים. וּלְזִמְנָא דְּאָתֵי אֶצְטָרֵךְ מַלְכָּא בְּקַדְמִיתָא לְאִתְעַטְּרָא בְּעִטְרוֹי, וּמַאי דַּהֲוָה ו’ יִתְהַדֵּר י’. כְּדֵין יִהְיֶה ה’. כְּדֵין שְׁכִינְתָּא נָמֵי תִּתְקַף בְּתֻקְפָּהּ לְאִשְׁתַּכְּחָא כְּוָתֵיהּ מַמָּשׁ. כְּדֵין אִיהִי ד”י – דל”ת עַל י’. דְּאִיהוּ י’ וְאִיהִי קַיְימַת כְּוָתֵיהּ מַמָּשׁ.

אֲבָל תָּא חֲזֵי, דְּהָא אִתְּמָר הֵי מַסְגָּא בְּרֵישָׁא. דְּכוֹרָא מַסְגֵי בְּרֵישָׁא. דְּאַף עַל גַּב דְּאִינוּן שָׁוִין כַּחֲדָא, דְּכוֹרָא אִיהוּ קַדְמָאָה. וְלָא אִיתָמָר דְּאִיהִי כְּוָתֵיהּ, אֶלָּא דְּיָכְלַת לְמֵיקָם בַּהֲדֵיהּ בְּכֹלָּא. בְּגִין כָּךְ ד’ עַל י’ אִיהִי, כֵּיוָן דִּקְיָימַת בַּהֲדֵיהּ בְּכֹלָּא, כְּדֵין אִתְפַּשְׁטַת אִיהִי בְּדָרְגָּהָא וְאִתְקְרִיאַת “הַמָּאוֹר הַגָּדוֹל” כְּוָתֵיהּ. בְּגִין כָּךְ “וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה” בְּקַדְמִיתָא ה’ יָד. “וּלְכֹל הַמּוֹרָא הַגָּדוֹל” (דברים לד, יב) לְבָתַר, דָּא תַּלְיָא בְּדָא:

 

קישור ישיר לדף בזוהר תניינא עם ביאור נופת צופים