תיקון גילוי היחוד – הדף היומי י"ד באייר

תיקון גילוי היחוד – הדף היומי י"ד באייר

תיקוני זוהר רשב"י  – רישא.

וְכָל מַלְאָכַיָּא דְסוּסֵיהוֹן סוּסֵי אֶשָּׁא, וּמֶרְכָּבוֹתֵיהֶן אֶשָּׁא וְקַשְׁתּוֹתֵיהוֹן אֶשָּׁא וְרוֹמְחֵיהוֹן אֶשָּׁא, וְכָל מָאנֵי קְרָבָא דִלְהוֹן אֶשָּׁא, יְסוֹדֵיהוֹן בִּגְבוּרָה. וּמַלְאֲכֵי חַבָּלָה דְאִנּוּן אֶשָּׁא, יְסוֹדָא דִלְהוֹן בְּגֵיהִנָּם. וְאִית מַלְאָכַיָּא דְאִתְּמַר בְּהוֹן "עֹשֶׂה מַלְאָכָיו רוּחוֹת" (תהילים קד, ד), יְסוֹדָא דִלְהוֹן בְּעַמּוּדָא דְאֶמְצָעִיתָא. וְאִית מַלְאָכַיָּא דְאִינוּן מִמַּיָּא דִרְקִיעָא, דְאִתְּמַר בְּהוֹן "וְהַמַּיִם אֲשֶׁר מֵעַל הַשָּׁמָיִם" (שם קמח, ד), מִסִּטְרָא דִימִינָא. כֻּלְּהוֹן עִקָּרֵיהוֹן לְעֵילָא, וְלֵית מַלְאָכָא דְלָא אִשְׁתַּכַּח בֵּיהּ שֵׁם יְהֹוָה, דְּאִשְׁתַּכַּח בְּכָל אֲתַר, כְּגַוְונָא דְנִשְׁמָתָא דְאִשְׁתַּכְּחַת בְּכָל אֵבֶר וְאֵבֶר, וּבְגִין דָּא אִית לְבַר נַשׁ לְאַמְלָכָא יְהֹוָה בְּכָל סְפִירָן, וּבְכָל כָּרְסַיָּין, וּבְכָל מַלְאָכִין, וּבְכָל אֵבֶר וְאֵבֶר דְּבַר נַשׁ, דְּלֵית אֲתַר פָּנוּי מִנֵּיהּ לָא בְּעִלָּאִין וְלָא בְתַתָּאִין.
(דף צב ע"א) יְהֹוָה לָא אִתְקְרֵי בְּיִחוּדָא דְאַרְבַּע אַתְוָון אֶלָּא בְּעִלַּת הָעִלּוֹת דִּמְיַחֵד לוֹן, וּבְגִין דְּאִיהוּ מְיַחֵד אַרְבַּע אַתְוָון, בֵּיהּ אִתְקְרִיאוּ יְהֹוָה בְּיִחוּדָא חֲדָא "יְהוָה אֶחָד וּשְׁמוֹ אֶחָד" (זכריה, יד, ט), וּבְגִין דָּא שַׁוִּי אֱמוּנָה דְיִשְׂרָאֵל בְּאַרְבַּע אַתְוָון אִלֵּין, וְכָל שְׁמָהָן שַׁוִּי כִּנּוּיִין לִשְׁמָא דָא, לֵית שְׁמָא עַד אֵין סוֹף וְעַד אֵין תַּכְלִית רַבְרְבָא וְשָׁלְטָנָא מִן דָּא, לְעֵילָא עַד אֵין סוֹף, וּלְתַתָּא עַד אֵין תַּכְלִית, וְכָל חֲיָילִין וּמַשִּׁרְיָין מִנֵּיהּ דַּחֲלִין וּמִזְדַּעָזְעִין.

תקונא תמניא וחמשין
"בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹהִים אֵת" (בראשית א, א), 'בַּת יְחִידָה' אִיהִי "בַת מֶלֶךְ פְּנִימָה" (תהילים מה, יד), אֶת אֲמָתָא דִילָהּ, וַעֲלָהּ אִתְּמַר "וַיַּפֵּל יְהֹוָה אֱלֹהִים תַּרְדֵּמָה עַל הָאָדָם וַיִּישָׁן" (בראשית ב, כא) וְכוּ', מַאי "וַיִּסְגֹּר"(שם)? פָּתַח רַבִּי שִׁמְעוֹן וְאָמַר: "וִירִיחוֹ סֹגֶרֶת וּמְסֻגֶּרֶת" (יהושע ו, א), מַאי "וִירִיחוֹ"?, דָא אִיהִי יָרֵחַ דְּאִיהִי גוּפָא דִילָהּ, אֲמָתָא מִבְּרַתָּא דְמַלְכָּא, דְאִיהִי נְקוּדָה דִילָהּ, סוֹגֶרֶת וּמְסוּגֶרֶת מִלְּגָאו, כְּגַוְונָא דָא כּ.
וּבְגִינָהּ אִתְּמַר "לְעֻמַּת הַמִּסְגֶּרֶת תִּהְיֶיןָ הַטַּבָּעֹת" (שמות כה, כז) וְגוֹ', מַאי "הַטַּבָּעֹת"? אִלֵּין תְּרֵין אוּדְנִין דְּלִבָּא דְאִינוּן עֲגוּלִין כַּטַּבָּעוֹת, וְלִבָּא אִיהוּ לִשְׂמָאלָא, הָכִי פָּתוֹרָא צָרִיךְ לִשְׂמָאלָא, שֻׁלְחָן בַּצָּפוֹן, "לְבָתִּים לְבַדִּים" (שם), מַאי 'לְבָתִּים'? אִינוּן תְּרֵי בָתֵּי לִבָּא, מַאי "לְבַדִּים"? אִינוּן תְּרֵין כֻּלְיָין, תַּרְוַיְיהוּ לְבָר, עֲלַיְיהוּ אִתְּמַר "וְהָיוּ תוֹאֲמִם מִלְּמַטָּה" (שמות לו, כט). תְּרֵי כַּנְפֵי רֵיאָה, וְיַחְדָּיו יִהְיוּ "תַמִּים עַל רֹאשׁוֹ" (שמות כו, כד), וּבְגִין דִּשְׁמִיעָה תַּלְיָא בְלִבָּא, אוּקְמוּהוּ מָארֵי מַתְנִיתִין 'הַלֵּב שׁוֹמֵעַ'.
תָּא חֲזִי, אִתְּמַר בְּהַאי צֵלָע "וַיִּקַּח" (בראשית ב, כא), וּלְבָתַר "וַיִּבֶן יְהֹוָה אֱלֹהִים אֶת הַצֵּלָע" (שם, שם, כב), מַאי "וַיִּבֶן"?, אֶלָּא "בָּנֹה בָנִיתִי בֵּית זְבֻל לָךְ" (מלכים א, ח, יג) וְגוֹ', "וְהַבַּיִת בְּהִבָּנֹתוֹ אֶבֶן שְׁלֵמָה מַסָּע נִבְנָה" (מלכים ו, ז), תְּרֵי בָּתֵּי לִבָּא אִינוּן תְּרֵי בִּנְיָנִין דְּהַאי קְרָא, הֲדָא הוּא דִכְתִיב "וְהַבַּיִת בְּהִבָּנֹתוֹ" דָּא בַּיִת רִאשׁוֹן, "אֶבֶן שְׁלֵמָה מַסָּע נִבְנָה" דָּא בַּיִת שֵׁנִי, וּלְקִבְלַיְיהוּ אָמַר "בָּנֹה בָנִיתִי" (מלכים ח, יג), תְּרֵין בִּנְיָנִין, חַד אִתְקְרִיאַת 'בִּנְיָינָא דְאִימָּא עִלָּאָה', וְתִנְיָינָא 'בִּנְיָינָא דְאִימָּא תַתָּאָה'.

 

תיקוני זוהר תניינא רמח"ל  – סופא.

תִּקּוּנֵי זֹהַר תִּנְיָינָא – תִּקּוּנָא אַרְבֵּיסַר

"וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה" דָּא דָּוִד דְּאִתְּמָר בֵּיהּ "וְדָוִד מְנַגֵּן בְּיָד" (שמואל א' יט, ט). סָלִיק בְּשֶׁבַע מִתַּתָּא לְעֵילָא עַד אִימָּא. נָחִית בְּשֶׁבַע מֵעֵילָּא לְתַתָּא עַד מַלְכוּת. וְכֹלָּא אַתְקִין תִּיקּוּנָא כִּדְקָא יָאוּת. עַד דַּאֲתָא שְׁלֵמָה וְסָלִיק לַהּ לַחָכְמָה, כְּדֵין "וַיהֹוָה נָתַן חָכְמָה לִשְׁלֹמֹה" (מלכים א' ה, כו) וּכְדֵין בָּנֵי לֵיהּ לְבֵי מַקְדְּשָׁא. "וּלְכֹל הַמּוֹרָא הַגָּדוֹל", דָּא מַלְכָּא מְשִׁיחָא שְׁלִימוּ דְּתִיקּוּנָא כִּדְקָא יָאוּת.

קָם אֵלִיָּהוּ פָּתַח וְאָמַר, "יְהוּדָה אַתָּה יוֹדוּךָ אַחֶיךָ יָדְךָ בְּעֹרֶף אֹיְבֶיךָ" (בראשית מט, ח) דָּא דָּוִד דְּאִתְּמָר בֵּיהּ וְדָוִד מְנַגֵּן בְּיַד. וְדָוִ"ד אִיהוּ יָ"ד, וְאִיהוּ בְּי"ד דַּרְגִּין לִסְלִיקוּ דְּסִיהֲרָא.

שְׁלֹמֹה אֲבַתְרֵיהּ אַשְׁלִים מִלָּה כִּדְקָא חֲזֵי.

וְעוֹד, "אַתָּה יוֹדוּךָ אַחֶיךָ" בְּמָשִׁיחַ בֶּן יוֹסֵף דְּאִתְחַבָּר בֵּיהּ. "יִשְׁתַּחֲווּ לְךָ בְּנֵי אָבִיךָ" (בראשית מט, ח) הֲדָא הוּא דִּכְתִיב "וְסָרָה קִנְאַת אֶפְרַיִם" (ישעיהו יא, יג). מַאי בְּנֵי אָבִיךָ? אֶלָּא כַּמָּה דְּאָמַר "אֶפְרַיִם וּמְנַשֶּׁה כִּרְאוּבֵן וְשִׁמְעוֹן יִהְיוּ לִי" (בראשית מח, ה). דִּבְשַׁעֲתָא דְּעָאל יוֹסֵף לְגַבֵּי אִתְּתָא דְּרִיבּוֹנֵיהּ, חָשִׁיב לְמֵיחַב בָּהּ. עַד דְּאִזְדְּמַן לֵיהּ דְּיוֹקְנָא דַּאֲבֹוהִי וְשֵׁזִיב לֵיהּ. כְּדֵין אִתְחַבָּר יַעֲקֹב בְּיוֹסֵף. וְרָזָא דָּא גּוּף וּבְרִית, לְשֵׁיזָבָא בְּרִית מִגּוֹ סִטְרָא אַחֲרָא. וּכְדֵין מֵרָזָא דְּיַעֲקֹב נַטִּיל יוֹסֵף תְּרֵיסַר שְׁבָטִין. אֶלָּא דְבֵי' טִפִּין דְּנָפְקוּ מִינֵּיהּ אִתְאֲבִידוּ מִינֵּיהּ י', וּתְרֵין אִשְׁתָּאֲרוּ. וְאִלֵּין תְּרֵין לָאו מֵרָזָא דְּיוֹסֵף הֲווּ, אֶלָּא מֵרָזָא דְּיַעֲקֹב וַדַּאי. בְּגִין כָּךְ לִי הֵם. אֲבָל שָׁאַר זַרְעָא דְּנָפִיק מִינַּיְיהוּ, אִלֵּין מֵרָזָא דְּיוֹסֵף גּוּפֵיהּ דְּאִתְפְּשַׁט בְּדַרְגוֹי נָפְקוּ. בְּגִין כָּךְ "וּמוֹלַדְתְּךָ אֲשֶׁר הוֹלַדְתָּ אַחֲרֵיהֶם לְךָ יִהְיוּ" (בראשית מח, ו).

אִינוּן עֲשָׂרָה דְּאִתְאֲבִידוּ לְאָן אָזְלוּ? אֶלָּא סִטְרָא אַחֲרָא נְטָלַת לוֹן. וּלְבָתַר זִמְנָא נָפְקוּ, וַי' שְׁבָטִין אִתְגַּלְגַּלוּ בְּהוּ. אֲבָל יוֹסֵף אִצְטְרִיךְ לֵיהּ לְאִשְׁתַּכְּחָא תָּמָן, בְּגִין לְאַפָּקָא לוֹן וּלְאַשְׁלָמָא לוֹן בְּאַתְרַיְיהוּ כִּדְקָא יָאוּת. וְדָא בַּעֲקִיבָא בֶּן יוֹסֵף, בֶּן יוֹסֵף מַמָּשׁ. וּבְהַאי נָטַל אִיהוּ לְאַפָּקָא לְבָתַר מֵרָזָא דִּילֵיהּ מָּשִׁיחַ בֶּן יוֹסֵף. אִלֵּין אִינוּן עֲשָׂרָה דְּנָפְיקוּ מִינֵּיהּ, וְכַמָּה אָחֲרָנִין רֵישֵׁי יִשְׂרָאֵל, הָכָא תַּלְיָין. וּמָשִׁיחַ בֶּן יוֹסֵף כָּנִישׁ כֹּלָּא בַּאֲתַר חַד, עַד דְּתָב וְאִתְחַבָּר כֹּלָּא בְּמָשִׁיחַ בֶּן דָּוִד כִּדְקָא יָאוּת. כְּדֵין "וְסָרָה קִנְאַת אֶפְרַיִם" (ישעיהו יא, יג) וְכוּ'. בְּהַהוּא זִמְנָא "וְהָיוּ לַאֲחָדִים בְּיָדֶךָ" (יחזקאל לז, יז). כְּדֵין "יִשְׁתַּחֲווּ לְךָ בְּנֵי אָבִיךָ" (בראשית מט, ח) וַדַּאי:

 

קישור ישיר לדף בזוהר תניינא עם ביאור נופת צופים