תיקון גילוי היחוד – הדף היומי י"ד בסיון

תיקון גילוי היחוד – הדף היומי י"ד בסיון

תיקוני זוהר רשב"י  – רישא.

"הֶן כָּל אֵלֶּה יִפְעַל אֵל פַּעֲמַיִם שָׁלוֹשׁ עִם גָּבֶר" (איוב לג, כט), קַרְקַע דְּנָטַע לֵיהּ תַּמָּן וְאַצְלַח וּמִתְפַּשֵּׁט עַנְפּוֹי וְשָׁרְשׁוֹי עַד אֶלֶף דּוֹר דָּא שְׁכִינְתָּא, וְדָא שִׁנּוּי מַעֲשֶׂה. וְעַד כַּמָּה זִמְנִין? עַד אֶלֶף, כְּמָה דְאַתְּ אָמַר "דָּבָר צִוָּה לְאֶלֶף דּוֹר" (תהלים קה, ח), וַעֲלֵיהּ אִתְּמַר "הָאֶלֶף לְךָ שְׁלֹמֹה" (שיר השירים ח, יב), וְאִינוּן אֶלֶף עָלְמִין, דְּנָטַע לֵיהּ עַד דְּאַצְלַח וְאַרְכִּיב לֵיהּ תַּמָּן, וְרָזָא דְמִלָּה "וְעֹשֶׂה חֶסֶד לַאֲלָפִים" (שמות כ, ה), לְמָאן? "לְאֹהֲבָיו, וּלְשֹׁמְרֵי מִצְוֹתָו לְאֶלֶף דּוֹר" (דברים ז, ט).

אָמַר לֵיהּ, וּלְרַשִּׁיעַיָּא מַאי? דְּהָא כְּתִיב "וּבְכֵן רָאִיתִי רְשָׁעִים קְבֻרִים וָבָאוּ" (קהלת ח, י) וְכוּ', מַה תֵּימָא בְּהוֹן? אָמַר לֵיהּ שְׁמָעָנָא בְהוֹן רָזָא "יִפֹּל מִצִּדְּךָ אֶלֶף" (תהלים צא, ז) וְגוֹ', הָכִי אָמְרוּ לִי בִרְמִיזָא. אָמַר לֵיהּ אִי הָכִי מַאי "אֲשֶׁר קֻמְּטוּ וְלֹא עֵת" (איוב כב, טז) וְגוֹ'? אָמַר לֵיהּ אִלֵּין תְּשַׁע מֵאָה וְשִׁבְעִים וְאַרְבָּעָה דָרִין דְּאִתְקַמְטוּ וְאִסְתַּלְקוּ קֳדָם זִמְנַיְיהוּ, וְדָא אִיהוּ "אֲשֶׁר קֻמְּטוּ וְלֹא עֵת", דְּאִסְתַּלְקוּ קֳדָם זִמְנַיְיהוּ, וְזָרִיק לוֹן קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא עַל כָּל דָּרָא וְדָרָא, דָא אִיהוּ "נָהָר יוּצַק יְסוֹדָם" (איוב כב, טז), וְדָא הוּא רָזָא, 'דְאֵין בֶּן דָּוִד בָּא עַד שֶׁיִּכְלוּ כָּל הַנְּשָׁמוֹת שֶׁבַּגּוּף', וּכְדֵין חַדְתִּין עֲתִידִין לְמֵיתֵי. אַדְהָכִי אִסְתַּלַּק סָבָא, אָמַר רַבִּי שִׁמְעוֹן לְחַבְרַיָּא, חַבְרַיָּיא, וַדַּאי הַאי סָבָא דְסָבִין אָדָם עִלָּאָה, זַכָּאָה דָרָא דְהַאי רָזָא אִתְגַּלְיָיא בֵּיהּ.

(נ"א. עוּבְדָא הֲוָה, דְחַד בַּר נַשׁ חִגֵּר בְּלָא רַגְלִין, אַשְׁכַּח לִתְרֵין חַכִּימִין דְּלָא הָוֵי בְּכָל דָּרָא חַכִּימִין כַּוָּותַיְיהוּ, אַעֲרַע בְּהוּ הַהוּא חִגֵּר, אָמַר לוֹן שְׁלָמָא עֲלַיְיכוּ רַבָּנָן, אָנָה אַתּוּן אָזְלִין, אָמְרוּ לֵיהּ לְדוּךְ פְּלַן, וְעֶרֶב שַׁבָּת הֲוָה, אָמַר לוֹן אַף עַל גַּב דְּאַתּוּן רְכִיבִין בִּבְעִירִין דִּרָהֲטֵי סַגִּי וַאֲנָא חִגֵּר בְּלָא רַגְלִין, אִי אַתּוּן בְּעִיתוּ אֲנָא אֲקַדֵּם לְכוּ לְתַקָּנָא לְכוּ שַׁבַּתָּא. תְּוַוהוּ. אָמְרוּ לֵיהּ, וְהַלֹא אַתְּ חִגֵּר וְאֵיךְ אַתְּ יָכִיל לְאַקְדָּמָא לִבְעִירָן דִּרָהֲטֵי טוּבָא? אָמַר לוֹן שְׁמָא דְמ"ב אַתְוָון וְדָלִיג לוֹן ת"ק פַּרְסֵי בְּרִגְעָא חֲדָא.

אַשְׁכְּחוּ גַרְמַיְיהוּ לְפוּם מְעַרְתָּא חֲדָא, וּפְתוֹרָא לִשְׂמָאלָא בְּכָל מַעֲדַנֵּי עָלְמָא עֲלָהָא, וּמְנַרְתָּא לְדָרוֹם בְּשִׁבְעָה נֵרִין עֲלָהָא, וּמִטָה דְכַסְפָּא וְדַהֲבָא וְאַבְנִין יַקִּירִין לְמַעֲרָב בֵּין צָפוֹן לְדָרוֹם, וְכָרְסַיָּיא לְמִזְרָח, וּתְלַת מְאָה תַלְמִידִין עַל הַהוּא פְתוֹרָא. בָּתַר דְאָכְלוּ כֻלְּהוּ וְאִינוּן חַכִּימֵי עִמְּהוֹן, קָם הַהוּא חִגֵּר וּפָשַׁט גַּרְמֵיהּ מֵהַהוּא גוּפָא בְּלָא רַגְלִין, וְאִתְלַבֵּשׁ בְּגוּפָא דְאַנְפּוֹי זְהִירִין כְּזוֹהֲרָא דְאִתְּמַר בֵּיהּ "וְהַמַּשְׂכִּלִים יַזְהִרוּ" (דניאל יב, ג) וְכוּ', וְאַנְפֵּי תַלְמִידוֹי נְהִירִין "כַּכּוֹכָבִים לְעוֹלָם וָעֶד" (שם), וַהֲווֹ פָּתְחִין סִפְרָא דְקֹהֶלֶת, וְקָרְיָין בֵּיהּ "הֲבֵל הֲבָלִים אָמַר קֹהֶלֶת" (קהלת א, ב) וְכוּ', וַהֲווֹ חָזְרִין כַּמָּה זִמְנִין.

 

תיקוני זוהר תניינא רמח"ל  – סופא.

קָם אֵלִיָּהוּ נְבִיאָה מְהֵימְנָא פָּתַח וְאָמַר, וַדַּאי "יֵרָאֶה אֶל עֲבָדֶיךָ פָעֳלֶךָ" (תהלים צ, טז), אִלֵּין תְּלָת אֲבָהָן קַדִּישִׁין דִּיקוּמוּן בְּרֵישָׁא דְּיִשְׂרָאֵל לְאַזְמָנָא לוֹן טִיבוֹ וּבִרְכָאָן. וְעוֹד, "יֵרָאֶה אֶל עֲבָדֶיךָ פָעֳלֶךָ" (תהלים צ, טז) דָּא רָזָא דִּכְתִיב "כִּי עַיִן בְּעַיִן יִרְאוּ" (ישעיהו נב, ח) וְכוּ'. דְּהָא כְּדֵין יִזְדַּמְּנוּן אֲבָהָן לְתַתָּא רְתִיכָא לִתְלַת אֲבָהָן לְעֵילָא, בְּזִמְנָא דְּבִרְכָּאָן אִתְמַשְּׁכָן לְגַבַּיְיהוּ. בְּגִין כָּךְ "יֵרָאֶה" וַדַּאי. "וַהֲדָרְךָ עַל בְּנֵיהֶם" (תהלים צ, טז) דָּא נְהִירוּ דְּנָגִיד מִינַּיְיהוּ עַד הַהוּא צַדִּיק, דְּאִתְּמָר בֵּיהּ "פְּרִי עֵץ הָדָר" (ויקרא כג, מ). וּמִתַּמָּן אִתְפַּשַּׁט לְכָל יִשְׂרָאֵל.

וְעוֹד, "וַהֲדָרְךָ עַל בְּנֵיהֶם" (תהלים צ, טז) אִלֵּין תְּרֵין מְשִׁיחִין, דְּכָל אִלֵּין יְקוּמוּן לְאַמְשְׁכָא בִּרְכָאָן לְיִשְׂרָאֵל. כְּדֵין "וִיהִי נֹעַם אֲדֹנָי אֱלֹהֵינוּ עָלֵינוּ" (תהלים צ, יז) דָּא נְעִימוּ בְּסִימוּ עִלָּאָה. "וּמַעֲשֵׂה יָדֵינוּ כּוֹנְנָה עָלֵינוּ" (שם), לְעֵילָא. "וּמַעֲשֵׂה יָדֵינוּ כּוֹנְנֵהוּ" (שם), לְתַתָּא. זַכָּאָה חוּלָקֵהוֹן דְּיִשְׂרָאֵל בְּעָלְמָא דֵּין וּבְעָלְמָא דְּאָתֵי:

תִּקּוּנֵי זֹהַר תִּנְיָינָא – תִּקּוּנָא תְּלָתִין

"וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה" דָּא יְרוּשָׁלַיִם. "וּלְכֹל הַמּוֹרָא הַגָּדוֹל" (דברים לד, יב) דָּא בֵּית הַמִּקְדָּשׁ. דְּמֹשֶׁה בָּעָא לְאַעַבְרָא גּוֹ אַרְעָא לְאַתְקָנָא אִיהוּ תִּיקּוּנָא דָּא. דְּאִתְּמָר בֵּיהּ "אֶעְבְּרָה נָּא וְאֶרְאֶה אֶת הָאָרֶץ הַטּוֹבָה" (דברים ג, כה) דָּא אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל. "הָהָר הַטּוֹב" (שם) דָּא יְרוּשָׁלַיִם. "וְהַלְּבָנוֹן" (שם) דָּא בֵּית הַמִּקְדָּשׁ. וְקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא לָא בָּעָא דְּיֶעְבַּר. וְעִם כָּל דָּא אִיהוּ מֵרָחִיק אַנְהִיר מִלְּגַו, כְּשִׁמְשָׁא לְסִיהֲרָא. וִיהוֹשֻׁעַ אָעִיל לוֹן בְּרָזָא דְּסִיהֲרָא. וְעִם כָּל דָּא מֹשֶׁה מֵרָחִיק אַתְקִין תִּיקּוּנָא. וּבְגִין כָּךְ לְכָל הַיָּד הַחֲזָקָה. דִּירוּשָׁלַיִם אִתְּמָר בַּהּ "כָּל הַנְּחָלִים הֹלְכִים אֶל הַיָּם" (קהלת א, ז). וְדָא "יִקָּווּ הַמַּיִם מִתַּחַת הַשָּׁמַיִם אֶל מָקוֹם אֶחָד" (בראשית א, ט). דְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל לְכַמָּה דַּרְגִּין אִתְפָּרְשַׁת בְּרָזָא דִּשְׁבָטִין, וְכֹלָּא אִתְקְשַׁר כַּחֲדָא בִּירוּשָׁלַיִם. וְדָא יָד הַחֲזָקָה מִסִּטְרָא דִּשְׁכִינְתָּא, כְּיַד דָּא דְּנָטְלַת כַּמָּה חֲבָלִין בִּידַהּ לְקַשְּׁרָא לוֹן, הָכִי יְרוּשָׁלַיִם תְּפָסַת בְּכֻלְהוֹ דַּרְגִּין דְּכֻלְּהוּ שִׁבְטִין לְקַשְּׁרָא לְהוּ. בְּגִין כָּךְ "כִּי אִם אֶל הַמָּקוֹם" (דברים יב, ה) וְכוּ'. "וּלְכֹל הַמּוֹרָא הַגָּדוֹל" (דברים לד, יב) דָּא בֵּית הַמִּקְדָּשׁ דְּתָמָן שָׁרֵי מַלְכָּא. וְאִתְּמָר בַּהּ "מַה נּוֹרָא הַמָּקוֹם הַזֶּה" (בראשית כח, יז). וְאִיהוּ גָּדוֹל בְּכַמָּה עִטּוּרֵי נְהוֹרִין, דְּאִתְּמָר בְּהוּ "גָּדוֹל יְהֹוָה וּמְהֻלָּל מְאֹד בְּעִיר אֱלֹהֵינוּ הַר קָדְשׁוֹ" (תהלים מח, ב).

וּלְזִמְנָא דְּאָתֵי "לֹא יִהְיֶה לָּךְ עוֹד הַשֶּׁמֶשׁ לְאוֹר יוֹמָם וּלְנֹגַהּ הַיָּרֵחַ לֹא יָאִיר לָךְ" (ישעיהו ס, יט). דְּהַשְׁתָּא הַשָּׁמֶשׁ קָאִים לָאוֹר יוֹמָם, דְּאִתְּמָר בֵּיהּ "יוֹמָם יְצַוֶּה יְהֹוָה חַסְדּוֹ" (תהלים מב, ט) דָּא חֶסֶד, נְהוֹרָא דְּסָתִים וְשַׁלִּיט לְגוֹ. אֲבָל לְתַתָּא הַיָּרֵחַ אִיהוּ מֵאִיר לְנֹגַהּ, דְּעָלְמָא לָא נַטִּיל אֶלָּא מִשְּׁכִינְתָּא. אֲבָל לְזִמְנָא דְּאָתֵי "כִּי יְהֹוָה יִהְיֶה לָּךְ לְאוֹר עוֹלָם" (ישעיהו ס, כ), מִסִּטְרָא דִּדְכוּרָא דְּיִתְגְּלֵי לְאַנְהָרָא. בְּהַהוּא זִמְנָא "וְשָׁלְמוּ יְמֵי אֶבְלֵךְ" (ישעיהו ס, כ), דְּפוּרְקָנִין אָחֲרָנִין מִסִּטְרָא דְּנוּקְבָא, וַהֲוָה בַּתְרַיְיהוּ גָּלוּתָא. אֲבָל מִסִּטְרָא דִּדְכוּרָא "וְשָׁלְמוּ יְמֵי אֶבְלֵךְ" (ישעיהו ס, כ). וְדָא שִׁיר חָדָשׁ מִסִּטְרָא דִּדְכוּרָא דְּלֵית אֲבַתְרֵיהּ גָּלוּתָא. וּבֵי מַקְדְּשָׁא יִתְבְּנֵי מִסִּטְרָא דִּדְכוּרָא וּמִסִּטְרָא דְּנוּקְבָא, דִּבְהַהוּא זִמְנָא "וְהָיָה אוֹר הַלְּבָנָה כְּאוֹר הַחַמָּה" (ישעיהו ל, כו), בִּתְרֵין מְשִׁיחִין מָּשִׁיחַ בֶּן דָּוִד וּמָשִׁיחַ בֶּן יוֹסֵף.

קישור ישיר לדף בזוהר תניינא עם פירוש נופת צופים