תיקון גילוי היחוד – הדף היומי י"ד בשבט

ז׳ בכסלו תשע״ז (דצמבר 7, 2016) Off By מערכת קהילת הרמח"ל

תיקון גילוי היחוד – הדף היומי י"ד בשבט

תיקוני זוהר רשב"י  – רישא.

(דף נו ע"א) תְּלַת גִּלְגּוּלִין דִּילָהּ אִינוּן תְּלַת אֲבָהָן, דַּעֲלַיְיהוּ אִתְּמַר "הֶן כָּל אֵלֶּה יִפְעַל אֵל פַּעֲמַיִם שָׁלוֹשׁ עִם גָּבֶר" (איוב לג, כט), אִיהִי יְשׁוּעָה דִילֵיהּ, גְּאוּלָה דִילֵיהּ, בְּגִין דְּקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא לֵית לֵיהּ רְשׁוּתָא לְאַפָּקָא מִן גָּלוּתָא, עַד דְּאִיהִי נָפְקַת עִמֵּיהּ, הִיא נְבוּאָה דִילֵיהּ, נְבוּאָה כְלִילָא שִׁית דַּרְגִין מִסִּטְרָא דְאָת ו' דְּאִיהִי עַמּוּדָא דְאֶמְצָעִיתָא, וְאִיהִי חֲלוֹם אֶחָד מִשִּׁתִּין בִּנְבוּאָה, וּמַאי שִׁתִּין אֶלָּא לֵית שֵׂיבָ"ה פְּחוּתָה מִשִּׁתִּין, וְדָא יִשְׂרָאֵל סָבָא, דְסָלִיק בְּאָת ו' שִׁית זִמְנִין עֶשֶׂר דְּאִיהוּ שִׁתִּין.

וְאִיהִי יִרְאָה מִסִּטְרָא דִשְׂמָאלָא, אַהֲבָה מִסִּטְרָא דִימִינָא, וְאִיהִי תוֹרָה מִסִּטְרָא דְעַמּוּדָא דְאֶמְצָעִיתָא, וְאִיהִי אָנֹכִי מִסִּטְרָא דְאִימָּא עִלָּאָה דַאֲחִידָא בִימִינָא, בְּגִין דְאָנֹכִ"י אִיהוּ כִסֵּ"א בְחוּשְׁבָּן, וְאִתְּמַר בֵּיהּ "וְהוּכַן בַּחֶסֶד כִּסֵּא" (ישעיהו טז, ה), וַעֲלָהּ אִתְּמַר "לֹא יִהְיֶה לְךָ אֱלֹהִים אֲחֵרִים עַל פָּנָי" (שמות כ, ב), מִסִּטְרָא דְסמא"ל וְנָחָשׁ דְּאִינוּן אֱלֹהִים אֲחֵרִים.
וְאִיהִי פֶּסַח מִסִּטְרָא דִימִינָא, וְאִיהִי רֹאשׁ הַשָּׁנָה מִסִּטְרָא דִשְׂמָאלָא, וְאִיהִי מַצָּה פְּרוּסָה מִסִּטְרָא דִשְׂמָאלָא, וְאִיהִי מַצָּה שְׁלֵמָה מִסִּטְרָא דִימִינָא, בְּגִין דְּסִטְרָא דְצָפוֹן לַאו אִיהוּ שְׁלִים, וּבְגִין דָּא "מִצָּפוֹן תִּפָּתַח הָרָעָה" (ירמיהו א, יד), וְהִיא מִצְוָה בְּאָת ו' מִסִּטְרָא דְעַמּוּדָא דְאֶמְצָעִיתָא.

וְאִיהִי שָׁבוּעוֹת מִסִּטְרָא דְעַמּוּדָא דְאֶמְצָעִיתָא, שִׁבְעָה שָׁבוּעוֹת וַדַּאי אִית בְּהוֹן "שֶׁבַע שַׁבָּתוֹת" (ויקרא כג, טו), וּבְהוֹן מ"ט יוֹמִין, כְּחוּשְׁבַּן מ"ט אַתְוָון דִּקְרִיאַת שְׁמַע, דְּאִינוּן "שְׁמַע יִשְׂרָאֵל" (דברים ו, ד) וְכוּ', 'בָּרוּךְ שֵׁם' וְכוּ'. בְּיוֹמָא דְחַמְשִׁין שַׁרְיָא שְׁכִינְתָּא עִלָּאָה בָּהּ, וְאִתְקְרִיאַת מַתַּן תּוֹרָה, וְעַמּוּדָא דְאֶמְצָעִיתָא אִיהוּ תוֹרָה דְאִתְיְיהִיבַת בְּחַמְשִׁין יוֹמִין דְּשָׁבוּעוֹת, וַעֲלֵיהּ אִתְּמַר 'בֶּן חֲמִשִּׁים לְזִקְנָה', בְּהַהִיא דְאִתְּמַר בָּהּ "כִּי זָקְנָה אִמֶּךָ" (משלי כג, כב), וַעֲלָהּ אִתְּמַר "כִּי אִם לַבִּינָה תִקְרָא" (משלי ב, ג), בְּגִין דְּאִיהִי ה' וְסָלְקָא בְּאָת י' לְחַמְשִׁין חָמֵשׁ זִמְנִין עֶשֶׂר, וַעֲלָהּ אִתְּמַר 'בֶּן חֲמִשִּׁים לְזִקְנָה', בְּהַהִיא דְאִתְּמַר "וְאַל תָּבוּז כִּי זָקְנָה אִמֶּךָ" (משלי כג, כב).

וְזִמְנִין אִתְקְרִיאַת ם' סְתִימָא, וְאִתְּמַר בָּהּ 'בֶּן אַרְבָּעִים לַבִּינָה', בְּשׁוּתָּפָא דְאָת י' אִתְקְרִיאַת אַרְבָּעִים, וְאִיהִי עָלְמָא דְאָתֵי דְלֵית בֵּיהּ אֲכִילָה וּשְׁתִיָּה, וְכַד סָלִיק מֹשֶׁה לְגַבָּהּ אִתְּמַר בֵּיהּ "וַיְהִי מֹשֶׁה בָּהָר אַרְבָּעִים יוֹם וְאַרְבָּעִים לָיְלָה" (שמות כד, יח) וְגוֹ'.

מַתַּן תּוֹרָה דָא שְׁכִינְתָּא תַּתָּאָה, וַעֲלָהּ אִתְּמַר 'יִשְׂמַח מֹשֶׂה בְּמַתְּנַת חֶלְקוֹ', בְּגִין דְּאִיהִי דוּגְמָא דְעַמּוּדָא דְאֶמְצָעִיתָא, וְעוֹד 'שָׁבוּעוֹת' עַל שֵׁם "מַלֵּא שְׁבֻעַ זֹאת וְנִתְּנָה לְךָ גַּם אֶת זֹאת" (בראשית כט, כז), "מַלֵּא שְׁבֻעַ זֹאת" דָּא שְׁכִינְתָּא עִלָּאָה, דְּאִתְּמַר בֵּיהּ "כִּי יָד עַל כֵּס יָהּ" (שמות יז, טז), "וְנִתְּנָה לְךָ גַּם אֶת זֹאת" (שם) דָּא שְׁכִינְתָּא תַּתָּאָה ה' זְעִירָא, "מַלֵּא" דְכֹלָּא עִלָּאָה וְתַתָּאָה דָא ו', אִיהוּ מַלֵּא י"ה לְעֵילָא, דְּאִיהִי מְלֵיאָ"ה אֱלֹהִי"ם, וַעֲלָהּ אִתְּמַר "אֲנִי מְלֵאָה הָלַכְתִּי" (רות א, כא), "מְלֵאָה הָלַכְתִּי" לְטוּרָא דְסִינַי, וּבְגָלוּתָא "וְרֵיקָם הֱשִׁיבַנִי יְהֹוָה" (רות א, כא) וְאִיהוּ מָלֵא ה', וּבָהּ "מָלְאָה הָאָרֶץ קִנְיָנֶךָ" (תהלים קד, כד).

תיקוני זוהר תניינא רמח"ל  – סופא.

תִּקּוּנֵי זֹהַר תִּנְיָינָא – תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְאַרְבַּע

“וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה” דָּא בְּזִמְנָא דְּיִתְכַּנְּשׁוּן כֻּלְהוֹ שִׁבְטַיָא כַּחֲדָא דְּאִינוּן יָד. וְרָזָא דָּא לֵוִי לִתְרֵין אִתְפְּרַשׁ, כֹּהֵן וְלֵוִי, יְמִינָא וּשְׂמָאלָא. וּלְכֻלְּהוּ, אֲתַר אִשְׁתְּכַח בְּגוֹ קַרְתָּא קַדִּישָׁא יְרוּשָׁלַיִם. וְאֲבַתְרֵיהֹון אִתְמְשַׁךְ לְאִתְתַּקְּנָא כָּל עָלְמָא. כֹּהֵן וְלֵוִי קָיְימִין לְגוֹ. וְלִשְׁאָר שְׁבָטִין אִשְׁתַּכְּחָן י”ב תַּרְעִין לְקַרְתָּא קַדִּישָׁא, לָקֳבֵל שְׁבָטִין וַדַּאי. וְשִׁבְעִין זְקֵנִים אִינוּן בְּיִשְׂרָאֵל, וּבְהוּ יִתְתַּקְּנוּן שִׁבְעִין אוּמִין לְמֶהֱוֵי כֹּלָּא כִּדְקָא יָאוּת, שִׁבְעִין תְּחוֹת י”ב כְּגַוְנָא דִּלְעֵילָא.

“וּלְכֹל הַמּוֹרָא הַגָּדוֹל”, בִּתְרֵין מְשִׁיחִין דְּקַיְּימִין לְאַמְשְׁכָא בִּרְכָאָן עִלָּאִין עַל כֹּלָּא. בְּהַהוּא זִמְנָא “יִהְיֶה יְהֹוָה אֶחָד וּשְׁמוֹ אֶחָד” (זכריה יד, ט). וּשְׁמָא אִיהוּ אֱלֹהִים. כְּדֵין מִתְחַבְּרָן שְׁמָהָן בִּשְׁמָא שְׁלִים בִּתְרֵין מְשִׁיחִין יאהלוההי”ם. כְּדֵין סָלִיק הוי”ה וְאִתְפַּשַּׁט בְּדַרְגוֹי י”ב צֵירוּפִין וְשִׁבְעִין שְׁמָהָן. וְאִשְׁתַּכַּח כֹּלָּא בְּתִיקּוּנָא שְׁלִים כְּגַוְנָא דִּלְעֵילָא וַדַּאי:

תִּקּוּנֵי זֹהַר תִּנְיָינָא – תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְחָמֵשׁ

“וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה”. הָא אָדָם קַדְמָאָה סָבָא דְּסָבִין אָתֵי פָּתַח וְאָמַר, “וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה” (דברים לד, יב) דָּא ה’ ד”י. וְרָזָא דְּמִלָּה “יִהְיֶה יְהֹוָה אֶחָד וּשְׁמוֹ אֶחָד” (זכריה יד, ט) דיהו”ה אִתְהַדַּר יהי”ה. דְּהַשְׁתָּא אִיהוּ ו’ וּשְׁכִינְתָּא אִיהִי ה’ ד”ו, דל”ת עַל ו’. תָּא חֲזֵי, דְּהָכָא קָאִים רָזָא לְחַכִּימִין לְמִנְדַּע בְּאֹרַח קְשׁוֹט. כְּתִיב “הַמְּאֹרֹת הַגְּדֹלִים” (בראשית א, טז), וּכְתִיב “הַמָּאוֹר הַגָּדוֹל וְכוּ’ הַמָּאוֹר הַקָּטֹן” (בראשית א, טז). וְרָזָא דָּא בְּזִמְנָא דְּלָא יַכְלַת סִיהֲרָא לְמֶהֱוֵי כְּשִׁמְשָׁא כְּדֵין אִיהִי הַמָּאוֹר הַקָּטֹן. אֲבָל כַּד יַכְלַת לְמֶהֱוֵי כְּוָותֵיהּ כְּדֵין הַמְּאוֹרוֹת הַגְּדוֹלִים. וּלְזִמְנָא דְּאָתֵי אֶצְטָרֵךְ מַלְכָּא בְּקַדְמִיתָא לְאִתְעַטְּרָא בְּעִטְרוֹי, וּמַאי דַּהֲוָה ו’ יִתְהַדֵּר י’. כְּדֵין יִהְיֶה ה’. כְּדֵין שְׁכִינְתָּא נָמֵי תִּתְקַף בְּתֻקְפָּהּ לְאִשְׁתַּכְּחָא כְּוָתֵיהּ מַמָּשׁ. כְּדֵין אִיהִי ד”י – דל”ת עַל י’. דְּאִיהוּ י’ וְאִיהִי קַיְימַת כְּוָתֵיהּ מַמָּשׁ.

אֲבָל תָּא חֲזֵי, דְּהָא אִתְּמָר הֵי מַסְגָּא בְּרֵישָׁא. דְּכוֹרָא מַסְגֵי בְּרֵישָׁא. דְּאַף עַל גַּב דְּאִינוּן שָׁוִין כַּחֲדָא, דְּכוֹרָא אִיהוּ קַדְמָאָה. וְלָא אִיתָמָר דְּאִיהִי כְּוָתֵיהּ, אֶלָּא דְּיָכְלַת לְמֵיקָם בַּהֲדֵיהּ בְּכֹלָּא. בְּגִין כָּךְ ד’ עַל י’ אִיהִי, כֵּיוָן דִּקְיָימַת בַּהֲדֵיהּ בְּכֹלָּא, כְּדֵין אִתְפַּשְׁטַת אִיהִי בְּדָרְגָּהָא וְאִתְקְרִיאַת “הַמָּאוֹר הַגָּדוֹל” כְּוָתֵיהּ. בְּגִין כָּךְ “וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה” בְּקַדְמִיתָא ה’ יָד. “וּלְכֹל הַמּוֹרָא הַגָּדוֹל” (דברים לד, יב) לְבָתַר, דָּא תַּלְיָא בְּדָא:

קישור ישיר לדף בזוהר תניינא