תיקון גילוי היחוד – הדף היומי י"ד בתשרי

ט״ו בתשרי תשע״ז (אוקטובר 17, 2016) Off By מערכת קהילת הרמח"ל

תיקון גילוי היחוד – הדף היומי י"ד בתשרי

תיקוני זוהר רשב"י  – רישא.

דְּאִי בַּר נַשׁ לָא אִשְׁתְּמוֹדָע הַהוּא דִיְהִיב לֵיהּ אוֹרַיְיתָא, וּמַנִּי לֵיהּ לְנַטְרָא לָהּ, אֵיךְ דָּחִיל מִנֵּיהּ וְעָבִיד פִּקּוּדוֹי?! וּבְגִין דָּא אוּקְמוּהוּ רַבָּנָן, 'וְלֹא עַם הָאָרֶץ חָסִיד, וְאֵין בּוּר יְרֵא חֵטְא'.
בְּגִין דְּאוֹרַיְיתָא דְאִיהִי תרי"א – מִתְּרֵין דַּרְגִּין אִתְיְהִיבַת, מֵחֶסֶד וגְּבוּרָה, דְּמִתַּמָּן תְּרֵין פִּקּוּדִין אַהֲבַת חֶסֶד וּדְחִילוּ דִגְבוּרָה דְאִיהִי יִרְאָה, דִּבְהוֹן אִשְׁתַּלִּימוּ תַּרְיַ"ג פִּקּוּדַיָּא, וּבְגִין דְּכָל אוֹרַיְיתָא וּפִקּוּדָהָא מִתְּרֵין סִטְרִין אִתְיְהִיבַת, אוּקְמוּהוּ רַבָּנָן וְלֹא 'עַם הָאָרֶץ חָסִיד, וְאֵין בּוּר יְרֵא חֵטְא'.
וְאִי תֵּימָא הָא חֶסֶד גְּבוּרָה דְמִתַּמָּן מַלְכוּת אִיהִי אַהֲבָה וְיִרְאָה, אֵיךְ אוּקְמוּהוּ רַבָּנָן 'גְּדוֹלָה תּוֹרָה שֶׁמְּבִיאָה לְאָדָם לִידֵי מַעֲשֶׂה, דְּמֵהָכָא מַשְׁמַע דְּכָל הַקּוֹדֶם יִרְאָתוֹ לְחָכְמָתוֹ חָכְמָתוֹ מִתְקַיֶּימֶת? אֶלָּא כֹּלָּא קְשׁוֹט. תִּפְאֶרֶת אִתְקְרֵי אָדָם, כְּגַוְונָא דִילֵיהּ הֲוָה אָדָם הֵ"א דִלְתַתָּא, דְאוּקְמוּהוּ עֲלֵיהּ דַּהֲוָה רִאשׁוֹן לְמַחֲשָׁבָה וְאַחֲרוֹן לְמַעֲשֶׂה, וּבְגִין דָּא אוּקְמוּהוּ רַבָּנָן, 'יִשְׂרָאֵל עָלָה בְּמַחֲשָׁבָה' לִיבָּרְאוֹת, דְּאִתְּמַר עֲלַיְיהוּ "אָדָם אַתֶּם" (יחזקאל לד, לא), אוּף הָכִי תִּפְאֶרֶת דְּאִיהוּ יְהֹוָה, אִיהוּ רִאשׁוֹן לְמַחֲשָׁבָה דְאִיהִי חָכְמָה עִלָּאָה, וְאַחֲרוֹן לְמַעֲשֶׂה דְאִיהוּ י' מִן אדנ"י, חָכְמָה תַּתָּאָה, יִרְאַת יְהֹוָה, מַלְכוּת דִּילֵיהּ.
וּבְגִין דָּא אִתְּמַר בָּהּ "אִשָּׁה כִּי תַזְרִיעַ" (ויקרא יב, ב), אִתְּתָא אִית לָהּ לְאַקְדָּמָא בְּכָל פִּקּוּדַיָּא, דְאִתְּמַר בָּהּ "אִשָּׁה יִרְאַת יְהֹוָה הִיא תִתְהַלָּל" (משלי לא, ל), וּבְגִין דָּא "מָצָא אִשָּׁה" (משלי יח, כב) בְּקַדְמֵיתָא, "מָצָא טוֹב" (שם), דְּאִתְּמַר בֵּיהּ "טוֹב יְהֹוָה לַכֹּל" (תהלים קמה, ט).
וְאִי אַקְדִּים לָהּ בִּצְלוֹתָא, כְּמָה דְאוּקְמוּהוּ אדנ"י שְׂפָתַי תִּפְתָּח, מִיָּד "וַיָּפֶק רָצוֹן מֵיְהֹוָה" (משלי ח, לה), וּבְגִין דָּא כַּוָּנָה דְּאִיהִי מַחֲשָׁבָה, צָרִיךְ לְאַקְדָּמָא לְמִצְוָה, וּבְגִין דָּא שַׁוִּיאוּ רַבָּנָן כִּוּוּן מַחֲשַׁבְתָּא דִצְלוֹתָא בַּבְּרָכָה קַדְמָאָה, דְּהָכִי אוּקְמוּהוּ 'אִם לָא כִּוֵּן בַּבְּרָכָה רִאשׁוֹנָה חוֹזֵר לְרֹאשׁ', וּבְגִין דָּא צָרִיךְ לְאַקְדָּמָא יִרְאָה מִסִּטְרָא דִשְׁכִינְתָּא, בֵּין בְּאוֹרַיְיתָא, בֵּין בְּפִקּוּדַיָּיא. אֲבָל מִסִּטְרָא דְקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא, צָרִיךְ לְאַקְדָּמָא אוֹרַיְיתָא לְיִרְאָה בְּכָל פִּקּוּדַיָּא, דְּיִרְאָה דְאוֹרַיְיתָא אִית, דְּאִתְקְרֵי נוּקְבָא תּוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה, דִּבְגִינָהּ אִתְּמַר תַּמָּן "אָז יְרַנְּנוּ עֲצֵי הַיָּעַר" (דברי הימים א' טז, לג).
עָנָה מַלְאָךְ מִן הַשָּׁמַיִם וְאָמַר 'הֵן הֵן מַעֲשֵׂה מֶרְכָּבָה', מֵהַאי אָ"ז תַּלְיָין ע"ב שְׁמָהָן דְּהַיְינוּ חֶסֶד, דְּבֵיהּ צָרִיךְ לְאַתְקָנָא כָּרְסַיָּא לְמָארֵיהּ, 'בְּכַנְפֵי מִצְוָה', "וְיָשַׁב עָלָיו בֶּאֱמֶת" (ישעיהו טז, ה), עִשּׂוּר אֱמֶת מ"ה יוד הא ואו הא, מ'וֹרִיד הַ'טָּל לְאַנְהָרָא לְגַבֵּי הֵ"א, דְּאִיהוּ כְּלִיל תְּלַת בִּרְכָאָן קַדְמָאִין דִּצְלוֹתָא, וּתְלַת בַּתְרָאִין, וְדָא 'עֶשֶׂר סְפִירוֹת בְּלִי מָה', דְּאִינוּן לְקִבְלַיְיהוּ תְּרֵין שְׁמָהָן יְהֹוָה אדנ"י, וּתְמַנְיָא אַתְוָון, דְּאִינוּן עֲשָׂרָה עֲשָׂרָה הַכַּף בְּשֶׁקֶל הַקֹּדֶשׁ, וְדָא כ' מִן כֶּתֶר, עֲשָׂרָה מִן שְׁכִינְתָּא תַּתָּאָה אדנ"י, מִתַּתָּא לְעֵילָא מִן אֲנִ"י עַד אַיִ"ן, עֲשָׂרָה מֵעֵילָּא לְתַתָּא מֵעַמּוּדָא דְּאֶמְצָעִיתָא דְאִיהוּ יְהֹוָה, וּבְגִין דָּא כ' כְּלִיל לוֹן.
(דף ו ע"ב) וּבְקֵץ דְּפוּרְקָנָא "מְ'דַלֵּג עַל הֶ'הָרִים" (שיר השירים ב, ח), דָּא מ"ה, וְלֵית הָרִים אֶלָּא אֲבָהָן, דְּאִינוּן מֶרְכַּבְתֵּיהּ, אוּף הָכִי "מְ'קַפֵּץ עַל הַ'גְּבָעוֹת" (שם) אִנּוּן אִמָּהָן, אהי"ה אדנ"י, בְּהַהוּא זִמְנָא "אָ"ז יָשִׁיר מֹשֶׁה" (שמות טו, א) וְכוּ', וְכֹלָּא אִתְקַשַּׁר וְאִתְכְּלִיל בְּחַ"י עָלְמִין, הֲדָא הוּא דִכְתִיב "בְּרָכוֹת לְרֹאשׁ צַדִּיק" (משלי י, ו).

תיקוני זוהר תניינא רמח"ל  – סופא.

תִּקּוּנֵי זֹהַר תִּנְיָינָא – תִּקּוּנָא קַדְמָאָה.

וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה (דברים לד, יב) וְכוּ' תִּיקּוּנָא קַדְמָאָה, "אַשְׁרֶיךָ יִשְׂרָאֵל מִי כָמוֹךָ עַם נוֹשַׁע בַּיהֹוָה" (דברים לג כט) שְׁמָא דְּכָלִיל כָּל שְׁמָהָן. וְכֻלְהוֹ שְׁמָהָן אָחֲרָנִין נָפְקִין מִינֵּיהּ כְּעַנְפִין מֵאִילָנָא, וְכֻלְהוֹ עֲנָפִין מִתְחַבְּרָן בְּאִילָנָא וְלָא מִתְפָּרְשָׁאן מִינֵּיהּ, וּמִינֵּיהּ נָטְלִין כֻּלְהוֹ חֵילָא.

תּוּ, עַם נוֹשַׁע בַּיהֹוָה" (דברים לג כט), דָּא שְׁמָא שְׁלִים. דִּשְׁאָר זִמְנִין אִתְפָּרְקוּ יִשְׂרָאֵל מֵאָת חַד דִּשְׁמָא קַדִּישָׁא, אֲבָל לְזִמְנָא דְּאָתֵי בְּכֻלְהוֹ אַתְוָן תְּהֵא פּוּרְקָנָא, פּוּרְקָנָא שְׁלִים בְּכָל שְׁלִימוּ.

אֲבָל תָּא חֲזֵי, וַדַּאי שְׁמָא דָּא כְּלָלָא דְּכֹלָּא אִיהוּ, וְכָל בִּרְיָן דְּעָלְמָא עִלָּאִין וְתַתָּאִין בֵּיהּ אִתְבְּרִיאוּ, וְאַפִּיק מִגַּרְמֵיהּ כִּינּוּיִין לְאַסְתָּרָא יְקָרֵיהּ, וְאִיהוּ מִלְּגוֹ מִתְפַּשֵּׁט וְנַטִּיל כֹּלָּא בִּכְלָלָא. עִם כָּל דָּא, מוּתָב יְקָרָא קָבַע לְגָרְמֵיהּ בְּהַהוּא עֲמוּדָא דְּאֶמְצָעִיתָא, וְתַמָּן יָתִיב בִּיקְרֵיהּ כְּחַד מַלְכָּא רַבְרְבָא וְשַׁלִּיט דְּאִשְׁתְּלִים בְּכֹלָּא, וְכָלִיל כֹּלָּא, וְשַׁלִּיט בְּכֹלָּא. וְהָכָא אִשְׁתְּרָשׁוּ עַמָּא קַדִּישָׁא בְּשָׁרְשׁוֹהִי, הֲדָא הוּא דִּכְתִיב (שם לב ט) "כִּי חֵלֶק יְהֹוָה עַמּוֹ", דָּא הוי"ה שְׁמָא יְחִידָאָה. "יַעֲקֹב חֶבֶל נַחֲלָתוֹ". מַאי חֶבֶל? אֶלָּא כְּחֶבֶל דָּא דְּבֵיהּ מִתְקַלְּעָן חוּטִין בְּחִיבּוּרָא חַד. כְּגַוְנָא דָּא יִשְׂרָאֵל כְּלָלָא דְּכֹלָּא אִינוּן, בְּגִין דְּמֵהַאי שְׁמָא כְּלָלָא דְּכֹלָּא נָפְקִין, וּשְׁמָא דָּא קָאִים לְהוּ אַחְסָנַת עָלַם.

וְאִינּוּן אִית לְהוּ חֵילָא לְיַחֲדָא שְׁמָא כִּדְקָא יֵאוֹת, מַאי דְּלָא אִשְׁתְּכַח חֵילָא אֲפִילוּ לְמַלְאֲכֵי עִלָאֵי, בְּגִין דְּמִגּוֹ רָזָא דָּא קְטִירוּ דְּיִחוּדָא נָפְקִין וַדַּאי, מַה דְּלָא אִשְׁתְּכַח לְשׁוּם בְּרִיָּה אַחֲרִינָא בְּעָלְמָא. וְאִתְּמָר בְּהוּ 'מִמְּקוֹמוֹ הוּא יִפֶן בְּרַחֲמָיו לְעַמּוֹ וְיָחוֹן עַם הַמְיַחֲדִים שְׁמוֹ', דְּאִית לְהוּ חֵילָא לְיַחֲדָא יִחוּדָא דִּשְׁמָא דָּא קַדִּישָׁא. בְּגִין כָּךְ 'יִפֶן' – בְּרָזָא דְּאַנְפִּין. דְּאִית פָּנִים וְאִית כְּנָפָיִם, וּשְׁמָא דָּא אִיהוּ פָּנִים. בֵּיהּ "וּפָנִיתִי אֲלֵיכֶם וְהִרְבֵּיתִי אֶתְכֶם" (ויקרא כו ט) יִפֶן וַדַּאי. וְאִי תֵּימָא דִּבְלֹא שְׁכִינְתָּא אִשְׁתַּכְּחַת מִלָּה? לָאו הָכִי, אֶלָּא 'מִמְּקוֹמוֹ יִפֶן' וַדַּאי. אֲבָל כֹּלָּא אִתְכְּלִיל בִּשְׁמָא דָּא.

כְּדֵין "וְלֹא יִכָּנֵף עוֹד מוֹרֶיךָ וְהָיוּ עֵינֶיךָ רֹאוֹת אֶת מוֹרֶיךָ" (ישעיה ל כ) דְּלָא יְהוֹן כִּינּוּיִין מְכַסְּיָין עַל שְׁמָא דָּא. וְיִשְׂרָאֵל יִחוּדָא דִּקְרִיאַת שְׁמַע אִתְמְסַר לְהוּ בְּרָזָא דִּשְׁמָא דָּא, דְּלָא אִתְמְסַר אֲפִילוּ לְמַלְאֲכֵי עִלָאֵי, דִּבְגִין שְׁמָא דָּא אִית לְהוּ חֵילָא לְיַחֲדָא לְמָארֵיהוֹן.

וְאִתְּמָר בְּהוּ "אֶת יְהֹוָה הֶאֱמַרְתָּ הַיּוֹם" (דברים כו יז) "וַיהֹוָה הֶאֱמִירְךָ הַיּוֹם" (שם שם יח), וְאוּקְמוּהָ (ברכות ו.) 'אַתֶּם עֲשִׂיתוּנִי חֲטִיבָה אַחַת אֲנִי אֶעֱשֶׂה אֶתְכֶם חֲטִיבָה אַחַת' בְּרָזָא דָּא דְּיִחוּדָא עִלָּאָה.

וּלְזִמְנָא דְּאָתֵי יִתְגַּלֵּי הַאי שְׁמָא קַדִּישָׁא בְּתוּקְפֵּיהּ, וּמִינֵּיהּ יִתְנַהֲרוּן יִשְׂרָאֵל, וּכְדֵין יִטְּלוּן שֻׁלְטָנוּתָא עַל כֹּלָּא, אֲפִילוּ עַל מַלְאֲכֵי עִלָאֵי. דְּיִשְׂרָאֵל מֵהַאי שְׁמָא קַדִּישָׁא דִּלְגַו נָפְקִין, וּמַלְאֲכֵי עִלָאֵי מִלְּבַר, בְּגִין כָּךְ אִינוּן יִשְׁלְטוּן עַל כֹּלָּא. כָּל שֶׁכֵּן עַל כֻּלְהוֹ תַּתָּאֵי וְעַל כֻּלְהוֹ סִטְרִין מְסָאֲבִין.

קישור ישיר לדף בזוהר תניינא.