תיקון גילוי היחוד – הדף היומי י"ז בסיון

תיקון גילוי היחוד – הדף היומי י"ז בסיון

תיקוני זוהר רשב"י  – רישא.

זַכָּאָה עַמָּא דְיָדְעִין לְסַלְקָא צְלוֹתִין בַּאֲמִירָה וְעוֹבָדָא, וַעֲלֵיהּ אִתְּמַר "וָאָשִׂם דְּבָרַי בְּפִיךָ" (ישעיהו נא, טז) וְכוּ', וְהָא אוּקְמוּה אַל תִּקְרֵי עַמִּי, אֶלָּא עִמִּי בְּשׁוּתָּפוּ, כְּמָה דְאִתְּמַר בֵּיהּ "בִּדְבַר יְהֹוָה שָׁמַיִם נַעֲשׂוּ" (תהלים לג, ו) כו', הָכִי אַנְתְּ בְּשׁוּתָּפוּ עִמִּי, דִּבְמִלּוּלָךְ אִתְעֲבִידוּ שְׁמַיָּא וְאַרְעָא.

וְעוֹד הֲבֵ"ל ה' ל"ב, ה' אִתְפַּלֵּג לְד"וּ פַּרְצוּפִין. דּ"וּ, ד' אַרְבַּע רַגְלִין דְּכָרְסַיָּיא, ו', שֵׁשׁ מַעֲלוֹת לַכִּסֵּא, זַכָּאָה אִיהוּ מָאן דְּיָרִית נִשְׁמָתָא מִכָּרְסַיָּיא יַקִּירָא, כְּלִילָא מֵעֲשַׂר תִּקּוּנִין אִלֵּין, וְעָבִיד לָהּ כָּרְסַיָּיא לַיְהֹוָה, דִּשְׁמָא דְיְהֹוָה דְּאִיהוּ בְאֹרַח אֲצִילוּת, לְתַקְנָא לֵיהּ כּוּרְסַיָּיא בַּר נַשׁ לְנִשְׁמָתֵיהּ, דְּהָכִי אוּקְמוּהוּ קַדְמָאִין, כָּל הַנְּשָׁמוֹת גְּזוּרוֹת מִכִּסֵּא הַכָּבוֹד, וְתַמָּן שַׁרְיָא שְׁכִינְתָּא עִלָּאָה, וְלֵית ה' בְּלָא י', ובג"ד "כִּי יָד עַל כֵּס יָ"הּ" (שמות יז, טז).

ו' שַׁרְיָא בְּמטטרו"ן, וְדָא אִיהוּ רוּחַ הַשִּׂכְלִי דְּאִיהוּ אֲצִּילוּת. ה' שַׁרְיָא בְּאוֹפַן, וְדָא נֶפֶשׁ הַשִּׂכְלִית בְּאֹרַח אֲצִּילוּתָא. דְּאִית נְשָׁמָה וְרוּחַ וְנֶפֶשׁ שִׂכְלִית וְלָא בְאֹרַח אֲצִּילוּת, אֶלָּא אִתְּמַר בְּהוֹן גְּזוּרוֹת, וְאִינוּן כִּסֵּא, וּמַלְאַךְ וְאוֹפָן. זַכָּאִין אִינוּן יִשְׂרָאֵל דְּסָלְקִין הֲבָלִים דִּצְּלוֹתִין בְּהוֹן, לְגַבֵּי אַתְוָון דְּקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא וּשְׁכִינְתָּא עִלָּאָה וְתַתָּאָה, וּבְגִין דָּא "יֶשׁ הֶבֶל אֲשֶׁר נַעֲשָׂה עַל הָאָרֶץ" (קהלת ח, יד), וְיֵשׁ הֶבֶל דְּרַשִּׁיעַיָּא, דְאִינוּן הֲבָלִים דְּשִׁקְרָא, וְנָטְלִין לוֹן מַלְאֲכֵי חַבָּלָה, וְנָטְעִין בְּהוֹן רְקִיעִין וְאַרְעִין דְּשִׁקְרָא, וַעֲלַיְיהוּ אִתְּמַר "הֶבֶל הֵמָּה מַעֲשֵׂה תַּעְתֻּעִים" (ירמיהו י, טו), קָמוּ כֻלְּהוּ וְאִשְׁתַּטְחוּ קַמֵּיהּ, וְאָמְרוּ אִלּוּ לָא אַתֵינָא לְעָלְמָא, אֶלָּא לְמִשְׁמַע דָּא – דַי.

(דף קד ע"ב) "לַנֵּרוֹת אֲשֶׁר עַל רֹאשָׁהּ" (זכריה ד, ב), וְאִינוּן י"ה יו"ד ה"א, ו"ה וא"ו ה"א, וְאִינוּן שֶׁבַע כְּפוּלוֹת בג"ד כפר"ת לְבוּשִׁין לוֹן, וְכֻלְּהוּ סָלְקִין מִלִּבָּא לְפוּמָא, שֶׁבַע הֲבָלִים סָלְקִין, שֶׁבַע נָחֲתִין לְאַשְׁקָאָה לוֹן, וּבְגִין דָּא "שִׁבְעָה וְשִׁבְעָה מוּצָקוֹת" (זכריה ד, ב). תְּלַת אִינוּן גְּנִיזִין לְעֵילָא, דִּלְבוּשִׁין דִּלְהוֹן אֶמֶ"שׁ, דְּאִינוּן אֵשׁ מַיִם רוּחַ, הָא אִינוּן עֲשַׂר דְּסָלְקִין מִל"ב נְתִיבוֹת, וְאִינוּן לְקִבְלַיְיהוּ עֲשַׂר אֲמִירָן, וְל"ב אֱלֹהִים דִּבְּרֵאשִׁית, הָא מ"ב, מִלִּבָּא נָפִיק אֶשָּׁא, מִכַּנְפֵי רֵיאָה רוּחָא, מִמּוֹחָא מַיָּא, וְרוּחָא אֲחִיד בְּמַיָּא וְאֶשָּׁא וְאִתְעֲבִיד קוֹל. כַּד אֲחִיד בְּמַיָּא אִתְּמַר בֵּיהּ "קוֹל יְהֹוָה עַל הַמָּיִם" (תהלים כט, ג). כַּד אֲחִיד בְּאֶשָּׁא אִתְּמַר בֵּיהּ "קוֹל יְהֹוָה חֹצֵב לַהֲבוֹת אֵשׁ" (תהלים כט, ז). כַּד אֲחִיד בְּרוּחָא אִיהוּ רוּחַ חָזָק "[וְרוּחַ גְּדוֹלָה וְחָזָק] מְפָרֵק הָרִים וּמְשַׁבֵּר סְלָעִים" (מלכים א' יט, יא), וַעֲלֵיהּ אִתְּמַר "קוֹל יְהֹוָה שֹׁבֵר אֲרָזִים" (תהלים כט, ה).

וּתְלַת נְקוּדִין אִינוּן לָקֳבֵל אֱמֶ"שׁ, וְאִינוּן חָשַׁ"ק, הֲדָא הוּא דִכְתִיב "רַק בַּאֲבֹתֶיךָ חָשַׁק יְהֹוָה" (דברים י, טו), וְאִינוּן חֹלֵ"ם שְׁבָ"א קָמֵ"ץ. קָמֵ"ץ לִימִינָא "קוֹל יְהֹוָה עַל הַמָּיִם" (תהלים כט, ג), וְכַד רוּחָא אֲחִיד בֵּיהּ דְּאִיהוּ חֹלֵ"ם, אִתְּמַר בֵּיהּ "וְרוּחַ אֱלֹהִים מְרַחֶפֶת עַל פְּנֵי הַמָּיִם" (בראשית א, ב), שְׁבָ"א אִיהוּ בָּאֵשׁ, וְכַד אֲחִיד בֵּיהּ רוּחַ, אִיהוּ "רוּחַ חָזָק מְפָרֵק הָרִים וּמְשַׁבֵּר סְלָעִים", מִסִּטְרָא דִגְבוּרָה דְאִיהוּ תַּקִּיף. כַּד אֲחִיד בֵּיהּ רוּחָא דְאִיהוּ חֹלֵ"ם בֵּין קָמֵ"ץ שְׁבָ"א דְאִינוּן מַיָּא וְאֶשָּׁא, דְּאִינוּן תְּרֵין דְּרוֹעִין, דְּאִית בְּהוֹן יַד יָמִין יַד שְׂמֹאל דְּאִינוּן כ"ח פִּרְקִין, אִתְּמַר בְּהוּ "קוֹל יְהֹוָה בַּכֹּחַ" (תהלים כט, ד). כַּד הַאי רוּחָא אֲחִיד בְּעַמּוּדָא דְאֶמְצָעִיתָא, אִתְּמַר בֵּיהּ "קוֹל יְהֹוָה בֶּהָדָר" (תהלים כט, ד). כַּד אֲחִיד בִּתְרֵין שׁוֹקִין דְּאִינוּן צֵרִ"י, אִתְּמַר בְּהוֹן "קוֹל יְהֹוָה יְחוֹלֵל אַיָּלוֹת" (תהלים כט, ט), דְּאִינוּן תְּרֵי עוּזְלֵי דְאַיָּילָתָא, תְּרֵין אַחִים "אִישׁ בְּאָחִיהוּ יְדֻבָּקוּ" (איוב מא, ט).

תיקוני זוהר תניינא רמח"ל  – סופא.

אֲבָל תָּא חֲזֵי, בְּהַהוּא זִמְנָא כֹּלָּא אִתְתַּקַּן בְּרָזָא דָּא דַּעֲשָׂרָה וְדָא חֲסָדִים וּגְבוּרוֹת דִּינָא וְרַחֲמֵי. וְאִלֵּין עֲשָׂרָה דְּאִתְּמָר בְּהוּ ‘לֹא יָרְדָה שְׁכִינָה לְמַטָּה מֵעֲשָׂרָה’ (סוכה ה). וְאַף עַל גַּב דְּנַחְתַּת לְתַתָּא, קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא קָאִים בַּהֲדָהּ תָּדִיר. בְּגִין כָּךְ לָא יָרְדָה לְמַטָּה מֵעֲשָׂרָה, דְּהָא לְתַתָּא קָיְימִין אִינוּן מְסָאֲבִין. וּמֹשֶׁה אַף עַל גַּב דְּכֹלָּא אִתְגַּלְיָא לֵיהּ, לָא סָלִיק לְעֵילָא מֵעֲשָׂרָה. עַל רָזָא דָּא כְּתִיב “אַתֶּם רְאִיתֶם כִּי מִן הַשָּׁמַיִם דִּבַּרְתִּי עִמָּכֶם” (שמות כ, יח) לְאִתְחֲזָאָה דְּכֹלָּא חַד.

וְאִלֵּין עֶשֶׂר אֲמִירָן, רָזָא דְּדְכַר וְנוּקְבָּא כַּחֲדָא, בְּהוּ “וּלְכֹל הַמּוֹרָא הַגָּדוֹל”, הָכָא עֶשֶׂר אַתְוָן, ה’ לִסְטַר חַד, יְמִינָא וּשְׂמָאלָא דָּא לָקֳבֵל דָּא. בְּגִין כָּךְ “לֹא תַעֲשׂוּן אִתִּי אֱלֹהֵי כֶסֶף” (שמות כ, יט) וְכוּ’, אִלֵּין יִשְׁמָעֵאל וְעֵשָׂו דְּאִינוּן מַפְרִידִין בֵּין שֵׁשׁ לְשֶׁבַע. אֶלָּא “מִזְבַּח אֲדָמָה תַּעֲשֶׂה לִּי” (שמות כ, כ) דָּא שְׁכִינְתָּא. וּבָהּ “לֹא תִבְנֶה אֶתְהֶן גָּזִית כִּי חַרְבְּךָ הֵנַפְתָּ עָלֶיהָ וַתְּחַלְלֶהָ” (שמות כ, כא), דָּא לִּילִית חַיַּיבְתָּא דְּאִצְטְרִיךְ לְאִסְתַּמְּרָא מִינַּהּ. וְדָא “חֶרֶב הַיּוֹנָה” (ירמיהו מו, טז). דְּהָא שְׁכִינְתָּא אִצְטְרִיךְ לְמֶהֱוֵי לַהּ בְּרִירָא וְנַקְיָא.

וְהָא אֵלִיָּהוּ נְבִיאָה מְהֵימְנָא אָתֵי פָּתַח וְאָמַר, ר’ ר’ וַדַּאי “וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה וּלְכֹל הַמּוֹרָא הַגָּדוֹל” (דברים לד, יב) אִלֵּין עֲשַׂר אֲמִירָן.

וְדָא "וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה" אִלֵּין ה' אֲמִירָן דִּשְׁמָאלָא. וּלְכָל הַמּוֹרָא הַגָּדוֹל אִלֵּין ה' אֲמִירָן דִּימִינָא. וְרָזָא דָּא ה"ה ה"ה, "מִזֶּה וּמִזֶּה הֵם כְּתֻבִים" (שמות לב, טו). ו"ו דָּא שִׁיעוּרָא דְּלוּחוֹת שִׁשָּׁה טְפָחִים, בְּרָזָא דָּא לוּחוֹת הָאֶבֶן מִסִּטְרָא דְּשֵׁם ב"ן יו"ד ה"ה ו"ו ה"ה. יו"ד דָּא דְּיוֹ, אֵשׁ שְׁחוֹרָה עַל גַּבֵּי אֵשׁ לְבָנָה. אֵשׁ שְׁחוֹרָה דָּא כֶּתֶר דְּאִיהוּ אוּכָּמָא לְגַבֵּי עִלַּת כָּל הָעִלּוֹת. וְעוֹד, אֵשׁ שְׁחוֹרָה 'כֶּתֶר' וְדָא קָמַץ. אֵשׁ לְבָנָה 'חָכְמָה' וְדָא פָּתַח. וְעוֹד, אַתְוָן אִתְקְרִיאָן מִגּוֹ סֵפֶר, וְדָא שְׁכִינְתָּא דְּאִיהִי סֵפֶר, וְדָא סֵפֶר תּוֹרָה.

וְהָא מט"ט שָׂרָא רַבָּא אָתֵי פָּתַח וְאָמַר, ר' ר' כְּתִיב "לִפְנֵי שֶׁמֶשׁ יִנּוֹן שְׁמוֹ" (תהלים עב, יז). הָכָא רָזָא עִלָּאָה. תָּא חֲזֵי, ה' אוֹר אִינוּן לְקִבְלַיְיהוּ ה' חֹשֶׁךְ. דָּא יְדָא יְמִינָא וְדָא שְׂמָאלָא. כְּדֵין "וַתָּרֶם כִּרְאֵים קַרְנִי" (תהלים צב, יא). מִתַּמָּן וּלְהָלְאָה "יְהִי אוֹר וַיְהִי אוֹר" (בראשית א, ג). בְּהַהוּא זִמְנָא "שִׁירוּ לַיהֹוָה שִׁיר חָדָשׁ כִּי נִפְלָאוֹת עָשָׂה" (תהלים צח, א) דָּא נְהִירוּ דְּחָכְמָה סְתִימָאָה בכ"ב אַתְוָן, דְּאִתְּמָר בְּהוּ "בְּךָ יְבָרֵךְ יִשְׂרָאֵל וְכוּ' יְשִׂמְךָ אֱלֹהִים כְּאֶפְרַיִם וְכִמְנַשֶּׁה" (בראשית מח, כ). אֲבָל נִפְלָאוֹת, נ' פְּלָאוֹת. וְרָזָא "יִנּוֹן שְׁמוֹ" (תהלים עב, יז) אִלֵּין דָּגִים דְּיַמָּא דְּלֵית עֵינָא בִּישָׁא שַׁלִּיט בְּהוּ, וְרָזָא דָּא עֵינָא פְּקִיחָא. דְּבַאֲתַר דְּעֵינָא דָּא אַשְׁגַּח לֵית עֵינָא בִּישָׁא שַׁרְיָא תָּמָן.

 

קישור ישיר לדף בזוהר תניינא עם ביאור נופת צופים