תיקון גילוי היחוד – הדף היומי י"ח באייר

תיקון גילוי היחוד – הדף היומי י"ח באייר

תיקוני זוהר רשב"י  – רישא.

(דף צג ע"ב) וּבְגִין דָּא אִית עֵץ דְּעַנְפִין דִּילֵיהּ מְתִיקָן, וְעֵץ דְּעַנְפִין דִּילֵיהּ מְרִירָן, וְאִית מַיִּין מְתִיקָן וּמַיִּין מְרִירָן, דְּדָא לָקֳבֵל דָּא עָבַד קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא. וְאִית דְּאִיהוּ פַּלְגוּ דִילֵיהּ מְתִיקָא וּפַלְגוּ דִילֵיהּ מְרִירָא, וְדָא עֵץ הַדַּעַת טוֹב וָרָע, כְּגַוְונָא דְכַסְפָּא מְעוּרָב בְּעוֹפֶרֶת.
וְאִית אִילָנָא דִקְלִיפִין דִּילֵיהּ בִּישִׁין מִלְּבָר וּמוֹחָא מְתִיקָא מִלְּגָאו, הָכִי תִשְׁכַּח בַּר נַשׁ בִּישׁ בְּמִלֵּי פוּמוֹי וְטַב בְּלִבֵּיהּ מִלְּגָאו, וְאִית מִפִּימוֹי טַב וְלִבֵּיהּ בִּישׁ, הַאי אִיהוּ עֵץ הַדַּעַת טוֹב וָרָע, הָכָא מְקַנֵּן נָחָשׁ רַמַּאי.
הָכִי אִיהוּ בַּר נַשׁ דְּתִשְׁכַּח לֵיהּ גּוּפֵיהּ שַׁפִּיר, וְסִימָנִין דִּילֵיהּ כֻּלְּהוּ שַׁפִּירָן, וְנִשְׁמָתֵיהּ נֶפֶשׁ חַיָּיבָא מִלְּגָאו, וְתִשְׁכַּח בַּר נַשׁ גּוּפֵיהּ בִּישׁ בְּכָל סִימָנִין דִּילֵיהּ, וְנִשְׁמָתֵיהּ מִלְּגָאו שַׁפִּירָא, דָא אִיהוּ 'צַדִּיק וְרַע לוֹ', אֲבָל מָאן דְּאִיהוּ טַב מִלְּבָר וְרַע מִלְּגָאו, אִיהוּ 'רָשָׁע וְטוֹב לוֹ', בְּגִין דְּלָא יְהֵא לֵיהּ חוּלָקָא בְעָלְמָא דְאָתֵי, טוֹב מִלְּבָר וּמִלְּגָאו 'צַדִּיק וְטוֹב לוֹ', בִּישׁ מִלְּגָאו וּמִלְּבָר 'רָשָׁע וְרַע לוֹ', וְהָא אוּקְמוּהָ.
טַב מִלְּגָאו וּלְבוּשָׁא דִילֵיהּ בִּישׁ, דָּא אִיהוּ "עָנִי וְרֹכֵב עַל חֲמוֹר" (זכריה ט, ט). רַע מִלְּגָאו וּלְבוּשָׁא דִילֵיהּ שַׁפִּיר מִלְּבָר, עַל הַאי אִתְּמַר "רָאִיתִי עֲבָדִים עַל סוּסִים" (קהלת י, ז), וְכֹלָּא אִשְׁתְּמוֹדָע בְּעוֹבָדוֹי דְבַר נַשׁ מָאן דְּאִיהוּ מִלְּגָאו, וְלַאו לְמַגָּנָא אוּקְמוּ קַדְמָאִין 'לֹא הַמִדְרָשׁ הוּא הָעִקָּר אֶלָּא הַמַּעֲשֶׂה הוּא הָעִקָּר', דְּשַׁטְיָין מִסְתַּכְּלִין בְּגוּפָא דְאִיהוּ לְבוּשָׁא, הֲדָא הוּא דִכְתִיב "עוֹר וּבָשָׂר תַּלְבִּישֵׁנִי" (איוב י, יא), וְצַדִּיקַיָּא בְעוֹבָדִין טָבִין.
וְעוֹד "וַיּוֹרֵהוּ יְהוָה עֵץ" (שמות טו, כה), דָּא מַטֶּה דְמֹשֶׁה, דַהֲוָה מִתְהַפֵּךְ מִמַּטֶּה לְנָחָשׁ וּמִנָּחָשׁ לְמַטֶּה, כְּגוֹן "לַהַט הַחֶרֶב הַמִּתְהַפֶּכֶת" (בראשית ג, כד), וְדָא מטטרו"ן, דְּבֵיהּ הֲוָה מִשְׁתַּמֵּשׁ מֹשֶׁה רַבֵּינוּ, כְּגַוְונָא דְעַמּוּדָא דְאֶמְצָעִיתָא דְהוּא מִשְׁתַּמֵּשׁ בֵּיהּ, וַהֲוָה מַנְהִיג תַּתָּאִין בֵּיהּ, אוּף הָכִי מֹשֶׁה דַהֲוָה כְּגַוְונָא דִילֵיהּ, הֲוָה מִשְׁתַּמֵּשׁ בְּמַטֶּה, וְאַמַּאי אִתְקְרֵי מטטרו"ן מַטֶּה, דִלְזִמְנִין מַטֶּה כְּלַפֵּי זְכוּ לַצַּדִּיקַיָּא, וּלְזִמְנִין מַטֶּה כְּלַפֵּי חוֹבָא לְרַשִּׁיעַיָּא, וּבְגִין דָּא אִתְהַפַּךְ מִמַּטֶּה לְנָחָשׁ לְרַשִּׁיעַיָּא לְאַלְקָאָה לוֹן בֵּיהּ, וּמִנָּחָשׁ לַמַּטֶּה לַצַּדִּיקַיָּא לְמֵיהַב לוֹן בֵּיהּ אַגְרָא.
דְּהָכִי אִיהוּ עַל הַאי מַלְאָכָא – קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא, כְּגַוְונָא דְנִשְׁמָתָא דְרָכִיב עַל גּוּפָא, וְצַדִּיק בְּהַאי אֲתַר אִתְּמַר בֵּיהּ "צַדִּיק מוֹשֵׁל יִרְאַת אֱלֹהִים" (שמואל ב, כג, ג), בְּגִין דְּאִיהוּ מְהַפֵּךְ דִּינָא לְרַחֲמֵי, וּבְהַאי אֲתַר צָרִיךְ שִׁנּוּי מַעֲשֶׂה, בְּגִין דְּיִתְהַפַּךְ מִדִּינָא לְרַחֲמֵי, וְשִׁנּוּי הַשֵּׁם וְשִׁנּוּי מָקוֹם, וְקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא דְאִיהוּ מִלְּגָאו, אִתְּמַר בֵּיהּ "אֲנִי יְהֹוָה לֹא שָׁנִיתִי" (מלאכי ג, ו), דְּאִיהוּ רַחוּם וְחַנּוּן, לֵית בֵּיהּ דִּינָא כְלָל וְלָא שִׁנּוּיִין.
וְכַד בַּר נַשׁ שַׁלִּיט עַל יִצְרֵיהּ, נֶהְפַּךְ נָחָשׁ לַמַּטֶּה, וְאִם יִצְרֵיהּ שַׁלִּיט עֲלֵיהּ, נֶהְפַּךְ מִמַּטֶּה לְנָחָשׁ, וּמִיָּד "וַיָּנָס מֹשֶׁה מִפָּנָיו" (שמות ד, ג), מַאי "וַיָּנָס"?, אֶלָּא הָכַא רְמִיז שִׁנּוּי מָקוֹם, דְּבָרַח מֵאַתְרֵיהּ וּמִקַּמֵּיהּ, וְדָא אִיהוּ רָזָא "וַתִּפָּקַחְנָה עֵינֵי שְׁנֵיהֶם" (בראשית ג, ז), וּבְמַאי אִתְפַּקְחוּ? לְמִנְדַּע טוֹב וָרָע, דְּאִיהוּ מַטֶּה כְלִיל מִתַּרְוַיְיהוּ, כַּד אִתְהַפַּךְ מִנָּחָשׁ לַמַּטֶּה אִתְּמַר בֵּיהּ 'צַדִּיק וְטוֹב לוֹ', וְכַד אִתְהַפַּךְ מִמַּטֶּה לְנָחָשׁ אִתְּמַר בֵּיהּ 'רָשָׁע וְטוֹב לוֹ'.

 

תיקוני זוהר תניינא רמח"ל  – סופא.

"וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה" דָּא שְׁכִינְתָּא דְּאִיהִי יָד יהו"ה, וּבָהּ "וּבְיַד הַנְּבִיאִים אֲדַמֶּה" (הושע יב, יא). הַחֲזָקָה בְּגָלוּתָא, דְּלָא יָכְלִין לַהּ כֻּלְהוֹ מְסָאֲבִין. וְאִיהִי יָד דְּאִתְּמָר בָּהּ "וִידֵי אָדָם מִתַּחַת כַּנְפֵיהֶם" (יחזקאל א, ח) וְאוּקְמוּהָ 'יָדוֹ פְּשׁוּטָה תַּחַת כִּסֵּא וְכוּ' לְקַבֵּל שָׁבִים' (פסחים קיט). וְדָא שְׁכִינְתָּא דְּאִיהִי פְּשׁוּטָה בְּגָלוּתָא לְקִבְלָא מָאן דְּתָב לְגַבָּהּ לְמֶהֱוֵי חֹסֵי בְצִלָּהּ. וּבָהּ "וּבְצֵל יָדִי כִּסִּיתִיךָ" (ישעיהו נא, טז).

וְאִיהִי כַף הַיָּד, דְּאִתְּמָר בָּהּ "כַּף אַחַת עֲשָׂרָה זָהָב" (במדבר ז, יד) וְכַף אִיהוּ מֵאָה. וְרָזָא דָּא עֲשָׂרָה וַדַּאי, עֲשָׂרָה דְּסָלְקִין לְמֵאָה. וּבָהּ "טוֹב מְלֹא כַף נָחַת" (קהלת ד, ו). וְאִיהִי ה' אֶצְבָּעוֹת ה' תַּתָּאָה. וְאִיהִי פַּס יְדָא דִּכְתִיבַת מִילִין לְבֵלְשַׁצַּר "מְנֵא מְנֵא" (דניאל ה, כה) וְכוּ'. דְּהָא בְּכָל אֲתַר דְּאִצְטְרִיךְ לְאִתְעַבְּדָא נִיסָּא שְׁכִינְתָּא אַקְדִּימַת תָּמָן, בְּגִין כָּךְ לְכָל הַיָּד הַחֲזָקָה בְּגִין נְטִירוּ דְּיִשְׂרָאֵל. "וּלְכֹל הַמּוֹרָא הַגָּדוֹל" (דברים לד, יב) דְּדַחֲלִין מִינַּהּ כֻּלְהוֹ סִטְרִין בִּישִׁין. דְּאִי לָאו הָכִי הֲווּ מְטַשְׁטְשִׁין לֵיהּ לְעָלְמָא. וְאִיהִי יִרְאַת יְהֹוָ"ה לְמִדְחַל מִינָהּ כֹּלָּא.

וְהָא רַב הַמְנוּנָא סָבָא אָתֵי וְכַמָּה צַדִּיקַיָּא סַחֲרָנֵיהּ פָּתַח וְאָמַר, ר' ר' וַדַּאי שְׁכִינְתָּא אִיהִי יָד וְאִיהִי דַּי. בַּהּ "וְהַעֲבֵט תַּעֲבִיטֶנּוּ דֵּי מַחְסֹרוֹ" (דברים טו, ח) דְּאִיהִי בַּתְרָאָה דְּכֹלָּא וְשַׁוִית תְּחוּמִין. דְּאִתְּמָר בָּהּ "אַל יֵצֵא אִישׁ מִמְּקֹמוֹ בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי" (שמות טז, כט) וְדָא תְּחוּם שַׁבָּת. דְּכָל שָׁאַר יוֹמִין קָיְימִין לְעֵילָא, אֲתַר דְּלֵית תָּמָן תְּחוּמָא. אֲבָל שַׁבָּת תָּמָן תְּחוּם וַדַּאי, דְּלָא לְנָפְקָא לְבַר. וּמָאן דְּאִתְנְטִיר בְּשַׁבְּתָא, אִתְקַדַּש בִּקְדוּשָׁתָא דְּמָארֵיהּ דְּלָא נָפַק לְאִתְעָרְבָא בַּהֲדֵי אָחֲרָנִין. בְּגִין כָּךְ שַׁבָּתָא כֹּלָּא בִּנְטִירוּ קָאִים. וְרָזָא דָּא זָכוֹר וְשָׁמוֹר. וּמָאן דְּאִיתֵיהּ בְּשָׁמוֹר אִיתֵיהּ בְּזָכוּר. דְּהָא מָאן דְּנָטִיר גַּרְמֵיהּ וְלָא נְפַק מֵאֲתַר קַדִּישָׁא בְּשָׁמוֹר, כְּדֵין כַּמָּה עִטְרִין עִלָּאִין מִתְעַטְּרָן עַל רֵישֵׁיהּ מֵרָזָא דִּלְעֵילָא, כְּדֵין "וְשָׁמְרוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת הַשַּׁבָּת" (שמות לא, טז), בְּשָׁמוֹר לְנַטְרָא לֵיהּ. לְדוֹרוֹתָם, לְדִירָתָם, "אַל יֵצֵא אִישׁ מִמְּקֹמוֹ" (שמות טז, כט) וַדַּאי. כְּדֵין "בֵּינִי וּבֵין בְּנֵי יִשְׂרָאֵל" (שמות לא, יז) וְכוּ', בְּכַמָּה נְהוֹרִין בְּכַמָּה עִטְרִין עִלָּאִין.

וּבֵיהּ אִתְעֲבִידַת הַבְדָּלָה, הַמַּבְדִּיל בֵּין קֹדֶשׁ לְחוֹל וְכוּ'. דִּבְשַׁעֲתָא דְּאִשְׁתְּלִים שַׁבְּתָא וְיִשְׂרָאֵל אִתְנְטִירוּ בַּהּ מִכָּל זִינִין דִּלְבַר, אִשְׁתָּאֲרוּ אִינוּן מוּבְדָּלִין מִכֻּלְהוֹ אוּמִין. דְּהָא הַהוּא שַׁבְּתָא אִשְׁתְּלִים, וְסָלְקִין יוֹמִין אָחֲרָנִין מִתַּמָּן וּלְהָלְאָה. וְיִשְׂרָאֵל הָכִי נָמֵי מִשְׁתָּאֲרָן מוּבְדָּלִין מִכֻּלָּם, מִתְקַשְּׁרָן בִּקְדוּשָׁתָא דְּמָארֵיהוֹן.

קישור ישיר לדף בזוהר תניינא