תיקון גילוי היחוד – הדף היומי י"ח בניסן

תיקון גילוי היחוד – הדף היומי י"ח בניסן

תיקוני זוהר רשב"י  – רישא.

וְעוֹד כִּי אֶחָד קְרָאתִיו, כְּגַוְונָא דְּעֶשֶׁר סְפִירוֹת, דְּאִינוּן א' כֶּתֶר עִלָּאָה, ח' תְּמַנְיָא סְפִירָן מֵחָכְמָה עַד צַדִּיק, ד' מַלְכוּתָא קַדִּישָׁא, עֲלָהּ אִתְּמַר "לְמַעַן יַאֲרִיךְ יָמִים עַל מַמְלַכְתּוֹ" (דברים יז, כ), וְאִם חַס וְשָׁלוֹם פָּחִית בַּר נַשׁ מֵעֶשֶׂר לְיַחֲדָא בָּהּ, אִסְתַּלַּק קוֹצָא מִן ד' מִן אֶחָד וְאִשְׁתְּאָרַת יַבָּשָׁה, וְרָזָא דְמִלָּה "יִקָּווּ הַמַּיִם מִתַּחַת הַשָּׁמַיִם" (בראשית א, ט), דְּאִיהִי תַּחַת הַשָּׁמַיִם דְּאִיהוּ קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא, דְּאִתְּמַר בֵּיהּ "וְאַתָּה תִּשְׁמַע הַשָּׁמַיִם" (מלכים א' ח, לב), דְּנוּקְבָא אִיהִי תְּחוֹת בַּעְלָהּ.
וְהָכִי כָּל מָאן דְּפָגִים אוֹת בְּרִית, בְּהַהִיא טִפָּה דְאִיהִי יִחוּדָא, וְזָרִיק לָהּ בַּאֲתַר אָחֳרָא, גָרִים לָהּ לְמֶהֱוִי יַבָּשָׁה מִסִּטְרֵיהּ, דְּאִסְתַּלַּק נְבִיעוּ וְיִחוּדָא מִינָהּ, וְאִשְׁתְּאָרַת אִיהִי יַבָּשָׁה, וְדָא גָרִים חָרְבַּן עָלְמָא, וּמִיָּד אִתְּמַר "וְנָהָר יֶחֱרַב וְיָבֵשׁ" (ישעיהו יט, ה), דְּאִיהוּ נָהָר דְּנָפִיק מֵעִדֶן, דְּאַשְׁקֵי לֵיהּ לְגַן דְּאִיהִי אוֹרַיְיתָא שֶׁבְּעַל פֶּה, דְאִיהִי מִתְשַׁקְיָא מֵאוֹרַיְיתָא דְבִכְתָב, דִּכְלִילָא גַ"ן סְדָרִים דְּאוֹרַיְיתָא.
תקונא ארבעין ותלת
בְּרֵאשִׁית תַּמָּן אֲתַ"ר יָבֵ"שׁ, וְדָא אִיהוּ "וְנָהָר יֶחֱרַב וְיָבֵשׁ" (ישעיהו יט, ה), בְּהַהוּא זִמְנָא דְאִיהוּ יָבֵשׁ וְאִיהִי יַבָּשָׁה, צָוְוחִין בְּנִין לְתַתָּא בְּיִחוּדָא וְאָמְרִין שְׁמַע יִשְׂרָאֵל, וְאֵין קוֹל וְאֵין עוֹנֶה, הֲדָא הוּא דִכְתִיב "אָז יִקְרָאֻנְנִי וְלֹא אֶעֱנֶה" (משלי א, כח).
וְהָכִי מָאן דְּגָרִים דְּאִסְתַּלַּק קַבָּלָה וְחָכְמָתָא מֵאוֹרַיְיתָא דִבְעַל פֶּה וּמֵאוֹרַיְיתָא דְבִכְתָב, וְגָרִים דְּלָא יִשְׁתַּדְלוּן בְּהוֹן, וְאָמְרִין דְּלָא אִית אֶלָּא פְּשָׁט בְּאוֹרַיְיתָא וּבְתַלְמוּדָא, בְּוַדַּאי כְּאִלּוּ הוּא יְסַלֵּק נְבִיעוּ מֵהַהוּא נָהָר וּמֵהַהוּא גָן, וַוי לֵיהּ טַב לֵיהּ דְּלָא אִתְבְּרִי בְּעָלְמָא וְלָא יוֹלִיף הַהִיא אוֹרַיְיתָא דְבִכְתָב וְאוֹרַיְיתָא דִבְעַל פֶּה, דְּאִתְחַשַּׁב לֵיהּ כְּאִלּוּ אַחְזַר עָלְמָא לְתֹהוּ וָבֹהוּ, וְגָרִים עֲנִיּוּתָא בְּעָלְמָא וְאוֹרֶךְ גָּלוּתָא.
"וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים תַּדְשֵׁא הָאָרֶץ דֶּשֶׁא" (בראשית א, יא) וְכוּ', אָמַר רַבִּי אֶלְעָזָר אַבָּא וְהָא קָרָא לֵיהּ יַבָּשָׁה, מֵאָן "תַּדְשֵׁא הָאָרֶץ"? אָמַר לֵיהּ בְּרִי הָכִי אוֹלִיף תְּיוּבְתָּא לְכָל בְּנֵי עָלְמָא, דְּאִם בַּר נַשׁ יַחֲזוֹר בִּתְיוּבְתָּא, נָחִית לָהּ נְבִיעוּ דְאִסְתַּלַּק, וּמַה דַּהֲוָה "יַבָּשָׁה" קָרָא לָהּ "אֶרֶץ", וְנָהָר דַּהֲוָה חָרֵב וְיָבֵשׁ קָרָא לֵיהּ 'מִקְוֵה הַמַּיִם' וְ'יַמִּים', הֲדָא הוּא דִכְתִיב "וַיִּקְרָא אֱלֹהִים לַיַּבָּשָׁה אֶרֶץ וּלְמִקְוֵה הַמַּיִם קָרָא יַמִּים" (בראשית א, י), בְּהַהוּא זִמְנָא דְאִתְקְרֵי אֶרֶץ מַה כְּתִיב בֵּיהּ "וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים תַּדְשֵׁא הָאָרֶץ" (בראשית א, יא), לְאַפָּקָא זַרְעִין וְאִיבִּין דְּאִינוּן נִשְׁמָתִין כָּל חַד לִזְנַיְהוּ, אִלֵּין נִשְׁמָתִין דְּאִתְגַּזְרוּ מִכּוּרְסֵי יְקָרֵיהּ, וְאִלֵּין רוּחִין דְּאִתְגַּזְרוּ מִמַּלְאָכִים, וְאִלֵּין נַפְשִׁין דְּאִתְגַּזְרוּ מֵאוֹפַנִּים, כָּל חַד אַפִּיק לִזְנַיְיהוּ לְכָל חַד כִּדְקָא יָאוּת, "עֵץ פְּרִי" (בראשית א, יא) דָא תַּלְמִיד חָכָם, "עֹשֶׂה פְּרִי" (שם) דָא בַת זוּגֵיהּ, לְכָל חַד כִּדְקָא יָאוּת.
(דף פב ע"ב) וְעוֹד "עֵץ פְּרִי" דָא עַמּוּדָא דְאֶמְצָעִיתָא, "עוֹשֶׂה פְּרִי" דָא צַדִּיק, "אֲשֶׁר זַרְעוֹ בוֹ עַל הָאָרֶץ" (בראשית א, יא) דָּא שְׁכִינְתָּא, דְכָל זַרְעִין אִתְכְּלִילָן בָּהּ, וְהָכָא פִּקּוּדָא דְפִרְיָה וְרִבְיָה לְמֶעֱבַד אִבִּין וְזַרְעִין, הֲדָא הוּא דִכְתִיב "לֹא תֹהוּ בְרָאָהּ לָשֶׁבֶת יְצָרָהּ" (ישעיהו מה, יח), וּמָאן דְּאִתְבַּטַּל מִפִּרְיָה וְרִבְיָה, כְּאִלּוּ אַחְזַר לְהַהִיא אֶרֶץ יַבָּשָׁה, וּמָנַע בִּרְכָאָן מִינָהּ, כָּל חַד לְפוּם דַּרְגֵּיהּ, מָאן דְּפָגִים לְתַתָּא פָגִים לְעֵילָא, לַאֲתַר דְּאִתְגַּזַּר נִשְׁמָתֵיהּ.

 

תיקוני זוהר תניינא רמח"ל  – סופא.

תִּקּוּנֵי זֹהַר תִּנְיָינָא – תִּקּוּנָא תְלִיתָאָה

"וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה" דָּא שְׁכִינְתָּא בְּגָלוּתָא. וּבְמוֹרָא גָּדוֹל בְּזִמְנָא דְּפוּרְקָנָא. דְּכֻלְּהוּ תִּיקּוּנִין דִּצְרִיכִין לִשְׁכִינְתָּא בְּכָל דָּרָא וְדָרָא, כֹּלָּא אַתְקִין לְהוּ מֹשֶׁה רַעֲיָא מְהֵימְנָא. בְּגִין כָּךְ "אֲשֶׁר עָשָׂה מֹשֶׁה". דִּשְׁכִינְתָּא בְּגָלוּתָא אִתְּמָר בָּהּ "נַפְשִׁי בְּתוֹךְ לְבָאִם אֶשְׁכְּבָה לֹהֲטִים" (תהלים נז, ה). "בְּתוֹךְ לְבָאִם" (תהלים נז, ה), אִלֵּין רַבְרְבֵי עַמִּין דְּיָתְבִין כָּל חַד עַל עַמָּא דִּילֵיהּ לְנַטְרָא לֵיהּ כְּאַרְיָא גְּבַר תַּקִיף. וּשְׁכִינְתֵּיהּ אִתְלַבְּשַׁת בְּגַוַּיְיהוּ מַמָּשׁ לְנַטְרָא לְהוּ לְיִשְׂרָאֵל, בְּגִין כָּךְ "בְּתוֹךְ לְבָאִם" (תהלים נז, ה). "אֶשְׁכְּבָה לוֹהֲטִים", אִלֵּין ס"מ וְלִילִית דְּקַיְּימִין תָּדִיר בְּכָל שָׂרָא וְשָׂרָא לָהֲטִין כְּאֶשָׁא חֲשׁוּכָא תַּקִּיפָא. "אֶשְׁכְּבָה", בְּגָלוּתָא, דְּאִתְּמָר בֵּיהּ "עַל מִשְׁכָּבִי בַּלֵּילוֹת" (שיר השירים ג, א) אִלֵּין תְּרֵין לֵילוֹת רוֹמִי רַבְּתָא וְרוֹמִי זְעִירְתָּא, כְּלָלָא דְּכֻלְּהוּ אוּמִין מְסָאֲבִין. "בִּקַּשְׁתִּי אֵת שֶׁאָהֲבָה נַפְשִׁי בִּקַּשְׁתִּיו וְלֹא מְצָאתִיו" (שיר השירים ג, א), בְּגִין דְּאִסְתַּתַּר לְעֵילָא, וְסִטְרָא אַחֲרָא אִיהִי מְחִיצָה מַפְסֶקֶת, בְּגִין כָּךְ בִּקַּשְׁתִּיו וְלֹא מְצָאתִיו.

וְאִי אִית בְּיִשְׂרָאֵל אִינוּן דְּאָזְלִין בִצְלוֹתָא לְבֵי כְּנִישְׁתָא, גְּרָמִין לְקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא לְאִתְקָרְבָא לְגַבֵּי שְׁכִינְתָּא. בְּהַהוּא זִמְנָא כְּתִיב "דִּרְשׁוּ יְהֹוָה בְּהִמָּצְאוֹ קְרָאֻהוּ בִּהְיוֹתוֹ קָרוֹב" (ישעיהו נה, ו). אֵימָתַי אִיהוּ קָרוֹב? אֶלָּא בְּזִמְנָא דְּקָרְאָן לֵיהּ בְּבֵי כְּנִישְׁתָא דִּכְתִיב "קָרוֹב יְהֹוָה לְכָל קֹרְאָיו" (תהלים קמה, יח). וְאִי צְלוֹתָא לָא אִתָּמְרַת בִּרְעוּתָא דְּלִבָּא, אִתְּמָר בָּהּ "קָרוֹב אַתָּה בְּפִיהֶם וְרָחוֹק מִכִּלְיוֹתֵיהֶם" (ירמיהו יב, ב). בְּגִין כָּךְ "לְכֹל אֲשֶׁר יִקְרָאֻהוּ בֶאֱמֶת" (תהלים קמה, יח), בֶּאֱמֶת וְלָא בְּשִׁקְרָא. וּמָאן דְּסָמִיךְ גְּאוּלָה לִתְפִלָּה אִתְּמָר בֵּיהּ "קָרוֹב יְהֹוָה לְכָל קֹרְאָיו" (שם). וְאִי לָא, "בִּקַּשְׁתִּיו וְלֹא מְצָאתִיו" (שיר השירים ג, א).

בְּגִין כָּךְ "אֶשְׁכְּבָה לֹהֲטִים" (תהלים נז, ה), אֶשְׁכְּבָה וַדַּאי, כְּמָה דְּאָמַר "כִּי עַתָּה לֶעָפָר אֶשְׁכָּב" (איוב ז, כא). "בְּנֵי אָדָם שִׁנֵּיהֶם חֲנִית וְחִצִּים" (תהלים נז, ה) דָּא לְתַתָּא בְּאִינוּן אוּמִין. וּבְגִין לְאִשְׁתַּזְּבָא מִינַּיְיהוּ אִתְּתַּקְּפַת שְׁכִינְתָּא בִּדְרוֹעָא שְׂמָאלָא גְּבוּרָה, לְשֵׁיזָבָא גָּרְמָהּ, וְיִשְׂרָאֵל בַּהֲדָהּ. בְּגִין כָּךְ "וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה". דִּכְדֵין כְּתִיב "אֱלֹהִים הֲרָס שִׁנֵּימוֹ בְּפִימוֹ" (תהלים נח, ז) וְכוּ'. מַאי בְּפִימוֹ? אֶלָּא דְּיִשְׂרָאֵל קָיְימִין בְּגוֹ אִינוּן דּוּבִּין, וְכֻלְהוֹ חֵיוָן בִישָׁן, וְאִינּוּן נָטְלִין לוֹן בְּפוּמַיְיהוּ בֵּין שִׁינַּיְיהוּ, וּבָעָאן לְהַדְּקָא לוֹן. כְּדֵין אִתְּתַּקְּפַת תָּמָן שְׁכִינְתָּא בִּסְטַר גְּבוּרָה וַדַּאי דָּא אֱלֹהִים, וְהָרַס לְהוּ לְאִינּוּן שִׁינַּיִין. בְּגִין כָּךְ "הֲרָס שִׁנֵּימוֹ בְּפִימוֹ" (תהלים נח, ז).

וְאִי תֵּימָא בְּמַאי חֵילָא עָבֵיד דָּא? אֶלָּא "מַלְתְּעוֹת כְּפִירִים נְתֹץ יְהֹוָה" (תהלים נח, ז), דָּא הוי"ה שְׁמָא קַדִּישָׁא, קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא דְּנָטִיר לַהּ לִשְׁכִינְתָּא, וִשְׁכִינְתָּא נָטְרַת לְהוּ לְיִשְׂרָאֵל. בְּגִין כָּךְ "כִּי גָבֹהַּ מֵעַל גָּבֹהַּ שֹׁמֵר וּגְבֹהִים עֲלֵיהֶם" (קהלת ה, ז). וְיִשְׂרָאֵל דְּנָטְרִין אוֹרָיְתָא מִצְוֹת עֲשֵׂה וּמִצְוֹת לֹּא תַעֲשֶׂה, אִתְּמָר בְּהוּ "וְנִשְׁמַרְתֶּם מְאֹד לְנַפְשֹׁתֵיכֶם" (דברים ד, טו) דְּגָרְמִין לִשְׁכִינְתָּא לְנַטְרָא לְהוּ. וְאִי לָא "כַּרְמִי שֶׁלִּי לֹא נָטָרְתִּי" (שיר השירים א, ו).

 

קישור ישיר דף בזוהר תניינא עם ביאור נופת צופים