Skip to content

תיקון גילוי היחוד – הדף היומי י"ט באלול

תיקון גילוי היחוד – הדף היומי י"ט באלול

תיקוני זוהר רשב"י  – רישא.

אֲבָל פִּקּוּדִין אִית דְּאִינוּן שְׁפָחוֹת, מֵאִלֵּין פִּקּוּדִין דְּאִינוּן עַל מְנָת לְקַבֵּל פְּרָס, אַף עַל גַּב דְּיֵיתוּן לְאַגָּנָא עֲלָהּ, נָטְלֵי לוֹן מְקַטְרְגִין תְּחוֹת רְשׁוּתַיְיהוּ. וְאִית חוֹבִין אָחֳרָנִין דְּאִתְקְרִיאוּ חֲלוּקֵי דַיָּינִין, עַל חוֹבִין דְּחוֹלְקִין בְּהוֹן, מִנְּהוֹן מַטֶּה כְּלַפֵּי חֶסֶד, וְדַיְינִין לָהּ לְנִשְׁמָתָא בְּמָמוֹן דְּאִיהוּ דִינֵי מָמוֹנוֹת, וְאִית אָחֳרָנִין דְּחוֹלְקִין עֲלַיְיהוּ וְאִינוּן נוֹטִין כְּלַפֵּי חוֹבָה, לְמֵידַן לָהּ בְּדִינֵי נְפָשׁוֹת. אִם זַכְוָון מִתְגַּבְּרִין עַל חוֹבִין דָּנִין לָהּ בְּדִינֵי מָמוֹנוֹת, וְגָבִין מִזַּכְוָון דְּאִינוּן גְּמִילוּת חֲסָדִים דִּילֵיהּ, וְאִם חוֹבִין מִתְגַּבְּרִין דַּיְינִין לָהּ בְּדִינֵי נְפָשׁוֹת מִסִּטְרָא דִגְבוּרָה, וְגָבִין בָּהּ נֶפֶשׁ וְרוּחַ.
וּלְעֵילָא לֵית מַשּׂוֹא פָּנִים בֵּין זַכָּאָה לְחַיָּבַיָּא, וְכֵן צָרִיךְ לְהַשְׁווֹת לְתַתָּא גַבֵּי דִינָא זַכָּאָה עִם חַיָּיבָא, מִסִּטְרָא דֶאֱמֶת עַמּוּדָא דְאֶמְצָעִיתָא, וְלָא יְהֵא דַיָּינָא רַשַּׁאי לְמֶעֱבַד מַשּׂוֹא פָנִים לְחַד מִנַּיְיהוּ בְדִינָא, דִבְדַיָּינָא דִּלְעֵילָא אִתְּמַר בֵּיהּ "לֹא יִשָּׂא פָנִים וְלֹא יִקַּח שֹׁחַד" (דברים י, יז), וַוי לֵיהּ לְדַיָּינָא לְתַתָּא דְאִשְׁתַּנֵּי מִדַּיָּינָא דִּלְעֵילָא, דְאַכְחִישׁ עוֹבָדָא דִבְּרֵאשִׁית, וְלָא יֵימָא דָא מְהֵימְנָא מִדָּא, דִּכְמָה דְאִיהוּ לְתַתָּא "שֹׁפְטִים וְשֹׁטְרִים תִּתֶּן לְךָ בְּכָל שְׁעָרֶיךָ" (דברים טז, יח), לְדַיְינָא גוּפִין, הָכִי אִית לְעֵילָא שׁוֹפְטִים וְשׁוֹטְרִים לְדַיְינָא נִשְׁמָתָא, וְלָא יוֹקִיר לְדָא יַתִּיר מִדָּא, אֶלָּא תַרְוַיְיהוּ בְּהַשְׁוָאָה בְדִינָא, וְאִינוּן צְרִיכִין לְמִשְׁמַע קֳדָם דַּיָּינָא, וְלָא יְמַלְּלוּן עַד דְּשָׁאִיל לוֹן דַּיָּינָא, וְיָהִיב לוֹן רְשׁוּ לְמַלְּלָא, וִיהוֹן קֳדָמֵיהּ בִּדְחִילוּ, בְּגִין דִּשְׁכִינְתָּא שַׁרְיָא עֲלַיְיהוּ. וּמָאן דְּתָבַע קְשׁוֹט כְּאִלּוּ מְקַיֵּים עַל עָלְמָא דַיָּין אֱמֶת, וְכָל שֶׁכֵּן מָאן דְּדָן דִּין אֱמֶת, כְּאִלּוּ מְקַיֵּים "אֱמֶת מֵאֶרֶץ תִּצְמָח" (תהלים פה, יב).
וַוי לֵיהּ לְמָאן דְּאוֹקִים שִׁקְרָא וְאַפִּיל אֱמֶת, דְּגָרִים "וְתַשְׁלֵךְ אֱמֶת אַרְצָה" (דניאל ח, יב), וּמָאן גָּרִים דָּא? דַּיָּינָא דְלָא דָן דִּין אֱמֶת, וּבְוַדַּאי דַּיָּין דְּדָן דִּין אֱמֶת כְּאִלּוּ הוּא אַפִּיק לִשְׁכִינְתָּא וּלְיִשְׂרָאֵל מִגָּלוּתָא, וְאוֹקִים לוֹן מֵאַרְעָא.
קָם רַבִּי שִׁמְעוֹן עַל רַגְלוֹי, וְסָלִיק יְדוֹי לְגַבֵּי עֵילָּא, וְשַׁבַּח לְמָארֵי עָלְמָא, וְאָמַר, רִבּוֹן עָלְמָא עֲבֵיד בְּגִין שְׁכִינְתָּא דְאִיהִי בְגָלוּתָא, וְאִם אִיהִי בְּאוֹמָאָה הָא אַבָּא וְאִמָּא דְאִינוּן חָכְמָה וּבִינָה יָכְלִין לְמֶעֱבַד הַתָּרָה, הֲדָא הוּא דִכְתִיב "יְהֹוָה צְבָאוֹת יָעָץ וּמִי יָפֵר" (ישעיהו יד, כז), אִם הַתַּלְמִיד אוֹמֵי, הָרַב יָכִיל לְמֶעֱבַד הַתָּרָה.
וְאִם נָדַר אוֹ נִשְׁבַּע, בֵּן דְּאִיהוּ ו' דְּלָא יִפְרוֹק לָהּ אֶלָּא דִתְהֵי בְּגָלוּתָא עַד זִמְנָא יְדִיעָא. וְנֶדֶר אוֹ שְׁבוּעָה אִיהוּ בְּי"ה דְּאִינוּן חָכְמָה וּבִינָה, וְאִיהוּ אִתְחָרֵט, הָא תְּלַת בְּנֵי נָשָׁא יָכְלִין לְמִפְטַר לֵיהּ, וְאִינוּן תְּלַת אֲבָהָן לְעֵילָא לְקִבְלַיְיהוּ. וְאִם לָא תִּתְחָרֵט, אֲנָא בָּעֵינָא מִינָךְ, וּמִכָּל אִינוּן דִּמְתִיבְתָּא דִּלְעֵילָא וְתַתָּא, דְתַעֲבֵיד בְּגִין רַעֲיָא מְהֵימְנָא דְלָא זָז מִשְּׁכִינְתָּא בְּכָל אֲתַר, וְאִיהוּ עָאל שְׁלָם בֵּינָךְ וּבֵינָהּ זִמְנִין סַגִּיאִין, וּמָסַר גַּרְמֵיהּ לְמִיתָה בְּגִינָהּ וּבְגִין בְּנָהָא, הֲדָא הוּא דִכְתִיב "וְאִם אַיִן מְחֵנִי נָא מִסִּפְרְךָ אֲשֶׁר כָּתָבְתָּ" (שמות לב, לב).
(דף קמג ע"ב) וְאִם הוּא נֶדֶר מִסִּטְרָא דְאַבָּא וְאִמָּא, וְלָא בָּעֵי, אֲנָא סָלִיק לְגַבֵּי הַהוּא דְאִתְּמַר בֵּיהּ "כִּי יִפָּלֵא מִמְּךָ דָבָר" (דברים יז, ח), דְּאִתְּמַר בֵּיהּ בְּמוּפְלָא מִמָּךְ אַל תִּדְרוֹשׁ, דְּיִפְטוֹר נֶדֶר, וְאַף עַל גַּב דִּשְׁכִינְתָּא אִיהִי בְגָלוּתָא לְגַבֵּי בַּעְלָהּ כְּנִדָּה, דְּאִיהִי יַפְרִישׁ בֵּין דָּם לְדָם, וְאִתְפַּתַּח מְקוֹרָא דִילָהּ, לְדַכָּאָה לָהּ בְּמַיִם דְּאוֹרַיְיתָא, מַיִם חַיִּים דְּלָא פָסְקִין, וְאַפְרֵישׁ מִינָהּ דַּם נִדָּה דְּאִיהִי לִילִי"ת, דְּלָא אִתְקְרִיבַת בַּהֲדָהּ, דְּאִיהִי חוֹבָא דְנִשְׁמָתָא דְסָאִיבַת לָהּ, וְלֵית לָהּ רְשׁוּ לְסָלְקָא נִשְׁמָתָא לְגַבֵּי בַּעְלָהּ, לְהַהוּא אֲתַר דְּאִתְיְיהִיבַת מִתַּמָּן, וְאִתְדָּנַת בֵּין דִּין לְדִין, בֵּין דִּינֵי נְפָשׁוֹת לְדִינֵי מָמוֹנוֹת, דְּאִית מָאן דְּפָרַע בְּמָמוֹנֵיהּ, וְאִית מָאן דְּפָרַע בְּנַפְשֵׁיהּ. וּבֵין נֶגַע לָנֶגַע, כְּמָה דְאוּקְמוּהוּ "אֵיכָה יָשְׁבָה בָדָד" (איכה א, א), דְּאִיהִי חֲשִׁיבָא שְׁכִינְתָּא בְּגָלוּתָא כִּמְצוֹרָע, דְּאִתְּמַר בֵּיהּ "בָּדָד יֵשֵׁב מִחוּץ לַמַּחֲנֶה" (ויקרא יג, מו), מִחוּץ וַדַּאי, דָּא גָלוּתָא, דְּאִיהִי לְבָר מֵאַרְעָא דְיִשְׂרָאֵל, דְּאִיהִי מוֹתְבָא דְאָת ה'.

 

תיקוני זוהר תניינא רמח"ל  – סופא.

תִּיקּוּנָא תְלִיתָאָה שְׁטִיפָה. רְבִיעָאָה הֲדָחָה. בְּנ"י דְּאֲדֹנָ"י וְאוּקְמוּהָ. וְדָא מִבִּפְנִים וּמִבַּחוּץ לְאַתְקָנָא לַהּ לִשְׁכִינְתָּא כִּדְקָא יָאוּת. וְדָא הֶרֶג וְחֶנֶק. וְכָל דָּא בְּמַיָּא, דְּאִתְּמָר בְּהוּ "וְזָרַקְתִּי עֲלֵיכֶם מַיִם טְהוֹרִים" (יחזקאל לו, כה) מִסִּטְרָא דְּחָכְמָה סְתִימָאָה, מַיִם טְהוֹרִים דְּלֵית מְסָאֲבוּתָא מָטֵי תָּמָן כְּלָל. וּבְזִמְנָא דְּאִלֵּין יִתְפַּשְּטוּן לְתַתָּא כֻּלְהוֹ דַּרְגִּין יִתְדַּכּוּן בְּהוּ. וּשְׁכִינְתָּא תִּתְדַּכֵּי בְּהוּ מִלְּגַו, דִּכְתִיב "וְטִהֲרוּ הָאָרֶץ" (יחזקאל לט, טז). אֵימָתַי? אֶלָּא בְּשַׁעְתָּא דְּיִתְעֲבִיד קְטָלָא דָּא הֶרֶג בְּאוּמִּין דְּעָלְמָא. דְּהָא כְּדֵין יִתְדַּכֵּי כִּסֵּא דָּא כִּדְקָא יָאוּת. וְדָא תְּרוּעָה, תְּרוּעַת מִלְחָמָה, בְּחֶרֶב דְּאִיהוּ רי"ו "וְחֶרֶב פִּיפִיּוֹת בְּיָדָם" (תהלים קמט, ו) דְּנָפִיק מֵהַאי חָכְמָה סְתִימָאָה. וּבְהַאי חַרְבָּא תַּקִּיפָא יִתְקַטְּלוּן כֻּלְהוֹ וַדַּאי. וְדָא מִבִּפְנִים.

לְבָתַר חֶנֶק יִתְעֲבִיד בְּהוּ, לְשַׁקְּעָא לֵיהּ בְּזֶבֶל. וְרָזָא דְּמִלָּה "וְיָצְאוּ וְרָאוּ בְּפִגְרֵי הָאֲנָשִׁים" (ישעיהו סו, כד) וְכוּ'. דְּהָא כְּדֵין יִשְׁתַּקְּעוּן כֻּלְהוֹ אוּמִין חַיָּבִין דְּעָלְמָא בִּסְטַר בִּישָׁא דִּלְהוֹן, וְיִתְכַּפְיוּן בְּנוּקְבָא דִּתְהוֹמָא רַבָּא, עַד דְּיִתְעַבְרוּן מֵעָלְמָא לְגַמְרֵי.

עַד הָכָא תִּיקּוּנֵי כַּסָּא לְאִתְבָּרְכָא כִּדְקָא יָאוּת, בַּחַיִּים דְּאִתְמַשְּׁכָן מִלְעֵילָּא. וְרָזָא דָּא "לִפְנֵי שֶׁמֶשׁ יִנּוֹן שְׁמוֹ" (תהלים עב, יז). דְּהָכִי אַתְקִין לֵיהּ קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא לְמַלְכָּא מְשִׁיחָא בִּשְׁמָהָן דִּילֵיהּ לְפוּם דַּרְגִּין עִלָּאִין. וּבֵיהּ "עַד כִּי יָבֹא שִׁילֹה" (בראשית מט, י). כְּדֵין יִזְכּוּן יִשְׂרָאֵל לְחַיִּין עִלָּאִין בְּנַיְיחָא דְּכֹלָּא. זַכָּאָה חוּלָקֵהוֹן דְּיִשְׂרָאֵל בְּעָלְמָא דֵּין וּבְעָלְמָא דְּאָתֵי.

פָּתַח וְאָמַר ר' ר' "בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹהִים אֵת הַשָּׁמַיִם וְאֵת הָאָרֶץ" (בראשית א, א) וְכוּ'. "וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה" (דברים לד, יב) וְכוּ'. הָכָא תַּלְיָין מִילִין אִלֵּין לָקֳבֵל אִלֵּין בְּרָזִין עִלָּאִין וַדַּאי. דְּיוֹקְנָא עִלָּאָה דְּכָלִיל כָּל דִּיוּקְנִין דָּא אָדָם, בְּד' חֵיוָן אִתְפְּרַשׁ, דְּאִינוּן רְאִיָּה, שְׁמִיעָה, רֵיחַ, דִּבּוּר. מִלְּבַר אִינוּן ד' אַתְוָן דְּאֲדֹנָ"י, וְדָא הֵיכַל מִסִּטְרָא דְּגוּפָא. אֲבָל מִלְּגַו אִינוּן יהו"ה מִסִּטְרָא דְּנִשְׁמָתָא. וְעוֹד, אָדָם אִיהוּ עָלְמָא, דְּאִיהוּ שְׁלִישׁ יָם שְׁלִישׁ מִדְבָּר שְׁלִישׁ יִשּׁוּב. דְּלִבָּא אִיהוּ יַמָּא, דְּתָמָן דָּמָא קָאִים, וּמִינֵּיהּ נָפִיק לְכָל סְטַר. וּבֵיהּ "כָּל הַנְּחָלִים הֹלְכִים אֶל הַיָּם… אֶל מְקוֹם שֶׁהַנְּחָלִים הֹלְכִים" (קהלת א, ז). שְׁלִישׁ מִדְבָּר, אִלֵּין בְּנֵי מֵעַיִם דְּתָמָן קַיְימַת זוֹהֲמָא לְנָפְקָא לְבַר. יִשּׁוּב דָּא מוֹחָא וְרֵיאָה דְּתָמָן נִשְׁמָתָא מִתְיַשְּׁבָא לְמַלְכָּא כִּדְקָא יָאוּת. וְעוֹד, דְּגוּפָא תָּמָן קַיְימָן שִׂרְטוּטִין וְאִתְחַזְיָין עִלָּאִין וְתַתָּאִין. עִלָּאִין מִסִּטְרָא דְּנִשְׁמָתָא. תַּתָּאִין מִסִּטְרָא דְּגוּפָא. וְכָל עוֹבְדִין דְּאִתְעֲבִידוּ בְּכָל שִׁיתָּא יוֹמִין, כֻּלְהוֹ בְּרָזָא דְּאָדָם קָיְימִין. בְּגִין כָּךְ בְּסוֹפָא כְּתִיב "נַעֲשֶׂה אָדָם" (בראשית א, כו). דְּהָא כָּל מַאי דְּאִתְבְּרֵי כֹּלָּא בְּרָזָא דְּאָדָם הֲוָה, דַּהֲוָה נָפִיק חוּלָקָא לְיוֹמָא. לְבָתַר כֹּלָּא אִתְחַבָּר כַּחֲדָא, וַאֲפִיקוּ אָדָם שְׁלִים בְּכֹלָּא.

יוֹמָא קַדְמָאָה "בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹהִים אֵת הַשָּׁמַיִם" (בראשית א, א) וְכוּ'. בְּהַהוּא יוֹמָא אִתְבְּרֵי אוֹר וְחֹשֶׁךְ וְדָא גּוּפָא וְנִשְׁמָתָא. אֲבָל תָּא חֲזֵי, דִּכְדֵין הֲוָה כֹּלָּא מַיִם בְּמַיִם וְדָא גּוּפָא וְנִשְׁמָתָא כֹּלָּא מַיָּא דְּלָא אַקְרִישׁוּ. "וְרוּחַ אֱלֹהִים מְרַחֶפֶת עַל פְּנֵי הַמָּיִם" (בראשית א, ב), דָּא נְהִירוּ עִלָּאָה דְּאַפִּיק עוֹבְדִין לְאַתְרַיְיהוּ. כְּדֵין "וַיַּבְדֵּל אֱלֹהִים בֵּין הָאוֹר וּבֵין הַחֹשֶׁךְ" (בראשית א, ד). וּמִסִּטְרָא דְּחֹשֶךְ תַּלְיָין וּמִתְאַחֲדָן כֻּלְהוֹ דְּאִתְּמָר בְּהוּ "הָיְתָה תֹהוּ וָבֹהוּ" (בראשית א, ב). וְהָכָא יֵצֶר הָרַע דְּתַלְיָא בְּגוּפָא. וְכֹלָּא אִתְפְּרַשׁ לְסִטְרֵיהּ, דָּא לְגוֹ וְדָא לְבַר.

קישור ישיר לדף תיקוני זוהר תניינא עם ביאור נופת צופים