תיקון גילוי היחוד – הדף היומי י' בשבט

ו׳ בכסלו תשע״ז (דצמבר 6, 2016) Off By מערכת קהילת הרמח"ל

תיקון גילוי היחוד – הדף היומי י' בשבט

תיקוני זוהר רשב"י  – רישא.

דְאִיהוּ תִּשְׁרִי דְרוֹעָא שְׂמָאלָא, דְּאִי הֲווֹ נָפְקִין בֵּיהּ יִפְקוּן בְּמִיתָה, וְלָא יִשְׁתָּאֲרוּן אֶלָּא חַד מֵעִיר וּשְׁנַיִם מִמִּשְׁפָּחָה. חַד מֵעִיר כְּגוֹן נֹחַ, וּשְׁנַיִם מִמִּשְׁפָּחָה כְּגוֹן שֵׁם וְיֶפֶת, וּמֵאָחֳרָנִין שְׁנַיִם שְׁנַיִם שִׁבְעָה שִׁבְעָה, מֵאִינוּן עַמֵּי הָאָרֶץ דְּדַמְיָין לִבְעִירָן וְעוֹפִין וְחֵיוָון, וְאִלֵּין אִינוּן דְּאוֹקְרִין יָמִים טוֹבִים וְחַגִּין, דְּאִינוּן שְׁנַיִם שְׁנַיִם תְּרֵין יוֹמִין חַד דְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה וְחַד דְּשָׁבוּעוֹת, תְּרֵין יוֹמִין דְּפוּרִים. שִׁבְעָה שִׁבְעָה אִלֵּין שִׁבְעָה יוֹמִין דְּפִסְחָא, וְשִׁבְעָה יוֹמִין דְּסֻכּוֹת, אוֹ דְמִתְפַּלְּלִין חַ"י בִּרְכָאָן דִּצְלוֹתָא בְּכָל יוֹמָא. דְסָלְקִין לְחוּשְׁבַּן שְׁנַיִם שְׁנַיִם שִׁבְעָה שִׁבְעָה חַ"י.

(דף נד ע"ב) אוֹ אִלֵּין דַּהֲווֹ נָטְרִין י' דְּאִיהוּ אוֹת בְּרִית מִילָה דְאִיהוּ לִשְׁמֹנָה דְכֹלָּא חַ"י, אוֹ אִלֵּין דְּמַנְחָן תְּפִלֵּי בְּכָל יוֹמָא דְאִינוּן אוֹת י', כְּמָה דְאַתְּ אָמַר "וְהָיָה לְאוֹת" (שמות יג, טז) כו', וַהֲווֹ קָשְׁרִין לֵיהּ בְּח' בָּתֵּי דִתְּפִלֵּי, דְאִינוּן ד' בָּתֵּי דִתְּפִלִּין דְּרֵישָׁא, וְאַרְבַּע פַּרְשִׁיָּין דִּתְּפִלִּין דְּיָד, אוֹ אִינוּן דְּנָטְרִין אוֹת י' שַׁבָּת בִּתְּחוּמָא דִילֵיהּ דְּאִיהוּ ח', תְּרֵי אַלְפֵי אַמִּין לְכָל סִטְרָא, וְכֹלָּא חַ"י, לְאִלֵּין אִינוּן מְקַבְּלִין בִּתְשׁוּבָה, דְאִיהִי תֵּיבַת נֹחַ יוֹם הַכִּפּוּרִים.

אֲבָל לְאָחֳרָנִין לָא יְקַבֵּל לוֹן בִּתְיוּבְתָּא, וְאִם יִפְקוּן בְּיוֹמָא דְּדִינָא, אִלֵּין דְּלָא הֲווֹ נָטְרִין, אִתְּמַר בְּהוֹן "וַיִּגְוַע כָּל בָּשָׂר הָרֹמֵשׂ עַל הָאָרֶץ" (בראשית ז, כא), וְאִלֵּין אִתְקְרִיאוּ רְשָׁעִים גְּמוּרִים דְּנִדּוֹנִין לְאַלְתַּר לְמִיתָה, דִּבְהוֹן בְּשִׁית יוֹמִין הֲוַת שְׁכִינְתָּא מִתְתַּרְכָא הֲדָא הוּא דִכְתִיב "וְלֹא מָצְאָה הַיּוֹנָה מָנוֹחַ לְכַף רַגְלָהּ" (בראשית ח, ט), וְאִלֵּין אִינוּן יוֹמִין דְּחוֹל.
צַדִּיקִים גְּמוּרִים אִלֵּין אִינוּן דְּנָטְרִין חַ"י וְשַׁבָּתוֹת וְיֹמִין טָבִין, עֲלַיְיהוּ אִתְּמַר "וַתָּבֹא אֵלָיו הַיּוֹנָה לְעֵת עֶרֶב" (בראשית ח, יא) וְדָא עַרְבֵי שַׁבָּתוֹת וְיוֹמִין טָבִין, דִּשְׁכִינְתָּא קָא אַתְיָא לְשַׁרְיָא עֲלַיְיהוּ בְּגִין דְּאִינוּן קֹדֶשׁ, כְּמָה דְאַתְּ אָמַר "קֹדֶשׁ יִשְׂרָאֵל לַיהֹוָה" (ירמיהו ב, ג), "וְאַתֶּם הַדְּבֵקִים בַּיהֹוָה אֱלֹהֵיכֶם חַיִּים כֻּלְּכֶם הַיּוֹם" (דברים ד, ד).

וְאִינוּן צַדִּיקִים גְּמוּרִים דְּנִכְתָּבִין וְנֶחְתָּמִין לְאַלְתַּר לְחַיִּים, וּכְתִיבִין בְּסִפְרָא דְחַיֵּי, כְּמָה דְאַתְּ אָמַר 'וּבְסֵפֶר חַיִּים בְּרָכָה' וְכוּ', בֵּינוּנִיִּים דִּכְּלִילָן מֵחוֹל וְקֹדֶשׁ תַּלְיָין עַד יוֹם הַכִּפּוּרִים דְּאִיהוּ כְּגַוְונָא דְתֵּיבַת נֹחַ, אִם תַּיְיבִין בִּתְיוּבְתָּא יְקַבֵּל לוֹן וְיִכָּתְבוּן לְחַיֵּי, וְאִם לַאו יִכָּתְבוּן לְמִיתָה עִם אָחֳרָנִין, דְּאִתְּמַר בְּהוֹן "וַיִּגְוַע כָּל בָּשָׂר" (בראשית ז, כא) וְכוּ', וּבֵינוּנִיִּים בְּגִין דְּאִית בְּהוֹן פִּקּוּדִין וְחוֹבִין, אִתְּמַר בְּהוֹן "וּמִכָּל הָחַי מִכָּל בָּשָׂר" (בראשית ו, יט) וְכוּ', מִכָּל הָחַי מִסִּטְרָא דְזַכְוָון, מִכָּל בָּשָׂר מִסִּטְרָא דְחוֹבִין.

וְעוֹד דִּבְזִמְנָא דְּיֵיתֵי מְשִׁיחָא כָּל אִינוּן דְּנָטְרוּ אוֹת בְּרִית יְשֵׁזִיב יָתְהוֹן מִמּוֹתָנָא, דִּבְהַהוּא זִמְנָא יִתְבַּטֵּל מוֹתָנָא, דַּהֲווֹ מִתְנַבְּאִין אִינוּן נְבִיאַיָּא דְאַסְפַּקְלַרְיָא דְלָא נַהֲרָא דְּלָא יִשְׁתָּאֲרוּן אֶלָּא חַד מֵעִיר וּשְׁנַיִם מִמִּשְׁפָּחָה, כְּגוֹן הַהוּא דִּכְתִיב (שם ז ט) "שְׁנַיִם שְׁנַיִם בָּאוּ אֶל נֹחַ" (בראשית ז, ט), וְאִית מַאן דְּאָמַר שִׁבְעָה שִׁבְעָה מִסִּטְרָא דְּבַת שֶׁבַע.

וְאִלֵּין אִינוּן חַד מֵעִיר. נֹחַ דָּא שַׁבָּת, דְּבֵיהּ נְיָיחָא דְּיָרִית לָהּ צַדִּיק. שְׁנַיִם שְׁנַיִם תְּרֵין יוֹמִין חַד דְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה וְחַד דְּיוֹם הַדִּין, דְּתִנְיָנָא אִיהוּ מִסָּפֵק וְיוֹמָא חֲדָא דְּיוֹם הַכִּפּוּרִים, וְיוֹמָא חֲדָא דְּשָׁבוּעוֹת, וְשִׁבְעָה שִׁבְעָה אִינוּן שִׁבְעָה יוֹמֵי דְּסֻכּוֹת וְשִׁבְעָה יוֹמֵי דְפִּסְחָא, דְּמָאן דְּנָטִיר אִינוּן יוֹמִין עָתִיד לְאִשְׁתַּזְּבָא בְּגָלוּתָא.

תיקוני זוהר תניינא רמח"ל  – סופא.

תִּקּוּנֵי זֹהַר תִּנְיָינָא – תִּקּוּנָא תְּמָנְיָא וְחַמְשִׁין

“וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה” דָּא חָכְמָה סְתִימָאָה. “וּלְכֹל הַמּוֹרָא הַגָּדוֹל”, דָּא יַקִּירוֹ דְּדִיקְנָא עִלָּאָה. כְּתִיב “בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹהִים אֵת הַשָּׁמַיִם וְאֵת הָאָרֶץ. וְהָאָרֶץ הָיְתָה תֹהוּ וָבֹהוּ” (בראשית א, א-ב) וְכוּ’ הָכָא רָזִין עִלָּאִין לְמָארֵי חָכְמְתָא. תָּא חֲזֵי, מִגּוֹ הִיתּוּכָא דְּזוּהֲמָא סוֹסְפִיתָא נֶפְקַת לְתַתָּא, וְאִתְפָּרְשַׁת לְדַרְגָּהָא לְפוּם רָזִין עִלָּאִין, דְּאִתְּמָר בְּהוּ “גַּם אֶת זֶה לְעֻמַּת זֶה עָשָׂה הָאֱלֹהִים” (קהלת ז, יד). בִּתְלָת שָׁרָשִׁין אִתְפְּרַשׁ מְקוֹרָא דִּלְבַר, לָקֳבֵל תְּלָת זִמְנִין דְּאִשְׁתְּמוֹדְעוּ לְמָארֵי רָזִין. קַדְמָאָה בִּתְלָת עָלְמִין אִשְׁתְּמוֹדָע, וְאִינּוּן בֶּלַע יוֹבָב חוּשָׁם, וְאִתְּמָר. תִּנְיָנָא בְּרָזָא דְּתַנִּינִים הַגְּדוֹלִים דְּקַיְּימִין גּוֹ יַמָּא. וְאִינּוּן מִכְּלָלָא דְּשִׁית סִטְרִין נָפְקִין. וְקָדְמָאָה מִכְּלָלָא דְּעֶשֶׁר. תְלִיתָאָה בְּרָזָא דְּעוֹרֵב מִכְּלָלָא דִּתְלַת. הָא אִתְּמָר עוֹרֵב עבו”ר בו”רע. וּמִלִּין אִתְפַּלְגָּן לְסִטְרַיְיהוּ.

שָׁרְשָׁא קַדְמָאָה קָאִים לְאַכְפְּיָא סִטְרִין בִּישִׁין, לְמֵיקָם עֲלֵיהוֹן כְּשַׁלְשְׁלָאָה בְּקַדְלֵיהוֹן. תִּנְיָנָא, מִתַּמָּן מִתָּקְפָן וְיָנְקִין. תָּמָן אִתְכְּלִילוּ בְּגוֹ יַמָּא כָּל אִינוּן רָזִין דְּצֵירוּפֵי אֱלֹהִים דְּמִינַּיְיהוּ מָשְׁכִין אִלֵּין מְסָאֲבִין. וְרָזָא דָּא כַּד דַּרְגִּין קָיְימִין בִּשְׁלִימוּ, סִטְרָא אַחֲרָא מִתָּבְרָן תְּחוֹתַיְיהוּ. אֲבָל בְּזִמְנָא דְּלָאו אִינוּן בִּשְׁלִימוּ דִּלְהוֹן, כְּדֵין אִלֵּין יָנְקִין לְאִתְתַּקְּפָא. תָּא חֲזֵי, בְּרָזָא דָּא מִתְפָּרְשִׁין רָזִין בִּקְרָאֵי “וְהָאָרֶץ הָיְתָה תֹהוּ” (בראשית א, ב) דָּא קַו תֹּהוּ, כֹּלָּא בִּכְלָלָא חֲדָא. דָּא נְפִיקוּ דְּסִטְרָא אַחֲרָא דִּנְפַק מִגּוֹ תְּבִירוּ דְּעָלְמִין קַדְמָאִין דְּאִתְחֲרַבוּ. לְבָתַר בְּהוּ, דָּא אַבְנֵי בְּהוּ דְּהָכִי מִתְפָּרְשָׁאן דַּרְגִּין לְכַמָּה אֲבָנִין בְּכַמָּה סִטְרִין. דְּהָא בְּקַדְמִיתָא כֹּלָּא בִּכְלָלָא חֲדָא נָפִיק. לְבָתַר בְּשַׁעְתָּא דְּאִתְבְּרִירוּ דַּרְגִּין לְעֵילָא, הָכִי אִשְׁתְּמוֹדָעוּ דַּרְגִּין לְבַר. לְבָתַר “וְחֹשֶׁךְ עַל פְּנֵי תְהוֹם” (בראשית א, ב), דָּא רָזָא דְּכֻלְּהוּ צֵרוּפֵי אֱלֹהִים דְּכֹלָּא אִתְכְּלִיל בְּאִלֵּין תַנִּינִים דְּאִתְמָרוּ, וְדָא קָאִים בְּהַאי תְהוֹם.

הָכָא רָזָא מַטֶּה דְּאִתְהַדַּר לְנָחָשׁ, הָכִי רָזִין עִלָּאִין אוֹלִיף לֵיהּ מַלְכָּא קַדִּישָׁא בַּסְּנֶה, בְּזִמְנָא דַּחֲמֵינָא לֵיהּ לְהַהוּא מַטֶּה דְּאִתְהַפַּךְ לְחִוְיָא וְדָחִילְנָא מִינֵּיהּ. בְּהַהוּא זִמְנָא אָמַר לֵיהּ “שְׁלַח יָדְךָ וֶאֱחֹז בִּזְנָבוֹ” (שמות ד, ד). תָּא חֲזֵי, מַטֶּה דָּא אִיהוּ ד”ן מֵאֲדֹנָ”י וְתַמָּן הֲוָה מִתְתְּקַף פַּרְעֹה רַשִׁיעָא דְּאִיהוּ תַּנִּין. וְכַד בָּעָא קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא לִמָחָאָה לֵיהּ, כְּתִיב “וְגַם אֶת הַגּוֹי אֲשֶׁר יַעֲבֹדוּ דָּן אָנֹכִי” (בראשית טו, יד).

אֲבָל תָּא חֲזֵי, מֵהַאי מַטֶּה נָפִיק נָחָשׁ דָּא, דְּאִיהוּ תַּנִּין וַדַּאי. וְלָקֳבֵל דָּא אֶתְיָהִיב חֵילָא בְּיִשְׂרָאֵל לְאַכְפְּיָא לֵיהּ וַדַּאי. וְרָזָא דָּא “יְהִי דָן נָחָשׁ עֲלֵי דֶרֶךְ” (בראשית מט, יז). וּמָשִׁיחַ כְּגַוְנָא דָּא אִיהוּ נָחָשׁ, לָקֳבֵל נָחָשׁ דָּא. וְדָן אִתְּמָר בֵּיהּ “הַנֹּשֵׁךְ עִקְּבֵי סוּס וַיִּפֹּל רֹכְבוֹ אָחוֹר” (בראשית מט, יז). דְּהַאי תַּנִּין כְּסוּסַיָּא אִיהוּ לְגַבֵּי אִינוּן דִּלְתַתָּא דְּרָכְבִין עֲלֵיהּ. דְּאַף עַל גַּב דְּאִיהוּ לְעֵילָא מִינַּיְיהוּ, לְגַבַּיְיהוּ סוּסַיָּא אִתְקְרֵי דְּרָכְבִין עֲלֵיהּ. וּבְזִמְנָא דְּדָ”ן דְּאֲדֹנָ”י אִתְתְּקַף בְּתוּקְפָּא דְּמַלְכָּא, כְּדֵין נָחָשׁ דָּא נָפַל מִינֵּיהּ. בְּגִין כָּךְ “וַיִּפֹּל רֹכְבוֹ אָחוֹר” (בראשית מט, יז). כָּל דָּא בְּזִמְנָא דְּפוּרְקָנָא יְהֵא וְיִשְׁתְּמוֹדָע וַדַּאי. וְרָזָא דָּא “לִישׁוּעָתְךָ קִוִּיתִי יְהֹוָה” (בראשית מט, יח).

קישור ישיר לדף בזוהר תניינא