תיקון גילוי היחוד – הדף היומי י' בתמוז

תיקון גילוי היחוד – הדף היומי י' בתמוז

תיקוני זוהר רשב"י  – רישא.

וְהָא קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא אִתְּמַר בֵּיהּ "וְרַחֲמָיו עַל כָּל מַעֲשָׂיו" (תהלים קמה, ט), וְאִתְּמַר בֵּיהּ "כִּי לֹא אֶחְפֹּץ בְּמוֹת הַמֵּת" (יחזקאל יח, לב), וְקַבִּיל לוֹן, כָּל שֶׁכֵּן לְקָרְבָּנָא דְקַיִן? אֶלָּא דַהֲוָה רְעוּתֵיהּ לְבִישׁ כְּמָה דְאִתְּמַר, אֲבָל הֶבֶל הֲוָה רְעוּתֵיהּ בְּקָרְבָּנָא דִילֵיהּ, לְקָרְבָא שְׁכִינְתָּא לְהַהוּא דְאִתְּמַר בֵּיהּ "וְעַתִּיק יוֹמִין יְתִב לְבוּשֵׁהּ כִּתְלַג חִוָּר וּשְׂעַר רֵאשֵׁהּ כַּעֲמַר נְקֵא" (דניאל ז, ט), בְּמַאי? בְּהַהוּא דְקָרִיב "מִבְּכֹרוֹת צֹאנוֹ וּמֵחֶלְבֵהֶן" (בראשית ד, ד), וּבְגִין דָּא "וַיִּשַׁע יְהֹוָה אֶל הֶבֶל" (בראשית ד, ד) וְהָא אִתְּמַר.

וּמִיָּד דְּלָא אִתְקַבַּל קָרְבָּנָא דְקַיִן, "וַיִּחַר לְקַיִן מְאֹד" (בראשית ד, ה), "וַיֹּאמֶר יְהֹוָה אֶל קָיִן לָמָּה חָרָה לָךְ" (בראשית ד, ו) דְּלָא מִתְקַבַּל קָרְבָּנָךְ, "אִם תֵּיטִיב" (בראשית ד, ז) עוֹבָדָךְ בְּגִלְגּוּלָא, "שְׂאֵת" (שם) לָךְ בְּעָלְמָא, וְתִתְקַבַּל בִּתְיוּבְתָּא, וְאִם לַאו "לַפֶּתַח חַטָּאת רֹבֵץ" (בראשית ד, ז).

אָמַר רַבִּי אֶלְעָזָר הָכָא לָא צָרִיךְ לְאִתְכַּסְיָא רָזָא, מַאי שְׂאֵ"ת? וְלָא אָתֵינָא לִדְרָשָׁא בְּהַאי קְרָא, אֶלָּא דְהָא שְׂאֵ"ת – מַשָּׂ"א אִיהוּ וּבְהִפּוּךְ אַתְוָון, שְׂאֵ"ת אִיהוּ אֵשֶׁ"ת, הָכָא רָמִיז דְּעָבַר עַל "וְאֶל אֵשֶׁת עֲמִיתְךָ לֹא תִתֵּן שְׁכָבְתְּךָ" (ויקרא יח, כ) וְכוּ', דְּאָתָא עַל תְּאוֹמָתוֹ שֶׁל הֶבֶל, וְדָא אִיהוּ "וַיָּקָם קַיִן אֶל הֶבֶל" (בראשית ד, ח), קָם עַל תְּאוֹמָתוֹ, וּלְבָתַר קָטִיל לְבַעְלָהּ.

(דף קיג ע"א) כְּגַוְונָא דְמִצְרִי, וְרָזָא דְמִלָּה "וַיִּפֶן כֹּה וָכֹה" (שמות ב, יב), וְאָמְרוּ קַדְמָאִין מַאי "וַיִּפֶן כֹּה וָכֹה"? אֶלָּא רָאָה מֶה עָשָׂה בְּבַיִת וּמֶה עָשָׂה בַשָּׂדֶה, וְלֵית שָׂדֶה אֶלָּא אִשָּׁה, כְּמָה דְאַתְּ אָמַר "כִּי בַשָּׂדֶה מְצָאָהּ" (דברים כב, כז), הֲדָא הוּא דִכְתִיב "וַיְהִי בִּהְיוֹתָם בַּשָּׂדֶה" (בראשית ד, ח), "וַיִּפֶן כֹּה וָכֹה" (שמות ב, יב), אִסְתַּכַּל אִם הֲוָה בֵּיהּ מִסִּטְרָא דְטוֹב, דִּלְזִמְנִין אִתְפָּרַשׁ טוֹב מִן רָע וּמִתַּמָּן אִינוּן גֵּרִים, וּבְגִין דָּא אִסְתַּכַּל מִכָּל סִטְרָא עַד שִׁתִּין רִבּוֹא, וְלָא חָזָא תַמָּן גִּיּוֹרָא דְנָפִיק מִנֵּיהּ, "וַיַּךְ אֶת הַמִּצְרִי" (שמות ב, יב).

וּלְבָתַר מַה כְּתִיב? "וְאִם לֹא תֵיטִיב" (בראשית ד, ז), אַל תִּקְרֵי "וְאִם" אֶלָּא 'וְאֵם', דְּאִיהוּ "יֶתֶר שְׂאֵת וְיֶתֶר עָז" (בראשית מט, ג), "לַפֶּתַח חַטָּאת רֹבֵץ" (בראשית ד, ז), מַאי "רֹבֵץ"?, אֶלָּא "כִּי תִרְאֶה חֲמוֹר שֹׂנַאֲךָ רֹבֵץ" (שמות כג, ה) וְכוּ', דְּאִיהוּ לָא יָכִיל לְמִסְבַּל עַל כְּתֵפוֹי חֻמְרָא דְאוֹרַיְיתָא, לָא יָכִיל לְמִסְבַּל עֲלֵיהּ עוֹל מַלְכוּת בְּגָלוּתָא, "וְחָדַלְתָּ מֵעֲזֹב לוֹ" (שמות כג, ה), הָכָא אַחֲזֵי לְקַיִן דַּעֲתִידִין לְמֶהֱוִי יִשְׂרָאֵל בְּדוֹחֲקָא בְגָלוּתָא, "עָנִי וְרֹכֵב עַל חֲמוֹר" (זכריה ט, ט), דִּיְהוֹן כַּחֲמוֹר מַשָּׂאוֹי עַל כְּתֵפוֹי, מֵעוֹל הַמַּס בְּגָלוּתָא וּמִכּוֹבֶד הַמְּלָאכָה, וְדָא אִיהוּ רוֹבֵץ תַּחַת מַשָּׂאוֹי בְגָלוּתָא. וּבְנוֹי דְּקַיִן דַּהֲווֹ עֲתִירִין וְתַקִּיפִין כַּמְּלָכִים בְּתוּקְפָא סַגִּיא, וּבְגִין דָּא אָמַר הֲלֹא "אִם תֵּיטִיב שְׂאֵת" (בראשית ד, ז), הֲלֹא אִם תֵּטִיב לְמֶהֱוֵי שְׂאֵת לַעֲנִיֵּי יִשְׂרָאֵל דְּאִינוּן כְּבֵדִים בְּמַשָּׂא כָבֵד, אֲנָא אַסְבִּיל לִבְרִיךְ בְּעָלְמָא, וּמַאֲרִיךְ עֲלַיְיהוּ, וְאִם לַאו, "לַפֶּתַח חַטָּאת רֹבֵץ" (בראשית ד, ז), לְתַרְעָא דְגֵיהִנָּם אִתְפַּתְּחַת, לְנַטְלָא נוּקְמָא מִנָּךְ וּמִבְּרָךְ.

תיקוני זוהר תניינא רמח"ל  – סופא.

ר’ ר’ וַדַּאי שְׁכִינְתָּא הָשַׁתָּא אִיהוּ זִמְנָא לְסַלְקָא לַהּ לְיוֹשְׁנָהּ דָּא בְּשִׁבְעִין תִּיקּוּנִין אִלֵּין. דִּבְהוּ “תּוֹדִיעֵנִי אֹרַח חַיִּים שֹׂבַע שְׂמָחוֹת אֶת פָּנֶיךָ” (תהלים טז, יא). דִּשְׁכִינְתָּא אִיהִי בַּת שֶׁבַע, וּבְזִמְנָא דְּאַנְפִּין עִלָּאִין נְהָרִין בַּהּ סַלְקַת לְשִׁבְעִין. מָאן אַנְפִּין? אֶלָּא אִלֵּין כִּתְרֵי מַלְכָּא, כַּמָּה דְּאָמַר “יָאֵר יְהֹוָה פָּנָיו” (במדבר ו, כה). בְּמַאי? אֶלָּא “תּוֹדִיעֵנִי אֹרַח חַיִּים” (תהלים טז, יא), דָּא קַבָּלָה רָזָא דְּאוֹרַיְתָא מִסִּטְרָא דְּעֵץ הַחַיִּים דְּאִתְגַּלְּיָא הָשַׁתָּא לְעָלְמָא בִּנְהִירוּ דְּשִׁבְעִין תִּיקּוּנִין אִלֵּין. כְּדֵין אֶסְתַּלֵּק כֹּלָּא בִּנְעִימוּ עִלָּאָה, דְּאִתְּמָר בֵּיהּ “וִיהִי נֹעַם אֲדֹנָי אֱלֹהֵינוּ עָלֵינוּ” (תהלים צ, יז) וְכוּ’. וְדָא זֹהַר, “וְהַמַּשְׂכִּלִים יַזְהִרוּ כְּזֹהַר הָרָקִיעַ” (דניאל יב, ג). כְּדֵין “נְעִמוֹת בִּימִינְךָ נֶצַח” (תהלים טז, יא), לְאִסְתַּלְּקָא כֹּלָּא בִימִינָא וְתוֹרָה אוֹר. כְּדֵין “נָכוֹן יִהְיֶה הַר בֵּית יְהֹוָה בְּרֹאשׁ הֶהָרִים” (ישעיהו ב, ב). זַכָּאָה חוּלָקֵהוֹן דְּיִשְׂרָאֵל.

קָם רַעֲיָא מְהֵימְנָא פָּתַח וְאָמַר, ר’ ר’ וַדַּאי הָשַׁתָּא אִיהוּ זִמְנָא לְאַהַדְרָא שְׁכִינְתָּא לְבַעֲלָהּ בְּהַאי חִיבּוּרָא, דְּבֵיהּ “וְהַמַּשְׂכִּלִים יַזְהִרוּ כְּזֹהַר הָרָקִיעַ” (דניאל יב, ג), דָּא אוֹר עִלָּאָה דְּבֵיהּ אַנְהִירַת לַהּ לִשְׁכִינְתָּא בְּגָלוּתָא. וּבֵיהּ תִּסַּק לַהּ מִגָּלוּתָא בְּזִמְנָא דְּפוּרְקָנָא. בְּהַהוּא זִמְנָא “מָלְאָה הָאָרֶץ דֵּעָה אֶת יְהֹוָה כַּמַּיִם לַיָּם מְכַסִּים” (ישעיהו יא, ט). דְּאִתְעָרוּתָא דִּלְתַתָּא אִתְּעַר אִתְעָרוּתָא לְעֵילָא כְּגַוְנָא דִּילֵיהּ. וּבְגִין אִתְעָרוּתָא דְּאִתְּעַר הָשַׁתָּא בְּהַאי אוֹר, יִתְּעַר אוֹר לְעֵילָא מֵחָכְמָה סְתִימָאָה לְאִתְגַּלָּאָה בְּעָלְמָא. וּבֵיהּ יִתְפָּרְקוּן יִשְׂרָאֵל פּוּרְקָנָא שְׁלִים.

קוּם אֵלִיָּהוּ נְבִיאָה מְהֵימְנָא דְּאַנְתְּ אִיהוּ דְּאִתְּמָר בְּךָ "הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ לָכֶם" (מלאכי ג, כג) וְכוּ' "וְהֵשִׁיב לֵב אָבוֹת עַל בָּנִים וְלֵב בָּנִים עַל אֲבוֹתָם" (מלאכי ג, כד). דְּתוּקְפָּא דְּיִשְׂרָאֵל בְּאֲבָהָן דִּלְהוֹן תַּלְיָא, דְּאִינוּן קִטְרָא עִלָּאָה דְּבֵיהּ מִתְתַּקְּפִין. וּבְזִמְנָא דְּמִתְחַבְּרָן בֵּיהּ, אִתְּמָר "כִּי מֵרֹאשׁ צֻרִים אֶרְאֶנּוּ וּמִגְּבָעוֹת" (במדבר כג, ט) וְכוּ'. כְּדֵין "יְהִי יְהֹוָה אֱלֹהֵינוּ עִמָּנוּ כַּאֲשֶׁר הָיָה עִם אֲבֹתֵינוּ אַל יַעַזְבֵנוּ וְאַל יִטְּשֵׁנוּ" (מלכים א' ח, נז). אֲבָל בְּסוֹפָא דְּגָלוּתָא אִתְּמָר 'תַּמָּה זְכוּת אֲבוֹת' (שבת נה). וּבְגִין כָּךְ אַנְתְּ תֵּיתֵי בְּקַדְמִיתָא לְאַהַדְרָא קִטְרָא עַל קִיוּמֵיהּ. בְּגִין כָּךְ "וְהֵשִׁיב לֵב אָבוֹת עַל בָּנִים וְלֵב בָּנִים עַל אֲבוֹתָם" (מלאכי ג, כד). וּבַהֲדָךְ יִתְעָרוּן כֻּלְהוֹ אֲבָהָן עִלָּאִין, לְאִתְּעָרָא תִּיקּוּנָא כִּדְקָא יָאוּת. וְאַנְתְּ דְּמָשֵׁי לְהוּ יְדַיְיהוּ, לְאִתְּעָרָא מַיִין עִלָּאִין מִסִּטְרָא דְּבִינָה, דְּאִתְּמָר בְּהוּ "וְזָרַקְתִּי עֲלֵיכֶם מַיִם טְהוֹרִים" (יחזקאל לו, כה). וְאִלֵּין מַיִין נָחֲתִין עַל יְדֵיהוֹן לְדַכָּאָה לְהוּ מֵעֵשָׂו וְיִשְׁמָעֵאל, וּכְדֵין יִחוּדָא אִתְתַּקַּן עַל יְדַיְיהוּ.

אֲבָל בְּגִין גָּלוּתָא לָא קָיְימִין כַּחֲדָא, דְּהָא כֵּיוָן דִּבְנִין לָא אִתְחַבְּרָן בְּהוּ, אִינוּן נָמֵי לָא קָיְימִין כִּדְקָא יָאוּת. וּבְזִמְנָא דְּאָתֵי כֻּלְהוֹ יִתְחַבְּרוּן בְּחִיבּוּרָא חֲדָא, אֲבָהָן וּבְנִין כַּחֲדָא, "לֵב אָבוֹת עַל בָּנִים וְלֵב בָּנִים עַל אֲבוֹתָם" (מלאכי ג, כד). וְאִינּוּן נָמֵי בְּחִיבּוּרָא חַד יְקוּמוּן לְחַבְּרָא חִיבּוּרָא עִלָּאָה חִיבּוּרָא שְׁלִים. קוּמוּ דְּמִיכֵי אַרְעָא אִתְּעָרוּ מִשְּׁנַתְכוֹן, דְּאִתְּמָר בְּכוּ "הָקִיצוּ וְרַנְּנוּ שֹׁכְנֵי עָפָר" (ישעיהו כו, יט). דָּא עָפָר דְּאִתְּמָר בֵּיהּ "וְנָחָשׁ עָפָר לַחְמוֹ" (ישעיהו סה, כה) אִלֵּין דְּאִתְמְסָרוּ לְאִתְקַטְלָא בִּידָא דְּסִטְרָא אַחֲרָא, דְּקַיְּימִין תָּמָן הָשַׁתָּא לְאַתְקָנָא אַתְרַיְיהוּ תִּיקּוּנָא שְׁלִים וְשֵׁינָה נְפָלַת עֲלֵיכוֹן בְּגָלוּתָא, דְּאִתְּמָר בַּהּ "וְתַרְדֵּמָה נָפְלָה" (בראשית טו, יב) וְכוּ'.

 

קישור ישיר לדף בזוהר תניינא עם ביאור נופת צופים