תיקון גילוי היחוד – הדף היומי כ"א באב

תיקון גילוי היחוד – הדף היומי כ"א באב

תיקוני זוהר רשב"י  – רישא.

וּבְזִמְנָא דְבַר נַשׁ אִשְׁתַּדַּל בְּאוֹרַיְיתָא דְאִיהוּ אוֹר, וּבְמִצְוָה דְאִיהוּ נֵר, כְּאִלּוּ נָהִיר עַמּוּדָא דְעַנָּנָא בִימָמָא קֳדָם יְהֹוָה, וְעַמּוּדָא דְאֵשָׁתָא בְלֵילְיָא, הָכִי כְּגַוְונָא דָא כַד אָזִיל לְהַהוּא עָלְמָא, מַה כְּתִיב בֵּיהּ "וַיהֹוָה הֹלֵךְ לִפְנֵיהֶם יוֹמָם בְּעַמּוּד עָנָן לַנְחֹתָם הַדֶּרֶךְ, וְלַיְלָה בְּעַמּוּד אֵשׁ לְהָאִיר לָהֶם" (שמות יג, כא), לְמָאן לַנְּשָׁמָה וְרוּחָא וְנַפְשָׁא דִילֵיהּ, דְּאִינוּן לָקֳבֵל כֹּהֵן לֵוִי וְיִשְׂרָאֵל, וְכֹלָּא בִזְכוּ דְאוֹרַיְיתָא דְאִיהִי אוֹר וְנֵר.
וְכָל מָאן דְּנָטִיר שַׁבָּת וְאוֹקִיר לֵיהּ וּמְעַנֵּג לֵיהּ בְּגִין יְקָרָא דְקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא, הָכִי קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא יָהִיב לֵיהּ אֲתַר לְעֵילָא בִנְיָיחָא דְלָא טָרַח בֵּיהּ, וְנָח תַּמָּן מִכָּל טִרְחָא דְהַאי עָלְמָא דְטָרַח בְּכַמָּה גִלְגּוּלִין וְעוֹבָדִין. בְּרִי תָּא חֲזִי, כָּל פִּקּוּדִין אִלֵּין תַּלְיָין בְּדִיּוֹקְנָא דְמַלְכָּא, וְאִית פִּקּוּדִין דְּאִינוּן עַל מְנָת לְקַבֵּל פְּרָס, וְתַלְיָין מִדִּיּוֹקְנָא דְהַהוּא נַעַר דִּלְעֵילָא, וְצָרִיךְ לְפָרְשָׁא כָּל פִּקּוּדִין דְּאִינוּן בְּדִיּוֹקְנָא דְמַלְכָּא.
אִית דְּתַלְיָין מֵרֵישָׁא, וְאִית דְּתַלְיָין בְּעַיְינִין, וְכַמָּה מַלְאָכִין וּמַשִּׁרְיָין עִלָּאִין דְּאִינוּן "עֵינֵי יְהֹוָה" (דברים יא, יב) מְמַנָּן עֲלַיְיהוּ, וְאִית פִּקּוּדִין דְּתַלְיָין מִן אוּדְנִין, וְכַמָּה מַלְאָכִין דְּאִתְקְרִיאוּ 'אָזְנֵי יְהֹוָה' מְמַנָּן עֲלַיְיהוּ. וְאִית פִּקּוּדִין דְּתַלְיָין מֵאַנְפִּין, וְכַמָּה מַלְאָכִין דְּאִתְקְרִיאוּ פְּנֵי יְהֹוָה מְמַנָּן עֲלַיְיהוּ, דְאִתְּמַר בְּהוֹן "וְאַרְבָּעָה פָנִים לְאֶחָד" (יחזקאל י, יד). וְאִית פִּקּוּדִין דְּתַלְיָין מֵחוֹטָמָא, וְכַמָּה מַלְאָכִין דְּאִתְּמַר בְּהוֹן "עֹשֶׂה מַלְאָכָיו רוּחוֹת" (תהלים קד, ד) מְמַנָּן עֲלַיְיהוּ, וְאִית פִּקּוּדִין דְּתַלְיָין מִפִּימָא, וְכַמָּה מַלְאָכִים דִּמְמַנָּן עַל קָלִין דְּאוֹרַיְיתָא וְעַל דִּבּוּרִין, דְּאִתְּמַר בְּהוֹן "כִּי עוֹף הַשָּׁמַיִם יוֹלִיךְ אֶת הַקּוֹל וּבַעַל כְּנָפַיִם יַגֵּיד דָּבָר" (קהלת י, כ), וְאִית פִּקּוּדִין דְּתַלְיָין מִידוֹי דְּמַלְכָּא, וְכַמָּה מַלְאָכִין מְמַנָּן עֲלַיְיהוּ דְאִתְקְרִיאוּ יְדַיִן, הֲדָא הוּא דִכְתִיב "וִידֵי אָדָם מִתַּחַת כַּנְפֵיהֶם" (יחזקאל א, ח), וְאִית פִּקּוּדִין דְּתַלְיָין מִגּוּפָא כְּעִנְּבִין דְּאַתְכָּלָא.
אָמַר לֵיהּ רַבִּי אֶלְעָזָר, אַבָּא, וְהָא לְעֵילָא הָא אוּקְמוּהָ דְּלֵית גּוּף וְלֵית גְּוִיָּה, אָמַר לֵיהּ בְּרִי, לְעָלְמָא דְאָתֵי אִתְּמַר דְּאִיהִי אִימָּא עִלָּאָה, אֲבָל לְתַתָּא אִית גּוּפָא בְעָלְמָא דֵין דְּאִיהִי שְׁכִינְתָּא תַּתָּאָה, וְגוּפָא אִיהִי אוֹרַיְיתָא, דְמִינָהּ תַּלְיָין כָּל פִּקּוּדִין, וְאִית פִּקּוּדִין דְּתַלְיָין מֵאוֹת בְּרִית, וְכַמָּה מַלְאָכִין מְמַנָּן עֲלַיְיהוּ דְאִתְקְרִיאוּ מָארֵי דְאוֹתוֹת, דְּאִתְּמַר בְּהוֹן "וְהָיוּ לְאֹתֹת" (בראשית א, יד), וַעֲלַיְיהוּ אִתְּמַר לְמֹשֶׁה "וְזֶה לְּךָ הָאוֹת" (שמות ג, יב), וְהַאי אִיהוּ אוֹת דְּכָל צְבָא הַשָּׁמַיִם מְמַנָּן עֲלֵיהּ, וְאִית פִּקּוּדִין דְּתַלְיָין בְּרַגְלִין, וְכַמָּה מַלְאָכִין מְמַנָּן עֲלַיְיהוּ, דְאִתְּמַר בְּהוֹן "וְהַחַיּוֹת רָצוֹא וָשׁוֹב" (יחזקאל א, יד), וְאִתְּמַר בְּהוֹן "וְרַגְלֵיהֶם רֶגֶל יְשָׁרָה" (יחזקאל א, ז), וְהָכִי תַלְיָין כֻּלְּהוּ מִגּוּפָא, בְּשַׂעֲרָא דְתַלְיָא מֵרֵישָׁא, וְכָל נִימָא וְנִימָא אַחֲזֵי דְאִיהוּ מַלְאָךְ דְּתַלְיָא מֵרֵישָׁא.
וְכָל מָאן דְּפָשַׁע בְּפִקּוּדָא, כְּאִלּוּ פָשַׁע בְּדִיּוֹקְנָא דְּמַלְכָּא, זַכָּאָה נִשְׁמָתָא דְאִיהִי בְּדִיּוֹקְנָא דְמָארֵיהּ, דִּמְקַיֵּים פִּקּוּדִין אִלֵּין, דְּמִינָהּ תַּלְיָין כָּל מַלְאָכִין אִלֵּין דְּאִתְקְרִיאוּ עֵינֵי יְהֹוָה, אָזְנֵי יְהֹוָה, וְכָל תִּקּוּנִין וַחֲיָילִין וּמַשִּׁרְיָין דְּגוּפָא דִּלְעֵילָא, וְכַד סָלְקַת נִשְׁמָתָא כָּל אִלֵּין חֲיָילִין סָלְקִין עִמָּהּ, וְכַד נָחֲתָא כָּל אִלֵּין חֲיָילִין נָחֲתִין עִמָּהּ, אִיהִי סֻלָּם, וְהִנֵּה "מַלְאֲכֵי אֱלֹהִים" (בראשית כח, יב) סָלְקִין וְנָחֲתִין בָּהּ, בָּהּ מַמָּשׁ, וְכַד סָלְקָא, קָלָא נָחִית בְּרוּמֵי רְקִיעִין לְכָל חֲיָילִין וּמַשִּׁרְיָין, הָבוּ יְקָרָא לְדִיּוֹקְנָא דְמַלְכָּא.

 

תיקוני זוהר תניינא רמח"ל  – סופא.

תָּא חֲזֵי, בְּזִמְנָא דְּאַתְקִין הַהוּא סְתִימָא דְּכֹלָּא תִּיקּוּנִין עִלָּאִין, כֹּלָּא שָׁרֵי וְאִתְתְּקַן בִּתְלָת רֵישִׁין דְּאִשְׁתְּמוֹדְעוֹ.

רֵישָׁא קַדְמָאָה עַל כֻּלְהוֹ קַיְימַת לְעֵילָא לְעֵילָא, וּמִינַּהּ שֶׁבַע אִשְׁתַּכְּחָן לְתַתָּא, דְּאִתְּמָר בְּהוּ "עַד דִּי כָרְסָוָן רְמִיו וְעַתִּיק יוֹמִין יְתִב" (דניאל ז, ט). תָּא חֲזֵי, הַהִיא רֵישָׁא עִלָּאָה דְּלָא אִתְיְדַע כְּלָל, קָאִים לְאַנְהָרָא נְהִירוּ עַל כֻּלְהוֹ דַּרְגִּין עִלָּאִין. מַאי נְהִירוּ? אֶלָּא רָזָא דָּא רָזָא עִלָּאָה דִּכְתִיב "יָאֵר יְהֹוָה פָּנָיו אֵלֶיךָ וִיחֻנֶּךָּ" (במדבר ו, כה). נְהִירוּ דְּאַנְפִּין דְּמִסְתַּכְּלָן לְתַתָּא אָקִים דַּרְגִּין בְּאַתְרַיְיהוּ, לְנַטְּלָא נְהִירוּ דִּלְגַו כַּמָּה דְּאִצְטְרִיךְ. בְּגִין כָּךְ בְּאַנְפִּין מִסְתַּכְּלָן, וּבְגוּפָא קָיְימִין מִילִין לְגוֹ לְבוּשָׁא כִּדְקָא חֲזֵי. וּלְתַתָּא אוֹקְמוּהָ רַבָּנָן "טוֹב מַרְאֵה עֵינַיִם" (קהלת ו, ט) ‘טוֹב’ (יומא עד) וְכוּ’. דְּהָכִי נְהִירוּ דָּא גָּרִים לַהּ לְקַבְּלָא נְהִירוּ אַחֲסָנָא כִּדְקָא יָאוּת. וּמַאי דְּאִתְפְּשַׁט לְגַו, שֶׁבַע אִינוּן, וּמִינַּיְיהוּ תַּלְיָין כֻּלְהוֹ דַּרְגִּין עִלָּאִין וְתַתָּאִין. בְּגִין כָּךְ כָּל עָלְמָא בְּשֶׁבַע יוֹמִין אִתְבְּרֵי, וּבְשֶׁבַע אִתְדַּבַּר. וְרָזָא דָּא "עַד דִּי כָרְסָוָן רְמִיו וְעַתִּיק יוֹמִין יְתִב" (דניאל ז, ט). דְּהָא כָרְסָוָן מִזְדַּמְּנָן לְתַתָּא בְּרָזָא דְּשֶׁבַע, כְּגַוְנָא דְּשֶׁבַע עִלָּאִין. דְּהָא כֻּלְהוֹ דַּרְגִּין דְּמִתְפָּרְשָׁאן הָכָא וְהָכָא, כַּד תִּסְתַּכֵּל בְּהוּ, כֹּלָּא בְּשֶׁבַע תַּלְיָין וְלָא יַתִּיר. בְּגִין כָּךְ שֶׁבַע כְּלָלָא דְּכֹלָּא לְעֵילָא וְתַתָּא. וּשְׁכִינְתָּא שֶׁבַע כְּגַוְנָא דִּלְעֵילָא. וְהָכִי כֹּלָּא בְּרָזָא דְּשֶׁבַע אִסְתֵּדַּר וַדַּאי בְּסִידוּרָא שְׁלִים.

תָּא חֲזֵי, מֵהָכָא תַּלְיָא הַהוּא עַתִּיקָא קַדִּישָׁא דְּסָתִים לְגַו, וְאִתְפְּרַשׂ בְּעַנְפּוֹי בְּרָזָא דְּד’ אַתְוָן יהו”ה ב”ה. וְאִתְּמָר בְּהוּ "יְהֹוָה אֶחָד וּשְׁמוֹ אֶחָד" (זכריה יד, ט). דְּהָא אִלֵּין שְׁמָא דְּעַתִּיקָא אִקְרוּן, וְאִינּוּן יהו”ה, וְאִיהוּ מִלְּגַו הָכִי מִתְפָּרֵשׁ לְקִבְלַיְיהוּ. אֲבָל שְׁמֵיהּ מַמָּשׁ, סָתִים מִכֹּלָּא טָמִיר מִכֹּלָּא, וְלָא אִתְרְמִיז אֶלָּא בְּהַהוּא קוֹצָא דְּי’, דְּמִינֵּיהּ אִתְבְּנֵי וְאִתְמַלְּיָא שְׁמָא דָּא כִּדְקָא יָאוּת. וְכֹלָּא אִיהוּ אֶחָד בְּיִחוּדָא חַד וַדַּאי. דְּדָא אִיהוּ לְגַו, בּוֹצִינָא דְּכֻלְּהוּ בּוּצִינִין מִתְלַהֲטָן מִינֵּיהּ. וְכֹלָּא אִתְכְּלִיל וְאִתְקְשַׁר בִּתְלֵיסָר נְבִיעִין יָקִּירִין דְּאִקְרוּן י”ג תִּיקּוּנֵי דִּיקְנָא, דְּיִתְפַּרְשׁוּן בְּאַתְרַיְיהוּ כִּדְקָא חֲזֵי.

תָּא חֲזֵי, עַתִּיקָא קַדִּישָׁא שָׁרֵי לְאִתְתַּקְּנָא בְּחַד גּוּלְגַּלְתָּא חִיוָּרָא דְּרֵישָׁא. אֲבָל רָזָא טְמִירָא, דְּכֹלָּא אִתְתַּקַּן וְאִתְכְּלִיל בִּתְלָת, וְעַתִּיקָא קַדִּישָׁא דָּא בִּתְלָת רֵישִׁין אִתְתַּקַּן וַדַּאי. וְרָזָא דְּכֹלָּא אִיהוּ יְמִינָא וּשְׂמָאלָא וְאֶמְצָעִיתָא. וְהָכִי מִתְפָּרְשָׁאן לְתַתָּא כֹּלָּא בִּתְלָת. וְאִי תֵּימָא דְּהָכִי אִיהוּ לְעֵילָא? לָאו הָכֵי. אֶלָּא הָכָא מִשְׁתָּרְשָׁן מִילִין הָכֵי. אֲבָל מִסִּטְרָא דִּלְעֵילָא אִיהוּ הָכֵי, מִסִּטְרָא דְּעַתִּיק יוֹמִין דְּאִטָמַר בֵּיהּ. דְּהָא חֶסֶד גְּבוּרָה תִּפְאֶרֶת בִּתְלָת רֵישִׁין אִינוּן, וְהָכָא אִשְׁתְּרַשׁ כֹּלָּא. וְהָכִי מָטָא לְתַתָּא כְּגַוְנָא דָּא עַד שְׁכִינְתָּא דְּאִיהִי כְּלָלָא דְּכֹלָּא וְהָכִי בִּתְלָת מִתְפָּרְשָׁן.

 

קישור ישיר לדף תיקוני זוהר תניינא עם ביאור נופת צופים