תיקון גילוי היחוד – הדף היומי כ"א באייר

תיקון גילוי היחוד – הדף היומי כ"א באייר

תיקוני זוהר רשב"י  – רישא.

תקונא שתין ותלת
"בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹהִים" (בראשית א, א), מַאי "אֱלֹהִים"? מִ"י אֵלֶּ"ה, וְעַל הַאי מִי אִתְּמַר "מִי הִגִּיד לְךָ כִּי עֵירֹם אָתָּה" (בראשית ג, יא) וְגוֹ', "אֲשֶׁר צִוִּיתִיךָ" (שם), הַהִיא דְאִתְּמַר בָּהּ 'אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו', וְהַהִיא דְאִתְּמַר בָּהּ "אַשְׁרֵי הָאִישׁ אֲשֶׁר לֹא הָלַךְ בַּעֲצַת רְשָׁעִים" (תהילים א, א), דְּהִיא רְשׁוּת הָרַבִּים "אֵשֶׁת זְנוּנִים" (הושע א, ב). מַאי רְשָׁעִים? דָּא סמא"ל וְנָחָשׁ, הַהִיא דְאָמַר עֲלָהּ פַּרְעֹה "מִי יְהֹוָה אֲשֶׁר אֶשְׁמַע בְּקֹלוֹ" (שמות ה, ב), אֲשֶׁר דְּאִתְּמַר בֵּיהּ "אֲשֶׁר הוֹצֵאתִיךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם" (שם כ, ב), מִי וַדַּאי, דְּאִיהִי תְיוּבְתָּא, אַסְוָותָא לְכָל מַרְעִין וּמַכְתְּשִׁין, הֲדָא הוּא דִכְתִיב "מִי יִרְפָּא לָךְ" (איכה ב, יג), וַעֲלָהּ אִתְּמַר "וָשָׁב וְרָפָא לוֹ" (ישעיה ו, י), "רִפְאוּת תְּהִי לְשָׁרֶּךָ" (משלי ג, ח), זַכָּאָה אִיהוּ מָאן דְּתָב לְגַבֵּי בַּעְלָהּ דִּידָהּ אִיהוּ רָזָא דִתְיוּבְתָּא, דְיַחֲזִיר וְיֵתוּב הַהוּא דַרְגָּא דְרָחִיק לֵיהּ מֵאַתְרֵיהּ, דְּיַחֲזִיר לָהּ לְאַתְרָהּ וִיקָרֵב לָהּ תַּמָּן. בְּהַהוּא זִמְנָא דִשְׁכִינְתָּא מְרַחֲקָא מִבַּעְלָהּ, אִתְּמַר בְּבַר נַשׁ "וְהָיוּ חַיֶּיךָ תְּלֻאִים לְךָ מִנֶּגֶד" (דברים כח, סו), "חַיֶּיךָ" אִתְקְרִיאַת, הֲדָא הוּא דִכְתִיב "וַיִּפַּח בְּאַפָּיו נִשְׁמַת חַיִּים" (בראשית ב, ז), זַכָּאָה אִיהוּ מָאן דְּקָרִיב לָהּ לְגַבֵּי בַּעְלָהּ, מַאי "קָרוֹב יְהֹוָה לְכָל קֹרְאָיו" (תהילים קמה, יח) וְכוּ', דְּמָאן דְּקָרָא לֵיהּ בְּשִׁקְרָא רָחוֹק הוּא מִנֵּיהּ.
(דף צה ע"א) אֱמֶת א' בְּרֵישָׁא דְאַלְפָא בֵּיתָא, מ' בְּאֶמְצָעִיתָא, ת' בְּסוֹפֵיהּ, עִשּׂוּרָא דִילֵיהּ "יוד הא ואו הא", אֱמֶת דְּאִיהוּ עִישׂוּר דְּאַרְבַּע מֵאָה וְאַרְבְּעִין וְחַד, הָא רָזָא דְחַמְשָׁא וְאַרְבְּעִין מ"ה, בְּזִמְנָא דְיִשְׂרָאֵל מְשַׁקְּרִין בְּתוֹרַת אֱמֶת, בְאוֹמָאָה דְשִׁקְרָא, אִתְּמַר בֵּיהּ "וְתַשְׁלֵךְ אֱמֶת אַרְצָה" (דניאל ח, יב), מַאי "אַרְצָה"? דָּא שְׁכִינְתָּא, וּבְזִמְנָא דְיִשְׂרָאֵל מְקַיְימִין תּוֹרַת אֱמֶת בְאוֹמָאָה דִקְשׁוֹט, אִתְּמַר בֵּיהּ "אֱמֶת מֵאֶרֶץ תִּצְמָח".
(תהילים פה, יב), וּבְגָלוּתָא אִתְּמַר (דף צה ע"א). "וַתְּהִי הָאֱמֶת נֶעְדֶּרֶת" (ישעיה נט, טו), וְשִׁקְרָא שָׁלְטָא בְעָלְמָא, (וּבְזִמְנָא דְּאִתְתְּקַן אֱמֶת וְאִסְתַּלַּק לְאַתְרֵיהּ אִתְמְחֵי שִׁקְרָא מֵעָלְמָא, הָדָא הוּא דִּכְתִיב "שְׂפַת אֱמֶת תִּכּוֹן לָעַד" (משלי יב, יט), כּוֹנַנְתָּ לָא כְּתִיב אֶלָּא תִּכּוֹן לָעַד, "וְעַד אַרְגִּיעָה לְשׁוֹן שָׁקֶר" (משלי יב, יט), מַאי אֱמֶת עֲמוּדָא דְּאֶמְצָעִיתָא, שְׁכִינְתָא דִּילֵיהּ "תּוֹרַת אֱמֶת הָיְתָה בְּפִיהוּ" (מלאכי ב, ו)), וּמָאן שֶׁקֶר דָּא סמא"ל, בְּזִמְנָא דֶאֱמֶת שָׁלְטָא אִתְעֲבַר שִׁקְרָא מֵעָלְמָא.
אֱמֶת אִיהוּ בְּסוֹף תֵּיבִין, וְאִינוּן "בָּרָ'א אֱלֹהִי'ם לַעֲשׂוֹ'ת" (בראשית ב, ג), "בָּרָ'א אֱלֹהִי'ם אֵ'ת" (שם א, א), בֵּיהּ בָּרָא עָלְמָא, וַעֲלֵיהּ אִתְקְרֵי וְקַיְימָא כָל עָלְמָא. וְכָל מָאן דְּאוֹמֵי בְּשִׁקְרָא כְּאִלּוּ "וְתַשְׁלֵךְ אֱמֶת אַרְצָה" (דניאל ח, יב), וְשִׁקְרָא שָׁלְטָא כַּבְיָכוֹל בַּאֲתַר דִּילֵיהּ דְּאִיהוּ יְרוּשָׁלַיִם, וְדָא גְרִים דְּאִתְחָרַב בֵּיתָא, וְאִתְחַזַּר עָלְמָא לְתֹהוּ וָבֹהוּ, דְּהָכִי אוּקְמוּהוּ חָרַב בַּיִת רִאשׁוֹן, "וְהָאָרֶץ הָיְתָה תֹהוּ" (בראשית א, ב), חָרַב בַּיִת שֵׁנִי, "וְחֹשֶׁךְ עַל פְּנֵי תְהוֹם" (שם), דֶּאֱמֶת הוּא סָבִיל עִלָּאִין וְתַתָּאִין, וּבְזִמְנָא דְאִתְעֲבִיד שִׁקְרָא יִתְהָרֵס הַבִּנְיָן, בְּהַהוּא זִמְנָא אִתְּמַר בִּשְׁכִינְתָּא "נָפְלָה לֹא תוֹסִיף קוּם" (עמוס ה, ב), הֲדָא הוּא דִכְתִיב "אֵיךְ נָפַלְתָּ מִשָּׁמַיִם הֵילֵל בֶּן שָׁחַר" (ישעיה יד, יב), "נָפְלָה עֲטֶרֶת רֹאשֵׁנוּ" (איכה ה, טז), דְּאִינוּן ה' עִלָּאָה ה' תַּתָּאָה, ו' עַמּוּדָא דְאֶמְצָעִיתָא סָבִיל תַּרְוַיְיהוּ, יְסוֹדָא דְכֹלָּא י', דָּא בְרִית, כָּל מָאן דִּמְשַׁקֵּר וְעָבַר בֵּיהּ, כְּאִלּוּ אַעְיקַר כֹּלָּא וְאַפִּיל לֵיהּ, וְהַאי י' הִיא אֶבֶן הַשְּׁתִיָּה דְמִינָהּ הוּשְׁתַת עָלְמָא, וַעֲלֵיהּ אִתְּמַר "אֶבֶן מָאֲסוּ הַבּוֹנִים" (תהילים קיח, כב) וְכוּ', וְאִיהִי יְסוֹדָא דְכֹלָּא, וַעֲלָהּ אִתְבְּנֵי. וַוי לֵיהּ לְמָאן דְּחָאב בְּאוֹת שַׁבָּת וּבְאוֹת תְּפִלִּין וּבְאוֹת יוֹמִין טָבִין וּבְאוֹת בְּרִית מִילָה, כְּאִלּוּ אַעְיקַר לֵיהּ מֵאַתְרֵיהּ, וְאַהֲדַר עָלְמָא לְתֹהוּ וָבֹהוּ.

 

תיקוני זוהר תניינא רמח"ל  – סופא.

תִּקּוּנֵי זֹהַר תִּנְיָינָא – תִּקּוּנָא שִׁיבְסַר

"וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה" דָּא דְּרוֹעָא עִלָּאָה. "וּלְכֹל הַמּוֹרָא הַגָּדוֹל" (דברים לד, יב) דָּא שְׁכִינְתָּא דְּאִתְקַשְּׁרַת בֵּיהּ. וְאִיהִי כְּגַוְנָא דָּא בִּדְרוֹעָא שְׂמָאלָא אִתְפַּשְׁטַת וְאַתְקִיפַת בְּכֻלְהוֹ עָלְמִין. דְּהָא רַגְלַיִן כְּפִיפָן לְעֵילָא. יָדָא יְמִינָא אִתְהַדַּר לַאֲחוֹרָא, דִּכְתִיב "הֵשִׁיב אָחוֹר יְמִינוֹ" (איכה ב, ג) וְכוּ'. בְּגִין כָּךְ בִּשְׂמָאלָא אִתְּתַּקְּפַת וּבִשְׂמָאלָא אַתְקִיפַת לְכֻלְּהוּ עָלְמִין, וְכֹלָּא בִּגְבוּרָה נָטְלִין. "וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה וּלְכֹל הַמּוֹרָא הַגָּדוֹל" (דברים לד, יב) (דברים לד, יב) וַדַּאי. וּמֹשֶׁה רַעֲיָא מְהֵימְנָא אִי לָאו דְּאַקְדִים בְּתִיקּוּנָא דָּא, לָא הֲווּ עָלְמִין מִתְקַיְּימִין וְלָא יִשְׂרָאֵל חַס וְשָׁלוֹם. וְרָזָא דָּא "הַעִידֹתִי בָכֶם הַיּוֹם" (דברים ד, כו) וְכוּ' מִסִּטְרָא דְּנֶצַח וְהוֹד, תְּרֵין סַהֲדִין וַדַּאי. דִּבְזִמְנָא דְּיִסְתַּלְּקוּן לְעֵילָא קָיְימִין עָלְמָן לְאִתְחָרְבָא.

וּלְזִמְנָא דְּאָתֵי "חַזְּקוּ יָדַיִם רָפוֹת" (ישעיהו לה, ג), אִלֵּין תְּרֵין יָדִין דְּלָאו מִתְתַּקְּפָן כָּל כָּךְ. כְּדֵין "וּבִרְכַּיִם כֹּשְׁלוֹת אַמֵּצוּ" (ישעיהו לה, ג), לְאַהַדְרָא לְהוּ לְאַתְרַיְיהוּ. וּכְדֵין נ' כְּפוּפָה אִתְעֲבִידַת נו"ן פְּשׁוּטָה, "וְזוֹקֵף לְכָל הַכְּפוּפִים" (תהלים קמה, יד). כְּדֵין אִיהִי ן' כְּלָלָא דְּדְכַר וְנוּקְבָּא. בָּהּ "וְהָיָה הֶעָקֹב לְמִישׁוֹר" (ישעיהו מ, ד) דְּלֵית נָחָשׁ עֲקַלָּתוֹן דְּעָקִים לָהּ, "יַשְּׁרוּ בָּעֲרָבָה מְסִלָּה לֵאלֹהֵינוּ" (ישעיהו מ, ג) כְּלָלָא דְּאָדָם דְּכַר וְנוּקְבָּא וַדַּאי, לְאִתְתַּקְּנָא כֹּלָּא בְּתִיקּוּנָא שְׁלִים. "וְעָמְדוּ רַגְלָיו בַּיּוֹם הַהוּא עַל הַר הַזֵּיתִים" (זכריה יד, ד) וְכוּ' תְּרֵין רַגְלַיִן, רַגְלַיִן עִלָּאִין וְתַתָּאִין בְּחִיבּוּרָא חַד. וּבְכָל אֲתַר – דְּכוֹרָא עִקָּר וְאִיהוּ שַׁלִּיט, אֲבָל דָּא בְּלֹא דָּא לָא אִשְׁתְּכַח, וְאִתְהַדַּר כֹּלָּא לְתִיקּוּנָא כִּדְקָא יָאוּת:

קישור ישיר לדף בזוהר תניינא עם ביאור נופת צופים