תיקון גילוי היחוד – הדף היומי כ"א בטבת

ו׳ בכסלו תשע״ז (דצמבר 6, 2016) Off By מערכת קהילת הרמח"ל

תיקון גילוי היחוד – הדף היומי כ"א בטבת

תיקוני זוהר רשב"י  – רישא.

"מִקֹּלוֹת מַיִם רַבִּים" (תהלים צג, ד), אִלֵּין שֶׁבַע שְׁמָהָן, דְּמִתְפַּלְגִין לְשִׁבְעָה נְהָרוֹת, וְכֻלְּהוֹן מִתְפַּלְגִין בְּהַהוּא נָהָר דְּנָפִיק מֵעֵדֶן, וְאִינוּן בְּהָבוּ לַיְהֹוָה, שֶׁבַע אִינוּן דְּאָזְלִין עַל שֶׁבַע שְׁמָהָן, דְּאִינוּן אבגית"ץ וְכוּ', וְאִינוּן שֶׁבַע סְפִירָן, "קוֹל יְהֹוָה עַל הַמָּיִם" (תהלים כט, ג) דָּא חֶסֶד וְאִיהוּ אבגית"ץ, דְּמִתַּמָּן מַיָּא דְאוֹרַיְיתָא. "קוֹל יְהֹוָה בַּכֹּחַ" (תהלים כט, ד) דָּא קר"ע שט"ן וְדָא גְבוּרָ"ה. "קוֹל יְהֹוָה בֶּהָדָר" (תהלים כט, ד) דָּא נג"ד יכ"ש וְדָא תִפְאֶרֶ"ת, "וְכִסְאוֹ כַשֶּׁ'מֶשׁ נֶגְדִּ'י" (תהלים פט, לז), וּבֵיהּ אִתְּמַר לְמֹשֶׁה "נֶגֶד כָּל עַמְּךָ אֶעֱשֶׂה נִפְלָאֹת" (שמות לד, י). "קוֹל יְהֹוָה שֹׁבֵר אֲרָזִים" (תהלים כט, ה) דָּא בט"ר צת"ג וְדָא נֶצַח, "קוֹל יְהֹוָה חֹצֵב לַהֲבוֹת אֵשׁ" (תהלים כט, ז) דָּא חק"ב טנ"ע וְדָא הוֹד. "קוֹל יְהֹוָה יָחִיל מִדְבָּר" (תהלים כט, ח) דָּא יג"ל פז"ק דְּאִיהוּ יְסוֹד, הַר סִינַי. "קוֹל יְהֹוָה יְחוֹלֵל אַיָּלוֹת" (תהלים כט, ט) דָּא שק"ו צי"ת וְדָא מַלְכוּת, דַּעֲלָהּ אִתְּמַר "לַמְנַצֵּחַ עַל אַיֶּלֶת הַשַּׁחַר" (תהלים כב, א), וְדָא אִיהוּ "מִקֹּלוֹת מַיִם רַבִּים" (תהלים צג, ד).

(דף מז ע"ב) "אַדִּירִים מִשְׁבְּרֵי יָם" (תהלים צג, ד), אִלֵּין טַעֲמֵי דְאוֹרַיְיתָא, דְאִתְּמַר בְּהוּ "כָּל מִשְׁבָּרֶיךָ וְגַלֶּיךָ עָלַי עָבָרוּ" (יונה ב, ד), וְאִלֵּין אִינוּן זַרְקָ"א מַקַּ"ף שׁוֹפָ"ר הוֹלֵ"ךְ סֶגּוֹלְתָּ"א. זַרְקָ"א, קַו דִּיּוֹקְנָא דְאָת ו', רֵישָׁא דִילֵיהּ י', תְּלַת גַּלְגַּלִּים סָלְקִין בֵּיהּ בְּיַמָּא דְאוֹרַיְיתָא, וְאִינוּן סֶגוֹ"ל, וְכָל גַּלְגַּל סָלִיק לְ-י' גַּלְגַּלִּים לְעֵילָא, "וְהָאוֹפַנִּים יִנָּשְׂאוּ לְעֻמָּתָם" (יחזקאל א, כ), וּלְזִמְנָא דְיִנָּשְׂאוּ הָאוֹפַנִּים לְעוּמָתָם, מִיָּד "נָשְׂאוּ נְהָרוֹת יְהֹוָה" (תהלים צג, ג), תְּרֵין נְקוּדִין דְּאִינוּן סֶגוֹלְתָּ"א סָלְקִין לְהַהִיא נְקוּדָה חֲדָא עַל גַּדְפוֹי, וְאִתְעֲבִידוּ י"ה, וְדָא אִיהוּ "נָשְׂאוּ נְהָרוֹת יְהֹוָה" (תהלים צג, ג), אִינוּן ב' נְקוּדִין דְּא', י' לְעֵילָא וְי' לְתַתָּא, סָלְקִין ו' עַל גַּדְפִין, וּלְאָן סָלְקִין, אֶלָּא חוּשְׁבָּנָא דִלְהוֹן לְחוּשְׁבַּן שְׁמָא דְיְהֹוָה, וְכַד סָלְקִין לָהּ עַל גַּדְפַיְיהוּ, לְקַבְּלָא עֲלַיְיהוּ עִלַּת הָעִילּוֹת, דְּנָחִית עַל גַּבַּיְיהוּ.

וְעוֹד זַרְקָ"א אִיהוּ "יְפֵה נוֹף מְשׂוֹשׂ כָּל הָאָרֶץ" (תהלים מח, ג), אִיהוּ ז', יוֹם הַשְּׁבִיעִי, וְדָא צַדִּיק, וְאִיהוּ עַנְפָא מִגּוּפָא דְאִילָנָא, דְאִיהוּ עַמּוּדָא דְאֶמְצָעִיתָא, "הַר צִיּוֹן יַרְכְּתֵי צָפוֹן" (תהלים מח, ג) דָּא נְקוּדָה חֲדָא י' זְעִירָא אוֹת הַבְּרִית, וַעֲלָהּ אִתְּמַר "נָשְׂאוּ נְהָרוֹת יְהֹוָה" (תהלים צג, ג), וּמַאי נִיהוּ יַרְכְּתֵי צָפוֹן, דְּסָלְקִין לָהּ לְגַבֵּיהּ דְיְהֹוָה דְּאִיהוּ בַּעְלָהּ, וְכַד סָלְקִין לָהּ לְגַבֵּיהּ אִתְקְרִיאַת הַהִיא נְקוּדָה "קִרְיַת מֶלֶךְ רָב" (תהלים מח, ג).

בְּהַהִיא זִמְנָא דְסָלְקַת הַהִיא נְקוּדָה בִּתְרֵין יַרְכֵי, מְקַבְּלִין לָהּ תְּרֵין דְּרוֹעִין, דְּאִינוּן ב' נְהָרוֹת עִלָּאִין, וְסָלְקִין לָהּ בְּעַמּוּדָא דְאֶמְצָעִיתָא, וְדָא אִיהוּ "נָשְׂאוּ נְהָרוֹת קוֹלָם" (תהלים צג, ג), תְּרֵין יַרְכִין אָזְלִין לָהּ לְגַבֵּי בַּעְלָהּ, וּתְרֵין דְּרוֹעִין אִינוּן מְקַבְּלִין לָהּ לְגַבֵּי בַּעְלָהּ, וּבְגִין דָּא תְּרֵין נְהָרוֹת אִתְּמַר בְּהוֹן "נָשְׂאוּ נְהָרוֹת יְהֹוָה" (תהלים צג, ג), וּתְרֵין תִּנְיָינִין יִשְׂאוּ נְהָרוֹת.

וְעוֹד אִתְּמַר בָּהּ סְלִיקוּ וּנְחִיתוּ, כְּגַוְונָא דָא, כַּד סָלְקִין לָהּ לְגַבֵּי עַמּוּדָא דְאֶמְצָעִיתָא אִתְּמַר בֵּיהּ "נָשְׂאוּ נְהָרוֹת קוֹלָם" (תהלים צג, ג), אֲבָל כַּד נָחֲתִין לָהּ לְגַבֵּי צַדִּיק אִתְּמַר בֵּיהּ "יִשְׂאוּ נְהָרוֹת דָּכְיָם" (תהלים צג, ג), וּמַה דַּהֲוָה סֶגוּלָה לְעֵילָא כְּגַוְונָא דָא כַּד נָחְתָא לְגַבֵּי צַדִּיק אִתְעֲבִידַת סֶגוֹ"ל כְּגַוְונָא דָא וּבְגִין דָּא מַה דַּהֲוַת לְעֵילָא אִתְנַטְּלַת לְתַתָּא, וּבְגִין דָּא אִתְקְרִיאַת בְּצַדִּיק "דָּכְיָם".

תיקוני זוהר תניינא רמח"ל  – סופא.

תִּקּוּנֵי זֹהַר תִּנְיָינָא – תִּקּוּנָא שִׁית וְאַרְבְּעִין

וְעוֹד “וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה” (דברים לד, יב) דָּא תּוּקְפָּא דִּשְׁכִינְתָּא. דִּבְגָלוּתָא חַלְשָׁא הֲוַת. וּבְזִמְנָא דְּתִיפּוּק מִגָּלוּתָא אִתְּמָר בַּהּ “נֹתֵן לַיָּעֵף כֹּחַ” (ישעיהו מ, כט) לְאִתְתַּקְּפָא בְּדָרְגָּהָא כִּדְקַחֲזֵי. “וּלְכֹל הַמּוֹרָא הַגָּדוֹל” (דברים לד, יב) רָזָא דִּכְתִיב “שַׂמְּחֵנוּ כִּימוֹת עִנִּיתָנוּ” (תהלים צ, טו). דְּכָל הַהוּא נְהִירוּ דְּאִתְגָּרַע מִיִּשְׂרָאֵל בְּגָלוּתָא כֹּלָּא יִתְגַּלֵּי בְּרִגְעָא חֲדָא וְדָא “וּלְכֹל הַמּוֹרָא הַגָּדוֹל” (דברים לד, יב) וַדַּאי.

בְּהַהוּא זִמְנָא “מִזְמוֹר שִׁירוּ לַיהֹוָה שִׁיר חָדָשׁ כִּי נִפְלָאוֹת עָשָׂה” (תהלים צח, א). מִזְמוֹר מָאן אָמַר לֵיהּ? אֶלָּא דָּא רוּחָא קַדִּישָׁא, רוּחָא דְּנָפִיק מֵחָכְמָה סְתִימָאָה לְמִישְׁרֵי עַל מַלְכָּא מְשִׁיחָא, אִיהוּ יֵימַר מִזְמוֹר דָּא. וְדָא “שִׁירוּ לַיהֹוָה שִׁיר חָדָשׁ” (ישעיהו מב, י) דָּא חַדְתּוּתָא דְּכֹלָּא. וְדָא “כִּי נִפְלָאוֹת עָשָׂה” (תהלים צח, א) מִסִּטְרָא דְּחָכְמָה סְתִימָאָה פֶלֶא עִלָּאָה. “הוֹשִׁיעָה לּוֹ יְמִינוֹ וּזְרוֹעַ קָדְשׁוֹ” (שם) דָּא יְמִינָא וּשְׂמָאלָא תְּרֵין מְשִׁיחִין. בְּהַהוּא זִמְנָא “הוֹדִיעַ יְהֹוָה יְשׁוּעָתוֹ” (תהלים צח, ב). מַאי רָזָא? אֶלָּא שְׁכִינְתָּא פ’ סְתוּמָה בְּגָלוּתָא, וְהָכִי אִצְטְרִיךְ בְּגִין חִוְיָא בִּישָׁא דְּרָדִיף אַבַּתְרַהּ. וּמְרַגְּלִים הוֹצִיאוּ דִבָּה עַל אַרְעָא קַדִּישָׁא. מַהוּ דִבָּה? אֶלָּא דָּא לִּילִית חַיַּיבְתָּא. בְּגִין דְּאָמְרוּ “אֶרֶץ אֹכֶלֶת יוֹשְׁבֶיהָ הִיא” (במדבר יג, לב) בְּגִין סִטְרָא אַחֲרָא דְּשָׁלְטַת תָּמָן חַס וְשָׁלוֹם.

“וְשָׁם רָאִינוּ… בְּנֵי עֲנָק” (במדבר יג, לג) לְאַחֲזָאָה כְּאִלּוּ הַאי אֲתַר אֶתְיָהִיב לְהוּ תָּמָן. אֲבָל כָּלֵב, “וַיַּהַס כָּלֵב” (במדבר יג, ל). מַאי וַיַּהַס? אֶלָּא רָזָא דְּמִלָּה “נֶאֱלַמְתִּי דוּמִיָּה” (תהלים לט, ג) דָּא שְׁכִינְתָּא. דִּבְגָלוּתָא אִיהִי “יוֹנַת אֵלֶם” (תהלים נו, א)וְדָא פֶּה סְתוּמָה, דְּהָכִי אִצְטְרִיךְ שׁוֹשַׁנָּה דְּלָא אִתְפַּתְּחַת אֶלָּא לְבֶן זוּגָהּ. וְרָזָא דְּמִלָּה “הַס כָּל בָּשָׂר מִפְּנֵי יְהֹוָה” (זכריה ב, יז). דִּשְׁכִינְתָּא אִיהִי אדנ”י וְדָא הֵיכַל, בְּזִמְנָא דְּאִיהִי הֵיכְלָא לְמַלְכָּא. אֲבָל בְּזִמְנָא אַחֲרָא אִיהִי הָס, וְדָא “יוֹנַת אֵלֶם”(תהלים נו, א). בְּגִין כָּךְ וַיַּהַס כָּלֵב, דְּהָא רָזָא דָּא אַחֲזֵי לְהוּ וַדַּאי, דִּשְׁכִינְתָּא פֶּה סְתוּמָה אִיהִי בְּגָלוּתָא וְלֵית רָשׁוּ לְנוּכְרָאָה לְאִתְקָרְבָא תָּמָן וַדַּאי. וּלְזִמְנָא דְּאָתֵי ‘וּפִתְחוֹן פֶּה לַמְיַחֲלִים לְךָ’, דָּא פֶּה פְּתוּחָה בְּכַמָּה שִׁירִין בְּכַמָּה תֻּשְׁבְּחָן לְגַבֵּי מַלְכָּא, וְדָא “שִׁיר חָדָשׁ” (תהלים צח, א). כְּדֵין “הוֹדִיעַ יְהֹוָה יְשׁוּעָתוֹ” (תהלים צח, ב). דְּעַד הָשַׁתָּא בְּגָלוּתָא הֲוַת שְׁחוֹרַא וַדַּאי, דִּכְתִיב בַּהּ “אַל תִּרְאוּנִי שֶׁאֲנִי שְׁחַרְחֹרֶת” (שיר השירים א, ו) וִיקָרָא דִּילַהּ לָא אִשְׁתְּמוֹדָע בֵּין חַיָּיבָא. כֵּיוָן דְּנָפְקַת מִתַּמָּן, כְּדֵין “הוֹדִיעַ יְהֹוָה יְשׁוּעָתוֹ” (תהלים צח, ב). וּכְדֵין “לְעֵינֵי הַגּוֹיִם גִּלָּה צִדְקָתוֹ” (תהלים צח, ב). וְרָזָא דָּא “כִּי עַיִן בְּעַיִן יִרְאוּ” (ישעיהו נב, ח) וְכוּ’.

קישור ישיר לדף בזוהר תניינא עם ביאור נופת צופים