תיקון גילוי היחוד – הדף היומי כ"א בשבט

תיקון גילוי היחוד – הדף היומי כ"א בשבט

תיקוני זוהר רשב"י  – רישא.

וְעוֹד שְׁכִינְתָּא אִיהִי חֶשְׁבּוֹן תְּקוּפוֹת וּמַזָּלוֹת וּמוֹלָדוֹת וְעִבּוּרִין, אַרְבַּע תְּקוּפָן דְּאִתְקְרִיאוּ אַרְבַּע תְּקוּפוֹת, וּלְכָל תְּקוּפָה תְּלַת יַרְחִין, וּבְהוֹן תְּרֵין עֲשַׂר מַזָּלוֹת, וְאִינוּן לָקֳבֵל תְּרֵין עֲשַׂר שִׁבְטִין דְּיִשְׂרָאֵל, וְכֹלָּא אִתְקַשֵּׁר בְּהַאי שְׁמָא אֲדֹנָ"י, אִיהִי שְׁכִינְתָּא תַּתָּאָה, תַּקִּיפָא בְּאַרְבַּע תְּקוּפִין, דְּאִינוּן מִסִּטְרָא דִשְׂמָאלָא חָזָק תַּקִּיף, וְאִינוּן אל"ף דל"ת נו"ן יו"ד, וְכֻלְּהוּ תְּרֵין עֲשַׂר מַזָּלוֹת קָשִׁין מִסִּטְרָא דְּדִין, וּבְגִין דִּמְזוֹנָא קָא אַתְיָא מִנַּיְיהוּ, אָמְרוּ מָארֵי מַתְנִיתִין 'קָשִׁין מְזוֹנוֹתָיו שֶׁל אָדָם כִּקְרִיעַת יַם סוּף', דְּאִתְקַרַע בְּהוֹן לִתְרֵין עֲשַׂר קְרָעִין.

וְאִינוּן אַרְבַּע תְּקוּפוֹת – תְּרֵין דְּרוֹעִין וּתְרֵין שׁוֹקִין, תְּרֵין עֲשַׂר מַזָּלוֹת תְּרֵין עֲשַׂר פִּרְקִין דְּאִית בְּהוֹן, וּלְקִבְלַיְיהוּ תְּרֵין עֲשַׂר יַרְחֵי שַׁתָּא, וְאִינוּן ו' ו' רָזָא דְעִבּוּרָא וְדָא יַרְחָא תְּלַת עֲשַׂר, דָּא א, וְדָא וָא"ו, שַׁתָּא מִתְּלַת עֲשַׂר יַרְחִין, וּבֵיהּ צָרִיךְ לְהַשְׁווֹת שְׁנַת הַחַמָּה עִם שְׁנַת הַלְּבָנָה, וּלְיַחֲדָא לוֹן בְּמַהֲלַךְ הָאֶמְצָעִי דְאִיהוּ עַמּוּדָא דְאֶמְצָעִיתָא. וְאִם בַּר נַשׁ יָדַע לְמִמְנֵי וּלְהַשְׁווֹת שְׁנַת הַחַמָּה עִם שְׁנַת הַלְּבָנָה וּלְיַיחֵד לוֹן, אִיהוּ יָדַע מָתַי יְהֵא פֶּסַח בַּחֹדֶשׁ הָאָבִיב, וּבְדָא יִשְׁווּן אַבָּא וְאִמָּא בְּרָא וּבְרַתָּא, הֲדָא הוּא דִכְתִיב "וּשְׁמַרְתֶּם וַעֲשִׂיתֶם כִּי הִיא חָכְמַתְכֶם וּבִינַתְכֶם" (דברים ד, ו), "וּשְׁמַרְתֶּם וַעֲשִׂיתֶם" דָּא ו"ה, "כִּי הִיא חָכְמַתְכֶם וּבִינַתְכֶם" דָּא י"ה וּבַמֶּה יְהוֹן שָׁוִין אַבָּא וְאִמָּא בְּרָא וּבְרַתָּא? בְּא' דְהוּא כִּתְרָא עִלָּאָה, דְּאָמְרָה סִיהֲרָא עֲלָהּ, 'אִי אֶפְשַׁר לִשְׁנֵי מְלָכִים שֶׁיִּשְׁתַּמְּשׁוּ בְּכֶתֶר אֶחָד', וּבְגִינֵיהּ אָמְרִין בְּשַׁבָּת וְיוֹמִין טָבִין וּבְרֵישֵׁי יַרְחִין, 'כֶּתֶר יִתְּנוּ לְךָ יְהֹוָה אֱלֹהֵינוּ מַלְאָכִים הֲמוֹנֵי מָעֲלָה', מֶלֶךְ וּמַלְכוּת.

וְעוֹד אִיהִי מִצְוַת שְׁחִיטָה כְּשֵׁרָה בַּזָּרִים, דְּאִינוּן בְּנֵי נָשָׁא דְּדַמְיָין לִבְעִירָן, דְּאִלֵּין דְּלָא מִשְׁתַּדְּלֵי בְּאוֹרַיְיתָא צָרִיךְ לְמֶעֱבַד בְּהוֹן קָרְבָּנִין דִּצְלוֹתִין, דְּיִתְקַרִיבוּ לְקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא, וְאִם מִתְקָרְבִין בִּצְלוֹתִין לְקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא, וְסָבְלִין כַּמָּה מַכְתָּשִׁין, הֲדָא הוּא דִכְתִיב "כִּי עָלֶיךָ הֹרַגְנוּ כָל הַיּוֹם נֶחְשַׁבְנוּ כְּצֹאן טִבְחָה" (תהלים מד, כג), אִתְחֲזֵי כְּאִלּוּ "וְזָבַחְתָּ עָלָיו אֶת עֹלֹתֶיךָ וְאֶת שְׁלָמֶיךָ" (שמות כ, כ) וְגוֹ', דְּדָא שֵׁזִיב לוֹן מִמִּיתָה דְמַלְאַךְ הַמָּוֶת, הֲדָא הוּא דִכְתִיב "אָדָם וּבְהֵמָה תוֹשִׁיעַ יְהֹוָה" (תהלים לו, ז).

(דף נט ע"ב) וְאִלֵּין דְּעוֹבְדַיְיהוּ כִּבְעִירָן דְּחַקְלָא דְאָכְלִין בְּלָא צְלוֹתִין, מִיתַתְהוֹן יְהֵא כִּבְעִירָן דְּחַקְלָא, וְשָׁחִיט לוֹן מַלְאַךְ הַמָּוֶת מִדָּה כְּנֶגֶד מִדָּה, וְלָא עוֹד אֶלָּא בְּסַכִּין פָּגוּם קָא שָׁחִיט לוֹן, וְאִתְקְרִיאוּ נְבֵלָה, וַעֲלַיְיהוּ אִתְּמַר "נְבֵלָתִי יְקוּמוּן" (ישעיהו כו, יט). מַאי סַכִּין פָּגוּם? דָּא סמא"ל אֵל אַחֵר, סַכִּין פָּגוּם וַדַּאי אִתְקְרֵי, וְאִיהִי פְּגִימָה סַם הַמָּוֶת, טְרֵיפָה וּנְבֵלָה. וְכֵיוָן דְּאִתְיְיהִיבוּ בִידֵיהוֹן כְּבָר קַבִּילוּ עָנְשַׁיְהוּ, וּבְגִין דָּא "נְבֵלָתִי יְקוּמוּן" (ישעיהו כו, יט), וְכָל סִירְכָאן דְּסַם הַמָּוֶת אִינוּן רַגְלִין דִּילָהּ, וַעֲלַיְיהוּ אִתְּמַר "רַגְלֶיהָ יֹרְדוֹת מָוֶת" (משלי ה, ה) וְגוֹ', וְאִינוּן חַ"י סִרְכוֹת, עֲלַיְיהוּ כְּתִיב "וְלֹא אֹסִף עוֹד לְהַכּוֹת אֶת כָּל חַ"י כַּאֲשֶׁר עָשִׂיתִי" (בראשית ח, כא), לְאִינוּן דִּמְצַלִּין חַ"י בִּרְכָאָן דִּצְלוֹתִין, וּלְעוֹלָם וַורְדָּא בְכָל אֲתַר דְּתִתְסָרֵךְ טְרֵפָה וְאֵינָה חַיָּה, דִבְכָל אֲתַר דְּתִתְסָרֵךְ בְּבַר נַשׁ בְּחוֹבִין דִּילָהּ קְטִילַת.

תיקוני זוהר תניינא רמח"ל  – סופא.

תָּא חֲזֵי, בְּזִמְנָא דְּאַתְקִין הַהוּא סְתִימָא דְּכֹלָּא תִּיקּוּנִין עִלָּאִין, כֹּלָּא שָׁרֵי וְאִתְתְּקַן בִּתְלָת רֵישִׁין דְּאִשְׁתְּמוֹדְעוֹ.

רֵישָׁא קַדְמָאָה עַל כֻּלְהוֹ קַיְימַת לְעֵילָא לְעֵילָא, וּמִינַּהּ שֶׁבַע אִשְׁתַּכְּחָן לְתַתָּא, דְּאִתְּמָר בְּהוּ "עַד דִּי כָרְסָוָן רְמִיו וְעַתִּיק יוֹמִין יְתִב" (דניאל ז, ט). תָּא חֲזֵי, הַהִיא רֵישָׁא עִלָּאָה דְּלָא אִתְיְדַע כְּלָל, קָאִים לְאַנְהָרָא נְהִירוּ עַל כֻּלְהוֹ דַּרְגִּין עִלָּאִין. מַאי נְהִירוּ? אֶלָּא רָזָא דָּא רָזָא עִלָּאָה דִּכְתִיב "יָאֵר יְהֹוָה פָּנָיו אֵלֶיךָ וִיחֻנֶּךָּ" (במדבר ו, כה). נְהִירוּ דְּאַנְפִּין דְּמִסְתַּכְּלָן לְתַתָּא אָקִים דַּרְגִּין בְּאַתְרַיְיהוּ, לְנַטְּלָא נְהִירוּ דִּלְגַו כַּמָּה דְּאִצְטְרִיךְ. בְּגִין כָּךְ בְּאַנְפִּין מִסְתַּכְּלָן, וּבְגוּפָא קָיְימִין מִילִין לְגוֹ לְבוּשָׁא כִּדְקָא חֲזֵי. וּלְתַתָּא אוֹקְמוּהָ רַבָּנָן "טוֹב מַרְאֵה עֵינַיִם" (קהלת ו, ט) ‘טוֹב’ (יומא עד) וְכוּ’. דְּהָכִי נְהִירוּ דָּא גָּרִים לַהּ לְקַבְּלָא נְהִירוּ אַחֲסָנָא כִּדְקָא יָאוּת. וּמַאי דְּאִתְפְּשַׁט לְגַו, שֶׁבַע אִינוּן, וּמִינַּיְיהוּ תַּלְיָין כֻּלְהוֹ דַּרְגִּין עִלָּאִין וְתַתָּאִין. בְּגִין כָּךְ כָּל עָלְמָא בְּשֶׁבַע יוֹמִין אִתְבְּרֵי, וּבְשֶׁבַע אִתְדַּבַּר. וְרָזָא דָּא "עַד דִּי כָרְסָוָן רְמִיו וְעַתִּיק יוֹמִין יְתִב" (דניאל ז, ט). דְּהָא כָרְסָוָן מִזְדַּמְּנָן לְתַתָּא בְּרָזָא דְּשֶׁבַע, כְּגַוְנָא דְּשֶׁבַע עִלָּאִין. דְּהָא כֻּלְהוֹ דַּרְגִּין דְּמִתְפָּרְשָׁאן הָכָא וְהָכָא, כַּד תִּסְתַּכֵּל בְּהוּ, כֹּלָּא בְּשֶׁבַע תַּלְיָין וְלָא יַתִּיר. בְּגִין כָּךְ שֶׁבַע כְּלָלָא דְּכֹלָּא לְעֵילָא וְתַתָּא. וּשְׁכִינְתָּא שֶׁבַע כְּגַוְנָא דִּלְעֵילָא. וְהָכִי כֹּלָּא בְּרָזָא דְּשֶׁבַע אִסְתֵּדַּר וַדַּאי בְּסִידוּרָא שְׁלִים.

תָּא חֲזֵי, מֵהָכָא תַּלְיָא הַהוּא עַתִּיקָא קַדִּישָׁא דְּסָתִים לְגַו, וְאִתְפְּרַשׂ בְּעַנְפּוֹי בְּרָזָא דְּד’ אַתְוָן יהו”ה ב”ה. וְאִתְּמָר בְּהוּ "יְהֹוָה אֶחָד וּשְׁמוֹ אֶחָד" (זכריה יד, ט). דְּהָא אִלֵּין שְׁמָא דְּעַתִּיקָא אִקְרוּן, וְאִינּוּן יהו”ה, וְאִיהוּ מִלְּגַו הָכִי מִתְפָּרֵשׁ לְקִבְלַיְיהוּ. אֲבָל שְׁמֵיהּ מַמָּשׁ, סָתִים מִכֹּלָּא טָמִיר מִכֹּלָּא, וְלָא אִתְרְמִיז אֶלָּא בְּהַהוּא קוֹצָא דְּי’, דְּמִינֵּיהּ אִתְבְּנֵי וְאִתְמַלְּיָא שְׁמָא דָּא כִּדְקָא יָאוּת. וְכֹלָּא אִיהוּ אֶחָד בְּיִחוּדָא חַד וַדַּאי. דְּדָא אִיהוּ לְגַו, בּוֹצִינָא דְּכֻלְּהוּ בּוּצִינִין מִתְלַהֲטָן מִינֵּיהּ. וְכֹלָּא אִתְכְּלִיל וְאִתְקְשַׁר בִּתְלֵיסָר נְבִיעִין יָקִּירִין דְּאִקְרוּן י”ג תִּיקּוּנֵי דִּיקְנָא, דְּיִתְפַּרְשׁוּן בְּאַתְרַיְיהוּ כִּדְקָא חֲזֵי.

תָּא חֲזֵי, עַתִּיקָא קַדִּישָׁא שָׁרֵי לְאִתְתַּקְּנָא בְּחַד גּוּלְגַּלְתָּא חִיוָּרָא דְּרֵישָׁא. אֲבָל רָזָא טְמִירָא, דְּכֹלָּא אִתְתַּקַּן וְאִתְכְּלִיל בִּתְלָת, וְעַתִּיקָא קַדִּישָׁא דָּא בִּתְלָת רֵישִׁין אִתְתַּקַּן וַדַּאי. וְרָזָא דְּכֹלָּא אִיהוּ יְמִינָא וּשְׂמָאלָא וְאֶמְצָעִיתָא. וְהָכִי מִתְפָּרְשָׁאן לְתַתָּא כֹּלָּא בִּתְלָת. וְאִי תֵּימָא דְּהָכִי אִיהוּ לְעֵילָא? לָאו הָכֵי. אֶלָּא הָכָא מִשְׁתָּרְשָׁן מִילִין הָכֵי. אֲבָל מִסִּטְרָא דִּלְעֵילָא אִיהוּ הָכֵי, מִסִּטְרָא דְּעַתִּיק יוֹמִין דְּאִטָמַר בֵּיהּ. דְּהָא חֶסֶד גְּבוּרָה תִּפְאֶרֶת בִּתְלָת רֵישִׁין אִינוּן, וְהָכָא אִשְׁתְּרַשׁ כֹּלָּא. וְהָכִי מָטָא לְתַתָּא כְּגַוְנָא דָּא עַד שְׁכִינְתָּא דְּאִיהִי כְּלָלָא דְּכֹלָּא וְהָכִי בִּתְלָת מִתְפָּרְשָׁן.

קישור ישיר לדף תיקוני זוהר תניינא עם ביאור נופת צופים