תיקון גילוי היחוד – הדף היומי כ"א בתמוז

י״ז בסיון תשע״ו (יוני 23, 2016) Off By מערכת קהילת הרמח"ל

תיקון גילוי היחוד – הדף היומי כ"א בתמוז

תיקוני זוהר רשב"י  – רישא.

רַשִּׁיעַיָּא לָא שַׁלִּיט בְּהוֹן מוּסָר אֶלָּא נָטְרִין דְּבָבוּ, כְּגַוְונָא דְּעֵשָׂו "וַיִּשְׂטֹם עֵשָׂו אֶת יַעֲקֹב" (בראשית כז, מא), יַעֲקֹב כְּגַוְונָא דְהֶבֶל וְעֵשָׂו כְּגַוְונָא דְקַיִן, "וַיֹּאמֶר מֶה עָשִׂיתָ" (בראשית ד, י) וְכוּ' חוֹבָא דָּא דִקְטַלְתְּ לַאֲחוּךְ לָא עֲבַדְתְּ לֵיהּ אֶלָּא לִשְׁמָא דְאִתְקְרִי מ"ה, "מָ"ה אֲעִידֵךְ" (איכה ב, יג) וְאַסְהִיד עֲלָךְ, וְאִיהִי תָּבְעָה לָךְ.

וְלָא עוֹד אֶלָּא מ"ה דְאִיהוּ אָדָם דְּעָבִיד לָךְ, גָּרַם דָּא דְּאַפִּיק מַלְאַךְ הַמָּוֶת בָּךְ לְעָלְמָא, וְדָא אִיהוּ "פֹּקֵד עֲוֹן אָבֹת עַל בָּנִים" (שמות כ, ד), וְהָא אִתְּמַר 'אִם אוֹחֲזִין מַעֲשֵׂה אֲבוֹתֵיהֶם בִּידֵיהֶם', אֶלָּא כַּךְ הֲוָה עוֹבְדֵי אֲבוּהָ הֲוָה בִידֵיהּ, עַל סִבָּה דְאִשָּׁה הֲוָה, כְּמָה דְאִתְּמַר "וַיְהִי בִּהְיוֹתָם בַּשָּׂדֶה" (בראשית ד, ח), וְאֵין שָׂדֶה אֶלָּא אִתְּתָא, אִתְּתָא גָרְמַת מִיתָה לְאָדָם, וְגָרְמַת מִיתָה לְהֶבֶל, כְּמָה דְאִתְּמַר בְּיַעֲקֹב עִם מְמַנָּא דְּעֵשָׂו "וַיֵּאָבֵק אִישׁ עִמּוֹ" (בראשית לב, כה), כְּגַוְונָא דָא הֲוָה קַיִן וְהֶבֶל, וְנָצַח הֶבֶל לְקַיִן, וְאִיהוּ מִסִּטְרָא דְרַחֲמֵי דְחַיִּיס עֲלוֹי וְלָא בָעָא לְמִקְטְלֵיהּ, וְקָם הוּא וְקָטְלֵיהּ, וְאִתְּתָא גָרְמָא דָא, עֲלָהּ אִתְּמַר "רַגְלֶיהָ יֹרְדוֹת מָוֶת" (משלי ה, ה), וּבְקִנְאָה דִילֵיהּ קָטִל לֵיהּ.

וַיֹּאמֶר "קוֹל דְּמֵי אָחִיךָ צֹעֲקִים אֵלַי מִן הָאֲדָמָה" (בראשית ד, י), אַנְתְּ הוּא בְרֵיהּ דְּחִוְיָא דְגָרַם מִיתָה לְאָדָם, דְּאִתְּמַר בֵּיהּ "אָרוּר אַתָּה מִכָּל הַבְּהֵמָה" (בראשית ג, יד), כַּךְ אִית לָךְ לְיַרְתָא מִנֵּיהּ, דְּעוֹבָדָא דִילֵיהּ בִּידָךְ, בְּגִין דָּא "אָרוּר אָתָּה מִן הָאֲדָמָה אֲשֶׁר פָּצְתָה אֶת פִּיהָ" (בראשית ד, יא), דָא הֲוָה אַרְעָא דְּלַיִּיט לָהּ קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא תֵּשַׁע לְוָוטִין, לַיִּיט לְקַיִן חַד לְאַשְׁלָמָא לַעֲשָׂרָה, וּבְגִין דָּא אָמַר "אָרוּר אָתָּה מִן הָאֲדָמָה" (בראשית ד, יא) וְכוּ', "כִּי תַעֲבֹד אֶת הָאֲדָמָה" (בראשית ד, יב) וְכוּ' דִּתְּהֵא תָּשַׁשׁ חֵילָהָא לְגַבָּךְ, וְלָא יִפְּקוּן מִינָךְ מַלְכִין וְשַׁלִּיטִין.

"נָע וָנָד תִּהְיֶה בָאָרֶץ" (בראשית ד, יב), דַּאֲנָא אֲמָרִית לְאָדָם "וְיִרְדּוּ בִדְגַת הַיָּם וּבְעוֹף הַשָּׁמַיִם וּבַבְּהֵמָה" (בראשית א, כו), דְּאִנּוּן בְּנֵי נָשָׁא דְתַלְיָין בְּמַזָּלוֹת, דְּדַמְיָין לְחֵיוָון וּבְעִירָן וְעוֹפוֹת, כֻּלְּהוּ אָזְלוּ לְגַבָּךְ לְקַטְלָא לָךְ, וְאַנְתְּ תֵּזִיל נָע וָנָד מִקַּדְמָאֵי, נָ"ע וָנָ"ד עָוֹ"ן דָּ"ן. וְעוֹד "נָע וָנָד" בְּגִין דְּאַנְתְּ עָוֹ"ן דְּנִדָּ"ה, וּבַנִּדָּה אִתְעֲבִידַת דְּאִיהִי זוּהֲמָא דְהִטִּיל נָחָשׁ לְחַוָּה, בְּגִין דָּא נָע וָנָד תִּהְיֶה. וְעוֹד נָע בְּגִין דְּאַנְתְּ מִסִּטְרָא דְסמא"ל, נָד בְּגִין דְּאַנְתְּ מִסִּטְרָא דְנָחָשׁ, נָע בְּעָלְמָא דֵין, נָד בְּעָלְמָא דְאָתֵי, דְּאִינוּן שְׁכִינְתָּא עִלָּאָה וּשְׁכִינְתָּא תַּתָּאָה, דְּנָטְלִין תַּרְוַיְיהוּ נוּקְמָא מִינָךְ.

וּבְגִין דָּא כַּד שָׁמַע דְּבַאֲתַר עִלָּאָה דָא הֲוָה תַלְיָא הֶבֶל, מִיָּד "וַיֹּאמֶר קַיִן אֶל יְהֹוָה גָּדוֹל עֲוֹנִי מִנְּשֹׂא" (בראשית ד, יג), הָכָא תָב בִּתְיוּבְתָּא וְאִתְחַרַט, בְּגִין דָּא "וַיָּשֶׂם יְהֹוָה לְקַיִן אוֹת" (בראשית ד, טו), הָכָא רָמַז אוֹת בְּרִית מִילָה דְקַבִּיל יִתְרוֹ, דְאִתְּמַר בֵּיהּ "וּבְנֵי קֵינִי חֹתֵן מֹשֶׁה" (שופטים א, טז) שֶׁנִּפְרַד מִקַּיִן, וּבְיִתְרוֹ אִתְתַּקַּן קַיִן מֵחוֹבֵיהּ. וְעוֹד בְּהַהוּא זִמְנָא קַבִּיל לֵיהּ, בְּגִין דְּאַחֲזֵי לֵיהּ בְּנוֹי דְקֵנִי חוֹתֵן מֹשֶׁה דַהֲווֹ עֲתִידִין לְמֶהֱוִי בְּלִשְׁכַּת הַגָּזִית, אָמַר וְכִי לְחַיָּיבָא קַבִּיל קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא בִּתְשׁוּבָה, עַל אַחַת כַּמָּה וְכַמָּה לַצַּדִּיקַיָּיא, מִיָּד "וַיֵּצֵא קַיִן מִלִּפְנֵי יְהֹוָה" (בראשית ד, טז), בְּהַאי נָפַק מִן דִּינָא, וְקַבִּיל עֲלֵיהּ כָּל מַה דְּאִתְגַּזַּר בֵּיהּ, דִּכְתִיב "וַיֵּשֶׁב בְּאֶרֶץ נוֹד" (בראשית ד, טז), מַה דְּאָמַר לֵיהּ נָד, שַׁוִּי עֲלֵיהּ ו' וְאִתְעֲבִיד נוֹד, וְדָא אִיהוּ דְאִתְּמַר בֵּיהּ "וַיָּשֶׂם יְהֹוָה לְקַיִן אוֹת לְבִלְתִּי הַכּוֹת אֹתוֹ" (בראשית ד, טו), דְּאִם הֲוָה נָד אִתְּמַר בֵּיהּ "וְהָיָה כָל מֹצְאִי יַהַרְגֵנִי" (בראשית ד, יד), וּבְגִין דְּתָב בִּתְיוּבְתָּא וְקַבִּיל עֲלֵיהּ אוֹת בְּרִית, שַׁוִּי עֲלֵיהּ אוֹת ו' לְשֵׁזָבָא לֵיהּ, וְלָא עוֹד אֶלָּא דְשַׁוִּי לֵיהּ קִדְמַת עֵדֶן, דִּבְגִינֵיהּ זָכָה לְגַן עֵדֶן.

 

תיקוני זוהר תניינא רמח"ל  – סופא.

תִּקּוּנֵי זֹהַר תִּנְיָינָא – תִּקּוּנָא שִׁית וְאַרְבְּעִין

וְעוֹד “וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה” (דברים לד, יב) דָּא תּוּקְפָּא דִּשְׁכִינְתָּא. דִּבְגָלוּתָא חַלְשָׁא הֲוַת. וּבְזִמְנָא דְּתִיפּוּק מִגָּלוּתָא אִתְּמָר בַּהּ “נֹתֵן לַיָּעֵף כֹּחַ” (ישעיהו מ, כט) לְאִתְתַּקְּפָא בְּדָרְגָּהָא כִּדְקַחֲזֵי. “וּלְכֹל הַמּוֹרָא הַגָּדוֹל” (דברים לד, יב) רָזָא דִּכְתִיב “שַׂמְּחֵנוּ כִּימוֹת עִנִּיתָנוּ” (תהלים צ, טו). דְּכָל הַהוּא נְהִירוּ דְּאִתְגָּרַע מִיִּשְׂרָאֵל בְּגָלוּתָא כֹּלָּא יִתְגַּלֵּי בְּרִגְעָא חֲדָא וְדָא “וּלְכֹל הַמּוֹרָא הַגָּדוֹל” (דברים לד, יב) וַדַּאי.

בְּהַהוּא זִמְנָא “מִזְמוֹר שִׁירוּ לַיהֹוָה שִׁיר חָדָשׁ כִּי נִפְלָאוֹת עָשָׂה” (תהלים צח, א). מִזְמוֹר מָאן אָמַר לֵיהּ? אֶלָּא דָּא רוּחָא קַדִּישָׁא, רוּחָא דְּנָפִיק מֵחָכְמָה סְתִימָאָה לְמִישְׁרֵי עַל מַלְכָּא מְשִׁיחָא, אִיהוּ יֵימַר מִזְמוֹר דָּא. וְדָא “שִׁירוּ לַיהֹוָה שִׁיר חָדָשׁ” (ישעיהו מב, י) דָּא חַדְתּוּתָא דְּכֹלָּא. וְדָא “כִּי נִפְלָאוֹת עָשָׂה” (תהלים צח, א) מִסִּטְרָא דְּחָכְמָה סְתִימָאָה פֶלֶא עִלָּאָה. “הוֹשִׁיעָה לּוֹ יְמִינוֹ וּזְרוֹעַ קָדְשׁוֹ” (שם) דָּא יְמִינָא וּשְׂמָאלָא תְּרֵין מְשִׁיחִין. בְּהַהוּא זִמְנָא “הוֹדִיעַ יְהֹוָה יְשׁוּעָתוֹ” (תהלים צח, ב). מַאי רָזָא? אֶלָּא שְׁכִינְתָּא פ’ סְתוּמָה בְּגָלוּתָא, וְהָכִי אִצְטְרִיךְ בְּגִין חִוְיָא בִּישָׁא דְּרָדִיף אַבַּתְרַהּ. וּמְרַגְּלִים הוֹצִיאוּ דִבָּה עַל אַרְעָא קַדִּישָׁא. מַהוּ דִבָּה? אֶלָּא דָּא לִּילִית חַיַּיבְתָּא. בְּגִין דְּאָמְרוּ “אֶרֶץ אֹכֶלֶת יוֹשְׁבֶיהָ הִיא” (במדבר יג, לב) בְּגִין סִטְרָא אַחֲרָא דְּשָׁלְטַת תָּמָן חַס וְשָׁלוֹם.

“וְשָׁם רָאִינוּ… בְּנֵי עֲנָק” (במדבר יג, לג) לְאַחֲזָאָה כְּאִלּוּ הַאי אֲתַר אֶתְיָהִיב לְהוּ תָּמָן. אֲבָל כָּלֵב, “וַיַּהַס כָּלֵב” (במדבר יג, ל). מַאי וַיַּהַס? אֶלָּא רָזָא דְּמִלָּה “נֶאֱלַמְתִּי דוּמִיָּה” (תהלים לט, ג) דָּא שְׁכִינְתָּא. דִּבְגָלוּתָא אִיהִי “יוֹנַת אֵלֶם” (תהלים נו, א)וְדָא פֶּה סְתוּמָה, דְּהָכִי אִצְטְרִיךְ שׁוֹשַׁנָּה דְּלָא אִתְפַּתְּחַת אֶלָּא לְבֶן זוּגָהּ. וְרָזָא דְּמִלָּה “הַס כָּל בָּשָׂר מִפְּנֵי יְהֹוָה” (זכריה ב, יז). דִּשְׁכִינְתָּא אִיהִי אדנ”י וְדָא הֵיכַל, בְּזִמְנָא דְּאִיהִי הֵיכְלָא לְמַלְכָּא. אֲבָל בְּזִמְנָא אַחֲרָא אִיהִי הָס, וְדָא “יוֹנַת אֵלֶם”(תהלים נו, א). בְּגִין כָּךְ וַיַּהַס כָּלֵב, דְּהָא רָזָא דָּא אַחֲזֵי לְהוּ וַדַּאי, דִּשְׁכִינְתָּא פֶּה סְתוּמָה אִיהִי בְּגָלוּתָא וְלֵית רָשׁוּ לְנוּכְרָאָה לְאִתְקָרְבָא תָּמָן וַדַּאי. וּלְזִמְנָא דְּאָתֵי ‘וּפִתְחוֹן פֶּה לַמְיַחֲלִים לְךָ’, דָּא פֶּה פְּתוּחָה בְּכַמָּה שִׁירִין בְּכַמָּה תֻּשְׁבְּחָן לְגַבֵּי מַלְכָּא, וְדָא “שִׁיר חָדָשׁ” (תהלים צח, א). כְּדֵין “הוֹדִיעַ יְהֹוָה יְשׁוּעָתוֹ” (תהלים צח, ב). דְּעַד הָשַׁתָּא בְּגָלוּתָא הֲוַת שְׁחוֹרַא וַדַּאי, דִּכְתִיב בַּהּ “אַל תִּרְאוּנִי שֶׁאֲנִי שְׁחַרְחֹרֶת” (שיר השירים א, ו) וִיקָרָא דִּילַהּ לָא אִשְׁתְּמוֹדָע בֵּין חַיָּיבָא. כֵּיוָן דְּנָפְקַת מִתַּמָּן, כְּדֵין “הוֹדִיעַ יְהֹוָה יְשׁוּעָתוֹ” (תהלים צח, ב). וּכְדֵין “לְעֵינֵי הַגּוֹיִם גִּלָּה צִדְקָתוֹ” (תהלים צח, ב). וְרָזָא דָּא “כִּי עַיִן בְּעַיִן יִרְאוּ” (ישעיהו נב, ח) וְכוּ’.

 

קישור ישיר לדף בזוהר תניינא עם ביאור נופת צופים