תיקון גילוי היחוד – הדף היומי כ"ב באב

תיקון גילוי היחוד – הדף היומי כ"ב באב

תיקוני זוהר רשב"י  – רישא.

(דף קלא ע"ב) מִצְוָה דְכָל פִּקּוּדָא, בֵיהּ שַׁרְיָא יְהֹוָה, הוּא אִשְׁתַּכַּח בְּכָל אֵבֶר וְאֵבֶר, הוּא אִשְׁתַּכַּח בְּאַרְבַּע גַּוָּונִין דְּשַׂעֲרָא וּבְאַרְבַּע גַּוָּונִין דְּעֵינָא, וּבְאַרְבַּע אִדְרִין דְּאוּדְנָא, וּבְאַרְבַּע גַּוְּונֵי דְאַנְפִּין, וּבְקָלָא וּבְדִבּוּרָא וּבִקְרִיאָה וַאֲמִירָה, וּבְכָל אֵבֶר וְאֵבֶר דְּגוּפָא אִיהוּ יְהֹוָה, מְמַנָּא עַל כָּל מִצְוָה וּמִצְוָה, דְבֵיהּ מִצְוָה בְּא"ת ב"שׁ, מ"צ י"ה, פ"ץ ו"ה, הָא מִצְוָה יְהֹוָה, מצפץ, יְהֹוָה בְּא"ת ב"ש מצפ"ץ. וּבְרִי, כָּל אֵבָרִין אִתְקְרִיאוּ כִּנּוּיִין לִשְׁמָא דְיְהֹוָה, וְכָל מַלְאָכִין דְּתַלְיָין מֵהַהוּא אֵבֶר כֻּלְּהוּ סָלְקִין וְנָחֲתִין בִּשְׁלִיחוּתֵיהּ, וְכָל מָאן דְּקָרָא לְמַלְאָכִין וּלְכִנּוּיִין וְלָא בְהַהוּא אֵבֶר דִּמְמַנָּא עֲלֵיהּ, לֵית סָלִיק פְּעוּלָה בִידוֹי.
רֵישָׁא אִיהוּ כִּנּוּיָיא דְשֵׁם אהי"ה, וְכָל מַלְאָכִין, וּמְמַנָּן דַּהֲוַיּוֹת, מֵהָכָא תַלְיָין, וּבֵיהּ שָׁאֲלִין מַלְאָכִין 'אַיֵּה מְקוֹם כְּבוֹדוֹ לְהַעֲרִיצוֹ', אי"ה רְשִׁים בְּאהי"ה, וְתַמָּן הי"ה דְסָלִיק בְּחוּשְׁבַּן כ' דְּאִיהוּ כֶּתֶר, אִיהוּ רְשִׁים בְּא"ב ג"ד ה"ו ז"ח ט"י, "אלף הא יוד הא" אִיהוּ רָזָא דַעֲשַׂר אַתְוָון מֵעֵילָּא לְתַתָּא, הַאי אִיהוּ כֶּתֶר בְּרֵישׁ כֻּלְּהוּ שְׁמָהָן, וּלְעֵילָא מִנֵּיהּ "יוד הי ואו הי", "אלף דלת נון יוד", לְעֵילָא מִנֵּיהּ "יוד הא ואו הא", וְכֻלְּהוּ סָלְקִין לְאַרְבְּעִין וּתְרֵין אַתְוָון, וְאִלֵּין אִינוּן אַתְוָון דְּאִתְבְּרִיאוּ בְּהוֹן שְׁמַיָּא עִלָּאִין, וְאַרְצוֹת הַחַיִּים, דְּאִלֵּין אִתְקְרִיאוּ שְׁמֵי הַשָּׁמַיִם, וּמָאן דְּבָרָא בְּהוֹן כֹּלָּא, אוּמָנָא דְכֹלָּא, עִלַּת הָעִלּוֹת מִתְעַלֶּה עַל כֹּלָּא, הוּא בְרִיךְ לְכֹלָּא, וּלְעֵילָא מִכָּל בִּרְכָאָן, הֲדָא הוּא דִכְתִיב "וּמְרוֹמַם עַל כָּל בְּרָכָה וּתְהִלָּה" (נחמיה ט, ה), וְלָא צָרִיךְ אִיהוּ בִּרְכָאָן מֵאָחֳרָא, דְלֵית עֲלֵיהּ מָאן דְּאַשְׁפַּע לֵיהּ.
בְּרִי אִית פִּקּוּדִין דְּתַלְיָין בְּרַגְלִין, דְּאִתְּמַר בְּהוֹן "וְרַגְלֵיהֶם רֶגֶל יְשָׁרָה" (יחזקאל א, ז), "עַל אַרְבַּעַת רִבְעֵיהֶם" (יחזקאל א, ח), "בְּלֶכְתָּם יֵלֵכוּ" (יחזקאל א, יז), דָא אדנ"י, דַּעֲלֵיהּ אִתְּמַר "צֶדֶק לְפָנָיו יְהַלֵּךְ וְיָשֵׂם לְדֶרֶךְ פְּעָמָיו" (תהלים פה, יד), וְאִינוּן "מְאַת אֲדָנִים לִמְאַת הַכִּכָּר" (שמות לח, כז), דְּנָחֲתִין לְמֵאָה בִרְכָאָן, וְדָא ק' מִן צְדָקָה דְאִיהִי צְלוֹתָא, צ' תִּשְׁעִים אֲמֵנִים, ד' אַרְבַּע קְדוּשׁוֹת, ק' מֵאָה בְּרָכוֹת, ה' חֲמִשָּׁה חוּמְשֵׁי תוֹרָה, וְהַאי צְדָקָה אִיהִי אִימָּא עִלָּאָה, צֶדֶק אִימָּא תַּתָּאָה, דְּאִתְּמַר בָּהּ "צֶדֶק לְפָנָיו יְהַלֵּךְ" (תהלים פה, יד), "צֶדֶק יִקְרָאֵהוּ לְרַגְלוֹ" (ישעיהו מא, ב), דָּא דִינָא וְדָא רַחֲמֵי, צֶדֶק אִימָּא תַּתָּאָה, צְדָקָה אִימָּא עִלָּאָה.
כָּל פִּקּוּדִין דַּהֲלִיכָה תַּלְיָין בְּרַגְלִין, כְּגוֹן הֲלִיכָה לְבֵי כְּנִישְׁתָּא, הֲלִיכָה לִבְרִית מִילָה, הֲלִיכָה לְמֵת מִצְוָה, אוֹ לְכָל הֲלִיכָה דְמִצְוָה, וְהַאי פִּקּוּדָא דִבְּרִית מִילָה תַּלְיָא בַּצַּדִּיק, וּצְדָקָה בִּידַיִן מִן "נָתֹן תִּתֵּן" (במדבר כא, ב), כָּל פִּקּוּדִין אִינוּן מְשׁוּלָבִין אִלֵּין עִם אִלֵּין הֲדָא הוּא דִכְתִיב "מְשֻׁלָּבֹת" (שמות כו, יז) וְכוּ', וְכֵן תְּפִלִּין תַּלְיָין בְּרֵישָׁא וּבִידָא שְׂמָאלָא, צִיצִית עַל כִּתְפָא, מִצְוַת לִלְמוֹד וּלְלַמֵּד בְּפוּמָא, וְכֵן צְלוֹתִין תַּלְיָין בְּפוּמָא, וְהָכִי מִצְוַת שׁוֹפָר בְּרוּחָא דְנָשֵׁיב בֵּיהּ בְּפוּמָא, וְהַהוּא רוּחָא אִתְעֲבִיד קָלָא, וְכֵן קָרְבָּנִין דְּאִינוּן "רֵיחַ נִיחוֹחַ לַיהֹוָה" (ויקרא א, ט) תַּלְיָין בְּחוֹטָמָא, וְאָעֵי בּוּסְמִין דְּאַבְדַּלְתָּא, וְכָל דִּינִין תַּלְיָין בְּדִבּוּרָא, וְכֵן בְּעַיְינִין, כְּמָה דְאוּקְמוּהוּ מָארֵי מַתְנִיתִין אֵין לְדַיָּין אֶלָּא מַה שֶּׁעֵינָיו רוֹאוֹת.

 

תיקוני זוהר תניינא רמח"ל  – סופא.

אֲבָל תָּא חֲזֵי, גּוּלְגַּלְתָּא דָּא בְּכַמָּה דַּרְגִּין אִתְפַּשְׁטַת. אֲבָל כֵּיוָן דְּאִתְתַּקְּנוּ מִילִין בִּתְלָת, הָכִי אִיהִי בִּתְלָת אִתְקַשְּׁרַת, וְאִינּוּן תְּלָת הָוְיָי”ן וְחַד כָּלִיל לוֹן כַּחֲדָא. וּבְגִין כָּךְ הָכָא אִשְׁתְּרָשׁוּ דַּרְגִּין בְּסִידוּרָא שְׁלִים, וְאִינּוּן תְּלֵיסַר חִיוַרְתִּי דְּנַהֲרָן, חַד מֵאֶמְצָעִיתָא כְּלָלָא דְּכֹלָּא, ד’ לִימִינָא וְד’ לִשְׂמָאלָא וְד’ לְבָתַר קְדָלָא. וְהָכִי מִתְפָּרְשָׁן כֹּלָּא לְתַתָּא, וְאִתְכְּלִיל בְּשְׁכִינְתָּא דְּאִיהִי ד’ סַמְכָא רְבִיעָאָה תְּחוֹתַיְיהוּ, וְדָא הוי”ה דְּכָלִיל לוֹן. וְכֹלָּא אִיהוּ אֶחָד, דִּכְתִיב "יְהֹוָה אֶחָד וּשְׁמוֹ אֶחָד" (זכריה יד, ט). דְּהָא כֹּלָּא הָכִי בִּתְלֵיסָר אִתְפְּרַשׁ וַדַּאי, בְּרָזָא דִּתְלַת וְחַד דְּכָלִיל לוֹן. וּזְעֵיר אַנְפִּין אִיהוּ אָ”ח, וְאִינּוּן ט’ דַּרְגִּין דִּילֵיהּ תְּלָת תְּלָת תְּלָת, לָקֳבֵל אַבָּא וְאִימָּא וְדַעַת, וּלְקִבְלֵיהּ וְלָקֳבֵל שְׁכִינְתָּא דְּנָפְקַת מִינֵּיהּ. אֲבָל שְׁכִינְתָּא בְּחַד דְּכָלִיל תַּלְיָא וְדָא ד’. כֹּלָּא אִיהוּ אֶחָ”ד. דְּהָכִי תְּלָת שַׁרְיָין מִלְעֵילָּא וּמִתְפַּשְּׁטָן בְּדַרְגֵיהוּן עַד דְּמָטֵי לְתַתָּא. כְּדֵין נָפְקַת ד’ אֲבַתְרַיְיהוּ, וְכֹלָּא אִיהוּ אֶחָד. וְדָא י’ו’י’ א’, אֶחָד וַדַּאי. יְמִינָא וּשְׂמָאלָא וְאֶמְצָעִיתָא כֹּלָּא בִּתְלָת רֵישִׁין אִלֵּין אִשְׁתְּרַשׁ, לְאַקָּמָא דַּבְּרָנוּתָא דְּעָלְמָא בְּקִיּוּמָא שְׁלִים. וְרָזִין אִשְׁתְּמוֹדְעָן לְחַכִּימֵי לִבָּא, תַּלְיָין דָּא מִן דָּא בְּשִׁיעוּרָא שְׁלִים.

תָּא חֲזֵי, כֻּלְהוֹ מִילִין דְּתַלְיָין בִימִינָא מֵהָכָא מִשְׁתָּרְשָׁן, בְּאִלֵּין חִיוַרְתִּי דְּרֵישָׁא וַדַּאי. וְכָל דַּרְגִּין נָטְלִין לְפוּם רָזָא לִימִינָא אוֹ לִשְׂמָאלָא אוֹ לְאֶמְצָעִיתָא. וְכֹלָּא מֵהָכָא תַּלְיָא מִתְּלָת רֵישִׁין אִלֵּין דְּאִתְמָרוּ. דְּהָא בְּגוֹ רֵישָׁא דָּא קַדְמָאָה, מוֹחָא חַד סָתִים אִשְׁתְּכַח וְדָא רֵישָׁא תְלִיתָאָה. דְּעֵילָּא מִינֵּיהּ קָיְימָא חַד אֲוִירָא דְּלָא אִתְּפַס וְאִיהוּ רֵישָׁא תִּנְיָנָא. וּמוֹחָא דָּא לִשְׂמָאלָא קָאִים דְּהָכִי תַּלְיָא בֵּיהּ מִלְעֵילָּא. וּמֵהָכָא אִתְעֲבִיד כֹּלָּא דִּכְתִיב "כֻּלָּם בְּחָכְמָה עָשִׂיתָ" (תהלים קד, כד) וְרָזָא עִלָּאָה אִיהוּ.

דְּהָא עָלְמִין בִּגְבוּרָה אִתְעֲבִידוּ, וְהָיִינוּ דְּאוּקְמוּהָ רַבָּנָן ‘שֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בָּרָא אָת הָעוֹלָם בַּדִּין אֶלָּא שֶׁשִּׁתֵּף עִמּוֹ מִדַּת הָרַחֲמִים’ (ב”ר יב, טו). דְּהָא עִיקָּרָא דְּכֹלָּא הָכִי אִיהוּ, דְּכֹלָּא אִתְבְּנֵי מִסִּטְרָא דִּגְבוּרָה. וְכֹלָּא לְמֵיתֵי לְתַתָּא בְּרָזָא דְּאָדָם. בְּגִין כָּךְ ‘אֲשֶׁר יָצָר אָת הָאָדָם בְּחָכְמָה’ (ברכות ס), דָּא חָכְמָה סְתִימָאָה דְּבַהּ קָאִים דַּבְּרָנוּתָא דְּכֹלָּא. וְכָל דָּא בְּרָזָא דְּגוּפָא קָאִים, בְּגִין כָּךְ גּוּפָא מִינֵּיהּ תַּלְיָא וְאִשְׁתַּכַּח. וְהָכִי תַּלְיָא רָזָא מִשֵּׁירוּתָא דְּכָל מִילִין וַדַּאי. וְחֶסֶד אִתְפַּשַּׁט וְעַיֵּיל לְגַו, וְאַתְקִין תִּיקּוּנִין לְדַרְגִין כַּמָּה דְּאִצְטְרִיךְ.

תָּא חֲזֵי, מֵהַאי מוֹחָא אִתְפַּשַּׁט כֹּלָּא וַדַּאי. וְכֹלָּא תַּלְיָא בִּתְלֵיסָר נְבִיעִין עִלָּאִין דְּנָפְקִין מִינֵּיהּ, דְּנָבְעִין נְבִיעוֹ עִלָּאָה לְכָל מָאן דְּאִצְטְרִיךְ. אֲבָל מִגּוּלְגַּלְתָּא דְּרֵישָׁא תַּלְיָין שַׂעֲרֵי נִימִין עַל נִימִין, וְאִלֵּין נָמֵי מִגּוֹ חָכְמְתָא דָּא נָפְקִין. אֲבָל כֹּלָּא לְדַרְגוֹי אִתְפְּרַשׁ.

תָּא חֲזֵי, לְתַתָּא כְּתִיב "שֶׁרֹּאשִׁי נִמְלָא טָל קְוֻצּוֹתַי רְסִיסֵי לָיְלָה" (שיר השירים ה, ב). דְּהָא מוֹחָא מָלְיָא לְרֵישָׁא. וּלְבָתַר מֵהַהוּא מוֹחָא נָפְקִין טִפִּין לְמַאן דְּאִתְחֲזֵי מִגּוֹ שַׂעֲרִין אִלֵּין. וּבְהוּ אִתְתַּקַּן מָאן דְּאִתְחֲזֵי לְאִתְתַּקְּנָא לְנַטְּלָא בָּתַר הָכִי נְהִירוּ דְּאִצְטְרִיךְ לְאַזְּנָא עָלְמָא. כְּגַוְנָא דָּא לְעֵילָא מִגּוֹ נִימִין אִלֵּין נְהִירוּ דְּחָכְמְתָא נָפִיק כְּגַוְנָא דָּא לְאַתְקָנָא מָאן דְּאִתְחֲזֵי לְאִתְתַּקְּנָא. אֲבָל מְזוֹנָא דְּאִתְחֲזֵי, לָא נָפִיק אֶלָּא מֵאִינּוּן תִּיקּוּנִין יָקִּירִין דְּסַחֲרִין לְסִטְרָא דְּאַנְפִּין כַּמָּה דְּאִתְּמָר. בְּגִין כָּךְ כֹּלָּא לְדַרְגֵּיהּ אִצְטְרִיךְ.

 

קישור ישיר לדף תיקוני זוהר תניינא עם ביאור נופת צופים