תיקון גילוי היחוד – הדף היומי כ"ב בסיון

תיקון גילוי היחוד – הדף היומי כ"ב בסיון

תיקוני זוהר רשב"י  – רישא.

וְעוֹד "פִּתְחִי לִי" (שיר השירים ה, ב) בְּיוֹמָא קַדְמָאָה דְאִיהִי יְמִינָא, דַעֲלֵיהּ אִתְּמַר "פּוֹתֵחַ אֶת יָדֶךָ וּמַשְׂבִּיעַ לְכָל חַי רָצוֹן" (תהלים קמה, טז), "יָדֶךָ" – יוּדֶיךָ, דָּא י' דְּאִיהוּ לִימִינָא. "אֲחוֹתִי" בְּיוֹמָא תִּנְיָינָא דְתַמָּן ה', "יוֹנָתִי" בְּיוֹמָא תְּלִיתָאָה דְתַמָּן ו', "שֶׁרֹאשִׁי נִמְלָא טָל" בְּיוֹמָא רְבִיעָאָה, דְּאִיהוּ כְּלָלָא דְ"יוד הא ואו" דְּאִיהוּ חוּשְׁבַּן טָ"ל, וְדָא אִיהוּ גוּפָא וּבְרִית דְּחַשְׁבֵינָן חַד בְּחֻשְׁבָּן, דְּאִיהוּ וָא"ו דְּסָלִיק אֶחָ"ד, ו' עִלָּאָה עַמּוּדָא דְאֶמְצָעִיתָא, ו' תַּתָּאָה צַדִּיק, א' אַחֲזֵי עַל תַּרְוַיְיהוּ דְאִינוּן חָד.

"קְוֻצּוֹתָיו" (שיר השירים ה, יא) אִלֵּין שִׁית קְצָווֹת דְּאִינוּן ה"א, שִׁית פִּרְקִין דִּכְלִילָן בִּתְרֵין שׁוֹקִין, דְּאִינוּן יוֹם חֲמִישִׁי וְיוֹם שִׁשִּׁי, דְעַלֵייהוּ אִתְּמַר "שׁוֹקָיו עַמּוּדֵי שֵׁשׁ" (שיר השירים ה, טו). "רְסִיסֵי לָיְלָה" (שיר השירים ה, ב) דָּא שְׁכִינְתָּא תַּתָּאָה כְּלִילָא מִ"יוד הא ואו הא", וְאַמַּאי אִתְקְרִיאַת לַיְלָה? דְּאִיהִי לֵיל שַׁבָּת "לֵיל שִׁמֻּרִים" (שמות יב, מב), דְּאִיהִי וַדַּאי לַיְהֹוָה, "בְּהוֹצִיאוֹ אֹתָם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם" (מלכים א' ח, כא). וְעוֹד "אֲנִי יְשֵׁנָה" בְּמִשְׁנָה, "וְלִבִּי עֵר" בְּאוֹרַיְיתָא, דְאִתְּמַר בָּהּ "הַתְּאֵנָה חָנְטָה פַגֶּיהָ" (שיר השירים ב, יג), דְּאִינוּן תַּלְמִידֵי חֲכָמִים בְּל"ב נְתִיבוֹת פְּלִיאוֹת חָכְמָה, בְּל"ב אֱלֹהִים דְּעוֹבָדָא דִבְּרֵאשִׁית, בְּל"ב דְּאִיהוּ ב' מִן "בְּ'רֵאשִׁית" ל' מִן "לְ'עֵינֵי כָל יִשְׂרָאֵל" (דברים לא, ז).

(דף קו ע"ב) "וְהַגְּפָנִים סְמָדַר נָתְנוּ רֵיחַ" (שיר השירים ב, יג) אִלֵּין בַּעֲלֵי מִצְוֹת. "קוּמִי לָךְ רַעְיָתִי יָפָתִי וּלְכִי לָךְ" (שיר השירים ב, י) "קוּמִי לָךְ" בְּאוֹרַיְיתָא דְבִכְתָב, "יָפָתִי וּלְכִי לָךְ" בַּהֲלָכָה אוֹרַיְיתָא דִבְעַל פֶּה. וְעוֹד "אֲנִי יְשֵׁנָה" (שיר השירים ה, ב) בִתְלַת מֵאָה וְשִׁתִּין וְחָמֵשׁ פִּקּוּדִין דְּלָא תַעֲשֶׂה, כְּחוּשְׁבַּן אַתְוָון יְשֵׁנָ"ה. "וְלִבִּי עֵר" (שם) בְּרַמַ"ח פִּקּוּדִין דַּעֲשֵׂה כְּחֻשְׁבַּן וְלִבִּ"י וְר' מִעֵר, רֶמֶז דְּאִתְיְיהִיבוּ מִימִינָא וּמִשְּׂמָאלָא, מַאי ע' מִן עֵר דְּאִיהוּ בְתוֹסֶפֶת? דָּא עַמּוּדָא דְאֶמְצָעִיתָא, דְאִתְּמַר בֵּיהּ "עֵין יַעֲקֹב" (דברים לג, כח), דְּאִיהוּ עַמּוּדָא דְאֶמְצָעִיתָא דִכְלִיל פִּקּוּדִין דַּעֲשֵׂה וְלֹא תַעֲשֶׂה. דְאִתְיְהִיבוּ מִימִינָא וּמִשְּׂמָאלָא בֵיהּ כְּלִילָן.

וְעוֹד "קוֹל דּוֹדִי דוֹפֵק" (שיר השירים ה, ב) דָּא עַמּוּדָא דְאֶמְצָעִיתָא, דְּאִיהוּ תוֹרָ"ה כְּלִיל תרי"א, דְאִתְיַהִיב מִתְּרֵין דְּרוֹעִין דְּתַמָּן אַבָּא וְאִימָּא דְאִינוּן י"ה, וּבְהוֹן אִשְׁתַּלִּים תּוֹרָ"ה דְאִיהוּ ו' כְּלִיל תַּרְיַ"ג. ה' תַּתָּאָה אוֹרַיְיתָא דִבְעַל פֶּה כְּלִילָא מִכֻּלְּהוּ אַתְוָון, וּבָהּ אִשְׁתַּלִּים יְהֹוָה.

וְעוֹד "אֲנִי יְשֵׁנָה" (שיר השירים ה, ב), שְׁנִיָּה וַדַּאי לַחָכְמָה דְאִיהִי י', כַּד אִתְרַחַק מִינִי רְחִימָאי דְאִיהוּ ו', וְרָזָא דְמִלָּא "יְהֹוָה בְּחָכְמָה יָסַד אָרֶץ כּוֹנֵן שָׁמַיִם בִּתְבוּנָה" (משלי ג, יט), "בְּחָכְמָה" דְאִיהוּ אַבָּא י', יָסַד בְּרַתָּא דְאִיהִי "אָרֶץ", ה' זְעִירָא הָאָרֶץ וַדַּאי, "כּוֹנֵן שָׁמַיִם" דָּא ו', "בִּתְבוּנָה" דָּא אִימָּא עִלָּאָה, דְּבִינָה אִתְקְרִיאַת לְעֵילָא כַּד אִיהִי עִם בַּעְלָהּ, תְּבוּנָה אִתְקְרִיאַת לְתַתָּא כַּד אִיהִי עִם ו', דְּאִיהוּ בֶּן, ו', וְת' דְּאִיהוּ תִּפְאֶרֶת, אִשְׁתְּאָרַת אִיהִי ה' עִמֵּיהּ, וּבְהַהוּא זִמְנָא דְאָת י' אִיהוּ עִם אִימָּא, וְאִיהוּ מְרַחַק מִינָהּ, אִתְּמַר בָּהּ "אֲנִי יְשֵׁנָה" (שיר השירים ה, ב).

תיקוני זוהר תניינא רמח"ל  – סופא.

וְהָא מט”ט שָׂרָא רַבָּא אָתֵי וְאָמַר, ר’ ר’ וְהַמַּשְׂכִּילִים אִלֵּין טְעָמִים וּנְקֻדּוֹת. יַזְהִירוּ כְּזֹהַר הָרָקִיעַ דָּא סֵפֶר תּוֹרָה דְּתָמָן קָיְימִין תָּגִין וְאוֹתִיּוֹת. וּבְשַׁעֲתָא דְּסָלְקִין לְמִקְרֵי בֵּיהּ אִתְּעָרוּ אִינוּן טְעָמִים וּנְקֻדּוֹת לְאִתְגַּלָּאָה בְּהוּ.

וּמָאן דִּסְלִיק לְסֵפֶר תּוֹרָה אִצְטְרִיךְ לֵיהּ לְבָרְכָא בְּקַדְמִיתָא, בְּגִין דְּיִתְמְשַׁךְ חֵילָא לְגָרְמֵיהּ לְאַתְקָנָא תִּיקּוּנֵיהּ. וְרָזָא דְּמִלָּה כָּל הַמְבָרֵךְ מִתְבָּרֵךְ (סוטה לח). וְאִי תֵּימָא מַאי בִּרְכְתָא? אֶלָּא כַּמָּה דְּאָמַר “בָּרֵךְ יְהֹוָה חֵילוֹ וּפֹעַל יָדָיו תִּרְצֶה”(דברים לג, יא). דְּאִי לָאו דְּקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא יְהִיב חֵילָא לְבַר נַשׁ, לָא יָכִיל אִיהוּ לְאַתְקָנָא תִּיקּוּנִין לְעֵילָא כְּלָל. וְאִיהוּ קָרֵי וְאָמַר “מִי הִקְדִּימַנִי וַאֲשַׁלֵּם” (איוב מא, ג). אֶלָּא “בָּרֵךְ יְהֹוָה חֵילוֹ” (דברים לג, יא), בְּקַדְמִיתָא, לְמֵיהַב לֵיהּ חֵילָא וַדַּאי. לְבָתַר “וּפֹעַל יָדָיו תִּרְצֶה” (דברים לג, יא). בְּגִין כָּךְ מָאן דְּבָרִיךְ מָשִׁיךְ בִּרְכְתָא לְגָרְמֵיהּ חֵילָא וְתוּקְפָּא לְאַתְקָנָא הַהוּא תִּיקּוּנָא.

וּבִרְכָתָא ‘אֲשֶׁר בָּחַר בָּנוּ וְכוּ’ נוֹתֵן הַתּוֹרָה’, דָּא אִימָּא. דְּאוֹרַיְתָא אִיהִי לְתַתָּא, וּמָאן דְּבָעֵי לְאַתְקָנָא לַהּ, אִצְטְרִיךְ לְנַטְּלָא רָשׁוּ מֵאִמָּא, דְּאִיהִי שָׁרָאת עֲלֵה תָּדִיר. וּמָאן דְּנָטִיל לַהּ בְּלֹא בִּרְכָּתָא אַחֲזֵי פִּירוּדָא חַס וְשָׁלוֹם, וּכְאִלּוּ גּוֹזֵל לַהּ. וְרָזָא דָּא “עַל עָזְבָם אֶת תּוֹרָתִי” (ירמיהו ט, יב) וְהָא אִתְּמָר. בְּגִין כָּךְ אִצְטְרִיךְ דְּלָא לְמִפְתַּח סִפְרָא עַד דִּמְבָרְכִין. אֶלָּא בְּקַדְמִיתָא יֶחֱמֵי בְּאָן אֲתַר קָיְימִין, וְיִסְתֹּם סִפְרָא, דְּעַד לָא נַטִּיל רָשׁוּ מֵאִמָּא. כְּדֵין אִצְטְרִיךְ לֵיהּ לְאַהַדְרָא אַפֵּיהּ לִימִינָא, וְרָזָא דְּמִלָּה “וְתוֹרָה אוֹר” (משלי ו, כג) בְּגִין לְאִתְּעָרָא תִּיקּוּנָא בְּאַתְרֵיהּ כִּדְקָא יָאוּת. וְכַד חֲמֵי בַּאֲתַר דְּקַיְּימִין בֵּיהּ, יִתְּעַר לְאִתְּעָרָא תִּיקּוּנָא בְּבִרְכָתָא לְעֵילָא.

וּמָאן דְּיָדַע רָזִין גּוֹ צֵרוּפֵי שְׁמָהָן כִּדְקָא יָאוּת, יָכִיל לְאַמְשְׁכָא מֵעֵילָּא לְתַתָּא נְהִירוּ תַּקִּיפָא. וְאִי תֵּימָא מַאי צֵרוּפֵי שְׁמָהָן? תָּא חֲזֵי, לֵית לְךָ קְרָא דְּלָא אִצְטְרִיפוּ בֵּיהּ כַּמָּה צֵרוּפֵי שְׁמָהָן. וְכָל קְרָא מִתְחַבֵּר תָּדִיר רֵישֵׁיהּ בְּסֵיפֵיהּ וְסֵיפֵיהּ בְּרֵישֵׁיהּ, כֹּלָּא בְּרָזָא חַד. שָׁרֵי מִשֵּׁירוּתָא לְסִיּוּמָא. וְסָלִיק אֲבַתְרֵיהּ מִסִּיּוּמָא לְשֵׁירוּתָא. כְּגַוְנָא דָּא כֻּלְהוֹ פַּרְשִׁיָן דְּאִינוּן פְּתוּחוֹת וּסְתוּמוֹת, כֻּלְהוֹ מִתְקַשְּׁרָן הָכֵי, שֵׁירוּתָא וְסִיּוּמָא, לְאִתְחַבְּרָא כַּחֲדָא בְּכֻלְהוֹ אַתְוָן דִּלְהוֹן. בְּגִין כָּךְ סֵפֶר תּוֹרָה אִצְטְרִיךְ לְמִיהְוֵי שְׁלִים בְּתִיקּוּנָא כִּדְקָא יָאוּת דְּחֲסֵירוֹת וִיתֵירוֹת. דְּהָא אִי אָת חַד דְּאִצְטָרִיכַת לָא אִתְחֲזִיאַת, אוֹ דְּאִשְׁתַּכְּחַת יַתִּיר, צֵירוּפָא לָא סָלִיק בְּאַתְווֹי בְּהַהוּא פָּרַשְׁתָא. אֶלָּא כֹּלָּא יְהֵא בְּתִיקּוּנָא שְׁלִים כְּגַוְנָא דִּלְעֵילָא.

וְאִי תֵּימָא רָזָא דְּפָרְשִׁיָן מַאי אִיהוּ? תָּא חֲזֵי, דְּהָכָא וַדַּאי רָזָא עִלָּאָה לְחַכִּימֵי לִבָּא אִשְׁתְּכַח. בְּשַׁעְתָּא דְּאִתְעָרוּ כֻּלְהוֹ רָזִין דְּבִרְיָין דְּעָלְמָא, כֹּלָּא כָּלִיל בְּאוֹרַיְתָא לְאַתְקָנָא לְעֵילָא כִּדְקָא יָאוּת. כֹּלָּא אִתְפְּרַשׁ בְּה’, וְאִינּוּן ה’ סִפְרִין דְּאוֹרַיְתָא. וְאִי תֵּימָא אַמַּאי ה’? אֶלָּא רָזָא דְּמִלָּה “מִקְצֵה הַשָּׁמַיִם מוֹצָאוֹ וּתְקוּפָתוֹ עַל קְצוֹתָם” (תהלים יט, ז) מֵה’ נַטִּיל וּלְה’ אַזִּיל. דִּכְתִיב “וְזָרַח הַשֶּׁמֶשׁ וּבָא הַשָּׁמֶשׁ” (קהלת א, ה). בְּגִין כָּךְ כֹּלָּא בְּה’ אִשְׁתְּכַח.

 

קישור ישיר לדף בזוהר תניינא עם ביאור נופת צופים