תיקון גילוי היחוד – הדף היומי כ"ב בשבט

ז׳ בכסלו תשע״ז (דצמבר 7, 2016) Off By מערכת קהילת הרמח"ל

תיקון גילוי היחוד – הדף היומי כ"ב בשבט

תיקוני זוהר רשב"י  – רישא.

וְעוֹד שְׁכִינְתָּא אִיהִי מִצְוַת אֲסִיפַת נוּנִי יַמָּא דְאוֹרַיְיתָא, דְאִתְּמַר בְּהוֹן 'דָּגִים וַחֲגָבִים אֵינָן טְעוּנִין שְׁחִיטָה', וְאִינוּן תַּלְמִידֵי דְבֵי רַב דְּמִתְרַבִּין בְּיַמָּא דְאוֹרַיְיתָא, דַּעֲלַיְיהוּ אִתְּמַר אֲסִיפָתָן הִיא הַמַּתֶּרֶת אוֹתָן, הֲדָא הוּא דִכְתִיב "יֵאָסֵף לָהֶם וּמָצָא לָהֶם" (במדבר יא, כב), הִיא הַמַּתֶּרֶת אוֹתָם מִשְּׁחִיטָה וַדַּאי.

וְגַדְפוֹי דִשְׁכִינְתָּא אִינוּן כִּסּוּי דַם חַיָּה אוֹ עוֹף, דְּאִינוּן כַּנְפֵי יוֹנָה, וְאִלֵּין אִינוּן כַּנְפֵי מִצְוָה, דִמְכַסְּיָן עַל דְּמֵיהוֹן, דְּלָא שָׁלְטִין עֲלַיְהוּ כַּלְבִּין דְּאִנּוּן חֲצִיפִין, דְּאִינוּן מַלְאֲכֵי חַבָּלָה, וּדְלָא אִשְׁתְּמוֹדְעוּן בְּהוֹן מָארֵי חוֹבִין, הָכִי הַדָּם הוּא הַנֶּפֶשׁ, וְעַפְרָא דִמְכַסְּיָא עָלָיו רָמִיז "וְכִפֶּר אַדְמָתוֹ עַמּוֹ" (דברים לב, מג).

וְעוֹד שְׁכִינְתָּא אִיהִי בְּדִיקַת סִימָנֵי חַיָּה אוֹ עוֹף, מִבְּנֵי נָשָׁא דְּדַמְיָין לְחֵיוָן וּבְעִירָן וְעוֹפִין, דַּעֲלַיְיהוּ אִתְּמַר "וּשְׁחַטְתֶּם בָּזֶה" (שמואל א' יד, לד), בְּדוֹק כְּמוֹ זֶה, דְּאִינוּן סָבְלִין מַכְתָּשִׁין, כְּמָה דְאוּקְמוּהוּ "כִּי עָלֶיךָ הֹרַגְנוּ כָל הַיּוֹם" (תהלים מד, כג), וּבְכָל יוֹמָא לָא מַנִּיחִין צְלוֹתִין, וּבָדִיק לוֹן קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא בְּכַמָּה מַכְתְּשִׁין, וְאָמְרִין זֶה לָזֶה בִּצְלוֹתִין, קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא פָּרִיק לָן מִדִּינָא דִבְעִירָן וְחֵיוָן דְּאַרְעָא, וְאַעִיל לָן לְמֶהֱוֵי לָן חוּלָקָא בְּמַלְאָכַיָּא, דְאִינוּן חַיּוֹת הַקֹּדֶשׁ, דְּקָרָאן זֶה לָזֶה וְאָמְרִין קָדוֹשׁ קָדוֹשׁ קָדוֹשׁ, דָּא אִיהוּ דְּאִתְקַדַּשׁ שְׁמֵיהּ דְּקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא עַל יְדֵיהּ, וִיהֵא לֵיהּ חוּלָקָא בֵּיהּ.

וְעוֹד "וּשְׁחַטְתֶּם בָּזֶה" (שמואל א' יד, לד) דָּא אל"ף דל"ת נו"ן יו"ד, דְּבֵיהּ דָּן קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא כָּל נְזִיקִין, וְעַל כָּל אִלֵּין דְּקָטְלִין חַד לְחַבְרֵיהּ, וְעַל כָּל אִלֵּין דְּגָזְלִין יְהֹוָה אִיהוּ דָן, דְּאִתְלַבַּשׁ בְּתֹהוּ וָבֹהוּ וְחֹשֶׁךְ וּתְהוֹם, וְדָן בְּהוֹן אַרְבַּע מִיתוֹת בֵּית דִּין, וְהָא אוּקְמוּהוּ כֻּלְּהוּ בְּאַתְוָון, י' גַּחֶלֶת, ו' שַׁלְהוֹבָא, ה"ה גַּוָּונִין וּנְהוֹרִין דְּנוּרָא דָּא אִיהוּ שְׂרֵפָה, "כִּי יְהֹוָה אֱלֹהֶיךָ אֵשׁ אֹכְלָה הוּא" (דברים ד, כד). סְקִילָה בִּתְלַת אַבְנִין י' י' י', וְאִינוּן יְהֹוָה כ"ו, וְד' אַתְוָון י' י' י'. הֶרֶג בְּחַרְבָּא, י' רֵישָׁא דְחַרְבָּא, ו' גּוּפָא דְחַרְבָּא, ה"ה תְּרֵין פִּפִיּוֹת דִּילָהּ, חֶנֶק ו' אִתְעֲבִיד חוּט כְּגַוְונָא דָא זַרְקָא [ציור] וַעֲלָהּ י' דְּעִזְקָא בְחוּטָא לְמֶהֱוֵי כְּרִיךְ לָהּ עַל צַוָּאר, וְרָזָא דְמִלָּה "אָבִינוּ מֵת בַּמִּדְבָּר" (במדבר כז, ג). מַקַּ"ף וְהוֹלֵ"ךְ אִינוּן ה"ה, חַד מַקַּף לֵיהּ וְחַד הוֹלֵךְ, עַד דְּחָנְקִין לֵיהּ, וּבְגִין דָּא אָמַר קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא, "רְאוּ עַתָּה כִּי אֲנִי אֲנִי הוּא וְאֵין אֱלֹהִים עִמָּדִי אֲנִי אָמִית וַאֲחַיֶּה מָחַצְתִּי וַאֲנִי אֶרְפָּא וְאֵין מִיָּדִי מַצִּיל" (דברים לב, לט).

ו' "עֵץ גָּבֹהַּ חֲמִשִּׁים אַמָּה" (אסתר ה, יד) דָּא ה' דִּסְלִיקַת בְּי' לְחַמְשִׁין. זַרְקָא קַו דַּחֲנִיקַת בִּתְלַת אַתְוָון, דִּשְׁכִינְתָּא תַּתָּאָה אִיהִי דָן אַרְבַּע מִיתוֹת בֵּית דִּין, אִיהִי חֲנִיקַת לְחַיָּיבַיָּא, וְהָרַג לוֹן, בִּשְׂרֵפָה וּסְקִילָה, וּבְגִין דָּא "רְאוּ עַתָּה כִּי אֲנִי אֲנִי הוּא" (דברים לב, לט), הֲדָא הוּא דִכְתִיב "וְיִסַּרְתִּי אֶתְכֶם אַף אָנִי" (ויקרא כו, כח) וְגוֹ', וּכְמָה דְבִשְׁמֵיהּ קָטִיל לְמָאן דְּאַעֲבַר עַל כְּרִיתוֹת וּמִיתוֹת בֵּית דִּין דְּאוֹרַיְיתָא, הָכִי מַסֵּי וּמְחַיֶה בִּשְׁמֵיהּ לְמָאן דִּמְקַיֵּים לוֹן.

וְעוֹד מִצְוַת גְּזֵלַת הֶעָנִי בְּבָתֵּיכֶם דָּא שְׁכִינְתָּא, דְּמָאן דְּגָזִיל צְלוֹתָא דְאִיהִי צְדָקָה לְצַדִּיק חַ"י עָלְמִין, כְּלִיל חַ"י בִּרְכָאָן, כְּאִלּוּ גָזִיל לֵיהּ חַיִּים דִּילֵיהּ דְּאִיהוּ שְׁכִינְתָּא, דְאִתְּמַר בָּהּ "רְאֵה חַיִּים עִם אִשָּׁה אֲשֶׁר אָהַבְתָּ" (קהלת ט, ט). וְכֵן מָאן דְּגָרַע מֵעֹנֶג שַׁבָּת, כְּאִלּוּ גָזִיל לֵיהּ שְׁכִינְתֵּיהּ דְּאִיהִי שַׁבָּת בַּת יְחִידָה, וְדָא גָרַם דְּאִתְגְזִילַת מִנֵּיהּ בְּגָלוּתָא, הֲדָא הוּא דִכְתִיב "וּבְפִשְׁעֵיכֶם שֻׁלְּחָה אִמְּכֶם" (ישעיהו נ, א).

תיקוני זוהר תניינא רמח"ל  – סופא.

אֲבָל תָּא חֲזֵי, גּוּלְגַּלְתָּא דָּא בְּכַמָּה דַּרְגִּין אִתְפַּשְׁטַת. אֲבָל כֵּיוָן דְּאִתְתַּקְּנוּ מִילִין בִּתְלָת, הָכִי אִיהִי בִּתְלָת אִתְקַשְּׁרַת, וְאִינּוּן תְּלָת הָוְיָי”ן וְחַד כָּלִיל לוֹן כַּחֲדָא. וּבְגִין כָּךְ הָכָא אִשְׁתְּרָשׁוּ דַּרְגִּין בְּסִידוּרָא שְׁלִים, וְאִינּוּן תְּלֵיסַר חִיוַרְתִּי דְּנַהֲרָן, חַד מֵאֶמְצָעִיתָא כְּלָלָא דְּכֹלָּא, ד’ לִימִינָא וְד’ לִשְׂמָאלָא וְד’ לְבָתַר קְדָלָא. וְהָכִי מִתְפָּרְשָׁן כֹּלָּא לְתַתָּא, וְאִתְכְּלִיל בְּשְׁכִינְתָּא דְּאִיהִי ד’ סַמְכָא רְבִיעָאָה תְּחוֹתַיְיהוּ, וְדָא הוי”ה דְּכָלִיל לוֹן. וְכֹלָּא אִיהוּ אֶחָד, דִּכְתִיב "יְהֹוָה אֶחָד וּשְׁמוֹ אֶחָד" (זכריה יד, ט). דְּהָא כֹּלָּא הָכִי בִּתְלֵיסָר אִתְפְּרַשׁ וַדַּאי, בְּרָזָא דִּתְלַת וְחַד דְּכָלִיל לוֹן. וּזְעֵיר אַנְפִּין אִיהוּ אָ”ח, וְאִינּוּן ט’ דַּרְגִּין דִּילֵיהּ תְּלָת תְּלָת תְּלָת, לָקֳבֵל אַבָּא וְאִימָּא וְדַעַת, וּלְקִבְלֵיהּ וְלָקֳבֵל שְׁכִינְתָּא דְּנָפְקַת מִינֵּיהּ. אֲבָל שְׁכִינְתָּא בְּחַד דְּכָלִיל תַּלְיָא וְדָא ד’. כֹּלָּא אִיהוּ אֶחָ”ד. דְּהָכִי תְּלָת שַׁרְיָין מִלְעֵילָּא וּמִתְפַּשְּׁטָן בְּדַרְגֵיהוּן עַד דְּמָטֵי לְתַתָּא. כְּדֵין נָפְקַת ד’ אֲבַתְרַיְיהוּ, וְכֹלָּא אִיהוּ אֶחָד. וְדָא י’ו’י’ א’, אֶחָד וַדַּאי. יְמִינָא וּשְׂמָאלָא וְאֶמְצָעִיתָא כֹּלָּא בִּתְלָת רֵישִׁין אִלֵּין אִשְׁתְּרַשׁ, לְאַקָּמָא דַּבְּרָנוּתָא דְּעָלְמָא בְּקִיּוּמָא שְׁלִים. וְרָזִין אִשְׁתְּמוֹדְעָן לְחַכִּימֵי לִבָּא, תַּלְיָין דָּא מִן דָּא בְּשִׁיעוּרָא שְׁלִים.

תָּא חֲזֵי, כֻּלְהוֹ מִילִין דְּתַלְיָין בִימִינָא מֵהָכָא מִשְׁתָּרְשָׁן, בְּאִלֵּין חִיוַרְתִּי דְּרֵישָׁא וַדַּאי. וְכָל דַּרְגִּין נָטְלִין לְפוּם רָזָא לִימִינָא אוֹ לִשְׂמָאלָא אוֹ לְאֶמְצָעִיתָא. וְכֹלָּא מֵהָכָא תַּלְיָא מִתְּלָת רֵישִׁין אִלֵּין דְּאִתְמָרוּ. דְּהָא בְּגוֹ רֵישָׁא דָּא קַדְמָאָה, מוֹחָא חַד סָתִים אִשְׁתְּכַח וְדָא רֵישָׁא תְלִיתָאָה. דְּעֵילָּא מִינֵּיהּ קָיְימָא חַד אֲוִירָא דְּלָא אִתְּפַס וְאִיהוּ רֵישָׁא תִּנְיָנָא. וּמוֹחָא דָּא לִשְׂמָאלָא קָאִים דְּהָכִי תַּלְיָא בֵּיהּ מִלְעֵילָּא. וּמֵהָכָא אִתְעֲבִיד כֹּלָּא דִּכְתִיב "כֻּלָּם בְּחָכְמָה עָשִׂיתָ" (תהלים קד, כד) וְרָזָא עִלָּאָה אִיהוּ.

דְּהָא עָלְמִין בִּגְבוּרָה אִתְעֲבִידוּ, וְהָיִינוּ דְּאוּקְמוּהָ רַבָּנָן ‘שֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בָּרָא אָת הָעוֹלָם בַּדִּין אֶלָּא שֶׁשִּׁתֵּף עִמּוֹ מִדַּת הָרַחֲמִים’ (ב”ר יב, טו). דְּהָא עִיקָּרָא דְּכֹלָּא הָכִי אִיהוּ, דְּכֹלָּא אִתְבְּנֵי מִסִּטְרָא דִּגְבוּרָה. וְכֹלָּא לְמֵיתֵי לְתַתָּא בְּרָזָא דְּאָדָם. בְּגִין כָּךְ ‘אֲשֶׁר יָצָר אָת הָאָדָם בְּחָכְמָה’ (ברכות ס), דָּא חָכְמָה סְתִימָאָה דְּבַהּ קָאִים דַּבְּרָנוּתָא דְּכֹלָּא. וְכָל דָּא בְּרָזָא דְּגוּפָא קָאִים, בְּגִין כָּךְ גּוּפָא מִינֵּיהּ תַּלְיָא וְאִשְׁתַּכַּח. וְהָכִי תַּלְיָא רָזָא מִשֵּׁירוּתָא דְּכָל מִילִין וַדַּאי. וְחֶסֶד אִתְפַּשַּׁט וְעַיֵּיל לְגַו, וְאַתְקִין תִּיקּוּנִין לְדַרְגִין כַּמָּה דְּאִצְטְרִיךְ.

תָּא חֲזֵי, מֵהַאי מוֹחָא אִתְפַּשַּׁט כֹּלָּא וַדַּאי. וְכֹלָּא תַּלְיָא בִּתְלֵיסָר נְבִיעִין עִלָּאִין דְּנָפְקִין מִינֵּיהּ, דְּנָבְעִין נְבִיעוֹ עִלָּאָה לְכָל מָאן דְּאִצְטְרִיךְ. אֲבָל מִגּוּלְגַּלְתָּא דְּרֵישָׁא תַּלְיָין שַׂעֲרֵי נִימִין עַל נִימִין, וְאִלֵּין נָמֵי מִגּוֹ חָכְמְתָא דָּא נָפְקִין. אֲבָל כֹּלָּא לְדַרְגוֹי אִתְפְּרַשׁ.

תָּא חֲזֵי, לְתַתָּא כְּתִיב "שֶׁרֹּאשִׁי נִמְלָא טָל קְוֻצּוֹתַי רְסִיסֵי לָיְלָה" (שיר השירים ה, ב). דְּהָא מוֹחָא מָלְיָא לְרֵישָׁא. וּלְבָתַר מֵהַהוּא מוֹחָא נָפְקִין טִפִּין לְמַאן דְּאִתְחֲזֵי מִגּוֹ שַׂעֲרִין אִלֵּין. וּבְהוּ אִתְתַּקַּן מָאן דְּאִתְחֲזֵי לְאִתְתַּקְּנָא לְנַטְּלָא בָּתַר הָכִי נְהִירוּ דְּאִצְטְרִיךְ לְאַזְּנָא עָלְמָא. כְּגַוְנָא דָּא לְעֵילָא מִגּוֹ נִימִין אִלֵּין נְהִירוּ דְּחָכְמְתָא נָפִיק כְּגַוְנָא דָּא לְאַתְקָנָא מָאן דְּאִתְחֲזֵי לְאִתְתַּקְּנָא. אֲבָל מְזוֹנָא דְּאִתְחֲזֵי, לָא נָפִיק אֶלָּא מֵאִינּוּן תִּיקּוּנִין יָקִּירִין דְּסַחֲרִין לְסִטְרָא דְּאַנְפִּין כַּמָּה דְּאִתְּמָר. בְּגִין כָּךְ כֹּלָּא לְדַרְגֵּיהּ אִצְטְרִיךְ.

קישור ישיר לדף תיקוני זוהר תניינא עם ביאור נופת צופים