תיקון גילוי היחוד – הדף היומי כ"ג באייר

תיקון גילוי היחוד – הדף היומי כ"ג באייר

תיקוני זוהר רשב"י  – רישא.

(דף צה ע"ב) דְּאָדָם וְאִתְּתֵיהּ אִתְבְּרִיאוּ בְּדִיּוֹקְנָא דְקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא וּשְׁכִינְתֵּיהּ, וּבְגִין דָּא חוֹבָא דְאָדָם הֲוָה תַלְיָא בְּעַמּוּדָא דְאֶמְצָעִיתָא, וְחוֹבָה דְחַוָּה בִּשְׁכִינְתָּא, וּבְגִין דָּא "מַה זֹּאת עָשִׂית" (שם ג, יג), לְזֹאת עָשִׂית וַדַּאי, וְחוֹבָא דָא גָרַם דְּנָחְתַת שְׁכִינְתָּא בְגָלוּתָא, דַהֲווֹ יִשְׂרָאֵל עָבְדִין מַעֲשֵׂה אֲבוֹתֵיהֶם, וּבְגִין דָּא אָמַר "וְאַף גַּם זֹאת בִּהְיוֹתָם בְּאֶרֶץ אֹיְבֵיהֶם לֹא מְאַסְתִּים וְלֹא גְעַלְתִּים" (ויקרא כו, מד) וְכוּ', וּבָהּ אָמַר דָּוִד "אִם תַּחֲנֶה עָלַי מַחֲנֶה לֹא יִירָא לִבִּי" (תהילים כז, ג) וְגוֹ', "בְּזֹאת אֲנִי בוֹטֵחַ" (שם) וְגוֹ', דָּא אִתְּמַר בְּמִלְחֶמֶת גּוֹג וּמָגוֹג, וּמָאן גָּרִים לְמֶהֱוִי אִיהוּ נָטִיר בָּהּ? בְּגִין דַּעֲלֵיהּ אִתְּמַר ""אִם אֶתֵּן שְׁנַת לְעֵינָי לְעַפְעַפַּי תְּנוּמָה: עַד אֶמְצָא מָקוֹם לַיהֹוָה" (תהלים קלב, ד-ה) וְגוֹ'.
וְהַאי אִיהִי חָכְמַת שְׁלֹמֹה, וַעֲלָהּ אִתְּמַר "וְחָכְמַת הַמִּסְכֵּן בְּזוּיָה" (קהלת ט, טז), וַעֲלָהּ אִתְּמַר "כִּי מְכַבְּדַי אֲכַבֵּד וּבֹזַי יֵקָלּוּ" (שמואל א, ב, ל), כַּד נָחִית שְׁלֹמֹה מִמַּלְכוּתֵיהּ הֲוָה חָכְמָה דִילֵיהּ בְּזוּיָה בְּעֵינֵי שַׁטְיָין, וְכַד אִסְתַּלַּק בְּמַלְכוּתֵיהּ אִתְּמַר בֵּיהּ "וַתֵּרֶב חָכְמַת שְׁלֹמֹה" (מלכים א, ה, י), דְאִתְרַבִּיאַת עַד דִּמְטָאת לְהַאי אֲתַר דְּאִתְנְטִילַת מִתַּמָּן, לַאֲתַר דְּחָכְמָה עִלָּאָה, דְאִיהִי חָכְמָה בְּרֵישָׁא, וְאִיהִי חָכְמָה בַסּוֹף, וְאִיהִי תּוֹרָה בְּאֶמְצָעִיתָא, בְּעַמּוּדָא דְאֶמְצָעִיתָא תּוֹרַת אֱמֶת, לְעֵילָא תּוֹרַת חָכָם, לְתַתָּא חָכְמַת שְׁלֹמֹה, וּבְגִין דָּא מִסִּטְרָא דִשְׁלֹמֹה אִתְּמַר "וְחָכְמַת הַמִּסְכֵּן בְּזוּיָה" (קהלת ט, טז), דִּנְחִיתַת בֵּיהּ, וּסְלִיקַת בֵּיהּ, כְּמָה דְאִתְּמַר בֵּיהּ "וַתֵּרֶב חָכְמַת שְׁלֹמֹה מֵחָכְמַת כָּל בְּנֵי קֶדֶם" (מלכים א, ה, י). אבל בְּחַיָּיבַיָּא מַה כְּתִיב בְּהוּ, "נְתָנַנִי אֲדֹנָי בִּידֵי לֹא אוּכַל קוּם" (איכה א, יד), "נָפְלָה לֹא תוֹסִיף קוּם" (עמוס ה, ב), וְאַף עַל פִּי דְלֵית לָהּ רְשׁוּ לְמֵיקַם מִגַּרְמָהּ, קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא יוֹקִים לָהּ, כְּמָה דְאַתְּ אָמַר "בַּיּוֹם הַהוּא אָקִים אֶת סֻכַּת דָּוִיד הַנֹּפֶלֶת" (עמוס ט, יא), וּמָאן גָּרִים דְּנָחְתַת לָהּ מֵאַתְרָהּ? דָּא נָחָשׁ, כְּמָה דְאַתְּ אָמֵר "וַיֹּאמֶר יְהֹוָה אֱלֹהִים אֶל הַנָּחָשׁ כִּי עָשִׂיתָ זֹּאת" (בראשית ג, יד), דְּאִיהִי שְׁכִינְתָּא, דְּגָרְמַת דְּאִשְׁתַּכְּחַת יַבָּשָׁה וְנָפְלַת מֵאַתְרָהּ, "אָרוּר אַתָּה מִכָּל הַבְּהֵמָה" (שם) וְגוֹ', לַיִיט לֵיהּ דְּלָא יְהֵא לֵיהּ מַלְכִין וְשַׁלִּיטִין עַל מַה דְּסָמִיךְ, דְּאִינוּן רַגְלוֹי וִידוֹי דְּקָצִיץ לוֹן, כְּמָה דְאִיהוּ גְרִים קִצּוּץ וּפֵרוּד לְעֵילָא, וּבְגִין דָּא "עַל גְּחֹנְךָ תֵלֵךְ וְעָפָר תֹּאכַל כָּל יְמֵי חַיֶּיךָ" (שם), וְדָא אִיהוּ דְאָמַר יִצְחָק לְעֵשָׂו "מִשְׁמַנֵּי הָאָרֶץ יִהְיֶה מוֹשָׁבֶךָ" (בראשית כז, לט).
עֵשֶׂר לְוָטַיָּא לַיִיט לְחִוְיָא, בְּגִין דְּגָרִים דְּאִתְפַּרַשׁ שְׁכִינְתָּא דְאִיהִי עֲשִׂירָאָה מִבַּעְלָהּ, וְעֵשֶׂר לְאָדָם, וְעֵשֶׂר לְחַוָּה, וְתִשְׁעָה לְאַרְעָא, דְחָבַאת לַצַּדִּיק דְּאִיהוּ תְשִׁיעָאָה, כֻּלְּהוּ חָאבוּ לַעֲשִׂירָאָה, וְאַרְעָא לַצַּדִּיק, וּמִמַּאי חָאבַת לַצַּדִּיק? דְּהָא "בַּעֲבוּרֶךָ" (בראשית ג, יז) אָמַר לְאָדָם, וְעוֹד בְּגִין אָדָם לַיִּיט לְאַרְעָא דְּאִתְנְטִיל מִינָהּ, הֲדָא הוּא דִכְתִיב "וַיִּיצֶר יְהֹוָה אֱלֹהִים אֶת הָאָדָם עָפָר מִן הָאֲדָמָה" (בראשית ב, ז), אִם כֵּן מַה חָבַאת לַצַּדִּיק דְּאִיהוּ תְשִׁיעָאָה?
אֶלָּא בְּגִין דְּאִתְּמַר בָּהּ "וַיַּצְמַח יְהֹוָה אֱלֹהִים מִן הָאֲדָמָה כָּל עֵץ נֶחְמָד לְמַרְאֶה וְטוֹב לְמַאֲכָל וְעֵץ הַחַיִּים בְּתוֹךְ הַגָּן וְעֵץ הַדַּעַת טוֹב וָרָע" (בראשית, ב, ט), וַהֲוָה לֵיהּ רְשׁוּ לְמִמְחָא בִידָא דְאָדָם דְּלָא יֵכוּל מֵאִילָנָא דְמוֹתָא, וְלָא מָחַאת, בְּגִין דָּא אָמַר "בַּעֲבוּרֶךָ" (בראשית ג, יז).

 

תיקוני זוהר תניינא רמח"ל  – סופא.

וְהַהִיא עִלָּאָה חֲדָשָׁה מַמָּשׁ, אִיהִי סְתִימָא י' וַדַּאי, וְלָא אִתְגַּלִיאַת אֶלָּא לְזִמְנָא דְּאָתֵי דִּכְתִיב "כִּי מָלְאָה הָאָרֶץ דֵּעָה אֶת יְהֹוָה" (ישעיהו יא, ט), דָּא שְׁמָא שְׁלִים יְהֹוָה. דְּבִשְׁאָר זִימְנֵי לָא הֲוָה לְהוּ הַשָּׂגָה אֶלָּא בְּהו"ה. אֲבָל בְּהַהוּא זִמְנָא, "דֵּעָה אֶת יְהֹוָה כַּמַּיִם לַיָּם מְכַסִּים" (ישעיהו יא, ט), דָּא רָזָא דְּתוֹרָה חֲדָשָׁה דְּאִתְּמָר. וְרָזָא דָּא "כָּל הַנְּחָלִים הֹלְכִים אֶל הַיָּם" (קהלת א, ז) וְכוּ' דְּהָא חַדְתּוּתָא אִשְׁתְּכַח תָּדִיר, וְכַמָּה דְּנָחִית מִלְעֵילָּא הָכִי נָגִיד לְתַתָּא, דִּכְתִיב "וְהַיָּם אֵינֶנּוּ מָלֵא" (קהלת א, ז). בְּגִין כָּךְ חֲדָשָׁה אִשְׁתַּכְּחַת תָּדִיר, דִּכְתִיב "אֶל מְקוֹם שֶׁהַנְּחָלִים הֹלְכִים" (קהלת א, ז) וְכוּ'.

ה', אִלֵּין ה' חוּמְשֵׁי תּוֹרָה מִסִּטְרָא דְּבִינָה. וְאִית בִּינָה וְאִית תְּבוּנָה וְדָא ה"ה, וְדָא תּוֹרָה וּמִשְׁנֶה תּוֹרָה. וְעִם כָּל דָּא לָא מִתְפָּרְשָׁן דְּהָא כֹּלָּא חַד. ו' אִלֵּין שִׁית סִדְרֵי מִשְׁנָה, וְהָכָא לֵית אַפְרָשׁוּתָא דְּכֹלָּא גּוּפָא חַד. ה' דָּא גְּמָרָא. וְאִית גְּמָרָא יְרוּשַׁלְמִית מִסִּטְרָא דִּלֵאָה, מִסִּטְרָא דְּה' עִלָּאָה. וּגְמָרָא בַּבְלִית מִסִּטְרָא דְּרָחֵל, ה' תַּתָּאָה. וְרָזָא דְּמִלָּה ה"ה. וּגְמָרָא, גְּמַר סוֹף פָּסוּק. בָּהּ יִתְפַּסְּקוּן עֲמָלֵקִים מֵעָלְמָא. דְּהַשְׁתָּא כְּתִיב "וַיַּעֲבִדוּ מִצְרַיִם אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּפָרֶךְ" (שמות א, יג) אִלֵּין עֵרֶב רַב דְּנָפְקוּ מִמִּצְרַיִם, דְּגָרְמִין לְהוּ לְיִשְׂרָאֵל לְאִשְׁתַּעְבְּדָא בְּפוּלְחָנָא קַּשְׁיָא, בְּחֹמֶר בְּקַל וָחֹמֶר וּבְכָל פִּלְפּוּלָא דִּגְמָרָא וַדַּאי. אֲבָל כַּד אִלֵּין יִתְפַּסְּקוּן מֵעָלְמָא כֹּלָּא בְּנַיְיחָא יְהֵא.

וְאִית קוּשְׁיַין מִסִּטְרָא דְּדִינָא, דְּאִצְטְרִיךְ לְזָרְקָא לוֹן. דְּהָא סִטְרָא אַחֲרָא לְכַמָּה סִטְרִין אִתְּתַּקְּפַת לְאִתְדַּבְּקָא, וְאִצְטְרִיךְ לְאִתְתַּקְּפָא לְקִבְלַהּ וּלְזָרְקָא לַהּ, עַד דִּנְהוֹרָא יִתְגַּלֵּי. וּלְזִימְנִין אִית קוּשְׁיָא דְּלָא אִשְׁתְּכַח לַהּ פֵּירוּקָא, עַד דְּיֵיתֵי הַהוּא דְּאִתְּמָר בֵּיהּ 'הֲלָכָה כְּמוֹתוֹ', וְדָא שְׁכִינְתָּא דְּאִתְמַסְּרַת לֵיהּ, כַּמָּה דְּאָמַר "וּמִמִּדְבָּר מַתָּנָה" (במדבר כא, יח) וּכְדֵין אָסִיק שְׁמַעְתָּא אַלִּיבָּא דְּהִלְכְתָא. וְאִית קוּשְׁיָא דְּאִצְטְרִיךְ לְאַקְשׁוּיֵי לַהּ בְּגִין תֵּירוּצָא. וְדָא מָאן דְּאַקְדִים לְגַבֵּי חִוְיָא לְתָרְכָא לֵיהּ, כַּמָּה דְּאָמַר "קוּמָה יְהֹוָה קַדְּמָה פָנָיו הַכְרִיעֵהוּ" (תהלים יז, יג). וְאִית קוּשְׁיָא דְּאִתְּמָר בָּהּ וּלְטַעֲמִיךְ, כְּגוֹן "הִתְקוֹשְׁשׁוּ וָקוֹשּׁוּ" (צפניה ב, א) 'קְשֹׁט עַצְמְךָ וְאַחַר כָּךְ קְשֹׁט אֶת אֲחֵרִים' (ב"מ קז). דְּחִוְּיָא רַמָּאָה אַחֲזֵי גַּרְמֵיהּ בַּאֲתַר חַד, וּכָמִין בַּאֲתַר אַחֲרָא, וְאִצְטְרִיךְ לְתָרְכָא לֵיהּ מִכְלָא. וְאִית קוּשְׁיָא דְּאִתְּמָר בָּהּ – קַּשְׁיָא, בְּגִין דְּלָא אִשְׁתְּכַח חֵילָא לְמִפְרַק לַהּ, עַד דְּיֵיתֵי הַהוּא דַּהֲלָכָה כְּמוֹתוֹ.

וְאִית דְּאִתְּמָר בֵּיהּ תֵּיקוֹ, וְדָא תִּ'שְׁבִּי יְ'תָרֵץ קֻ'שְׁיוֹת וַ'הֲוָיוֹת, דְּלֵית לַהּ פֵּירוּקָא אֶלָּא לְזִמְנָא דְּאָתֵי, בְּזִמְנָא דְּאִתְּמָר 'אֵין אֵלִיָּהוּ בָּא אֶלָּא לַעֲשׂוֹת שָׁלוֹם בָּעוֹלָם' (עדיות ח, ז). דְּאֵלִיָּהוּ אִתְּמָר לֵיהּ "הִנְנִי נֹתֵן לוֹ אֶת בְּרִיתִי שָׁלוֹם" (במדבר כה, יב) וְדָא שְׁכִינְתָּא. וּבְגִין כָּךְ בֵּיהּ תַּלְיָין כָּל פֵּירוּקִין לְזִמְנָא דְּאָתֵי.

 

קישור ישיר לדף בזוהר תניינא עם ביאור נופת צופים