תיקון גילוי היחוד – הדף היומי כ"ג במרחשון

י״ט במרחשון תשע״ז (נובמבר 20, 2016) Off By מערכת קהילת הרמח"ל

תיקון גילוי היחוד – הדף היומי כ"ג בחשון

תיקוני זוהר רשב"י  – רישא.

דְּאִינוּן בְּתוּלוֹת אַחֲרֶיהָ רֵעוֹתֶיהָ, דְּקָא אַתְיָיאן עִמָּהּ, וְכַמָּה מַלְאָכִים מְמַנָּן וּמְשַׁמְּשִׁין דִּלְהוֹן קָא אַתְיָיאן עִמְּהוֹן, דְּאִינוּן שַׁבְעִין, דְּתַלְיָין מִן זָכוֹר וְשָׁמוֹר, וְדָא אִיהוּ וַיְכֻלּ"וּ, כְּלִיל שַׁבְעִין וּתְרֵין, וְאִתְקְרִיאוּ אִלֵּין נְפָשׁוֹת אוּשְׁפִּזִּין, בְּגִין דְּלָא שַׁרְיָיאן בְּיִשְׂרָאֵל אֶלָּא בְּיוֹם הַשַּׁבָּת, וְכַד נָפִיק שַׁבָּת כֻּלְּהוּ חָזְרִין לְאַתְרַיְיהוּ.
וְנִשְׁמָתִין דְּאִינוּן מִסִּטְרָא דִשְׁכִינְתָּא עִלָּאָה אִתְקְרִיאוּ אֶפְרוֹחִין, וְנַפְשִׁין מִסִּטְרָא דִשְׁכִינְתָּא תַּתָּאָה אִקְרוּן בֵּיצִים, וְדָא אִיהוּ רָזָא דְ'הַפּוֹרֵס סֻכַּת שָׁלוֹם עָלֵינוּ', אִימָּא עִלָּאָה דְאִיהִי סֻכַּת שָׁלוֹם דִּמְסַכֵךְ עֲלַיְיהוּ, וְשָׁלוֹם עִמָּהּ, דְּאִתְּמַר בֵּיהּ "הִנְנִי נֹתֵן לוֹ אֶת בְּרִיתִי שָׁלוֹם" (במדבר כה, יב), וְאִית סוּכָּה לְתַתָּא כ"ו ה"ס דְּאִיהוּ יאהדונה"י, סוּכַּת שָׁלוֹם, כּוֹ"ס, ת' דְּאִיהוּ תִפְאֶרֶת.
(דף כג ע"א) בְּהַהוּא זִמְנָא יְהוֹן בְּנִין בִּרְשׁוּתָא דְקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא, וְקָלָא נָפִיק וְיֵימָא "לֹא תִקַּח הָאֵם עַל הַבָּנִים" (דברים כב, ו), מִיָּד דְּנָפִיק "זָכוֹר" "וְשָׁמוֹר" דְּשַׁבָּת, וְיֵיתֵי לֵילְיָא דְיוֹמָא קַמָּא דְשַׁבַּתָּא, קָלָא תִּנְיָינָא נָפִיק "שַׁלֵּחַ תְּשַׁלַּח".
וְתוּ "כִּי יִקָּרֵא קַן צִפּוֹר לְפָנֶיךָ" (דברים כב, ו), דָּא סוּכָּה דְאִיהִי אִימָּא עִלָּאָה, "בְּכָל עֵץ" (שם), הֲדָא הוּא דִכְתִיב "וּלְקַחְתֶּם לָכֶם בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן פְּרִי עֵץ הָדָר" (ויקרא כג, מ), "אֶפְרוֹחִים" אִלֵּין שִׁבְעַת יְמֵי הַסֻּכּוֹת, "אוֹ בֵּיצִים" דִּבְהוֹן עָבְדִין שֶׁבַע הַקָּפוֹת, וְרָזָא דְמִלָּה "נְקֵבָה תְּסוֹבֵב גָּבֶר" (ירמיהו לא, כא).
פְּרִי עֵץ הָדָר אִימָּא תַּתָּאָה, עֵץ אִיהוּ לוּלָ"ב, ל"ו ל"ב נְתִיבוֹת, דְּאִיהוּ אֶתְרוֹג, וְצָרִיךְ לְנַעְנָעָא בֵּיהּ לְשִׁית סִטְרִין, אַרְבַּע רוּחִין וְעִילָא וְתַתָּא, לְאַתְעָרָא עֲלֵיהּ ו', וּתְלַת נִעְנוּעִין לְכָל סִטְרָא סָלְקִין חַ"י, וְצָרִיךְ אַרְבַּע זִמְנִין חַ"י, חַד בִּנְטִילַת לוּלָב, וּתְּרֵין בְּ"אָנָא יְהֹוָה", תְּרֵין אָחֳרָנִין בְּ"הוֹדוּ לַיהֹוָה" תְּחִלָּה וָסוֹף, וּבְאִלֵּין נִעְנוּעִין אִינוּן מַשְׁפִּילִין מֵעֵילָּא לְתַתָּא לְשִׁבְעִין וּתְרֵין אוּמִין, וּלְבָתַר דְּנָצְחֵי לוֹן אָמְרֵי 'אֲנִ"י וָה"וּ הוֹשִׁיעָה נָא' תְּרֵין זִמְנִין, דְּאִינוּן וָא"ו מִן ו'הו אֲ'נִי ו'הו, מִן וַיִּסַּ"ע וַיָּבֹ"א וַיֵּ"ט, וּבְהַהוּא זִמְנָא "לֹא תִקַּח הָאֵם עַל הַבָּנִים" (דברים כב, ו).
בֵּיצִים אִינוּן מִסִּטְרָא דְאוֹפַנִים, אֶפְרוֹחִים מִסִּטְרָא דְנַעַר מטטרו"ן, בָּנִים מִסִּטְרָא דְכָרְסַיָּא דְאִיהִי סֻכַּת שָׁלוֹם, דְּאִיהִי קִנָּא דִשְׁכִינְתָּא, דְּאִימָּא עִלָּאָה מְקַנְנָא בְּכָרְסַיָּא בִּתְלַת סְפִירָן עִלָּאִין, עַמּוּדָא דְאֶמְצָעִיתָא כְּלִיל שִׁית סְפִירָן, מְקַנְנָן בִּמְטַטְרוֹ"ן, אִימָּא תַּתָּאָה מְקַנְנָא בְּאוֹפַן, דְּאִתְּמַר בֵּיהּ "וְהִנֵּה אוֹפַן אֶחָד בָּאָרֶץ" (יחזקאל א, טו).
וְעוֹד שְׁכִינְתָּא מִסִּטְרָא דְכָרְסַיָּא אִתְקְרִיאַת נֶשֶׁר, וּמִסִּטְרָא דְנַעַר יוֹנָה, וּמִסִּטְרָא דְאוֹפַן צִפּוֹר, וּשְׁכִינְתָּא "דְּמוּת אָדָם לָהֵנָּה" (יחזקאל א, ה).
וְעוֹד "שַׁלֵּחַ תְּשַׁלַּח", תָּא חֲזִי מַלְאָכָא אִית דִּמְמַנָּא עַל עוֹפִין, דְּאִינוּן נַפְשִׁין דְּאִתְקְרִיאוּ צִפָּרִין, וְסַנְדַּלְפוֹ"ן שְׁמֵיהּ, וּבְזִמְנָא דְיִשְׂרָאֵל מְקַיְימֵי הַאי פִּקּוּדָא, וְאָזְלַת אִימָּא מִתְתַּרְכָא, וּבְנִין צָוְוחִין, אִיהוּ אוֹלִיף זְכוּ עַל עוֹפִין דִּילֵיהּ, וְיֵימָא לְקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא, וְהָא כְּתִיב בָּךְ "וְרַחֲמָיו עַל כָּל מַעֲשָׂיו" (תהלים קמה, ט), אַמַּאי גְּזִירַת עַל הַאי עוֹפָא דְאִתְתַּרְכַת מִקִּינָהּ, וְכֵן מטטרו"ן אוֹלִיף זְכוּ עַל עוֹפִין דִּילֵיהּ, דְּאִינוּן רוּחִין דְּפָרְחִין בִּבְנֵי נָשָׁא, דְּמִכָּרְסַיָּא אִינוּן נִשְׁמָתִין, וּמֵהַאי חַיָּה רוּחִין, וּמֵאוֹפַן נַפְשִׁין, וְאִינוּן בִּבְרִיאָה יְצִירָה עֲשִׂיָּה.

תיקוני זוהר תניינא רמח"ל  – סופא.

תִּקּוּנֵי זֹהַר תִּנְיָינָא – תִּקּוּנָא תַּמְנֵי סְרֵי

"וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה" אִלֵּין ה' סְפָרִין דְּאוֹרַיְתָא, דְּאִינוּן ה' זִמְנִין אוֹר דְּעוּבָדָא דִּבְּרֵאשִׁית. וְהָכָא רָזָא טָמִיר דְּעֵילָּא עַל כֹּלָּא אִשְׁתְּכַח הַהוּא סָתִים דְּלָא אִשְׁתְּמוֹדָע אֲתַר לָא גַּוָּון כְּלָל, וְאִקְרֵי אֲוִיר. מַאי אֲוִיר? אוֹר י'. דְּכַד שָׁארוּ מִילִין לְאִתְפַּשְׁטָא, נָפַק אוֹר בִּסְטַר חַד, וְי' בִּסְטַר חַד, וְאִשְׁתְּמוֹדָע דְּכֹלָּא אִתְכְּלִיל לְעֵילָא בְּהַהוּא אֲוִיר דְּלָא אִתְּפַס. הַהִיא י' אַטְמָרַת בְּחַד הֵיכְלָא דְּנָפִיק מִגּוֹ הַהוּא אוֹר קַדְמָאָה. וְי' רָזָא דִּנְקוּדָּה דָּא מָדִיד מְשִׁיחָן בְּה' דְּאִתְּמָר בְּהוּ "מִי מָדַד בְּשָׁעֳלוֹ מַיִם" (ישעיהו מ, יב) וְכוּ'. וְכֹלָּא מֵחֵילָא דְּאוֹר נָטַל לְהוּ. בְּגִין כָּךְ ה' אוֹר אִינוּן. וְאִינּוּן ה' אָ אֵ אִ אֹ אֻ.

אֲבָל תָּא חֲזֵי, כֵּיוָן דְּאִתְגַּלִיאוּ אוֹר י', מִיָּד אִתְמְשָׁחוּ מְשִׁיחָן לְסִטְרַיְיהוּ ה' וַדַּאי, וְאוֹר י' בִּתְרֵין אִשְׁתַּכְחוּ דְּאִינוּן אַבָּא וְאִימָּא. ה' אוֹר אִלֵּין אִתְגַּלְגַּלוּ מִדַּרְגָּא לְדַרְגָּא. מָאן נַטִּיל לוֹן? אֶלָּא ה"א נָטִיל לוֹן, וְאִינּוּן ה' חוּמְשֵׁי תּוֹרָה, שְׁתִיתָאָה סֵפֶר דְּכָלִיל לוֹן. וְאִלֵּין ה', אִינוּן דְּנָחְתִין מִדַּרְגָּא לְדַרְגָּא עַד דְּקַיְּימִין בְּאַתְרַיְיהוּ. בְּגִין כָּךְ "מִי מָדַד בְּשָׁעֳלוֹ" (ישעיהו מ, יב) וְכוּ'. וְאִיהוּ לְעֵילָא וְאִיהוּ לְתַתָּא. שְׁבִיעָאָה, תּוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה שְׁכִינְתָּא נְטָלַת, אִשְׁתְּכַח כֹּלָּא מִמְּקוֹרָא חֲדָא נָפִיק וְאִתְפַּשַּׁט לְסִטְרֵיהּ וַדַּאי. אֲבָל אוֹר י' שָׁרְשָׁא דְּכֹלָּא אִשְׁתְּרַשׁ בַּאֲוִיר בִּכְלָלָא חַד, וְאִתְקַיַּים בְּאַתְרֵיהּ לְבַר. בְּאָן אֲתַר אִתְגַּלֵּי? אֶלָּא לְתַתָּא בְּאִינוּן תְּרֵין בְּנִין. וּנְקֻדָּה לְתַתָּא אַשְׁלִימַת כֹּלָּא לַעֲשָׂרָה, עַד דְּסָלְקִין בָּהּ לְמ'. וְאִינּוּן מ' סְאָה דְּמִקְוֶה וְאִתְּמָר.

תָּא חֲזֵי, "וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה" (דברים לד, יב) אִלֵּין ה' אֶצְבְּעָן דְּיָדָא, ה' חוּמְשֵׁי תּוֹרָה. הַחֲזָקָה, "מִימִינוֹ אֵשְׁדָּת לָמוֹ" (דברים לג, ב). "וּלְכָל הַמּוֹרָא" דָּא שִׁיתָּא סִדְרֵי מִשְׁנָה, לָקֳבֵל ה' חוּמְשֵׁי תּוֹרָה וְסֵפֶר דְּכָלִיל לוֹן. "הַגָּדוֹל" דָּא גְּמָרָא, דָּא "הַיָּם גָּדוֹל וּרְחַב יָדָיִם" (תהלים קד, כה). דְּבַמִּשְׁנָה אִתְכְּלִיל כֹּלָּא כְּגַוְנָא דִּלְעֵילָא, וּבַגְּמָרָא כֹּלָּא לְסִטְרֵיהּ אִתְפַּשַּׁט, לִימִינָא וְלִשְׂמָאלָא וּלְכֻלְּהוּ סִטְרִין כִּדְקָא יָאוּת. וּגְמָרָא אִיהִי גְּמַר מִצְוָה, מִסִּטְרָא דִּשְׁכִינְתָּא וַדַּאי.

וְהָא רַעֲיָא מְהֵימְנָא אָתֵי פָּתַח וְאָמַר, ר' ר' וַדַּאי ה' חוּמְשֵׁי תּוֹרָה מִסִּטְרָא דְּה' עִלָּאָה. שִׁיתָּא סִדְרֵי מִשְׁנָה מִסִּטְרָא דְּו'. גְּמָרָא מִסִּטְרָא דְּה' תַּתָּאָה. י' אִיהִי תּוֹרָה חֲדָשָׁה דְּאִתְּמָר בָּהּ "כִּי תוֹרָה" חֲדָשָׁה "מֵאִתִּי תֵצֵא" (ישעיהו נא, ד. ויק"ר פי"ג) וְדָא תּוֹרָה דַּאֲצִילוּת דִּקְיָימַת בְּצֵרוּפֵי רָזִין עִלָּאִין דְּעִלָּאִין. וְדָא חֲדָשָׁה, דְּאִתְחַדְּשַׁת תָּדִיר, מֵהַהוּא דְּאִתְּמָר בֵּיהּ 'הַמְחַדֵּשׁ בְּטוּבוֹ בְּכָל יוֹם תָּמִיד' וְכוּ', דְּהָא נְהוֹרִין מִתְחַדְּשִׁין תָּדִיר.

וּבְגִינֵה אִתְּמָר 'לְעוֹלָם יִהְיוּ דִּבְרֵי תּוֹרָה בְּעֵינֶיךָ כַּחֲדָשִׁים'. אֲבָל לְתַתָּא "מַה שֶּׁהָיָה הוּא שֶׁיִּהְיֶה" (קהלת א, ט) וְכוּ' "וְאֵין כָּל חָדָשׁ תַּחַת הַשָּׁמֶשׁ" (קהלת א, ט). דְּהָא מַאי דְּאִתְעָבִיד, אִתְגַּלְגַּל בְּצֵירוּפוֹי וְנָפִיק לְתַתָּא.

קישור ישיר לדף בזוהר תניינא