תיקון גילוי היחוד – הדף היומי כ"ד בכסלו

ו׳ בכסלו תשע״ז (דצמבר 6, 2016) Off By מערכת קהילת הרמח"ל

תיקון גילוי היחוד – הדף היומי כ"ד בכסלו

תיקוני זוהר רשב"י  – רישא.

הֵ"א אִינוּן שִׁית כֹּכְבֵי לֶכֶת, ה' כֹּכָבָא שְׁבִיעָאָה, ו"ו תְּרֵין עֲשַׂר מַזָּלוֹת, דְּכָל מַזָּל אִתְקְרֵי אוֹת, וְאִיהוּ מְמַנָּא עַל כָּל שַׁעֲתָא דִתְרֵין עֲשַׂר שַׁעֲתִּין, כָּל נָבִיא אִית לֵיהּ מַזָּלֵיהּ וְשַׁעְתֵּיהּ, וּכְפוּם הַהוּא מַזָּל, וּכְפוּם פְּעוּלָה דִילֵיהּ, הָכִי אִתְגַּלְיָיא לֵיהּ אוֹת מִן וָא"ו, דִּתְרֵין עֲשַׂר מַזָּלוֹת מְמַנָּן עַל תְּרֵין עֲשַׂר שַׁעֲתִּין, וְעַל תְּרֵין עֲשַׂר יַרְחִין.

וְאִלֵּין מַזָּלוֹת מִתַּמָּן הֲווֹ יָרְתִין תְּרֵין עֲשַׂר שִׁבְטִין נִשְׁמָתִין דִּלְהוֹן, וְאִית מִסִּטְרָא אָחֳרָא תְּרֵין עֲשַׂר, דְּאִתְּמַר בְּהוֹן "שְׁנֵים עָשָׂר נְשִׂיאִם לְאֻמֹּתָם" (בראשית כה, טז) דְּאִינוּן אִתְקְרִיאוּ טָלֶה שׁוֹר תְּאוֹמִים סַרְטָן וְגוֹ', דָּא כְגַוְונָא דְּדָא עָבַד קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא.

שִׁית מַזָּלוֹת אִינוּן מֵעֵילָּא לְתַתָּא מֵחֶסֶד וְעַד יְסוֹד, וְשִׁית מִתַּתָּא לְעֵילָא מִיסוֹד וְעַד חֶסֶד, מִסִּטְרָא דְמַלְכוּת אִתְקְרִיאוּ שִׁבְעָה כֹּכְבֵי לֶכֶת, מִשְּׁכִינְתָא עַד חֶסֶד, וּכְפוּם פְּעוּלָה דְהַהִיא סְפִירָה הָכִי אִתְגַּלְיָיא אוֹת, אוֹת מִסִּטְרָא דְחֶסֶד אִיהוּ רַחֲמֵי, אוֹת מִסִּטְרָא דִגְבוּרָה אִיהוּ דִינָא, וְאַחֲזֵי עַל קָטוֹלָא דְחַיָּיבַיָּא, וּשְׁפִיכוּ דִדְמָא, וְאַחֲזֵי בְצַדִּיקַיָּיא דַם דִּבְעִירָן, לְמֵיכַל בְּחֶדְוָה וְעֹנֶג דְּמַאֲכָלִין בְּחָתָן וְכַלָּה, וּבִשְׁפִיכוּ דִדְמָא דְקָרְבָּנִין, הֲדָא הוּא דִכְתִיב "וְזָבַחְתָּ עָלָיו אֶת עֹלֹתֶיךָ" (שמות כ, כ) וְכוּ', וַעֲלַיְיהוּ אִתְּמַר 'אֵיזֶהוּ מְקוֹמָן שֶׁל זְבָחִים שְׁחִיטָתָן בַּצָּפוֹן', וְעוֹד אַחֲזֵי בְצַדִּיקַיָּיא דַם בְּרִית, דְּאִתְּמַר בָּהּ "וָאֹמַר לָךְ בְּדָמַיִךְ חֲיִי וָאֹמַר לָךְ בְּדָמַיִךְ חֲיִי" (יחזקאל טז, ו).

מִסִּטְרָא דְעַמּוּדָא דְאֶמְצָעִיתָא אִיהוּ אוֹת תָּלוּי – אָרוּךְ, אִם זַכְוָון עוֹבָדִין דְּעָלְמָא מַטֶּה כְּלַפֵּי חֶסֶד, וְאִם לַאו כְּלַפֵּי דִינָא, וְהָכִי אִינוּן תְּלַת אָחֳרָנִין כְּגַוְונָא דָא, וּלְחַכִּימַיָּא בִרְמִיזָא.
הָא אִלֵּין נָפְקִין, הָא אָחֳרָנִין דָּפְקִין לְפִתְחָא מִסִּטְרָא דְקֶשֶׁת, דְּאִיהוּ אוּף הָכִי אוֹת בְּרִית, דְּאִתְּמַר בֵּיהּ "כְּמַרְאֵה הַקֶּשֶׁת אֲשֶׁר יִהְיֶה בֶעָנָן בְּיוֹם הַגֶּשֶׁם, כֵּן מַרְאֵה הַנֹּגַהּ סָבִיב, הוּא מַרְאֵה דְּמוּת כְּבוֹד יְהֹוָה וָאֶרְאֶה וָאֶפֹּל עַל פָּנַי, וָאֶשְׁמַע קוֹל מְדַבֵּר" (יחזקאל א, כח), וְאַמַּאי הוּא נְפִיל עַל אַנְפּוֹי? בְּגִין דַּאֲסִיר לְאִסְתַּכְּלָא בַקֶּשֶׁת.

אָמַר רַבִּי אֶלְעָזָר, אַבָּא וְאַמַּאי אַסִּיר לְאִסְתַּכְּלָא בַקֶּשֶׁת? אָמַר לֵיהּ רַבִּי שִׁמְעוֹן, בְּרִי בְּגִין אִינוּן קְלִיפִין דְּמִתְלַבְּשִׁין בֵּיהּ וּדְאִינוּן בֵּיהּ, דְּאִינוּן 'רוּחַ סְעָרָה' 'עָנָן גָּדוֹל' וְ'אֵשׁ מִתְלַקַּחַת' וְ'נֹגַהּ' לוֹ סָבִיב, וְדָא אִיהוּ דְחָזָא יְחֶזְקֵאל עָלָיו הַשָּׁלוֹם, דְּאָמַר "וָאֵרֶא וְהִנֵּה רוּחַ סְעָרָה בָּאָה מִן הַצָּפוֹן" (יחזקאל א, ד), דָּא קַו תֹּהוּ קְלִיפָא יְרוֹקָא דֶאֱגוֹזָא קַו יָרוֹק. "עָנָן גָּדוֹל" קְלִיפָה תִּנְיָינָא חִוְורָא דֶאֱגוֹזָא, וְדָא בֹהוּ.
"וְאֵשׁ מִתְלַקַּחַת" קְלִיפָה תְלִיתָאָה דֶאֱגוֹזָא וְדָא חֹשֶׁךְ. "וְנֹגַהּ לוֹ סָבִיב" דָּא קְלִיפָה רְבִיעָאָה דֶּאֱגוֹזָא, דְאִיהִי אִתְאַחֲדָא בְּמוֹחָא, "וּמִתּוֹכָהּ כְּעֵין הַחַשְׁמַל" (יחזקאל א, ד) דָּא מוֹחָא דֶאֱגוֹזָא, וְדָא יאהדונה"י.
וּבְרִי עַד דְּאִלֵּין קְלִיפִין דֶּאֱגוֹזָא מִתְעַבְּרִין וּמִתְתַּבְּרִין, בִּתְקִיעָה וּשְׁבָרִים וּתְרוּעָה, דִּבְהוֹן שְׁבָרִים "וְשַׁבֵּר תְּשַׁבֵּר מַצֵּבֹתֵיהֶם" (שמות כג, כד), דְּאִינוּן קְלִיפִין דֶּאֱגוֹזָא, וּבִתְרוּעָה "תְּרֹעֵם בְּשֵׁבֶט בַּרְזֶל" (תהלים ב, ט), וּבִתְקִיעָה "וְהוֹקַע אוֹתָם לַיהֹוָה" (במדבר כה, ד), דְּאִלֵּין גָּרְמוּ דְ"וַתֵּקַע כַּף יֶרֶךְ יַעֲקֹב" (בראשית לב, כו) בְּגִיד הַנָּשֶׁה, דְאִיהוּ צַדִּיק, וְאִתְפָּרַשׁ מִינָהּ שְׁכִינְתָּא, וְאִיהִי בְּגָלוּתָא, וְאִתְדַּבַּק בְּאַתְרָהָא קְלִיפָה דְּעָרְלָה דְאַפְרִיד בֵּין צַדִּיק וּשְׁכִינְתָּא, "עַל כֵּן לֹא יֹאכְלוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת גִּיד הַנָּשֶׁה" (בראשית לב, לג), עַד דְּאִתְעַבְּרַת הַאי קְלִיפָה מִתַּמָּן.

תיקוני זוהר תניינא רמח"ל  – סופא.

אֲבָל בְּזִמְנָא דְּאִתְחֲזֵי, אִימָּא אִתְּתַּקְּפַת בְּדִילַהּ, וְאִתְגַּלֵּי יַרְחָא חַד בְּגִינָהּ, וְדָא חֹדֶשׁ הָעִבּוּר. וְכֹלָּא בְּגִין נִיסָן דִּיְהֵא בְּזִמְנֵיהּ. דְּיַרְחִין מִנִּיסָן עַד תִּשְׁרֵי אִינוּן דְּנוּקְבָא, וְהָכָא אִצְטְרִיךְ שְׁמִירָה. וּמָאן נָטַר? אֶלָּא אִימָּא עִלָּאָה נְטָרַת וַדַּאי. וְרָזָא דָּא וא”ו. דְא’ טְמִירָא אִיהִי לְגוֹ מִסִּטְרָא דִּאִימָא. וּלִזְמַנִּין דְּאִתְגַּלִּיאַת, וְאִינּוּן תְּלֵיסַר. וְדָא לֵוִי מִסִּטְרָא דִּאִימָא דְּאִתְפְּרַשׁ לְפוּלְחָנָא קַדִּישָׁא לְעֵילָא, וְלָא קאים בְּחוּשְׁבָּנָא.

וְאִי תֵּימָא אַמַּאי אִקְרֵי עִבּוּר. אֶלָּא דִּבְשַׁעֲתָא [דְּאִתְעַבָּרוּ] בְּנִין בְּגוֹ אִמָּהוֹן, אִתְתְּקָפוּ בְּהַאי קִשּׁוּרָא דְּלָא לְאִתְפָּרְשָׁא מִינַּהּ, אֲבָל רָזָא סָתִים לְגוֹ וַדַּאי, דְּקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא וּשְׁכִינְתֵּיהּ כֹּלָּא נָטְלִין מֵאִמָּא, וְלָא עָבְדִין אֶלָּא כְּפוּם מַאי דְּנָטְלִין מִינַּהּ, וְדָא גִּלְגּוּל, דְּאִתְּמָר בֵּיהּ “וְהוּא מְסִבּוֹת מִתְהַפֵּךְ” (איוב לז, יב) גַּלְגַּל שֶׁחוֹזֵר, דִּאִימָא אִתְפַּשְׁטַת גּוֹ בְּנָהָא כְּנִשְׁמְתָא גּוֹ גּוּפָא, וְהָכִי אֲנִיעַת לֵיהּ לְהַהוּא גּוּפָא דְּאִיהוּ בְּנִין דִּילַהּ. אֲבָל עִבּוּר, בְּזִמְנָא דְּאִתְעַבְּרַת בְּגַוַּיְיהוּ, כְּגוֹן עִבּוּר נִשְׁמָתִין דְּאִשְׁתְּמוֹדְעַת לְאִתְחֲזָאָה. וְתָא חֲזֵי, כֻּלְהוֹ אִלֵּין מִילִין סְתִימִין אִינוּן לְעֵילָא מִסִּטְרָא דְּאִימָא וַדַּאי. וּבְגִין דָּא אוּמִין דְּעָלְמָא לָא קָיְימִין בְּהוּ וְלָא יָכְלִין לְמֵיקָם בְּהוּ. דְּדָא רָזָא סָתִים דְּאִתְמְסָר בְּרְחִימוּתָא לְיִשְׂרָאֵל, וָאָסִיר לְגַלָּאָה לֵיהּ לְאוּמִּין כְּלָל.

וְתָא חֲזֵי, הָכִי עַל סִידּוּרָא דָּא אֶסְתַּדֵּר דַּבְּרָנוּתָא דְּעָלְמָא וַדַּאי. וְהָכִי אִתְפָּרְשַׁת אוֹרָיְתָא בְּדָרְגָּהָא לְאַקָּמָא תִּיקּוּנָא. וּכְפוּם יוֹמֵי שַׁבָּת דְּאִשְׁתְּכָחוּ, הָכִי אִשְׁתַּכְחוּ פַּרְשִׁיָן. וְאִי תֵּימָא יַתִּיר אִינוּן? הָכִי אִיהוּ וַדַּאי. אֲבָל הָכָא רָזָא. פַּרְשִׁיָן מִסִּטְרָא דִּזְעֵיר אַנְפִּין, וּלְכָל פָּרַשְׁתָא רְתִיכָא אִשְׁתַּכְּחַת לְעֵילָא כִּדְקָא חֲזֵי. וּלְכָל שַׁבָּת אִשְׁתַּכְּחַת פָּרַשְׁתָא בְּרָזָא דִּילֵיהּ מַמָּשׁ. וְלִזְמַנִּין אִית תְּרֵין פָּרָשִׁיּוֹת. וְרָזָא דָּא חִיבּוּרָא דְּאִימָא דְּאִתְגַּלִּיאַת, וְאִשְׁתְּמוֹדְעַת בַּהֲדֵי בְּרָהּ. וְעִם כָּל דָּא חַד אִינוּן וְלָא מִתְפָּרְשָׁאן. וְלִזְמַנִּין מִתְפָּרְשָׁאן מִינַּיְיהוּ, בְּשַׁתָּא דְּעִיבּוּרָא וַדַּאי. דְּהָכִי אִשְׁתְּמוֹדְעַת לְעֵילָא, אִימָּא בַּהֲדֵי בְּרָהּ.

תָּא חֲזֵי, תִּיקּוּנָא דָּא קָאִים לְדַבְּרָא עָלְמָא, לְפוּם זִמְנָא דְּאִתְפְּרַשׁ בְּדַרְגוֹהִי. וְתִיקּוּנָא סָלִיק בְּיוֹמָא דְּשַׁבְּתָא בְּאִינוּן דְּסָלְקִין לְמִקְרֵי בְּאוֹרַיְתָא. וּפַחוֹת מִז’ לָא סָלְקִין. דְּהָא תִּיקּוּנָא דָּא אִצְטְרִיךְ לְתִיקּוּנָא דְּאִתְחֲזֵי בְּעָלְמָא. בְּגִין כָּךְ כֹּלָּא לְפוּם רָזִין דְּדַרְגִין בִּשְׁלִימוּ אִצְטְרִיךְ. אֲבָל בִּשְׁאָר יוֹמִין לָאו אִינוּן הָכֵי, אֶלָּא בְּאָרְחִין אָחֲרָנִין מִתְפָּרְשָׁאן רָזִין, וְלָא אִצְטְרִיךְ אֶלָּא מַאי דְּאִצְטְרִיךְ.

אֲבָל רָזָא דְּפָרְשִׁיָן בְּחוּשְׁבָּנָא דִּקְרָאֵי, לְפוּם שִׁיעוּרָא עִלָּאָה אִשְׁתָּעֲרוּ, לְפוּם צֵרוּפֵי שְׁמָהָן דְּאִצְטְרִיפוּ לְאִתְכַּלְלָא בְּהוּ כָּל בִּרְיָין וְכָל מִילִין דְּעָלְמָא וַדַּאי. וְכָל פָּרַשְׁתָא זְעִירְתָּא, כְּלָלָא חַד דְּאִינוּן צֵירוּפִין דְּתַלְיָין מַדְרְגָא חַד עִלָּאָה דְּחָבָּר לוֹן.

קישור ישיר לדף בזוהר תניינא עם ביאור נופת צופים