Skip to content

תיקון היחוד היומי

תיקוני זוהר קדמאה רשב"י - דא בשירותא

וְהָכִי רָזָא דְקַן צִפּוֹר, דְּאִתְּמַר בָּהּ "שַׁלֵּחַ תְּשַׁלַּח אֶת הָאֵם" (דברים כב, ז), וְאָזְלָא מְנַדְדָא מִן קִנָּהּ, וְ"הֶן כָּל אֵלֶּה יִפְעַל אֵל פַּעֲמַיִם שָׁלוֹשׁ עִם גָּבֶר" (איוב לג, כט), לָקֳבֵל תְּלַת שִׁלּוּחִים דְּיוֹנָה, וְכַד אַשְׁכַּחַת אֲתַר לְשַׁרְיָא תַמָּן, אִתְּמַר בָּהּ "וְלֹא יָסְפָה שׁוּב אֵלָיו עוֹד" (בראשית ח, יב), לְמֵיתֵי זִמְנָא אָחֳרָא בְּהַרְכָּבָה.
וּבְגִין דָּא שִׁלּוּחַ הַקֵּן בְּכָל עוֹפִין קַדִּישִׁין אִיהוּ, וְלָא בִּמְסָאֲבִין, דְּאִנּוּן נִשְׁמָתִין דְּאָזְלִין מִתְתַּרְכִין, לְאַתְעָרָא רַחֲמֵי עֲלַיְיהוּ, וּמַה כְּתִיב בְּהוּ "גַּם צִפּוֹר מָצְאָה בַיִת" (תהלים פד, ד) דָּא גִלְגּוּלָא קַדְמָאָה דְאִיהִי נֶפֶשׁ, "וּדְרוֹר קֵן לָהּ" (תהלים פד, ד) דָּא גִלְגּוּלָא תִּנְיָינָא דְרוּחָא, "אֲשֶׁר שָׁתָה אֶפְרֹחֶיהָ" (תהלים פד, ד) דָא גִלְגּוּלָא תְּלִיתָאָה דְנִשְׁמָתָא, וּבְגִין דָּא "שַׁלֵּחַ תְּשַׁלַּח" (דברים כב, ז) לָקֳבֵל נֶפֶשׁ וְרוּחַ, "אֶת הָאֵם" (שם) לְרַבּוֹת נִשְׁמָתָא, דְאִתְּמַר בָּהּ "וּבְפִשְׁעֵיכֶם שֻׁלְּחָה אִמְּכֶם" (ישעיהו נ, א), "אֶת הָאֵם", אֶת אָתָא לְרַבּוֹת גִּלְגּוּלָא תְּלִיתָאָה.
וּבְגִין דָּא מָאן דִּמְקַבְּלִין אוּשְׁפִּיזִין, דְּאִינוּן נִשְׁמָתִין יְתֵרִין, דְּאִינוּן מַרְכִּיבִין עֲלַיְיהוּ בְּעֶרֶב שַׁבָּת, בְּאַנְפִּין צְהוּבִין בְּחֶדְוָה בְּעִנּוּגָא בְּהַאי עָלְמָא, כַּד נִשְׁמָתָא וְרוּחָא וְנַפְשָׁא נָפִיק מִן גּוּפֵיהּ מֵהַאי עָלְמָא, הָכִי מְקַבְּלִין לוֹן בְּעָלְמָא דְאָתֵי, וְאִתְּמַר בְּהוֹן "גַּם צִפּוֹר מָצְאָה בַיִת" (תהלים פד, ד) וְכוּ'. זַכָּאָה אִיהוּ מָאן דִּמְקַבֵּל אוֹרָחִין בִּרְעוּ שְׁלִים, כְּאִלּוּ מְקַבֵּל אַנְפֵּי שְׁכִינְתָּא, דִבְמִדָּה דְמָדַד בַּר נַשׁ בָּהּ מוֹדְדִין לֵיהּ. אָתָא רַבִּי אֶלְעָזָר בְּרֵיהּ וְנָשִׁיק יְדוֹי, וְאִשְׁתַּטְחוּ לֵיהּ כָּל חַבְרַיָּא, וְאָמְרוּ לֵיהּ, אִילוּ לָא אֲתֵינָא לְעָלְמָא אֶלָּא לְמִשְׁמַע מִלִּין אִלֵּין דַּי.
אַדְהָכִי הָא אֵלִיָּהוּ קָא נָחִית מֵעֵילָּא, בְכַמָּה חֲיָילִין דְּנִשְׁמָתִין, וְכַמָּה מַלְאָכַיָּא סוּחְרָנֵיהּ, וּשְׁכִינְתָּא עִלָּאָה עֲטָרָה עַל כֻּלְּהוּ, כֶּתֶר בְּרֵישׁ כָּל צַדִּיק, בְּהַהוּא זִמְנָא קָלָא אִתְעַר בְּאִילָנָא דִּלְעֵילָא בְּנִגּוּנָא, וְכַמָּה עוֹפִין דְּנִשְׁמָתִין שַׁרְיָין תַּמָּן בְּעַנְפּוֹי, הֲדָא הוּא דִכְתִיב "רְבָה אִילָנָא וּתְקִף" (דניאל ד, ח) וְכוּ', וְיֵימָא הָכִי, רַבִּי רַבִּי אַנְתְּ הוּא אִילָנָא דִרְבָה וּתְקִיף בְּאוֹרַיְיתָא, בְּעַנְפִין דִּילָךְ דְּאִינוּן אֵבָרִין קַדִּישִׁין, כַּמָּה עוֹפִין שַׁרְיָין תַּמָּן, דְּנִשְׁמָתִין קַדִּישִׁין כְּגַוְונָא דִּלְעֵילָא, דְאִתְּמַר בֵּיהּ וּבְעַנְפוֹהִי יְדוּרָן צִפֲּרֵי שְׁמַיָּא, וְכַמָּה בְּנֵי נָשָׁא לְתַתָּא יִתְפַּרְנְסוּן מֵהַאי חִבּוּרָא דִילָךְ, כַּד יִתְגַּלֵי לְתַתָּא בְּדָרָא בַתְרָאָה בְּסוֹף יוֹמַיָּא, וּבְגִינֵיהּ "וּקְרָאתֶם דְּרוֹר בָּאָרֶץ" (ויקרא כה, י) וְגוֹ'.
(דף כד ע"א) פָּתַח אֵלִיָּהוּ וְאָמַר, כַּד נָפִיק שַׁבַּתָא וְיוֹמִין טָבִין, וְיִשְׂרָאֵל אִינוּן תְּחוֹת מֶמְשָׁלָה דְסמא"ל וְשַׁבְעִין מְמַנָּן, וְדָחֲקִין לְיִשְׂרָאֵל, קָלָא נָפִיק מִן שְׁמַיָּא לְגַבֵּיהּ, וְיֵימָא הָכִי, יְרָ"א בֹּשֶׁ"ת, וְדָא בְרֵאשִׁית, יְהֵא לָךְ כִּסּוּפָא מִן שְׁמַיָּא, וְדָא

תקונא שביעאה

בְּרֵאשִׁית יְרָ"א בֹּשֶׁ"ת. וַוי לֵיהּ לְסמא"ל, כַּד קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא יֵיתֵי לְמִפְרַק לִשְׁכִינְתָּא וּלְיִשְׂרָאֵל בְּנָהָא, וְתָבַע מִנֵּיהּ וּמִשַּׁבְעִין אוּמִין וּמִמְּמַנָּן דִּילְהוֹן, כָּל עָאקוּ דְעָאקוּ לְיִשְׂרָאֵל בְּגָלוּתָא, בְּגִין דְּקֳדָם דְּגָלוּ יִשְׂרָאֵל, גַּלִּי לֵיהּ קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא, דַהֲווֹ עֲתִידִין יִשְׂרָאֵל לְמֶהֱוֵי תְּחוֹת שִׁעִבּוּדַיְיהוּ, וְאַחֲזֵי לֵיהּ וּלְשַׁבְעִין מְמַנָּן דִּתְחוֹת יְדֵיהּ, אַגְרָא דִלְהוֹן אִי הֲווֹ אוֹקְרִין לְיִשְׂרָאֵל בְּגָלוּתָא, הֲדָא הוּא דִכְתִיב "וַיְבָרֶךְ יְהֹוָה אֶת בֵּית הַמִּצְרִי בִּגְלַל יוֹסֵף" (בראשית לט, ה), וְאִיהוּ וּמְמַנָּן דִּילֵיהּ לָא עָבְדִין לְהוֹן יְקָרָא, אֶלָּא עָבְדִין בְּהוֹן וּבִשְׁכִינְתָּא קְלָנָא, דְאָמְרִין לוֹן כָּל יוֹמָא "אַיֵּה אֱלֹהֶיךָ" (תהלים מב, ד), וּבְגִין דָּא קָלָא נָפִיק לְגַבֵּיהּ כָּל יוֹמָא מִן שְׁמַיָּא, וְאָמַר יְרָ"א בֹּשֶׁ"ת, יְהֵא לָךְ כִּסּוּפָא מִן שְׁכִינְתָּא, יְרֵ"א שָׁמַיִם יְהֵא לָךְ כִּסּוּפָא מִקּוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא דְאִיהוּ שָׁמַיִם, הֲדָא הוּא דִכְתִיב "וְאַתָּה תִּשְׁמַע הַשָּׁמַיִם" (מלכים א' ח, לט), וְדָא

וְהָכִי רָזָא דְקַן צִפּוֹר, דְּאִתְּמַר בָּהּ "שַׁלֵּחַ תְּשַׁלַּח אֶת הָאֵם" (דברים כב, ז)וְכָךְ סוֹד שֶׁל קַן צִפּוֹר, שֶׁנֶּאֱמַר בָּהּ שַׁלֵּחַ תְּשַׁלַּח אֶת הָאֵם, וְאָזְלָא מְנַדְדָא מִן קִנָּהּ, וְ"הֶן כָּל אֵלֶּה יִפְעַל אֵל פַּעֲמַיִם שָׁלוֹשׁ עִם גָּבֶר" (איוב לג, כט), לָקֳבֵל תְּלַת שִׁלּוּחִים דְּיוֹנָה, וְהוֹלֶכֶת נוֹדֶדֶת מִקִּנָּהּ, וְהֵן כָּל אֵלֶּה יִפְעַל אֵ"ל פַּעֲמַיִם שָׁלוֹשׁ עִם גָּבֶר, כְּנֶגֶד שְׁלֹשָׁה שִׁלּוּחִים שֶׁל הַיּוֹנָה,  וְכַד אַשְׁכַּחַת אֲתַר לְשַׁרְיָא תַמָּן, אִתְּמַר בָּהּ "וְלֹא יָסְפָה שׁוּב אֵלָיו עוֹד" (בראשית ח, יב)וּכְשֶׁמּוֹצֵאת מָקוֹם לִשְׁרוֹת שָׁם, נֶאֱמַר בָּהּ וְלֹא יָסְפָה שׁוּב אֵלָיו עוֹד. לְמֵיתֵי זִמְנָא אָחֳרָא בְּהַרְכָּבָה לְהָבִיא זְמַן אַחֵר בַּהַרְכָּבָה.

וּבְגִין דָּא שִׁלּוּחַ הַקֵּן בְּכָל עוֹפִין קַדִּישִׁין אִיהוּ, וְלָא בִּמְסָאֲבִין, דְּאִנּוּן נִשְׁמָתִין דְּאָזְלִין מִתְתַּרְכִין, לְאַתְעָרָא רַחֲמֵי עֲלַיְיהוּ, וּמִשּׁוּם כָּךְ שִׁלּוּחַ הַקֵּן הוּא בְכָל הָעוֹפוֹת הַקְּדוֹשִׁים, וְלֹא בַטְּמֵאִים, שֶׁהֵם נְשָׁמוֹת שֶׁהוֹלְכוֹת מְגֹרָשׁוֹת, לְעוֹרֵר עֲלֵיהֶם רַחֲמִים.  וּמַה כְּתִיב בְּהוּ "גַּם צִפּוֹר מָצְאָה בַיִת" (תהלים פד, ד) דָּא גִלְגּוּלָא קַדְמָאָה דְאִיהִי נֶפֶשׁ, וּמַה כָּתוּב בָּהֶם? גַּם צִפּוֹר מָצְאָה בַּיִת - זֶהוּ גִלְגּוּל רִאשׁוֹן שֶׁהוּא נֶפֶשׁ,  "וּדְרוֹר קֵן לָהּ" (תהלים פד, ד) דָּא גִלְגּוּלָא תִּנְיָינָא דְרוּחָא, וּדְרוֹר קֵן לָהּ - זֶהוּ הַגִּלְגּוּל הַשֵּׁנִי שֶׁל הָרוּחַ,  "אֲשֶׁר שָׁתָה אֶפְרֹחֶיהָ" (תהלים פד, ד) דָא גִלְגּוּלָא תְּלִיתָאָה דְנִשְׁמָתָא, אֲשֶׁר שָׁתָה אֶפְרוֹחֶיהָ - זֶהוּ גִלְגּוּל שְׁלִישִׁי שֶׁל הַנְּשָׁמָה,  וּבְגִין דָּא "שַׁלֵּחַ תְּשַׁלַּח" (דברים כב, ז) לָקֳבֵל נֶפֶשׁ וְרוּחַ, וּמִשּׁוּם זֶה שַׁלֵּחַ תְּשַׁלַּח, כְּנֶגֶד נֶפֶשׁ וְרוּחַ.  "אֶת הָאֵם" (שם) לְרַבּוֹת נִשְׁמָתָא, דְאִתְּמַר בָּהּ "וּבְפִשְׁעֵיכֶם שֻׁלְּחָה אִמְּכֶם" (ישעיהו נ, א), "אֶת הָאֵם", אֶת אָתָא לְרַבּוֹת גִּלְגּוּלָא תְּלִיתָאָה אֶת הָאֵם, לְרַבּוֹת הַנְּשָׁמָה, שֶׁנֶּאֱמַר בָּהּ וּבְפִשְׁעֵיכֶם שֻׁלְּחָה אִמְּכֶם. אֶת הָאֵם, אֶת בָּא לְרַבּוֹת גִּלְגּוּל שְׁלִישִׁי.

וּבְגִין דָּא מָאן דִּמְקַבְּלִין אוּשְׁפִּיזִין, וּמִשּׁוּם זֶה, מִי שֶׁמְּקַבְּלִים אוֹרְחִים,  דְּאִינוּן נִשְׁמָתִין יְתֵרִין, דְּאִינוּן מַרְכִּיבִין עֲלַיְיהוּ בְּעֶרֶב שַׁבָּת, בְּאַנְפִּין צְהוּבִין בְּחֶדְוָה בְּעִנּוּגָא בְּהַאי עָלְמָא, שֶׁהֵם נְשָׁמוֹת יְתֵרוֹת שֶׁהֵם מַרְכִּיבִים עֲלֵיהֶם בְּעֶרֶב שַׁבָּת, בְּפָנִים צְהֻבּוֹת, בְּשִׂמְחָה וּבְעֹנֶג בָּעוֹלָם הַזֶּה, כַּד נִשְׁמָתָא וְרוּחָא וְנַפְשָׁא נָפִיק מִן גּוּפֵיהּ מֵהַאי עָלְמָא, הָכִי מְקַבְּלִין לוֹן בְּעָלְמָא דְאָתֵי, כְּשֶׁהַנְּשָׁמָה וְהָרוּחַ וְהַנֶּפֶשׁ יוֹצְאוֹת מִן הַגּוּף מֵהָעוֹלָם הַזֶּה, כָּךְ מְקַבְּלִים אוֹתָם בָּעוֹלָם הַבָּא,  וְאִתְּמַר בְּהוֹן "גַּם צִפּוֹר מָצְאָה בַיִת" (תהלים פד, ד) וְכוּ' וְנֶאֱמַר בָּהֶם גַּם צִפּוֹר מָצְאָה בַּיִת וְכוּ'. זַכָּאָה אִיהוּ מָאן דִּמְקַבֵּל אוֹרָחִין בִּרְעוּ שְׁלִים, כְּאִלּוּ מְקַבֵּל אַנְפֵּי שְׁכִינְתָּא, אַשְׁרֵי הוּא מִי שֶׁמְּקַבֵּל אוֹרְחִים בְּרָצוֹן שָׁלֵם, כְּאִלּוּ מְקַבֵּל פְּנֵי שְׁכִינָה,  דִבְמִדָּה דְמָדַד בַּר נַשׁ בָּהּ מוֹדְדִין לֵיהּ שֶׁבְּמִדָּה שֶׁאָדָם מוֹדֵד בָּהּ מוֹדְדִים לוֹ. אָתָא רַבִּי אֶלְעָזָר בְּרֵיהּ וְנָשִׁיק יְדוֹי, וְאִשְׁתַּטְחוּ לֵיהּ כָּל חַבְרַיָּא, וְאָמְרוּ לֵיהּ, בָּא רַבִּי אֶלְעָזָר בְּנוֹ וְנָשַׁק יָדָיו, וְהִשְׁתַּטְּחוּ לוֹ כָּל הַחֲבֵרִים וְאָמְרוּ לוֹ:  אִילוּ לָא אֲתֵינָא לְעָלְמָא אֶלָּא לְמִשְׁמַע מִלִּין אִלֵּין דַּי אִלּוּ לֹא בָאנוּ לָעוֹלָם אֶלָּא לִשְׁמֹעַ הַדְּבָרִים הַלָּלוּ - דַּיַּי.

אַדְהָכִי הָא אֵלִיָּהוּ קָא נָחִית מֵעֵילָּא, בְכַמָּה חֲיָילִין דְּנִשְׁמָתִין, וְכַמָּה מַלְאָכַיָּא סוּחְרָנֵיהּ, בֵּין כָּךְ הֲרֵי אֵלִיָּהוּ יוֹרֵד מִלְמַעְלָה עִם כַּמָּה חֲיָלוֹת שֶׁל נְשָׁמוֹת וְכַמָּה מַלְאָכִים סְבִיבוֹ,  וּשְׁכִינְתָּא עִלָּאָה עֲטָרָה עַל כֻּלְּהוּ, כֶּתֶר בְּרֵישׁ כָּל צַדִּיק, וְהַשְּׁכִינָה הָעֶלְינָה מְעֻטֶּרֶת עַל כֻּלָּם, כֶּתֶר בְּרֹאשׁ שֶׁל כָּל צַדִּיק.  בְּהַהוּא זִמְנָא קָלָא אִתְעַר בְּאִילָנָא דִּלְעֵילָא בְּנִגּוּנָא, בְּאוֹתוֹ זְמַן הִתְעוֹרֵר קוֹל בָּעֵץ שֶׁלְּמַעְלָה בְּנִגּוּן, וְכַמָּה עוֹפִין דְּנִשְׁמָתִין שַׁרְיָין תַּמָּן בְּעַנְפּוֹי, וְכַמָּה עוֹפוֹת שֶׁל נְשָׁמוֹת שׁוֹרוֹת שָׁם בָּעֲנָפִים שֶׁלּוֹ.  הֲדָא הוּא דִכְתִיב "רְבָה אִילָנָא וּתְקִף" (דניאל ד, ח) וְכוּ', וְיֵימָא הָכִי, רַבִּי רַבִּי אַנְתְּ הוּא אִילָנָא דִרְבָה וּתְקִיף בְּאוֹרַיְיתָא, בְּעַנְפִין דִּילָךְ דְּאִינוּן אֵבָרִין קַדִּישִׁין, זֶהוּ שֶׁכָּתוּב גָּדֵל הָאִילָן וּמִתְחַזֵּק וְכוּ', וְיֹאמַר: כֵּן, רַבִּי רַבִּי אַתָּה, אַתָּה הוּא עֵץ שֶׁגָּדוֹל וְתַקִּיף בַּתּוֹרָה, בָּעֲנָפִים שֶׁלְּךָ, שֶׁהֵם אֵיבָרִים קְדוֹשִׁים, כַּמָּה עוֹפִין שַׁרְיָין תַּמָּן, דְּנִשְׁמָתִין קַדִּישִׁין כְּגַוְונָא דִּלְעֵילָא, כַּמָּה עוֹפוֹת שׁוֹרִים שָׁם, שֶׁנְּשָׁמוֹת קְדוֹשׁוֹת כְּמוֹ שֶׁלְּמַעְלָה,  דְאִתְּמַר בֵּיהּ וּבְעַנְפוֹהִי יְדוּרָן צִפֲּרֵי שְׁמַיָּא, שֶׁנֶּאֱמַר בּוֹ וּבַעֲנָפָיו יְקַנְּנוּ עוֹפוֹת הַשָּׁמַיִם, וְכַמָּה בְּנֵי נָשָׁא לְתַתָּא יִתְפַּרְנְסוּן מֵהַאי חִבּוּרָא דִילָךְ, כַּד יִתְגַּלֵי לְתַתָּא בְּדָרָא בַתְרָאָה בְּסוֹף יוֹמַיָּא, וְכַמָּה בְּנֵי אָדָם לְמַטָּה יִתְפַּרְנְסוּ מֵהַחִבּוּר הַזֶּה שֶׁלְּךָ, כְּשֶׁיִּתְגַּלֶּה לְמַטָּה בַּדּוֹר הָאַחֲרוֹן בְּסוֹף הַיָּמִים,  וּבְגִינֵיהּ "וּקְרָאתֶם דְּרוֹר בָּאָרֶץ" (ויקרא כה, י) וְגוֹ' , וּבִגְלָלוֹ וּקְרָאתֶם דְּרוֹר בָּאָרֶץ וְגוֹמֵר.
 (דף כד ע"א) פָּתַח אֵלִיָּהוּ וְאָמַר, כַּד נָפִיק שַׁבַּתָא וְיוֹמִין טָבִין, וְיִשְׂרָאֵל אִינוּן תְּחוֹת מֶמְשָׁלָה דְסמא"ל וְשַׁבְעִין מְמַנָּן, וְדָחֲקִין לְיִשְׂרָאֵל, פָּתַח אֵלִיָּהוּ וְאָמַר: כְּשֶׁיּוֹצֵאת שַׁבָּת וְיָמִים טוֹבִים, וְיִשְׂרָאֵל הֵם תַּחַת מֶמְשֶׁלֶת סָמָאֵ"ל וְשִׁבְעִים מְמֻנִּים וְדוֹחֲקִים אֶת יִשְׂרָאֵל,  קָלָא נָפִיק מִן שְׁמַיָּא לְגַבֵּיהּ, וְיֵימָא הָכִי, יְרָ"א בֹּשֶׁ"ת, וְדָא בְרֵאשִׁית, יְהֵא לָךְ כִּסּוּפָא מִן שְׁמַיָּא, וְדָא קוֹל יוֹצֵא מֵהַשָּׁמַיִם אֵלָיו, וְיֹאמַר כָּךְ, יְרָ"א בֹּשֶׁ"ת, וְזֶה בְּרֵאשִׁי"ת, תִּהְיֶה לְךָ בּוּשָׁה מִן הַשָּׁמַיִם, וְזֶה (בְּרֵאשִׁית).

תקונא שביעאה תִּקּוּן שְׁבִיעִי

בְּרֵאשִׁית יְרָ"א בֹּשֶׁ"ת. בְּרֵאשִׁית יְרָ"א בֹּשֶׁ"ת,  וַוי לֵיהּ לְסמא"ל, כַּד קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא יֵיתֵי לְמִפְרַק לִשְׁכִינְתָּא וּלְיִשְׂרָאֵל בְּנָהָא, אוֹי לוֹ לְסמא"ל, כְּשֶׁיָּבֹא הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לִפְדּוֹת אֶת הַשְּׁכִינָה וְאֶת יִשְׂרָאֵל בָּנֶיהָ,  וְתָבַע מִנֵּיהּ וּמִשַּׁבְעִין אוּמִין וּמִמְּמַנָּן דִּילְהוֹן, כָּל עָאקוּ דְעָאקוּ לְיִשְׂרָאֵל בְּגָלוּתָא, וְתוֹבֵעַ מִמֶּנּוּ וּמִשִּׁבְעִים הָאֻמּוֹת וּמֵהַמְמֻנִּים שֶׁלָּהֶם כָּל הַצָּרוֹת שֶׁהֵצִיקוּ לְיִשְׂרָאֵל בַּגָּלוּת,  בְּגִין דְּקֳדָם דְּגָלוּ יִשְׂרָאֵל, גַּלִּי לֵיהּ קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא, דַהֲווֹ עֲתִידִין יִשְׂרָאֵל לְמֶהֱוֵי תְּחוֹת שִׁעִבּוּדַיְיהוּ, מִשּׁוּם שֶׁלִּפְנֵי שֶׁגָּלוּ יִשְׂרָאֵל גִּלָּה לוֹ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא שֶׁיִּהְיוּ עֲתִידִים יִשְׂרָאֵל לִהְיוֹת תַּחַת שִׁעְבּוּדָם (לָצֵאת מִתַּחַת שִׁעְבּוּדָם),  וְאַחֲזֵי לֵיהּ וּלְשַׁבְעִין מְמַנָּן דִּתְחוֹת יְדֵיהּ, אַגְרָא דִלְהוֹן אִי הֲווֹ אוֹקְרִין לְיִשְׂרָאֵל בְּגָלוּתָא, וְהֶרְאָה לוֹ וּלְשִׁבְעִים הַמְמֻנִּים שֶׁתַּחַת יָדוֹ אֶת שְׂכָרָם, אִם הָיוּ מְכַבְּדִים ים אֶת יִשְׂרָאֵל בַּגָּלוּת.  הֲדָא הוּא דִכְתִיב "וַיְבָרֶךְ יְהֹוָה אֶת בֵּית הַמִּצְרִי בִּגְלַל יוֹסֵף" (בראשית לט, ה), זֶהוּ שֶׁכָּתוּב וַיְבָרֶךְ יהו"ה אֶת בֵּית הַמִּצְרִי בִּגְלַל יוֹסֵף.  וְאִיהוּ וּמְמַנָּן דִּילֵיהּ לָא עָבְדִין לְהוֹן יְקָרָא, אֶלָּא עָבְדִין בְּהוֹן וּבִשְׁכִינְתָּא קְלָנָא, וְהוּא וְהַמְמֻנִּים שֶׁלּוֹ לֹא עוֹשִׂים לָהֶם כָּבוֹד, אֶלָּא עוֹשִׂים בָּהֶם וּבַשְּׁכִינָה קָלוֹן,  דְאָמְרִין לוֹן כָּל יוֹמָא "אַיֵּה אֱלֹהֶיךָ" (תהלים מב, ד), שֶׁאוֹמְרִים לָהֶם כָּל הַיּוֹם אַיֵּה אֱלֹהֶי"ךָ,  וּבְגִין דָּא קָלָא נָפִיק לְגַבֵּיהּ כָּל יוֹמָא מִן שְׁמַיָּא, וְאָמַר יְרָ"א בֹּשֶׁ"ת, יְהֵא לָךְ כִּסּוּפָא מִן שְׁכִינְתָּא, וּמִשּׁוּם זֶה יוֹצֵא קוֹל אֵלָיו כָּל יוֹם מִן הַשָּׁמַיִם וְאוֹמֵר יְרֵ"א בֹשֶׁ"ת, תִּהְיֶה לְךָ בּוּשָׁה מִן הַשְּׁכִינָה.  יְרֵ"א שָׁמַיִם יְהֵא לָךְ כִּסּוּפָא מִקּוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא דְאִיהוּ שָׁמַיִם, הֲדָא הוּא דִכְתִיב "וְאַתָּה תִּשְׁמַע הַשָּׁמַיִם" (מלכים א' ח, לט), וְדָא  יְרֵ"א שָׁמַיִם, תִּהְיֶה לְךָ בּוּשָׁה מֵהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא שֶׁהוּא שָׁמַיִם. זֶהוּ שֶׁכָּתוּב וְאַתָּה תִּשְׁמַע הַשָּׁמַיִם, וְזֶה (בְּרֵאשִׁית).

 

תיקוני זוהר תניינא רמח"ל - דא בסיומא

וְאִית תְּיוּבְתָּא, דְּסָלְקַת מִלָּה לְאִמָּא תְּיוּבְתָּא וַדַּאי. וְתִתְגַּלֵּי נַמִּי לְזִמְנָא דְּאָתֵי, דִּכְתִיב "כִּימֵי צֵאתְךָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם אַרְאֶנּוּ נִפְלָאוֹת" (מיכה ז, טו) נ' פְּלָאוֹת. דְּכֻלְּהוּ מִילִין דְּקַיְּימִין בְּגִילּוּיָא, לְתַתָּא אִינוּן, דִּכְתִיב "וְהַנִּגְלֹת לָנוּ וּלְבָנֵינוּ" (דברים כט, כח). וְאִינּוּן דְּקַיְּימִין בִּסְתִימוּ, לְעֵילָא מִתְדַּבְּקָן, דִּכְתִיב "הַנִּסְתָּרֹת לַיהֹוָה אֱלֹהֵינוּ" (דברים כט, כח). וְרָזָא דְּמִלָּה "כִּי יִפָּלֵא מִמְּךָ… וְקַמְתָּ וְעָלִיתָ" (דברים יז, ח)  לְגַבֵּי סַנְהֶדְרִין, אִלֵּין ע' סַנְהֶדְרִין בְּאִימָּא, וְדָא לִשְׁכַּת הַגָּזִית.

בְּהַהוּא זִמְנָא יִתְּמַר "יְהִי כְבוֹד יְהֹוָה לְעוֹלָם יִשְׂמַח יְהֹוָה בְּמַעֲשָׂיו" (תהלים קד, לא) בְּכֻלְהוֹ עוֹבְדִין דְּעָבִיד, אֲפִילוּ בְּכֻלְהוֹ גָּלֻיּוֹת. דִּבְקַדְמִיתָא כְּתִיב "וְזֹאת הַתּוֹרָה אֲשֶׁר שָׂם מֹשֶׁה" (דברים ד, מד) וְכוּ' דָּא שְׁכִינְתָּא תּוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה,

(דף מ' עמוד א')  דְּבַּהּ "וּבְלֵב כָּל חֲכַם לֵב נָתַתִּי חָכְמָה" (שמות לא, ו). דְּמָאן דִּשְׁכִינְתָּא שַׁרְיָא בְּלִיבֵּיהּ אוֹרָיְתָא אִתְגַּלִיאַת לֵיהּ. בְּגִין כָּךְ תּוֹרָה שֶׁבִּכְתָב אִתְיְהִיבַת לְמִכְתַּב. אֲבָל תּוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה בְּלִבָּא אִתְמַסְּרַת, וְאִתַּגַּלָאָה עַל יָדָהּ תּוֹרָה שֶׁבִּכְתָב. אֲבָל כֵּיוָן דְּאִתְקַלְקָלוּ מִילִין, אֲפִילוּ תּוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה אִצְטְרִיךְ לְאַתְקְפָא לַהּ בִּכְתִיבָה דְּסִפְרָא מִסִּטְרָא דְּצַדִּיק, דִּכְתִיב בַּסֵּפֶר. וְאִתְעֲבִידוּ סִפְרִין לְפוּם זִמְנָא, לְאַתְקָנָא תִּיקּוּנָא שְׁלִים. וּלְבָתַר נָמֵי, כֻּלְהוֹ סִפְרִין אִתְעֲבִידוּ לְאַתְקָנָא מִילִין לְפוּם זִמְנָא. בְּגִין כָּךְ כְּתִיב "עֲשׂוֹת סְפָרִים הַרְבֵּה אֵין קֵץ" (קהלת יב, יב) דְּהָא כֹּלָּא אִצְטְרִיךְ וַדַּאי, לְאַתְקָנָא תִּיקּוּנָא שְׁלִים כִּדְקָא יָאוּת:

 

וְאִית תְּיוּבְתָּא, דְּסָלְקַת מִלָּה לְאִמָּא תְּיוּבְתָּא וַדַּאי. ויש תשובה סתומה מצד הבינה, שעולה הדבר עד אימא שהיא הבינה ודאי, וְתִתְגַּלֵּי נַמִּי לְזִמְנָא דְּאָתֵי, שתתגלה גם היא לעתיד לבא שנאמר דִּכְתִיב "כִּימֵי צֵאתְךָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם אַרְאֶנּוּ נִפְלָאוֹת" (מיכה ז, טו) נ' פְּלָאוֹת. נ' פלאות שהם נ' שערי בינה דְּכֻלְּהוּ מִילִין דְּקַיְּימִין בְּגִילּוּיָא, לְתַתָּא אִינוּן, שכל הדברים והתירוצי העומדים בגלוי הם למטה בזו"ן שנאמר דִּכְתִיב "וְהַנִּגְלֹת לָנוּ וּלְבָנֵינוּ" (דברים כט, כח). וְאִינּוּן דְּקַיְּימִין בִּסְתִימוּ, לְעֵילָא מִתְדַּבְּקָן, ואלו התשובות שנשארות סתומות, מתדבקות למעלה מהבינה ומעלה שנאמר דִּכְתִיב "הַנִּסְתָּרֹת לַיהֹוָה אֱלֹהֵינוּ" (דברים כט, כח) שהיא הבינה הנקרא הויה בניקוד אלוהים. וְרָזָא דְּמִלָּה וסוד הדבר "כִּי יִפָּלֵא מִמְּךָ וְקַמְתָּ וְעָלִיתָ" (דברים יז, ח) לְגַבֵּי סַנְהֶדְרִין, אִלֵּין ע' סַנְהֶדְרִין בְּאִימָּא, וְדָא לִשְׁכַּת הַגָּזִית. "כי יפלא" דייקא "וקמת ועלית" אל הסנהדרין אלו ע' חכמי הסנהדרין שהם בבחינת ז' נקודות שבהווית הבינה וזו לשכת הגזית.

בְּהַהוּא זִמְנָא יִתְּמַר על אותו זמן נאמר "יְהִי כְבוֹד יְהֹוָה לְעוֹלָם יִשְׂמַח יְהֹוָה בְּמַעֲשָׂיו" (תהלים קד, לא) בְּכֻלְהוֹ עוֹבְדִין דְּעָבִיד, אֲפִילוּ בְּכֻלְהוֹ גָּלֻיּוֹת. בכל המעשים שעושה, אפילו בכל זמן הגלויות דִּבְקַדְמִיתָא כְּתִיב שבתחילה נאמר "וְזֹאת הַתּוֹרָה אֲשֶׁר שָׂם מֹשֶׁה" (דברים ד, מד) וְכוּ' דָּא שְׁכִינְתָּא תּוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה, "וזאת" שזו השכינה שהיא סוד תורה שבעל פה שנאמר בה, (דף מ' עמוד א')  דְּבַּהּ "וּבְלֵב כָּל חֲכַם לֵב נָתַתִּי חָכְמָה" (שמות לא, ו)ובלב זו השכינה הנקראת החכמה תחתונה דְּמָאן דִּשְׁכִינְתָּא שַׁרְיָא בְּלִיבֵּיהּ אוֹרָיְתָא אִתְגַּלִיאַת לֵיהּ. שמי שהשכינה שורה בליבו התורה מתגלית לו בְּגִין כָּךְ תּוֹרָה שֶׁבִּכְתָב אִתְיְהִיבַת לְמִכְתַּב. לפיכך תורה שבכתב נתנה להכתב, אֲבָל תּוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה בְּלִבָּא אִתְמַסְּרַת, וְאִתַּגַּלָאָה עַל יָדָהּ תּוֹרָה שֶׁבִּכְתָב. אבל תורה שבעל פה בלב היא נמסרת והיא מתגלית ומתקיימת ע"י תורה שבכתב.

אֲבָל כֵּיוָן דְּאִתְקַלְקָלוּ מִילִין, אֲפִילוּ תּוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה אִצְטְרִיךְ לְאַתְקְפָא לַהּ בִּכְתִיבָה דְּסִפְרָא מִסִּטְרָא דְּצַדִּיק, דִּכְתִיב בַּסֵּפֶר, אבל בגלל שהתקלקלו הדברים, אפילו תורה שבע"פ צריך לחזקה בכתיבה על ספר מצד הצדיק / יסוד, שהוא סוד היד הכותבת, וְאִתְעֲבִידוּ סִפְרִין לְפוּם זִמְנָא, לְאַתְקָנָא תִּיקּוּנָא שְׁלִים. ונעשו ספרים לפי צורך אותו הזמן כדי לתקן את השכינה בתיקון שלם. וּלְבָתַר נָמֵי, כֻּלְהוֹ סִפְרִין אִתְעֲבִידוּ לְאַתְקָנָא מִילִין לְפוּם זִמְנָא. ולאחר כך, גם כן כל הספרים נעשו לתקן הדברים לפי צורך השעה, לפיכך כתוב בְּגִין כָּךְ כְּתִיב "עֲשׂוֹת סְפָרִים הַרְבֵּה אֵין קֵץ" (קהלת יב, יב) דְּהָא כֹּלָּא אִצְטְרִיךְ וַדַּאי, לְאַתְקָנָא תִּיקּוּנָא שְׁלִים כִּדְקָא יָאוּת: שהרי הכל נצרך בוודאי לתקן את השכינה בתקון שלם כמו שראוי.

קישור לדף בזוהר תניינא

תפילה צו: מפני שצפוים של ישראל גורם שהכבוד ימשך ויתגלה במקומו שהוא ביהמ"ק למטה, לכן לע"ל כאשר יבנה ביהמ"ק וישרה כבודו ית' בתוכו, יהיה מתר לישראל להנות מאורו.

אֵל אֶחָד יָחִיד וּמְיֻחָד. גַּלֵּה כְּבוֹדְךָ בְּעוֹלָמְךָ שֶׁנֶאֱמַר בּוֹ "וְנֶגֶד זְקֵנָיו כָּבוֹד", וְזֶהוּ שֶׁאַתָּה שׁוֹרֶה עַל בְּרִיּוֹתֶיךָ וּמְנַהֵג אוֹתָם. וַהֲרֵי מֵרֹאשׁ הַכֹּל לְצֹרֶךְ יִשְׂרָאֵל מִתְפַּשֵּׁט כָּבוֹד זֶה, וְאֵינוֹ מִתְיַשֵּׁב בְּזִיווֹ עַד שֶׁיַּגִּיעַ לְיִשְׂרָאֵל לְמַטָּה, מִיָּד "וּלְכָבוֹד אֶהְיֶה בְּתוֹכָהּ", אַף עַל פִי שֶׁכָּבוֹד זֶה נִרְאָה לְמַעְלָה, אֵין הַמָּקוֹם הָרָאוּי לוֹ אֶלָּא בֵּית הַמִקְדָשׁ לְמַטָּה, שֶׁנֶאֱמַר בּוֹ "כִּסֵּא כָּבוֹד מָרוֹם מֵרִאשׁוֹן מְקוֹם מִקְדָּשֵׁנוּ", וְזֶה "מְלֹא כָּל הָאָרֶץ כְּבוֹדוֹ". בְּשָׁעָה שֶׁיִּבָּנֶה בֵּית הַמִקְדָשׁ יִהְיֶה כָּבוֹד זֶה עוֹמֵד בְּקִיּוּמוֹ וּמִתְפַּשֵּׁט בְּכֹחַ שָׁלֵם, וְזֶהוּ שֶׁנֶאֱמַר בּוֹ "וְהָאָרֶץ הֵאִירָה מִכְּבוֹדוֹ", "יְהִי כְּבוֹד יְהוָֹה" וכו', שֶׁהֲרֵי יִשְׂרָאֵל מְצַפִּים לִישׁוּעָתְךָ, וּמִתּוֹךְ צִפּוּי זֶה כָּבוֹד שֶׁלְּךָ מִתְחַזֵּק לְהַגִּיעַ לְמַטָּה, בְּשָׁעָה שֶׁיַּשְׁרֶה בַּמָּקוֹם שֶׁלּוֹ שֶׁהוּא בֵּית הַמִקְדָשׁ מִיָּד יֵאָמֵר בְּיִשְׂרָאֵל "זֶה יְהוָֹה קִוִּינוּ לוֹ" וכו' שֶׁיַּרְאוּ אוֹתְךָ בָּאֶצְבַּע לְפִי שֶׁבַּקִּוּוּי שֶׁלָּהֶם הִמְשִׁיכוּ אוֹתָהּ לִהְיוֹת עִמָּהֶם לְמַטָּה וְלָכֵן יִהְיֶה מֻתָּר לָהֶם לֶהֱנוֹת מֵאוֹרוֹ.

רִבּוֹן כָּל הָעוֹלָמִים. כַּמָּה יִהְיֶה אֲמִתְּךָ מִתְגַּדֵּל בְּעוֹלָמְךָ בְּשָׁעָה שֶׁתּוֹשִׁיעַ שְׁכִינָתְךָ מֵאוֹתָם הַכְּלָבִים הַחֲצוּפִים שֶׁנֶאֱמַר בָּהֶם "וְהַכְּלָבִים עַזֵּי נָפֶשׁ, שֶׁהֵם אוֹמְרִים "עָזַב יְהוָֹה אֶת הָאָרֶץ", וְזֶה אֶרֶץ שֶׁנֶאֱמַר בָּהּ "הִשְׁלִיךְ מִשָּׁמַיִם אֶרֶץ תִּפְאֶרֶת יִשְׂרָאֵל", וּבְשָׁעָה שֶׁכָּבוֹד שֶׁלְּךָ יִתְרוֹמֵם בָּעוֹלָם יֵאָמֵר בְּזֹאת הָאָרֶץ "וְהָאָרֶץ הֵאִירָה מִכְּבוֹדוֹ", "מְלֹא כָּל הָאָרֶץ כְּבוֹדוֹ". וְזֶה יִהְיֶה הַשֶּׁבַח שֶׁלְּךָ שֶׁלֹּא שָׁלְטוּ עֲבָדִים נְבָלִים בִּמְקוֹם קָדְשְׁךָ ח"ו. בְּאוֹתוֹ הַזְּמַן "יִשְׂמַח יְהוָֹה בְּמַעֲשָׂיו" שֶׁאַפִילוּ בַּעֲשִׂיָּה לֹא שָׁלְטָה הַס"א, כָל שֶׁכֵן לְמַעְלָה לְמַעְלָה, וְזֶהוּ זְמַן שֶׁנֶאֱמַר בּוֹ "וְהִתְגַּדִּלְתִּי וְהִתְקַדִּשְׁתִּי".

אֵל אֶחָד יָחִיד וּמְיֻחָד. גַּלֵּה יִחוּדְךָ בַּשָּׁמַיִם וּבָאָרֶץ שֶׁכָּךְ מְעִידִים לְפָנֶיךָ יִשְׂרָאֵל עַמְּךָ וְאוֹמְרִים פַּעֲמַיִם בְּכָל יוֹם "שְׁמַע יִשְׂרָאֵל" וכו'. לִישׁוּעָתְךָ קִוִּיתִי יְהוָֹה.