תיקון גילוי היחוד – הדף היומי כ"ה בניסן

תיקון גילוי היחוד – הדף היומי כ"ה בניסן

תיקוני זוהר רשב"י  – רישא.

תקונא תמניא וארבעין

בְּרֵאשִׁית תַּמָּן תְּרֵ"י תַּמָּן שַׁבָּ"ת, כְּגַוְונָא דָא בְּ' רֵאשִׁי"ת בָּ"רָא שִׁי"ת, וְאִינוּן תְּרֵי שַׁבָּתוֹת, עֲלַיְיהוּ אִתְּמַר "וְשָׁמְרוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת הַשַּׁבָּת לַעֲשׂוֹת אֶת הַשַּׁבָּת" (שמות לא, טז) וְגוֹ'. תְּרֵין זִמְנִין אַדְכִּיר הָכָא שַׁבָּת, לָקֳבֵל שְׁכִינְתָּא עִלָּאָה וְתַתָּאָה, "לְדֹרֹתָם" (שם), מַאי לְדֹרֹתָם? אֶלָּא זַכָּאָה אִיהוּ מָאן דְּעָבִיד לוֹן דִּירָה בְּשַׁבָּת בִּתְרֵי בָתֵּי לִבָּא, וְאִתְפְּנֵי מִתַּמָּן יֵצֶר הָרָע דְּאִיהוּ חִלּוּל שַׁבָּת. "בְּרִית עוֹלָם" (שם) דָּא צַדִּיק, דְּשַׁרְיָין תַּרְוַיְיהוּ עֲלֵיהּ, חַד לְאַמְלָאָה לֵיהּ וְחַד לְאִתְמַלְיָא מִינֵיהּ.

"בְּנֵי יִשְׂרָאֵל" אִינוּן תְּרֵין כֻּלְיָין נֶצַח וָהוֹד, בְּנוֹי דְּיִשְׂרָאֵל סָבָא עַמּוּדָא דְאֶמְצָעִיתָא. תְּלַת שְׁבִיעִי שְׁבִיעִי שְׁבִיעִי אִלֵּין תְּלַת אֲבָהָן. עֹנֶג שַׁבָּת "וְנָהָרּ יֹצֵא מֵעֵדֶן לְהַשְׁקוֹת אֶת הַגָּן" (בראשית ב, י), "וְנָהָר", אִית נָהָר וְאִית נָהָר, אִית נָהָר דְּאִתְקְרֵי 'נָהָר פְּלָגָיו', וְאִית נָהָר דְּאִתְקְרֵי 'נַחַל קְדוּמִים', עֵדֶן עִלָּאָה עֲלֵיהּ אִתְּמַר "עַיִן לֹא רָאָתָה אֱלֹהִים זוּלָתְךָ" (ישעיה סד, ג). הַאי נָהָר אִיהוּ ו', דְּנָפִיק מֵעֵדֶן עִלָּאָה דְאִיהוּ א', וְאַעֲבַר בֵּין אַבָּא וְאִימָּא, וְאָזִיל חֲמֵשׁ מֵאוֹת שָׁנָה, וּמָטֵי עַד צַדִּיק שְׁבִיעִי, וּמִתַּמָּן אַשְׁקֵי לְגִנְּתָא דְאִיהִי שְׁכִינְתָּא תַּתָּאָה.

זַכָּאָה אִיהוּ מָאן דְּנָטִיר דִּירָה לְשַׁבָּת דְּאִיהוּ לִבָּא, דְלָא אִתְקְרִיב תַּמָּן עֲצִיבוּ דִטְחוֹל, וְכַעַס דְּמָרָה דְאִיהוּ נוּרָא דְגֵיהִנָּם, דַּעֲלָהּ אִתְּמַר "לֹא תְבַעֲרוּ אֵשׁ בְּכֹל מֹשְׁבֹתֵיכֶם בְּיוֹם הַשַּׁבָּת" (שמות ה, לג), וְהָכִי הוּא וַדַּאי דְּכָל מָאן דְּכָעִיס כְּאִלּוּ אוֹקִיד נוּרָא דְגֵיהִנָּם. 'אַרְבָּעִים מְלָאכוֹת חָסֵר חַד' אִינוּן לָקֳבֵל אַרְבָּעִים מַלְקִיּוֹת חָסֵר חַד בְּשַׁבָּת, וְאִינוּן עֲשָׂרָה דְלָקָה אָדָם וַעֲשָׂרָה לְחַוָּה וַעֲשָׂרָה לְנָחָשׁ וְתִשְׁעָה לְאַרְעָא, וּבְגִין דָּא אָמְרוּ מָארֵי מַתְנִיתִין 'אֵין לוֹקִין בְּשַׁבָּת', דְּאִלֵּין מְלָאכוֹת אִינוּן חֲשִׁיבִין לְיִשְׂרָאֵל לָקֳבֵל מַלְקִיּוֹת.

'יְצִיאוֹת הַשַּׁבָּת שְׁתַּיִם', אִינוּן עֲקִירָה וְהַנָּחָה, דְעָבִיד לוֹן בְּבַת אַחַת. מָאן דְּאַעֲקַר חֵפֶץ מֵאַתְרֵיהּ וְאַנַּח לֵיהּ לְבַר מֵאַתְרֵיהּ וּמֵרְשׁוּתֵיהּ, כְּאִלּוּ אַעֲקַר אִילָנָא דְחַיֵּי דְּאִיהוּ אוֹת בְּרִית, וְאַנַּח לֵיהּ בִּרְשׁוּ נוּכְרָאָה. מָאן דְּעָבִיד דָּא גְרִים דְּאַעֲקַר נִשְׁמָתֵיהּ מֵרְשׁוּת דִּילָהּ, וְאַנַּח לָהּ בִּרְשׁוּ אָחֳרָא דְאִיהִי מָרָה וּטְחוֹל, וְדָא גָרַם לְיִשְׂרָאֵל דְּאִתְעַקְרוּ מֵאַרְעָא דְיִשְׂרָאֵל, וְאִתְגַּלִּיאוּ בְּאַרְעָא נוּכְרָאָה דְאִיהִי רְשׁוּת הָרַבִּים, וְהָכִי אִיהוּ מָאן דְּאַעִיל אוֹת בְּרִית קֹדֶשׁ דִּילֵיהּ בִּרְשׁוּ נוּכְרָאָה.

שַׁבְּתַא"י אִיהוּ טְחוֹל חַמָּ"ה, אִתְּתָא בִּישָׁא מָרָה, שַׁבְּתַא"י עֲלֵיהּ אִתְּמַר "וְהַבּוֹר רֵק אֵין בּוֹ מָיִם" (בראשית לז, כד), 'מַיִם אֵין בּוֹ אֲבָל נְחָשִׁים וְעַקְרַבִּים יֶשׁ בּוֹ', וְאִיהוּ רָעָב וְצִמָּאוֹן וְקִינָה וְהֶסְפֵּד וַחֲשׁוֹכָא וְקִבְלָא, וְאִיהִי גָלוּתָא לְיִשְׂרָאֵל.
(דף פה ע"ב) וּצְרִיכִין יִשְׂרָאֵל לְמֶעֱבַד לָהּ שִׁנּוּי בְּכֹלָּא וְהָא אוּקְמוּהָ, וְאִיהוּ דִבּוּר דְּחוֹל דְּאִיהוּ אָסוּר בְּשַׁבָּת. וְכַד לָא אַשְׁכַּחַת אֲתַר לְשַׁרְיָא תַּמָּן, אִיהִי בָרְחַת, כְּגַוְונָא דְשִׁפְחָה דְאַבְרָהָם דְּאִתְּמַר בָּהּ "מִפְּנֵי שָׂרַי גְּבִרְתִּי אָנֹכִי בֹּרַחַת" (בראשית טז, ח).

טְחוֹל עֲלָהּ אִתְּמַר "שַׁל נְעָלֶיךָ מֵעַל רַגְלֶיךָ" (שמות ג, ה), נַעַל מְטוּנָף דְּטִפָּה סְרוּחָה, "כִּי הַמָּקוֹם אֲשֶׁר אַתָּה עוֹמֵד עָלָיו אַדְמַת קֹדֶשׁ הוּא" (שם), דָא שַׁבָּת, וַעֲלֵיהּ אָמְרַת שְׁכִינְתָּא "פָּשַׁטְתִּי אֶת כֻּתָּנְתִּי אֵיכָכָה אֶלְבָּשֶׁנָּה, רָחַצְתִּי אֶת רַגְלַי אֵיכָכָה אֲטַנְּפֵם" (שיר השירים ה, ג), וּבְגִין דָּא צָרִיךְ בַּר נַשׁ בְּשַׁבָּת לְשַׁנּוּיֵי בִּלְבוּשִׁין, בִּשְׁרַגָּא בְּמַאֲכָלִין, וְצָרִיךְ לְמֶהֱוִי מוֹסִיף מֵחוֹל עַל הַקֹּדֶשׁ, וְכָל הַמּוֹסִיף מוֹסִיפִין לֵיהּ נֶפֶשׁ יְתֵירָה בְּשַׁבָּת, וְכָל הַגּוֹרֵעַ גּוֹרְעִין לֵיהּ הַהִיא נֶפֶשׁ יְתֵירָה חַס וְשָׁלוֹם.

תיקוני זוהר תניינא רמח"ל  – סופא.

תִּקּוּנֵי זֹהַר תִּנְיָינָא – תִּקּוּנָא שְׁתִיתָאָה.

"וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה" דָּא יָד מִשַּׁדַּי, "וּלְכֹל הַמּוֹרָא הַגָּדוֹל" (דְּבָרִים לְד, יב) דָּא ש' דְּשָׁדַּי. וּשְׁמָא דָּא כָּלִיל רָזִין עִלָּאִין לְמָארֵי חָכְמְתָא. ש' תְּלָת אֲבָהָן חֶסֶד גְּבוּרָה תִּפְאֶרֶת. ד' אַרְבַּע רָאשֵׁי הַחַיָּה – נֵצַח הוֹד יְסוֹד וּמַלְכוּת, תְּפִלִּין דִּדְרוֹעָא י' דָּא שְׁכִינְתָּא. דָּבָר אַחֵר – ש' תְּלָת אֲבָהָן. ד' תְּרֵין וָוִין תְּרֵין סַמְכִין, וּבְגִין נְהוֹרִין דְּאִתְפָּרְשָׁאן בְּגַוַּיְיהוּ אִינוּן ד' וְאִתְּמָר. יו"ד דָּא צַדִּיק דְּקָאִים בַּהֲדֵי שְׁכִינְתָּא, וְלָאו לְאַפְרָשָׁא לֵיהּ מִינַּהּ. "וּלְכָל", לְאַתוּיֵי אֲדֹנָ"י דְּמִתְחַבֵּר בַּהֲדֵיהּ. תּוּ, "וּלְכָל", לְאָתוֹיֵי אֵל, כְּמָה דְּאָמַר "וְאֵל שַׁדַּי יְבָרֵךְ" (בראשית כח, ג) וְכוּ'. אֵל דָּא שְׁכִינְתָּא דְּאִתְחַבְּרַת בְּהַהוּא שַׁדַּי. "אֲשֶׁר עָשָׂה מֹשֶׁה" (דברים לד, יב) דָּא אֵל שַׁדַּי, דְּהָא מֵהָכָא בִּרְכָאָן נָפְקִין לְכָל סְטַר בְּגִין כָּךְ "וְאֵל שַׁדַּי יְבָרֵךְ אֹתְךָ" (בראשית כח, ג). "הַמּוֹרָא הַגָּדוֹל", חֲסָדִים וּגְבוּרוֹת. "וּלְכָל", לְאָתוֹיֵי תִּפְאֶרֶת עֲמוּדָא דְּאֶמְצָעִיתָא. "אֲשֶׁר עָשָׂה מֹשֶׁה" (דברים לד, יב), דָּא אֵל שַׁדַּי, דְּכֻלְּהוּ תִּיקּוּנִין אִלֵּין עַל יְדֵי דְּצַדִּיק, דָּא מֹשֶׁה מט"ט וְכוּ'.

וּבְקַדְמִיתָא "וּמֹשֶׁה הָיָה רֹעֶה" (שמות ג, א) מִסִּטְרָא דְּכ"ז אַתְוָן רֹעֶה וַדַּאי. וּכְדֵין אֶתְיָהִיב לֵיהּ מַטֶּה וְדָא שַׁדַּי, מַטֶּה וַדַּאי מִסִּטְרָא דְּצַדִּיק. בֵּיהּ "וְאֶת הַמַּטֶּה הַזֶּה" (שמות ד, יז) וְכוּ' דִּבְהַאי תַּלְיָין כֻּלְהוֹ אָתִין. בְּגִין כָּךְ "לְכָל הָאֹתֹת" (דברים לד, יא) וְכוּ' וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה. וְעוֹד, מַטֶּה מֹשֶׁה דָּא מט"ט דְּאִתְהַפַּךְ מִטּוֹב לְרַע וּמֵרַע לְטוֹב וְדָא מט"ט. אֲשֶׁר עָשָׂה מש"ה, מ'ט"ט שַׂ'ר הַ'פָּנִים וַדַּאי, וְדָא מַשְׁכְּנָא דְּאִתּוּקַם בְּמַדְבְּרָא עַל יְדוֹי.

וְהָא רַב הַמְנוּנָא סָבָא אָתֵי פָּתַח וְאָמַר, ר' ר' וַדַּאי "וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה" (דְּבָרִים לד, יב) דָּא מַשְׁכְּנָא דְּאָקִים מֹשֶׁה בְּמַדְבְּרָא, דְּאִתְּמָר בֵּיהּ "וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל" (שמות כט, מה) "וְנִקְדַּשׁ בִּכְבֹדִי" (שמות כט, מג). קְדוֹשָׁה דִּילֵיהּ תַּלְיָא בְּהַאי כָבוֹד דְּאִתְחַבַּר בֵּיהּ, לְמֶהֱוֵי בַּיִת דִּירָה לְמַלְכָּא. וְכֹהֲנֵי קָיְימִין לְאַתְקָנָא לֵיהּ בְּפוּלְחָנָא דִּלְהוֹן. לֵיוָאֵי לְנַטְרָא לֵיהּ מִסִּטְרָא דִּשְׁמָאלָא. יִשְׂרָאֵל כְּלִילָן כֹּלָּא בְּקִטְרָא חַד.

וְתוּ, כֹּהֲנֵי לֵיוָאֵי בֵּינַיְיהוּ מַשְׁכְּנָא קָאִים, וְרָזָא דָּא שְׁכִינְתָּא בֵּין תְּרֵין דְּרוֹעִין, דְּאִתְּמָר בָּהּ "שְׂמֹאלוֹ תַּחַת לְרֹאשִׁי וִימִינוֹ תְּחַבְּקֵנִי" (שיר השירים ב, ו). יִשְׂרָאֵל, מִינַּיְיהוּ "וְיִקְחוּ לִי תְּרוּמָה" (שמות כה, ב) דְּמַשְׁכְּנָא מִדִּילְהוֹן אִתְעֲבִיד. וְרָזָא דְּמִלָּה "זֹאת הַפַּעַם עֶצֶם מֵעֲצָמַי וְכוּ' כִּי מֵאִישׁ לֻקְחָה זֹּאת" (בְּרֵאשִׁית ב, כג).

קישור ישיר לדף בזוהר תניינא עם ביאור נופת צופים