תיקון גילוי היחוד – הדף היומי כ"ו באב

י׳ באב תשע״ו (אוגוסט 14, 2016) Off By מערכת קהילת הרמח"ל

תיקון גילוי היחוד – הדף היומי כ"ו באב

תיקוני זוהר רשב"י  – רישא.

וְהָכִי אִינוּן מִתְהַפְּכִין דַּרְגִּין מִדִּינָא לְרַחֲמֵי וּמֵרַחֲמֵי לְדִינָא, כְּגַוְונָא דְסִטְרָא דְּדַכְיוּ הָכִי מִתְהַפְּכִין מִסִּטְרָא דִמְסָאֲבוּ, אִם אַלִּים גָּבַר, "וְהוּא יִהְיֶה פֶּרֶא אָדָם יָדוֹ בַכֹּל" (בראשית טז, יב), וְאִם אַלִּימָא נוּקְבָא "וְיַד כֹּל בּוֹ" (בראשית טז, יב).
אִית שָׁלְטָנוּתָא לְבִישׁ וְאִית שָׁלְטָנוּתָא לְטָב, אִית שָׁלְטָנוּתָא דְשַׁלִּיט דָּא עַל דָּא, וְאִית שָׁלְטָנוּתָא דְנִיאוּפִין. כַּד שַׁלִּיט זוֹנָה עֲלֵיהּ, כֻּלְּהוּ בְעִירָן אַתְיָין עֲלֵיהּ, כְּמָה דְאַשְׁכַּחְנָא בִּנְבוּכַדְנֶאצַּר, דְּאִתְּמַר בֵּיהּ וּמִבְּנֵי "אֲנָשָׁא טְרִיד וְעִשְׂבָּא כְתוֹרִין" (דניאל ד, ל) לֵיהּ יְטַעֲמוּן עַד דְּשִׁבְעָה עִדָּנִין יַחְלְפוּן עֲלוֹהִי, דְאִינוּן שִׁבְעָה כֹּכְבֵי דִילֵיהּ, יִתְחַלְפוּן עֲלוֹהִי מִדְּכוּרִין לְנוּקְבִין. וּבְגִין דָּא, כַּד גִּלְגּוּלָא דְנוּקְבָא קָא רְכִיבַת עֲלֵיהּ, עוֹבָדוֹי אִיהוּ כְּאִתְּתָא, כַּד מַלִּיל מַלִּיל בִּפְתִיחוּ דִיְדִין, וְקָלֵיהּ וְדִבּוּרֵיהּ וְכָל עוֹבָדוֹי כְּאִתְּתָא, תוֹעֵבָה אִיהוּ, וּבְגִין דָּא מְבָרְכִין יִשְׂרָאֵל עַמָּא קַדִּישָׁא, בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹקֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם שֶׁלֹּא עָשַׂנִי אִשָּׁה.
אָמַר לֵיהּ רַבִּי אֶלְעָזָר, אַבָּא, שְׁמָעָנָא דְאִית נַפְשָׁא דְמַרְכִּיבִין לָהּ בְּכַלְבָּא, וּבְגִין דָּא אָמַר דָּוִד "הַצִּילָה מֵחֶרֶב נַפְשִׁי מִיַּד כֶּלֶב יְחִידָתִי" (תהלים כב, כא), מַאי "יְחִידָתִי"? דָא נִשְׁמָתָא. וְכִי נִשְׁמָתָא אִתְרְכִיבַת בְּכֶלֶב? אָמַר לֵיהּ בְּרִי אִין, בְּהַהוּא עָרֵל נָחָשׁ הַקַּדְמוֹנִי דְפַתִּי לְחַוָּה וְלִבְנֵי נָשָׁא, דָא אִיהוּ כֶּלֶב, וְדָא יֵצֶר הָרָע דְּאָתָא בְהַהוּא עָלְמָא מוּרְכָּב עֲלֵיהּ לְקַבְּלָא עוֹנְשֵׁיהּ.
וְאִית נִשְׁמָתִין אָחֳרָנִין דְּקָא אַתְיָין בְּגִלְגּוּלָא בְכַמָּה חֵיוָן, דְּאִתְקְרִיאוּ מַזָּל אַרְיֵה, מַזָּל שׁוֹר, מַזָּל נֶשֶׁר, מַזָּל בְּתוּלָה, מַזָּל עַקְרָב, מַזָּל טָלֶה, מַזָּל מַאֲדִים, מַזָּל נָחָשׁ, מַזָּל דָּגִים, כְּמָה דְאַשְׁכַּחְנָא בִתְרֵין עֲשַׂר שִׁבְטִין דְּאִתְמְתִילוּ לְחֵיוָון, דָּא לְאַרְיֵה "גּוּר אַרְיֵה יְהוּדָה" (בראשית מט, ט), יוֹסֵף "בְּכוֹר שׁוֹרוֹ" (דברים לג, יז), "יִשָּׂשכָר חֲמֹר גָּרֶם" (בראשית מט, יד), "יְהִי דָן נָחָשׁ עֲלֵי דֶרֶךְ" (בראשית מט, יז), "בִּנְיָמִין זְאֵב יִטְרָף" (בראשית מט, כז). וּבְרִי כָּל דָּא רָזָא דְגִלְגּוּלָא דְּיֵצֶר הָרָע, אִית לְמָאן דְּאִיהוּ דַמְיָא לְאַרְיֵה, וְאִית לְמָאן דְּאִיהוּ דַמְיָא לְחִוְיָא, וְאִית לְמָאן דְּאִיהוּ דַמְיָא כַּחֲמוֹר, לְכָל בִּרְיָין אִשְׁתַּנִּי כְּפוּם עוֹבָדֵיהוֹן, וּכְפוּם שַׁעְתָּא דְאִתְעֲבִידוּ בָהּ.
וְעִם כָּל דָּא זַכָּאָה נִשְׁמָתָא דְשַׁלִּיט עֲלֵיהּ וְרָכִיב עֲלֵיהּ, כְּבַר נַשׁ דְּרָכִיב עַל סוּסְיָא אוֹ עַל חֲמָרֵיהּ. וַוי לֵיהּ לְמָאן דְּחִוְיָא שַׁלִּיט עֲלֵיהּ, הַאי אִתְקְרֵי רָשָׁע גָּמוּר. וּמָאן דְּאִיהוּ שַׁלִּיט עֲלֵיהּ אִיהוּ אִתְקְרֵי צַדִּיק גָּמוּר, וַעֲלֵיהּ אִתְּמַר "וְאֶתֵּן אָדָם תַּחְתֶּיךָ" (ישעיהו מג, ד). "אָדָם בְּלִיַּעַל אִישׁ אָוֶן" (משלי ו, יב), "וּלְאֻמִּים תַּחַת נַפְשֶׁךָ" (ישעיהו מג, ד), דְּכַד בַּר נַשׁ אִיהוּ שַׁלִּיט עַל יִצְרֵיהּ, הָכִי אִיהוּ שַׁלִּיט עַל כָּל שָׂנְאוֹי, וְאִם יִצְרֵיהּ שַׁלִּיט עֲלֵיהּ שָׂנְאוֹי שָׁלְטִין עֲלֵיהּ.
וּבְרִי אַשְׁכַּחְנָא בְּמַתְנִיתִין, בְּרָזָא דְשִׁרְטוּטִין וְצִיּוּרִין וְגַוָּונִין, בְּסִתְרָא דְרָזִין טְמִירָא דִטְמִירִין, דְּאָדָם דִּבְּרִיאָה דְאִיהוּ קַדְמוֹן לְכָל קְדוּמִים רָכִיב בְּאַרְיֵה, סָטָא לִימִינָא, וְעָבִיד שִׁרְטוּטִין, דְּאִינוּן אוֹרְחִין וּשְׁבִילִין דְּיַמָּא דְאוֹרַיְיתָא, דַּעֲלַיְיהוּ אִתְּמַר "הַנּוֹתֵן בַּיָּם דָּרֶךְ וּבְמַיִם עַזִּים נְתִיבָה" (ישעיהו מג, טז).
(דף קלג ע"ב) אָדָם דִּיצִירָה רָכִיב בְּשׁוֹר וְסָטָא לִשְׂמָאלָא, וְנָטִיל אֶשָּׁא בְּפִימֵיהּ וְצִיֵּיר צִיּוּרִין. אָדָם דַּעֲשִׂיָּה רָכִיב בְּנֶשֶׁר וְנָטִיל רוּחָא בְּפוּמוֹי וְסָטָא לְמִזְרָח בְּאַנְפּוֹי, וְעָבַד גַּוָּונִין בְּעַיְינִין בְּאַנְפִּין.

 

תיקוני זוהר תניינא רמח"ל  – סופא.

תִּיקּוּנָא תְלִיתָאָה אִתְפַּסְּקָן שַׂעֲרֵי תְּחוֹת חוֹטָמָא עַד פּוּמָא.

תִּיקּוּנָא רְבִיעָאָה סָחֲרָן שַׂעֲרֵי תְּחוֹת פּוּמָא מֵרֵישָׁא חֲדָא לְרֵישָׁא חֲדָא.

תִּיקּוּנָא חֲמִישָׁאָה אִתְפַּסְּקָן שַׂעֲרֵי תְּחוֹת [פּוּמָא] לָקֳבֵל הַהוּא אָרְחָא אַחֲרִינָא דְּאִתְּמָר.

תִּיקּוּנָא שְׁתִיתָאָה סָלְקִין שַׂעֲרֵי וְחַפְיָין עַל אַנְפִּין הָכָא וְהָכָא כִּדְקָא יָאוּת.

תִּיקּוּנָא שְׁבִיעָאָה אִתְפַּסְּקָן שַׂעֲרֵי וְאִתְחַזְיָין תְּרֵין תַּפּוּחִין.

תִּיקּוּנָא תְּמִינָאָה נַחְתָּן שַׂעֲרֵי בְּשִׁקוּלָא חֲדָא עַד טַבּוּרָא דְּלִבָּא.

תִּיקּוּנָא תְּשִּׁיעֲאָה נָפְקִין שַׂעֲרֵי בֵּין אִינוּן עִלָאֵי לְתַתָּאֵי בְּשִׁקוּלָא חֲדָא.

תִּיקּוּנָא עֲשִׂירָאָה נָפְקִין שַׂעֲרֵי דְּחַפְיָין תְּחוֹת גְּרוֹנָא.

תִּיקּוּנָא חַדְסַר שַׂעֲרֵי כֻּלְהוֹ תַּלְיָין בְּשִׁקוּלָא חֲדָא וְלָא נָפְקִין דָּא מִן דָּא.

תִּיקּוּנָא תְּרֵיסַר פּוּמָא אִתְפַּנֵּי מִכָּל סִטְרִין דְּאִתְפַּסְּקָן שַׂעֲרֵי סַחֲרָנֵיהּ.

תִּיקּוּנָא תְּלֵיסַר אִלֵּין שַׂעֲרֵי דְּנָחְתִין לְתַתָּא בְּשִׁקוּלָא עַד טַבּוּרָא.

תָּא חֲזֵי, דִּיקְנָא יַקִּירָא דָּא וַדַּאי כָּל נְהִירוּ וְכָל בִּרְכָאָן מִינַּהּ תַּלְיָין וְנָפְקִין בְּסִידוּרָא שְׁלִים.

תִּיקּוּנָא קַדְמָאָה אֵל. “מִי אֵל כָּמוֹךָ” (מיכה ז, יח). ל”א קוֹצִין תַקִּיפִין נָפְקִין מִתְּחוּת פִּתְחָא דְּאוּדְנִין. דְּאוּדְנִין קָיְימִין לְאַעֲלָאָה מִילִין לְעֵילָא לְגוֹ, וְלָא אִשְׁתְּמוֹדְעָן. אֲבָל מִמַּאי דִּסְלִיק לְעֵילָא נָחִית לְבָתַר לְתַתָּא. וְכֹלָּא אִתְתַּקַּן בְּתִיקּוּנָא שְׁלִים.

תִּיקּוּנָא קַדְמָאָה דָּא תְּלָת אֵל קָיְימִין תָּמָן וְהָא אִתְּמָר, דִּבְהוּ מִשְׁתָּרְשָׁן תְּלָת עָלְמִין. אֲבָל הָכָא רָזָא עִלָּאָה. דְּהָא כֻּלְהוֹ מִילִין דְּעָלְמָא מִגּוֹ בְּרִירוֹ דְּמַלְכֵי קַדְמָאֵי נָפַק וַדַּאי. וּכְלָלָא דְּכֹלָּא תְּלָת אִינוּן, בֶּלַע יוֹבָב חוּשָׁם. דְּהָא שְׁאָר לָא אִתַּתְקְנוּ. וּמַאי דְּנָפִיק מִתַּמָּן, כֹּלָּא אִתְכְּלִיל הָכָא בְּאִלֵּין תְּלָת, וְלָא סָלְקִין בִּשְׁמָא אַחֲרָא, אֶלָּא בְּהוּ כְּלִילָן וַדַּאי. וּבְזִמְנָא דְּשָׁרֵי נְהִירוּ לְנָפְקָא, כְּדֵין כֹּלָּא בִּתְלָת אִלֵּין אִתְכְּלִיל, דְּאִינוּן כְּלָלָא דְּכֹלָּא דִּלְגַו וְדִלְבַר. וְסִטְרִין אָחֲרָנִין אִתְכַּפְיָין תְּחוֹתַיְיהוּ לְמֵיקָם בִּתְחוּמַיְהוּ לְתַתָּא, וְכֹלָּא אִתְתַּקַּן בְּתִיקּוּנָא שְׁלִים.

תָּא חֲזֵי, מַה בֵּין שַׂעֲרֵי דְּרֵישָׁא לְשַׂעֲרֵי דְּדִיקְנָא? אֶלָּא אִלֵּין קַשְׁיָין וְאִלֵּין רַכִּיכִין. דְּהָא אִלֵּין קָיְימִין לְתַבְרָא מְסָאֲבִין מִקַּמַּיְיהוּ, מַה דְּלָאו הָכִי אִינוּן אָחֲרָנִין. וְרָזָא דָּא שַׂעֲרֵי דְּרֵישָׁא קָיְימִין לְאַמְשְׁכָא נְהִירוּ דְּחָכְמְתָא לְגַבֵּי מָאן דְּאִתְחֲזֵי לְאַתְקָנָא לֵיהּ. אֲבָל שְׂעֲרִין דְּדִיקְנָא אִינוּן קָיְימִין לְנַחְתָּא נְהִירוּ וּמְזוֹנָא דְּכֹלָּא. בְּגִין כָּךְ הָכָא אִצְטְרִיךְ לְאַתְקְפָא. וְאִלֵּין קָיְימִין לְאַכְפְּיָא לְכָל אִינוּן מְסָאֲבִין וַדַּאי. וְכֻלְהוֹ שַׂעֲרֵי מִגּוֹ מוֹחָא נָפְקִין מִבְּרִירוּ דְּאִתְבְּרִיר תָּמָן, וּבְהוּ רָהִיט נְהִירוּ דְּמוֹחָא מִלְּגַו.

 

קישור ישיר לדף תיקוני זוהר תניינא עם ביאור נופת צופים