תיקון גילוי היחוד – הדף היומי כ"ז באייר

תיקון גילוי היחוד – הדף היומי כ"ז באייר

תיקוני זוהר רשב"י  – רישא.

אָמַר רַבִּי שִׁמְעוֹן, וַוי לוֹן לְאִינוּן דְּמַנִּיחִין לְאִשְׁתַּדְלָא בְּאוֹרַיְיתָא דְאִתְּמַר בָּהּ "וְלָקַח גַּם מֵעֵץ הַחַיִּים" (בראשית ג, כב), וּבְפִקּוּדִין דִּילָהּ דְּאִינוּן אִיבָּא דְאִילָנָא דְאִתְּמַר בֵּיהּ "וְאָכַל וָחַי לְעֹלָם" (שם), וְאָזְלִין בָּתַר אִלֵּין דִּמְפַתֵּי לוֹן מִסִּטְרָא דְנָחָשׁ הַקַּדְמוֹנִי, דְאָמְרֵי לוֹן, הִשְׁתַּדְלוּן בְּמַלְאָכַיָּא דִמְמַנָּן עַל כֹּכְבַיָּא וְשִׁמְשָׁא וְסִיהֲרָא, וְעַל אִלֵּין דִּמְמַנָּן עַל רוּחִין וְשֵׁדִין, לְמֶהֱוִי "כֵּאלֹהִים יֹדְעֵי טוֹב וָרָע" (בראשית ג, ה), וַעֲלַיְיהוּ אִתְּמַר: 'כֹּה אָמַר יְהֹוָה לַמְזַבְּחִים וְלַמְקַטְּרִים לַכֹּכָבִים וְלַמַּזָּלוֹת וְלַשֶּׁמֶשׁ וְלַיָּרֵחַ וּלְכָל צְבָא הַשָּׁמַיִם אֲשֶׁר לֹא צִוִּיתִי' (מורכב ממספר פסוקים), וְדָא אִיהוּ דְמַנִּי קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא לְאָדָם "וּמֵעֵץ הַדַּעַת טוֹב וָרָע לֹא תֹאכַל מִמֶּנּוּ" (בראשית ב, יז) וְגוֹ'.
(דף צז ע"א) וּבִלְעָם חַיָּיבָא בְהַאי הֲוָה מִשְׁתַּדֵּל, וְדוֹר אֱנוֹשׁ וְדוֹר הַמַּבּוּל וְדוֹר הַפְלָגָה, וְקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא אַעַקַר לוֹן מֵעָלְמָא דֵין וּמֵעָלְמָא דְאָתֵי, וְדָא אִיהוּ "כִּי בְּיוֹם אֲכָלְךָ מִמֶּנּוּ מוֹת תָּמוּת" (בראשית ב, יז), מוֹת בְּעָלְמָא דֵין וְתָמוּת בְּעָלְמָא דְאָתֵי, וְחוֹבָא דָא גָרִים חָרְבָּן בֵּי מַקְדְּשָׁא וְגָלוּת יִשְׂרָאֵל בֵּין אוּמִין דְּעָלְמָא וְאִתְקְטִילוּ מִנַּיְיהוּ.
דְּכָל חַד הֲוָה מְזַבַּח וּמְקַטֵּר, וַהֲווֹ נָחְתִין חֲיָילִין דִּלְעֵילָא, וְכַד הֲוָה נָבִיא מְיַסֵּר לוֹן, מַה כְּתִיב בְּהוֹן וְלֹא שָׁמְעוּ לְקוֹל נָבִיא וְחוֹזֶה, וּבַמֶּה הֲוָה מְיַסֵּר לוֹן נָבִיא? הֲוָה אוֹמֵר לְהוֹן דִּיְהוֹן חָזְרִין בִּתְיוּבְתָּא, וְאִי לַאו "וְעָצַר אֶת הַשָּׁמַיִם וְלֹא יִהְיֶה מָטָר וְהָאֲדָמָה לֹא תִתֵּן אֶת יְבוּלָהּ" (דברים יא, יז), וְאִינוּן הֲווֹ מְזַלְזְלִין בֵּיהּ, וַהֲווֹ אָמְרִין אֲנַן אוֹמִינָן לְאִלֵּין דִּמְמַנָּן עַל מִטְרָא, וְכָפִינָן לְהוֹן לְנַחְתָא מִטְרָא. וְקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא אַחֲלִיף לְהוֹן לִמְמַנָּן בִּשְׁלִיחוּתַיְיהוּ בְּגִינַיְיהוּ, וְקָטִיל לוֹן וְחָרִיב בֵּי מַקְדְּשָׁא בְגִינַיְיהוּ, וְגָלוּ יִשְׂרָאֵל בֵּין אוּמִין דְּעָלְמָא, וְדָא אִיהוּ חוֹבָא דְאָדָם דְּגָרַם לֵיהּ חִוְיָא מִיתָה לֵיהּ וּלְאִתְּתֵיהּ, דְּפַתֵּי לוֹן בְּהַהוּא אִילָנָא, הֲדָא הוּא דִכְתִיב "כִּי יֹדֵעַ אֱלֹהִים" (בראשית ג, ה) וְכוּ', וּבְגִין דָּא מַנִּי קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא לְבַר נַשׁ 'בַּמֶּה שֶׁהוֹרְשֵׁתָ הִתְבּוֹנָן אֵין לָךְ עֵסֶק בַּנִּסְתָּרוֹת'.
אָמַר רַבִּי אֶלְעָזָר: בַּמֶּה הֲווֹ נָחֲתִין אִלֵּין חֲיָילִין? אָמַר לֵיהּ, בְּרִי מָה אַתְּ חָשִׁיב דַּהֲווֹ נָחֲתִין? וַדַּאי הָא רָזָא דְאִילָנָא דְּעֵץ הַדַּעַת טוֹב וָרָע, דְּלָא עָתִיד קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא לְגַלְיָיא לֵיהּ מְפוּרְסָם לְעָלְמָא אֶלָּא בֵּינֵי חַבְרַיָּא, עַד דְּיֵיתֵי דָרָא דְמַלְכָּא מְשִׁיחָא. אָמַר לֵיהּ כֵּיוָן דְּאִיהוּ אִתְגַּלְיָא בֵּינֵי חַבְרַיָּא מַאי נִיהוּ, אָמַר לֵיהּ בְּנִי, "מִמַּרְאֵה מָתְנָיו וּלְמָעְלָה" (יחזקאל א, כז) הֲוָה טוֹב, "מִמַּרְאֵה מָתְנָיו וּלְמַטָּה" (שם ח, ב) הֲוָה רָע, נְבוּכַדְנֶצַּר הֲוָה יָדַע בֵּיהּ, וְהָכִי עָבִיד צַלְמָא דִילֵיהּ, וּבֵיהּ אִשְׁתְּמוֹדָע אִילָנָא דְטוֹב וָרָע, הֲדָא הוּא דִכְתִיב "רֵאשֵׁהּ דִּי דְהַב טָב חֲדוֹהִי וּדְרָעוֹהִי דִּי כְסַף" (דניאל ב, לב), עַד הָכָא הֲוָה מִסִּטְרָא דְטוֹב, וּבְגִין דָּא אָמַר "דִּי דְהַב טָב", "מִמַּרְאֵה מָתְנָיו וּלְמַטָּה" (יחזקאל ח, ב) רַע, הֲדָא הוּא דִכְתִיב "מְעוֹהִי וְיַרְכָתֵהּ דִּי נְחָשׁ" (דניאל ב, לב) מִסִּטְרָא דְנָחָשׁ הַקַּדְמוֹנִי.

 

תיקוני זוהר תניינא רמח"ל  – סופא.

תִּקּוּנֵי זֹהַר תִּנְיָינָא – תִּקּוּנָא עֶשְׂרִין

"וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה" דָּא מֶלֶךְ. "וּלְכֹל הַמּוֹרָא הַגָּדוֹל" (דברים לד, יב) דָּא כֹּהֵן. אִלֵּין תְּרֵין דְּקַיְּימִין לְתִיקּוּנָא דְּעַמָּא, דָּא לִימִינָא וְדָא לִשְׂמָאלָא, דָּא מִסִּטְרָא דְּגוּפָא וְדָא מִסִּטְרָא דְּנִשְׁמָתָא. מֶלֶךְ מִסִּטְרָא דְּגוּפָא, לְאַקָּמָא יִשְׂרָאֵל כֻּלְהוֹ עַל אַתְרַיְהוֹן. כֹּהֵן מִסִּטְרָא דְּנִשְׁמָתָא, דְּקָאִים לְאַתְקָנָא לְהוּ בְּרָזָא דְּפוּלְחָנָא לְאַתְקָנָא תִּיקּוּנָא שְׁלִים. וּמֶלֶךְ אִתְּמָר בֵּיהּ 'שֶׁתְּהֵא אֵימָתוֹ עָלֶיךָ' (סנהדין כב.) מִסִּטְרָא דִּשְׁכִינְתָּא. וְדָא יָד הַחֲזָקָה וַדַּאי, דִּשְׁכִינְתָּא בִּשְׂמָאלָא אִתְקַשְּׁרַת.

וּמֶלֶךְ אִתְּמָר בֵּיהּ "מִקֶּרֶב אַחֶיךָ" (דברים יז, טו) וְכוּ' לְאַפָּקָא גִּיּוֹרָא. וְדָא רָזָא עִלָּאָה, דְּזַרְעָא קַדִּישָׁא בְּיַעֲקֹב אִשְׁתְּרַשׁ וְאִתְפַּשַּׁט בְּעָלְמָא, וְכֹלָּא מְשִׁיכוּ חַד קַדִּישָׁא. וּמָאן דְּאִתְבְּרִיר מִינַּיְיהוּ לְמַלְכָּא דָּא אִתְעֲבִיד כָּרְסַיָּא לִשְׁכִינְתָּא, וְתִיקּוּנָא דְּכָל עַמָּא בֵּיהּ אִתְתַּקַּן. אֲבָל גִּיּוֹרָא לָא אִתְחָזֵי לְהַאי. אַמַּאי? אֶלָּא בְּגִין דְּגִיּוֹרָא לְבַר הֲוָה וְעָאל לְגוֹ. אֲבָל עַד לָא אִתְתְּקַף בְּתוּקְפָּא דְּגִזְעָא קַדִּישָׁא, וְאִצְטְרִיךְ לְאִתְתַּקְּנָא אִיהוּ בַּהֲדַיְיהוּ, וְלָאו לְאַתְקָנָא לוֹן.

וְאִי תֵּימָא אֵימָתַי יִתְתַּקְּנוּן גִּיּוֹרִין? אֶלָּא לְזִמְנָא דְּאָתֵי, דִּכְתִיב "מִי גָר אִתָּךְ עָלַיִךְ יִפּוֹל" (ישעיהו נד, טו) מִי גָר אִתָּךְ בַּעֲנִיּוּתַךְ יִפּוֹל אִתָּךְ בַּעֲשִׁירוּתָךְ. דְּהָא בְּזִמְנָא דְּיִתְּעַר שָׁרְשָׁא קַדִּישָׁא לְאִתְתַּקְּפָא בְּעָלְמָא, יְתוּב וְיִכְנוֹשׁ לְגַבֵּיהּ כֻּלְהוֹ יִשְׂרָאֵל, וְכֻלְהוֹ דְּאִתְחַבָרוּ בְּהוּ, וְכֹלָּא יִתְעֲבִיד כְּלָלָא חֲדָא תִּיקּוּנָא דְּכֹלָּא. אֲבָל עַד לָא אִתְתַּקַּן תִּיקּוּנָא דָּא, לָא אִתְתְּקָפוּ גִּיּוֹרִין הָכִי. וְאַבְרָהָם אִיהוּ אַב הֲמוֹן גּוֹיִם וּתְחוּתֵיהּ אִתְתַּקְּפֵי כֻּלְהוֹ גִּיּוֹרִין דְּמִתְגַּיְּירָן. אֲבָל עַד לָא אִתְכְּלִילוּ בְּתוּקְפָּא דְּיַעֲקֹב, עַד זִמְנָא דְּאָתֵי. עֲלַיְיהוּ כְּתִיב "וְאָמַרְתְּ בִּלְבָבֵךְ מִי יָלַד לִי אֶת אֵלֶּה" (ישעיהו מט, כא) דְּהָא אִלֵּין לְבַר אִתְיְלִידוּ, וְלָא לְגוֹ, וַהֲווֹ בְּנִין לְס"מ וְנוּקְבָּא, וְעָאלוּ לְגוֹ לְבָתַר. אֲבָל מֵהַהוּא זִמְנָא וּלְהָלְאָה אֵין מְקַבְּלִים גָּרִים (יבמות כד) דְּהָא תִּיקּוּנָא כְּבָר אִשְׁתְּלִים וְתַרְעִין אַנְעָלוּ. אֲבָל תָּא חֲזֵי, דְּכֹלָּא אִיהוּ בְּגִין גּוּפָא דְּאִתְבְּנֵי בְּבִנְיָנָא מְסָאֲבָא. וּבְזִמְנָא דְּגוּפִין יִתְתְּקָנוּ, דִּכְתִיב "וְרָאוּ כָל בָּשָׂר יַחְדָּו" (ישעיהו מ, ה) כְּדֵין כֹּלָּא יִתְתְּקַן תִּיקּוּנָא שְׁלִים. אֲבָל בְּגִין דָּא "לֹא תוּכַל לָתֵת עָלֶיךָ אִישׁ נָכְרִי" (דברים יז, טו).

"וּלְכֹל הַמּוֹרָא הַגָּדוֹל" דָּא כֹּהֵן גָּדוֹל. וְדָא מוֹרָא מִסִּטְרָא דְּחָכְמָה יִרְאָה עִלָּאָה, וְדָא יִרְאַת הָרוֹמֵמוּת. דְּאִית יִרְאָה לְתַתָּא מִסִּטְרָא דִּגְבוּרָה, אֲבָל יִרְאַת הָרוֹמֵמוּת מִסִּטְרָא דְּחָכְמָה. וְדָא מוֹרָא גָּדוֹל. וּבְזִמְנָא דַּהֲוָה כַּהֲנָא רָבָא עָיֵיל לְבֵית קֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים, אִתְּעַר כַּהֲנָא רָבָא לְעֵילָא וְעַיֵּיל לְגוֹ וּמִדָכָּאן עָלְמָא. וְכֹלָּא אַתְקִין מֹשֶׁה רַעֲיָא מְהֵימְנָא תִּיקּוּנָא שְׁלִים. וְתָא חֲזֵי, כַּהֲנֵי אִשְׁתָּאֲרוּ, וְלָאו לַעֲבוֹדָה, אֶלָּא לְבָרְכָא לְיִשְׂרָאֵל, דְּהָכִי אִצְטְרִיךְ לְאִתְּעָרָא בְּחֶסֶד וַדַּאי. אֲבָל כֹּהֵן גָּדוֹל דָּא קָאִים לְאִתְּעָרָא פּוּלְחָנָא כִּדְקָא יָאוּת. וְכֵיוָן דְּפוּלְחָנָא אִתְעַבְּרַת, כֹּהֵן גָּדוֹל אִתְעַבַּר, עַד דְּיִתְהַדַּר עָלְמָא לְאִתְתַּקְּנָא כִּדְקָא יָאוּת, וְכֻלְהוֹ עִטְרִין יְתוּבוּן לְאַתְרַיְיהוּ:

 

קישור ישיר לדף בזוהר תניינא עם ביאור נופת צופים.