תיקון גילוי היחוד – הדף היומי כ"ז בסיון

ט״ז בסיון תשע״ו (יוני 22, 2016) Off By מערכת קהילת הרמח"ל

תיקון גילוי היחוד – הדף היומי כ"ז בסיון

תיקוני זוהר רשב"י  – רישא.

אִם זָכוּ דְפִיקוּ דָפִיק בְּאִלֵּין נְקוּדִין תֵּשַׁע, שְׁכִינְתָּא מָאנָא לְכֻלְּהוּ עֲשִׁירִית לוֹן, בְּגִין דְּבָהּ כְּלִילָן כָּל אַתְוָון, וְאַתְוָון אִינוּן לְגַבֵּי נְקוּדִין כְּגוּפָא לְגַבֵּי רוּחָא, וּבֵין כָּל דְּפִיקוּ וּדְפִיקוּ ו' שִׁעוּרֵיהּ דְּאִיהוּ שִׁיעוּר קוֹמָה. וְכַד נְקוּדִין דָּפְקִין בֵּיהּ, אִינוּן דָּפְקִין כֻּלְּהוּ דְפִיקִין בִּנְיָיחָא בְּרַחֲמֵי, וְכַד לֵית תַּמָּן ו' דָּפְקִין בִּמְהִירוּ, וְאִינוּן דִּינִין דְּפִיקִין דְּדוֹחֲקָא בָּתַר דּוֹחֲקָא, וְאִנּוּן "וְעֵת צָרָה הִיא לְיַעֲקֹב וּמִמֶּנָּה יִוָּשֵׁעַ" (ירמיהו ל, ז).

(דף קח ע"ב) וּמָאנָא דִנְקוּדִין אִיהוּ נֶפֶשׁ, נִשְׁמָתָא אִיהִי כֶתֶר עַל כֻּלְּהוּ, וּמִינָה כִּתְרִין, דְּאִינוּן טַעֲמֵי תְּנוּעָה דִנְקוּדִין וְאַתְוָון, וְאִיהִי תַלְיָא בְּמַחֲשַׁבְתָּא, וּנְקוּדִין תַּלְיָין בַּאֲמִירָה, אַתְוָון בַּעֲשִׂיָּיה, וְדָא אִיהוּ 'אוֹמֵר וְעוֹשֶׂה'. מִסִּטְרָא דִימִינָא 'אֲמִירָה', מִסִּטְרָא דִשְׂמָאלָא 'עֲשִׂיָּה', עַמּוּדָא דְאֶמְצָעִיתָא כְּלִיל תַּרְוַיְיהוּ 'אוֹמֵר וְעוֹשֶׂה', וּבְמַאי אוֹמֵר וְעוֹשֶׂה? בְּהַוַיָּה, דְאִתְּמַר בָּהּ "יְהִי אוֹר וַיְהִי אוֹר" (בראשית א, ג), "יְהִי אוֹר" – יְהִי י' בְּאוֹר וְאִתְעֲבִיד אַוִּיר דַּאֲחִיד בְּתַרְוַיְיהוּ בְּעַמּוּדָא דְאֶמְצָעִיתָא.

וְאִית דְּפִיקוּ דְּעֵץ הַדַּעַת טוֹב וָרָע, דְּמֵהַאי אֲתַר יֵצֶר טוֹב וְיֵצֶר רָע, וְאִיהוּ רָזָא דְלַהַט הַחֶרֶב הַמִּתְהַפֶּכֶת, דְּאִתְהַפַּךְ מִמַּטֶּה לְנָחָשׁ וּמִנָּחָשׁ לַמַּטֶּה, דְּפִיקוּ דְיֵצֶר הַטּוֹב אַחֲזֵי בְּרִיאוּתָא וְאַסְוָותָא דְכָל אֵבָרִין, וּדְפִיקוּ דְיֵצֶר הָרָע אַחֲזֵי מַרְעָא דְכָל אֵבָרִין דְּגוּפָא, וְכָל מָאן דְּאַלִּים גָּבַר. אִי מִתְגַּבְּרִין, זַכְוָון אִתְהַפַּךְ מִנָּחָשׁ לַמַּטֶּה, וּמִיָּד מַטֶּה כְּלַפֵּי חֶסֶד וְכָל גּוּפָא אִתְּסֵי, וְאִם מִתְגַּבְּרִין חוֹבִין אִתְהַפַּךְ מִמַּטֶּה לְנָחָשׁ וְנַשִּׁיךְ כָּל אֵבָרִין בְּכַמָּה נְשִׁיכִין דִּכְאֵיבִין וּמַרְעִין, בְּהַהוּא זִמְנָא אִתְּמַר בִּדְפִיקוּ, "אֵין קוֹל עֲנוֹת גְּבוּרָה וְאֵין קוֹל עֲנוֹת חֲלוּשָׁה קוֹל עַנּוֹת אָנֹכִי שֹׁמֵעַ" (שמות לב, יח), קוֹל דְּעִנּוּיָא קוֹל דִּדְפִיקוּ דְבֵי מַרְעָא דְגָלוּתָא "אָנֹכִי שֹׁמֵעַ".

וְאִית דְפִיקוּ מֵאִילָנָא דְאִיהוּ בִּישׁ, לֵית בֵּיהּ טַב כְּלָל, דְּמִנֵּיהּ נָפִיק רוּחַ סְעָרָה, דְאַסְעִיר בֵּיהּ גּוּפֵיהּ דְּבַר נַשׁ, וְאִתְּמַר בֵּיהּ רוּחַ "וְחָזָק מְפָרֵק הָרִים" (מלכים א' יט, יא), דְּאִינוּן גָּרְמִין דְּגוּפָא, וּמְשַׁבֵּר סְלָעִים, דְּאִינוּן צְלָעוֹת דְּגוּפָא דְאִינוּן כְּגַוְונָא דִסְלָעִים, וְהַאי אִיהוּ נָפִיק בְּזָדוֹן וְלֵית לֵיהּ מִשְׁקָל וְשִׁעוּר, וּבֵיהּ וְהָאֳנִיָּה דְאִיהוּ גוּפָא "חִשְּׁבָה לְהִשָּׁבֵר" (יונה א, ד), וְהַאי דְּפִיקוּ סָלִיק וְנָחִית בְּגַלֵּי יַמָּא, דְאִינוּן עֲשַׂר כִּתְרִין תַּתָּאִין, כְּגַוְונָא דְאִיהִי מַלְכוּת קַדִּישָׁא הָכִי אִיהוּ מַלְכוּת חַיָּיבָא, כְּגַוְונָא דְמִילָה הָכִי אִיהִי עָרְלָה, דְּתַמָּן סמא"ל עָרֵל, וּבַת זוּגֵיהּ עָרְלָה, נָחָשׁ וְאֵשֶׁת זְנוּנִים.

לָקֳבֵל תְּרֵי יַרְכֵי קְשׁוֹט מִסִּטְרָא דִמְסָאֲבוּ תאומיא"ל תומיא"ל, וּלְקִבְלַיְיהוּ אִתְּמַר "תְּהֹמֹת יְכַסְיֻמוּ יָרְדוּ בִמְצוֹלֹת כְּמוֹ אָבֶן" (שמות טו, ה). לָקֳבֵל עַמּוּדָא דְאֶמְצָעִיתָא אִיהוּ עוגיא"ל דְּמִתַּמָּן עוֹג מֶלֶךְ הַבָּשָׁן. מִסִּטְרָא דִתְרֵין דְּרוֹעִין אִינוּן עזיאל, אגגיאל מִתַּמָּן אֲגָג, וּבֵיהּ "כִּי גָאֹה גָּאָה סוּס וְרֹכְבוֹ רָמָה בַיָּם" (שמות טו, א). עוזיא"ל, מִתַּמָּן עֲזָאזֵל, וּמִתַּמָּן עז"א ועזא"ל, וְאִיהוּ חזריא"ל, "יְכַרְסְמֶנָּה חֲזִיר מִיָּעַר" (תהלים פ, יד), וַעֲלֵיהּ אִתְּמַר "וְעַל חַרְבְּךָ תִחְיֶה" (בראשית כז, מ), וְאִיהוּ שעריא"ל, דְּמִתַּמָּן רוּחַ סְעָרָה, וְאִיהוּ עֵשָׂו אִישׁ שָׂעִיר, וּמִתַּמָּן שֵׂעָר בְּאִשָּׁה עֶרְוָה, וַעֲלֵיהּ אִתַּקַּף הַהוּא דְאִתְּמַר בֵּיהּ "עָזִּי וְזִמְרָת יָ"הּ וַיְהִי לִי לִישׁוּעָה" (שמות טו, ב), "יְהֹוָה אִישׁ מִלְחָמָה יְהֹוָה שְׁמוֹ" (שמות טו, ג) וְגוֹ'.

תיקוני זוהר תניינא רמח"ל  – סופא.

תַּרְעָא תִּנְיָנָא תַּרְעָא דְּנִיגּוּנָא. וְדָא מִתְפַּתַּח בְּזִמְנָא דְּמָטָאן יִשְׂרָאֵל לִפְסוּקֵי דְּזִמְרָה. דִּבְשַׁעֲתָא דְּאִינוּן מְנַגְּנִין בְּהוּ בְּבֵי כְּנִישְׁתָא, כַּמָּה מָארֵי דְּנִיגּוּנָא קָיְימִין לְנַגְּנָא אֲבַתְרַיְיהוּ. וְכַד אִינוּן מִזְמוֹרִין סָלְקִין בִּרְעוּתָא דְּלִבָּא וּבְחֶדְוָתָא כִּדְקָא יָאוּת, קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא מְחַבֵּב לְשִׁירָתָא דְּיִשְׂרָאֵל יַתִּיר מִשִּׁירָתָא דְּמַלְאֲכֵי עִלָאֵי. וְאִינּוּן מַלְאָכִין לָא מִתְקַנְּאִין בְּיִשְׂרָאֵל, אֶלָּא אַדְּרַבָּא כֻּלְהוֹ פָּתְחִין וְאָמְרִין “אַשְׁרֶיךָ יִשְׂרָאֵל מִי כָמוֹךָ” (דברים לג, כט) וְכוּ’. בְּהַהוּא זִמְנָא אִתּוֹסַף בְּהוּ נְהִירוּ עַל נְהִירוּ חֶדְוָתָא עַל חֶדְוָתָא. וּבְגִין כָּךְ כֻּלְהוֹ תְּאִיבִין תָּדִיר לְטִיבוּתָא דְּיִשְׂרָאֵל.

תַּרְעָא תְלִיתָאָה תַּרְעָא דְּבִרְכָּתָא. תַּרְעָא דְּהֵיכָלִין עִלָּאִין, דְּכֻלְּהוּ קָיְימִין לְאִתְתַּקְּנָא עַל יְדֵיהוֹן דְּיִשְׂרָאֵל. וְאֵימָתַי מִתְפַּתְּחָא? אֶלָּא בְּזִמְנָא דְּאָמְרִין יִשְׂרָאֵל בָּרְכוּ. דְּהָא מְמָנָא חַד קָאִים וְאִקְרֵי שְׁמֵיהּ בָּרְכִיאֵ”ל דָּא מְמָנָא עַל כֻּלְהוֹ הֵיכָלִין דְּקַיְּימִין לְאִתְתַּקְּנָא בְּרִבּוּיָא דְּכָל בִּרְכָאָן, לְאַעֲלָא שְׁכִינְתָּא לְעֵילָא מִתְתַּקְנָא בְּתִיקּוּנָהָא. בְּזִמְנָא דְּהַאי אִתְּעַר, כֻּלְהוֹ אִזְדַּמְּנַן לְאַעֲלָא בִּרְכָאָן דְּיִשְׂרָאֵל קַמֵּי מַלְכָּא. בְּגִין כָּךְ עַד לָא יִשְׁרֵי בַּר נַשׁ בְּאִינוּן הֵיכָלִין אִצְטְרִיךְ לְבָרְכָא ‘בָּרוּךְ יְהֹוָה הַמְּבֹרָךְ’ וְכוּ’. וְדָא בְּצִיבּוּרָא. וְאִי בִּיחִידָאָה צָלֵי אִצְטְרִיךְ לְשְׁוָּאָה רְעוּתֵיהּ בְּאִלֵּין מִלִּין.

תַּרְעָא רְבִיעָאָה תַּרְעָא דִּצְלוֹתָא. בַּהּ “אֲדֹנָי שְׂפָתַי תִּפְתָּח” (תהלים נא, יז). הָכָא כֹּלָּא קָאִים בִּלְחִישׁוּ. דְּהָא אִימָּא אִזְדַּמְּנַת לְאַעְטְּרָא עִטְרִין לִבְנָהָא, דְּאִיהִי “קוֹל דְּמָמָה דַקָּה” (מלכים א’ יט, יב). דְּקוֹל אַחֲרִינָא קָאִים לְבַר וְאִשְׁתְּמַע. אֲבָל דָּא קוֹל בַּחֲשַׁאי דְּלָא אִשְׁתְּמַע. כְּדֵין כֻּלְהוֹ קָיְימִין בִּצְלוֹתִין קַמֵּי קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא וּשְׁכִינְתֵּיהּ. וּקְרֵבִין לְגַבֵּי שְׁכִינְתָּא בְּקַדְמִיתָא. וְאִיהִי שְׁאִילַת עֲלַיְיהוּ “מִי אֵלֶּה”? אִי אִינוּן מֵאִינּוּן דִּמְחַבְּרִין מִ”י בְּאֵלֶּ”ה, וְאִלֵּין דְּמִשְׁתַּדְּלִין בְּאוֹרַיְתָא לִשְׁמָהּ, לְשֵׁם ה’ עִלָּאָה. דְּמָאן דְּלָא אִשְׁתַּדַּל לִשְׁמָהּ מַפְרִיד ו’ מִן ה’, אֵלֶּ”ה מִמִּ”י. וְאִי אִינוּן טָבִין אִתְּמָר בְּהוּ “וְאֵלֶּה שְׁמוֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל” (בראשית מו, ח) וְכוּ’ וּכְדֵין עָלִין לְגוֹ. וְאִי לָא, “מִי בִקֵּשׁ זֹאת מִיֶּדְכֶם” (ישעיהו א, יב) וְכוּ’. לְבָתַר שְׁכִינְתָּא אִיתִיאַת לוֹן קַמֵּי מַלְכָּא. וּמַלְכָּא שָׁאִיל הָכִי נָמֵי ‘מִי אֵלֶּה’? שְׁכִינְתָּא אַתִיבַת לֵיהּ “בָּנַי הֵם” (בראשית מח, ט), אִלֵּין דְּמִשְׁתַּדְּלִין עָלַי בְּכַמָּה פִּיקּוּדִין בְּכַמָּה תִּקּוּנִין. “אֲשֶׁר נָתַן לִי אֱלֹהִים בָּזֶה” (שם), דָּא צַדִּיק, דְּאִתְּמָר בְּהוּ זֶרַע קֹדֶשׁ. מִיָּד פָּתְחִין תַּרְעִין קָמַיְיהוּ וְעָאלִין וּמְעַטְּרִין עִטְרִין לְמַלְכָּא כִּדְקַחֲזֵי.

תַּרְעָא חֲמִישָׁאָה תַּרְעָא דְּאוֹרַיְתָא. דָּא לָא אִתְגַּלִיאַת אֶלָּא בְּשַׁעְתָּא דְּקָרָאן יִשְׂרָאֵל בְּסֵפֶר תּוֹרָה בְּצִיבּוּרָא. דִּכְדֵין תּוֹרָה אִתְגַּלִיאַת קָמַיְיהוּ וְאִתְמַסְּרַת לְהוּ. וּבְגִין כָּךְ גְּזֵירָתָא דָּא הֲוַת בְּגִין דְּלָא תִּשְׁתַּכַּח תּוֹרָה מִיִּשְׂרָאֵל. אִי תֵּימָא דְּאִינוּן מְבִינִין מַאי דִּכְתִיב? לָאו הֲכִי, אֶלָּא דְּבַהּ אִתְגַּלֵּי גִּלּוּיָא דִּנְהוֹרָא דְּקָאִים לְאַחְסְנָא אוֹרָיְתָא לְיִשְׂרָאֵל וַדַּאי. כְּדֵין וְהַמַּשְׂכִּילִים, לְאַתְקָנָא תִּיקּוּנָא שְׁלִים מִסִּטְרָא דְּאַבָּא וְאִימָּא. כְּדֵין אִתְּמָר “וְזֹאת הַתּוֹרָה אֲשֶׁר שָׂם” (דברים ד, מד) וְכוּ’. וּמַלְאֲכֵי עִלָאֵי אָמְרִין “מָה רַב טוּבְךָ” (תהלים לא, כ) וְכוּ’ דָּא אוֹרָיְתָא. כְּדֵין “וְאַתֶּם הַדְּבֵקִים בַּיהֹוָה אֱלֹהֵיכֶם” (דברים ד, ד)מִסִּטְרָא דִּלְתַתָּא. חַיִּים מִסִּטְרָא דְּטְעָמִים וּנְקוּדּוֹת. “הַמּוֹרָא הַגָּדוֹל”, שְׁמָא שָׁלִים דְּאַסְגֵּי וְאָזִיל וַדַּאי. זַכָּאָה חוּלָקֵהוֹן: