תיקון גילוי היחוד – הדף היומי כ"ז בתמוז

י״ז בסיון תשע״ו (יוני 23, 2016) Off By מערכת קהילת הרמח"ל

תיקון גילוי היחוד – הדף היומי כ"ז בתמוז

תיקוני זוהר רשב"י  – רישא.

פָּתַח וְאָמַר, "זֶה סֵפֶר תּוֹלְדֹת אָדָם" (בראשית ה, א), זֶה וַדַּאי כְּלִיל תְּרֵין עֲשַׂר מַזָּלוֹת דְּאָדָם דִּלְעֵילָא, דְּאִתְּמַר עֲלַיְיהוּ "שִׁבְטֵי יָ"הּ עֵדוּת לְיִשְׂרָאֵל" (תהלים קכב, ד), זֶ"ה וַדַּאי אִינוּן אַרְבַּע אַנְפִּין דְּאַרְיֵה, אַרְבַּע אַנְפִּין דְּשׁוֹר, אַרְבַּע אַנְפִּין דְּנֶשֶׁר, דִּבְהוֹן אִשְׁתְּמוֹדְעִין פַּרְצוּפִין דִּבְנֵי נָשָׁא, וְכֻלְּהוּ אַנְפִּין אִינוּן רְשִׁימִין בְּאַרְבַּע אַתְוָון דְּאִינוּן יְהֹוָ"ה, מַאי? אָדָם "יוד הא ואו הא", וַעֲלֵיהּ אִתְּמַר "כְּתִפְאֶרֶת אָדָם לָשֶׁבֶת בָּיִת" (ישעיהו מד, יג), מָאן בַּיִת דִּילֵיהּ? דָּא שְׁכִינְתָּא דְאִתְקְרִיאַת דְּמוּת אָדָם, דְּכָל דִּמְיוֹנִין וּפַרְצוּפִין דִּבְנֵי נָשָׁא בָהּ אִשְׁתְּמוֹדְעוּ, וְכָל צִיּוּרִין דְּעִלָּאִין וְתַתָּאִין, וּבְגִינָהּ אִתְּמַר "וּבְיַד הַנְּבִיאִים אֲדַמֶּה" (הושע יב, יא).

(דף קכא ע"ב) אָמַר הַמַּגִּיהַּ, אַתָּה בֶּן אָדָם קוֹדֵם שֶׁתִּכָּנֵס בְּעִיּוּן זֶה, לְהַזְהִירְךָ בָּאתִי שֶׁתַּעֲמֹד עַל רַגְלֶיךָ עַל בָּמוֹתֵי הָאֱמוּנָה הָאֲמִתִּית, וְתָקַעְתָּ יָתֵד בְּמָקוֹם נֶאֱמָן, פֶּן יְפַתּוּךָ רַעְיוֹנִים זֵדוֹנִים, וַיַּעֲלוּ דְּבָרִים עַל לְבָבֵךְ, וּמִלִּין לְצַד עִלָּאָה תְּמַלֶּל, בִּרְאוֹתְךָ בְּתִקּוּן זֶה שֶׁיְּדֻבַּר בּוֹ מִשַּׂעֲרָא וּמִצְחָא וְאוּדְנִין וְאַנְפִּין וּשְׁאָר אֵבָרִים גַּשְׁמִיִּים, הִשָּׁמֶר אֶל תֵּפֶן אֶל אָוֶן לְיַחֵס וּלְתָאֵר לְעִלָּאָה עַל כָּל עִלָּאִין סְתִימָא עַל כָּל סְתִימִין שֵׁמֶץ דָּבָר מִזֶּה אֲפִילוּ בְּהִרְהוּר, כִּי לְעִלַּת הָעִלּוֹת לֵית מַחֲשָׁבָה תְּפִיסָא בֵּיהּ כְּלָל, לֵית בֵּיהּ לֹא דְּיוֹקַן וְלֹא דִּמְיוֹן וְלֹא צוּרָה וְלֹא אֵבָרִים גַּשְׁמִיִּים וְלֵית לֵיהּ שֵׁם יְדִיעַ, אֲבָל הוּא מְמַלֵּא כָּל שֶׁמֵּהֶן, וְהוּא שְׁלִימוּ דְּכֻלְּהוּ. רָאָה גַּם רָאָה מַה שֶׁכָּתַב הַתַּנָּא הָאֱלֹקִי רַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן יוֹחַאי, כְּשֶׁרָצָה לְגַלּוֹת סִתְרֵי הַתּוֹרָה בְּאִדְּרָא, פָּתַח וְאָמַר "אָרוּר הָאִישׁ אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה פֶסֶל וּמַסֵּכָה" (דברים כז, טו), וְזֶה לְהָסִיר מִלֵּב כָּל הַמְעַיְּנִים כָּל דָּבָר עָתָק, פֶּן ח"ו יִכָּשְׁלוּ וְנָפְלוּ, וְעִבְרוּ מִמַּשְׂכִּיּוֹת לְבַב, "יָמִיקוּ וִידַבְּרוּ בְרָע" (תהלים עג, ח), מֵאַחַר שֶׁהָיָה רוֹצֶה לְדַבֵּר מֵרֹאשׁ וְעַיִן וְאֹזֶן וּשְׁאָר אֵבָרִים גַּשְׁמִיִּים, הָיָה יָרֵא שַׁמָּא יִטְּעוּ לְיַחֵס וּלְתָאֵר לַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ גּוּף וּתְמוּנָה. וּמֹשֶׁה אָמַר "כִּי לֹא רְאִיתֶם כָּל תְּמוּנָה" (דברים ד, טו), וִישַׁעְיָה אָמַר "וְאֶל מִי תְּדַמְּיוּן אֵל וּמַה דְּמוּת תַּעַרְכוּ לוֹ" (ישעיהו מ, יח), "וְאֶל מִי תְדַמְּיוּנִי וְאֶשְׁוֶה יֹאמַר קָדוֹשׁ" (ישעיהו מ, כה) וְדוֹמֵיהֶם, שֶׁכֻּלָּם יְעִידוּן יְגִידוּן שֶּׁאֵין דִּמְיוֹן בֵּינוֹ יִתְבָּרַךְ וּבֵינֵינוּ מִצַּד הָעֶצֶם וְהַתַּבְנִית, אֶלָּא שֶׁהָאֵבָרִים שֶׁבָּנוּ הֵם עֲשׂוּיִים כְּסִימָנִים לַדְּבָרִים עֶלְיוֹנִים סְתוּמִים וַחֲתוּמִים שֶּׁאֵין כֹּחַ הַשִּׂכְלִי שֶׁבָּאָדָם יָכוֹל לְהַשִּׂיגָם, וְאֵין שִׂיחַ וְאֵין שִׂיג לוֹ לַהֲבִינָם, וְקָצַר מַצָּע דַּעְתּוֹ לָרֶדֶת לְעָמְקָם, וְאֵינִי רַשַּׁאי לְהַכְנִיס רֹאשִׁי בֵּין הֶהָרִים הָרָמִים הֲלֹא הֵם בַּעֲלֵי הַקַּבָּלָה אֲשֶׁר הֶעְמִיקוּ הִרְחִיבוּ דִּבְרֵיהֶם עַל הַדְּרוּשׁ הַזֶּה, רַק מֵעַי רֻתְּחוּ וְלֹא דֹּמּוּ, מִיִּרְאָתִי פֶּן עוֹבְדֵי פִּשְׁתִּים שְׂרִיקוֹת וְאֹרְגִים חוֹרִי קוּרֵי עַכָּבִישׁ יֶאֱרֹגוּ, בְּדֵעוֹת כּוֹזְבוֹת יַאֲרִיכוּ לְמַעֲנִיתָם. לְךָ נָא רְאֵה מַה שֶׁכָּתַב עַל זֶה רֶ' יוֹסֵף בֶּן גְ'יקִיטִילְיָא בְּהַקְדָּמַת שַׁעֲרֵי אוֹרָה, וּבְמָה שֶׁכָּתַב בָּעַל הַחִנּוּךְ בְּהַקְדָּמָתוֹ לְפֵרוּשׁ הַתּוֹרָה, וְהָאֱלֹקִי ר' מְנַחֵם מִרְיקַנָאטִי ז"ל בְּפָרָשַׁת וַיְחִי בְּפָסוּק "בֵּן פֹּרָת יוֹסֵף" (בראשית מט, כב), וּבַמֶּה שֶׁכָּתַב ר' יְהוּדָה חַיָּט בְּפֵרוּשׁ מַעַרְכֹת הָאֱלֹקוּת (ד, לד), וְזֶה לְשׁוֹנוֹ, סוֹף דָּבָר כָּל מָקוֹם שֶׁתֵּרָאֶה שֶׁיְּדַבְּרוּ בְּעִנְיַן הַסְּפִירוֹת, דְּבָרִים שֶּׁאֵין רָאוּי לְאָמְרָם בְּבוֹרֵא יִתְבָּרַךְ, כְּגוֹן שִׁעוּר וְקוֹמָה וְהַדּוֹמִים לָהֶם, הַכֹּל נֶאֱמַר עַל הַסְּפִירוֹת, וּכְשֶׁתַּרְאֶה שֶׁיְּדַבְּרוּ עַל דֶּרֶךְ שֶׁבַח וְהוֹדָאָה הַכֹּל נֶאֱמַר עַל הַבּוֹרֵא שֶּׁבְּתוֹכָן, וְכֵן בְּחוּצָה לָהֶן, כִּי אֵין דָּבָר שֶׁיַּגְבִּילֵהוּ, וְעַל כֵּן אֵין לוֹמַר בְּבוֹרֵא יִתְבָּרַךְ לֹא יָמִין וְלֹא שְׂמֹאל וְלֹא פָּנִים וְאָחוֹר וָמַעְלָה וּמָטָה וְכוּ' עַיֵּן שֵׁם. עוֹד כָּתַב (בדף לה ע"ב) כִּי אַף עַל פִּי שֶׁשִּׁעוּר הַקּוֹמָה מֵהַפַּרְסָאוֹת הוּא בְּמִדּוֹת וְלֹא בְּבוֹרֵא, אֲפִילוּ הֲכִי אֵין לַחְשֹׁב חָלִילָה שֶׁהַפַּרְסָאוֹת הַלְלוּ הֵם שִׁעוּר כַּמּוּתִי, אֶלָּא הֵם מִלְּשׁוֹן  "פְּרֵס פְּרִיסַת מַלְכוּתָךְ" (דניאל ה, כח), וְכָל הַפַּרְסָאוֹת הַלְלוּ שֶׁבְּשִׁעוּר קוּמָה הֵם אוֹתִיּוֹת, שֶׁכָּל אַחַת נִקְרֵאתָ פַּרְסָה, עַל כִּי נֶחְתְּכוּ מֵהָעִסָּה, כַּאֲבָנִים הַנֶּחְתָּכִים מֵהָהָר, וְאָמַר שֶׁרִבּוּי הַפַּרְסָאוֹת שֶׁהִזְכִּיר בְּכָאן, רוֹמֵז לְנִיצוֹצוֹת הַמִּתְפּוֹצְצוֹת מֵהַכָּאַת הַפַּטִּישׁ בַּקּוּרְנָס, וְהֵם הַשֵּׁמוֹת הַנַּעֲשִׂים מֵחִבּוּר הָאוֹתִיּוֹת וְהַצֵּרוּפִים הַנַּעֲשִׂים מֵהָאַלְפָא בֵּיתוֹת דְּסֵפֶר יְצִירָה, שֶׁעִמָּהֶם נִבְרְאוּ הַדְּבָרִים וְכוּ', וְאִם תְּדַקְדֵּק הֵיטֵב בְּדִבְרֵי רַבִּי שִׁמְעוֹן בְּעִנְיַן זֶה, תַּשְׂכִּיל וְתֵדַע כִּי דִּבְרֵי רַבִּי יְהוּדָה חַיָּט ז"ל וַאֲשֶׁר בִּמְסִלָּתוֹ יֵלֵכוּן, הֵם נְכוֹחִים לַמֵּבִין וִישָׁרִים לְמוֹצָאֵי דַּעַת, וְלֹא יְעַבְּטוּן אָרְחֹתֵיהֶם.

 

תיקוני זוהר תניינא רמח"ל  – סופא.

תִּקּוּנֵי זֹהַר תִּנְיָינָא – תִּקּוּנָא חַמְשִׁין וּתְלַת

וְעוֹד, “וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה” (דברים לד, יב) דָּא בְּזִמְנָא דְּיִתְגְּלֵי מַלְכָּא מְשִׁיחָא. דְּכֻלְּהוּ נְהוֹרִין עִלָּאִין יִתְגַּלּוּן לְתַתָּא לְאַתְקְפָא לְהוּ לְיִשְׂרָאֵל, דְּלָא יִדְחֲלוּן בְּאִינוּן חֲבָלִין דִּמְשִׁיחָא דִּזְמִינִין לְמִיהְוֵי בְּאִינוּן י”ב יַרְחִין. “וּלְכֹל הַמּוֹרָא הַגָּדוֹל”, דְּהָא כֻּלְהוֹ דַּרְגִּין עִלָּאִין זְמִינִין אִינוּן לְאִתְתַּקְּנָא בְּאִינוּן י”ב יַרְחִין, מִגּוֹ אִינוּן חֲבָלִין וַדַּאי. וּלְבָתַר כֻּלְהוֹ יִתְגַּלּוּן בִּנְהוֹרָא סַגִּי וְתַקִּיפָא. כְּדֵין “אַשְׁרֶיךָ יִשְׂרָאֵל מִי כָמוֹךָ עַם נוֹשַׁע בַּיהֹוָה” (דברים לג, כט) שְׁמָא שְׁלִים בְּכָל אַתְוָן דִּילֵיהּ. כְּדֵין יִפְקוּן מִגּוֹ גָּלוּתָא בְּכַמָּה עִטְרִין תִּיקּוּנִין עִלָּאִין. וְכַמָּה קְרֵבִין יַגִּיחוּן בַּהֲדֵי אוּמִין עוֹבְדֵי עֲבוֹדָה זָרָה וְיִתַּבְּרוּן לוֹן לְגַמְרֵי. וְכֹלָּא בְּתִיקּוּנִין אִלֵּין דְּאִתְתַּקְּנוּ מִגּוֹ אִינוּן חֲבָלִין דְּאִתְמָרוּ. וּלְבָתַר כֹּלָּא “וְהָיְתָה מְנֻחָתוֹ כָּבוֹד”(ישעיהו יא, י). זַכָּאָה חוּלָקֵהוֹן דְּיִשְׂרָאֵל בְּעָלְמָא דֵּין וְעָלְמָא דְּאָתֵי.

קָם אַבְרָהָם סָבָא חֲסִידָא וְאָמַר לְיַעֲקֹב, בְּרָא רְחִימָא, קוּם הָשַׁתָּא וְאִתְּעַר מִילִין קַמֵּי שְׁכִינְתָּא. דְּהַשְׁתָּא ו’ אִתְגַּלִיאַת בְּךָ, דִּכְתִיב בַּהּ “וְזָכַרְתִּי אֶת בְּרִיתִי יַעֲקוֹב” (ויקרא כו, מב). דְּיַעֲקֹב אִתְּמָר בֵּיהּ “כִּי קָטֹן הוּא” (עמוס ז, ב) וְיִשְׂרָאֵל אִיהוּ גָּדוֹל. אֲבָל בְּזִמְנָא דְּפוּרְקָנָא יִשְׂרָאֵל יִתְגַּלֵּי וַדַּאי, דְּבֵיהּ “כִּי שָׂרִיתָ עִם אֱלֹהִים” (בראשית לב, כט) וְכוּ’. וְאִי תֵּימָא דְּיַעֲקֹב לָא אִתְחָזֵי? אֶלָּא יַעֲקֹב גַּרְמֵיהּ בְּתִיקּוּנָא יִתְהַדֵּר בְּהַאי ו’ דְּאִתְגַּלְּיָא בֵּיהּ. וְרָזָא דָּא “לֹא עַתָּה יֵבוֹשׁ יַעֲקֹב” (ישעיהו כט, כב)וְכוּ’.

קָם יַעֲקֹב בְּחִירָא וְאָמַר, וַדַּאי “וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה” (דברים לד, יב) בְּזִמְנָא דְּחֲבָלִין דִּמְשִׁיחָא, דְּקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא וּשְׁכִינְתֵּיהּ יִתְחַבְּרוּן כַּחֲדָא וּבְהוּ יִתְתַּקְּפוּן יִשְׂרָאֵל. עַל רָזָא דָּא כְּתִיב “וְאָשִׁיבָה יָדִי עָלַיִךְ” (ישעיהו א, כה). מַאי וְאָשִׁיבָה? אֶלָּא בַּר מִיָּד הַנְּטוּיָה בְּגָלוּתָא, “וְאָשִׁיבָה יָדִי” וַדַּאי לְאַתְקְפָא לְהוּ. וְעוֹד, “וְאָשִׁיבָה” כַּמָּה זִמְנִין, זִמְנָא בָּתַר זִמְנָא. דְּכַמָּה דַּרְגִּין יִתְעָרוּן בְּהַהוּא זִמְנָא לְאִתְתַּקְּנָא. וְכַמָּה עַקְתִּין מָטָאן בְּגִין דָּא לְיִשְׂרָאֵל עַד דְּיִתְתַּקְּנוּן מִילִין. כְּדֵין “יִקָּרֵא לָךְ עִיר הַצֶּדֶק” (ישעיהו א, כו), בְּמָשִׁיחַ בֶּן יוֹסֵף מִסִּטְרָא דִּשְׁמָאלָא. לְבָתַר “צִיּוֹן בְּמִשְׁפָּט תִּפָּדֶה וְשָׁבֶיהָ בִּצְדָקָה” (ישעיהו א, כז), בְּמָשִׁיחַ בֶּן דָּוִד מִסִּטְרָא דִּימִינָא, “וּלְכֹל הַמּוֹרָא הַגָּדוֹל”.

קָם אַבְרָהָם תִנְיָנוּת וְאָמַר, וַדַּאי כַּמָּה זִמְנִין תִּתְעַר יָד הַחֲזָקָה, וְכֻלְהוֹ יִתְחַבְּרוּן לְאַגָּחָא קְרָבָא לְבָתַר בְּכֻלְהוֹ אוּמִין בְּגוֹג רַשִׁיעָא. וְאִתְּמָר בֵּיהּ “וְאֶת יָדִי אֲשֶׁר שַׂמְתִּי בָהֶם” (יחזקאל לט, כא). כְּדֵין “וְנִשְׁפַּטְתִּי אִתּוֹ בְּדֶבֶר וּבְדָם” (יחזקאל לח, כב). דְּכֻלְּהוּ דַּרְגִּין דְּעָבְרוּ בְּדִינָא עַל יִשְׂרָאֵל – חַד חַד כֻּלְהוֹ כַּחֲדָא יִתְחַבְּרוּן לָקֳבֵל גּוֹג רַשִׁיעָא. וְכָל סְטַר אַחֲרָא יִתְעַבַּר מֵעָלְמָא בְּהַהוּא זִמְנָא “וּלְכֹל הַמּוֹרָא הַגָּדוֹל”, לְבָתַר כֻּלְהוֹ דַּרְגִּין יִתְחַבְּרוּן כַּחֲדָא לְאַנְהָרָא עַל יִשְׂרָאֵל. כְּדֵין “וְהָיְתָה מְנֻחָתוֹ כָּבוֹד” (ישעיהו יא, י). זַכָּאָה חוּלָקֵהוֹן:

 

קישור ישיר לדף תיקוני זוהר תניינא עם ביאור נופת צופים