תיקון היחוד היומי

תיקוני זוהר קדמאה רשב"י - דא בשירותא

  • מקור
  • פירוש

(דף יא ע"ב) וּבְהוֹן מִסִּטְרָא דְעָרְלָה אַרְבָּעָה נִכְנְסוּ לְפַרְדֵס, שְׁלֹשָׁה אָכְלוּ מֵאִלֵּין קְלִיפֵי וּמֵתוּ, רְבִיעָאָה אָכַל אִיבָּא וְזָרַק קְלִיפִין וְחַי, כְּגַוְונָא דָא אִתְּמַר רַבִּי מֵאִיר 'רִמּוֹן מָצָא, תּוֹכוֹ אָכַל קְלִיפָתוֹ זָרַק'.
וּכְגַוְונָא דְאִלֵּין קְלִיפִין, אִינוּן קוּשְׁיָין דְּחַפְיָין עַל הֲלָכָה, דְּאִיהִי מוֹחָא מִלְּגָאו, וְלֵית בַּר נַשׁ יָכִיל לְמֵיכַל בְּנַהֲמָא דְאוֹרַיְיתָא, דְאִתְּמַר בָּהּ עֵץ חַיִּים הִיא, עַד דְּזָרִיק קוּשְׁיָין מֵהֲלָכוֹת, וְאִית הֲלָכָה דְכָל קוּשְׁיָין דִּילָהּ אִינוּן כְּאִילָנָא, דִקְלִיפָה דִילֵיהּ וְקָנֶה דִילֵיהּ וְעִצָיו וְעַלִּין וְאִיבָּא כֻּלְּהוֹן שָׁוִין לְמֵיכַל, וַעֲלֵיהּ אִתְּמַר נֵרְדְּ וְכַרְכּוֹם וְכוּ', וּבְגִין דָּא לַאו כָּל קֻשְׁיָין שָׁוִין.
פִּקּוּדָא רְבִיעָאָה בְּמִלַּת בְּרֵאשִׁית, דָּא אוֹרַיְיתָא, דְאִתְּמַר בָּהּ "יְהֹוָה קָנָנִי רֵאשִׁית דַּרְכּוֹ" (משלי ח, כב), וְדָא שְׁכִינְתָּא תַּתָּאָה, דְאִיהִי רֵאשִׁית לְנִבְרָאִים, וְאִיהִי אַחֲרִית לְחָכְמָה עִלָּאָה, וּבְגִינָהּ אִתְּמַר "מַגִּיד מֵרֵאשִׁית אַחֲרִית" (ישעיהו מו, י).
כַּד אִתְנְטִילַת מִכֶּתֶר אִתְקְרִיאַת "עֲטֶרֶת תִּפְאֶרֶת" (ישעיהו סב, ג), עֲטָרָה בְּרֹאשׁ כָּל צַדִּיק, תַּגָּא דְסֵפֶר תּוֹרָה, וּבְגִינָהּ אִתְּמַר 'כָּל הַמִּשְׁתַּמֵּשׁ בְּתַגָּא חֲלָף', כַּד אִתְנְטִילַת מֵהַאי חָכְמָה עִלָּאָה דְאִיהִי רֵאשִׁית, אִתְקְרִיאַת עַל שְׁמָהּ, וְכַד אִתְנְטִילַת מִבִּינָהּ אִתְקְרִיאַת עַל שְׁמָהּ תְּבוּנָה.
וְכַד אִתְנְטִילַת מֵחֶסֶד, אִתְקְרִיאַת תּוֹרָה שֶׁבִּכְתָב דְּאִיתְיְהִיבַת מִימִינָא, דִכְתִיב "מִימִינוֹ אֵשׁ דָּת לָמוֹ" (דברים לג, ב), וְכַד אִתְנְטִילַת מִגְּבוּרָה אִתְקְרִיאַת תּוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה, דְּהָכִי אוּקְמוּהוּ מָארֵי מַתְנִיתִין, 'תּוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה מִפִּי הַגְּבוּרָה נִיתְּנָה', וּמִתַּמָּן גִּבּוֹרִים עוֹמְדִים בַּפֶּרֶץ, וְלָא יָכִיל לְמֵיקַם בָּהּ אֶלָּא גִבּוֹר בְּמִלְחַמְתָּהּ שֶׁל תּוֹרָה, גִּבּוֹר בְּיִצְרוֹ.
וּבְיוֹמָא תְּלִיתָאָה נְחִיתַת לְעַמּוּדָא דְאֶמְצָעִיתָא עַל יְדֵי דְמֹשֶׁה, הֲדָא הוּא דִכְתִיב "וַיְהִי בַיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי בִּהְיֹת הַבֹּקֶר" (שמות יט, טז), בִּתְרֵי לוּחֵי אַבְנִין, נֶצַח וָהוֹד, הֲדָא הוּא דִכְתִיב "כְּתֻבִים מִשְּׁנֵי עֶבְרֵיהֶם" (שמות לב, טו), וְאִינוּן תְּרֵין נְבִיאֵי קְשׁוֹט, וּמִסִּטְרָא דְעַמּוּדָא דְאֶמְצָעִיתָא אִתְקְרִיאוּ נְבִיאֵי הָאֱמֶת, וּשְׁכִינְתָּא תּוֹרַת אֱמֶת, הֲדָא הוּא דִכְתִיב "תּוֹרַת אֱמֶת הָיְתָה בְּפִיהוּ" (מלאכי ב, ו), וְאִתְקְרִיאַת מַרְאֵה דִנְבוּאָה, וְרוּחַ הַקֹּדֶשׁ מִסִּטְרָא דְתַרְוַיְיהוּ.
וּבְיוֹם הַשְּׁבִיעִי נְתָנָהּ, דָּא צַדִּיק יְסוֹד עוֹלָם, וּבְדַרְגָּא דִילֵיהּ מַלְכוּת מַלִּיל עִמְּהוֹן, וְהָא אוּקְמוּהוּ, לַעֲשַׂר מַלְכִין שֶׁמָּא לֹא יוּכְלוּ לְדַבֵּר עַל פֶּה אֶחָד, נָגַע בְּבַת, וְכָלַל בָּהּ כָּל הָעֶשֶׂר, וְדָא י' בַּ"ת אַחַת, תְּחוֹת הַי' מִן אֱלֹהִים, י' מִן אדנ"י, י' מִן שד"י, כְּלִילָא מִכָּל כִּנּוּיָין, וּמִכָּל הֲוַיָּין, כְּגוֹן הוה"י, אוֹ כְּוָותֵיהּ, דִּיְהֵא י' תְּחוֹת ה', בְּכָל שֵׁם דְּכִינוּי וַהֲוַיָּה אִיהִי נוּקְבָא.
וּבְגִין דְּאוֹרַיְיתָא מִינָהּ אִתְיְהִיבַת, אָמַר לְמֹשֶׁה "וְרָאִיתָ אֶת אֲחֹרָי" (שמות לג, כג) כו', דְּלֵית נָבִיא וְחָכָם יָכִיל לְעַאָלָא לְעֵילָא פָּחוּת מִן דָּא, וּבְגִין דָּא אִתְקְרִיאַת מַפְתֵּחוֹת הַחִיצוֹנִיִּים אַנְפִּין דִּילָהּ, וְאַנְפִּין דִּלְגָאו מַפְתֵּחוֹת הַפְּנִימִיִּים, וְהָא אִתְּמַר לְעֵיל, דְּאִם בַּר נַשׁ לֵית בִּידוֹי מַפְתֵּחוֹת הַחִיצוֹנִיִּים בְּמַאי יֵיעוּל?! וּבְגִין דָּא אִתְּמַר בָּהּ, "זֶה הַשַּׁעַר" (תהלים קיח, כ) לַיְהֹוָה.

שמות המופיעים בצבע אדום, או שמות שמכילים גרשיים כדוגמת יאהדונה"י -> אין להוציא אותם בפה - אלא רק לקרא בעינים

(דף יא ע"ב) וּבְהוֹן מִסִּטְרָא דְעָרְלָה, וּבָהֶם מִצַּד שֶׁל עָרְלָה, אַרְבָּעָה נִכְנְסוּ לְפַרְדֵס, שְׁלֹשָׁה אָכְלוּ מֵאִלֵּין קְלִיפֵי וּמֵתוּ, רְבִיעָאָה אָכַל אִיבָּא וְזָרַק קְלִיפִין וְחַי, אַרְבָּעָה נִכְנְסוּ לַפַּרְדֵּס - שְׁלֹשָׁה אָכְלוּ מֵהַקְּלִפּוֹת הַלָּלוּ וּמֵתוּ, הָרְבִיעִי אָכַל הַפְּרִי וְזָרַק הַקְּלִפּוֹת וָחַי. כְּגַוְונָא דָא אִתְּמַר רַבִּי מֵאִיר 'רִמּוֹן מָצָא, תּוֹכוֹ אָכַל קְלִיפָתוֹ זָרַק' כְּמוֹ זֶה נֶאֱמַר, רַבִּי מֵאִיר רִמּוֹן מָצָא - תּוֹכוֹ אָכַל, קְלִפָּתוֹ זָרַק.
וּכְגַוְונָא דְאִלֵּין קְלִיפִין, אִינוּן קוּשְׁיָין דְּחַפְיָין עַל הֲלָכָה, דְּאִיהִי מוֹחָא מִלְּגָאו, וּכְמוֹ שֶׁהַקְּלִפּוֹת הַלָּלוּ הֵם קֻשְׁיוֹת שֶׁמְּכַסּוֹת עַל הֲלָכָה, שֶׁהִיא מֹחַ מִבִּפְנִים,  וְלֵית בַּר נַשׁ יָכִיל לְמֵיכַל בְּנַהֲמָא דְאוֹרַיְיתָא, דְאִתְּמַר בָּהּ עֵץ חַיִּים הִיא, עַד דְּזָרִיק קוּשְׁיָין מֵהֲלָכוֹת, . וְאֵין אָדָם יָכוֹל לֶאֱכֹל בְּלֶחֶם הַתּוֹרָה, שֶׁנֶּאֱמַר בָּהּ עֵץ חַיִּים הִיא, עַד שֶׁזּוֹרֵק קֻשְׁיוֹת מֵהֲלָכוֹת, וְאִית הֲלָכָה דְכָל קוּשְׁיָין דִּילָהּ אִינוּן כְּאִילָנָא, דִקְלִיפָה דִילֵיהּ וְקָנֶה דִילֵיהּ וְעִצָיו וְעַלִּין וְאִיבָּא כֻּלְּהוֹן שָׁוִין לְמֵיכַל, וְיֵשׁ הֲלָכָה שֶׁכָּל קֻשְׁיוֹתֶיהָ הֵם כְּאִילָן, שֶׁקְּלִפָּתוֹ וְקָנֶה שֶׁלּוֹ וְעֵצִים וְעָלִים וְהַפְּרִי - כֻּלָּם שָׁוִים לְמַאֲכָל, וַעֲלֵיהּ אִתְּמַר נֵרְדְּ וְכַרְכּוֹם וְכוּ', וּבְגִין דָּא לַאו כָּל קֻשְׁיָין שָׁוִין וְעָלָיו נֶאֱמַר נֵרְדְּ וְכַרְכֹּם וְכוּ', וְלָכֵן אֵין כָּל הַקֻּשְׁיוֹת שָׁווֹת.
 
פִּקּוּדָא רְבִיעָאָה בְּמִלַּת בְּרֵאשִׁית, דָּא אוֹרַיְיתָא, דְאִתְּמַר בָּהּ "יְהֹוָה קָנָנִי רֵאשִׁית דַּרְכּוֹ" (משלי ח, כב), וְדָא שְׁכִינְתָּא תַּתָּאָה, מִצְוָה רְבִיעִית בְּמִלַּת בְּרֵאשִׁית זוֹ תּוֹרָה, שֶׁנֶּאֱמַר בָּהּ ה' קָנָנִי רֵאשִׁית דַּרְכּוֹ, וְזוֹ שְׁכִינָה תַחְתּוֹנָה,  דְאִיהִי רֵאשִׁית לְנִבְרָאִים, וְאִיהִי אַחֲרִית לְחָכְמָה עִלָּאָה, וּבְגִינָהּ אִתְּמַר "מַגִּיד מֵרֵאשִׁית אַחֲרִית" (ישעיהו מו, י) שֶׁהִיא רֵאשִׁית לַנִּבְרָאִים, וְהִיא אַחֲרִית לְחָכְמָה עֶלְיוֹנָה, וּבִגְלָלָהּ נֶאֱמַר מַגִּיד מֵרֵאשִׁית אַחֲרִית. כַּד אִתְנְטִילַת מִכֶּתֶר אִתְקְרִיאַת "עֲטֶרֶת תִּפְאֶרֶת" (ישעיהו סב, ג), עֲטָרָה בְּרֹאשׁ כָּל צַדִּיק, תַּגָּא דְסֵפֶר תּוֹרָה, כְּשֶׁנִּטְּלָה מִכֶּתֶר נִקְרֵאת עֲטֶרֶת תִּפְאֶרֶת, עֲטָרָה בְּרֹאשׁ כָּל צַדִּיק, הַכֶּתֶר שֶׁל סֵפֶר תּוֹרָה,  וּבְגִינָהּ אִתְּמַר 'כָּל הַמִּשְׁתַּמֵּשׁ בְּתַגָּא חֲלָף', בִגְלָלָהּ נֶאֱמַר כָּל הַמִּשְׁתַּמֵּשׁ בְּתָגָא חֲלַף.  כַּד אִתְנְטִילַת מֵהַאי חָכְמָה עִלָּאָה דְאִיהִי רֵאשִׁית, אִתְקְרִיאַת עַל שְׁמָהּ, וְכַד אִתְנְטִילַת מִבִּינָהּ אִתְקְרִיאַת עַל שְׁמָהּ תְּבוּנָה, וּכְּשֶׁנִּטְּלָה מֵהַחָכְמָה הָעֶלְיוֹנָה הַזּוֹ, שֶׁהִיא רֵאשִׁית, נִקְרֵאת עַל שְׁמָהּ, וּכְשֶׁנִּטְּלָה מִבִּינָה, נִקְרֵאת עַל שְׁמָהּ - תְּבוּנָה.
 
וְכַד אִתְנְטִילַת מֵחֶסֶד, אִתְקְרִיאַת תּוֹרָה שֶׁבִּכְתָב דְּאִיתְיְהִיבַת מִימִינָא, דִכְתִיב "מִימִינוֹ אֵשׁ דָּת לָמוֹ" (דברים לג, ב), וּכְשֶׁנִּטְּלָה מֵחֶסֶד נִקְרֵאת תּוֹרָה שֶׁבִּכְתָב, שֶׁנִּתְּנָה מִיָּמִין, שֶׁכָּתוּב מִימִינוֹ אֵשׁ דָּת לָמוֹ,  וְכַד אִתְנְטִילַת מִגְּבוּרָה אִתְקְרִיאַת תּוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה, דְּהָכִי אוּקְמוּהוּ מָארֵי מַתְנִיתִין, 'תּוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה מִפִּי הַגְּבוּרָה נִיתְּנָה',  וּכְשֶׁנִּטְּלָה מִגְּבוּרָה נִקְרֵאת תּוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה, שֶׁכָּךְ פֵּרְשׁוּהָ בַּעֲלֵי הַמִּשְׁנָה, תּוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה מִפִּי הַגְּבוּרָה נִתְּנָה,  וּמִתַּמָּן גִּבּוֹרִים עוֹמְדִים בַּפֶּרֶץ, וְלָא יָכִיל לְמֵיקַם בָּהּ אֶלָּא גִבּוֹר בְּמִלְחַמְתָּהּ שֶׁל תּוֹרָה, גִּבּוֹר בְּיִצְרוֹ ומִשָּׁם גִּבּוֹרִים לַעֲמֹד בַּפֶּרֶץ, וְלֹא יָכוֹל לַעֲמֹד בָּהּ אֶלָּא גִבּוֹר בְּמִלְחַמְתָּהּ שֶׁל תּוֹרָה, גִּבּוֹר בְּיִצְרוֹ.
וּבְיוֹמָא תְּלִיתָאָה נְחִיתַת לְעַמּוּדָא דְאֶמְצָעִיתָא עַל יְדֵי דְמֹשֶׁה, וּבַיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי יָרְדָה לָעַמּוּד הָאֶמְצָעִי עַל יְדֵי מֹשֶׁה.  הֲדָא הוּא דִכְתִיב "וַיְהִי בַיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי בִּהְיֹת הַבֹּקֶר" (שמות יט, טז), ..  בִּתְרֵי לוּחֵי אַבְנִין, נֶצַח וָהוֹד זֶהוּ שֶׁכָּתוּב וַיְהִי בַיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי בִּהְיֹת הַבֹּקֶר בִּשְׁנֵי לוּחוֹת אֲבָנִים - נֵצַח וְהוֹד, הֲדָא הוּא דִכְתִיב "כְּתֻבִים מִשְּׁנֵי עֶבְרֵיהֶם" (שמות לב, טו), וְאִינוּן תְּרֵין נְבִיאֵי קְשׁוֹט, וּמִסִּטְרָא דְעַמּוּדָא דְאֶמְצָעִיתָא אִתְקְרִיאוּ נְבִיאֵי הָאֱמֶת, זֶהוּ שֶׁכָּתוּב, כְּתוּבִים מִשְּׁנֵי עֶבְרֵיהֶם, וְהֵם שְׁנֵי נְבִיאֵי אֱמֶת,  וּשְׁכִינְתָּא תּוֹרַת אֱמֶת, וּמִצַּד שֶׁל עַמּוּד הָאֶמְצָעִי נִקְרְאוּ נְבִיאֵי הָאֱמֶת, וּשְׁכִינָה תּוֹרַת אֱמֶת.  הֲדָא הוּא דִכְתִיב "תּוֹרַת אֱמֶת הָיְתָה בְּפִיהוּ" (מלאכי ב, ו), וְאִתְקְרִיאַת מַרְאֵה דִנְבוּאָה, וְרוּחַ הַקֹּדֶשׁ מִסִּטְרָא דְתַרְוַיְיהוּ זֶהוּ שֶׁכָּתוּב תּוֹרַת אֱמֶת הָיְתָה בְּפִיהוּ, וְנִקְרֵאת מַרְאֵה נְבוּאָה, וְרוּחַ הַקֹּדֶשׁ מִצַּד שֶׁל שְׁנֵיהֶם.
 
וּבְיוֹם הַשְּׁבִיעִי נְתָנָהּ, דָּא צַדִּיק יְסוֹד עוֹלָם, וּבְדַרְגָּא דִילֵיהּ מַלְכוּת מַלִּיל עִמְּהוֹן, וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי נְתָנָהּ, זֶה צַדִּיק יְסוֹד עוֹלָם, וּבַדַּרְגָּה שֶׁלּוֹ, הַמַּלְכוּת, הוּא דִּבֵּר עִמָּם, וְהָא אוּקְמוּהוּ, לַעֲשַׂר מַלְכִין שֶׁמָּא לֹא יוּכְלוּ לְדַבֵּר עַל פֶּה אֶחָד, וַהֲרֵי פֵּרְשׁוּהוּ לַעֲשָׂרָה מְלָכִים שֶׁמָּא לֹא יוּכְלוּ לְדַבֵּר עַל פֶּה אֶחָד,  נָגַע בְּבַת, וְכָלַל בָּהּ כָּל הָעֶשֶׂר, וְדָא י' בַּ"ת אַחַת, תְּחוֹת הַי' מִן אֱלֹהִים, וְנָגַע בַּבַּת וְכָלַל בָּהּ כָּל הָעֲשָׂרָה, וְזוֹ י' בַּ"ת אַחַת, תַּחַת הַי' מִן אֱלֹהִי"ם,  י' מִן אדנ"י, י' מִן שד"י, כְּלִילָא מִכָּל כִּנּוּיָין, וּמִכָּל הֲוַיָּין, כְּגוֹן הוה"י, אוֹ כְּוָותֵיהּ, דִּיְהֵא י' תְּחוֹת ה', בְּכָל שֵׁם דְּכִינוּי וַהֲוַיָּה אִיהִי נוקבה י' מִן אֲדֹנָ"י, י' מִן שַׁדַּ"י, כְּלוּלָה מִכָּל הַכִּנּוּיִים, וּמִכָּל הַהֲוָיוֹת כְּמוֹ הוה"י, אוֹ כְמוֹתוֹ, שֶׁיִּהְיֶה י' תַּחַת ה', בְּכָל שֵׁם שֶׁל כִּנּוּי, וַהֲוָיָ"ה הִיא נְקֵבָה.
וּבְגִין דְּאוֹרַיְיתָא מִינָהּ אִתְיְהִיבַת, אָמַר לְמֹשֶׁה "וְרָאִיתָ אֶת אֲחֹרָי" (שמות לג, כג) כו', וּמִשּׁוּם שֶׁהַתּוֹרָה נִתְּנָה מִמֶּנָּה, אָמַר לְמֹשֶׁה וְרָאִיתָ אֶת אֲחֹרָי וְכוּ',  דְּלֵית נָבִיא וְחָכָם יָכִיל לְעַאָלָא לְעֵילָא פָּחוּת מִן דָּא, שֶׁאֵין נָבִיא וְחָכָם יָכוֹל לְהִכָּנֵס לְמַעְלָה פָּחוֹת מִזֶּה,  וּבְגִין דָּא אִתְקְרִיאַת מַפְתֵּחוֹת הַחִיצוֹנִיִּים אַנְפִּין דִּילָהּ, וְאַנְפִּין דִּלְגָאו מַפְתֵּחוֹת הַפְּנִימִיִּים, וְלָכֵן נִקְרָאִים מַפְתְּחוֹת הַחִיצוֹנִיִּים הַפָּנִים שֶׁלָּהּ, וּפָנִים שֶׁבִּפְנִים - מַפְתְּחוֹת הַפְּנִימִיִּים, וְהָא אִתְּמַר לְעֵיל, דְּאִם בַּר נַשׁ לֵית בִּידוֹי מַפְתֵּחוֹת הַחִיצוֹנִיִּים בְּמַאי יֵיעוּל?! וּבְגִין דָּא אִתְּמַר בָּהּ, "זֶה הַשַּׁעַר" (תהלים קיח, כ) לַיְהֹוָה, וַהֲרֵי נִתְבָּאֵר לְמַעְלָה שֶׁאִם אֵין לָאִישׁ בְּיָדָיו מַפְתְּחוֹת הַחִיצוֹנִיִּים - בַּמֶּה יִכָּנֵס? וּמִשּׁוּם זֶה נֶאֱמַר בָּהּ זֶה הַשַּׁעַר לַיהו"ה.

תיקוני זוהר תניינא רמח"ל - דא בסיומא

  • מקור
  • פירוש

וְכַמָּה אִינוּן דְּאִתְּמָר בְּהוּ "וְכָל חֲכַם לֵב בָּכֶם יָבֹאוּ וְיַעֲשׂוּ" (שמות לה, י) וְכוּ' דַּעֲבָדִין לֵיהּ בְּגִין כָּל יִשְׂרָאֵל וְאִלֵּין צַדִּיקַיָּא דִּמְתַקְּנֵי תִּיקּוּנִין (דף יד' עמוד א') דִּשְׁכִינְתָּא. אִי תֵּימָא דִּלְגַרְמֵיהוֹן לְחוּד עָבְדִין? לָאו הָכִי. אֶלָּא "וְכָל חֲכַם לֵב בָּכֶם יָבֹאוּ וְיַעֲשׂוּ" (שמות לה, י), לְאַתְקָנָא בְּגִין כֹּלָּא. וְאִית דְּאִיהוּ לְחוֹדֵיהּ יָכִיל לְאַתְקָנָא בְּגִין כָּל יִשְׂרָאֵל, כְּמָה דְּאָמַר "וַיָּקֶם מֹשֶׁה אֶת הַמִּשְׁכָּן" (שמות מ, יח). דְּהָא כָּל אִלֵּין עוֹבְדִין אִתְעֲבִידוּ בְּתִיקּוּנָא כָּל חַד בְּדִילֵיהּ. אֲבָל כֹּלָּא לָא אִשְׁתְּלִים וְלָא אִתְתַּקַּן אֶלָּא עַל יְדֵי דְּמֹשֶׁה, דְּאִיהוּ שָׁקוּל כְּכָל יִשְׂרָאֵל. וּבְאִינּוּן חַכְמֵי לֵב אִתְּמָר "וּבְלֵב כָּל חֲכַם לֵב נָתַתִּי חָכְמָה וְעָשׂוּ" (שמות לא, ו) וְכוּ' חָכְמָה דָּא שְׁכִינְתָּא. דְּמָאן דִּשְׁכִינְתָּא לָא שַׁרְיָא בְּעוֹבָדוֹי לֵית עוֹבָדוֹי עוֹבְדִין, דְּלָא מִתְקַבְּלִין קַמֵּי מַלְכָּא, דִּכְתִיב "כִּי אִם בְּזֹאת יִתְהַלֵּל הַמִּתְהַלֵּל" (ירמיהו ט, כג) וְכוּ'. דְּמָאן דְּלָא אִשְׁתַּכְּחַת שְׁכִינְתָּא בְּעוֹבָדוֹי, אִתְּמָר בֵּיהּ "מִי בִקֵּשׁ זֹאת מִיֶּדְכֶם רְמֹס חֲצֵרָי" (ישעיהו א, יב) דָּא זֹאת, דְּלָא אִשְׁתַּכְּחַת בְּעוֹבָדוֹי. וּבְגִין כָּךְ "רְמֹס חֲצֵרָי" קָרֵי לְהוּ, כְּמָה דְּאָמַר "וּשְׁאָרָא בְּרַגְלַהּ רָפְסָה" (דניאל ז, ז). דְּמִסְּטַר קַדִּישָׁא אִתְּמָר "וְדֶרֶךְ גֶּבֶר בְּעַלְמָה" (משלי ל, יט) דָּא דֶּרֶךְ הַמֶּלֶךְ, דְּאִתְּמָר בָּהּ "דֶּרֶךְ הַמֶּלֶךְ נֵלֵךְ לֹא נִטֶּה יָמִין וּשְׂמֹאול" (במדבר כ, יז) אִלֵּין יִשְׁמָעֵאל וְעֵשָׂו. אֲבָל מִסִּטְרָא אַחֲרָא, "בְּרַגְלַהּ רָפְסָה" וַדַּאי רְמֹס חֲצֵרָי.

"וְהַמַּשְׂכִּלִים יַזְהִרוּ (דף יד' עמוד ב') כְּזֹהַר הָרָקִיעַ" (דָּנִיֵּאל יב, ג) וּמַצְדִּיקֵי הָרַבִּים כַּכּוֹכָבִים וְכוּ'. מַצְדִּיקֵי הָרַבִּים אִלֵּין חַכְמֵי לֵב דְּאִתְּמָר, דִּמְתַקְּנִין כָּל חַד תִּיקּוּנֵיהּ לְכֻלְּהוּ יִשְׂרָאֵל. אֲבָל הַמַּשְׂכִּילִים אִלֵּין מֹשֶׁה וּתְרֵין מְשִׁיחִין, דְּקַיְּימִין לְאַשְׁגְּחָא עַל כֻּלְהוֹ אָחֲרָנִין, כְּגוֹן "וַיָּבִיאוּ אֶת הַמִּשְׁכָּן אֶל מֹשֶׁה" (שמות לט, לג) דְּהָא אִינוּן נָטְלִין תָּדִיר כָּל תִּיקּוּנָא דְּכֻלְּהוּ, לְאַשְׁלָמָא מִילִין כִּדְקָא יֵאוֹת.

וּמַשְׁכְּנָא תָּמָן שְׁמָא קַדִּישָׁא אדנ"י וּלְגַו הוי"ה, לְאִתְחַבְּרָא בְּחִיבּוּרָא חַד. לְבָתַר אִתְפְּרַשׁ שְׁמָא לְאִינּוּן טְקָסִין דְּקַיְּימִין סַחֲרָנֵיהּ. כְּגַוְנָא דָּא אל"ף דל"ת נו"ן יו"ד אָת לְכָל שִׁבְטָא. תְּלָת שְׁבָטִין לְכָל טַקְסָא. וּבְכָל טַקְסָא קָאִים מִלְּגַו אָת חַד מִשְּׁמָא קַדִּישָׁא הוי"ה, כְּגַוְנָא דָּא יו"ד ה"א וא"ו ה"א. בְּגִין כָּךְ מַשְׁכְּנָא קָאִים בְּאֶמְצָעִיתָא, וְטַקְסִין מִתְפָּרְשָׁן סַחֲרָנֵיהּ, לְמֶהֱוֵי יִשְׂרָאֵל בְּתִיקּוּנָא שְׁלִים כִּדְקָא יֵאוֹת:

וְכַמָּה אִינוּן דְּאִתְּמָר בְּהוּ וכמה אלו הם שנאמר בהם "וְכָל חֲכַם לֵב בָּכֶם יָבֹאוּ וְיַעֲשׂוּ(שמות לה, י) וְכוּ' דַּעֲבָדִין לֵיהּ בְּגִין כָּל יִשְׂרָאֵל. שעשו אותו בעבור כל ישראל. וְאִלֵּין צַדִּיקַיָּא דִּמְתַקְּנֵי תִּיקּוּנִין (דף יד' עמוד א') דִּשְׁכִינְתָּא, ואלו הצדיקים שמתקנים את תיקוני השכינה. אִי תֵּימָא דִּלְגַרְמֵיהוֹן לְחוּד עָבְדִין? לָאו הָכִי. האם נאמר שלעצמן בלבד הם עושים? לא כך. אֶלָּא "וְכָל חֲכַם לֵב בָּכֶם יָבֹאוּ וְיַעֲשׂוּ" (שמות לה, י), לְאַתְקָנָא בְּגִין כֹּלָּא. לתקנה בעבור כולם, וְאִית דְּאִיהוּ לְחוֹדֵיהּ יָכִיל לְאַתְקָנָא בְּגִין כָּל יִשְׂרָאֵל, ויש צדיק שהיו לבדו יכול לתקן בעבור כלל ישראל, כמו שנאמר כְּמָה דְּאָמַר "וַיָּקֶם מֹשֶׁה אֶת הַמִּשְׁכָּן" (שמות מ, יח). דְּהָא כָּל אִלֵּין עוֹבְדִין אִתְעֲבִידוּ בְּתִיקּוּנָא כָּל חַד בְּדִילֵיהּ. שהרי כל אלו המעשים שנעשו, נעשו כל אחד בשלו, אֲבָל כֹּלָּא לָא אִשְׁתְּלִים וְלָא אִתְתַּקַּן אֶלָּא עַל יְדֵי דְּמֹשֶׁה, דְּאִיהוּ שָׁקוּל כְּכָל יִשְׂרָאֵל. אבל כולם בכללות אחת לא נשלמו ולא נתקנו – אלא על ידי משה, שהוא שקול ככל ישראל.

וּבְאִינּוּן חַכְמֵי לֵב אִתְּמָר ובאלו חכמי הלב נאמר, "וּבְלֵב כָּל חֲכַם לֵב נָתַתִּי חָכְמָה וְעָשׂוּ" (שמות לא, ו) וְכוּ' חָכְמָה דָּא שְׁכִינְתָּא. חכמה זו השכינה. דְּמָאן דִּשְׁכִינְתָּא לָא שַׁרְיָא בְּעוֹבָדוֹי לֵית עוֹבָדוֹי עוֹבְדִין, דְּלָא מִתְקַבְּלִין קַמֵּי מַלְכָּא, ומי שהשכינה לא שורה במעשיו, אין מעשיו נעשים ומתקיימים, שכתוב, דִּכְתִיב "כִּי אִם בְּזֹאת יִתְהַלֵּל הַמִּתְהַלֵּל" (ירמיהו ט, כג) וְכוּ'. "זאת" היא כינוי לשכינה, והמתהלל יכול להתהלל רק ב"זאת". דְּמָאן דְּלָא אִשְׁתַּכְּחַת שְׁכִינְתָּא בְּעוֹבָדוֹי, ומי שלא נמצאת השכינה שורה במעשיו, נאמר בו אִתְּמָר בֵּיהּ "מִי בִקֵּשׁ זֹאת מִיֶּדְכֶם רְמֹס חֲצֵרָי" (ישעיהו א, יב) דָּא זֹאת, דְּלָא אִשְׁתַּכְּחַת בְּעוֹבָדוֹי. זו היא "הזאת" שלא שורה במעשיו,וּבְגִין כָּךְ "רְמֹס חֲצֵרָי" קָרֵי לְהוּ ולכן אמר "רמוס חצרי" שמעשיו אינם רצויים ומאוסים, כמו שנאמר כְּמָה דְּאָמַר "וּשְׁאָרָא בְּרַגְלַהּ רָפְסָה" (דניאל ז, ז)כאותה החיה שאוכלת וגורסת ובאותה עת משחיתה ברגליה.

דְּמִסְּטַר קַדִּישָׁא אִתְּמָר שמצד הקדושה נאמר "וְדֶרֶךְ גֶּבֶר בְּעַלְמָה" (משלי ל, יט) דָּא זה דֶּרֶךְ הַמֶּלֶךְ, דְּאִתְּמָר בָּהּ "דֶּרֶךְ הַמֶּלֶךְ נֵלֵךְ לֹא נִטֶּה יָמִין וּשְׂמֹאול"(במדבר כ, יז) אִלֵּין יִשְׁמָעֵאל וְעֵשָׂו. אֲבָל מִסִּטְרָא אַחֲרָא, "בְּרַגְלַהּ רָפְסָה" וַדַּאי רְמֹס חֲצֵרָי. דרך המלך היא הדרך דרכה יורד השפע לשכינה, דרך שאינה נוטה ימין ושמאל שהם דרכי ישמעאל ועשו, אבל הסטרא אחרא בכללותה נאמר בה "ברגלה רפסה" וזהו כוונת רמוס חצרי כל דרך שאינה בקדושה.

"וְהַמַּשְׂכִּלִים יַזְהִרוּ (דף יד' עמוד ב') כְּזֹהַר הָרָקִיעַ" (דָּנִיֵּאל יב, ג) "וּמַצְדִּיקֵי הָרַבִּים כַּכּוֹכָבִים" וְכוּ'. "מַצְדִּיקֵי הָרַבִּים" אִלֵּין אלו חַכְמֵי לֵב דְּאִתְּמָר, דִּמְתַקְּנִין כָּל חַד תִּיקּוּנֵיהּ לְכֻלְּהוּ יִשְׂרָאֵל. חכמי הלב הם אלו שמתקנים כל אחד בתיקוניהם לכלל ישראל, אֲבָל הַמַּשְׂכִּילִים אִלֵּין מֹשֶׁה וּתְרֵין מְשִׁיחִין, דְּקַיְּימִין לְאַשְׁגְּחָא עַל כֻּלְהוֹ אָחֲרָנִין, אבל המשכילים אלו משה ושני המשיחין, שעומדים להשגיח על כל האחרים, כגון, כְּגוֹן "וַיָּבִיאוּ אֶת הַמִּשְׁכָּן אֶל מֹשֶׁה" (שמות לט, לג) דְּהָא אִינוּן נָטְלִין תָּדִיר כָּל תִּיקּוּנָא דְּכֻלְּהוּ, לְאַשְׁלָמָא מִילִין כִּדְקָא יֵאוֹת. שהרי הם בתמידות נוטלים כל התיקונים של כולם, להשלים הדברים כמו שראוי. 

וּמַשְׁכְּנָא תָּמָן שְׁמָא קַדִּישָׁא אדנ"י וּלְגַו הוי"ה, לְאִתְחַבְּרָא בְּחִיבּוּרָא חַד.  ובמשכן, שם עומד בכללות שם אדנ"י הקדוש, ובפנמיותו עומד שם הוי"ה, לְבָתַר אִתְפְּרַשׁ שְׁמָא לְאִינּוּן טְקָסִין דְּקַיְּימִין סַחֲרָנֵיהּ. ואחר כך נחלק לאלו המחנות שעומדים סביבותיו כדוגמת:  כְּגַוְנָא דָּא אל"ף דל"ת נו"ן יו"ד אָת לְכָל שִׁבְטָא מילוי שם אדנ"י ובו י"ב אותיות – אות לכל שבט. תְּלָת שְׁבָטִין לְכָל טַקְסָא. שלושה שבטים לכל מחנה, וּבְכָל טַקְסָא קָאִים מִלְּגַו אָת חַד מִשְּׁמָא קַדִּישָׁא הוי"ה, ובכל מחנה עומדת בפנימיותו אות אחת מהשם הקדוש הוי"ה מ"ה כעין זה:  כְּגַוְנָא דָּא יו"ד ה"א וא"ו ה"א. בְּגִין כָּךְ מַשְׁכְּנָא קָאִים בְּאֶמְצָעִיתָא, וְטַקְסִין מִתְפָּרְשָׁן סַחֲרָנֵיהּ, לְמֶהֱוֵי יִשְׂרָאֵל בְּתִיקּוּנָא שְׁלִים כִּדְקָא יֵאוֹת: לפיכך המשכן נמצא במרכז, והמחנות סביביו, להיות ישראל בתיקון שלם כמו שראוי.

קישור  לדף בזוהר תניינא

תפילה מג: פְּעוּלַּת שֵׁם אהי"ה לְהָגֵן עַל יִשְׂרָאֵל בַּגָּלוּת. ואעפ"י שֶׁמִּסְתַּלֵּק לִפְעָמִים, ע"י קִוּוּיַם שֶׁל יִשְׂרָאֵל הוּא חוֹזֵר לִמְקוֹמוֹ.

אֵל אֶחָד יָחִיד וּמְיֻחָד. שֵׁם שֶׁלְּךָ "אֶהְיֶה" שַׂמְתָּ לִהְיוֹת מֵגֵן עַל יִשְׂרָאֵל בַּגָּלוּת, וְזֶה שֶׁנִּשְׁאָר "הְיֶה" וְזֶה שֶׁנֶאֱמַר "הָיֹה הָיָה דְּבַר יְהוָֹה", בּוֹ "הֱיֵה זְרֹעָם לַבְּקָרִים" וְכוּ'. בְּכֹחַ מָה? בְּכֹחַ הַקִּוּוּי וַדַּאי, הַדָּא הוּא דִכְתִיב "יְהוָֹה חָנֵנוּ לְךָ קִוִּינוּ", וּמִיָּד שֶׁזֶּה יַעֲמֹד בְּכֹחוֹ, א' תִּתְגַּלֶּה עָלָיו, וְזֶה אֱמֶת, וְיֵעָשֶׂה אֶהְיֶה, מִיָּד "וּלְכָבוֹד אֶהְיֶה בְּתוֹכָהּ", וְזֶה גְּאֻלָּה שְׁלֵמָה לְיִשְׂרָאֵל מִצַּד אִימָא אֶהְיֶה וַדַּאי, בָּהּ "וּקְרָאתֶם דְּרוֹר בָּאָרֶץ לְכָל יוֹשְׁבֶיהָ". לִישׁוּעָתְךָ קִוִּיתִי יְהוָֹה.

 

תפילה מד: מִי שֶׁמְּקַיֵּים תּוֹרָה מֵעֲוֹנִי, וּבְכֹחַ הַקִּוּוּי עוֹמֵד בֶּאֱמוּנָתוֹ בְּנִסְיוֹנוֹת הַגָּלוּת - סוֹפוֹ לְקַיְּימָהּ מֵעוֹשֶׁר בְּעֵת שֶׁיְגַלֶּה ית' כֹּחַ מֶמְשַׁלְתּוֹ.

אֵל אֶחָד יָחִיד וּמְיֻחָד. כַּמָּה מִצְווֹת מְקַיְּמִים יִשְׂרָאֵל בְּגָלוּתָם, וְזֶה כָּל הַמְקַיֵּם אֶת הַתּוֹרָה מֵעֹנִי שֶׁהוּא מַצָּה לֶחֶם עֹנִי, בָּהּ רִיב וּמַצָּה בְּכַמָּה נִסְיוֹנוֹת שֶׁל הַגָּלוּת, סוֹפוֹ לְקַיְּמָהּ מֵעֹשֶׁר וְהֵם מְקַיְּמִים אֶת הַתּוֹרָה בְּקִוּוּי שֶׁלָּהֶם, לְהַמְשִׁיךְ אוֹת ו' מִצַּד זְעִיר אַנְפִין שֶׁהוּא עָשִׁיר, מִיָּד נַעֲשֵׂית מִצְוָה - מִצְוַת הַמֶּלֶךְ, בָּהּ "וְהָיָה יְהוָֹה לְמֶלֶךְ" וְכוּ'. וְזֶה ו' אֱמֶת, "אֲשֶׁר נָתַן לָנוּ תּוֹרָתוֹ תּוֹרַת אֱמֶת". הֲרֵי זְמַן שֶׁיְּקַיְּמוּ אוֹתָהּ מֵעֹשֶׁר מִצַּד אוֹת ו' זֹאת, עָשִׁיר וַדַּאי, "וְעָשִׁיר יַעֲנֶה עַזּוֹת" לְס"מ וְנוּקְבֵהּ שֶׁהֵם רוֹצִים לְקַטְרֵג לְעֻמָּתוֹ, מִיָּד "אָז יְדַבֵּר אֵלֵימוֹ בְּאַפּוֹ וּבַחֲרוֹנוֹ" וְכוּ'. לִישׁוּעָתְךָ קִוִּיתִי יְהוָֹה.

 

תפילה מה: מִפִּי עוֹלְלִים וְיֹנְקִים שֶׁהֵם נֵצַח וְהוֹד, הַשְּׁכִינָה הַנִּקְרֵאת עוֹז נִבְנֵית וּמִתְחַזֶּקֶת בַּמֶּלֶךְ.

אֵל אֶחָד יָחִיד וּמְיֻחָד. הֲרֵי הַתּוֹרָה מִתְקַיֶּמֶת בְּפִי קְטַנִּים מֵעַמְּךָ יִשְׂרָאֵל, בְּהֶבֶל שֶׁאֵין בּוֹ חֵטְא, וְכַמָּה רְקִיעִים נִבְנִים לְצַדִּיק חַי עוֹלָמִים מֵהֶבֶל זֶה, וּבָהֶם הוּא מִשְׁתַּעֲשֵׁעַ לְבָרֵךְ יִשְׂרָאֵל בְּכַמָּה מִינֵי בְּרָכוֹת, שֶׁכֵּן נֶצַח וְהוֹד שֶׁהֵם תִּינוֹקוֹת שֶׁל בֵּית רַבָּן נִזְמָנִים לְגַבֵּי הַשְּׁכִינָה וּמֵהֶם הִיא נִבְנֵית. "מִפִּי עֹלְלִים וְיֹנְקִים יִסַּדְתָּ עֹז" זֶה "מִגְדַּל עֹז שֵׁם יְהוָֹה", תֹּקֶף הַשְּׁכִינָה שֶׁהִיא מִתְחַזֶּקֶת בַּמֶּלֶךְ, מִיָּד נֶאֱמַר בָּהּ "וּתְקַעְתִּיו יָתֵד בְּמָקוֹם נֶאֱמָן", וְזֶה אֱמֶת וֶאֱמוּנָה, שֶׁבִּזְמַן אַחֵר "הַמַּרְגִּיז אֶרֶץ מִמְּקוֹמָהּ וְעַמּוּדֶיהָ יִתְפַּלָּצוּן", אֲבָל כְּשֶׁנֵצַח וְהוֹד נִזְמָנִים לְגַבָּהּ, הֲרֵי הֵם עַמּוּדִים שֶׁלָּהּ שֶׁהִיא נִסְמֶכֶת עֲלֵיהֶם. בְּאוֹתוֹ זְמַן, "יְהוָֹה עֹז הִתְאַזָּר אַף תִּכּוֹן תֵּבֵל בַּל תִּמּוֹט" - מִצַּד הָעֹז וַדַּאי, הֲרֵי תִּקְוָתָם שֶׁל יִשְׂרָאֵל לַאֲמִתְּךָ, שֶׁתַּחֲזִיק הַשְּׁכִינָה הַקְּדוֹשָׁה בֶּאֱמוּנָתְךָ שֶׁלֹּא תִּמּוֹט וַדַּאי. לִישׁוּעָתְךָ קִוִּיתִי יְהוָֹה.