תיקון גילוי היחוד – הדף היומי כ"ח בתמוז

תיקון גילוי היחוד – הדף היומי כ"ח בתמוז

תיקוני זוהר רשב"י  – רישא.

פָּתַח וְאָמַר, "וְאַתָּה תֶחֱזֶה מִכָּל הָעָם אַנְשֵׁי חַיִל יִרְאֵי אֱלֹהִים אַנְשֵׁי אֱמֶת שֹׂנְאֵי בָצַע" (שמות יח, כא), "אַנְשֵׁי חָיִל" מִסִּטְרָא דְּחֶסֶד דְּתָמָן י', וּבְגִינֵיהּ אִתְּמַר 'הָרוֹצֶה לְהַחְכִּים יַדְרִים', "יִרְאֵי אֱלֹהִים" מִסִּטְרָא דִגְבוּרָה דְתַמָּן ה', וּבָהּ אִתְּמַר 'הָרוֹצֶה לְהַעֲשִׁיר יַצְפִּין', "אַנְשֵׁי אֱמֶת" מִסִּטְרָא דְעַמּוּדָא דְאֶמְצָעִיתָא דְתַמָּן ו' וְתַמָּן אֱמֶת, "שׂוֹנְאֵי בָצַע" מִסִּטְרָא דְמַלְכוּת דְּתַמָּן ה', הָא הָכָא אַרְבַּע תִּקּוּנִין דְּאִינוּן פַּרְצוּפִין דִּבְנֵי נָשָׁא, אִלֵּין אִינוּן מַרְאֶה.

וְאִית אַרְבַּע דְּמִתְלַבְּשִׁין בְּהוֹן דְּאִינוּן דִּמְיוֹן וְאִינוּן אדנ"י, וַעֲלַיְיהוּ אִתְּמַר "וְשַׂמְתָּ עֲלֵהֶם שָׂרֵי אֲלָפִים" (שמות יח, כא) מִסִּטְרָא דְא', "שָׂרֵי מֵאוֹת" מִסִּטְרָא דְאָת ד', דְּאִיהוּ אַרְבַּע מֵאוֹת דְּאִשְׁתַּעֲבִידוּ יִשְׂרָאֵל בְּמִצְרַיִם בְּגִין דְּבָהּ חָאבוּ, הָא דְּאִתְּמַר בֵּיהּ "אַרְבַּע מֵאֹת שֶׁקֶל כֶּסֶף" (בראשית כג, טו), "וְשָׂרֵי חֲמִשִּׁים" (דברים א, טו) מִסִּטְרָא דְאָת נ', "וְשָׂרֵי עֲשָׂרוֹת" מִסִּטְרָא דְאָת י'.

אִשְׁתָּאֲרוּ עֶשֶׂר תִּקּוּנִין, עֲלַיְיהוּ אִתְּמַר "וְאַתָּה תֶחֱזֶה מִכָּל הָעָם" (שמות יח, כא), בְּשַׂעֲרָא בְּגַוָּונִין דִּילֵיהּ בַּאֲרִיכוּ דִילֵיהּ בַּקְּמִיטוּ דִילֵיהּ, בְּמִצְחָא בַּקְּמִיטוּ דְמִצְחָא בַּאֲרִיכוּ דְמִצְחָא בְּפוּתְיָא דְמִצְחָא בְּשִׁרְטוּטִין דְּמִצְחָא, בְּאוּדְנִין, בְּאִלֵּין אִדְרִין דְּאוּדְנִין בְּשַׂעֲרָא דִתְּחוֹת אוּדְנִין, בְּאַנְפִּין בְּדִיּוֹקְנִין דְּאַנְפִּין בְּפַרְצוּפָא דְאַנְפִּין, בְּעַיְינִין בְּגַוָּונִין דְּעַיְינִין בַּקְּרִיצִין דְּעַל עַיְינִין, בְּחוֹטָמָא בַּאֲרִיכוּ דִילָהּ בְּפוּתְיָא דִילָהּ בִּקְמִיטוּ דִילָהּ, בְּפִימָא בִּפְתִיחוּ דִילָהּ בִּזְעִירוּ דִילָהּ, בְּצַוָּאר בַּאֲרִיכוּ דִילֵיהּ בִּקְמִיטוּ דִילֵיהּ, בִּידַיִן בְּשִׁרְטוּטִין דִּידַיִן בִּפְתִיחוּ דִלְהוֹן בִּסְתִימוּ דִלְהוֹן, בְּגוּפָא בְּקוֹמָה דִילֵיהּ בַּאֲרִיכוּ דִילֵיהּ בִּקְמִיטוּ דִילֵיהּ.

(דף קכב ע"א) בְּשַׂעֲרָא בְּגַוָּונִין דְּשַׂעֲרָא, שַׂעֲרָא חִוְורָא אִיהוּ מֵאִלֵּין אַנְשֵׁי חַיִל, דְּאִתְּמַר בֵּיהּ "וְעַתִּיק יוֹמִין יְתִב לְבוּשֵׁהּ כִּתְלַג חִוָּר וּשְׂעַר רֵאשֵׁהּ כַּעֲמַר נְקֵא" (דניאל ז, ט), שַׂעֲרָא סוּמְקָא מֵאִלֵּין דְּאִתְקְרִיאוּ "יִרְאֵי אֱלֹהִים", שַׂעֲרָא יְרוֹקָא מֵאִלֵּין דְּאִתְקְרִיאוּ "אַנְשֵׁי אֱמֶת", וְאִינוּן מִסִּטְרָא דְיַעֲקֹב דְּאִתְּמַר בֵּיהּ "תִּתֵּן אֱמֶת לְיַעֲקֹב" (מיכה ז, כ), וּתְלַת גַּוָּונִין, עֲלַיְיהוּ אִתְּמַר "תִּתֵּן אֱמֶת לְיַעֲקֹב חֶסֶד לְאַבְרָהָם" (מיכה ז, כ).

תְּלִיתָאָה פַּחַד יִצְחָק, גַּוָּון אוּכְמָא מִסִּטְרָא דְהַהוּא דְאִתְּמַר בָּהּ "שְׁחוֹרָה אֲנִי וְנָאוָה" (שיר השירים א, ה), מִסִּטְרָא דְאִלֵּין דְּאִתְקְרִיאוּ שׂוֹנְאֵי בָצַע, וְאִיהִי שַׂעֲרָא דִילָהּ אוּכְמָא, וְאִיהִי שִׁעוּרָא דְאַתְוָון דְּאוֹרַיְיתָא, כָּל נִימָא וְנִימָא דִילֵיהּ, דְּאִתְּמַר עֲלַיְיהוּ "קְוֻצּוֹתָיו תַּלְתַּלִּים שְׁחֹרוֹת כָּעוֹרֵב" (שיר השירים ה, יא), וְכָל נִימָא אִית לֵיהּ מַבּוּעָא דְאִיהִי י', וְנִימָא שִׁעוּרָא דְאָת ו'.

שַׂעֲרָא קְמִיטָא בְרָזָא דְה' זְעִירָא דְנָטְלַת מֵאָת י', שַׂעֲרָא אֲרִיכָא מִסִּטְרָא דְה' עִלָּאָה דְנָטְלָא מֵאָת ו', עֶשֶׂר תִּקּוּנִין אִלֵּין, כָּל תִּקּוּנָא וְתִקּוּנָא אִית לֵיהּ אַרְבַּע שִׁעוּרִין דְּסָלְקִין לְעֶשֶׂר, כְּגַוְונָא דִרְשׁוּת הַיָּחִיד דְּרָחְבּוֹ אַרְבָּעָה וְגָבְהוֹ עֲשָׂרָה, אַרְבָּעָה יְהֹוָ"ה, עֲשָׂרָה "יוד הא ואו הא", לֵית נִימָא דְשַׂעֲרָא דְלָא אַחֲזֵי עָלְמָא עִלָּאָה סְתִימָא, דַּעֲלַיְיהוּ אִתְּמַר "וַעֲלָמוֹת אֵין מִסְפָּר" (שיר השירים ו, ח), כָּל אִלֵּין עָלְמִין תַּלְיָין מִכִּתְרָא דְרֵישָׁא, כְגַוְונָא דְאַבְנִין וּמַרְגְּלָן דְּנַהֲרִין בְּכִתְרָא דְסֵפֶר תּוֹרָה אוֹ בַּעֲטָרָה דְמַלְכָּא, וְהָכִי אִינוּן נַהֲרִין כְּכֹכְבַיָּא בִרְקִיעָא וּבֵיהּ קְבוּעִין.

 

תיקוני זוהר תניינא רמח"ל  – סופא.

תִּקּוּנֵי זֹהַר תִּנְיָינָא – תִּקּוּנָא חַמְשִׁין וְאַרְבַּע

“וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה” אִלֵּין חֵיוָן וְכִסֵּא, דְּחֵיוָן אִינוּן תְּרֵין דְּרוֹעִין וּתְרֵין רַגְלַיִן דְּאִינוּן י”ב פְּרָקִין. עֲמוּדָא דְּאֶמְצָעִיתָא דָּא כִּסֵּא. צַדִּיק שְׁרַפְרַף דִּילֵיהּ. כֹּלָּא אִיהוּ יָד.

“וּלְכֹל הַמּוֹרָא הַגָּדוֹל” (דברים לד, יב) דָּא רָקִיעַ דְּעַל גַּבֵּי חֵיוָן, דִּכְתִיב בֵּיהּ “כְּעֵין הַקֶּרַח הַנּוֹרָא” (יחזקאל א, כב). “הַגָּדוֹל” דָּא אָדָם חָכְמָה וּבִינָה דְּאִתְּמָר בְּהוּ “זָכָר וּנְקֵבָה בְּרָאָם” (בראשית ה, ב) וְכוּ’ וּבְהוּ “דְּמוּת כְּמַרְאֵה אָדָם עָלָיו מִלְמָעְלָה” (יחזקאל א, כו) דָּא כֶּתֶר דְּקָאִים עֲלַיְיהוּ.

וְהָא סָבָא חַד אָתֵי פָּתַח וְאָמַר, ר’ ר’ וַדַּאי “וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה” (דברים לד, יב) הָכִי אִיהוּ כְּלָלָא דִּרְתִיכָא עִלָּאָה. וְאִי תֵּימָא אַמַּאי הַאי הָכָא? אֶלָּא תָּא חֲזֵי, בְּשַׁעְתָּא דְּקָיְימוּ יִשְׂרָאֵל עַל טוּרָא דְּסִינַי, תָּמָן אִתְגַּלִיאַת קָמַיְיהוּ רְתִיכָא קַדִּישְׁתָּא בְּכָל דַּרְגִּין דִּילַהּ. בַּהּ כְּתִיב “רֶכֶב אֱלֹהִים רִבֹּתַיִם אַלְפֵי שִׁנְאָן אֲדֹנָי בָם סִינַי בַּקֹּדֶשׁ” (תהלים סח, יח). דִּבְהַהוּא זִמְנָא כְּתִיב “יְהֹוָה מִסִּינַי בָּא וְזָרַח” (דברים לג, ב). תָּא חֲזֵי, דְּכֹלָּא אִתְגַּלֵּי קָמַיְיהוּ וְאִשְׁתְּמוֹדָעוּ לְהוּ כַּמָּה רָזִין עִלָּאִין לְמִנְדַּע יְקָרָא דְּמָארֵיהוֹן. “רֶכֶב אֱלֹהִים רִבֹּתַיִם אַלְפֵי שִׁנְאָן” אִלֵּין כ”ב אַתְוָן עִלָּאִין דְּקַיְּימִין בְּהַהוּא רָקִיעַ דָּא יוֹבְלָא. וּבְזִמְנָא דְּנָפְקִין מִינֵּיהּ לְבַר, כִּסֵּא נַטִּיל לְהוּ.

וְאִי תֵּימָא הָא לְעֵילָא מֵרָקִיעַ אִיהוּ כִּסֵּא, דִּכְתִיב “וּמִמַּעַל לָרָקִיעַ אֲשֶׁר עַל רֹאשָׁם” (יחזקאל א, כו) וְכוּ’? אֲבָל תָּא חֲזֵי, כִּסֵּא וַדַּאי דָּא עֲמוּדָא דְּאֶמְצָעִיתָא דִּסְלִיק לְעֵילָא לְאִתְעַטְּרָא בְּעִטְרוֹי, וְאִיהוּ כִּסֵּא לְמַאן דְּיָתִיב עֲלֵיהּ וְדָא אִימָּא. אֲבָל כֵּיוָן דְּסָלִיק כִּסֵּא לְעֵילָא, רָקִיעַ נָחִית וְאִתְפַּשַּׁט לְתַתָּא וְדָא יוֹבְילָא. בְּגִין כָּךְ כִּסֵּא אִתְחָזֵי לְעֵילָא מֵרָקִיעַ. אֲבָל מַאי דְּנָפִיק מִגּוֹ רָקִיעַ אַקְדִּים הַהוּא כִּסֵּא וְנַטִּיל לֵיהּ. וְכַמָּה דְּאִיהוּ נַטִּיל הָכִי מִסְתַּדְּרִין אֲבַתְרֵיהּ כֻּלְהוֹ חֵיוָן וְכָל מְשָׁרְיָין דִּלְהוֹן. וְרָזָא דְּמִלָּה 'הַכִּסֵּא נוֹשֵׂא אָת נוֹשְׂאָיו’ (סוטה לה, א) דְּדָא אִיהוּ עִיקָּרָא דְּכֹלָּא, וְכֻלְהוֹ שָׁאַר עֲנָפִין אִינוּן מִינֵּיהּ, וּבָתְרֵיהּ אִתְמַשְּׁכָן וַדַּאי.

תָּא חֲזֵי, אִסְתְּחַר רְקִיעָא בְּאַתְווֹי, וְאַתְוָן נָפְקִין לְבַר בְּכַמָּה צֵירוּפִין רָזִין עִלָּאִין. מִיָּד כִּסֵּא נַטִּיל לְהוּ, וּמִתַּמָּן מִתְפַּשְׁטָן לְכָל סְטַר לְכֻלְּהוּ חֵיוָן כַּמָּה דְּאִתְחֲזֵי. לְבָתַר תָּב שְׁרַפְרַף וְנַטִּיל כֹּלָּא בִּכְלָלָא חֲדָא וְאַפִּיק אִיהוּ עוֹבְדִין לְעָלְמָא.

אֲבָל תָּא חֲזֵי, הָכָא רָזָא דְּרָזִין לְאִשְׁתְּמוֹדְעָא בִּמְהֵימְנוּתָא עִלָּאָה, רָזָא דְּיִחוּדָא בָּאוֹרֵחַ קְשׁוֹט. כְּתִיב “כַּמַּיִם הַפָּנִים לַפָּנִים כֵּן לֵב הָאָדָם לָאָדָם” (משלי כז, יט). זַכָּאָה חוּלָקֵיהּ מָאן דְּיִנְדַּע לְמֵיהַךְ בְּרָזִין דְּמַלְכָּא בְּאֹרַח מֵישָׁר.

 

קישור ישיר לדף תיקוני זוהר תניינא עם ביאור נופת צופים