תיקון גילוי היחוד – הדף היומי כ"ט בסיון

ט״ז בסיון תשע״ו (יוני 22, 2016) Off By מערכת קהילת הרמח"ל

תיקון גילוי היחוד – הדף היומי כ"ט בסיון

תיקוני זוהר רשב"י  – רישא.

וְדָא אִיהוּ "שָׂדְךָ לֹא תִזְרַע כִּלְאָיִם וּבֶגֶד כִּלְאַיִם שַׁעַטְנֵז" (ויקרא יט, יט), וְכָל מָאן דְּעָרַב לוֹן אִתְּמַר בֵּיהּ "אֶת מִקְדַּשׁ יְהֹוָה טִמֵּא" (במדבר יט, כ) וְגוֹ', דִּבְשַׁבָּת דְּאִתְפַּשַּׁט קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא מֵאִלֵּין לְבוּשִׁין וְאִתְלַּבַּשׁ בִּלְבוּשִׁין דְּקוּדְשָׁא, לָא צָרִיךְ לְקָרְבָא קֳדָמוֹהִי לְבוּשִׁין דְּחוֹל, דְּמוֹחָא לָא מְקַבֵּל טוּמְאָה, הֲדָא הוּא דִכְתִיב "הֲלוֹא כֹה דְבָרִי כָּאֵשׁ נְאֻם יְהֹוָה" (ירמיהו כג, כט), דְּבֵיהּ לָא יָכִיל לְאִתְעָרְבָא שׁוּם עִירוּב, אֶלָּא בִּלְבוּשִׁין דְּאִתְלַבַּשׁ בְּשַׁבָּת וְיוֹם טוֹב יָכִיל לְאִתְעָרְבָא, וּבְגִינַיְיהוּ מַנִּי לְמֶעֱבַד הַבְדָּלָה, דִּלְתַתָּא אִית אִילָנָא מְעוֹרָב טוֹב וָרָע כִּלְאַיִם, וַעֲלֵיהּ אִתְּמַר "וּמֵעֵץ הַדַּעַת טוֹב וָרָע לֹא תֹאכַל מִמֶּנּוּ" (בראשית ב, יז), בְּגִין דְּהַהוּא מוֹחָא דִילֵיהּ בַּבְּרִיאָה, יָכִיל לְאִתְעָרְבָא עִמֵּיהּ קְלִיפָה, אֲבָל מוֹחָא דְאִיהוּ נְהוֹרָא בְּאֹרַח אֲצִילוּת לָא יָכִיל לְאִתְעָרְבָא עִמֵּיהּ שׁוּם תַּעֲרוֹבֶת.

וְאִית אִילָנָא דְטוֹב וָרָע דִּקְלִיפִין, דְּאִינוּן גַּרְעִינִין אִינוּן מִלְּגָאו רָע, וּמוֹחָא דְקִיק מִלְּבָר טוֹב. וְאִית דְּמוֹחָא דְקִיקָא מִלְּבָר טַב וּמוֹחָא סַגִּי בִּישׁ מִלְּגָאו, כְּגוֹן דַּהֲבָא וְכַסְפָּא זְעִיר מְצוּפֶּה מִלְּבָר, וְעוֹפֶרֶת סִיגִים מִלְּגָאו, דָּא מוֹנִיטָא דְשִׁקְרָא, פוּמֵיהּ טַב וְלִבֵּיהּ בִּישׁ. וְאִית דְּאִיהוּ קְלִיפָה מִלְּבָר וּמוֹחָא מִלְּגָאו, וַעֲלַיְיהוּ אִתְּמַר 'גּוֹלֵל אוֹר מִפְּנֵי חשֶׁךְ וְחשֶׁךְ מִפְּנֵי אוֹר'.

וְאִית אִילָנָא לְתַתָּא דַעֲבוֹדָה זָרָה, דְּלֵית לֵיהּ מוֹחָא אֶלָּא קְלִיפָה מִלְּגָאו וּמִלְּבָר, וַעֲלֵיהּ אִתְּמַר "לֹא כֵן הָרְשָׁעִים כִּי אִם כַּמֹּץ אֲשֶׁר תִּדְּפֶנּוּ רוּחַ" (תהלים א, ד), וְאִיהִי אֲשֵׁרָה דְנָטְעִין אוּמִין דְּעָלְמָא קֳדָם עֲבוֹדָה זָרָה, דְאִיבָּא דִילֵיהּ "כַּמֹּץ אֲשֶׁר תִּדְּפֶנּוּ רוּחַ" (תהלים א, ד). בְּזִמְנָא דְיֵיתֵי מַלְכָּא מְשִׁיחָא עָתִיד קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא לְאַעֲבָרָא כָּל אִלֵּין קְלִיפִין לְעֵילָא וְאֶמְצָעִיתָא וְתַתָּא, וְלָא יְהֵא עִרְבוּבְיָא בְּפַמַּלְיָא דִּלְעֵילָא. בְּהַהוּא זִמְנָא "יְהֹוָה בָּדָד יַנְחֶנּוּ" (דברים לב, יב) – לְיִשְׂרָאֵל "וְאֵין עִמּוֹ אֵל נֵכָר" (דברים לב, יב), בְּהַהוּא זִמְנָא "וַתֹּסֶף לָלֶדֶת" (בראשית ד, ב), אִיתּוֹסַף רוּחָא דְקוּדְשָׁא עַל יִשְׂרָאֵל, הֲדָא הוּא דִכְתִיב "וְנָתַתִּי לָכֶם לֵב חָדָשׁ וְרוּחַ חֲדָשָׁה אֶתֵּן בְּקִרְבְּכֶם" (יחזקאל לו, כו).

(דף קט ע"ב) רַבִּי אֶלְעָזָר וְרַבִּי יוֹסֵי הֲווֹ אָזְלֵי בְּאָרְחָא, אִזְדַּמַּן רַבִּי אִלְעָאי עִמְּהוֹן. אָמַר רַבִּי יוֹסֵי לְרַבִּי אֶלְעָזָר, שְׁמַעְתְּ בְּהַאי קְרָא "וַתֹּסֶף לָלֶדֶת אֶת אָחִיו אֶת הָבֶל" (בראשית ד, ב) אַמַּאי אִתְּמַר בֵּיהּ "אֶת" "אֶת" תְּרֵי זִמְנֵי, בָּתַר דְּאָמַר "וַתּוֹסֶף לָלֶדֶת אֶת אָחִיו", מַאי "אֶת הָבֶל", וְהָא תְלַת רִבּוּיִן הָכָא, תְּרֵין אֶתִין רִבּוּיִן, וַתּוֹסֶף לָלֶדֶת רִבּוּיָיא, הָא תְלַת רִבּוּיִין? אָמַר לֵיהּ שְׁמַעְנָא דִתְלַת רִבּוּיִין אִלֵּין אִינוּן תְּלַת טִפִּין דְּאִזְדְּרִיקוּ מֵאָדָם קַדְמָאָה.

אָמַר לֵיהּ וְהָא אֲנָא שְׁמַעְנָא אֵלֶּה ת'וֹלְדוֹת הַ'שָּׁמַיִם וְ'הָאָרֶץ תַּמָּן תֹה"וּ. אָמַר לֵיהּ וַדַּאי הָכִי הוּא, דְמִתַּמָּן הֲוָה קַיִן יְסוֹדֵיהּ וְעִקְּרֵיהּ קֳדָם דְּאָתָא לְעָלְמָא. אָמַר וַדַּאי רָזָא עִלָּאָה אִתְגַּלְיָיא דְלָא שְׁמַעְנָא עַד הַשְׁתָּא.

אָמַר לֵיהּ אִם כֵּן אִלֵּין טִפִּין דְּאִתּוֹסְפוּ הָכָא מַאי נִינְהוּ? אָמַר וַדַּאי עַל אִלֵּין תְּלַת טִפִּין שַׁרְיָין תְּלַת חָכְמוֹת. חַד אִיהוּ חָכְמַת הַמַּחֲשָׁבָה, וְתִנְיָינָא חָכְמַת הַדִּבּוּר, וּתְלִיתָאָה חָכְמַת הַמַּעֲשֶׂה, וְאִינוּן תְּלַת עָלְמִין סְתִימִין, תְּלַת טִפִּין דְּתַלְיָין מִן מוֹחָא עִלָּאָה סֶגוֹ"ל קְרִינָן לֵיהּ. וְאִית תְּלַת עִלָּאִין עֲלַיְיהוּ דְתַלְיָין מִמּוֹחָא סְתִימָא דְעַתִּיקָא דְעַתִּיקִין, וְאִינוּן סֶגוֹלְתָּא, תְּלַת עִלָּאִין אִתְרְמִיזוּ בְּי' עִלָּאָה דְאִית לָהּ קוֹצָא לְעֵילָא וְקוֹצָא לְתַתָּא וְגַו בְּאֶמְצָעִיתָא. וּתְלַת טִפִּין תִּנְיָינִין דְּאִינוּן סֶגוֹ"ל מִן י' תַּתָּאָה, וְרָזָא דְמִלָּה בְּרֵאשִׁית, תְּלַת מֵאָדָם קַדְמָאָה, וּתְלַת מֵאָדָם תַּתָּאָה, וּבְאִלֵּין תְּלַת נְקוּדִין אִתְּמַר "אֲנִי רִאשׁוֹן וַאֲנִי אַחֲרוֹן וּמִבַּלְעָדַי אֵין אֱלֹהִים" (ישעיהו מד, ו).

תיקוני זוהר תניינא רמח"ל  – סופא.

תִּקּוּנֵי זֹהַר תִּנְיָינָא – תִּקּוּנָא תְּלָתִין וְחַמְשָׁא

וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה אִלֵּין מִצְוֹת. “וּלְכֹל הַמּוֹרָא הַגָּדוֹל” (דברים לד, יב) דָּא תַּלְמוּד תּוֹרָה. דְּמִצְוֹת בְּהוּ “תְּנוּ עֹז לֵאלֹהִים”(תהלים סח, לה) דָּא שְׁכִינְתָּא דִּאִתְתַקְּפַת בְּחֵילָא וַדַּאי, דְּבַהּ תַּלְיָא מַעֲשֶׂה. אֲבָל אוֹרָיְתָא “וּלְכֹל הַמּוֹרָא הַגָּדוֹל” (דברים לד, יב) דְּאִתְּמָר בַּהּ “וְרָאוּ כָּל עַמֵּי הָאָרֶץ כִּי שֵׁם יְהֹוָה נִקְרָא עָלֶיךָ וְיָרְאוּ מִמֶּךָּ” (דברים כח, י). “הַגָּדוֹל” דְּסָלִיק וְאָזִיל עַד רֵישָׁא דְּכָל דַּרְגִּין.

וְהָא רַב הַמְנוּנָא סָבָא אָתֵי פָּתַח וְאָמַר, ר’ ר’ “וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה” (דברים לד, יב) אִלֵּין מִצְוֹת וַדַּאי. דִּבְהוּ “תְּנוּ עֹז לֵאלֹהִים” (תהלים סח, לה) דָּא שְׁכִינְתָּא. עוֹז מִסִּטְרָא דְּצַדִּיק דְּאִתְחַבַּר בַּהּ. וְרָזָא דָּא בּוֹעַז, בּוֹ עָז (ת”ז עה. א), דְּעָאל בְּיָמָא בְּתוּקְפֵּיהּ, דִּכְתִיב בֵּיהּ “יָשִׂישׂ כְּגִבּוֹר לָרוּץ אֹרַח” (תהלים יט, ו). וְרָזָא דָּא יוֹרֶה כַּחֵץ, דִּבְחֶסֶד רָהִיט לְגַבֵּי שְׁכִינְתָּא. וּשְׂמָאלָא אִתְכְּלִיל תָּמָן, דְּבֵיהּ חֶדָוָתָא דְּזִיוּוּגָא וַדַּאי. וְרָזָא דָּא יוֹרֶה כַּחֵץ, וְדָא ח”ץ דְּיִ’צְחָ’ק, פְּנִימָאָה לְגוֹ, דָּא פְּנִימִיּוּתָא דִּגְבוּרָה דְּאִתְבַּסְּמַת בִימִינָא.

וְאִי תֵּימָא, הָא כְּתִיב “אֶת הָעַמּוּד הַשְּׂמָאלִי וַיִּקְרָא אֶת שְׁמוֹ בֹּעַז” (מלכים א’ ז, כא)? תָּא חֲזֵי, וַדַּאי בְּגִין דָּא קָרֵי שְׁמֵיהּ הָכֵי, וּמִלָּה דָּא הָא אִתָּמְרַת. דְּהָא לָא אִצְטְרִיךְ לְמִקְרֵי לְהוּ בִּשְׁמָא, אֶלָּא בְּגִין לְאַכְלְלָא שְׂמָאלָא בִימִינָא וִימִינָא בִּשְׂמָאלָא. אֲבָל בּוֹעַז לִימִינָא אִיהוּ וַדַּאי, וְאִתְכְּלִיל תָּמָן בִּשְׂמָאלָא. וְעוֹד, בּוֹעַז בְּעַמּוּדָא דְּאֶמְצָעִיתָא וְאִיהוּ בְּצַדִּיק. וּבְגִין דְּאִתְכְּלִיל לִשְׂמָאלָא אִיהוּ בְּהוֹד. וְאִשְׁתַּכַּח בְּד’ דַּרְגִּין מִתְקַשַּׁר וְכֹלָּא אִיהִי. וּשְׁכִינְתָּא אִיהִי ד’ דְּמִתְקַשְּׁרַת בְּד’ אִלֵּין, וְדָא ד’ דְּדָוִד. וְעֶשֶׂר סְפִירָן דִּילַהּ ו”ד. כֹּלָּא אִיהוּ דָּוִד. וְרָזָא דָּא “וְדָוִד מְנַגֵּן בְּיַד” (שמואל א’ יח, י). וְדָא יָד הַחֲזָקָה, בְּעוֹז דְּבוֹעַז דִּאִתְתַקְּפַת בֵּיהּ שְׁכִינְתָּא.

דְּמִצְוָה דָּא שְׁכִינְתָּא, וְקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא אִתְחַבָּר בַּהּ. וְדָא ו”ה. מ”צ דָּא י”ה. רָזָא דָּא יִרְאָה וְאַהֲבָה דְּאִתְחַבְּרָן בַּהּ. אֲבָל בְּחִילּוּפָא אִינוּן. דְּאַבָּא וְאִימָּא קָיְימִין בְּגוֹ זְעֵיר אַנְפִּין, וּמִתַּמָּן בְּחִילּוּפָא דְּאַתְוָן נָפְקִין לִשְׁכִינְתָּא. וְדָא חִילּוּפָא בא”ת ב”ש דְּקָאִים בְּעַמּוּדָא דְּאֶמְצָעִיתָא. כְּדֵין אִיהוּ נ”ר מִצְוָה. וְרָזָא דָּא אַבָּא וְאִימָּא יאההויה”ה. זְעֵיר אַנְפִּין וְנוּקְבָּא יאהלוההי”ם יאהדונה”י. אֲבָל אִי לֵית תָּמָן דְּחִילוּ וּרְחִימוּ, מ”צ אֶסְתַּלֵּק וְאִשְׁתְּאַר ו”ה. כְּדֵין “וְאָמַר אֵ”י אֱלֹהֵימוֹ צוּר חָסָיוּ בוֹ” (דברים לב, לז). אֲבָל מִצְוָה בִּדְחִילוּ וּרְחִימוּ אִיהִי מִצְוָה כִּדְקָא יָאוּת. בַּהּ “וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה” (דברים לד, יב) וַדַּאי.

אֲבָל אוֹרָיְתָא, “וְתוֹרָה אוֹר” (משלי ו, כג) דְּסָלְקַת לְעֵילָא לְעֵילָא. וְדָא הַמּוֹרָא הַגָּדוֹל, עַד חָכְמָה סְתִימָאָה, דְּאִתְּמָר בַּהּ “הַיָּם גָּדוֹל וּרְחַב יָדָיִם” (תהלים קד, כה). דְּבַהּ “כֻּלָּם בְּחָכְמָה עָשִׂיתָ” (תהלים קד, כד), וְתַמָּן קַיְימַת אוֹרָיְתָא. בְּגִין כָּךְ כֹּלָּא כָּלִיל בְּאוֹרַיְתָא. וּשְׁכִינְתָּא מִסִּטְרָא דָּא, “רְחָבָה מִצְוָתְךָ מְאֹד” (תהלים קיט, צו). דְּחָכְמָה אִיהִי יָם שֶּׁאֵין לַהּ סוֹף. דְּכָל מָאן דְּאִיהוּ עָלֵהּ לְחַבְרֵיהּ – אִקְרֵי לְגַבֵּי אֵין סוֹף. בְּגִין כָּךְ חָכְמָה סְתִימָאָה אִיהִי אֵין סוֹף לְגַבֵּי אֲצִילוּת. וּשְׁכִינְתָּא בְּרָזָא דִּילַהּ “רְחָבָה מִצְוָתְךָ” (תהלים קיט, צו). דִּשְׁכִינְתָּא אִתְקְרִיאַת דְּמוּת דְּכָל סְפִירָן. וְרָזָא דָּא “וּמַה דְּמוּת תַּעַרְכוּ לוֹ” (ישעיהו מ, יח). דִּשְׁכִינְתָּא לָאו אִיהִי דְּמוּת פְּרָטִי לְשׁוּם דַּרְגָּא, אֶלָּא מָאנָא לְכֹלָּא, דְּמוּת דְּכֹלָּא. בְּגִין כָּךְ “כִּי לֹא רְאִיתֶם כָּל תְּמוּנָה” (דברים ד, טו) דְּהָא לֵית תְּמוּנָה פְּרָטִית, אֶלָּא כֹּלָּא בִּכְלָלָא חֲדָא בְּרָזָא דְּיִחוּדָא. וְחָכְמָה סְתִימָאָה בַּהּ “וּבְרַחֲמִים גְּדֹלִים אֲקַבְּצֵךְ” (ישעיהו נד, ז) יָם גָּדוֹל וַדַּאי. כְּדֵין “כִּי מָלְאָה הָאָרֶץ דֵּעָה אֶת יְהֹוָה כַּמַּיִם לַיָּם מְכַסִּים” (ישעיהו יא, ט) יָם שֶּׁאֵין לוֹ סוֹף. זַכָּאָה חוּלָקֵהוֹן דְּיִשְׂרָאֵל בְּעָלְמָא דִּין וְעָלְמָא דְּאָתֵי: