תיקון גילוי היחוד – הדף היומי כ"ט בשבט

ז׳ בכסלו תשע״ז (דצמבר 7, 2016) Off By מערכת קהילת הרמח"ל

תיקון גילוי היחוד – הדף היומי כ"ט בשבט

תיקוני זוהר רשב"י  – רישא.

זַכָּאָה אִיהוּ מָאן דְּנָטִיר הַאי אֱמוּנָה בְּלִבֵּיהּ וּבְפוּמֵיהּ דְּוַדַּאי אִיהִי אֱמוּנָה דְיִשְׂרָאֵל, וְאִיהִי יִחוּדָא דְקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא, וּבָהּ מְיַחֲדִין יִשְׂרָאֵל לְקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא תְּרֵין זִמְנִין בְּכָל יוֹמָא, וְזַכָּאָה אִיהוּ מָאן דְּאִיהִי בְּאָמְנָה אִתּוֹ בְגָלוּתָא, דְּלָא דָחִיל מֵעִלָּאִין וְתַתָּאִין, דִּבְגִינָהּ אִתְּמַר לְאָדָם "וַיַּנִּחֵהוּ בְגַן עֵדֶן לְעָבְדָהּ וּלְשָׁמְרָהּ" (בראשית ב, טו), "לְעָבְדָהּ" בְּפִקּוּדִין דַּעֲשֵׂה, "וּלְשָׁמְרָהּ" בְּפִקּוּדִין דְּלֹא תַעֲשֶׂה, בְּגִין דְּאִיהִי גַ"ן סְדָרִים דְּאוֹרַיְיתָא, וְאִיהִי עִדּוּנָא דְאוֹרַיְיתָא. מַאי אוֹרַיְיתָא? עַמּוּדָא דְאֶמְצָעִיתָא, אִיהִי גַן דִּילֵיהּ, וְעֵדֶן דִּילֵיהּ.

(דף סב ע"ב) רַבִּי רַבִּי קוּם אַסְחַר לְהַאי קִירְטָא, וְאַקַּף וְאַסְחַר לָהּ בְּשָׂפָה דִילָךְ, בְּהַאי אַבְנָא דְאִיהִי כְּלִילָא מִכָּל אַבְנִין דְּבִנְיָינָא דְאוֹרַיְיתָא, אִיהִי אֶבֶן יְקָרָה מוּכְלֶלֶת וּמְעוּטֶרֶת בְּאוֹת בְּרִית, וּבְאוֹת דְּשַׁבָּת, וּבְאוֹת דְּיֹמִין טָבִין, וּבְאוֹת תְּפִלִּין, וְחוּט דִּילָהּ כְּרוּכָה בְּאֶצְבְּעָא, וְדָא כְּרִיכוּ דִרְצוּעָה דִתְּפִלָּה דְיָד, דְּבָהּ הֲווֹ קַדְמָאִין כּוֹרְכִין אֶת "שְׁמַע" עִם "וְאָהַבְתָּ" בִּרְחִימוּ דְאַהֲבָה, דְהַיְינוּ "וְאָהַבְתָּ אֵת יְהֹוָה אֱלֹהֶיךָ" (דברים ו, ה), בְּגִין דִּתְהֵא רְחִימָא לְגַבֵּי בַּעְלָהּ, וְלָא מַפְסִיקִין. וּלְבָתַר דְּאָתָא יַעֲקֹב דְּאִיהוּ כְּלִיל תְּלַת אֲבָהָן, הִתִּיר הַהוּא כְּרִיכוּ דִילָהּ, וְאָמַר 'בָּרוּךְ שֵׁם כְּבוֹד מַלְכוּתוֹ לְעוֹלָם וָעֶד'.

בְּגִין דְּאִיהִי בָּעֵי לְמֶהֱוִי אִיהִי סְגוּלַת מְלָכִים, בְּהַהוּא זִמְנָא אִתְּמַר שׁוֹפָ"ר הוֹלֵ"ךְ סֶגוֹלְתָּ"א, וְאַזְלָ"א לְשַׁרְיָא כִּתְרָא עַל יִשְׂרָאֵל דְּאִיהוּ עַמּוּדָא דְאֶמְצָעִיתָא, דְּאִיהוּ סֵפֶר תּוֹרָה כְּלִיל חֲמִשָּׁה חוּמְשֵׁי תוֹרָה, וְאִתְעֲבִידַת תַּגָּא עַל רֵישֵׁיהּ, בְּכָל אָת וְאָת דִּילֵיהּ, מֵאִלֵּין אַתְוָון יְדִיעָאן דְּסֵפֶר תּוֹרָה, כְּגַוְונָא דָא ש ע ט נ ז ג ץ, כֻּלְּהוּ זַיְינִין אִינוּן חַד וְעֶשְׂרִין, לָקֳבֵל חַד וְעֶשְׂרִין אַזְכָּרוֹת דִּתְּפִלִּין דְּרֵישָׁא, וּלְקִבְלַיְיהוּ חַד וְעֶשְׂרִין אַזְכָּרוֹת דִּתְּפִלִּין דְּיָד, דְּסָלְקִין כֻּלְּהוּ אַרְבְּעִין וּתְרֵין, לָקֳבֵל שְׁמָא דְמ"ב, תַּגָּא אִיהִי י' עַל רֵישָׁא דְז', גּוּפָא דִילֵיהּ ו', וְסֵפֶר תּוֹרָה עַמּוּדָא דְאֶמְצָעִיתָא כְּלִיל שִׁית סְפִירָן מֵחֶסֶד עַד יְסוֹד, מַלְכוּת י' זְעִירָא, בָּהּ אִתְעֲבִידַת שְׁבִיעִי יוֹם שַׁבָּת, וְאִיהִי אוֹת תְּפִלִּין, אוֹת שַׁבָּת, אוֹת בְּרִית, וְאִיהוּ כֶּתֶר כְּהוּנָה וְכֶתֶר מַלְכוּת, מִסִּטְרָא דִימִינָא דְאִתְיְיהִיבַת אוֹרַיְיתָא אִתְקְרִיאַת כֶּתֶר תּוֹרָה וִימִינָא אִיהוּ כַּהֲנָא, מִסִּטְרֵיהּ אִיהוּ כֶּתֶר כְּהוּנָה, וְעַמּוּדָא דְאֶמְצָעִיתָא אִיהוּ מֶלֶךְ, וּמִסִּטְרָא דִגְבוּרָה בֵּית דִּין הַגָּדוֹל, נָפִיק מִתַּמָּן אֶשָּׁא וְאוֹקִיד לֵיהּ, וְכַד כַּהֲנָא נָפִיק בִּשְׁלָם מֵהֵיכָלָא, בְּהַהוּא זִמְנָא יִתְעָרוּן לְוִיִּים בְּנִגּוּנָא.
וְעוֹד אִית תִּקּוּנָא חֲמִשָּׁאָה בִּצְלוֹתָא, צְלוֹתָא אִיהִי כְּקָרְבָּנָא, כְּמָה דְאוּקְמוּהוּ קַדְמָאִין 'תְּפִלּוֹת כְּנֶגֶד תְּמִידִין תִּקְנוּם'. תָּא חֲזִי קָרְבָּנִין אִינוּן מֵאַרְבַּע מִינִין, דְּאִינוּן לָקֳבֵל אַרְיֵה שׁוֹר נֶשֶׁר אָדָם, דְּאִינוּן מְצוּיָירִים בְּכָרְסַיָּיא, אִית קָרְבָּנָא דַהֲווֹ מְקָרְבִין יִשְׂרָאֵל, וְכַהֲנָא הֲוָה קָרִיב קָרְבָּנָא דִלְהוֹן.

קָרְבָּנָא קַדְמָאָה, קָרְבָּנָא דַהֲוָה קָרִיב לִימִינָא, דָּא צְלוֹתָא דְשַׁחֲרִית, וְאִם הֲווֹ זַכְיָין הֲוָה נָחִית דִּיּוֹקְנָא דְאַרְיֵ"ה וַהֲוָה מְקַבֵּל קָרְבָּנָא, וְדָא מִיכָאֵ"ל דְּדַרְגֵּיהּ חֶסֶד, אִיהוּ הֲוָה מְקַבֵּל צְלוֹתָא דְשַׁחֲרִית. וְאִם לָא זָכוּ מַה כְּתִיב בְּקָרְבָּנָא "לַכֶּלֶב תַּשְׁלִכוּן אֹתוֹ" (שמות כב, ל), דְחָשִׁיב לֵיהּ כִּטְרֵיפָה, וּבְגִין דָּא הֲוָה נָחִית דִּיּוֹקְנָא דְכֶלֶב לְקַבֵּל הַהוּא דוֹרוֹנָא. וְקָרְבָּנָא, וְדָא אִיהוּ כֶּלֶב דְּאָמַר דָּוִד עָלָיו הַשָּׁלוֹם, "הַצִּילָה מֵחֶרֶב נַפְשִׁי מִיַּד כֶּלֶב יְחִידָתִי" (תהלים כב, כא), וְכָל מַלְאֲכֵי חַבָּלָה דְאִינוּן כְּלָבִים צוֹעֲקִים בְּמִשְׁמָרָה תִּנְיָינָא דְלֵילְיָא, אִינוּן צָוְוחִין וְנָבְחִין וְאָמְרִין הַב הַב, בְּגִין דְּאִינוּן מִסִּטְרָא דְגֵיהִנָּם סַם הַמָּוֶת, דְּאִתְּמַר בֵּיהּ "לַעֲלוּקָה שְׁתֵּי בָנוֹת הַב הַב" (משלי ל, טו).

תיקוני זוהר תניינא רמח"ל  – סופא.

תִּיקּוּנָא חַדְסַר שַׂעֲרֵי לָא נָפְקִין נִימָא מִן נִימָא כְּלָל, וְרָזָא דָּא “חֶסֶד לְאַבְרָהָם” (מיכה ז, כ). דְּהָא חֶסֶד עִלָּאָה נָפִיק וּמִתְפַּשֵּׁט בְּדַרְגוֹהִי לְעֵילָא וְתַתָּא. וּלְקִבְלֵיהּ צְרִיכִין כֻּלְהוֹ שַׂעֲרִין אִלֵּין לְמֵיקָם בִּתְחוּמָא חַד, וְלָא יִתְפַּשְּטוּן יַתִּיר כְּלָל, בְּגִין לְמֵיהַב לֵיהּ לְאִתְפַּשְׁטָא כַּמָּה דְּאִצְטְרִיךְ. דְּהָא שַׂעֲרִין אִלֵּין דִּינִין אִינוּן וְאִתְּמָר.

תִּיקּוּנָא תְּרֵיסַר “אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתָּ לַאֲבֹתֵינוּ” (מיכה ז, כ). דָּא פּוּמָא דְּאִתְפְּנֵי מִכָּל סִטְרוֹי. דְּהָא הָכָא נָפִיק כֹּלָּא, וְנָחִית בְּהַהוּא מַזָּלָא עִלָּאָה דְּכָלִיל בֵּיהּ כֻּלְהוֹ תִּיקּוּנִין אִלֵּין, וְאִתְתְּקַן בְּכֻלְהוֹ. לְבָתַר מִינֵּיהּ נָחִית לְגַבֵּי הַהוּא מַזָּלָא תַּתָּאָה, וּמִתַּמָּן לְתַתָּא כַּמָּה דְּאִתְּמָר. וְרוּחָא דָּא דְּנָפִיק מֵהָכָא, כַּמָּה אִינוּן דְּמִתְלַבְּשָׁן בֵּיהּ, וְכַמָּה זַכָּאֵי קְשׁוֹט דְּמִתְלַבְּשָׁן בֵּיהּ. וְהָכִי אִינוּן אֲבָהָן בְּהַאי אִתְרְחִיצוּ לְאִתְלַבְּשָׁא וַדַּאי.

תִּיקּוּנָא תְּלֵיסַר “מִימֵי קֶדֶם” (מיכה ז, כ). דָּא מַזָּלָא תַּתָּאָה, “מִימֵי קֶדֶם”, בְּגִין דְּמֵאִינּוּן מַלְכֵי קֶדֶם אִתְעֲבִידוּ כֻּלְהוֹ תִּיקּוּנִין אִלֵּין, וְדָא כְּלָלָא דְּכֻלְּהוּ. אֲבָל “מִימֵי קֶדֶם”, דְּהָכָא מִתְפַּשֵּׁט נְהִירוּ דְּכֻלְּהוּ דַּרְגִּין עִלָּאִין, מִשֵּׁירוּתָא דְּכָל שֵׁירוּתִין עַד הַהוּא מַזָּלָא עִלָּאָה, וּמִינֵּיהּ לְהַאי תַּתָּאָה. וְהַאי תַּתָּאָה בֵּיהּ כְּלִילָן כֻּלְהוֹ תַּתְאִין כַּחֲדָא וַדַּאי, וְהָכָא אִתְקְשַׁר כֹּלָּא בְּקִישּׁוּרָא חֲדָא.

תָּא חֲזֵי, הָכָא כְּתִיב “בַּיּוֹם הַהוּא יִהְיֶה יְהֹוָה אֶחָד וּשְׁמוֹ אֶחָד” (זכריה יד, ט). דְּהָא תְּרֵיסַר תִּיקּוּנִין מִגּוֹ תְּלָת הויי”ן דְּאִתְמָרוּ נָפְקִין. תְּלֵיסַר מֵחַד דְּכָלִיל לוֹן, וְרָזָא דָּא שְׁכִינְתָּא דְּהָכָא אִשְׁתָּרְשַׁת וַדַּאי. וּבְזִמְנָא דְּתִיקּוּנָא דָּא יִתְתְּקַן בִּשְׁלִימוּ לְאִתְנַהֲרָא בְּכָל דַּרְגִּין, כְּדֵין שְׁכִינְתָּא תִּתְקַף לְקִבְלֵיהּ לְתַתָּא, לְאִתְפָּרְשָׁא מִינַּהּ כָּל סִטְרִין מְסָאֲבִין וַדַּאי. וְיִתְתַּקַּן כֹּלָּא בְּתִיקּוּנָא שְׁלִים, בִּקְדוּשָׁתָא עִלָּאָה כִּדְקָא יָאוּת. קָמוּ כֻּלְהוֹ וּבָרִיכוּ לֵיהּ.

קָם אַבְרָהָם סָבָא חֲסִידָא וְאָמַר, הָשַׁתָּא וַדַּאי אִצְטְרִיךְ לְאַתְקָנָא תִּיקּוּנִין דְּאַבָּא וְאִימָּא דְּתַלְיָין מֵהַאי מַזָּלָא. קוּם אֵלִיָּהוּ נְבִיאָה מְהֵימְנָא וְאַתְקִין תִּיקּוּנִין אִלֵּין דְּאַבָּא וְאִימָּא.

קָם אֵלִיָּהוּ נְבִיאָה מְהֵימְנָא פָּתַח וְאָמַר, “וְהַחָכְמָה מֵאַיִן תִּמָּצֵא וְאֵי זֶה מְקוֹם בִּינָה” (איוב כח, יב). תָּא חֲזֵי, אִתְפַּשַּׁט מַזָּלָא תַּתָּאָה בְּדַרְגוֹי וְאַפִּיק אַבָּא וְאִימָּא, לְגַלָּאָה רָזִין דִּטְמִירִין לְעֵילָא. אֲבָל תָּא חֲזֵי, בְּהַהִיא דִּיקְנָא עִלָּאָה תְּלָת רֵישִׁין אִתְכְּלִילוּ וַדַּאי, וְשֶׁבַע תִּיקּוּנִין עִלָּאִין דְּהָכִי אִצְטְרִיךְ לְדַבְּרָא כֹּלָּא בְּדַבְּרָנוּתָא שְׁלִים. מִתַּמָּן שָׁרֵי לְאִתְפַּשְׁטָא לְתַתָּא כֹּלָּא בְּרָזָא דִּתְלַת. אֲבָל תָּא חֲזֵי, חָכְמָה אִיהִי לְעֵילָא בִּינָה אִיהִי לְתַתָּא. מַאי בִּינָה? אֶלָּא דָּא יִשְׂרָאֵל סָבָא וּתְבוּנָה. וְרָזָא דָּא י”ה. י’ דָּא אַבָּא וְאִימָּא, וְי’ לָא אִתְפְּרַשׁ לְעָלְמִין. ה’ יִשְׂרָאֵל סָבָא וּתְבוּנָה, לְזִמְנִין אִינוּן ד”ו. וְכֹלָּא אִיהוּ יו”ד.

אֲבָל תָּא חֲזֵי, בְּגִין כָּךְ אַבָּא וְאִימָּא מִבִּינָה נָפְקִין לְאִתְכַּלְלָא כֹּלָּא כְּחַד. דְּהָא חָכְמָה מִלְעֵילָּא נָפְקַת וְאִתְּמָר בַּהּ “וְהַחָכְמָה מֵאַיִן תִּמָּצֵא” (איוב כח, יב) אִלֵּין תְּלָת רֵישִׁין עִלָּאִין. וּבְגִין כָּךְ דְּלָא אִשְׁתְּכַח אֲתַר תָּמָן לַבִּינָה, כְּתִיב “וְאֵי זֶה מְקוֹם בִּינָה”. אֲבָל בִּינָה נָפְקַת לְתַתָּא בְּזִמְנָא דְּאִינוּן עִלָּאִין נָחֲתִין לְנָפְקָא תְּחוֹת גְּרוֹנָא.

קישור ישיר לדף תיקוני זוהר תניינא