Skip to content

תיקון גילוי היחוד – הדף היומי כ"ט בתמוז

תיקון גילוי היחוד – הדף היומי כ"ט בתמוז

תיקוני זוהר רשב"י  – רישא.

וְהָכִי תַלְיָין צְבָא הַשָּׁמַיִם מִימִינָא וּמִשְּׂמָאלָא דְקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא, כְּגַוְונָא דְשַׂעֲרָא דְתַלְיָין מֵעַל אוּדְנִין מִימִינָא וּמִשְּׂמָאלָא, הֲדָא הוּא דִכְתִיב "וְכָל צְבָא הַשָּׁמַיִם עֹמֵד עָלָיו מִימִינוֹ וּמִשְּׂמֹאלוֹ" (מלכים א' כב, יט), וּבְגִין דָּא צָרִיךְ לְבַעֲרָא שַׂעֲרָא מֵעַל אוּדְנִין, דְּלָא יְהוֹן סְתִימִין תַּרְעִין דִּשְׁמִיעָה דִצְלוֹתָא, דִּבְהוֹן שָׁמַע צְלוֹתִין הַהוּא דְאִתְּמַר בֵּיהּ "שֹׁמֵעַ תְּפִלָּה עָדֶיךָ כָּל בָּשָׂר יָבֹאוּ" (תהלים סה, ג).

דְּאַרְבַּע תִּקּוּנִין אִינוּן, רְאִיָּה, שְׁמִיעָה, רֵיחָא, דִּבּוּר. רְאִיָּה אִיהִי לַמִּזְרָח, וַעֲלֵיהּ אִתְּמַר "וְאַתָּה תֶחֱזֶה מִכָּל הָעָם אַנְשֵׁי חַיִל" (שמות יח, כא), וְכַמָּה נְטוּרֵי תַרְעִין תַּמָּן דְּאִתְקְרִיאוּ 'עִינֵי יְהֹוָה', וַעֲלַיְיהוּ אִתְּמַר "פְּקַח עֵינֶיךָ וּרְאֵה שֹׁמְמֹתֵינוּ" (דניאל ט, יח), שְׁמִיעָה "יִרְאֵי אֱלֹהִים", וַעֲלֵיהּ אִתְּמַר "הַטֵּה יְהֹוָה אָזְנְךָ וּשְׁמָע" (מלכים ב' יט, טז), וְתַמָּן דְּחִילוּ וּפַחַד יִצְחָק, הֲדָא הוּא דִכְתִיב "יְהֹוָה שָׁמַעְתִּי שִׁמְעֲךָ יָרֵאתִי" (חבקוק ג, ב), וּמָאן דִּי מִשְׁתַּמַּע תַּמָּן קָלֵיהּ בֵּין בְּאוֹרַיְיתָא בֵּין בִּצְלוֹתָא בֵּין בִּצְעָקָה בְּלָא דְחִילוּ, מִיָּד "וַיִּשְׁמַע יְהֹוָה וַיִּחַר אַפּוֹ וַתִּבְעַר בָּם אֵשׁ יְהֹוָה" (במדבר יא, א), וְכַמָּה נְטוּרֵי תַרְעִין תַּמָּן דְּאִתְקְרִיאוּ "אָזְנֵי יְהֹוָה".

רֵיחָא תַּמָּן "אַנְשֵׁי אֱמֶת", וְתַמָּן סָלְקִין כָּל רֵיחִין וּקְטוּרִין וַעֲשַׁנִּין דְּקָרְבָּנִין, וּצְלוֹתִין דְּאִתְחֲשִׁיבוּ כְקָרְבָּנִין, וְאִם לָא סָלִיק לוֹן בַּר נַשׁ בִּדְחִילוּ וּרְחִימוּ, מַה כְּתִיב בֵּיהּ כִּי "אָז יֶעְשַׁן אַף יְהֹוָה וְקִנְאָתוֹ בָּאִישׁ הַהוּא" (דברים כט, יט). דִּבּוּר לָקֳבֵל "שׂוֹנְאֵי בָצַע", תַּמָּן סָלְקִין קָלִין וְדִבּוּרִין דְּאוֹרַיְיתָא וּצְלוֹתָא, אִלֵּין דְּאִתְּמַר עֲלַיְיהוּ "כִּי עוֹף הַשָּׁמַיִם יוֹלִיךְ אֶת הַקּוֹל וּבַעַל כְּנָפַיִם יַגֵּיד דָּבָר" (קהלת י, כ), לָא אִית תִּקּוּנָא מֵאִלֵּין, אַרְבַּע דְּלֵית תַּמָּן יְהֹוָה, וְאִיהוּ י' אִסְתַּכַּל, ה' וְשָׁמַע, ו' וּמֵרִיחַ, ה' וּמְמַלֵּל, בְּאִלֵּין אַרְבַּע תִּקּוּנִין.

אַרְיֵה דָא רְאִיָּה, וְאִתְּמַר בֵּיהּ "וּפְנֵי אַרְיֵה אֶל הַיָּמִין לְאַרְבַּעְתָּם" (יחזקאל א, י), בְּכָל אֲתַר אַרְבַּעְתָּם דָּא יְהֹוָ"ה, אַרְבַּע אַתְוָון דִּילֵיהּ דְּשָׁלְטִין עַל כֹּלָּא, וַהֲפוֹךְ אַרְיֵ"ה וְתִשְׁכַּח לֵיהּ רְאִיָּ"ה, וְאִיהוּ לִימִינָא דְחֶסֶד, דְּאִיהוּ יוֹמָא קַדְמָאָה, דְתַמָּן א' אוֹר, רְאוּבֵן דְּאִיהוּ לִימִינָא עַל שְׁמֵיהּ אִתְקְרֵי אוֹר בֵּן, שְׁמִיעָה לִשְׂמָאלָא, וַעֲלֵיהּ אִתְּמַר וּפְנֵי שׁוֹר מֵהַשְּׂמֹאל, נֶשֶׁר רֵיחָא בְאֶמְצָעִיתָא, עֲלֵיהּ אִתְּמַר "מִי אָסַף רוּחַ בְּחָפְנָיו" (משלי ל, ד), דְּאִינוּן תְּרֵין נוּקְבִין דְּחוֹטָמָא, פִּימָא דִבּוּרָא, דָא אָדָם כְּלִיל אַרְבַּע אַתְוָון וּכְלִיל עֶשֶׂר אַתְוָון, וְדָא שְׁכִינְתָּא, בְּאִלֵּין אַרְבַּע תִּקּוּנִין אָמַר לְמֹשֶׁה "וְאַתָּה תֶחֱזֶה מִכָּל הָעָם" (שמות יח, כא) וְגוֹ' וְצָרִיךְ לְאַחְזָרָא עֲלַיְיהוּ.

(דף קכב ע"ב) "וְאַתָּה תֶחֱזֶה" (שמות יח, כא) בְּשַׂעֲרָא, עֲלֵיהּ אִתְּמַר "רֹאשׁוֹ כֶּתֶם פָּז" (שיר השירים ה, יא) דָּא כֶּתֶר עִלָּאָה, וּמִלְּגָאו מוֹחָא, דְּמִנֵּיהּ נָפְקִין מַבּוּעִין לְכָל סִטְרָא, לְאַשְׁקָאָה לְכָל נִימָא וְנִימָא דְאִיהִי עָלְמָא סְתִימָאָה, וְכָל מַבּוּעָא אִתְעֲבִיד נִיצוֹץ, וְכָל נִימָא אִתְעֲבִיד שַׁרְבִיט, מוֹחָא סְתִימָא אִתְקְרֵי אֵין סוֹף, דְּאִתְפַּלַּג לִתְלַת מוֹחִין דְּאִינוּן י' י' י', דְּאִתְרְמִיזוּ בְּהַאי שְׁמָא. "יוד הי ואו הי" וְדָא אִיהוּ מִלְּגָאו, אֲבָל שְׁמָא דְאִיהוּ "יוד הא ואו הא", אִיהוּ כְּלִיל תְּלַת אַלְפִין א' א' א', אִינוּן תְּלַת אַוִּירִין, דְּמִתְלַבְּשִׁין בְּהוֹן תְּלַת מוֹחִין י' י' י', שְׁמָא חַד אִיהוּ גוּפָא, וּשְׁמָא תִנְיָנָא מוֹחָא, דָּא מִלְּגָאו, וְדָא מִלְּבָר.

 

תיקוני זוהר תניינא רמח"ל  – סופא.

תָּא חֲזֵי, רָזָא דָּא “שִׂימֵנִי כַחוֹתָם עַל לִבֶּךָ” (שיר השירים ח, ו). לְעֵילָא גּוֹ לִבָּא דְּמַלְכָּא אַחְתִּים שְׁמָא דָּא קַדִּישָׁא אֲדֹנָ”י, וְדָא שְׁכִינְתָּא דְּתָמָן קְבִיעַת וְאִשְׁתָּרְשַׁת. לָקֳבֵל דָּא בְּלִבָּא דִּשְׁכִינְתָּא קָאִים שְׁמָא קַדִּישָׁא יהו”ה. כְּדֵין בְּזִמְנָא דִּנְהוֹרִין נַגָּדִין, קָיְימִין בְּהַהוּא כִּסֵּא בְּקַדְמִיתָא כַּמָּה דְּאִתְּמָר. וְכֹלָּא אִתְכְּלִיל מִיָּד בִּשְׁמָא דָּא אדנ”י. כְּדֵין שְׁכִינְתָּא מֵאַתְרַהּ אִתְעָרַת וְאִזְדַּמְּנַת לְקַבְּלָא נְהוֹרִין. וְכֻלְהוֹ נְהוֹרִין מֵהַהִיא שַׁעֲתָא הָכִי אִזְדְּמָנוּ לְמֵיהַךְ לְגַבָּהּ. לָקֳבֵל דָּא שְׁכִינְתָּא בְּזִמְנָא דְּאִלֵּין דִּלְתַתָּא סָלְקִין לְגַבָּהּ, כֵּיוָן דְּמָטֵי לְהַהוּא לִבָּא, אִזְדַּמַּן כֹּלָּא בִּשְׁמָא דָּא קַדִּישָׁא יהו”ה. וּכְדֵין מִתַּמָּן אִתְּעַר קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא לְקַבְּלָא כֹּלָּא. מִתַּמָּן וּלְהָלְאָה מִילִין מִתְפָּרְשָׁן לְפוּם דַּרְגַיְיהוּ וְסָלְקִין לְעֵילָא, אֲבָל בָּתַר דְּאִתְכְּלִיל כֹּלָּא בִּשְׁמָא דָּא קַדִּישָׁא יהו”ה, כְּגַוְנָא דְּנָחְתִין מֵעֵילָּא לְתַתָּא בָּתַר דְּאִתְכְּלִיל כֹּלָּא בִּשְׁמָא אדנ”י. בְּגִין כָּךְ “כַּמַּיִם הַפָּנִים לַפָּנִים כֵּן לֵב הָאָדָם לָאָדָם” (משלי כז, יט), דְּהָכִי מִתְעָרִין חַד לָקֳבֵל חַד. בְּגִין כָּךְ “רֶכֶב אֱלֹהִים רִבֹּתַיִם אַלְפֵי שִׁנְאָן אֲדֹנָי בָם” (תהלים סח, יח) דָּא שְׁמָא דְּבֵיהּ מִסְתַּדְּרָן לְאִתְכַּלְלָא.

תָּא חֲזֵי, הָכִי מִתְפָּרְשָׁאן מִילִין. בְּקַדְמִיתָא כ”ב אַתְוָן נָטְלִין מִגּוֹ רְקִיעָא לְכִסֵּא. כְּדֵין אִתְכְּלִיל כֹּלָּא וְאִתְקְשַׁר בִּשְׁמָא קַדִּישָׁא אֲדֹנָ”י. לְבָתַר מִתַּמָּן אִתְפַּשַּׁט לְכָל סְטַר. וּמִסִּטְרָא דְּאֲדֹנָ”י דְּבֵיהּ אִתְקְשָׁרוּ, מִתְפַּשְׁטִין בְּכָל חֵיוָן בְּרָזָא דִּשְׁמָא קַדִּישָׁא דְּמ”ב אַתְוָן אבגית”ץ וְכוּ’, בְּגִין כָּךְ אֲדֹנָ”י בָּם. כֻּלְהוֹ אִלֵּין מִילִין אִתְגַּלֵּי בְּטוּרָא דְּסִינַי לְעֵינַיְהוּ דְּכָל יִשְׂרָאֵל. וְאִינּוּן בְּאַסְפַּקְלַרְיָא דְּנַהֲרָא הֲווּ מִסְתַּכְּלָן. וּמִתַּמָּן חַמָּן מִילִין, דְּהָכִי קָיְימִין בְּרָזָא דָּא לְכָל סִטְרִין לְעֵילָא וִלְתַתָּא. כְּדֵין כֻּלְהוֹ אִתְקְשָׁרוּ עֲנָפִין בְּשָׁרְשֵיהוֹן וּרְתִיכָתָא קַדִּישְׁתָּא אִסְתַּדְרָת בְּסִידּוּרִין עִלָּאִין כִּדְקָא חֲזֵי. וּמִתַּמָּן אִתְיְהִיבַת לְהוּ אוֹרָיְתָא וְעֶשֶׂר אֲמִירָן בִּתְרֵין לוּחִין. וְרָזָא דָּא לוּחוֹת הָאֶבֶן יו”ד ה”ה ו”ו ה”ה. ד’ הֵהִי”ן הָכָא בְּד’ חֵיוָן מִתְפָּרְשָׁאן, בְּרָזָא דְּה’ חוּמְשֵׁי תּוֹרָה, דְּהָכִי סָלִיק בְּהַהוּא זִמְנָא. ו”ו כִּסֵּא וּשְׁרַפְרַף. יו”ד אָדָם. וּשְׁמָא דָּא בְּשְׁכִינְתָּא קָאִים דְּתָמָן אִתְקְשַׁר יִחוּדָא קַדִּישָׁא קִישּׁוּרָא דְּכֹלָּא. וְרָזָא דָּא ד’ זִמְנִין אֶחָד לָקֳבֵל ד’ אַתְוָן. וּלְקִבְלַיְיהוּ ד’ פְּעָמִים אֶחָד אָמְרִין יִשְׂרָאֵל בְּכָל יוֹמָא. וּבְגִינַיְיהוּ אִקְרוּן בָּנִים לַמָּקוֹם דְּאִתְּמָר בְּהוּ “בָּנִים אַתֶּם לַיהֹוָה אֱלֹהֵיכֶם” (דברים יד, א). וּבְגִין דִּבְכָל יוֹמָא אָמְרִין לְהוּ, בְּגִין כָּךְ כְּתִיב “יְהֹוָה אָמַר אֵלַי בְּנִי אַתָּה אֲנִי הַיּוֹם יְלִדְתִּיךָ” (תהלים ב, ז) דְּהָא בְּכָל יוֹמָא אִקְרֵי הָכִי בֵּן. דִּבְכָל יוֹמָא אִתְעֲבִיד בֵּן לַמָּקוֹם בְּד’ אֶחָד אִלֵּין.

תָּא חֲזֵי, בְּשַׁעְתָּא דַּהֲווֹ קָיְימִין עַל טוּרָא דְּסִינַי אִתְקְשָׁרוּ בְּשָׁרְשֵיהוֹן וַדַּאי. וְדָא יְקָרָא עִלָּאָה דְּאִתְּמָר בֵּיהּ “כִּי כֻלָּם כָּעֲדִי תִלְבָּשִׁי” (ישעיהו מט, יח). וְקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא “כֶּחָתָן יְכַהֵן פְּאֵר” (ישעיהו סא, י). כֵּיוָן דְּחָבוּ יִשְׂרָאֵל מַה כְּתִיב “וַיִּתְנַצְּלוּ וְכוּ’ אֶת עֶדְיָם מֵהַר חוֹרֵב” (שמות לג, ו). לִישָּׁנָא דִּיְקָרָא אִיהוּ, דְּאִינוּן לָא אִתְפַּשְׁטוּ אֶלָּא אִינוּן דַּרְגִּין עִלָּאִין דְּאִתְיַקְרוּ בְּהוּ, כְּדֵין “וַיִּתְנַצְּלוּ” וְכוּ’. וְדָא עֲדִי דְּאִתְּמָר לְעֵילָא.

 

קישור ישיר לדף תיקוני זוהר תניינא עם ביאור נופת צופים