תיקון היחוד היומי

תיקוני זוהר קדמאה רשב"י - דא בשירותא

  • מקור
  • פירוש

מָאן דְּאַעֲבַר עֲלָהּ כְּאִלּוּ חָזַר עָלְמָא לְתֹהוּ וָבֹהוּ, וּבְגִין דָּא קְרָא סָמִיךְ לֵיהּ, "וְהָאָרֶץ הָיְתָה תֹהוּ וָבֹהוּ" (בראשית א, ב), דְּאִיהוּ חוֹל לְיָם, כְּחוּלְיָא דְשַׁלְשְׁלָאָה לְכַלְבָּא, מָאן דְּאַפִּיק לֵיהּ מִשַּׁלְשְׁלָאֵיהּ, גְּרִים כַּמָּה נִשּׁוּכִין דְּיִסּוּרִין דְּנָשִׁיךְ לֵיהּ, וּבְגִינֵיהּ אָמַר דָּוִד "הַצִּילָה מֵחֶרֶב נַפְשִׁי מִיַּד כֶּלֶב יְחִידָתִי" (תהלים כב, כא), וְדָא סמא"ל דְּאִיהוּ תָּפִיס בְּקוֹלָר, מִסִּטְרָא דְאִלֵּין דְּקָשְׁרִין לֵיהּ בְּאוֹת דִּתְּפִלִּין, וּרְצוּעָה בְּקֶשֶׁר עַל דְּרוֹעֵיהּ, וְקָשׁוּר בִּתְרֵין רְצוּעִין עַל קַרְנוֹי, דְּאִיהוּ שׁוֹר מוּעָד.
וּשְׁכִינְתָּא שַׁבָּת יְחִידָה, אִיהִי רְשׁוּת דְּיִחוּדָא דְעָלְמָא, דְאִיהוּ גָבְהוֹ עֲשַׂר אַתְוָון דִּשְׁמָא מְפָרַשׁ יוד הא ואו הא, וְרָחְבּוֹ ד' יְהֹוָה. עֹנֶ"ג שַׁבָּת בְּהִפּוּכָא נֶגַ"ע. מָאן דְּאִית לֵיהּ וְלָא מְקַיֵּים לֵיהּ, אִתְהַפַּךְ לֵיהּ לְנֶגַ"ע צָרַעַת, שִׁפְחָה דַחֲרִיבַת בֵּיתֵיהּ, "וְנָתַץ אֶת הַבַּיִת אֶת אֲבָנָיו וְאֶת עֵצָיו" (ויקרא יד, מה), וְדָא הוּא עֲנִיּוּתָא, דְאִיהוּ בַּאֲתַר דְּנֶגַע צָרַעַת. חָזַר בִּתְיוּבְתָּא "וְטִהֲרוֹ הַכֹּהֵן" (ויקרא יג, ו), דָּא מִיכָאֵ"ל כֹּהֵן גָּדוֹל, מְמַנָּא תְּחוֹת יַד חֶסֶד.
עֹנֶ"ג אִיהוּ "וְנָ"הָר יֹצֵא מֵעֵ"דֶן לְהַשְׁקוֹת אֶת הַגָּ"ן" (בראשית ב, י), דְּאִיהוּ עִדּוּן נִשְׁמָתִין, ו' נָהָר דְּנָפִיק מֵעֵדֶן, מִבֵּין י"ה, וְלֵית עֵדֶן אֶלָּא כֶּתֶר עֶלְיוֹן, דְּאִיהוּ מוּפְלָא וּמְכוּסֶה, וּבְגִין דָּא אִתְּמַר בְּעֵדֶן "עַיִן לֹא רָאָתָה אֱלֹהִים זוּלָתְךָ" (ישעיהו סד, ג), "לְהַשְׁקוֹת אֶת הַגָּן" (בראשית ב, י) דָּא ה' תַּתָּאָה.
אַרְבָּעִים מַלְקִיּוֹת חָסֵר חַד כְּחֻשְׁבַּן טַ"ל. מָאן דְּנָטִיר לָהּ מִנַּיְיהוּ, נָחִית טַ"ל עֲלֵיהּ, דְּאִיהוּ יוד הא ואו, טַ"ל לְהַחֲיוֹת הַמֵּתִים, וַעֲלֵיהּ אוּקְמוּהוּ רַבָּנָן דְּמַתְנִיתִין, 'כָּל הָעוֹסֵק בְּטַל תּוֹרָה טַל תּוֹרָה מְחַיֵּיהוּ'. וְעוֹד "וְהַמַּשְׂכִּלִים יַזְהִרוּ" (דניאל יב, ג), אִלֵּין דְּיָדְעִין בְּפִקּוּדָא שְׁתִיתָאָה דְאִתְרְמִיזַת בְּמִלַּת בְּרֵאשִׁית, בַּיִ"ת תַּמָּן, דְּאִתְּמַר עֲלָהּ "גַּם צִפּוֹר מָצְאָה בַיִת, וּדְרוֹר קֵן לָהּ" (תהלים פד, ד), וְהָא יְנוּקִין יָדְעִין דִּדְרוֹר קֵן לָהּ, וְאָתָא דָוִד לְמֵימַר בְּרוּחַ קוּדְשָׁא, אֶלָּא דָא מִצְוַת קַן צִפּוֹר, דְּאִית בֵּיהּ כַּמָּה רָזִין, וַעֲלֵיהּ אִתְּמַר "גַּם צִפּוֹר מָצְאָה בַיִת" (תהלים פד, ד), דִּכְתִיב בְּגִינָהּ "כִּי בֵיתִי בֵּית תְּפִלָּה" (ישעיהו נו, ז), דָא בֵּי כְּנִישְׁתָּא, "וּדְרוֹר קֵן לָהּ" (תהלים פד, ד) דָּא בֵּי מֶדְרָשָׁא, "אֲשֶׁר שָׁתָה אֶפְרֹחֶיהָ" (שם) אִלֵּין מָארֵי תוֹרָה, מָארֵי מִשְׁנָה, מָארֵי קַבָּלָה, דִבְגִינְהוֹן לָא זָזָה שְׁכִינְתָּא מִיִּשְׂרָאֵל.
"בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹהִים" (בראשית א, א), פָּתַח רַבִּי שִׁמְעוֹן וְאָמַר, "וְהַמַּשְׂכִּלִים יַזְהִרוּ כְּזֹהַר הָרָקִיעַ" (דניאל יב, ג), אִלֵּין אַתְוָון, דְּאִינוּן לְבוּשִׁין דְּאוֹרַיְיתָא, מְרַקְמָן מִכָּל גַּוְונָא דְנוּרָא, חִוָּור וְסוּמָק וְיָרוֹק וְאוּכָּם, וּמִנְּהוֹן אִתְפָּרְשָׁן לְכַמָּה גַוָּונִין.
וְכֻלְּהוּ גַוָּונִין, אִינוּן מְרַקְמָן בְּמִשְׁכָא דְגוּפָא דְבַר נַשׁ דְּאִיהוּ בְּגִינְתָא דְּעֵדֶן, וּרְקִיעָא בְּאִלֵּין אַתְוָון אִיהוּ מְצוּיָיר וּמְרוּקָם, בְּגִין דִּבְהוֹן אִתְבְּרֵי.
יַזְהִירוּ אִלֵּין נְקוּדִין דְּנָהֲרִין בְּאַתְוָון, וּבְהוֹן נְהִירִין כֹּכְבַיָּא בִּרְקִיעָא בְּגִנְּתָא דְּעֵדֶן, וְכֻלְּהוּ נְהִירִין בְּעַיְינִין דְּגוּפָא בְּגִנְּתָא דְּעֵדֶן.
כְּזֹהַר אִלֵּין טַעֲמֵי אוֹרַיְיתָא, דִבְהוֹן מִתְנַהֲגִין אַתְוָון וּנְקוּדֵי, וּבְהַהוּא גוּפָא דְגִנְּתָא, כְּזֹהַר דָּא נִשְׁמָתָא, דְאִיהִי תְּנוּעָה דְאַתְוָון וּנְקוּדֵי, דְּנָהֲרִין בְּאַנְפִּין וּבְעַיְינִין, וְנַפְשָׁא אִיהִי כְּלָלָא דְאַתְוָון, וְאִיהִי שִׁתּוּפָא דְגוּפָא, רוּחָא אִיהִי כְּלָלָא דְנִקּוּדֵי דְנָהֲרִין בְּעַיְינִין.

שמות שמופיעים בצבע אדום, או שמות שמכילים גרשיים כדוגמת יאהדונה"י -> אין להוציא אותם בפה - אלא רק לקרא בעינים

מָאן דְּאַעֲבַר עֲלָהּ כְּאִלּוּ חָזַר עָלְמָא לְתֹהוּ וָבֹהוּ, וּבְגִין דָּא קְרָא סָמִיךְ לֵיהּ, "וְהָאָרֶץ הָיְתָה תֹהוּ וָבֹהוּ" (בראשית א, ב), דְּאִיהוּ חוֹל לְיָם, מִי שֶׁעוֹבֵר עָלֶיהָ כְּאִלּוּ הֶחֱזִיר אֶת הָעוֹלָם לְתֹהוּ וָבֹהוּ, וְלָכֵן הַכָּתוּב סָמַךְ לָהּ וְהָאָרֶץ הָיְתָה תֹהוּ וָבֹהוּ, שֶׁהוּא חוֹל לַיָּם.  כְּחוּלְיָא דְשַׁלְשְׁלָאָה לְכַלְבָּא, מָאן דְּאַפִּיק לֵיהּ מִשַּׁלְשְׁלָאֵיהּ, גְּרִים כַּמָּה נִשּׁוּכִין דְּיִסּוּרִין דְּנָשִׁיךְ לֵיהּ, וּבְגִינֵיהּ אָמַר דָּוִד "הַצִּילָה מֵחֶרֶב נַפְשִׁי מִיַּד כֶּלֶב יְחִידָתִי" (תהלים כב, כא), כְּמוֹ חֻלְיָה שֶׁל שַׁלְשֶׁלֶת לְכֶלֶב - מִי שֶׁמּוֹצִיא אוֹתוֹ מִשַּׁלְשְׁלָאוֹתָיו, גּוֹרֵם כַּמָּה נְשִׁיכוֹת שֶׁל יִסּוּרִים שֶׁנּוֹשֵׁךְ אוֹתוֹ, וּבִגְלָלוֹ אָמַר דָּוִד הַצִּילָה מֵחֶרֶב נַפְשִׁי מִיַּד כֶּלֶב יְחִידָתִי. וְדָא סמא"ל דְּאִיהוּ תָּפִיס בְּקוֹלָר, מִסִּטְרָא דְאִלֵּין דְּקָשְׁרִין לֵיהּ בְּאוֹת דִּתְּפִלִּין, וּרְצוּעָה בְּקֶשֶׁר עַל דְּרוֹעֵיהּ, וְקָשׁוּר בִּתְרֵין רְצוּעִין עַל קַרְנוֹי, דְּאִיהוּ שׁוֹר מוּעָד וְזֶה סמא"ל, שֶׁהוּא תָפוּס בְּקוֹלָר מִצַּד שֶׁל אֵלּוּ שֶׁקּוֹשְׁרִים אוֹתוֹ בְּאוֹת שֶׁל תְּפִלִּין, וּרְצוּעָה בְּקֶשֶׁר עַל זְרוֹעוֹ, וְקָשׁוּר בִּשְׁתֵּי רְצוּעוֹת עַל קַרְנָיו, שֶׁהוּא שׁוֹר מוּעָד.
 
וּשְׁכִינְתָּא שַׁבָּת יְחִידָה, אִיהִי רְשׁוּת דְּיִחוּדָא דְעָלְמָא, וּשְׁכִינָה שַׁבָּת יְחִידָה, הִיא רְשׁוּת שֶׁל יִחוּד שֶׁל הָעוֹלָם,  דְאִיהוּ גָבְהוֹ עֲשַׂר אַתְוָון דִּשְׁמָא מְפָרַשׁ יוד הא ואו הא, וְרָחְבּוֹ ד' יְהֹוָה שֶׁהוּא גָבְהוֹ עֶשֶׂר אוֹתִיּוֹת שֶׁל הַשֵּׁם הַמְפֹרָשׁ - יו"ד ה"א וא"ו ה"א, וְרָחְבּוֹ ד' יהו"ה. עֹנֶ"ג שַׁבָּת בְּהִפּוּכָא נֶגַ"ע עֹנֶ"ג שַׁבָּת בְּהִפּוּךְ - נֶגַ"ע.   מָאן דְּאִית לֵיהּ וְלָא מְקַיֵּים לֵיהּ, אִתְהַפַּךְ לֵיהּ לְנֶגַ"ע צָרַעַת, שִׁפְחָה דַחֲרִיבַת בֵּיתֵיהּ, "וְנָתַץ אֶת הַבַּיִת אֶת אֲבָנָיו וְאֶת עֵצָיו" (ויקרא יד, מה), וְדָא הוּא עֲנִיּוּתָא, דְאִיהוּ בַּאֲתַר דְּנֶגַע צָרַעַת מִי שֶׁיֵּשׁ לוֹ וְלֹא מְקַיֵּם אוֹתוֹ, מִתְהַפֵּךְ לוֹ לְנֶגַ"ע צָרַעַת, שִׁפְחָה שֶׁמַּחֲרִיבָה בֵיתוֹ, וְנִתֵּץ אֶת הַבַּיִת, אֶת אֵיבָרָיו וְאֶת עֵצָיו, וְזוֹהִי עֲנִיּוּת, שֶׁהִיא בְמָקוֹם שֶׁל נֶגַע צָרַעַת.. חָזַר בִּתְיוּבְתָּא "וְטִהֲרוֹ הַכֹּהֵן" (ויקרא יג, ו), דָּא מִיכָאֵ"ל כֹּהֵן גָּדוֹל, מְמַנָּא תְּחוֹת יַד חֶסֶד חָזַר בִּתְשׁוּבָה, וְטִהֲרוֹ הַכֹּהֵן - זֶה מִיכָאֵ"ל כֹּהֵן גָּדוֹל מְמֻנֶּה תַּחַת יַד הַחֶסֶד.
 
עֹנֶ"ג אִיהוּ "וְנָ"הָר יֹצֵא מֵעֵ"דֶן לְהַשְׁקוֹת אֶת הַגָּ"ן" (בראשית ב, י), דְּאִיהוּ עִדּוּן נִשְׁמָתִין, עֹנֶ"ג הוּא נָהָ"ר יוֹצֵא מֵעֵדֶ"ן לְהַשְׁקוֹת אֶת הַגָּ"ן, שֶׁהוּא עִדּוּן הַנְּשָׁמוֹת. ו' נָהָר דְּנָפִיק מֵעֵדֶן, מִבֵּין י"ה, ו' נָהָר שֶׁיּוֹצֵא מֵעֵדֶ"ן, מִבֵּין י"ה, וְלֵית עֵדֶן אֶלָּא כֶּתֶר עֶלְיוֹן, דְּאִיהוּ מוּפְלָא וּמְכוּסֶה, וּבְגִין דָּא אִתְּמַר בְּעֵדֶן "עַיִן לֹא רָאָתָה אֱלֹהִים זוּלָתְךָ" (ישעיהו סד, ג), "לְהַשְׁקוֹת אֶת הַגָּן" (בראשית ב, י) דָּא ה' תַּתָּאָה וְאֵין עֵדֶן אֶלָּא כֶתֶר עֶלְיוֹן שֶׁהוּא מֻפְלָא וּמְכֻסֶּה, וּמִשּׁוּם כָּךְ נֶאֱמַר בְּעֵדֶן, עַיִן לֹא רָאָתָה אֱלֹהִים זוּלָתְךָ. לְהַשְׁקוֹת אֶת הַגָּן, זֶה ה' תַּחְתּוֹנָה.  אַרְבָּעִים מַלְקִיּוֹת חָסֵר חַד כְּחֻשְׁבַּן טַ"ל. מָאן דְּנָטִיר לָהּ מִנַּיְיהוּ, נָחִית טַ"ל עֲלֵיהּ, דְּאִיהוּ יוד הא ואו, טַ"ל לְהַחֲיוֹת הַמֵּתִים, אַרְבָּעִים מַלְקֻיּוֹת חָסֵר אַחַת - כְּחֶשְׁבּוֹן ט"ל. מִי שֶׁשּׁוֹמֵר אוֹתָהּ מֵהֶם, יוֹרֵד עָלָיו טַ"ל, שֶׁהוּא יו"ד ה"א וא"ו - טַ"ל לְהַחֲיוֹת מֵתִים.  וַעֲלֵיהּ אוּקְמוּהוּ רַבָּנָן דְּמַתְנִיתִין, 'כָּל הָעוֹסֵק בְּטַל תּוֹרָה טַל תּוֹרָה מְחַיֵּיהוּ' וְעָלָיו בֵּאֲרוּ רַבּוֹתֵינוּ שֶׁל הַמִּשְׁנָה, כָּל הָעוֹסֵק בְּטַל תּוֹרָה, טַל תּוֹרָה מְחַיֵּיהוּ.  

וְעוֹד "וְהַמַּשְׂכִּלִים יַזְהִרוּ"
 (דניאל יב, ג), אִלֵּין דְּיָדְעִין בְּפִקּוּדָא שְׁתִיתָאָה דְאִתְרְמִיזַת בְּמִלַּת בְּרֵאשִׁית, בַּיִ"ת תַּמָּן, וְעוֹד, וְהַמַּשְׂכִּלִים יַזְהִרוּ - אֵלּוּ שֶׁיּוֹדְעִים בַּמִּצְוָה הַשִּׁשִּׁית שֶׁנִּרְמְזָה בְּמִלַּת בְּרֵאשִׁית - בַּיִ"ת שָׁם, דְּאִתְּמַר עֲלָהּ "גַּם צִפּוֹר מָצְאָה בַיִת, וּדְרוֹר קֵן לָהּ" (תהלים פד, ד), שֶׁעָלֶיהָ נֶאֱמַר גַּם צִפּוֹר מָצְאָה בַיִת וּדְרוֹר קֵן לָהּ,  וְהָא יְנוּקִין יָדְעִין דִּדְרוֹר קֵן לָהּ, וְאָתָא דָוִד לְמֵימַר בְּרוּחַ קוּדְשָׁא, וַהֲרֵי תִּינוֹקוֹת יוֹדְעִים שֶׁדְּרוֹר קֵן לָהּ, וּבָא דָוִד וְאָמַר בְּרוּחַ הַקֹּדֶשׁ?!  אֶלָּא דָא מִצְוַת קַן צִפּוֹר, דְּאִית בֵּיהּ כַּמָּה רָזִין, וַעֲלֵיהּ אִתְּמַר "גַּם צִפּוֹר מָצְאָה בַיִת" (תהלים פד, ד), אֶלָּא זוֹ מִצְוַת קַן צִפּוֹר, שֶׁיֵּשׁ בָּהּ כַּמָּה סוֹדוֹת, וְעָלֶיהָ נֶאֱמַר גַּם צִפּוֹר מָצְאָה בַיִת,  דִּכְתִיב בְּגִינָהּ "כִּי בֵיתִי בֵּית תְּפִלָּה" (ישעיהו נו, ז), דָא בֵּי כְּנִישְׁתָּא, "וּדְרוֹר קֵן לָהּ" (תהלים פד, ד) דָּא בֵּי מֶדְרָשָׁא, "אֲשֶׁר שָׁתָה אֶפְרֹחֶיהָ" (שם) אִלֵּין מָארֵי תוֹרָה, מָארֵי מִשְׁנָה, מָארֵי קַבָּלָה, דִבְגִינְהוֹן לָא זָזָה שְׁכִינְתָּא מִיִּשְׂרָאֵל שֶׁכָּתוּב בִּשְׁבִילָהּ כִּי בֵיתִי בֵּית תְּפִלָּה - זֶה בֵּית הַכְּנֶסֶת. וּדְרוֹר קֵן לָהּ - זֶה בֵּית הַמִּדְרָשׁ. אֲשֶׁר שָׁתָה אֶפְרֹחֶיהָ - אֵלּוּ בַּעֲלֵי תוֹרָה, בַּעֲלֵי מִשְׁנָה, בַּעֲלֵי קַבָּלָה, שֶׁבִּגְלָלָם לֹא זָזָה שְׁכִינָה מִיִּשְׂרָאֵל.
 
"בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹהִים" (בראשית א, א), פָּתַח רַבִּי שִׁמְעוֹן וְאָמַר, "וְהַמַּשְׂכִּלִים יַזְהִרוּ כְּזֹהַר הָרָקִיעַ" (דניאל יב, ג)בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹהִי"ם. פָּתַח רַבִּי שִׁמְעוֹן וְאָמַר: אִלֵּין אַתְוָון, דְּאִינוּן לְבוּשִׁין דְּאוֹרַיְיתָא, מְרַקְמָן מִכָּל גַּוְונָא דְנוּרָא, חִוָּור וְסוּמָק וְיָרוֹק וְאוּכָּם, וּמִנְּהוֹן אִתְפָּרְשָׁן לְכַמָּה גַוָּונִין וְהַמַּשְׂכִּלִים יַזְהִרוּ כְּזֹהַר הָרָקִיעַ - אֵלּוּ הָאוֹתִיּוֹת, שֶׁהֵן לְבוּשֵׁי הַתּוֹרָה, רְקוּמִים מִכָּל גּוֹנֵי הָאֵשׁ - לָבָן, אָדֹם, יָרֹק וְשָׁחֹר, וּמֵהֶם נִפְרָדִים לְכַמָּה גְוָנִים. וְכֻלְּהוּ גַוָּונִין, אִינוּן מְרַקְמָן בְּמִשְׁכָא דְגוּפָא דְבַר נַשׁ דְּאִיהוּ בְּגִינְתָא דְּעֵדֶן, וְכָל הַגְּוָנִים הֵם מְרֻקָּמִים בָּעוֹר שֶׁל גּוּף הָאָדָם, שֶׁהוּא בְּגַן עֵדֶן,  וּרְקִיעָא בְּאִלֵּין אַתְוָון אִיהוּ מְצוּיָיר וּמְרוּקָם, בְּגִין דִּבְהוֹן אִתְבְּרֵי וְהָרָקִיעַ בְּאֵלּוּ הָאוֹתִיּוֹת מְצֻיָּר וּמְרֻקָּם מִשּׁוּם שֶׁהוּא נִבְרָא בָהֶם. יַזְהִירוּ אִלֵּין נְקוּדִין דְּנָהֲרִין בְּאַתְוָון, וּבְהוֹן נְהִירִין כֹּכְבַיָּא בִּרְקִיעָא בְּגִנְּתָא דְּעֵדֶן, וְכֻלְּהוּ נְהִירִין בְּעַיְינִין דְּגוּפָא בְּגִנְּתָא דְּעֵדֶן יַזְהִרוּ - אֵלּוּ הַנְּקֻדּוֹת שֶׁמְּאִירוֹת בָּאוֹתִיּוֹת, וּבָהֶם מְאִירִים כּוֹכָבִים בִּרְקִיעַ הַגַּן עֵדֶן, וְכֻלָּם מְאִירִים בָּעֵינַיִם שֶׁל הַגּוּף בְּגַן עֵדֶן.

כְּזֹהַר אִלֵּין טַעֲמֵי אוֹרַיְיתָא, דִבְהוֹן מִתְנַהֲגִין אַתְוָון וּנְקוּדֵי, וּבְהַהוּא גוּפָא דְגִנְּתָא, כְּזֹהַר - אֵלּוּ טַעֲמֵי הַתּוֹרָה שֶׁבָּהֶם מֻנְהָגִים אוֹתִיּוֹת וּנְקֻדּוֹת וּבְאוֹתוֹ גוּף שֶׁל הַגָּן.  כְּזֹהַר דָּא נִשְׁמָתָא, דְאִיהִי תְּנוּעָה דְאַתְוָון וּנְקוּדֵי, דְּנָהֲרִין בְּאַנְפִּין וּבְעַיְינִין, כְּזֹהַר - זוֹ הַנְּשָׁמָה שֶׁהִיא תְנוּעָה שֶׁל אוֹתִיּוֹת וּנְקֻדּוֹת, שֶׁמְּאִירוֹת בַּפָּנִים וּבָעֵינַיִם,  וְנַפְשָׁא אִיהִי כְּלָלָא דְאַתְוָון, וְאִיהִי שִׁתּוּפָא דְגוּפָא, רוּחָא אִיהִי כְּלָלָא דְנִקּוּדֵי דְנָהֲרִין בְּעַיְינִין וְהַנֶּפֶשׁ הִיא כְּלַל הָאוֹתִיּוֹת, וְהִיא שִׁתּוּף שֶׁל הַגּוּף. הָרוּחַ הִיא כְּלַל הַנְּקֻדּוֹת שֶׁמְּאִירוֹת בָּעֵינַיִם.

תיקוני זוהר תניינא רמח"ל - דא בסיומא

  • מקור
  • פירוש

וּשְׁכִינְתָּא עַד דְּלָא אִתְתַּקְּנַת לָא אִתְגַּלִיאַת. בְּגִין כָּךְ דְּכָל יוֹמִין דַּהֲווֹ יִשְׂרָאֵל בַּמַּדְבְּרָא, אִצְטְרִיךְ לֵיהּ לְמֹשֶׁה לְאִתְתַּקְּפָא סַגִּי לָקֳבֵל כֻּלְהוֹ מְסָאֲבִין, "וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה" (דְּבָרִים לד, יב) וַדַּאי. כֵּיוָן דְּאִתְתַּקְּנַת שְׁכִינְתָּא וְאִתְגַּלִיאַת, מִיָּד "הַיּוֹם הַזֶּה אָחֵל תֵּת פַּחְדְּךָ" (דברים ב, כה) וְכוּ', וּלְכֹל הַמּוֹרָא הַגָּדוֹל. אֵימָתַי אִתְתַּקְּנַת? אֶלָּא בְּזִמְנָא דִּכְתִיב "עֲלִי בְאֵר עֱנוּ לָהּ" (במדבר כא, יז) וְהָא אוֹקְמוּהָ. בְּגִין כָּךְ "וָאֶתְחַנַּן אֶל יְהֹוָה בָּעֵת הַהִיא לֵאמֹר" (דברים ג, כג) בְּעֵת הַהִיא דָּיְיקָא, דִּכְבָר סַלְקַת שְׁכִינְתָּא עַל יְדוֹי וְאִתְתַּקְנַת. "אֲדֹנָי יְהֹוִה אַתָּה הַחִלּוֹתָ" (דברים ג, כד) וְכוּ' כְּמָה דְּאָמַר "הַיּוֹם הַזֶּה אָחֵל" (דברים ב, כה) וְכוּ'. אֲבָל "אַתָּה הַחִלּוֹתָ לְהַרְאוֹת אֶת עַבְדְּךָ" (דברים ג, כד) וְכוּ' דְּקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא אִוָּדַע לֵיהּ אֳרָחִין דִּילֵיהּ, אֵימָתַי לְאִשְׁתַּמְּשָׁא בְּחֶסֶד דַּרְגָּא דִּימִינָא, (דף טז' עמוד ב')  וְאֵימָתַי בִּשְׂמָאלָא. דִּכְתִיב "לְהַרְאוֹת אֶת עַבְדְּךָ אֶת גָּדְלְךָ" (דברים ג, כד) דָּא יְמִינָא, "וְאֶת יָדְךָ הַחֲזָקָה" (דברים ג, כד) דָּא שְׂמָאלָא. וּמֹשֶׁה בְּהַאי יָד הַחֲזָקָה אִתְתְּקַף סַגִּי וְאַצְלַח, כְּדֵין "אֶעְבְּרָה נָּא וְאֶרְאֶה" (דברים ג, כה) הָשַׁתָּא דְּתִיקּוּנָא נָמֵי סָלִיק בִּידַאי, דִּכְתִיב "אָחֵל תֵּת פַּחְדְּךָ" (דברים ב, כה).

וְאִי תֵּימָא אֵימָתַי אַחְזַי לֵיהּ רָזִין אִלֵּין? אֶלָּא בַּסְּנֶה אַחְזַי לֵיהּ וַדַּאי, בְּהַהוּא מַטֶּה דְּאִתְּמָר בֵּיהּ "וַיְהִי לְנָחָשׁ" (שמות ד, ג) דְּהָא מַטֶּה דָּא אִתְהַפַּךְ מִטּוֹב לָרַע וּמֵרַע לְטוֹב. וְאִית מַטֶּה הָאֱלֹהִים לִשְׂמָאלָא, מַטֶּה מֹשֶׁה לִימִינָא. אֲבָל הָכָא אוֹלִיף לֵיהּ רָזָא, "שְׁלַח יָדְךָ וֶאֱחֹז בִּזְנָבוֹ" (שמות ד, ד). דְּהָא בְּזִמְנָא דְּנָחָשׁ דָּא אִתְּעַר, אִצְטְרִיךְ מִיָּד לְמֵיקָם לְקֳבְלֵיהּ וּלְאַחֲדָא בִּזְנָבָא דִּילֵיהּ, דְּבֵיהּ מָחֵי. לְתָפְסָא בֵּהּ דְּלָא תֶּחֱרָב עָלְמָא. בְּגִין כָּךְ וְאָחוּז בִּזְנָבוֹ, כְּגוֹן "אֶחֱזוּ לָנוּ שֻׁעָלִים" (שיר השירים ב, טו) דְּלָא יְחַרְבוּן לְעָלְמָא. בְּמַאי יִתְפּוֹס בֵּיהּ? אֶלָּא "שְׁלַח יָדְךָ" (שמות ד, ד) דָּא שְׂמָאלָא, בָּהּ "וְאָחוּז בִּזְנָבוֹ" וַדַּאי. מִיָּד "וַיְהִי לְמַטֶּה בְּכַפּוֹ" (שמות ד, ד) דִּכְדֵין אִשְׁתְּכִיךְ בְּאַתְרֵיהּ. וְכֵיוָן דְּאִשְׁתְּכִיךְ הַאי רַחֲמֵי יִתְעָרוּן בְּכֹלָּא. בְּגִין כָּךְ "וַיְהִי לְמַטֶּה בְּכַפּוֹ" (שמות ד, ד). וּבְגִין דָּא "אַתָּה הַחִלּוֹתָ לְהַרְאוֹת אֶת עַבְדְּךָ" (דברים ג, כד) בַּסְּנֶה. "אֶת גָּדְלְךָ" (דברים ג, כד) דָּא יְמִינָא. "וְאֶת יָדְךָ הַחֲזָקָה" (דברים ג, כד)", "שְׁלַח יָדְךָ" וַדַּאי:

וּשְׁכִינְתָּא עַד דְּלָא אִתְתַּקְּנַת לָא אִתְגַּלִיאַת והשכינה, עד שלא נתקנה – לא התגלתה. בְּגִין כָּךְ דְּכָל יוֹמִין דַּהֲווֹ יִשְׂרָאֵל בַּמַּדְבְּרָא בשל כך בכל הימים שהיו ישראל במדבר, אִצְטְרִיךְ לֵיהּ לְמֹשֶׁה לְאִתְתַּקְּפָא סַגִּי לָקֳבֵל כֻּלְהוֹ מְסָאֲבִין הצטרך משה להתחזק ביותר  כנגד כל כוחות הטומאה וזה שכתוב, "וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה" (דְּבָרִים לד, יב) וַדַּאי. כֵּיוָן דְּאִתְתַּקְּנַת שְׁכִינְתָּא וְאִתְגַּלִיאַת כיון שנתקנה השכינה והתגלתה במשכן, מִיָּד נאמר "הַיּוֹם הַזֶּה אָחֵל תֵּת פַּחְדְּךָ" (דברים ב, כה) וְכוּ', וּלְכֹל הַמּוֹרָא הַגָּדוֹל. אֵימָתַי אִתְתַּקְּנַת? אֶלָּא בְּזִמְנָא דִּכְתִיב מתי נתקנה? אלא בזמן שאמר הכתוב "עֲלִי בְאֵר עֱנוּ לָהּ" (במדבר כא, יז) וְהָא אוֹקְמוּהָ וזה כבר נתבאר. בְּגִין כָּךְ בשל כך "וָאֶתְחַנַּן אֶל יְהֹוָה בָּעֵת הַהִיא לֵאמֹר" (דברים ג, כג) בְּעֵת הַהִיא דָּיְיקָא, דִּכְבָר סַלְקַת שְׁכִינְתָּא עַל יְדוֹי וְאִתְתַּקְנַת שכבר עלתה השכינה על ידו ונתקנה."אֲדֹנָי יְהֹוִה אַתָּה הַחִלּוֹתָ" (דברים ג, כד) וְכוּ' כְּמָה דְּאָמַר "הַיּוֹם הַזֶּה אָחֵל" (דברים ב, כה) וְכוּ'.

אֲבָל "אַתָּה הַחִלּוֹתָ לְהַרְאוֹת אֶת עַבְדְּךָ" (דברים ג, כד) וְכוּ' דְּקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא אִוָּדַע לֵיהּ אֳרָחִין דִּילֵיהּ שהקדוש ברוך הוא הודיע לו דרכי הנהגתו, אֵימָתַי לְאִשְׁתַּמְּשָׁא בְּחֶסֶד דַּרְגָּא דִּימִינָא מתי להשתמש בחסד מדרגת קו הימין, (דף טז' עמוד ב')  וְאֵימָתַי בִּשְׂמָאלָא ומתי בשמאל. דִּכְתִיב "לְהַרְאוֹת אֶת עַבְדְּךָ אֶת גָּדְלְךָ" (דברים ג, כד) דָּאזה קו יְמִינָא"וְאֶת יָדְךָ הַחֲזָקָה" (דברים ג, כד) דָּא זה קו שְׂמָאלָא. וּמֹשֶׁה בְּהַאי יָד הַחֲזָקָה אִתְתְּקַף סַגִּי וְאַצְלַח ומשה בזו היד החזקה התחזק ביותר והצליח ועל כן אמר , כְּדֵין "אֶעְבְּרָה נָּא וְאֶרְאֶה" (דברים ג, כה) הָשַׁתָּא דְּתִיקּוּנָא נָמֵי סָלִיק בִּידַאי עכשיו שעלה התיקון בידי כמו  שכתוב, דִּכְתִיב "אָחֵל תֵּת פַּחְדְּךָ" (דברים ב, כה).

וְאִי תֵּימָא אֵימָתַי אַחְזַי לֵיהּ רָזִין אִלֵּין? ואם תשאל מתי הראה לו בקב"ה סודות אלה? אֶלָּא בַּסְּנֶה אַחְזַי לֵיהּ וַדַּאי אלא בסנה הראה לו בודאי, בְּהַהוּא מַטֶּה דְּאִתְּמָר בֵּיהּ באותו מטה שנאמר בו "וַיְהִי לְנָחָשׁ" (שמות ד, ג) דְּהָא מַטֶּה דָּא שמטה זה אִתְהַפַּךְ מִטּוֹב לָרַע וּמֵרַע לְטוֹב. וְאִית מַטֶּה הָאֱלֹהִים לִשְׂמָאלָא ויש מטה האלהים לשמאל. מַטֶּה מֹשֶׁה לִימִינָא. אֲבָל הָכָא אוֹלִיף לֵיהּ רָזָא, אבל כאן לימד אותו סוד "שְׁלַח יָדְךָ וֶאֱחֹז בִּזְנָבוֹ" (שמות ד, ד)דְּהָא בְּזִמְנָא דְּנָחָשׁ דָּא אִתְּעַר שבזמן שנחש זה מתעורר, אִצְטְרִיךְ מִיָּד לְמֵיקָם לְקֳבְלֵיהּ וּלְאַחֲדָא בִּזְנָבָא דִּילֵיהּ צריך מיד לקום כנגדו ולאחוז אותו בזנבו, דְּבֵיהּ מָחֵי שבו הוא מכה. לְתָפְסָא בֵּהּ דְּלָא תֶּחֱרָב עָלְמָא לתפוס אותו שלא יחרב העולם. בְּגִין כָּךְ לכן אמר לו וְאָחוּז בִּזְנָבוֹ, כְּגוֹן "אֶחֱזוּ לָנוּ שֻׁעָלִים" (שיר השירים ב, טו) דְּלָא יְחַרְבוּן לְעָלְמָא שלא יחריבו העולם. בְּמַאי יִתְפּוֹס בֵּיהּ? במה יתפוס בו? אֶלָּא "שְׁלַח יָדְךָ" (שמות ד, ד) דָּא שְׂמָאלָא זו יד שמאל, בָּהּ "וְאָחוּז בִּזְנָבוֹ" וַדַּאי. מִיָּד "וַיְהִי לְמַטֶּה בְּכַפּוֹ" (שמות ד, ד) דִּכְדֵין אִשְׁתְּכִיךְ בְּאַתְרֵיהּ ואז נשקט במקומו. וְכֵיוָן דְּאִשְׁתְּכִיךְ הַאי רַחֲמֵי יִתְעָרוּן בְּכֹלָּא וכיון שהשתתק מתעוררים הרחמים בכל. בְּגִין כָּךְ "וַיְהִי לְמַטֶּה בְּכַפּוֹ" (שמות ד, ד). וּבְגִין דָּא "אַתָּה הַחִלּוֹתָ לְהַרְאוֹת אֶת עַבְדְּךָ" (דברים ג, כד) בַּסְּנֶה. "אֶת גָּדְלְךָ" (דברים ג, כד) דָּא יְמִינָא. "וְאֶת יָדְךָ הַחֲזָקָה" (דברים ג, כד)" זו שאמרנו לעיל "שְׁלַח יָדְךָ" וַדַּאי:

קישור לדף בזוהר תניינא

תפילה מח: בְּכֹחַ בִּטְחוֹן יִּשְׂרָאֵל בְּה' בְּחֶשְׁכַת הַגָּלוּת וּמְקַוִּים לְיִחוּדוֹ, שֵׁם י"ה מֵאִיר בִּלְבָבָם תָּמִיד, וְאֵינוֹ מֵנִיחַ לַחֹשֶׁךְ לִבְלוֹעַ אוֹתָם.

אֵל אֶחָד יָחִיד וּמְיֻחָד. הֲרֵי י"ב שִׁבְטֵי יָ"ה עוֹמְדִים לְפָנֶיךָ לְגַלְגֵּל אוֹרוֹת וּלְצָרֵף שֵׁמוֹת לְנַהֵג עוֹלָמוֹת כָּרָאוּי, וְאִם יִשְׂרָאֵל חוֹטְאִים לְפָנֶיךָ וְגוֹרְמִים לְהִתְדַּבֵּק חֹשֶׁךְ בָּאוֹר הֲרֵי שֵׁם יָ"ה עוֹמֵד עַל כָּל אֶחָד מִשְּׁבָטֶיךָ, לְהַפְרִיד חֹשֶׁךְ זֶה מֵהֶם, וְזֶה יָ"ה שֶׁנֶאֱמַר בּוֹ "כִּי יָד עַל כֵּס יָהּ מִלְחָמָה", וְזֶה יָהּ עֵדוּת לְיִשְׂרָאֵל לְהַרְאוֹת שֶׁהֵם זֶרַע אֱמֶת וַדַּאי מִצַּד יַעֲקֹב, שֶׁבּוֹ "תִּתֵּן אֱמֶת לְיַעֲקֹב". קִוּוּי שֶׁלְּךָ הוּא הַמַּחֲזִיק אוֹתָם לַעֲמֹד בַּגָּלוּת, מִצַּד יָ"ה שֶׁמֵּאִיר בִּלְבָבָם וְאֵינוֹ מֵנִיחַ לַחֹשֶׁךְ לִבְלֹעַ אוֹתָם, וּבְזֶה הַשֵּׁם הֵם נִבְדָּלִים מִמֶּנּוּ וַדַּאי לְפִיכָךְ "כָּל הַנְּשָׁמָה תְּהַלֵּל יָהּ הַלְלוּיָהּ", וְזֶה "כָּל הַנְּשָׁמָה תְּהַלֵּל" ר"ת כה"ת גִּימַ' "רִיב רִיב" בִּשְׁנֵי אוֹתִיּוֹת אֵלֶּה שֶׁהֵם "דִּבְרֵי רִיבוֹת בִּשְׁעָרֶיךָ" "מִלְחָמָה לַיהוָֹה בַּעֲמָלֵק מִדּוֹר דּוֹר", "יְהוָֹה אִישׁ מִלְחָמָה יְהוָֹה שְׁמוֹ" תַּעֲבִיר חֹשֶׁךְ מִן הָעוֹלָם. וּשְׁנֵי עֵינַיִם יִהְיוּ מְאִירִים בִּשְׁנֵי אוֹתִיּוֹת אֵלֶּה יָהּ, "כִּי בְּיָה יְהוָֹה צוּר עוֹלָמִים" הֲרֵי כָּאן כֹּחוֹ שֶׁל בִּטָּחוֹן. "בִּטְחוּ בַּיהוָֹה עֲדֵי עַד כִּי בְּיָה" וְכוּ', מִיָּד "וְנִגְלָה כְּבוֹד יְהוָֹה וְרָאוּ כָּל בָּשָׂר" וְכוּ'. לִישׁוּעָתְךָ קִוִּיתִי יְהוָֹה.

 

תפילה מט: אוֹתִיּוֹת ד"נ דאדנ"י דּוֹרְשִׁים דִּין מִלְּפָנָיו יִתְ' עַל אוּמוֹת הָעוֹלָם מִפְּנֵי דָּמָם שֶׁל יִשְׂרָאֵל שֶׁשָּׁפְכוּ. בְּנִקְמַת ה' – א"י דאדנ"י יִתְחַבֵּר בד"נ וְה' בְּהֵיכַ"ל קָדְשׁוֹ.

אֵל אֶחָד יָחִיד וּמְיֻחָד. הֲרֵי בְּךָ נֶאֱמַר "וְנִקֵּיתִי דָּמָם לֹא נִקֵּיתִי וַיהוָֹה שׁוֹכֵן בְּצִיּוֹן", שֶׁעַד שֶׁלֹּא נִטְּלָה נְקָמָה מֵאֻמּוֹת הָעוֹלָם בַּעֲבוּר דָּמִים שֶׁשָּׁפְכוּ מִיִּשְׂרָאֵל אֵין שֵׁם הַקָּדוֹשׁ "יְהוָֹה" ב"ה שׁוֹכֵן בְּהֵיכָלוֹ שֶׁהוּא "אֲדֹנָי", שֶׁהֲרֵי קוֹל דְּמֵי בָּנֶיךָ צוֹעֲקִים אֵלֶיךָ מִן הָאֲדָמָה, כְּגוֹן הֶבֶל שֶׁנֶאֱמַר בּוֹ "קוֹל דְּמֵי אָחִיךָ צוֹעֲקִים אֵלַי מִן הָאֲדָמָה", וְזֶה דָּן דְּאֲדֹנָי שֶׁהוּא שׁוֹאֵל דִּין מִלְּפָנֶיךָ בַּעֲבוּרָם, וְ-א"י מִסְתַּלֵּק מִמֶּנּוּ, וְזֶה "אֵי" הֶבֶל אָחִיךָ, וְלָכֵן "הֵיכָל" אֵינוֹ עוֹמֵד בְּקִיּוּמוֹ. וּבְשָׁעָה שֶׁתִּנְקֹם מֵהֶם מִיָּד שֵׁם זֶה יַעֲמֹד בְּתִקּוּנוֹ כָּרָאוּי, וּבוֹ "וַיהוָֹה בְּהֵיכַל קָדְשׁוֹ", "וַיהוָֹה שׁוֹכֵן בְּצִיּוֹן" וַדַּאי. הֲרֵי בָּנֶיךָ מְקַוִּים לְךָ, בַּעֲבוּר דָּמָם שֶׁנִּשְׁפַּךְ לֹא תִּהְיֶה מִתְרַחֵק מֵהֶם אֲפִלּוּ שֶׁיֵּשׁ בָּם חֲטָאִים, אֶלָּא "עֲנֵנִי בֶּאֱמֶת יִשְׁעֶךָ", שֶׁאַתָּה אֵל מֶלֶךְ נֶאֱמָן וּמְקַיֵּם אֱמוּנָתוֹ לִישֵׁנֵי עָפָר, שֶׁהֵם כַּמָּה הֲרוּגִים שֶׁנֶּהֶרְגוּ עַל קְדֻשַּׁת שְׁמֶךָ, וּבָהֶם "יָדִין בַּגּוֹיִם מָלֵא גְוִיּוֹת" וְכוּ'. לִישׁוּעָתְךָ קִוִּיתִי יְהוָֹה.