תיקון גילוי היחוד – הדף היומי כ' באייר

י״ז בניסן תשע״ו (אפריל 25, 2016) Off By מערכת קהילת הרמח"ל

תיקון גילוי היחוד – הדף היומי כ' באייר

תיקוני זוהר רשב"י  – רישא.

תקונא שתין ותרין
"בְּרֵאשִׁית" (בראשית א, א), תַּמָּן בַּ"ת, תַּמָּן אֵ"שׁ, בְּהַהוּא זִמְנָא אִסְתַּלַּק קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא מִשְּׁכִינְתֵּיהּ, וְאִשְׁתְּאָרַת בַּת יְחִידָה, הֲדָא הוּא דִכְתִיב "אֵיכָה יָשְׁבָה בָדָד" (איכה א, א), וְרָזָא דְמִלָּה "וַיִּקְרָא יְהֹוָה אֱלֹהִים אֶל הָאָדָם וַיֹּאמֶר לוֹ אַיֶּכָּה" (בראשית ג, ט), אַיֵּ"ה כֹּ"ה, אָמַר לֵיהּ, אַף עַל גַּב דְּגָרְמַת כּוּלֵי הַאי, וְעָבְדַת פִּרוּדָא בְּאַתְוָון דְּאִסְתַּלַּק י' מִן ה', ו' מִן ה', וְאִשְׁתְּאָרַת שְׁכִינְתָּא לְעֵילָא יְחִידָאָה, וּשְׁכִינְתָּא לְתַתָּא יְחִידָאָה, בְּגִין דָּא "וַיֹּאמֶר לוֹ אַיֶּכָּה", אַיֵּ"ה כֹּ"ה, "וַיֹּאמֶר אֶת קֹלְךָ שָׁמַעְתִּי בַּגָּן" (בראשית ג, י), בְּגִין דָּא "וָאִירָא כִּי עֵירֹם אָנֹכִי וָאֵחָבֵא" (שם), וְעוֹד "וָאֵחָבֵא", רָזָא דְמִלָּה, "עָרוּם רָאָה רָעָה וְנִסְתָּר" (משלי כב, ג).
(דף צד ע"ב) מַאי סְתִירָה דְבַר נַשׁ? אֶלָּא תָּא חֲזִי, בְּזִמְנָא דְאִית רְשׁוּ לִמְחַבְּלָא לְחַבֵּל, אִתְּמַר בֵּיהּ "כִּי תֵצֵא אֵשׁ וּמָצְאָה קֹצִים" (שמות כב, ה) וְכוּ', וּבְהַהוּא זִמְנָא "וְהָיָה כַצַּדִּיק כָּרָשָׁע" (בראשית יח, כה), וּבְגִין דָּא אִית לֵיהּ לְבַר נַשׁ בְּהַהוּא זִמְנָא לְאִתְטַמְרָא וּלְאִתְכַּסְיָיא, דְלָא יִשְׁתַּכַּח בֵּינַיְיהוּ, דִבְהַהוּא זִמְנָא "יֵשׁ נִסְפֶּה בְּלֹא מִשְׁפָּט" (משלי יג, כג), וּבְגִין דָּא "וָאִירָא כִּי עֵירֹם אָנֹכִי וָאֵחָבֵא" (בראשית ג, י). וּבְמַאי נִסְתָּר בַּר נַשׁ מֵאִלֵּין דִּינִים וְקַטְרוּגִין דְּלָא שָׁלְטִין עֲלֵיהּ? בִּתְיוּבְתָּא, הֲדָא הוּא דִכְתִיב "יֹשֵׁב בְּסֵתֶר עֶלְיוֹן" (תהילים צא, א), דָּא אִימָּא דְאִיהִי סֵתֶר, "עֶלְיוֹן" מִנָּהּ דָּא חָכְמָה, דְלָא אִשְׁתְּמוֹדָע אֶלָּא בְּה'. "בְּצֵל שַׁדַּי יִתְלוֹנָן" (שם) דָּא אִימָּא תַּתָּאָה, צֵל דְּשד"י דְּאִיהוּ אוֹת בְּרִית קֹדֶשׁ, דְּאִתְּמַר בֵּיהּ "אַךְ בְּצֶלֶם יִתְהַלֶּךְ אִישׁ" (תהילים לט, ז), וְדָא שְׁכִינְתָּא תַּתָּאָה, דְאִיהִי צַלְמוֹ דְקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא, וַעֲלֵיהּ אִתְּמַר "וַיִּבְרָא אֱלֹהִים אֶת הָאָדָם בְּצַלְמוֹ" (בראשית א, כז), בְּצַלְמוֹ מַמָּשׁ דָּא שְׁכִינְתָּא, צַלְמוֹ דְקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא, בְּמִדָּה דִילֵיהּ בְּשִׁעוּר דִּילֵיהּ דְּלָא אוֹסִיף וְלָא גָרַע, מַאי "הָאָדָם"? דָּא שְׁכִינְתָּא.
אָמַר רַבִּי אֶלְעָזָר: וְהָא בִשְׁכִינְתָּא לָא כְתִיב בָּהּ בְּרִיאָה אֶלָּא אֲצִילוּת, וְעוֹד דַּהֲוָה לֵיהּ לְמֵימַר "וַיִּבְרָא יְהֹוָה אֶת הָאָדָם", מַאי "אֱלֹהִים"? אֶלָּא שְׁכִינְתָּא אִתְקְרֵי "אֱלֹהִים", וְעַל הַהִיא נִשְׁמָתָא דְאִתְיְהִיבַת בְּבַר נַשׁ אִתְּמַר "וַיִּבְרָא אֱלֹהִים אֶת הָאָדָם בְּצַלְמוֹ", בְּדִיּוֹקְנָא דִשְׁכִינְתָּא, וְעַל הַהִיא נִשְׁמָתָא אִתְּמַר "אַךְ בְּצֶלֶם יִתְהַלֶּךְ אִישׁ" (תהילים לט, ז), דְּהָא בְזִמְנָא דְאִסְתַּלִּיק מִבַּר נַשׁ נִשְׁמָתָא לָא יָכִיל לְאִתְנַעֲנָעָא. אָמַר לֵיהּ, בְּרִיךְ בְּרִי לְעַתִּיק יוֹמִין, וּבְרִי כָּל מָאן דְּפָגִים הַאי דִּיּוֹקְנָא, כְּאִלּוּ מְמַעֵט אֶת הַדְּמוּת, וּשְׁכִינְתָּא לָא שַׁרְיָא תַמָּן, וּבְהַהוּא זִמְנָא שָׁלְטִין עֲלֵיהּ כָּל מְקַטְרְגִין מִסִּטְרָא דְהַהוּא פְּגִימוּ, וְרָזָא דְמִלָּה "עַל כִּי אֵין אֱלֹהַי בְּקִרְבִּי מְצָאוּנִי הָרָעוֹת הָאֵלֶּה" (דברים לא, יז), הָרָעוֹת מְצָאוּנִי בְּגִין דְּאִסְתַּלַּק שְׁכִינְתָּא מִנִּי דְאִיהִי "אֱלֹהַי".

תיקוני זוהר תניינא רמח"ל  – סופא.

וְהַר הַבַּיִת 'לֹא יִכָּנֵס אָדָם לְהַר הַבַּיִת לֹא בְּמִנְעָלוֹ' (ברכות נד) וְכוּ'. אִלֵּין מִנְעָלִים דְּאָבָק קָאִים בְּהוּ, דְּאִתְּמָר בֵּיהּ 'וְלֹא בְּאָבָק שֶׁעַל רַגְלָיו' (ברכות ט, ה). וְרָזָא דָּא "יִתֵּן יְהֹוָה אֶת מְטַר אַרְצְךָ אָבָק" (דברים כח, כד) וְדָא קַב חֲרוּבִין. וְעָפָר, כַּמָּה דְּאָמַר "וְנָחָשׁ עָפָר לַחְמוֹ" (ישעיהו סה, כה). דִּבְזִמְנָא דְּתִיקּוּנָא, מִטְרָא דְּנָחִית אִיהוּ גִּשְׁמֵי בְּרָכָה, מִסִּטְרָא דִּשְׁכִינְתָּא. אֲבָל בְּשַׁעְתָּא דְּקִטְרוּגָא אִשְׁתְּכַח אִינוּן סִטְרָא אַחֲרָא מְקַטְרְגִין לְגַבֵּי עֵילָּא, וְכֹלָּא דְּאִתְמְשַׁךְ לְפוּם קִטְרוּגָא אִתְמְשַׁךְ. דְּהָא בְּזִמְנָא אַחֲרִינָא מִטְרָא דְּנָחִית – בְּסִימָא אִיהוּ, וְרָזָא דְּעָבִין סָלְקִין וְנָטְלִין מַיָּא מֵאוֹקְיָנוֹס, דְּאִתְּמָר בֵּיהּ "זֶה הַיָּם גָּדוֹל וּרְחַב יָדָיִם" (תהלים קד, כה) כְּדֵין אִינוּן מְלוּחִין מִסִּטְרָא דְּדִינָא. וְכַד סָלְקִין גּוֹ אִינוּן עָבִין מִתְבַּסְּמָן בְּרַחֲמֵי דְּנָטְלִין מִלְעֵילָּא.

אֲבָל בְּזִמְנָא אַחֲרָא, אָבָק וְעָפָר, לְפוּם קִטְרוּגָא, בִּמְרִירוּ דְּדִינָא קַּשְׁיָא. כְּדֵין "מִן הַשָּׁמַיִם יֵרֵד עָלֶיךָ עַד הִשָּׁמְדָךְ" (דברים כח, כד). וּבְגִין אָבָק דָּא אִצְטְרִיךְ לְשַׁלְּפָא נַעֲלִין אִלֵּין, כְּגוֹן "שַׁל נַעַלְךָ מֵעַל רַגְלֶךָ" (יהושע ה, טו). וְאִית נַעֲלָיִם אָחֲרָנִין דְּאִתְּמָר בְּהוּ "מַה יָּפוּ פְעָמַיִךְ בַּנְּעָלִים" (שיר השירים ז, ב). דְּמִין בְּמִינוֹ אֵינוֹ חוֹצֵץ, וְכֹלָּא אִתְעֲבִיד כֻּלוֹ חַד גּוּפָא. אֲבָל נַעֲלִין אִלֵּין אָחֲרָנִין דְּאִצְטְרִיךְ לְשַׁלְּפָא לְהוּ, בְּגִין דְּיִתְפַּשְּׁטוּן אִינוּן רַגְלַיִן עִלָּאִין לְתַתָּא, דְּלָא יִתְכַּנְּשׁוּן לְעֵילָא. דְּהָא בְּזִמְנָא דְּחוּרְבָּנָא אִתְּמָר "וְהָרוּחַ תָּשׁוּב אֶל הָאֱלֹהִים" (קהלת יב, ז) וְכוּ' וְדָא רוּחַ הַקֹּדֶשׁ דְּאִתְפְּשַׁט בְּאִלֵּין רַגְלַיִן, וּכְדֵין אִתְכַּנְשׁוּ רַגְלַיִן לְעֵילָא, כַּמָּה דְּאָמַר "רוּמָה עַל הַשָּׁמַיִם אֱלֹהִים" (תהלים נז, ו) וְכוּ'. וּכְדֵין חֲשִׁיבוּ עָלְמִין לְאִתְחָרְבָא, דְּהָא רַגְלַיִן אִלֵּין לָא קָיְימִין לְאַתְקְפָא לְהוּ. וְרָזָא דָּא דּוֹחֵק רַגְלֵי הַשְּׁכִינָה. עַד דְּאַתְקָפַת שְׁכִינְתָּא לְאַתְקְפָא בְּהוּ בִּידַהּ. וְרָזָא דְּמִלָּה דִּכְדֵין שְׁכִינְתָּא אִתְּתַּקְּפַת בְּהַהוּא דְּרוֹעָא שְׂמָאלָא, דְּאִתְּמָר בֵּיהּ "כַּחוֹתָם עַל זְרוֹעֶךָ" (שיר השירים ח, ו). וּבִידָא שְׂמָאלָא דִּילַהּ אַתְקִיפַת בְּהוּ דְּלָא יִפְּלוּן לְאִתְחָרְבָא. וְרָזָא דָּא וְעוֹד יָדוֹ נְטוּיָה עָלֵינוּ. כְּדֵין "וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה" (דברים לד, יב):

 

קישור ישיר לדף בזוהר תניינא עם ביאור נופת צופים