Skip to content

תיקון גילוי היחוד – הדף היומי כ' באלול

תיקון גילוי היחוד – הדף היומי כ' באלול

תיקוני זוהר רשב"י  – רישא.

וְאִי מְקוֹרָא לָא יָכִיל לְמִפְתַּח עַד דְּיִפְתַּח לֵיהּ הַהוּא דְסָגִיר לֵיהּ, אֲנָא מְפַיַּיסְנָא לֵיהּ בְּגִין "יוד הא ואו הא", דְּאִיהוּ יִחוּדָא, וּבְגִין לְבוּשִׁין דְּאִתְלַבֵּשׁ, מִיָּד אִתְפַּתְּחַת מְקוֹרָהּ וְאִתְדַּכִּיאַת שְׁכִינְתָּא, וְרָזָא דְמִלָּה "מִקְוֵה יִשְׂרָאֵל יְהֹוָה" (ירמיהו יז, יג) "מוֹשִׁיעוֹ בְּעֵת צָרָה" (ירמיהו יד, ח), "מוֹשִׁיעוֹ" וַדַּאי, הַהוּא דְמָקוֹרָא דְּמִקְוֵה בִּידֵהּ.
תוספתא תקונא שתיתאה
בְּרֵאשִׁית תַּמָּן תְּרֵי אֵשׁ, וְאִלֵּין אִינוּן תְּרֵין אֵשִׁין דְּאִינוּן "בּוֹרֵא מְאוֹרֵי הָאֵשׁ", וַעֲלַיְיהוּ אִתְּמַר "סַמְּכוּנִי בָּאֲשִׁישׁוֹת" (שיר השירים ב, ה), בִּתְרֵי אֵשׁוֹת, וְאַמַּאי אָמַר בְּהוֹן "סַמְּכוּנִי"? אֶלָּא בְלֵילֵי שַׁבָּת נְשָׁמָה יְתֵירָה קָא נָחֲתָא לְסָמְכָא שְׁכִינְתָּא תַּתָּאָה בְגָלוּתָא, דְאִתְּמַר בָּהּ "נָפְלָה לֹא תוֹסִיף קוּם" (עמוס ה, ב), וְכַד אָתָא מוֹצָאֵי שַׁבָּת אִסְתַּלְקַת נִשְׁמָתָא יְתֵירָה דְבָהּ "וְיִנָּפֵשׁ" (שמות כג, יב), "וַיִּנָּפַשׁ" מִיָּד דְּאִיהִי אִסְתַּלְקַת וַי נֶפֶשׁ, דְּלֵית מָאן דְּסָמִיךְ לָהּ, בְּהַהוּא זִמְנָא אִיהִי אָמְרַת לְיִשְׂרָאֵל "סַמְּכוּנִי בָּאֲשִׁישׁוֹת" (שיר השירים ב, ה) דְּאִינוּן מְאוֹרֵי הָאֵשׁ, וּמַאי נִיהוּ? תְּרֵי תּוֹרוֹת דְּאִינוּן חֲצוּבוֹת מֵאֵשׁ דְּאִיהִי אֱלֹהִים מִדַּת הַגְּבוּרָה. וּמַאי נִיהוּ לִמּוּדֵי יְהֹוָה? תְּרֵין שִׂפְוָון דְּאִקְרוּן לַהֲבוֹת אֵשׁ, וְאִינוּן תְּרֵין תַּפּוּחִין, דְּמִנְּהוֹן רוּחָא דִמְשִׁיחָא נָפִיק, דְּאִתְּמַר בֵּיהּ "וְנָחָה עָלָיו רוּחַ יְהֹוָה" (ישעיהו יא, ב).
לְבַת מֶלֶךְ דַּהֲוַת בְּבֵי מַרְעָא מֵרְחִימוּ דְּבַעֲלָהּ, דְּאָזַל בַּעְלָהּ אִיהִי נָפְלַת לְמִשְׁכָּבָה, צָוְוחַת וְאָמְרַת "סַמְּכוּנִי בָּאֲשִׁישׁוֹת" (שיר השירים ב, ה), הָא אִיהִי בְּבֵי מַרְעָא, הִיא אוֹמֶרֶת "רַפְּדוּנִי", בְּמַאי? "בַּתַּפּוּחִים" דְּמִתְרַבִּים בַּעֲצֵי הַיַּעַר, וְאִלֵּין אִינוּן עֲצֵי בְשָׂמִים.
קָם סָבָא תְּלִיתָאָה וְאָמַר רַבִּי רַבִּי, הָא אֲנַן בַּעֲצֵי בְשָׂמִים מַבְדִּילִין, וְהָכָא אִיהִי לָא אָמְרַת אֶלָּא בַּתַּפּוּחִים? אֶלָּא אֲנַן מְבָרְכִין עַל עֲצֵי בְשָׂמִים בְּגִין דְּאִתְּמַר בְּהוֹן "וְרֵיחַ אַפֵּךְ כַּתַּפּוּחִים" (שיר השירים ז, ט), וְלָא עוֹד אֶלָּא כָּל מִינֵי בְשָׂמִים אִינוּן טָבָאן לְבָרְכָא עֲלַיְיהוּ, וַאֲנַן דְּעָבְדִין בַּהֲדַס בְּגִין דְּאִית בֵּיהּ תְּלַת עַלִּין, דְּאִתְקְרִיאוּ תְּלַת הֲדַסִּים, דִּרְמִיזִין לִתְלַת אֲבָהָן, אֲבָל תְּרֵין נוּקְבִין דְּחוֹטָמָא אִינוּן לָקֳבֵל תְּרֵין תַּפּוּחִין דְּאִינוּן תְּרֵי נְבִיאֵי קְשׁוֹט, דִּי בְהוֹן עָתִיד לְאַפָּקָא רוּחָא דְקוּדְשָׁא דְאִיהוּ רַעְיָא מְהֵימְנָא דִּלְעֵילָא, דְּבֵיהּ אִתְיַשְׁבַת נַפְשָׁא דִילָהּ, וּבְגִין דָּא אִיהִי אָמְרַת "רַפְּדוּנִי בַּתַּפּוּחִים כִּי חוֹלַת אַהֲבָה אָנִי" (שיר השירים ב, ה), בְּלֵילְיָא דְשַׁבָּת.
(דף קמד ע"א) אִתְּמַר "קַמְתִּי אֲנִי לִפְתֹּחַ לְדוֹדִי" (שיר השירים ה, ה) בְשַׁבָּת, וְכַד נָפִיק שַׁבָּת אִתְּמַר "וְדוֹדִי חָמַק עָבָר" (שיר השירים ה, ו), וּבְהַהוּא זִמְנָא "בִּקַּשְׁתִּיהוּ וְלֹא מְצָאתִיהוּ קְרָאתִיו וְלֹא עָנָנִי" (שיר השירים ה, ו), עַד דְּאוֹמֵינָא דִבְזִמְנָא דְיֵיתֵי זִמְנָא אַחֲרָא דְאוֹחִיד בִּידֵיהּ וְלָא אַשְׁבְּקִינֵיהּ לְמֵיזַל, כְּמָה דְאִתְּמַר "אֲחַזְתִּיו וְלֹא אַרְפֶּנּוּ עַד שֶׁהֲבֵיאתִיו אֶל בֵּית אִמִּי" (שיר השירים ג, ד), דָא בֵי מַקְדְּשָׁא דִּלְעֵילָא, "וְאֶל חֶדֶר הוֹרָתִי" (שיר השירים ג, ד) דָא בֵי מַקְדְּשָׁא דִלְתַתָּא.

 

תיקוני זוהר תניינא רמח"ל  – סופא.

יוֹמָא תִּנְיָנָא "וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים יְהִי רָקִיעַ" (בראשית א, ו). וְדָא צֶלֶם דְּקָאִים בֵּין גּוּפָא וּבֵין נִשְׁמָתָא. וְעוֹד, "יְהִי רָקִיעַ… וַיְהִי מַבְדִּיל", דָּא חֲצַר הַכָּבֵד דְּאַפְסִיק בְּגוֹ גּוּפָא בֵּין מַיִין עִלָּאִין מִסִּטְרָא דְּה' עִלָּאָה, דְּתָמָן אֵיבָרִין דְּחַיּוּתָא מִסִּטְרָא דְּבִינָה חַיֵּי הַמֶּלֶךְ, מַיִין תַּתְאִין בְּנֵי מֵעַיִם מִסִּטְרָא דִּשְׁכִינְתָּא. תָּמָן אֵיבָרִין דִּמְזוֹנָא מִסִּטְרָא דִּשְׁכִינְתָּא שֻׁלְחַן דְּמַלְכָּא.

יוֹמָא תְלִיתָאָה "וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים יִקָּווּ הַמַּיִם מִתַּחַת הַשָּׁמַיִם" (בראשית א, ט) וְכוּ', אִלֵּין מַיִין תַּתְאִין. וְדָא גּוּפָא דִּסְלִיק עֲלֵיהּ לְאִתְקַשְּׁרָא בְּהַהוּא אָת בְּרִית לְאַפָּקָא מִתַּמָּן תוֹלָדִין. תָּא חֲזֵי, בְּשַׁעְתָּא דְּגוּפָא אִתְבְּנֵי, כֹּלָּא אִתְבְּנֵי הָכִי בְּרָזָא דָּא לְאִתְקַשְּׁרָא לְהַהוּא אֲתַר לְאַפָּקָא תוֹלָדִין לְבָתַר כִּדְקָא חֲזֵי. בְּגִין כָּךְ "יִקָּווּ וְכוּ' וְתֵרָאֶה הַיַּבָּשָׁה" בִּכְלָלָא חֲדָא. לְבָתַר "תַּדְשֵׁא הָאָרֶץ" (בראשית א, יא), וְאִילֵּין כַּמָּה אֵיבָרִין דְּמִתְפָּרְשָׁאן לְזִינַיְיהוּ לְפוּם רָזִין עִלָּאִין.

יוֹמָא רְבִיעָאָה "יְהִי מְאֹרֹת בִּרְקִיעַ הַשָּׁמַיִם" (בראשית א, יד) וְכוּ'. אִלֵּין תְּרֵין עַיְנִין. בְּרָזָא דְּשִׁמְשָׁא וְסִיהֲרָא וַדַּאי קָיְימִין לְבַקְעָא בַּחֲשֵׁכָא לְבַר. "וְאֵת הַכּוֹכָבִים" (בראשית א, טז) אִלֵּין שָׁאַר שִׂרְטוּטִין דְּמִתְחַזְיָין בְּכָל סִטְרִין בְּגוּפָא.

יוֹמָא חֲמִישָׁאָה "יִשְׁרְצוּ הַמַּיִם" (בראשית א, כ). דָּא נִשְׁמָתָא, דְּכַמָּה עוֹבְדִין תַּלְיָין מִינַּהּ. וְכַמָּה מְמַנָּן עִלָּאִין אִתְמַנִיאוּ לְשַׁמְּשָׁא לְכָל עוֹבָדָא כִּדְקָא חֲזֵי לְקִבְלַיְיהוּ.

יוֹמָא שְׁתִיתָאָה "תּוֹצֵא הָאָרֶץ" (בראשית א, כד) וְכוּ'. דְּהָא עוֹבְדִין קָיְימִין בְּגוּפָא וּבְנִשְׁמְתָא. וְכֻלְהוֹ מְמַנָּן הָכִי מִתְּפַּקְדָן עַל כֻּלְהוֹ עוֹבְדִין דְּהַאי וּדְהַאי כִּדְקָא יָאוּת.

בָּתַר כֹּלָּא "נַעֲשֶׂה אָדָם" (בראשית א, כו), בִּכְלָלָא דְּכָל אִלֵּין בִּרְיָין דְּתַלְיָין מִינֵּיהּ.

כָּל דָּא "בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹהִים" (בראשית א, א) וְכוּ' דָּא בְּרִיאָה בְּקַדְמִיתָא. לְבָתַר "וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה" (דברים לד, יב), דָּא סִיּוּמָא, לְאַתְקְפָא כֻּלְהוֹ בִּרְיָין בְּאַתְרֵיהוֹן מִלְּגַו וּמִלְּבַר כִּדְקָא חֲזֵי.

וְעוֹד, נִשְׁמָתָא אִיהִי אָדָם. גּוּפָא בָּשָׂר אָדָם. בֵּיהּ "אִישׁ אִישׁ אֶל כָּל שְׁאֵר בְּשָׂרוֹ לֹא תִקְרְבוּ לְגַלּוֹת עֶרְוָה" (ויקרא יח, ו). דְּחִיבּוּרָא דְּאִתְעָבִיד בִּקְדוּשָּׁא אִתְּמָר בֵּיהּ "עַל כֵּן יַעֲזָב אִישׁ וְכוּ' וְדָבַק בְּאִשְׁתּוֹ" (בראשית ב, כד), דְּבֵיקוּתָא מִסִּטְרָא דְּנִשְׁמָתָא. כְּדֵין "וְהָיוּ לְבָשָׂר אֶחָד" (שם) בְּגוּפָא. אֲבָל חִיבּוּרָא דְּלָאו כִּדְקָא יָאוּת, חִיבּוּרָא לָא אִשְׁתְּכַח בְּנִשְׁמָתָא אֶלָּא בְּגוּפָא לְחוּד. בְּגִין כָּךְ לֵית אִיהוּ חִיבּוּרָא כְּלָל. וּמַמְזֵר דָּא דְּנָפִיק מֵחַיָּבֵי כְּרִיתוּת דְּלֵית תָּמָן חִיבּוּרָא כְּלָל, וְאִלֵּין אוּמִין דְּעָלְמָא, דְּנָחָשׁ בָּא עַל חַוָּה וּמִתַּמָּן נָפְקוּ אוּמִין אִלֵּין. אֲבָל בְּגִין דְּלָא אִשְׁתְּכַח חִיבּוּרָא אֶלָּא בְּגוּפָא, בְּגִין כָּךְ גּוּפָא אַמְשִׁיכוּ מִסִּטְרָא דְּאָדָם וְלָא נִשְׁמָתָא. וּבְהוּ "לֹא יָבֹא מַמְזֵר בִּקְהַל יְהֹוָה" (דברים כג, ג).

 

קישור ישיר לדף תיקוני זוהר תניינא עם ביאור נופת צופים