תיקון גילוי היחוד – הדף היומי כ' בטבת

ו׳ בכסלו תשע״ז (דצמבר 6, 2016) Off By מערכת קהילת הרמח"ל

תיקון גילוי היחוד – הדף היומי כ' בטבת

תיקוני זוהר רשב"י  – רישא.

סְלִיקַת הַאי נְקוּדָה דְאִיהוּ חַד שׁוּרֵ"ק עַל תְּרֵין דְּאִינוּן שְׁבָ"א, וְאִתְעֲבִידוּ שׁוּרֵ"ק, בָּתַר דְּאִיהוּ מַלְיָא מִסִּטְרָא דִילֵיהּ וּמִסִּטְרָא דְעַמּוּדָא דְאֶמְצָעִיתָא, אִתְּמַר בִּשְׁכִינְתָּא וַתְּמַלֵּא כַדָּהּ וַתָּעַל, וַתּוֹרֶד כַּדָּהּ מֵעַל שִׁכְמָהּ, כָּל הַכּוֹרֵעַ כּוֹרֵעַ בְּבָרוּךְ, וַתְּמַלֵּא כַדָּהּ וַתָּעַל, כָּל הַזּוֹקֵף זוֹקֵף בְּשֵׁם, סְלִיקַת וַדַּאי מִגָּלוּתָא לְגַבֵּי בַּעְלָהּ, בְּהַאי שַׁעִִתָּא אִיהִי אָמְרַת לְגַבֵּי צַדִּיק וַתֹּאמֶר שְׁתֵה אֲדוֹנִי, וְגַם גְּמַלֶּיךָ אַשְׁקֶה, דְאִינוּן גְּמוּלֵי מֵחָלָב.

(דף מז ע"א) וְעוֹד חוֹלֵ"ם אִתְקְרֵי עַמּוּדָא דְאֶמְצָעִיתָא לְגַבֵּי מוֹחָא, וְחִירֵ"ק לְגַבֵּי לִבָּא, שׁוּרֵ"ק אִתְקְרֵי בְקִשּׁוּרָא דְתַרְוַיְיהוּ. וְעוֹד חוֹלֵ"ם אִתְקְרֵי בְכָל סִטְרָא דִימִינָא, הֲדָא הוּא דִכְתִיב "עַל כָּל קָרְבָּנְךָ תַּקְרִיב מֶלַח" (ויקרא ב, יג). וְחִירֵ"ק אִתְקְרֵי בְּכָל סִטְרָא דִשְׂמָאלָא, וְאִיהוּ שׁוּרֵ"ק קִשּׁוּרָא דְתַרְוַיְיהוּ. וְעוֹד חֹלֵ"ם אִתְקְרֵי בְאִימָּא עִלָּאָה, יוֹם הַכִּפּוּרִים דְּאִיהוּ עָשׂוֹר, וּבֵיהּ יְהֵא מוֹחֵ"ל וְסוֹלֵחַ חוֹבִין דְּעַמֵּיהּ. וְחִירֵ"ק אִתְּמַר בְּאִימָּא תַּתָּאָה, וּבֵיהּ חוֹרֵ"ק עָלָיו שִׁנָּיו עַל סמא"ל, דְּאִשְׁתַּעֲבִיד בִּבְנוֹי דִּשְׁכִינְתָּא בְגָלוּתָא.

דָּבָר אַחֵר נָשְׂאוּ נְהָרוֹת קוֹלָם, דָּא תְּרֵין זִמְנִין דִּמְיַחֲדִין יִשְׂרָאֵל לְקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא, וְסָלְקִין לֵיהּ בֵּיהּ קָלָא עֵרֶב וָבֹקֶר וְצָהֳרָיִם, דְּאִינוּן יְמִינָא וּשְׂמָאלָא, בְּתַרְוַיְיהוּ סָלְקִין קָלָא דְאִיהוּ עַמּוּדָא דְאֶמְצָעִיתָא, לְגַבֵּי מָאן סָלְקָאן לֵיהּ לְגַבֵּי אִימָּא עִלָּאָה, דְאִיהוּ כ"ה בִּימִינָא וְכ"ה בִּשְׂמָאלָא עֵרֶב וָבֹקֶר, וְאִינוּן חַמְשִׁין תַּרְעִין דְּבִינָה, קָרָאן לֵיהּ בְּהוֹן, דְּנָחִית לְגַבֵּי צַדִּיק וָצֶדֶק.

דְּאִיהוּ דָ"ךְ בְּשׁוֹקָא יְמִינָא, וְאִיהִי כַּדָּהּ עַל שִׁכְמָהּ בְּשׁוֹקָא שְׂמָאלָא, דְּאִינוּן תְּרֵי סַמְכֵי קְשׁוֹט, וּבְגִין דָּא "יִשְׂאוּ נְהָרוֹת דָּכְיָם" (תהלים צג, ג), דָּ"ךְ יָ"ם, וְאִיהוּ דָּ"ךְ בְּכ"ד אַתְוָון דְּ'בָּרוּךְ שֵׁם כְּבוֹד מַלְכוּתוֹ לְעוֹלָם וָעֶד' דְּעַרְבִית, וְאִיהוּ דָּ"ךְ בְּכ"ד אַתְוָון דְּשַׁחֲרִית, וְרָזָא דְמִלָּה "וְשַׂמְתִּי כַּדְ"כֹד שִׁמְשֹׁתַיִךְ" (ישעיהו נד, יב), וְאִיהִי כַּדָּ"הּ בְּתַרְוַיְיהוּ, וְאַל יָשׁוֹב דָּ"ךְ נִכְלָם, וְצָרִיךְ דְּלָא אִשְׁתַּמַע קָלָא בְהַהוּא דָךְ, אֶלָּא "יִשְׂאוּ נְהָרוֹת", 'נָשְׂאוּ' לָא כְּתִיב – אֶלָּא "יִשְׂאוּ", בְּגִין עַל כָּתֵף יִשָּׂאוּ. בְּהַהִיא זִמְנָא "וַתְּמַלֵּא כַדָּהּ וַתָּעַל" (בראשית כד, טז), ""וַתֹּאמֶר שְׁתֵה אֲדֹנִי" (בראשית כד, יח) "וְגַם גְּמַלֶּיךָ אַשְׁקֶה" (בראשית כד, מו), אִלֵּין אִינוּן רְמַ"ח תֵּיבִין דְּאַרְבַּע פָּרָשִׁיָּין דְּיִחוּדָא דִקְרִיאַת שְׁמַע, דִּבְכֻלְּהוּ אִינוּן רְמַ"ח אֵבָרִים דִּכְלִילָן בַּבְּרִית דְּאִיהוּ צַדִּיק, כֻּלְּהוּ אִתְשַׁקְיָין עַל יְדֵי שְׁכִינְתָּא, דְּאִיהוּ כ"ד י"ם.

כ"ד סִפְרִין דְּאוֹרַיְיתָא, וַדַּאי אִינוּן כ"ד דְּאִתְמַלִּי מִן יַמָּא עִלָּאָה דְאוֹרַיְיתָא, דְאִיהִי כְלִילָא דְחַמְשִׁין אַתְוָון דְּיִחוּדָא, דְאִינוּן כ"ה וְכ"ה, דִּמְיַחֲדִין בְּהוֹן לְקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא תְּרֵין זִמְנִין, וְכַד סָלִיק י"ם חַמְשִׁין, דָּא אִיהוּ "יִשְׂאוּ נְהָרוֹת דָּכְיָם" (תהלים צג, ג), בְּהִפּוּךְ אַתְוָון דָּךְ וְאִיהוּ כ"ד, וְדָךְ אִיהוּ צַדִּיק בְּהַאי כַּד, בְּגִין דְּאִיהוּ תְּבִירָא בְגָלוּתָא, שְׁכִינְתָּא דְאִיהִי כַּד עֲלֵיהּ אִתְּמַר "לֵב נִשְׁבָּר וְנִדְכֶּה אֱלֹהִים לֹא תִבְזֶה" (תהלים נא, יט), צַדִּיק אִיהוּ דָּךְ בְּמַיָּא דְאוֹרַיְיתָא.
וְאִיהוּ כָּתִית בְּמִשְׁחָא דְאוֹרַיְיתָא, הֲדָא הוּא דִכְתִיב שֶׁמֶן כָּתִית, אֵימָתַי, בְּזִמְנָא דְאִסְתַּלַּק ו' מִן ה', וְאִשְׁתְּאָרַת ד', דַּלַּת וַדַּאי, וּבְגִין דָּא שֶׁמֶן כָּתִית רְבִיעִית הַהִין, רְבִיעִית הֵ"א וַדַּאי, דְּאִתְחַזְרַת דָּלֵ"ת, וְהַהוּא כָּתִית אִיהוּ ו' זְעִירָא, שְׁלִימוּ דְה', וַעֲלֵיהּ אִתְּמַר "בֵּינִי וּבֵין בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אוֹת הִיא לְעֹלָם" (שמות לא, יז), אוֹת ה' וַדַּאי, וּבְגִין דָּא אִתְקְרִיאַת ה' עַל שְׁמֵיהּ, יוֹם הַשִּׁשִּׁי, הֵ"א דְּשִׁשִּׁי.

תיקוני זוהר תניינא רמח"ל  – סופא.

תִּקּוּנֵי זֹהַר תִּנְיָינָא – תִּקּוּנָא אַרְבְּעִין וְחַמְשָׁא

קָם אֵלִיָּהוּ נְבִיאָה מְהֵימְנָא פָּתַח וְאָמַר, ר’ ר’ זַכָּאָה חוּלָקָךְ דְּרָזִין עִלָּאִין דְּמָארָךְ אִתְגַּלְיָין לְךָ. “וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה”(דברים לד, יב) דָּא זְעֵיר אַנְפִּין. “וּלְכֹל הַמּוֹרָא הַגָּדוֹל” (דברים לד, יב) דָּא עַתִּיקָא קַדִּישָׁא. וְרָזָא דָּא “יְהֹוָה הוּא הָאֱלֹהִים”(דברים ד, לה). יְהֹוָ”ה בְּעַתִּיקָא, הוּא הָאֱלֹהִים בִּזְעֵיר אַנְפִּין. דִּבְהַהִיא שַׁעֲתָא סָלִיק זְעֵיר אַנְפִּין לְגַבֵּי עַתִּיקָא קַדִּישָׁא. בְּהַהוּא זִמְנָא “וִהְיִיתֶם לִי סְגֻלָּה” (שמות יט, ה) בְּנוּקְבָא. “וְאַתֶּם תִּהְיוּ לִי” (שמות יט, ו) בִּזְעֵיר אַנְפִּין. “מַמְלֶכֶת כֹּהֲנִים וְגוֹי קָדוֹשׁ” (שם) בַּאֲרִיךְ אַנְפִּין. וְדָא כֹּהֵן גָּדוֹל דְּמִינֵּיהּ תַּלְיָין ח’ בְּגָדִים לְתַתָּא. דְּד’ קַדְמָאִין אִינוּן ד’ אוֹתִיּוֹת הוי”ה חֲדָא. וּתְרֵין אָחֲרָנִין נָפְקִין מִינַּהּ, וְאִינּוּן בְּח’ אָחֲרָנִין. קַדְמָאִין אִינוּן שָׁרְשָׁא. תִּנְיָנִין נָפְקִין מִגּוֹ קַדְמָאִין.

בְּהַהוּא זִמְנָא אִתְּמָר בְּיִשְׂרָאֵל “אַשְׁרֶיךָ יִשְׂרָאֵל מִי כָמוֹךָ” (דברים לג, כט). דְּמַלְאֲכֵי הַשָּׁרֵת מֵאַבָּא וְאִימָּא נָפְקִין, יִשְׂרָאֵל מִזְּעֵיר אַנְפִּין וְנוּקְבָּא. בְּהַהוּא זִמְנָא זְעֵיר אַנְפִּין וְנוּקְבָּא סַלְקוּ עַד עַתִּיקָא קַדִּישָׁא וְיִשְׂרָאֵל סָלְקִין אֲבַתְרַיְיהוּ וְאִינּוּן לְעֵילָא מִמַּלְאֲכֵי הַשָּׁרֵת. וְרָזָא דָּא “עַם נוֹשַׁע בַּיהֹוָה” (דברים לג, כט) סָלְקִין בִסְלִיקוּ דִּילֵיהּ. “מָגֵ”ן עֶזְרֶךָ”, דָּא שְׁכִינְתָּא דְּאִתְתַּקְּנַת בְּרָזָא דִּתְלַת אֵ”ל דִּלְעֵילָא. “וַאֲשֶׁר חֶרֶב גַּאֲוָתֶךָ” (דברים לג, כט) דָּא לִימִינָא וְדָא לִשְׂמָאלָא. וְחֶרֶב דָּא רי”ו. וּבְגִין דִּסְלִיקוּ לְעֵילָא מֵאַבָּא וְאִימָּא אִתְּמָר בְּהוּ “מַלְכֵי צְבָאוֹת יִדֹּדוּן יִדֹּדוּן” (תהלים סח, יג). דְּיִשְׂרָאֵל לְעֵילָא וּמַלְאֲכֵי הַשָּׁרֵת לְתַתָּא.

רָזָא דְּכֹלָּא יו”ה, וְדָא תִּיקּוּנָא כִּדְקָא יָאוּת, תִּיקּוּנָא דְּאִתְתְּקַן בִּתְלָת קִטְרִין דִּמְהֵימָנוּתָא. וּבְזִמְנָא אַחֲרָא אִתְּמָר “הוֹ”י גּוֹי חֹטֵא” (ישעיהו א, ד) דְּכֹלָּא אִתְהַדַּר לַאֲחוֹרָא, ה’ לְגַבֵּי ו’, ו’ לְגַבֵּי י’. הָכָא תַּלְיָא רָזָא דְּגָלוּתָא וּפוּרְקָנָא. ה’ סַלְקַת בְּו’, ו’ אִתְחַבָּר בְּה’, כֹּלָּא סָלִיק בְּי’ לְאַתְקָנָא דַּרְגִּין, תִּיקּוּנָא בָּתַר שָׁלַטְנוּ דְּחַיָּבִין קָאִים. אֲבָל בְּזִמְנָא דְּתִיקּוּנָא יו”ה, ה’ בִּתְרֵין אִתְפָּרְשַׁת, שְׁכִינְתָּא עִלָּאָה שְׁכִינְתָּא תַּתָּאָה, וְדָא יוה”ה תְּאוֹמִים סִיוָן. וְשַׁבָּת דָּא ענ”ג, עֵ’דֶן נָ’הָר גַּ’ן, תְּלָת קִטְרִין אִלֵּין דְּאִתְמָרוּ. וְעַד לָא אִתְיְהִיבַת אוֹרָיְתָא בְּשַׁבָּת אִתְפְּקָדוּ לְאִתְתַּקְּנָא בְּתִיקּוּנָא דָּא. כְּגַוְנָא דָּא דִּינִין בְּמָרָה אִיפְקוּד וַדַּאי לְתָרְכָא סִטְרָא אַחֲרָא מִינַּיְיהוּ:

קישור ישיר לדף בזוהר תניינא עם ביאור נופת צופים