Skip to content

תיקון היחוד היומי

תיקוני זוהר קדמאה רשב"י - דא בשירותא

במידה ויש שמות שמופיעים בצבע אדום ו/או בר"ת - אין להוציא אותם בפה - אלא רק לקרא בעינים

שימו לב. בקרוב בע"ה, יתחדש התרגום לתיקוני זוהר של רשב"י.
המתרגמים נמנעו לתרגם קטע זה מכיוון שחששו שהדימויים יגרמו לשאינם בקיאים ליצור ח"ו הגשמות לענינים רוחניים.

וְאִית עַנְפִין עִלָּאִין, וְעַנְפִין בֵּינוּנִיִּים, וְעַנְפִין תַּתָּאִין, וְכֻלְּהוּ בַמִּדָּה בַּמִּשְׁקָל, עִלָּאִין בַּמִּשְׁקָל דָּא בְדָא, בֵּינוּנִיִּים בַּמִּשְׁקָל דָּא בְדָא, תַּתָּאִין בַּמִּשְׁקָל דָּא בְדָא. עִלָּאִין אִינוּן אֲבָהָן, בֵּינוּנִיִּים מְמַנָּן, וְתַתָּאִין שְׁלִיחָן דִּלְהוֹן, וְכֻלְּהוּ אִית לוֹן שְׁמָהָן יְדִיעָאן, לְאִשְׁתְּמוֹדְעָאן שְׁלִיחָאן וְרָאשִׁין וּמְמַנָּן דִּתְחוֹתַיְיהוּ, וְכָל חַד אִית לֵיהּ נְקוּדָה, וּבֵיהּ אִשְׁתְּמוֹדָע כָּל עַנְפָא וְעַנְפָא דְאִיהוּ אֵבֶר דְּגוּפָא.
רָאשִׁין, יְהֹוָה מֶלֶךְ יְהֹוָה מָלָךְ יְהֹוָה יִמְלֹךְ, נְקוּדָה דִלְהוֹן יֶהוֶה מֶלֶךְ יַהוַה מַלַךְ יִהְוֹה יִמְלֹךְ, וְהָכִי אִינוּן לְתַתָּא בִתְרֵין שׁוֹקִין וְאָמָה, וּבְגִין דָּא כָפַל לוֹן תְּרֵין זִמְנִין יְהֹוָה מֶלֶךְ יְהֹוָה מָלָךְ יְהֹוָה יִמְלֹךְ, לְעוֹלָם וָעֶד שְׁכִינְתָּא, וּנְקוּדָה דִילָהּ יְהֹוָה, וְדָא רָזָא "כִּ"י בִ"י חָשַׁ"ק וַאֲפַלְּטֵהוּ" (תהלים צא, יד), דְרָאשֵׁי רָאשִׁין דְּאִינוּן כֶּתֶר עִלָּאָה חָכְמָה בִּינָה, 'וְהָיָ"ה יְהֹוָה לְמֶלֶךְ עַל כָּל הָאָרֶץ בַּיּוֹם הַהוּא יְהֹוָה אֶחָד וּשְׁמוֹ אֶחָד', 'וְהָיָה יְהֹוָה' אַבָּא וְאִמָּא, 'יִהְיֶה יְהֹוָה אֶחָד וּשְׁמוֹ אֶחָד' כֶּתֶר עִלָּאָה.
יְדִין אִינוּן מְשַׁמְּשִׁין דְּגוּפָא, רַגְלִין שְׁלִיחָן דְּגוּפָא, וַעֲלַיְיהוּ אִתְּמַר "עֹשֶׂה מַלְאָכָיו רוּחוֹת, מְשָׁרְתָיו אֵשׁ לֹהֵט" (תהלים קד, ד), וּמְשַׁמְּשִׁין דְּגוּפָא תְּרֵין דְּרוֹעִין, אִינוּן ע"ב עַנְפִין דְּ"וַיִּסַּע" "וַיָּבֹא" "וַיֵּט", אִלֵּין אִינוּן עַנְפֵי דְאִילָנָא. שָׁרְשָׁא דְאִילָנָא אִינוּן שְׁלִיחָן, וְאִינוּן שַׁבְעִין וּתְרֵין ע"ב עִלָּאִין לָקֳבֵל שַׁבְעִין וּתְרֵין תֵּיבִין, דְּאִינוּן מִן "וְהָיָה אִם שָׁמֹעַ" (דברים יא, יג) עַד "וְשַׂמְתֶּם" (דברים יא, יח). וְשִׁבְעִים וּתְרֵין אָחֳרָנִין אִינוּן דְּפָרָשַׁת צִיצִית.
(דף קלה ע"א) רֵישָׁא דְאִילָנָא, מְשַׁמְּשִׁין דִּילֵיהּ דְּאִינוּן שׁוֹפְטִים וְשׁוֹטְרִים, אִינוּן מ"ב תֵּיבִין מִן "וְאָהַבְתָּ" (דברים ו, ה) עַד "וְהָיָה". גּוּפָא דְאִילָנָא מְמַנָּן וּשְׁלִיחָאן דִּילֵיהּ, חַמְשִׁין תֵּיבִין דְּאִינוּן מִן "וְשַׂמְתֶּם אֶת" (דברים יא, יח) עַד "וַיֹּאמֶר" (במדבר טו, לח).
שִׁבְעָה שְׁמָהָן דְּרֵישָׁא דְסָלְקִין לְמ"ב, אִינוּן אבגיתץ וְכוּ', רְקִיעָא קַדְמָאָה אבגית"ץ, וּנְקוּדָה דִילֵיהּ יְהָוֱהֵ, דְּנָפְקִין מֵאִלֵּין רָאשֵׁי תֵּיבִין "בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹהִים אֵת" (בראשית א, א). וְאִית תַּמָּן תְּמַנְיָא מַבּוּעִין, דְּנָפְקִין מִצִּנּוֹרָא חֲדָא, דְאִיהוּ רָקִיעַ, וְאִינוּן תְּמַנְיָא נִצּוֹצִין, וְרָקִיעַ תִּנְיָינָא קרעשט"ן, וּנְקוּדָה דִלְהוֹן "וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים יְהִי רָקִיעַ" (בראשית א, ו) וְדָא יַהֱוְהָ. תְּלִיתָאָה נגדיכ"ש נְקוּדָה דִילֵיהּ "וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים יִקָּווּ הַמַּיִם" (בראשית א, ט), וְדָא יַהֱוִהַ, רְבִיעָאָה בטרצת"ג, נְקוּדָה דִילֵיהּ "וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים יְהִי מְאֹרֹת" (בראשית א, יד), וְדָא יַהֱוְהְ, חֲמִשָּׁאָה חקבטנ"ע, וּנְקוּדָה דִילֵיהּ "וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים יִשְׁרְצוּ הַמַּיִם" (בראשית א, כ), וְדָא יַהֱוִהַ, שְׁתִיתָאָה יגלפז"ק, נְקוּדָה דִילֵיהּ "וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים תּוֹצֵא הָאָרֶץ" (בראשית א, כד), וְדָא נְקוּדָה יַהֱוֹהָ, שקוצי"ת, דָא נְקוּדָה שְׁבִיעָאָה כָּלִיל בְּיוֹמָא שְׁתִיתָאָה, "וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים הִנֵּה נָתַתִּי" (בראשית א, כט), וְדָא יַהֱוִהָ.
תָּא חֲזִי אִית שְׁמָהָן דְּאוֹרַיְיתָא דְנָפְקִין מֵרֵישֵׁי תֵּיבִין דְּכָל פְּסוּקָא וּפְסוּקָא דְאוֹרַיְיתָא, וְאִית שְׁמָהָן דְּנָפְקִין מִסּוֹף תֵּיבִין, וְאִית דְּנָפְקִין מֵאֶמְצָעִיתָא, וְרָזָא דְמִלָּה "אֲנִי רִאשׁוֹן וַאֲנִי אַחֲרוֹן וּמִבַּלְעָדַי אֵין אֱלֹהִים" (ישעיהו מד, ו), וְאִית שְׁמָהָן דְּנָפְקִין מִתְּרֵין אַתְוָון כָּל חַד וְחַד, וְאִית מִתְּלַת תְּלַת, וְאִית מֵאַרְבַּע, וְאִית מֵחָמֵשׁ, עַד עֲשָׂרָה, אִינוּן מֵעֲשַׂר סְפִירָאן תַּלְיָין, מִתְּרֵין עֲשַׂר אִינוּן תַּלְיָין מִכֶּתֶר עִלָּאָה, כְּגוֹן יואאחצ"צבירון, בְּהַאי שְׁמָא תַּמָּן אָח, תַּמָּן צִיץ, תַּמָּן אַבִּיר, תַּמָּן יָרוֹן, דָּא שְׁמָא דְתַלְיָא מִכִּתְרָא עִלָּאָה.

תיקוני זוהר תניינא רמח"ל - דא בסיומא

וְתָא חֲזֵי, כַּמָּה דִּלְעֵילָא כֹּלָּא בִּתְלָת אִתְכְּלִיל, הָכִי נָפִיק כֹּלָּא בְּרָזָא דִּתְלַת. וּמִתְּרֵין רֵישִׁין עִלָּאִין נָפְקוּ אַבָּא וְאִימָּא דָּא לִסְטַר יְמִינָא וְדָא לִסְטַר שְׂמָאלָא. אֲבָל מַזָּלָא דָּא רָזָא דְּאַוִּיר עִלָּאָה אַפִּיק, וּכְדֵין אִתְפְּרָשׁוּ מִינֵּיהּ או"ר י'. נַטִּיל אוֹר לִימִינָא וְאִינּוּן ה' זִמְנִין אוֹר, וְאִתְפַּשַּׁט וְאַלְבִּישׁ (דף קלח' עמוד א') דְּרוֹעָא יְמִינָא, וְנַטִּיל דִּילֵיהּ בְּגוּפָא. אִתְפַּשְׁטַת י' בִּסְטַר אַחֲרָא וְאִתְעֲבִידַת ה' זִימְנִין י' - אִלֵּין נ' שַׁעֲרֵי בִּינָה, אִתְפַּשַּׁט וְאַלְבִּישׁ דְּרוֹעָא שְׂמָאלָא, וְנַטִּיל דִּילֵיהּ בְּגוּפָא. לְבָתַר אִתְפָּרְשָׁן אַבָּא וְאִימָּא לְעֵילָא, יִשְׂרָאֵל סָבָא וּתְבוּנָה לְתַתָּא. דְּהָא בְּזִמְנָא דְּנָחֲתוּ בְּדַרְגַּיְיהוּ עָבְדוּ דַּרְגִּין מִדַּרְגִּין הֲכִי, עַד דְּעָיְילִין בְּרֵישָׁא דְּמַלְכָּא וְעָבְדִין תָּמָן אִינוּן מוֹחִין דִּילֵיהּ. דְּהָא אַבָּא כֹּלָּא אִיהוּ חָכְמָה, אִימָּא כֹּלָּא אִיהִי בִּינָה וַדַּאי. וּבְהַהוּא זִמְנָא אִתְפַּשְּׁטָן רַגְלַיְיהוּ עַד סוֹפָא דְּדַרְגִין. דְּהָא בְּרָזָא דִּלְהוֹן בְּמַזָּלָא אִתְכְּלִילוּ, וּפְשִׁיטוּ דְּמַזָּלָא אִינוּן, דְּאִתְּמָר בְּהוּ "הַנִּסְתָּרֹת לַיהֹוָה אֱלֹהֵינוּ" (דברים כט, כח) בְּגִין דִּתְחוּת מַזָּלָא דָּא אִתְכְּלִילוּ. מִתַּמָּן וִלְתַתָּא לְמֵיעַל בְּרֵישָׁא דְּמַלְכָּא מִתְפַּשְׁטִין עַד סוֹפָא דְּדַרְגִין כַּמָּה דְּאִתְּמָר.

וְהָכִי אִשְׁתַּכְחוּ מִילִין מִתְפַּשְׁטָן בְּסִטְרַיְיהוּ לִימִינָא וְלִשְׂמָאלָא. וְרָזָא דָּא "וַיִּיצֶר יְהֹוָה אֱלֹהִים אֶת הָאָדָם" (בראשית ב, ז). וַיִּיצֶר בִּתְרֵין יודי"ן וְדָא צֵירֵי בִּינָה, דְּמִתָּמָן נָפְקִין אַבָּא וְאִימָּא כַּמָּה דְּאִתְּמָר. וְאִינּוּן תְּרֵין יודי"ן, וּבְכֹלָּא אִינוּן תְּרֵין יודי"ן, דְּהָא אַבָּא וְאִימָּא י' חַד, יִשְׂרָאֵל סָבָא וּתְבוּנָה י' אַחֲרִינָא. וְעוֹד אַבָּא י', אִימָּא י', יִשְׂרָאֵל סָבָא י', תְּבוּנָה י', כֹּלָּא רָזָא דְּכַר וְנוּקְבָּא. וּבְגִין דְּהָכָא נָפְקִין דְּכַר וְנוּקְבָּא, הָכִי כֹּלָּא אִתְתַּקַּן לְתַתָּא בְּרָזָא דְּדְכַר וְנוּקְבָּא. בְּגִין כָּךְ "יְהֹוָה אֱלֹהִים אֶת הָאָדָם" (בראשית ב, ז). דְּהָא מִילִין שְׁרָאָן לְעֵילָא וְנַחְתִּין בְּדַרְגֵיהוּן לְתַתָּא בְּסִידוּרָא שְׁלִים כִּדְקָא יָאוּת.

קָם אַבְרָהָם וּבָרִיךְ לֵיהּ (דף קלח' עמוד ב') וְאָמַר, בְּרִיךְ תְּהֵא אֵלִיָּהוּ נְבִיאָה מְהֵימְנָא לְעָתִיק יוֹמִין. הָא הָשַׁתָּא אִצְטְרִיךְ לְאַתְקָנָא תִּיקּוּנֵי מַלְכָּא קַדִּישָׁא כִּדְקָא יָאוּת. קוּם רַעֲיָא מְהֵימְנָא וְשָׁרֵי בְּתִיקּוּנִין אִלֵּין דְּמַלְכָּא קַדִּישָׁא.

קָם רַעֲיָא מְהֵימְנָא פָּתַח וְאָמַר "וְאֵלֶּה הַמְּלָכִים אֲשֶׁר מָלְכוּ בְּאֶרֶץ אֱדוֹם" (בראשית לו, לא) וְכוּ'. הָא אִתְּמָר דְּכֹלָּא מֵהַאי תַּלְיָא. וְכֹלָּא לָא אִתְקַן בַּר בְּזִמְנָא דְּנָפִיק הַהוּא מ"ה עִלָּאָה, וּכְדֵין כֹּלָּא אִתְקַן בֵּיהּ בְּרָזָא דְּאָדָם. וְהָיִינוּ דְּאִתְּמָר "וְשֵׁם אִשְׁתּוֹ מְהֵיטַבְאֵל" (בראשית לו, לט). דְּאָדָם אִיהוּ כְּלָלָא דְּדְכַר וְנוּקְבָּא. אָדָם דְּכַר, חַוָּה נוּקְבָא. וְדָא וְדָא אַבָּא וְאִימָּא. כְּדֵין "כִּי הִוא הָיְתָה אֵם כָּל חָי" (בראשית ג, כ). דִּבְקַדְמִיתָא "וַיִּמְלֹךְ... וַיָּמָת", אֲבָל הָשַׁתָּא "אֵם כָּל חָי" וַדַּאי. וְדָא מ"ה י"ט. בא"ל דָּא יְמִינָא. דִּבְקַדְמִיתָא "בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹהִים" (בראשית א, א). לְבָתַר בְּאֵל אִתְתַּקַּן, וְדָא יְמִינָא. בְּהַהוּא זִמְנָא אִתְחַבְּרוּ כַּחֲדָא אֵל אֱלֹהִים יְהֹוָה. וּמֵהָכָא נָפְקַת חַד גֻּלְגַּלְתָּא תָּקִּיפְתָא, וְדָא רֵישָׁא דְּמַלְכָּא וַדַּאי. דְּהָא חֲסָדִים וּגְבוּרוֹת אִתְחַבְּרוּ כַּחֲדָא עַל הַהוּא עֲמוּדָא דְּאֶמְצָעִיתָא, וּכְדֵין תָּמָן אִתְנְהִירוּ כֻּלְהוֹ נְהוֹרִין עִלָּאִין, רָזָא דִּתְלַת רֵישִׁין דְּאִתְמָרוּ, וְרָזָא דְּשֶׁבַע דְּאִינוּן כְּלָלָא עִלָּאָה. אֲבָל תְּלָת הָכָא לְד' אִתְפְּרָשׁוּ וְאִינּוּן חָכְמָה וּבִינָה חֲסָדִים וּגְבוּרוֹת, וּכְדֵין כֹּלָּא אִתְכְּלִיל בְּהַהוּא עֲמוּדָא דְּאֶמְצָעִיתָא.

וְתָא חֲזֵי, כַּמָּה דִּלְעֵילָא כֹּלָּא בִּתְלָת אִתְכְּלִיל, הָכִי נָפִיק כֹּלָּא בְּרָזָא דִּתְלַת. בוא וראה, כמו שלמעלה הכל נכלל בשלושת ראשי א"א, כך יוצא הכל בסוד השלושה. וּמִתְּרֵין רֵישִׁין עִלָּאִין נָפְקוּ אַבָּא וְאִימָּא דָּא לִסְטַר יְמִינָא וְדָא לִסְטַר שְׂמָאלָא. ומשני הראשים העליונים יצאו אבא ואמא זה לצד ימין וזו לצד שמאל. אֲבָל מַזָּלָא דָּא רָזָא דְּאַוִּיר עִלָּאָה אַפִּיק, וּכְדֵין אִתְפְּרָשׁוּ מִינֵּיהּ או"ר י'. אבל מזל זה, יוצא מסוד האוויר העליון, ואז נחלק האוויר בסוד או"ר י'. נַטִּיל אוֹר לִימִינָא וְאִינּוּן ה' זִמְנִין אוֹר,  נוטל האו"ר לימין, והם חמש פעמים אור וְאִתְפַּשַּׁט וְאַלְבִּישׁ  (דף קלח' עמוד א') דְּרוֹעָא יְמִינָא, וְנַטִּיל דִּילֵיהּ בְּגוּפָא. והתפשט והלביש את הזרוע הימנית של א"א שכנגד אבא ולקח חלקו בגוף. אִתְפַּשְׁטַת י' בִּסְטַר אַחֲרָא וְאִתְעֲבִידַת ה' זִימְנִין י' - אִלֵּין נ' שַׁעֲרֵי בִּינָה, אִתְפַּשַּׁט וְאַלְבִּישׁ דְּרוֹעָא שְׂמָאלָא, וְנַטִּיל דִּילֵיהּ בְּגוּפָא. ה-י' של אוי"ר התפשטה בצד אחר ועשתה חמש פעמים י' והם נ' שערי בינה, והתפשטה והלבישה זרוע שמאל שכנגד אמא, ולקחה חלקה בגוף. לְבָתַר אִתְפָּרְשָׁן אַבָּא וְאִימָּא לְעֵילָא, יִשְׂרָאֵל סָבָא וּתְבוּנָה לְתַתָּא. דְּהָא בְּזִמְנָא דְּנָחֲתוּ בְּדַרְגַּיְיהוּ עָבְדוּ דַּרְגִּין מִדַּרְגִּין הֲכִי, עַד דְּעָיְילִין בְּרֵישָׁא דְּמַלְכָּא וְעָבְדִין תָּמָן אִינוּן מוֹחִין דִּילֵיהּ. לאחר מכן נחלקו אבא ואמא למעלה, וישראל סבא ותבונה למטה, שהרי בשעה שירדו במדרגותיהם - הם עשו כך מדרגות מדרגות, עד שנכנסו בראש המלך שהוא ז"א ועשו שם את המוחין שלו. דְּהָא אַבָּא כֹּלָּא אִיהוּ חָכְמָה, אִימָּא כֹּלָּא אִיהִי בִּינָה וַדַּאי. וּבְהַהוּא זִמְנָא אִתְפַּשְּׁטָן רַגְלַיְיהוּ עַד סוֹפָא דְּדַרְגִין. שהרי אבא הוא כלו חכמה, אמא כולה בינה ודאי, ובאותו הזמן התפשטו רגליהם עד סוף המדרגות, דְּהָא בְּרָזָא דִּלְהוֹן בְּמַזָּלָא אִתְכְּלִילוּ, וּפְשִׁיטוּ דְּמַזָּלָא אִינוּן, דְּאִתְּמָר בְּהוּ שהרי סודם שנכללו תחת המזל הזה התחתון, והם התפשטות המזל, שנאמר בהם"הַנִּסְתָּרֹת לַיהֹוָה אֱלֹהֵינוּ" (דברים כט, כח) בְּגִין דִּתְחוּת מַזָּלָא דָּא אִתְכְּלִילוּ. מִתַּמָּן וִלְתַתָּא לְמֵיעַל בְּרֵישָׁא דְּמַלְכָּא מִתְפַּשְׁטִין עַד סוֹפָא דְּדַרְגִין כַּמָּה דְּאִתְּמָר. ומשם ולמטה כדי להכנס בראש המלך ז"א, מתפשטים עד סוף המדריגות כמו שנאמר. 

וְהָכִי אִשְׁתַּכְחוּ מִילִין מִתְפַּשְׁטָן בְּסִטְרַיְיהוּ לִימִינָא וְלִשְׂמָאלָא. וכך נמצאים הדברים מתפשטים צדדיהם לימין ולשמאל וזה סוד, וְרָזָא דָּא "וַיִּיצֶר יְהֹוָה אֱלֹהִים אֶת הָאָדָם" (בראשית ב, ז). וַיִּיצֶר בִּתְרֵין יודי"ן וְדָא צֵירֵי בִּינָה, דְּמִתָּמָן נָפְקִין אַבָּא וְאִימָּא כַּמָּה דְּאִתְּמָר. וייצר כתוב בשני י' וזה סוד ניקוד צירי של הבינה, ומשם יוצאים אבא ואמא כמו שנאמר.  וְאִינּוּן תְּרֵין יודי"ן, וּבְכֹלָּא אִינוּן תְּרֵין יודי"ן, דְּהָא אַבָּא וְאִימָּא י' חַד, יִשְׂרָאֵל סָבָא וּתְבוּנָה י' אַחֲרִינָא. ואלה שני י', ובכל הם שני י', אבא ואמא הם י' אחת, וישראל סבא ותבונה ה-י' האחרת. וְעוֹד אַבָּא י', אִימָּא י', יִשְׂרָאֵל סָבָא י', תְּבוּנָה י', כֹּלָּא רָזָא דְּכַר וְנוּקְבָּא. הכל בסוד זכר ונקבה. וּבְגִין דְּהָכָא נָפְקִין דְּכַר וְנוּקְבָּא, הָכִי כֹּלָּא אִתְתַּקַּן לְתַתָּא בְּרָזָא דְּדְכַר וְנוּקְבָּא. וכיון שמכאן יוצאים הזכר והנקבה, כך כולם נתקנים למטה בסוד זכר ונקבה. לפיכך בְּגִין כָּךְ "יְהֹוָה אֱלֹהִים אֶת הָאָדָם" (בראשית ב, ז). דְּהָא מִילִין שְׁרָאָן לְעֵילָא וְנַחְתִּין בְּדַרְגֵיהוּן לְתַתָּא בְּסִידוּרָא שְׁלִים כִּדְקָא יָאוּת.שהרי הדברים מתחילים למעלה, ויורדים במדרגותיהם למטה בסדר שלם כמו שראוי.

קָם אַבְרָהָם וּבָרִיךְ לֵיהּ (דף קלח' עמוד ב') וְאָמַר, בְּרִיךְ תְּהֵא אֵלִיָּהוּ נְבִיאָה מְהֵימְנָא לְעָתִיק יוֹמִין. קם אברהם וברכו ואמר לו, ברוך תהיה אליהו הנביא הנאמן, לעתיק יומין. הָא הָשַׁתָּא אִצְטְרִיךְ לְאַתְקָנָא תִּיקּוּנֵי מַלְכָּא קַדִּישָׁא כִּדְקָא יָאוּת. עתה הזמן, שצריך לתקן את תיקוני המלך הקדוש ז"א כמו שראוי. קוּם רַעֲיָא מְהֵימְנָא וְשָׁרֵי בְּתִיקּוּנִין אִלֵּין דְּמַלְכָּא קַדִּישָׁא. קום משה רבנו הרועה הנאמן, והתחל בתיקוני המלך הקדוש כמו שראוי.

קָם רַעֲיָא מְהֵימְנָא קם משה הרועה הנאמן פָּתַח וְאָמַר "וְאֵלֶּה הַמְּלָכִים אֲשֶׁר מָלְכוּ בְּאֶרֶץ אֱדוֹם" (בראשית לו, לא) וְכוּ'. הָא אִתְּמָר דְּכֹלָּא מֵהַאי תַּלְיָא. וְכֹלָּא לָא אִתְקַן בַּר בְּזִמְנָא דְּנָפִיק הַהוּא מ"ה עִלָּאָה, וּכְדֵין כֹּלָּא אִתְקַן בֵּיהּ בְּרָזָא דְּאָדָם. כבר נאמר שהכל מכאן תלוי, והכל לאן נתקן עד הזמן שיצא אותו שם מ"ה העליון ואז הכל נתקן בו בסוד האדם, וזה שנאמר וְהָיִינוּ דְּאִתְּמָר "וְשֵׁם אִשְׁתּוֹ מְהֵיטַבְאֵל" (בראשית לו, לט). דְּאָדָם אִיהוּ כְּלָלָא דְּדְכַר וְנוּקְבָּא. אָדָם דְּכַר, חַוָּה נוּקְבָא. וְדָא וְדָא אַבָּא וְאִימָּא. ששם 'אדם' הוא סוד כללות הזכר והנקבה. אדם זכר, חוה נקבה, וזה וזה אבא ואמא. ואז, כְּדֵין "כִּי הִוא הָיְתָה אֵם כָּל חָי" (בראשית ג, כ). דִּבְקַדְמִיתָא "וַיִּמְלֹךְ... וַיָּמָת", אֲבָל הָשַׁתָּא שבתחילה נאמר, וימלך.. וימות, אבל עכשיו כשנתקן נאמר, "אֵם כָּל חָי" וַדַּאי. וְדָא וזה סוד שם מהיטבאל מ"ה י"ט - בא"ל דָּא יְמִינָא. שבתחילה דִּבְקַדְמִיתָא "בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹהִים" (בראשית א, א). לְבָתַר בְּאֵל אִתְתַּקַּן, וְדָא יְמִינָא. בְּהַהוּא זִמְנָא אִתְחַבְּרוּ כַּחֲדָא לאחר מכן באל נתקן, וזה ימין. באותו הזמן התחברו כאחד אֵל אֱלֹהִים יְהֹוָה. וּמֵהָכָא נָפְקַת חַד גֻּלְגַּלְתָּא תָּקִּיפְתָא, וְדָא רֵישָׁא דְּמַלְכָּא וַדַּאי. ומכאן יצאה גולגולת אחת חזקה, וזה סוד ראש המלך ודאי. דְּהָא חֲסָדִים וּגְבוּרוֹת אִתְחַבְּרוּ כַּחֲדָא עַל הַהוּא עֲמוּדָא דְּאֶמְצָעִיתָא, וּכְדֵין תָּמָן אִתְנְהִירוּ כֻּלְהוֹ נְהוֹרִין עִלָּאִין, רָזָא דִּתְלַת רֵישִׁין דְּאִתְמָרוּ, וְרָזָא דְּשֶׁבַע דְּאִינוּן כְּלָלָא עִלָּאָה. שהרי חסדים וגבורות התחברו כאחד על אותו העמוד האמצעי, ואז שם האירו כל האורות העליונים - בסוד שלושת הראשים שנאמרו, ובסוד השבע שהם כללות הכל. אֲבָל תְּלָת הָכָא לְד' אִתְפְּרָשׁוּ וְאִינּוּן חָכְמָה וּבִינָה חֲסָדִים וּגְבוּרוֹת, וּכְדֵין כֹּלָּא אִתְכְּלִיל בְּהַהוּא עֲמוּדָא דְּאֶמְצָעִיתָא. אבל השלושה שכאן לארבע נחלקו, והם חכמה בינה חסדים וגבורות, ואז הכל נכלל באותו העמוד האמצעי.

קישור לדף זוהר תניינא

תפילה שר"ד: בהכרתת ראשו של עשו הרשע ישארו אמות העולם בלא ראש ותתבטל מהם כל מלוכה ושררה, ומיד ועלו מושיעים לשפוט את הר עשו והיתה לה' המלוכה.

אֵל אֶחָד יָחִיד וּמְיֻחָד. הֲרֵי גִּבּוֹר אַתָּה בְּכָל מִינֵי גְּבוּרוֹת, בָּהֶם, "לַעֲשׂוֹת נְקָמָה בַּגּוֹיִם תּוֹכֵחוֹת בַּלְּאֻמִּים". וְאִם ס"מ הָרָשָׁע חוֹשֵׁב לְהִתְקָרֵב אֶל גְּבוּל הַקְּדֻשָּׁה ח"ו הֲרֵי ג' חִצִּים יִהְיוּ נִזְרָקִים בּוֹ, הֲרֵי חצ"י מִ"יִּצְחָ"ק, נִשְׁאָר ק' שֶׁנֶּאֱמַר בָּהּ, "וַיִּזְרַע יִצְחָק בָּאָרֶץ הַהִיא וַיִּמְצָא בַּשָּׁנָה הַהִיא מֵאָה שְׁעָרִים וַיְבָרְכֵהוּ יְהֹוָה", שֶׁהֲרֵי מִיָּד שֶׁס"מ עוֹבֵר מִן הָעוֹלָם, אֵין עוֹד קְלָלָה בָּעוֹלָם, אֶלָּא בְּרָכָה מִזְדַּמֶּנֶת, שֶׁנֶּאֱמַר בָּהּ, "בִּרְכַּת יְהֹוָה הִיא תַּעֲשִׁיר וְלֹא יוֹסִיף עֶצֶב עִמָּהּ", וְעֵשָׂו לֹא יִשְׁלֹט בָּעוֹלָם, אֶלָּא רֹאשׁ שֶׁלּוֹ יִהְיֶה נִתָּז וְנִכְלָל בְּחֵיקוֹ שֶׁל יִצְחָק, וְזֶה חי"ק דְּיִ'צְ'חָ"ק, נִשְׁאָר צ' שֶׁהִיא, "צַדִּיק חַי עוֹלָמִים", יוֹסֵף שֶׁיָּרַשׁ אוֹתוֹ, וְכֵן אָמְרוּ, "אֵין זַרְעוֹ שֶׁל עֵשָׂו נוֹפֵל אֶלָּא בְּיַד זַרְעוֹ שֶׁל יוֹסֵף", מִיָּד "בְּכוֹר שׁוֹרוֹ הָדָר לוֹ וְקַרְנֵי רְאֵם" וְכוּ' מִיָּד, "צֶמַח צַדִּיק מִתַּחְתָּיו יִצְמַח", שֶׁזֶּה צַדִּיק שֶׁבָּהּ עֲתִידִים יִשְׂרָאֵל לְהִגָּאֵל גְּאֻלָּה אַחֲרוֹנָה, שֶׁנֶּאֱמַר בָּהּ, "צְבִי לַצַּדִּיק".

וּבַתְּחִלָּה צ', בָּהּ, "וְעֵת צָרָה הִיא לְיַעֲקֹב", אֲחַר כַּךְ, "וּמִמֶּנָּה יִוָּשֵׁעַ" - וּמִמֶּנָּה דַּיְקָא, "צֶ'מַח צַ'דִּיק צְ'בִי לַצַּ'דִּיק", מִיָּד, "מִכְּנַף הָאָרֶץ זְמִירוֹת שָׁמַעְנוּ", לְפִי שֶׁ"עֵת הַזָּמִיר הִגִּיעַ", "זְמִיר עָרִיצִים", שֶׁעוֹמֵד לִכְרוֹת רֹאשׁוֹ שֶׁל עֵשָׂו הָרָשָׁע. מִשָּׁם וָהָלְאָה יִשָּׁאֲרוּ אֻמּוֹת הָעוֹלָם בְּלֹא רֹאשׁ וְתִתְבַּטֵּל מֵהֶם כָּל מְלוּכָה, אֶלָּא, "וְעָלוּ מוֹשִׁיעִים לִשְׁפּוֹט אֶת הַר עֵשָׂו וְהָיְתָה לַיהֹוָה הַמְּלוּכָה". וּכְמוֹ שֶׁבְּשָׁעָה שֶׁנָּפַל הָרֹאשׁ שֶׁל יִשְׂרָאֵל לְמַטָּה נִטַּל מֵהֶם כָּל שְׂרָרָה, כָּךְ בְּשָׁעָה שֶׁיֵּחָתֵךְ רֹאשׁ זֶה מֵאֻמּוֹת הָעוֹלָם תִּנָּטֵל מֵהֶם כָּל שְׂרָרָה. אֲבָל, רֹאשׁ יִשְׂרָאֵל לֹא נֶחְתְּכָה אֶלָּא נָפְלָה, וְעַל כֵּן הִיא חוֹזֶרֶת לִמְקוֹמָהּ דִּכְתִיב, "בַּיּוֹם הַהוּא אָקִים אֶת סֻכַּת דָּוִד הַנֹּפֶלֶת", אֲבָל אֻמּוֹת הָעוֹלָם תִּשְׁקַע וְלֹא תוֹסִיף שֶׁהֲרֵי אֵין לָהֶם עוֹד מְלוּכָה כְּלָל אֶלָּא, "כִּי לַיהֹוָה הַמְּלוּכָה וּמוֹשֵׁל בַּגּוֹיִם", מִיָּד "וְהָיָה יְהֹוָה לְמֶלֶךְ" וְכוּ' שֶׁלֹּא יִהְיֶה אֶלָּא מֶלֶךְ אֶחָד שׁוֹלֵט עַל הַכֹּל בְּיִחוּד שֶׁלְּךָ.

רִבּוֹן כָּל הָעוֹלָמִים הֲרֵי לְיִחוּדְךָ כָּל תִּקְוָתֵנוּ בֶּאֱמֶת, שַׂמְּחֵנוּ בְּגִלּוּי יִחוּדְךָ שֶׁנִּשְׂמַח בַּאֲמִתְּךָ, כְּמוֹ שֶׁאָנוּ מְקַוִּים לְךָ לְתַקֵּן עוֹלָם בְּמַלְכוּת שַׁדַּי, "וְכָל בְּנֵי בָשָׂר יִקְרְאוּ בִּשְׁמֶךָ". עֲנֵנוּ וְאַל תְּאַחַר. עֲשֵׂה בְּאַף וּבְחֵמָה נָקָם אֶת הַגּוֹיִם אֲשֶׁר לֹא שָׁמֵעוּ. יְהֹוָה אַל תְּאַחַר, לִישׁוּעָתְךָ קִוִּיתִי יְהֹוָה.