תיקון גילוי היחוד – הדף היומי ל' בשבט

ז׳ בכסלו תשע״ז (דצמבר 7, 2016) Off By מערכת קהילת הרמח"ל

תיקון גילוי היחוד – הדף היומי ל' בשבט

תיקוני זוהר רשב"י  – רישא.

קָרְבָּנָא תִנְיָינָא לָקֳבֵל שׁוֹ"ר, דְּאִתְּמַר בֵּיהּ "שׁוֹר אוֹ כֶשֶׂב אוֹ עֵז" (ויקרא יז, ג) וְגוֹ', וּלְקִבְלֵיהּ צְלוֹתָא דְמִנְחָה, דְאָמַר דָּוִד עֲלָהּ "מַצְמִיחַ חָצִיר לַבְּהֵמָה וְעֵשֶׂב לַעֲבֹדַת הָאָדָם" (תהלים קד, יד), מַאי עֵשֶׂב? ע"ב ש', וְאִנּוּן ע"ב שְׁמָהָן, דְּאִינוּן לְבוּשִׁין לְע"ב שְׁמָהָן עִלָּאִין, כְּגַוְונָא דְעֵשֶׂב דְּאִיהוּ לְבוּשָׁא דְחִטָּה, וּבְגִין דָּא "לְהוֹצִיא לֶחֶם מִן הָאָרֶץ" (תהלים קד, יד), וְהַיְינוּ "לֶחֶם אַבִּירִים אָכַל אִישׁ" (תהלים עח, כה), וְדָא נַהֲמָא דְאוֹרַיְיתָא.

(דף סג ע"א) וּלְעוֹלָם כָּל קָרְבָּנִין שְׁחִיטָתָן בַּצָּפוֹן, בְּגִין דְּמִצָּפוֹן תִּפָּתַח הָרָעָה, (ס"א וְדָא יָצָר הָרַע, וּבְגִין דְּלָא יְהֵא צָרִיךְ מִנִּשְׁמָתָא דִּילָךְ) (ס"א דְּלָא יַסְרִיךְ נִשְׁמָתָא דִּילָךְ) הַאֲכִילֵהוּ קֻרְבָּנָא, לְקַיְּימָא בֵּיהּ "אִם רָעֵב שֹׂנַאֲךָ הַאֲכִלֵהוּ לָחֶם, וְאִם צָמֵא הַשְׁקֵהוּ מָיִם" (משלי כה, כא), וּלְבָתַר דְּאִיהוּ נַטִּיל דְמָא דְּקָרְבָּנָא, לֹא יִטּוֹל מִדִּילָךְ) דְמִתַּמָן הַהוּא דְאוֹשִׁיד דָמָא, מְלַחֲךְ הַהוּא דָמָא דְבְעִירָן וּבְגִין דָא לֹא צָרִיךְ לְכַסָאָה לָהּ מִנֵיה, לְקַיְימָא בֵיה "אִם רָעֵב שֹׂנַאֲךָ הַאֲכִלֵהוּ לָחֶם וְאִם צָמֵא הַשְׁקֵהוּ מָיִם" (משלי כה, כא) וּלְבָתָר דְאִיהוּ נָטִיל דָּמָא, קְרֵבִין קָרְבָּנָא לְעֵילָא, דְאִתְּמַר בָּהּ "אֶת קָרְבָּנִי לַחְמִי לְאִשַּׁי" (במדבר כח, ב), וּלְקִבְלֵיהּ דְּשׁוֹר אִיהוּ חֲמוֹר נוֹעֵר, אִם זָכוּ הָא שׁוֹ"ר מְקַבֵּל קָרְבָּנָא, וְאִם לַאו הָא חֲמוֹר נוֹעֵר, וּבְגִין דָּא אִתְּמַר "לֹא תַחֲרֹשׁ בְּשׁוֹר וּבַחֲמֹר יַחְדָּו" (דברים כב, י), יַחְדָּו כְּלוֹמַר לָא תִגְרוֹם דְּיֹאכָל חֲמוֹר קָרְבָּנָא דְשׁוֹר.

קָרְבָּנָא תְּלִיתָאָה דְעַרְבִית, קָרְבָּנָא דְעוֹפִין, דְּאִתְּמַר בְּהוֹן שְׁתֵּי תוֹרִים אוֹ שְׁנֵי בְנֵי יוֹנָה וְגוֹ', דְּאִי זָכוּ נִשְׁרָ"א דְיַעֲקֹב נָחִית לְקַבְּלָא לוֹן, וְאִם לַאו נִשְׁרָא דְסִטְרָא דִמְסָאֲבוּ נֵץ לְגַבֵּי יוֹנָה, וּכְפוּם קָרְבָּנָא הָכִי יִתְרַבֵּי אוֹ יִתְזָעֵר.

קָרְבָּנָא רְבִיעָאָה אָדָם, הַאי אִיהוּ דִמְקַבֵּל קָרְבָּנָא דְאָדָ"ם, דְּאִיהוּ מַחֲשָׁבָה דְקָרִיב וּמְיַחֵד כֹּלָּא, וַעֲלֵיהּ אִתְּמַר "אָדָם כִּי יַקְרִיב מִכֶּם" (ויקרא א, ב) וְגוֹ', הַאי אִיהוּ דִמְקָרֵב קָרְבָּן לַיְהֹוָה, וְדָא אוֹרַיְיתָא, וּבְגִין דָּא תַּקִּינוּ בִצְלוֹתָא לְמִשְׁמַע בָּהּ סֵפֶר תּוֹרָה, לְמֶהֱוִי בֵּיהּ קָרְבָּנָא שְׁלִים בְּאָדָם, דְּאִתְּמַר בֵּיהּ "זֹאת הַתּוֹרָה אָדָם" (במדבר יט, יד), וּבְגִין דָּא 'מֵסִיר אָזְנוֹ מִשְּׁמוֹעַ תּוֹרָה גַּם תְּפִלָּתוֹ תוֹעֵבָה'.

וְכָל קָרְבָּנִין אִלֵּין רְמִיזִין בְּגוּפָא דְבַר נַשׁ, מוֹחָ"א וְלִיבָּ"א וְרֵיאָ"ה, אִינוּן אַרְיֵ"ה שׁוֹ"ר נֶשֶׁ"ר, קִטְרוּגָא דִלְהוֹן כֶּלֶב חֲמוֹר נֵץ, טְחוֹ"ל מָרָ"ה וְכָבֵ"ד, דְּאִינוּן מַשְׁחִי"ת אַ"ף וְחֵמָ"ה.

מַחֲשָׁבָה דָא אָדָם. אִית מַחֲשָׁבָה טָבָא דְחֵיוָון טָבִין, וְאִית מַחֲשָׁבָה בִּישָׁא דְחֵיוָן בִּישִׁין, וּמַחֲשָׁבָה טָבָא אִיהוּ אָדָם טוֹב, וּמַחֲשָׁבָה בִּישָׁא דָא אָדָם רָע בְּלִיַּעַל, "אָדָם לַהֶבֶל דָּמָה" (תהלים קמד, ד).
לָקֳבֵל מוֹחָ"א אִיהוּ אַרְיֵ"ה דְנָחִית לְמֵיכַל קָרְבָּנִין, וַעֲלֵיהּ אִתְּמַר "וּפְנֵי אַרְיֵה אֶל הַיָּמִין לְאַרְבַּעְתָּם" (יחזקאל א, י), לִבָּ"א לִשְׂמָאלָא וַעֲלֵיהּ אִתְּמַר "וּפְנֵי שׁוֹר מֵהַשְּׂמֹאול לְאַרְבַּעְתָּן" (יחזקאל א, י). רֵיאָ"ה דָא נֶשֶׁ"ר דְּאִית לָהּ גַּדְפִין דְּפָרַח בְּהוֹן, וַעֲלָהּ אִתְּמַר "וּפְנֵי נֶשֶׁר לְאַרְבַּעְתָּן" (יחזקאל א, י), מַחֲשָׁבָה דְאִיהוּ אָדָם רָכִיב עַל כֻּלְּהוֹן, וְאִינוּן מֶרְכָּבָה דִילֵיהּ, כְּסוּסְוָון לִבְנֵי נָשָׁא.

תיקוני זוהר תניינא רמח"ל  – סופא.

וְתָא חֲזֵי, כַּמָּה דִּלְעֵילָא כֹּלָּא בִּתְלָת אִתְכְּלִיל, הָכִי נָפִיק כֹּלָּא בְּרָזָא דִּתְלַת. וּמִתְּרֵין רֵישִׁין עִלָּאִין נָפְקוּ אַבָּא וְאִימָּא דָּא לִסְטַר יְמִינָא וְדָא לִסְטַר שְׂמָאלָא. אֲבָל מַזָּלָא דָּא רָזָא דְּאַוִּיר עִלָּאָה אַפִּיק, וּכְדֵין אִתְפְּרָשׁוּ מִינֵּיהּ או”ר י’. נַטִּיל אוֹר לִימִינָא וְאִינּוּן ה’ זִמְנִין אוֹר, וְאִתְפַּשַּׁט וְאַלְבִּישׁ דְּרוֹעָא יְמִינָא, וְנַטִּיל דִּילֵיהּ בְּגוּפָא. אִתְפַּשְׁטַת י’ בִּסְטַר אַחֲרָא וְאִתְעֲבִידַת ה’ זִימְנִין י’ – אִלֵּין נ’ שַׁעֲרֵי בִּינָה, אִתְפַּשַּׁט וְאַלְבִּישׁ דְּרוֹעָא שְׂמָאלָא, וְנַטִּיל דִּילֵיהּ בְּגוּפָא. לְבָתַר אִתְפָּרְשָׁן אַבָּא וְאִימָּא לְעֵילָא, יִשְׂרָאֵל סָבָא וּתְבוּנָה לְתַתָּא. דְּהָא בְּזִמְנָא דְּנָחֲתוּ בְּדַרְגַּיְיהוּ עָבְדוּ דַּרְגִּין מִדַּרְגִּין הֲכִי, עַד דְּעָיְילִין בְּרֵישָׁא דְּמַלְכָּא וְעָבְדִין תָּמָן אִינוּן מוֹחִין דִּילֵיהּ. דְּהָא אַבָּא כֹּלָּא אִיהוּ חָכְמָה, אִימָּא כֹּלָּא אִיהִי בִּינָה וַדַּאי. וּבְהַהוּא זִמְנָא אִתְפַּשְּׁטָן רַגְלַיְיהוּ עַד סוֹפָא דְּדַרְגִין. דְּהָא בְּרָזָא דִּלְהוֹן בְּמַזָּלָא אִתְכְּלִילוּ, וּפְשִׁיטוּ דְּמַזָּלָא אִינוּן, דְּאִתְּמָר בְּהוּ “הַנִּסְתָּרֹת לַיהֹוָה אֱלֹהֵינוּ” (דברים כט, כח) בְּגִין דִּתְחוּת מַזָּלָא דָּא אִתְכְּלִילוּ. מִתַּמָּן וִלְתַתָּא לְמֵיעַל בְּרֵישָׁא דְּמַלְכָּא מִתְפַּשְׁטִין עַד סוֹפָא דְּדַרְגִין כַּמָּה דְּאִתְּמָר.

וְהָכִי אִשְׁתַּכְחוּ מִילִין מִתְפַּשְׁטָן בְּסִטְרַיְיהוּ לִימִינָא וְלִשְׂמָאלָא. וְרָזָא דָּא “וַיִּיצֶר יְהֹוָה אֱלֹהִים אֶת הָאָדָם” (בראשית ב, ז). וַיִּיצֶר בִּתְרֵין יודי”ן וְדָא צֵירֵי בִּינָה, דְּמִתָּמָן נָפְקִין אַבָּא וְאִימָּא כַּמָּה דְּאִתְּמָר, וְאִינּוּן תְּרֵין יודי”ן. וּבְכֹלָּא אִינוּן תְּרֵין יודי”ן, דְּהָא אַבָּא וְאִימָּא י’ חַד, יִשְׂרָאֵל סָבָא וּתְבוּנָה י’ אַחֲרִינָא. וְעוֹד אַבָּא י’, אִימָּא י’, יִשְׂרָאֵל סָבָא י’, תְּבוּנָה י’, כֹּלָּא רָזָא דְּכַר וְנוּקְבָּא. וּבְגִין דְּהָכָא נָפְקִין דְּכַר וְנוּקְבָּא, הָכִי כֹּלָּא אִתְתַּקַּן לְתַתָּא בְּרָזָא דְּדְכַר וְנוּקְבָּא. בְּגִין כָּךְ “יְהֹוָה אֱלֹהִים אֶת הָאָדָם” (בראשית ב, ז). דְּהָא מִילִין שְׁרָאָן לְעֵילָא וְנַחְתִּין בְּדַרְגֵיהוּן לְתַתָּא בְּסִידוּרָא שְׁלִים כִּדְקָא יָאוּת.

קָם אַבְרָהָם וּבָרִיךְ לֵיהּ וְאָמַר, בְּרִיךְ תְּהֵא אֵלִיָּהוּ נְבִיאָה מְהֵימְנָא לְעָתִיק יוֹמִין. הָא הָשַׁתָּא אִצְטְרִיךְ לְאַתְקָנָא תִּיקּוּנֵי מַלְכָּא קַדִּישָׁא כִּדְקָא יָאוּת. קוּם רַעֲיָא מְהֵימְנָא וְשָׁרֵי בְּתִיקּוּנִין אִלֵּין דְּמַלְכָּא קַדִּישָׁא.

קָם רַעֲיָא מְהֵימְנָא פָּתַח וְאָמַר “וְאֵלֶּה הַמְּלָכִים אֲשֶׁר מָלְכוּ בְּאֶרֶץ אֱדוֹם” (בראשית לו, לא) וְכוּ’. הָא אִתְּמָר דְּכֹלָּא מֵהַאי תַּלְיָא. וְכֹלָּא לָא אִתְקַן בַּר בְּזִמְנָא דְּנָפִיק הַהוּא מ”ה עִלָּאָה, וּכְדֵין כֹּלָּא אִתְקַן בֵּיהּ בְּרָזָא דְּאָדָם. וְהָיִינוּ דְּאִתְּמָר “וְשֵׁם אִשְׁתּוֹ מְהֵיטַבְאֵל” (בראשית לו, לט). דְּאָדָם אִיהוּ כְּלָלָא דְּדְכַר וְנוּקְבָּא. אָדָם דְּכַר, חַוָּה נוּקְבָא. וְדָא וְדָא אַבָּא וְאִימָּא. כְּדֵין “כִּי הִוא הָיְתָה אֵם כָּל חָי” (בראשית ג, כ). דִּבְקַדְמִיתָא “וַיִּמְלֹךְ… וַיָּמָת”, אֲבָל הָשַׁתָּא “אֵם כָּל חָי” וַדַּאי. וְדָא מ”ה י”ט. בא”ל דָּא יְמִינָא. דִּבְקַדְמִיתָא “בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹהִים” (בראשית א, א). לְבָתַר בְּאֵל אִתְתַּקַּן, וְדָא יְמִינָא. בְּהַהוּא זִמְנָא אִתְחַבְּרוּ כַּחֲדָא אֵל אֱלֹהִים יְהֹוָה. וּמֵהָכָא נָפְקַת חַד גֻּלְגַּלְתָּא תָּקִּיפְתָא, וְדָא רֵישָׁא דְּמַלְכָּא וַדַּאי. דְּהָא חֲסָדִים וּגְבוּרוֹת אִתְחַבְּרוּ כַּחֲדָא עַל הַהוּא עֲמוּדָא דְּאֶמְצָעִיתָא, וּכְדֵין תָּמָן אִתְנְהִירוּ כֻּלְהוֹ נְהוֹרִין עִלָּאִין, רָזָא דִּתְלַת רֵישִׁין דְּאִתְמָרוּ, וְרָזָא דְּשֶׁבַע דְּאִינוּן כְּלָלָא עִלָּאָה. אֲבָל תְּלָת הָכָא לְד’ אִתְפְּרָשׁוּ וְאִינּוּן חָכְמָה וּבִינָה חֲסָדִים וּגְבוּרוֹת, וּכְדֵין כֹּלָּא אִתְכְּלִיל בְּהַהוּא עֲמוּדָא דְּאֶמְצָעִיתָא.

קישור ישיר לדף תיקוני זוהר תניינא