Skip to content

תיקון היחוד היומי

תיקוני זוהר קדמאה רשב"י - דא בשירותא

"בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹהִים" (בראשית א, א). תָּא חֲזֵי, תְּרֵין תֵּיבִין אִלֵּין אִתְפְּלָגוּ לִתְרֵין סִטְרִין כָּל חַד. בְּרֵאשִׁי"ת, בָּרָא שִׁי"ת. אֱלֹהִי"ם, מִ"י אֵלֶּ"ה. מַאי שִׁית? אִלֵּין שִׁית סִטְרִין דְּמַשְׁכְּנָא דְּאִיהוּ כְּגַוְנָא דְּשָׁמַיִם וָאָרֶץ. וּבְגִינַיְהוּ אִתְּמַר "אֵלֶּה פְקוּדֵי הַמִּשְׁכָּן" (שמות לח, כא). וְדָא הוּא מִ"י אֵלֶּ"ה. הָדָא הוּא דִּכְתִיב "שְׂאוּ מָרוֹם עֵינֵיכֶם וּרְאוּ מִי בָרָא אֵלֶּה" (ישעיהו מ, כו). וּתְרֵין מִשְׁכָּנוֹת אִנּוּן דְּאִתְרְמִיזוּ בְּהַאי קְרָא, "אֵלֶּה פְקוּדֵי הַמִּשְׁכָּן מִשְׁכַּן הָעֵדֻת" (שמות לח, כא). מִשְׁכָּן עִלָּאָה- מִי, וְדָא עָלְמָא עִלָּאָה. מִשְׁכָּן תַּתָּאָה מַה.
מִּשְׁכָּן עִלָּאָה בְּגִינָהּ אִתְּמַר "מִי בָרָא אֵלֶּה" (ישעיהו מ, כו), מַאי אֵלֶּה? אִלֵּין "אֵלֶּה מוֹעֲדֵי יְהֹוָה" (ויקרא כג, ד). וּמַאי אִנּוּן "מוֹעֲדֵי יְהֹוָה"? אִלֵּין אִנּוּן חַג הַמַּצּוֹת וְחַג הַשָּׁבוּעוֹת וְחַג הַסֻּכּוֹת, הֲרֵי תְּלָת. תְּלָת אָחֳרָנִין, רֹאשׁ הַשָּׁנָה, חֲנֻכָּה, פּוּרִים. תְּלָתָא מִנְּהוֹן אִקְּרוּן מוֹעֲדֵי יְהֹוָה". וְאִנּוּן מִקְרָאֵי קֹדֶשׁ. תְּלָתָא אָחֳרָנִין אִקְּרוּן "אֵלֶּה הֵם מוֹעֲדָי" (ויקרא כג, ב). וּלְקָבְלֵיהוֹן אִתְּמַר "הֶן כָּל אֵלֶּה יִפְעַל אֵל פַּעֲמַיִם שָׁלוֹשׁ עִם גָּבֶר" (איוב לג, כט).
וְהַאי מִשְׁכָּן עִלָּאָה דְּעָלַיְהוּ אִתְקְרֵי מִי. הָדָא הוּא דִּכְתִיב "מִי בָרָא אֵלֶּה" (ישעיהו מ, כו). וְהַאי מִי אִיהִי בִּינָה. וְדָא שְׁמָא וְדַרְגָּא דִּילָהּ יוֹם הַכִּפּוּרִים אִיהוּ וַדַּאי, וְהַאי דַּרְגָּא דְּאִתְקְרֵי בִּינָה אִתְקְרֵי הָעוֹלָם הַבָּא. וּבָעוֹלָם הַבָּא, לֵית בֵּיהּ אֲכִילָה וּשְׁתִיָּה. כְּגַוְנָא דָּא יוֹם הַכִּפּוּרִים דִילָהּ לֵית תַּמָּן אֲכִילָה וּשְׁתִיָּה. מַלְכוּת אִתְקְרֵי מַ"ה, דָּא מִשְׁכַּן הָעֵדֻת. וּבְגִין דְּבֵהּ אִשְׁתְּכַח עֵדוּת, אִתְּמַר בֵּיהּ "מָה אֲעִידֵךְ" (איכה ב, יג).
וּכְמָה דְּעָלְמָא עִלָּאָה אַפִּיק שִׁית מוֹעֲדִים, כָּךְ עָלְמָא תַּתָּאָה אַפִּיק שִׁית. וְאִנּוּן "אֵת הַשָּׁמַיִם וְאֵת הָאָרֶץ" (בראשית א, א). וּמִנַּיִן דְּאִנּוּן שִׁית בַּשָּׁמַיִם וְהָאָרֶץ? הָדָא הוּא דִּכְתִיב "כִּי שֵׁשֶׁת יָמִים עָשָׂה יְהֹוָה אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ" (שמות כ, י). "כִּי שֵׁשֶׁת" (שמות כ, י) וַדַּאי דְּאִנּוּן שִׁית. וּבְגִין דָּא לֹא אָמַר כִּי בְּשֵׁשֶׁת יָמִים.
וּכְמָה דְּאִתְּמַר עֵדוּת בְּעָלְמָא תַּתָּאָה. הָדָא הוּא דִּכְתִיב מָה אֲעִידֵךְ, הָכִי אִית עֵדוּת בַּשָּׁמַיִם וּבָאָרֶץ. הָדָא הוּא דִּכְתִיב "הַעִידֹתִי בָכֶם הַיּוֹם אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ" (דברים ד, כו). הָא עָלְמָא עִלָּאָה בְּרֵאשִׁי"ת, וְעָלְמָא תַּתָּאָה בָּרָ"א שִׁי"ת, וְאִלֵּין אִנּוּן תְּרֵין "מִשְׁכָּנוֹת לַאֲבִיר יַעֲקֹב" (תהלים קלב, ה). אִם כֵּן בָּתַר דְּאָמַר אֵלֶּה מוֹעֲדֵי יְהֹוָה מִקְרָאֵי קֹדֶשׁ, דְּאִנּוּן שִׁית.
מַאי נִיהוּ "בְּמוֹעֲדָ"ם דְּאָמַר בָּתַר כֵּן. אֶלָּא לֵית רְשׁוּ לְמִקְרֵי לוֹן אֶלָּא בְּמוֹעֲדָם דְּאִיהִי מַלְכוּת. וּבַאֲתַר אָחֳרָא אָמַר "אֵלֶּה הֵם מוֹעֲדָי" (ויקרא כג, ב). הֵ"ם אִיהוּ בְּהִפּוּךְ אַתְוָן מָ"ה. וְדָא אִיהוּ אֵלֶּה הֵ"ם מוֹעֲדָי. וְדָא אִיהוּ שְׁמִינִי חַג עֲצֶרֶת דְּאִיהוּ חַג בִּפְנֵי עַצְמוֹ.
תָּא חֲזֵי, אִלֵּין מוֹעֲדֵי יְהֹוָה, אָזְלִין עַל תִּקּוּנָא דְּגוּפָא דְּמַלְכָּא קַדִּישָׁא, וְאִלֵּין אִנּוּן פֶּסַח דְּרוֹעָא יְמִינָא דְּמַלְכָּא, וְדָא חֶסֶד, וּבְגִינַהּ אִתְּמַר יָמִין מְקָרֶבֶת. רֹאשׁ הַשָּׁנָה דְּרוֹעָא שְׂמָאלָא דְּמַלְכָּא, וְדָא גְּבוּרָה, וּבְגִינַהּ אִתְּמַר שְׂמֹאל דּוֹחָה. שָׁבוּעוֹת דָּא גּוּפָא דְּמַלְכָּא, וְדָא תִּפְאֶרֶת, עַמּוּדָא דְּאֶמְצָעִיתָא. חֲנֻכָּה וּפוּרִים אִלֵּין אִנּוּן תְּרֵין שׁוֹקִין דְּמַלְכָּא, דְּעָלַיְהוּ שַׁרְיָא נֵס, וּבְגִינַיְהוּ אִתְּמַר אֵלֶּה פְקוּדֵי, תְּרֵין פִּקּוּדִין וַדַּאי, דִבְגִינַיְהוּ אִתְּמַר "פָּקֹד פָּקַדְתִּי" (שמות ג, טז). תְּרֵין נְבִיאִים, תְּרֵין מְשִׁיחִין אִנּוּן וַדַּאי.
"כָּל הָעֹבֵר עַל הַפְּקֻדִים" (שמות ל, יג), דָּא יְסוֹד, וְדָא חַג הַסֻּכּוֹת כָּלִיל מִכֻּלְּהוּ, וְאִיהוּ הָעֹבֵר עַל הַפְּקֻדִים. דְּאִנּוּן נֶצַח וָהוֹד אוֹת הוּא בַּצָּבָא שֶׁלּוֹ. וְלָמָּה אִתְקְרֵי כֹּל, בְּגִין דְּעָלֵהּ שַׁרְיָא בִּינָה דְּאִיהִי שְׁבִיעָאָה (י"ם כ"ל).
יָם, דָּא יוֹם הַכִּפּוּרִים, אִיהִי וַדַּאי, וְעִמָּהּ חַמְשִׁין תַּרְעִין דְּחֵירוּ בְּחֻשְׁבָּן כָּל. בִּינָה בֶּן יָ"הּ, דְּאִיהוּ אָזִיל מַהֲלַךְ חֲמֵשׁ מֵאָה שְׁנִין, וּמָטֵי לִיסוֹד דְּאִיהִי חַג הַסֻּכּוֹת. בְּגִין לְאִתְחַבְּרָא בְּכַלָּה דִּילֵהּ דְּאִיהִי חַג שְׁמִינִי עֲצֶרֶת. וּבְשַׁעֲתָא דְּאִנּוּן בְּחִבּוּרָא חֲדָא, אִתְקְרִיאוּ תַּרְוַיְהוּ כֹּ"ל כַּלָּ"ה. פֶּסַח צְרִיכִין יִשְׂרָאֵל לְמֵימַר בֵּיהּ הַלֵּל גָּמוּר וְהַלֵּל שֶׁאֵינוֹ גָּמוּר. הַלֵּל גָּמוּר לְקָבְעוֹ.

במידה ויש שמות שמופיעים בצבע אדום, או שמות שמכילים גרשיים כדוגמת יאהדונה"י -> אין להוציא אותם בפה – אלא רק לקרא בעינים

"בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹהִים" (בראשית א, א). תָּא חֲזֵי, תְּרֵין תֵּיבִין אִלֵּין אִתְפְּלָגוּ לִתְרֵין סִטְרִין כָּל חַד- בְּרֵאשִׁי"ת, בָּרָא שִׁי"ת, בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹהִים. בֹּא וּרְאֵה, שְׁתֵּי הַתֵּבוֹת הַלָּלוּ נֶחְלְקוּ לִשְׁנֵי צְדָדִים כָּל אַחַת – בְּרֵאשִׁי"ת – בָּרָ"א שִׁי"ת.  אֱלֹהִי"ם, מִ"י אֵלֶּ"ה. מַאי שִׁית? אֱלֹהִים – מִי אֵלֶּה. מַה זֶּה שִׁית?  אִלֵּין שִׁית סִטְרִין דְּמַשְׁכְּנָא דְּאִיהוּ כְּגַוְנָא דְּשָׁמַיִם וָאָרֶץ, וּבְגִינַיְהוּ אִתְּמַר "אֵלֶּה פְקוּדֵי הַמִּשְׁכָּן" (שמות לח, כא) אֵלּוּ שֵׁשֶׁת הַצְּדָדִים שֶׁל הַמִּשְׁכָּן שֶׁהוּא כְּמוֹ שֶׁהַשָּׁמַיִם וְהָאָרֶץ, וּבִשְׁבִילָם נֶאֱמַר אֵלֶּה פְקוּדֵי הַמִּשְׁכָּן. וְדָא הוּא מִ"י אֵלֶּ"ה וְזֶה הוּא מִי אֵלֶּה.  הָדָא הוּא דִּכְתִיב "שְׂאוּ מָרוֹם עֵינֵיכֶם וּרְאוּ מִי בָרָא אֵלֶּה" (ישעיהו מ, כו) זֶהוּ שֶׁכָּתוּב שְׂאוּ מָרוֹם עֵינֵיכֶם וּרְאוּ מִי בָרָא אֵלֶּה.  וּתְרֵין מִשְׁכָּנוֹת אִנּוּן דְּאִתְרְמִיזוּ בְּהַאי קְרָא, "אֵלֶּה פְקוּדֵי הַמִּשְׁכָּן מִשְׁכַּן הָעֵדֻת" (שמות לח, כא). מִשְׁכָּן עִלָּאָה- מִי, וְדָא עָלְמָא עִלָּאָה. מִשְׁכָּן תַּתָּאָה מַה. וּשְׁנֵי מִשְׁכָּנוֹת הֵם שֶׁנִּרְמְזוּ בַּפָּסוּק הַזֶּה: אֵלֶּה פְקוּדֵי הַמִּשְׁכָּן מִשְׁכַּן הָעֵדֻת, הַמִּשְׁכָּן הָעֶלְיוֹן. מִי, וְזֶה הָעוֹלָם הָעֶלְיוֹן, הַמִּשְׁכָּן הַתַּחְתּוֹן מָה.

מִּשְׁכָּן עִלָּאָה בְּגִינָהּ אִתְּמַר "מִי בָרָא אֵלֶּה" (ישעיהו מ, כו), מַאי אֵלֶּה? הַמִּשְׁכָּן הָעֶלְיוֹן בִּשְׁבִילָהּ נֶאֱמַר מִי בָרָא אֵלֶּה, מַה זֶּה אֵלֶּה?  אִלֵּין "אֵלֶּה מוֹעֲדֵי יְהֹוָה" (ויקרא כג, ד). וּמַאי אִנּוּן "מוֹעֲדֵי יְהֹוָה"? אִלֵּין אִנּוּן חַג הַמַּצּוֹת וְחַג הַשָּׁבוּעוֹת וְחַג הַסֻּכּוֹת, הֲרֵי תְּלָת אֵלּוּ הֵם חַג הַמַּצּוֹת וְחַג הַשָּׁבוּעוֹת וְחַג הַסֻּכּוֹת, הֲרֵי שְׁלֹשָׁה.  תְּלָת אָחֳרָנִין, רֹאשׁ הַשָּׁנָה, חֲנֻכָּה, פּוּרִים. תְּלָתָא מִנְּהוֹן אִקְּרוּן מוֹעֲדֵי יְהֹוָה", וְאִנּוּן מִקְרָאֵי קֹדֶשׁ שְׁלֹשֶׁת הָאֲחֵרִים – רֹאשׁ הַשָּׁנָה, חֲנֻכָּה וּפוּרִים, שְׁלֹשָׁה מֵהֶם נִקְרָאִים מוֹעֲדֵי ה', וְהֵם מִקְרָאֵי קֹדֶשׁ,  תְּלָתָא אָחֳרָנִין אִקְּרוּן "אֵלֶּה הֵם מוֹעֲדָי" (ויקרא כג, ב). וּלְקָבְלֵיהוֹן אִתְּמַר "הֶן כָּל אֵלֶּה יִפְעַל אֵל פַּעֲמַיִם שָׁלוֹשׁ עִם גָּבֶר" (איוב לג, כט) שְׁלֹשֶׁת הָאֲחֵרִים נִקְרָאִים אֵלֶּה הֵם מוֹעֲדַי, וּכְנֶגְדָּם נֶאֱמַר הֵן כָּל אֵלֶּה יִפְעַל אֵל פַּעֲמַיִם שָׁלוֹשׁ עִם גָּבֶר.

וְהַאי מִשְׁכָּן עִלָּאָה דְּעָלַיְהוּ אִתְקְרֵי מִי, הָדָא הוּא דִּכְתִיב "מִי בָרָא אֵלֶּה" (ישעיהו מ, כו) וְזְה הַמִּשְׁכָּן הָעֶלְיוֹן שֶׁעֲלֵיהֶם נִקְרָא מִי,  זֶהוּ שֶׁכָּתוּב מִי בָרָא אֵלֶּה.  וְהַאי מִי אִיהִי בִּינָה. וְדָא שְׁמָא וְדַרְגָּא דִּילָהּ יוֹם הַכִּפּוּרִים אִיהוּ וַדַּאי, וְזוֹ מִי, הִיא הַבִּינָה, וְזֶה שְׁמָהּ, וְהַדַּרְגָּה שֶׁלָּהּ הוּא וַדַּאי יוֹם הַכִּפּוּרִים, וְהַאי דַּרְגָּא דְּאִתְקְרֵי בִּינָה אִתְקְרֵי הָעוֹלָם הַבָּא. וּבָעוֹלָם הַבָּא, לֵית בֵּיהּ אֲכִילָה וּשְׁתִיָּה, וְהַדַּרְגָּה הַזּוֹ שֶׁנִּקְרֵאת בִּינָה נִקְרֵאת הָעוֹלָם הַבָּא, וּבָעוֹלָם הַבָּא אֵין בּוֹ אֲכִילָה וּשְׁתִיָּה. כְּגַוְנָא דָּא יוֹם הַכִּפּוּרִים דִילָהּ לֵית תַּמָּן אֲכִילָה וּשְׁתִיָּה כְּמוֹ כֵן יוֹם הַכִּפּוּרִים שֶׁלּוֹ אֵין שָׁם אֲכִילָה וּשְׁתִיָּה.   מַלְכוּת אִתְקְרֵי מַ"ה, דָּא מִשְׁכַּן הָעֵדֻת, וּבְגִין דְּבֵהּ אִשְׁתְּכַח עֵדוּת, אִתְּמַר בֵּיהּ "מָה אֲעִידֵךְ" (איכה ב, יג) הַמַּלְכוּת נִקְרֵאת מָ"ה, זֶה מִשְׁכַּן הָעֵדוּת, וּמִשּׁוּם שֶׁבּוֹ נִמְצֵאת עֵדוּת, נֶאֱמַר בּוֹ מָה אֲעִידֵךְ.

וּכְמָה דְּעָלְמָא עִלָּאָה אַפִּיק שִׁית מוֹעֲדִים, כָּךְ עָלְמָא תַּתָּאָה אַפִּיק שִׁית, וְאִנּוּן "אֵת הַשָּׁמַיִם וְאֵת הָאָרֶץ" (בראשית א, א)וּכְמוֹ שֶׁהָעוֹלָם הָעֶלְיוֹן הוֹצִיא שִׁשָּׁה מוֹעֲדִים, כָּךְ הָעוֹלָם הַתַּחְתּוֹן הוֹצִיא שִׁשָּׁה מוֹעֲדִים, וְהֵם אֵת הַשָּׁמַיִם וְאֵת הָאָרֶץ. וּמִנַּיִן דְּאִנּוּן שִׁית בַּשָּׁמַיִם וְהָאָרֶץ? הָדָא הוּא דִּכְתִיב "כִּי שֵׁשֶׁת יָמִים עָשָׂה יְהֹוָה אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ" (שמות כ, י). "כִּי שֵׁשֶׁת" (שמות כ, י) וַדַּאי דְּאִנּוּן שִׁית. וּבְגִין דָּא לֹא אָמַר כִּי בְּשֵׁשֶׁת יָמִים. וּמִנַּין שֶׁהֵם שִׁשָּׁה בַּשָּׁמַיִם וְהָאָרֶץ? זֶהוּ שֶׁכָּתוּב כִּי שֵׁשֶׁת יָמִים עָשָׂה ה' אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ. כִּי שֵׁשֶׁת וַדַּאי שֶׁהֵם שִׁשָּׁה. וּמִשּׁוּם זֶה לֹא אָמַר כִּי בְּשֵׁשֶׁת יָמִים.

וּכְמָה דְּאִתְּמַר עֵדוּת בְּעָלְמָא תַּתָּאָה. הָדָא הוּא דִּכְתִיב מָה אֲעִידֵךְ, הָכִי אִית עֵדוּת בַּשָּׁמַיִם וּבָאָרֶץ, הָדָא הוּא דִּכְתִיב "הַעִידֹתִי בָכֶם הַיּוֹם אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ" (דברים ד, כו) וּכְמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר עֵדוּת בָּעוֹלָם הַתַּחְתּוֹן, זֶהוּ שֶׁכָּתוּב מָה אֲעִידֵךְ, כָּךְ יֵשׁ עֵדוּת בַּשָּׁמַיִם וּבָאָרֶץ, זֶהוּ שֶׁכָּתוּב הַעִידֹּתִי בָכֶם הַיּוֹם אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ.   הָא עָלְמָא עִלָּאָה בְּרֵאשִׁי"ת, וְעָלְמָא תַּתָּאָה בָּרָ"א שִׁי"ת, וְאִלֵּין אִנּוּן תְּרֵין "מִשְׁכָּנוֹת לַאֲבִיר יַעֲקֹב" (תהלים קלב, ה) הֲרֵי הָעוֹלָם הָעֶלְיוֹן בְּרֵאשִׁי"ת, וְהָעוֹלָם הַתַּחְתּוֹן בָּרָא שִׁית, וְאֵלּוּ הֵם שְׁנֵי מִשְׁכָּנוֹת לַאֲבִיר יַעֲקֹב, אִם כֵּן בָּתַר דְּאָמַר אֵלֶּה מוֹעֲדֵי יְהֹוָה מִקְרָאֵי קֹדֶשׁ, דְּאִנּוּן שִׁית, מַאי נִיהוּ "בְּמוֹעֲדָ"ם דְּאָמַר בָּתַר כֵּן? אִם כֵּן, אַחַר שֶׁאָמַר אֵלֶּה מוֹעֲדֵי ה' מִקְרָאֵי קֹדֶשׁ שֶׁהֵם שִׁשָּׁה, מַהוּ בְּמוֹעֲדָם שֶׁאָמַר אַחַר כֵּן?
אֶלָּא לֵית רְשׁוּ לְמִקְרֵי לוֹן אֶלָּא בְּמוֹעֲדָם דְּאִיהִי מַלְכוּת, אֶלָא אֵין רְשׁוּת לִקְרֹא לָהֶם אֶלָּא בְּמוֹעֲדָם, שֶׁהִיא מַלְכוּת.  וּבַאֲתַר אָחֳרָא אָמַר "אֵלֶּה הֵם מוֹעֲדָי" (ויקרא כג, ב), הֵ"ם אִיהוּ בְּהִפּוּךְ אַתְוָן מָ"ה, וְדָא אִיהוּ אֵלֶּה הֵ"ם מוֹעֲדָי ובְמָקוֹם אַחֵר אָמַר אֵלֶּה הֵם מוֹעֲדֵי. הֵ"ם הוּא בְּהִפּוּךְ אוֹתִיּוֹת מָ"ה, וְזֶהוּ אֵלֶּה הֵם מוֹעֲדַי.  וְדָא אִיהוּ שְׁמִינִי חַג עֲצֶרֶת דְּאִיהוּ חַג בִּפְנֵי עַצְמוֹ וְזֶהוּ שְׁמִינִי חַג עֲצֶרֶת, שֶׁהוּא חַג בִּפְנֵי עַצְמוֹ.

 תָּא חֲזֵי, אִלֵּין מוֹעֲדֵי יְהֹוָה, אָזְלִין עַל תִּקּוּנָא דְּגוּפָא דְּמַלְכָּא קַדִּישָׁא, בֹּא וּרְאֵה, אֵלֶּה מוֹעֲדֵי ה' הוֹלְכִים עַל תִּקּוּן הַגּוּף שֶׁל הַמֶּלֶךְ הַקָּדוֹשׁ,  וְאִלֵּין אִנּוּן פֶּסַח דְּרוֹעָא יְמִינָא דְּמַלְכָּא, וְדָא חֶסֶד, וּבְגִינַהּ אִתְּמַר יָמִין מְקָרֶבֶת, רֹאשׁ הַשָּׁנָה דְּרוֹעָא שְׂמָאלָא דְּמַלְכָּא, וְדָא גְּבוּרָה, וּבְגִינַהּ אִתְּמַר שְׂמֹאל דּוֹחָה וְאֵלֶּה הֵם: פֶּסַח – זְרוֹעַ יָמִין שֶׁל הַמֶּלֶךְ, וְזֶה חֶסֶד, וּבִשְׁבִילָהּ נֶאֱמַר הַיָּמִין מְקָרֶבֶת, רֹאשׁ הַשָּׁנָה – זְרוֹעַ שְׂמֹאל שֶׁל הַמֶּלֶךְ, וְזוֹ גְבוּרָה, וּבִשְׁבִילָהּ נֶאֱמַר שְׂמֹאל דּוֹחָה.  שָׁבוּעוֹת דָּא גּוּפָא דְּמַלְכָּא, וְדָא תִּפְאֶרֶת, עַמּוּדָא דְּאֶמְצָעִיתָא. חֲנֻכָּה וּפוּרִים אִלֵּין אִנּוּן תְּרֵין שׁוֹקִין דְּמַלְכָּא, דְּעָלַיְהוּ שַׁרְיָא נֵס, וּבְגִינַיְהוּ אִתְּמַר אֵלֶּה פְקוּדֵי, תְּרֵין פִּקּוּדִין וַדַּאי, דִבְגִינַיְהוּ אִתְּמַר "פָּקֹד פָּקַדְתִּי" (שמות ג, טז) שָׁבוּעוֹת – זֶה הַגּוּף שֶׁל הַמֶּלֶךְ, וְזוֹ תִפְאֶרֶת, הָעַמּוּד הָאֶמְצָעִי. חֲנֻכָּה וּפוּרִים – אֵלֶּה הֵם שְׁתֵּי הַשּׁוֹקַיִם שֶׁל הַמֶּלֶךְ, שֶׁעֲלֵיהֶם שׁוֹרֶה הַנֵּס, וּבִשְׁבִילָם נֶאֱמַר אֵלֶּה פְקוּדֵי, שְׁתֵּי מִצְווֹת וַדַּאי, שֶׁבִּשְׁבִילָם נֶאֱמַר פָּקֹד פָּקַדְתִּי. תְּרֵין נְבִיאִים, תְּרֵין מְשִׁיחִין אִנּוּן וַדַּאישְׁנֵי נְבִיאִים, שְׁנֵי מְשִׁיחִים הֵם וַדַּאי.
"כָּל הָעֹבֵר עַל הַפְּקֻדִים" (שמות ל, יג), דָּא יְסוֹד, וְדָא חַג הַסֻּכּוֹת כָּלִיל מִכֻּלְּהוּ, וְאִיהוּ הָעֹבֵר עַל הַפְּקֻדִים, כָּל הָעֹבֵר עַל הַפְּקֻדִים – זֶה הַיְסוֹד, וְזֶה חַג הַסֻּכּוֹת כָּלוּל מִכֻּלָּם, וְהוּא הָעֹבֵר עַל הַפְּקֻדִים.  דְּאִנּוּן נֶצַח וָהוֹד אוֹת הוּא בַּצָּבָא שֶׁלּוֹ שֶׁאוֹתָם נֵצַח וְהוֹד, אוֹת הוּא בַּצָּבָא שֶׁלּוֹ. וְלָמָּה אִתְקְרֵי כֹּל, בְּגִין דְּעָלֵהּ שַׁרְיָא בִּינָה דְּאִיהִי שְׁבִיעָאָה (י"ם כ"ל) וְלָמָּה נִקְרָא כֹּל? מִשּׁוּם שֶׁעָלָיו שׁוֹרָה בִּינָה, שֶׁהִיא הַשְּׁבִיעִי.
יָם, דָּא יוֹם הַכִּפּוּרִים, אִיהִי וַדַּאי, וְעִמָּהּ חַמְשִׁין תַּרְעִין דְּחֵירוּ בְּחֻשְׁבָּן כָּל י"ם כ"ל 'יָם, זֶה יוֹם הַכִּפּוּרִים, הִיא וַדַּאי, וְעִמָּהּ חֲמִשִּׁים שְׁעָרִים שֶׁל חֵרוּת בְּחֶשְׁבּוֹן כֹּל,  בִּינָה בֶּן יָ"הּ, דְּאִיהוּ אָזִיל מַהֲלַךְ חֲמֵשׁ מֵאָה שְׁנִין, וּמָטֵי לִיסוֹד דְּאִיהִי חַג הַסֻּכּוֹת בִּינָה בֶּן יָ"הּ, שֶׁהוּא הוֹלֵךְ מַהֲלַךְ חֲמֵשׁ מֵאוֹת שָׁנִים, וּמַגִּיעַ לַיְסוֹד, שֶׁהוּא חַג הַסֻּכּוֹת,  בְּגִין לְאִתְחַבְּרָא בְּכַלָּה דִּילֵהּ דְּאִיהִי חַג שְׁמִינִי עֲצֶרֶת כְּדֵי לְהִתְחַבֵּר עִם הַכַּלָּה שֶׁלּוֹ, שֶׁהִיא חַג שְׁמִינִי עֲצֶרֶת.  וּבְשַׁעֲתָא דְּאִנּוּן בְּחִבּוּרָא חֲדָא, אִתְקְרִיאוּ תַּרְוַיְהוּ כֹּ"ל כַּלָּ"ה וּבְשָׁעָה שֶׁהֵם בְּחִבּוּר אֶחָד, נִקְרְאוּ שְׁנֵיהֶם כֹּ'ל כַּלָּ'ה.  פֶּסַח צְרִיכִין יִשְׂרָאֵל לְמֵימַר בֵּיהּ הַלֵּל גָּמוּר וְהַלֵּל שֶׁאֵינוֹ גָּמוּר, הַלֵּל גָּמוּר לְקָבְעוֹ, פֶּסַח צְרִיכִים יִשְׂרָאֵל לוֹמַר בּוֹ הַלֵּל גָּמוּר וְהַלֵּל שֶׁאֵינוֹ גָמוּר, הַלֵּל גָּמוּר לְקָבְעוֹ.

תיקוני זוהר תניינא רמח"ל - דא בסיומא

"בְּרֵאשִׁית בָּרָא אלהים אֵת הַשָּׁמַיִם וְאֵת הָאָרֶץ" (בראשית א א). "וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה וּלְכֹל הַמּוֹרָא הַגָּדוֹל" (דברים לד, יב). נָעִיץ סוֹפָא בְּרֵישָׁא וְרֵישָׁא בְּסוֹפָא, לְאִתְהַדְּרָא כֹּלָּא חַד בְּקִטְרָא דְּיִחוּדָא עִלָּאָה:
קָם אֵלִיָּהוּ נְבִיאָה מְהֵימְנָא פָּתַח וְאָמַר, ר' ר' "וְהַמַּשְׂכִּלִים יַזְהִרוּ כְּזֹהַר הָרָקִיעַ" וְכוּ' (דניאל יב, ג) דְּשַׁוִּיאוּ גַּרְמַיְיהוּ בְּדַרְגָּא דְּצַדִּיק לְאַנְהָרָא נְהוֹרִין לְכָל סְטַר, בְּגִין כָּךְ מַשְׂכִּילִים אִקְרוּן. "כְּזֹהַר הָרָקִיעַ", דָּא זֹהַר דְּנָטִיל הַאי צַדִּיק מֵהַהוּא רָקִיעַ דְּקָאִים עֲלֵיהּ. זֹהַר דְּנָהִיר וְנָצִיץ, זֹהַר דְּכָלִיל כָּל זָהֲרִין דְּעָלְמָא. שִׁיתָּא זָהֲרִין אִינוּן וְחַד דְּכָלִיל לוֹן וְכֹלָּא אִתְכְּלִיל בְּהַאי זֹהַר לְהִזְדַּהֲרָה וּלְנַצְּצָא לְכָל סִטְרֵי עָלְמָא:

"בְּרֵאשִׁית בָּרָא אלהים אֵת הַשָּׁמַיִם וְאֵת הָאָרֶץ" (בראשית א א). "וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה וּלְכֹל הַמּוֹרָא הַגָּדוֹל" (דברים לד, יב) "בְּרֵאשִׁית בָּרָא אלהים אֵת הַשָּׁמַיִם וְאֵת הָאָרֶץ", "וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה וּלְכֹל הַמּוֹרָא הַגָּדוֹל", סוף התורה נעוץ בראשה וראשה נעוץ בסופא, לְאִתְהַדְּרָא כֹּלָּא חַד בְּקִטְרָא דְּיִחוּדָא עִלָּאָה, ובחיבור זה חוזרת התורה להיות אחד בקשר היחוד העליון.
קָם אֵלִיָּהוּ נְבִיאָה מְהֵימְנָא פָּתַח וְאָמַר, ר' ר' "וְהַמַּשְׂכִּלִים יַזְהִרוּ כְּזֹהַר הָרָקִיעַ" וְכוּ' (דניאל יב, ג) , ר' ר', קם אליהו נביאה מהימנא פתח ואמר, רבי רבי הרמח"ל "וְהַמַּשְׂכִּלִים יַזְהִרוּ כְּזֹהַר הָרָקִיעַ" וכו'( דְּשַׁוִּיאוּ גַּרְמַיְיהוּ בְּדַרְגָּא דְּצַדִּיק לְאַנְהָרָא נְהוֹרִין לְכָל סְטַר, בְּגִין כָּךְ מַשְׂכִּילִים אִקְרוּן, אלו הם אלו ששמו עצמותם בדרגת הצדיק – היסוד הנעלם להאיר האורות לכל צד מ-ו' קצוות העולם, ומשום כך הם נקראים משכילים "כְּזֹהַר הָרָקִיעַ", דָּא זֹהַר דְּנָטִיל הַאי צַדִּיק מֵהַהוּא רָקִיעַ דְּקָאִים עֲלֵיהּ, זהו הזוהר שלוקח יסוד דא"ק מאותו הרקיע הבינה הפרוש מעליו. זֹהַר דְּנָהִיר וְנָצִיץ, זֹהַר דְּכָלִיל כָּל זָהֲרִין דְּעָלְמָא זוהר שמאיר ונוצץ, זוהר שכולל כל הזוהרים שבעולם.  שִׁיתָּא זָהֲרִין אִינוּן וְחַד דְּכָלִיל לוֹן שישה זוהרים הם כנגד הו"ק (ז"א) דעתיק ובבחינת חסדים ואחת הכוללת כולם והיא המלכות , וְכֹלָּא אִתְכְּלִיל בְּהַאי זֹהַר לְהִזְדַּהֲרָה וּלְנַצְּצָא לְכָל סִטְרֵי עָלְמא, כולם נכללים בזה הזוהר ולהאיר ולנצנץ לכל צדדי העולם.

תפילות רנ"ב - רנ"ג מתוך "תקט"ו תפילות"

תפילה רנ"ב: כל המתקרב אל ה', ה' מסיעו בשכינתו, והיא מגנה בעדו שלא תוכל הס"א לקלקל ארחותיו.

אֵל אֶחָד יָחִיד וּמְיֻחָד. הֲרֵי שְׁכִינָתְךָ הַקְּדוֹשָׁה שַׂמְתָּ עֵזֶר לְכָל אֶחָד מִיִּשְׂרָאֵל, שֶׁהִיא עֵזֶר כְּנֶגְדּוֹ, וּכְתִיב "שִׁוִּיתִי עֵזֶר עַל גִּבּוֹר", מִי שֶׁמִּתְקָרֵב לְגַבְּךָ אַתָּה מְסַיֵּעַ אוֹתוֹ בָּהּ, וְכֵן הֶעֱמִידוּהָ 'הַבָּא לְטַהֵר מְסַיְּעִין אוֹתוֹ', בְּאוֹתוֹ הַזְּמַן כַּמָּה לֹא חֹלִי וְלֹא מַרְגִּישׁ גַּבְרָא דְּמָארֵהּ סַיְיעֵיהּ, שֶׁהֲרֵי בְּמָקוֹם שֶׁשְּׁכִינָתְךָ נִמְצֵאת לְסַיֵּעַ, כָּךְ נַעֲשֶׂה מָגֵן שֶׁנֶאֱמַר "אָנֹכִי מָגֵן לָךְ", שֶׁאֵינָהּ יְכוֹלָה הַס"א לְקַלְקֵל לְאוֹתוֹ הָאָדָם ח"ו ואַפִילוּ אִם חוֹטֵא פַּעַם אַחַת אוֹ שְׁתַּיִם לֹא נִדְחָה.

רִבּוֹן כָּל הָעוֹלָמִים. הֲרֵי לַיִּחוּד שֶׁלְּךָ תּוֹחֶלֶת שֶׁלָּנוּ כְּדֵי שֶׁתִּתֵּן לָנוּ סִיּוּעַ שֶׁל שְׁכִינָתְךָ וְכֵן יִתְקַיֵּם בָּנוּ "נַפְשֵׁנוּ חִכְּתָה לַיְהוָֹה עֶזְרֵנוּ וּמָגִנֵּנוּ", תִּהְיֶה מְסַיֵּעַ לָנוּ וְתִהְיֶה מָגֵן עָלֵינוּ שֶׁלֹּא יִתְקַלְקְלוּ אֹרְחוֹתֵינוּ חָס וְחָלִילָה, וַעֲבוֹדָה שֶׁלָּנוּ תִּהְיֶה עוֹלָה לְגַבְּךָ בְּדֶרֶךְ יָשָׁר.

אֶחָד יָחִיד וּמְיֻחָד עֲנֵנוּ לְמַעַן שִׁמְךָ, חָנֵּנוּ יְהוָֹה חָנֵּנוּ כִּי רַב שָׂבַעְנוּ בּוּז, יְהוָֹה אַל תְּאַחַר. לִישׁוּעָתְךָ קִוִּיתִי יְהוָֹה.

 


 

תפילה גר"ן: כשישלוט יחודו ית' בעולם, אפלו המדרגות הקשות שעברו עלינו בגלות ותהפכו לטובה ויפתחו להשפיע ברכות.

אֵל אֶחָד יָחִיד וּמְיֻחָד. "שַׂמְּחֵנוּ כִּימוֹת עִנִּיתָנוּ שְׁנוֹת רָאִינוּ רָעָה", בַּיִּחוּד שֶׁלְּךָ שֶׁאַתָּה מַחֲזִיר כָּל רַע לְטוֹב כָּל אוֹתָם הַמַּדְרֵגוֹת הַקָּשׁוֹת שֶׁעָבְרוּ עָלֵינוּ בְּכַמָּה תֹּקֶף דִּין קָשֶׁה, אוֹתָם עַצְמָם יַחְזְרוּ שְׁעָרִים פְּתוּחִים שֶׁל בְּרָכוֹת עָלֵינוּ, בְּאוֹתוֹ הַזְּמַן "אוֹדְךָ יְהוָֹה כִּי אָנַפְתָּ בִּי יָשׁוּב אַפְּךָ וּתְנַחֲמֵנִי".

אֶחָד יָחִיד וּמְיֻחָד לֹא יָכוֹל לַעֲשׂוֹת זֶה אֶלָּא יִחוּדְךָ, "שְׁמַע יִשְׂרָאֵל יְהוָֹה אֱלֹהֵינוּ" וכו' שֶׁבַּעֲבוּר כָּךְ אָנוּ אוֹהֲבִים אוֹתְךָ בְּכָל מִדָּה וּמִדָּה שֶׁיּוֹדְעִים אֲנַחְנוּ שֶׁהַכֹּל טוֹב הוּא, וְכָךְ אָנוּ מְעִידִים לְגַבְּךָ "וְאָהַבְתָּ אֶת יְהוָֹה אֱלֹהֶיךָ בְּכָל לְבָבְךָ וּבְכָל נַפְשְׁךָ וּבְכָל מְאֹדֶךָ", בָּאֱמֶת שֶׁלְּךָ אֲנַחְנוּ בּוֹטְחִים, לַיִּחוּד שֶׁלְּךָ אָנוּ מְקַוִּים, לֹא נֵבוֹשׁ כִּי בָּטַחְנוּ בָּךְ, לִישׁוּעָתְךָ קִוִּיתִי יְהוָֹה.