Skip to content

תיקון היחוד היומי

תיקוני זוהר קדמאה רשב"י - דא בשירותא

חֲיָילִין דְּמוֹחָא גַרְמִין בְּקָרְבָּנָא, "וַתִּקְרְבוּ עֲצָמוֹת עֶצֶם אֶל עַצְמוֹ" (יחזקאל לז, ז), חֲיָילִין דְּרֵיאָה וּדְלִבָּא עַרְקִין, קְשִׁירוּ וְחִבּוּרָא, וּתְנוּעָה דִלְהוֹן רוּחָא דְכַנְפֵי רֵיאָה, וְאִיהוּ "וְרוּחַ אֱלֹהִים מְרַחֶפֶת עַל פְּנֵי הַמָּיִם" (בראשית א, ב), בְּגִין דְּרֵיאָה כְּלִילָא מִתַּרְוַיְיהוּ, כְּגַוְונָא דְעוֹפָא מִמַּיָּא וְאַרְעָא, וְאִינוּן כְּלִילָן מִתַּרְוַיְיהוּ. עַל מוֹחָא שַׁרְיָא בְּרָכָה, עַל לִבָּא שַׁרְיָא קְדוּשָׁה, עַל רֵיאָה שַׁרְיָא יִחוּד, מַחֲשָׁבָה כְלִילָא מִכֻּלְּהוּ, וְאִינוּן "יְבָרֶכְךָ יְהֹוָה" (במדבר ו, כד) "יָאֵר יְהֹוָה" (במדבר ו, כה) "יִשָּׂא יְהֹוָה" (במדבר ו, כו), "יְבָרֶכְךָ" בְּמוֹחָא, "יָאֵר" בְּלִבָּא דְתַמָּן נְהוֹרָא דְעַיְינִין, כְּמָה דְאוּקְמוּהָ 'הַלֵּב רוֹאֶה', "יִשָּׂא" בְּרֵיאָה דְאִיהוּ שָׁלוֹם, הֲדָא הוּא דִכְתִיב "וְיָשֵׂם לְךָ שָׁלוֹם" (במדבר ו, כו).

וְאִינוּן שְׁמִיעָ"ה רְאִיָּ"ה רֵיחָ"א. שְׁמִיעָ"ה בְּמוֹחַ, וְאִיהוּ בְּהִפּוּכָא חוֹ"ם, דְּשַׁרְיָא בְלַחוּתָא וּקְרִירוּתָא דְמוֹחָא לְחַמְמָא לֵיהּ, מִסִּטְרָא דִגְבוּרָה. וְאִיהוּ אַרְיֵה מִסִּטְרָא דְגוּפָא, שׁוֹר מִסִּטְרָא דְנַפְשָׁא, דְּאִינוּן אֵשׁ וּמַיִם, אֵשׁ שִׂכְלִית מַיִם יְסוֹדִית. רְאִיָּ"ה בְּלִבָּ"א, דְאִיהוּ אֵשׁ, רְאִיָּ"ה אַרְיֵ"ה, מַיִם שִׂכְלִית לְקַרְרָא אֵשׁ יְסוֹדִי דְּלִבָּא, דְּלָא יוֹקִיד כָּל גּוּפָא.

רֵיחָא בְרֵיאָה דְנָפִיק לְחוֹטָמָא, עֲלֵיהּ אִתְּמַר "וַיִּפַּח בְּאַפָּיו נִשְׁמַת חַיִּים" (בראשית ב, ז), וְרֵיאָה אִיהִי מִסִּטְרָא דְמוֹחָא קְרִירָא, וּמִסִּטְרָא דְלִבָּא יְבֵישָׁה, וְאִיהוּ חֶצְיוֹ מַיִם יְסוֹדִית, וְחֶצְיוֹ יְבֵשָׁה יְסוֹדִית, בְּגִין דָּא שַׁרְיָא עֲלָהּ רוּחָא שִׂכְלִית, דְּאִיהוּ חַם וְלַח, חַם לְחַמְמָא קְרִירוּתָא, לַח לְרַטְבָא יְבֵשׁוּתָא, דָּא שִׂכְלִי וְדָא יְסוֹדִיִּי.

דִּבּוּר דָּא אָדָם, דִּכְּלִיל מִכֻּלְּהוּ, וּמָאן אַפִּיק לֵיהּ מַחֲשָׁבָה, וּבְגִין אִלֵּין שִׂכְלִיִּים הֲווֹ נָחֲתִין בְּקָרְבָּנָא לְקָרְבָא קָרְבָּנָא וּלְיַחֲדָא כֹלָּא, וְאִלֵּין אִינוּן בִּתְחִיַּית הַמֵּתִים, דִּבְהוֹן יְהֵא קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא מְקָרֵב עֶצֶם אֶל עַצְמוֹ, וְגִידִין וְעַרְקִין כֻּלְּהוֹן לְחַבְּרָא דָא בְדָא, וִיקַבְּלוּן אִלֵּין בְּאִלֵּין, וּמְשֻׁלָּבִין אִלֵּין בְּאִלֵּין, הֲדָא הוּא דִכְתִיב "מַקְבִּילֹת הַלֻּלָאֹת" (שמות כו, ה) וְגוֹ', בְּהַהוּא זִמְנָא יְהֵא חֶדְוָה וְנִגּוּנָא, בִּקְרִיבוּ דִלְהוֹן.

תקונא עשרין ותרין תִּקּוּן עֶשְׂרִים וּשְׁנַיִם

(דף סג ע"ב) "בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹהִים" (בראשית א, א), בְּרֵאשִׁית חַד אִיהוּ דְלָא אִתְגַּלְיָיא, וּבָרָא תְּרֵין, תְּרֵין אִינוּן, וְאִינוּן בּ', וְאִינוּן תְּרֵין עָלְמִין סְתִימִין, וּבַמֶּה בְרָא לוֹן? בִּנְקוּדָא חֲדָא סְתִימָא, רֵאשִׁית אִתְקְרֵי, וַעֲלָהּ אִתְּמַר "כֻּלָּם בְּחָכְמָה עָשִׂיתָ" (תהלים קד, כד), וּתְרֵין עָלְמִין סְתִימִין לָא הֲווֹ אִתְגַּלְיָין, עַד דְּעָבִיד לוֹן תְּרֵין לְבוּשִׁין. וּמַאי נִינְהוּ "אֵת הַשָּׁמַיִם וְאֵת הָאָרֶץ" (בראשית א, א)? "אֵת הַשָּׁמַיִם" לְבוּשָׁא לְעָלְמָא עִלָּאָה דְאִתְבְּרִי בִּנְקוּדָה עִלָּאָה, "וְאֵת הָאָרֶץ" לְבוּשָׁא לְעָלְמָא תַּתָּאָה דְאִתְבְּרִי בֵּאלֹהִים דְּאִיהִי אִימָּא עִלָּאָה. י' רֵאשִׁית אִתְקְרִי וְאִיהוּ אַבָּא דְכֹלָּא, ה' אֱלֹהִים וְאִיהִי אִמָּא דְכֹלָּא "אֵם כָּל חָי" (בראשית ג, כ), וְחָכְמָה דְאִיהוּ אַבָּא לָא אִשְׁתְּמוֹדָע אֶלָּא בְּבִינָה דְאִיהִי אֱלֹהִים, וְתַמָּן י"ה אַבָּא וְאִימָּא כַּחֲדָא, תְּרֵין עָלְמִין סְתִימִין, ו"ה אִינוּן תְּרֵין בְּנִין, וְאִינוּן עָלְמָא דֵין וְעָלְמָא דְאָתֵי, ו' עָלְמָא דְאָתֵי דְאִיהוּ עָלְמָא אֲרִיכָא, ה' עָלְמָא דֵין דְּלַאו אִיהוּ אֲרִיךְ.

חֲיָילִין דְּמוֹחָא גַרְמִין בְּקָרְבָּנָא, "וַתִּקְרְבוּ עֲצָמוֹת עֶצֶם אֶל עַצְמוֹ" (יחזקאל לז, ז), חֵילוֹת הַמֹּחַ – עֲצָמוֹ"ת בַּקָּרְבָּן, וַתִּקְרְבוּ עֲצָמוֹת עֶצֶם אֶל עַצְמוֹ.  חֲיָילִין דְּרֵיאָה וּדְלִבָּא עַרְקִין, קְשִׁירוּ וְחִבּוּרָא, וּתְנוּעָה דִלְהוֹן רוּחָא דְכַנְפֵי רֵיאָה, חֵילוֹת הָרֵאָה וְהַלֵּב – עוֹרְקִים, קֶשֶׁר וְחִבּוּר, וְהַתְּנוּעָה שֶׁלָּהֶם הָרוּחַ שֶׁל כַּנְפֵי רֵאָה,  וְאִיהוּ "וְרוּחַ אֱלֹהִים מְרַחֶפֶת עַל פְּנֵי הַמָּיִם" (בראשית א, ב), בְּגִין דְּרֵיאָה כְּלִילָא מִתַּרְוַיְיהוּ, וְהוּא רוּחַ אֱלֹהִי"ם מְרַחֶפֶת עַל פְּנֵי הַמָּיִם, (שֶׁהוּא הַמֹּחַ), מִשּׁוּם שֶׁרֵאָה (שֶׁהָרֹאשׁ) כְּלוּלָה מִשְּׁנֵיהֶם,  כְּגַוְונָא דְעוֹפָא מִמַּיָּא וְאַרְעָא, וְאִינוּן כְּלִילָן מִתַּרְוַיְיהוּ כְּמוֹ שֶׁעוֹף מִמַּיִם וְאֶרֶץ, וְהֵם כְּלוּלִים מִשְּׁנֵיהֶם. עַל מוֹחָא שַׁרְיָא בְּרָכָה, עַל לִבָּא שַׁרְיָא קְדוּשָׁה, עַל רֵיאָה שַׁרְיָא יִחוּד, מַחֲשָׁבָה כְלִילָא מִכֻּלְּהוּ, עַל הַמֹּחַ שׁוֹרָה בְרָכָה, עַל הַלֵּב שׁוֹרָה קְדֻשָּׁה, עַל הָרֵאָה שׁוֹרֶה הַיִּחוּד, וְהַמַּחֲשָׁבָה כְלוּלָה מִכֻּלָּם, וְאִינוּן "יְבָרֶכְךָ יְהֹוָה" (במדבר ו, כד) "יָאֵר יְהֹוָה" (במדבר ו, כה) "יִשָּׂא יְהֹוָה" (במדבר ו, כו), "יְבָרֶכְךָ" בְּמוֹחָא, "יָאֵר" בְּלִבָּא דְתַמָּן נְהוֹרָא דְעַיְינִין, וְהֵם: יְבָרֶכְךָ יהו"ה, יָאֵר יהו"ה, יִשָּׂא יהו"ה. יְבָרֶכְךָ בַמֹּחַ, יָאֵר בַּלֵּב, שָׁם אוֹר הָעֵינַיִם, כְּמָה דְאוּקְמוּהָ 'הַלֵּב רוֹאֶה', "יִשָּׂא" בְּרֵיאָה דְאִיהוּ שָׁלוֹם, הֲדָא הוּא דִכְתִיב "וְיָשֵׂם לְךָ שָׁלוֹם" (במדבר ו, כו) וְאִינוּן שְׁמִיעָ"ה רְאִיָּ"ה רֵיחָ"א. כְּמוֹ שֶׁבֵּאֲרוּהָ הַלֵּב רוֹאֶה, יִשָּׂא בְרֵאָה, שֶׁהוּא שָׁלוֹם, זֶהוּ שֶׁכָּתוּב וְיָשֵׂם לְךָ שָׁלוֹם וְהֵם שְׁמִיעָ"ה רְאִיָּ"ה רֵי"חַ.

 שְׁמִיעָ"ה בְּמוֹחַ, וְאִיהוּ בְּהִפּוּכָא חוֹ"ם, דְּשַׁרְיָא בְלַחוּתָא וּקְרִירוּתָא דְמוֹחָא לְחַמְמָא לֵיהּ, מִסִּטְרָא דִגְבוּרָה שְׁמִיעָ"ה בַמּוֹחַ, וְהוּא בְהִפּוּךְ חוּ"ם, שֶׁשּׁוֹרָה בְלַחוּת וּקְרִירוּת שֶׁל הַמֹּחַ לְחַמֵּם אוֹתוֹ,  וְאִיהוּ אַרְיֵה מִסִּטְרָא דְגוּפָא, שׁוֹר מִסִּטְרָא דְנַפְשָׁא, דְּאִינוּן אֵשׁ וּמַיִם, אֵשׁ שִׂכְלִית מַיִם יְסוֹדִית מִצַּד הַגְּבוּרָה, וְהוּא אַרְיֵה מִצַּד הַגּוּף, שׁוֹר מִצַּד הַנֶּפֶשׁ, שֶׁהֵם אֵשׁ וּמַיִם, אֵשׁ שִׂכְלִית מַיִם יְסוֹדִית, רְאִיָּ"ה בְּלִבָּ"א, דְאִיהוּ אֵשׁ, רְאִיָּ"ה אַרְיֵ"ה, מַיִם שִׂכְלִית לְקַרְרָא אֵשׁ יְסוֹדִי דְּלִבָּא, דְּלָא יוֹקִיד כָּל גּוּפָא רְאִיָּ"ה בַלֵּ"ב, שֶׁהוּא אֵשׁ, רְאִיָּ"ה אַרְיֵ"ה, מַיִם שִׂכְלִית לְקָרֵר אֵשׁ יְסוֹדִי שֶׁל הַלֵּב, שֶׁלֹּא יִשְׂרֹף אֶת כָּל הַגּוּף.

 רֵיחָא בְרֵיאָה דְנָפִיק לְחוֹטָמָא, עֲלֵיהּ אִתְּמַר "וַיִּפַּח בְּאַפָּיו נִשְׁמַת חַיִּים" (בראשית ב, ז), רֵיחַ בָּרֵאָה, שֶׁיּוֹצֵא לַחֹטֶם, עָלָיו נֶאֱמַר וַיִּפַּח בְּאַפָּיו נִשְׁמַת חַיִּים,  וְרֵיאָה אִיהִי מִסִּטְרָא דְמוֹחָא קְרִירָא, וּמִסִּטְרָא דְלִבָּא יְבֵישָׁה, וְאִיהוּ חֶצְיוֹ מַיִם יְסוֹדִית, וְחֶצְיוֹ יְבֵשָׁה יְסוֹדִית,וְרֵאָה הִיא מִצַּד הַמֹּחַ קְרִירָה, וּמִצַּד הַלֵּב יְבֵשָׁה, וְהוּא חֶצְיוֹ מַיִם יְסוֹדִית וְחֶצְיוֹ יְבֵשָׁה יְסוֹדִית בְּגִין דָּא שַׁרְיָא עֲלָהּ רוּחָא שִׂכְלִית, דְּאִיהוּ חַם וְלַח, חַם לְחַמְמָא קְרִירוּתָא, לַח לְרַטְבָא יְבֵשׁוּתָא , בִּגְלַל זֶה שׁוֹרֶה עָלֶיהָ רוּחַ שִׂכְלִית, שֶׁהוּא חַם וְלַח. חַם לְחַמֵּם אֶת הַקְּרִירוּת, לַח לְהַרְטִיב אֶת הַיֹּבֶשׁ, דָּא שִׂכְלִי וְדָא יְסוֹדִיִּי זֶה שִׂכְלִי וְזֶה יְסוֹדִי.

 דִּבּוּר דָּא אָדָם, דִּכְּלִיל מִכֻּלְּהוּ, דִּבּוּר זֶה אָדָם, שֶׁכָּלוּל מִכֻּלָּם,  וּמָאן אַפִּיק לֵיהּ מַחֲשָׁבָה, וּבְגִין אִלֵּין שִׂכְלִיִּים הֲווֹ נָחֲתִין בְּקָרְבָּנָא לְקָרְבָא קָרְבָּנָא וּלְיַחֲדָא כֹלָּא, מִי מוֹצִיא אוֹתוֹ? מַחֲשָׁבָה, וּמִשּׁוּם אֵלּוּ הַשִּׂכְלִיִּים הָיוּ יוֹרְדִים בַּקָּרְבָּן לְהַקְרִיב קָרְבָּן וּלְיַחֵד הַכֹּל,  וְאִלֵּין אִינוּן בִּתְחִיַּית הַמֵּתִים, דִּבְהוֹן יְהֵא קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא מְקָרֵב עֶצֶם אֶל עַצְמוֹ, וְגִידִין וְעַרְקִין כֻּלְּהוֹן לְחַבְּרָא דָא בְדָא, וְאֵלֶּה הֵם בִּתְחִיַּת הַמֵּתִים, שֶׁבָּהֶם יִהְיֶה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מְקָרֵב עֶצֶם אֶל עַצְמוֹ, וְגִידִים וְעוֹרְקִים, כֻּלָּם לְחַבֵּר זֶה עִם זֶה,  וִיקַבְּלוּן אִלֵּין בְּאִלֵּין, וּמְשֻׁלָּבִין אִלֵּין בְּאִלֵּין, הֲדָא הוּא דִכְתִיב "מַקְבִּילֹת הַלֻּלָאֹת" (שמות כו, ה) וְגוֹ', בְּהַהוּא זִמְנָא יְהֵא חֶדְוָה וְנִגּוּנָא, בִּקְרִיבוּ דִלְהוֹן, וִיקַבְּלוּ אֵלּוּ בְאֵלּוּ, וּמְשֻׁלָּבִים אֵלּוּ בְאֵלּוּ, זֶהוּ שֶׁכָּתוּב מַקְבִּילֹת הַלֻּלָאֹת וְגוֹמֵר. בְּאוֹתוֹ זְמַן תִּהְיֶה שִׂמְחָה וְנִגּוּן בַּקֵּרוּב שֶׁלָּהֶם.

תקונא עשרין ותרין תִּקּוּן עֶשְׂרִים וּשְׁנַיִם

(דף סג ע"ב) "בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹהִים" (בראשית א, א), בְּרֵאשִׁית חַד אִיהוּ דְלָא אִתְגַּלְיָיא, וּבָרָא תְּרֵין, בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹהִי"ם, בְּרֵאשִׁית אֶחָד הוּא שֶׁלֹּא הִתְגַּלָּה, וּבָרָא שְׁנַיִם, תְּרֵין אִינוּן, וְאִינוּן בּ', וְאִינוּן תְּרֵין עָלְמִין סְתִימִין, שְׁנַיִם הֵם, וְהֵם ב', וְהֵם שְׁנֵי עוֹלָמוֹת נִסְתָּרִים, וּבַמֶּה בְרָא לוֹן? בִּנְקוּדָא חֲדָא סְתִימָא, רֵאשִׁית אִתְקְרֵי, וַעֲלָהּ אִתְּמַר "כֻּלָּם בְּחָכְמָה עָשִׂיתָ" (תהלים קד, כד), וּבַמֶּה בָּרָא אוֹתָם? בִּנְקֻדָּה נִסְתֶּרֶת אַחַת שֶׁנִּקְרֵאת רֵאשִׁית, וְעָלֶיהָ נֶאֱמַר כֻּלָּם בְּחָכְמָה עָשִׂיתָ,  וּתְרֵין עָלְמִין סְתִימִין לָא הֲווֹ אִתְגַּלְיָין, עַד דְּעָבִיד לוֹן תְּרֵין לְבוּשִׁין וּשְׁנֵי עוֹלָמוֹת נִסְתָּרִים לֹא הָיוּ מִתְגַּלִּים, עַד שֶׁעָשָׂה לָהֶם שְׁנֵי לְבוּשִׁים,  וּמַאי נִינְהוּ "אֵת הַשָּׁמַיִם וְאֵת הָאָרֶץ" (בראשית א, א)? וּמָהֵם? אֵת הַשָּׁמַיִם וְאֵת הָאָרֶץ.  "אֵת הַשָּׁמַיִם" לְבוּשָׁא לְעָלְמָא עִלָּאָה דְאִתְבְּרִי בִּנְקוּדָה עִלָּאָה, "וְאֵת הָאָרֶץ" לְבוּשָׁא לְעָלְמָא תַּתָּאָה דְאִתְבְּרִי בֵּאלֹהִים דְּאִיהִי אִימָּא עִלָּאָה אֵת הַשָּׁמַיִם, לְבוּשׁ לָעוֹלָם הָעֶלְיוֹן, שֶׁנִּבְרָא בַנְּקֻדָּה הָעֶלְיוֹנָה, וְאֵת הָאָרֶץ, לְבוּשׁ לָעוֹלָם הַתַּחְתּוֹן, שֶׁנִּבְרָא בֵאלֹהִי"ם, שֶׁהִיא הָאֵם הָעֶלְיוֹנָה.  י' רֵאשִׁית אִתְקְרִי וְאִיהוּ אַבָּא דְכֹלָּא, ה' אֱלֹהִים וְאִיהִי אִמָּא דְכֹלָּא "אֵם כָּל חָי" (בראשית ג, כ), י' נִקְרָא רֵאשִׁית, וְהִיא אָב לַכֹּל, ה' אֱלֹהִי"ם, וְהִיא אֵם שֶׁל הַכֹּל, אֵם כָּל חָי,  וְחָכְמָה דְאִיהוּ אַבָּא לָא אִשְׁתְּמוֹדָע אֶלָּא בְּבִינָה דְאִיהִי אֱלֹהִים, וְהַחָכְמָה, שֶׁהִיא אָב, לֹא נוֹדַעַת אֶלָּא בְּבִינָה שֶׁהִיא אֱלֹהִי"ם, וְתַמָּן י"ה אַבָּא וְאִימָּא כַּחֲדָא, תְּרֵין עָלְמִין סְתִימִין, ו"ה אִינוּן תְּרֵין בְּנִין, וְאִינוּן עָלְמָא דֵין וְעָלְמָא דְאָתֵי, וְשָׁם י"ה אַבָּא וְאִמָּא כְּאֶחָד, שְׁנֵי עוֹלָמוֹת נִסְתָּרִים, ו"ה הֵם שְׁנֵי בָנִים, וְהֵם הָעוֹלָם הַזֶּה וְהָעוֹלָם הַבָּא.  ו' עָלְמָא דְאָתֵי דְאִיהוּ עָלְמָא אֲרִיכָא, ה' עָלְמָא דֵין דְּלַאו אִיהוּ אֲרִיךְ ו' הָעוֹלָם הַבָּא, שֶׁהוּא עוֹלָם אָרֹךְ, ה' הָעוֹלָם הַזֶּה, שֶׁאֵינוֹ אָרֹךְ.

תיקוני זוהר תניינא רמח"ל - דא בסיומא

וְאִי תֵּימָא אַמַּאי ד'? אֶלָּא בְּגִין שְׁכִינְתָּא דִּכְלִילַת הָכָא, דִּכְתִיב "זָכָר וּנְקֵבָה בְּרָאָם" (בראשית ה, ב). כְּדֵין הָכָא אִשְׁתְּרַשׁ כָּל גּוּפָא בְּחִיבּוּרָא (דף קלט' עמוד א') חַד. אֲבָל ד' אִינוּן חָכְמָה וּבִינָה מִסִּטְרָא דְּאַבָּא וְאִימָּא וּתְרֵין עִטְרִין דְּאַעְטָּרוּ לֵיהּ, דְּהָכִי נָטְלוּ אִינוּן מִלְעֵילָּא, וְאִינּוּן חֲסָדִים וּגְבוּרוֹת, כֹּלָּא אִתְחַבָּר כַּחֲדָא וְאִתְעָבִיד גֻּלְגַּלְתָּא דְּרֵישָׁא דָּא כְּלָלָא דְּכֹלָּא. לְבָתַר מִתַּמָּן אִתְפַּשְׁטוּ מִילִין לְתַתָּא וְאִתְעָבִיד חַד גּוּפָא בְּתִיקּוּנָא שְׁלִים כִּדְקָא יָאוּת.

תָּא חֲזֵי, כֻּלְהוֹ תִּיקּוּנִין דִּזְעֵיר אַנְפִּין מִתִּיקּוּנִין דְּאָרִיךְ אַנְפִּין נָפְקִין, אֶלָּא דְּלָא אִתְגַּלְיָין הָכָא אֶלָּא מָאן דְּאִתְגַּלְּיָן. וּלְעֵילָא כֹּלָּא אִיהוּ רַחֲמֵי, וְהָכָא דִּינָא וְרַחֲמֵי כַּחֲדָא, דְּהָכִי אִצְטְרִיךְ לְתִיקּוּנָא דְּעָלְמָא.

תְּלָת מוֹחִין קָיְימִין בְּהַהִיא גּוּלְגַּלְתָּא וְאִינּוּן חָכְמָה וּבִינָה וְדַעַת. חָכְמָה וּבִינָה בְּהוּ נַטִּיל כֻּלְהוֹ מִילִין לִימִינָא וּשְׂמָאלָא. לְבָתַר דַּעַת כָּלִיל כֹּלָּא וְתָבַת וְאִתְפַּשַּׁט בְּגוּפָא וְיָהִיב גְּבוּרָה לִשְׁכִינְתָּא, וּכְדֵין מִשְׁתַּלְּמִין מִילִין כִּדְקָא יָאוּת. וּמוֹחָא יְמִינָא אִתְפַּשַּׁט לִתְרֵין וּתְלָתִין שְׁבִילִין, וּמוֹחָא שְׂמָאלָא לְנ' שַׁעֲרֵי בִּינָה. וְכֹלָּא כַּמָּה דְּאִצְטְרִיךְ לֵיהּ לְנַטְּלָא וּלְאִתְּעָרָא עוֹבְדִין בְּדַרְגוֹהִי כִּדְקָא יָאוּת.

שַׂעֲרֵי דְּרֵישָׁא קָיְימִין נִימִין עַל נִימִין. וְהָכָא אִתְחָזֵי עִרְבּוּבְיָא מַאי דְּלָא אִתְחָזֵי לְעֵילָא כְּלָל. בְּגִין כָּךְ הָכָא קָיְימָא אוֹרָיְתָא בְּכַמָּה מַחֲלוֹקוֹת לִימִינָא וְלִשְׂמָאלָא.

עַיְנִין דְּרֵישָׁא כְּגַוְנָא דְּעַיְנִין דְּעַתִּיקָא אִתְפְּרָשׁוּ. אֶלָּא דְּהָכָא קָיְימִין תְּלָת גְּוָנִין, לָקֳבֵל תְּלָת חִיוָּרִין דִּלְעֵילָא. וּלְזִמְנִין דְּמִתְפַּקְּחָן בְּדִינָא, אִתְחַזְיָין עַיְנִין סוּמָקִין. וָוֵי מָאן דְּאַעֲרַע קָמַיְיהוּ. וּבְזִמְנָא דְּמִתְפַּקְּחָן בְּרַחֲמֵי, כֹּלָּא אִתְהַדַּר חִוָּר. וּנְהִירוּ דְּנָטְלִין מִלְעֵילָּא, דָּא אִיהוּ נְהִירוּ דִּכְתִיב בֵּהּ "רֹחֲצוֹת בֶּחָלָב יֹשְׁבוֹת עַל מִלֵּאת" (שיר השירים ה, יב) דָּא חֲלָבָא דִּאִימָא. דְּהָא כֹּלָּא מֵאִימָּא נַטִּיל זְעֵיר אַנְפִּין. (דף קלט' עמוד ב') כְּדֵין "יֹשְׁבוֹת עַל מִלֵּאת" (שיר השירים ה, יב), בְּתִיקּוּנָא שְׁלִים. וְכַד מִסְתַּכְּלָן בְּעַיְנִין עִלָּאִין, כֹּלָּא רַחֲמֵי אִתְהַדַּר. וְרָזָא דָּא "כִּי עַיִן בְּעַיִן יִרְאוּ" (ישעיהו נב, ח) וְכוּ'.

אוּדְנִין דְּמַלְכָּא קָיְימִין לְאַעֲלָא מִילִין לְעֵילָא לְגַבֵּיהּ, וְדָאִין לוֹן. וּכְפוּם מַאי דְּשָׁמַע הָכִי מִתְעַבְּדִין מִילִין וַדַּאי.

חוֹטָמָא קָאִים לְנָשְׁבָא רוּחָא כְּגַוְנָא דִּלְעֵילָא, לְאִתְּעָרָא בֵּיהּ מָאן דְּאִצְטְרִיךְ לְאִתְּעָרָא. אֶלָּא דְּהָכָא מֵחַד נוּקְבָא נָשִׁיב רַחֲמֵי וּמֵחַד נוּקְבָא נָשִׁיב דִּינָא. וּלְעֵילָא כֹּלָּא אִיהוּ רַחֲמֵי.

מִצְחָא דְּמַלְכָּא קָאִים לְאַפָּלָא דְּחִילוּ עַל חַיָיבַיָּא, דְּכֻלְּהוּ דָּחֲלִין מִקַמֵּיהּ וַדַּאי.

 

וְאִי תֵּימָא אַמַּאי ד'? אֶלָּא בְּגִין שְׁכִינְתָּא דִּכְלִילַת הָכָא, דִּכְתִיב ואם תשאל למה הם ארבע? אלא בגלל השכינה שנכללת כאן, שכתוב "זָכָר וּנְקֵבָה בְּרָאָם" (בראשית ה, ב). כְּדֵין הָכָא אִשְׁתְּרַשׁ כָּל גּוּפָא בְּחִיבּוּרָא (דף קלט' עמוד א')  חַד. ואז כאן נשרש כל הגוף בחיבור אחד. אֲבָל ד' אִינוּן חָכְמָה וּבִינָה מִסִּטְרָא דְּאַבָּא וְאִימָּא וּתְרֵין עִטְרִין דְּאַעְטָּרוּ לֵיהּ, אבל ארבע, הם חכמה ובינה מצד אבא ואמא, ושתי עטרות שעיטרו אותו, דְּהָכִי נָטְלוּ אִינוּן מִלְעֵילָּא, וְאִינּוּן חֲסָדִים וּגְבוּרוֹת, כֹּלָּא אִתְחַבָּר כַּחֲדָא וְאִתְעָבִיד גֻּלְגַּלְתָּא דְּרֵישָׁא דָּא כְּלָלָא דְּכֹלָּא. שכך לקחו אותם מלמעלה, והם חסדים וגבורות – הכל התחבר כאחד, ונעשתה גולגולת הראש הזו שהיא כללות הכל. לְבָתַר מִתַּמָּן אִתְפַּשְׁטוּ מִילִין לְתַתָּא וְאִתְעָבִיד חַד גּוּפָא בְּתִיקּוּנָא שְׁלִים כִּדְקָא יָאוּת. אחר כך, משם התפשטו הדברים למטה, ונעשה גוף אחד בתיקון שלם כמו שראוי.

תָּא חֲזֵי, כֻּלְהוֹ תִּיקּוּנִין דִּזְעֵיר אַנְפִּין מִתִּיקּוּנִין דְּאָרִיךְ אַנְפִּין נָפְקִין, אֶלָּא דְּלָא אִתְגַּלְיָין הָכָא אֶלָּא מָאן דְּאִתְגַּלְּיָן. בוא וראה, כל תיקוני ז"א מתיקוני א"א יוצאים, אלא שלא התגלה כאן, אלא מה שהתגלה. וּלְעֵילָא כֹּלָּא אִיהוּ רַחֲמֵי, וְהָכָא דִּינָא וְרַחֲמֵי כַּחֲדָא, דְּהָכִי אִצְטְרִיךְ לְתִיקּוּנָא דְּעָלְמָא. ולמעלה הכל הוא רחמים, וכאן דין ורחמים כאחד, שכך צריך לתיקון העולם.

תְּלָת מוֹחִין קָיְימִין בְּהַהִיא גּוּלְגַּלְתָּא וְאִינּוּן חָכְמָה וּבִינָה וְדַעַת. חָכְמָה וּבִינָה בְּהוּ נַטִּיל כֻּלְהוֹ מִילִין לִימִינָא וּשְׂמָאלָא. שלוש מוחין עומדים באותה הגולגולת והם חכמה ובינה ודעת. חכמה ובינה – בהם נוטלים כל הדברים לימין ושמאל, לְבָתַר דַּעַת כָּלִיל כֹּלָּא וְתָבַת וְאִתְפַּשַּׁט בְּגוּפָא וְיָהִיב גְּבוּרָה לִשְׁכִינְתָּא, וּכְדֵין מִשְׁתַּלְּמִין מִילִין כִּדְקָא יָאוּת.   אחר כך, דעת כולל הכל ושב ומתפשט בגוף, ונותן גבורה לשכינה, ואז נשלמים הדברים כמו שראוי. וּמוֹחָא יְמִינָא אִתְפַּשַּׁט לִתְרֵין וּתְלָתִין שְׁבִילִין, וּמוֹחָא שְׂמָאלָא לְנ' שַׁעֲרֵי בִּינָה. וְכֹלָּא כַּמָּה דְּאִצְטְרִיךְ לֵיהּ לְנַטְּלָא וּלְאִתְּעָרָא עוֹבְדִין בְּדַרְגוֹהִי כִּדְקָא יָאוּת. ומוח ימין מתפשט לשלושים ושנים נתיבות, ומוח שמאל לנ' שערי בינה, והכל כמו שצריך לו, לקחת ולעורר המעשים במדרגות כמו שראוי.

שַׂעֲרֵי דְּרֵישָׁא קָיְימִין נִימִין עַל נִימִין. וְהָכָא אִתְחָזֵי עִרְבּוּבְיָא מַאי דְּלָא אִתְחָזֵי לְעֵילָא כְּלָל. בְּגִין כָּךְ הָכָא קָיְימָא אוֹרָיְתָא בְּכַמָּה מַחֲלוֹקוֹת לִימִינָא וְלִשְׂמָאלָא. שערות הראש עומדים נימים על מינים, וכאן בראש הכל נראה בערבוביה – מה שלא נראה למעלה כלל, לפיכך כאן עומדת התורה המתגלה בכמה מחלוקות לימין ושמאל.

עַיְנִין דְּרֵישָׁא כְּגַוְנָא דְּעַיְנִין דְּעַתִּיקָא אִתְפְּרָשׁוּ. אֶלָּא דְּהָכָא קָיְימִין תְּלָת גְּוָנִין, לָקֳבֵל תְּלָת חִיוָּרִין דִּלְעֵילָא.  העינים שבראש כמו עיני עתיק נחלקו, אלא שכאן עומדים שלושת גוונים בעין, כנגד שלושת הלבנים העליונים. וּלְזִמְנִין דְּמִתְפַּקְּחָן בְּדִינָא, אִתְחַזְיָין עַיְנִין סוּמָקִין. וָוֵי מָאן דְּאַעֲרַע קָמַיְיהוּ. ובזמן שנפקחות בדין, נראות העיניים אדומות מפני ריבוי הגבורות. אוי למי שנפגש בהם, שח"ו יכול להפגע מפני מידת הדין המתוחה. וּבְזִמְנָא דְּמִתְפַּקְּחָן בְּרַחֲמֵי, כֹּלָּא אִתְהַדַּר חִוָּר. וּנְהִירוּ דְּנָטְלִין מִלְעֵילָּא, דָּא אִיהוּ נְהִירוּ דִּכְתִיב בֵּהּ  בזמן שנפקחות ברחמים הכל חוזר ללבן ומתמתקים הדינים, והאור שלוקחים מלמעלה זה הוא האור שנאמר בו "רֹחֲצוֹת בֶּחָלָב יֹשְׁבוֹת עַל מִלֵּאת" (שיר השירים ה, יב) דָּא חֲלָבָא דִּאִימָא. דְּהָא כֹּלָּא מֵאִימָּא נַטִּיל זְעֵיר אַנְפִּין. זה חלב אימא, שהרי הכל לוקח ז"א מאימא, אלא שכאן נוטל חסד ורחמים, ואז (דף קלט' עמוד ב')  כְּדֵין "יֹשְׁבוֹת עַל מִלֵּאת" (שיר השירים ה, יב), בְּתִיקּוּנָא שְׁלִים. בתיקון שלם. וְכַד מִסְתַּכְּלָן בְּעַיְנִין עִלָּאִין, כֹּלָּא רַחֲמֵי אִתְהַדַּר. וְרָזָא דָּא  וכאשר הן מסתכלות בעינים העליונות של א"א, הכל חוזר לרחמים וזה סוד "כִּי עַיִן בְּעַיִן יִרְאוּ" (ישעיהו נב, ח) וְכוּ'.

אוּדְנִין דְּמַלְכָּא קָיְימִין לְאַעֲלָא מִילִין לְעֵילָא לְגַבֵּיהּ, וְדָאִין לוֹן. וּכְפוּם מַאי דְּשָׁמַע הָכִי מִתְעַבְּדִין מִילִין וַדַּאי. אוזני ז"א עומדים להעלות הדברים למעלה בענינו, לדון בהם, וכפי מה ששמעה כך נעשים הדברים ודאי. 

חוֹטָמָא קָאִים לְנָשְׁבָא רוּחָא כְּגַוְנָא דִּלְעֵילָא, לְאִתְּעָרָא בֵּיהּ מָאן דְּאִצְטְרִיךְ לְאִתְּעָרָא. אֶלָּא דְּהָכָא מֵחַד נוּקְבָא נָשִׁיב רַחֲמֵי וּמֵחַד נוּקְבָא נָשִׁיב דִּינָא. וּלְעֵילָא כֹּלָּא אִיהוּ רַחֲמֵי. החוטם עומד שתנשב בו רוח כדוגמת העליון, לעורר את מי שצריך להתעורר, אלא שכאן נקב אחד נושב ברחמים, ומהנקב השני נושב דין. ולמעלה בחוטם העליון הכל רחמים.

מִצְחָא דְּמַלְכָּא קָאִים לְאַפָּלָא דְּחִילוּ עַל חַיָיבַיָּא, דְּכֻלְּהוּ דָּחֲלִין מִקַמֵּיהּ וַדַּאי. מצח ז"א, נמצא להפיל פחד על הרשעים, שכולם מפחדים מפניו ודאי.

קישור לדף זוהר תניינא

תפילה ר' מתוך "תקט"ו תפילות"

תפילה ר': נפילת השכינה בגלות היא לטובתם של ישראל, וכמו שירדה למטה – כן בגילוי היחוד תעלה לראש הכל.

אֵל אֶחָד יָחִיד וּמְיֻחָד. וַדַּאי הַשְּׁכִינָה יָרְדָה בְּסוֹף הַתְּהוֹמוֹת, שֶׁשָּׁם נִקְשָׁרִים כָּל אוֹתָם הַגַּלִּים הָרָעִים, שֶׁנֶאֱמַר בָּהֶם "כָּל מִשְׁבָּרֶיךָ וְגַלֶּיךָ עָלַי עָבָרוּ", וְזֶה שֶׁנֶאֱמַר "וַתֵּרֵד פְּלָאִים" עַד הַתְּהוֹם שֶׁאֵין לוֹ חֵקֶר, שֶׁהֲרֵי כְּלַל כָּל מַדְרֵגוֹת הַטֻּמְאָה הוּא וְאֵין לוֹ שִׁעוּר אֶחָד נוֹדָע, דִּכְתִיב "רַחַב לֹא מֻצָּק תַּחְתֶּיהָ". בְּאוֹתוֹ הַזְּמַן נֶאֱמַר בְּיִשְׂרָאֵל "פְּלִיאָה דַעַת מִמֶּנִּי", וּכְתִיב "הִנְּנִי יוֹסִיף לְהַפְלִיא אֶת הָעָם הַזֶּה הַפְלֵא וָפֶלֶא וְאָבְדָה חָכְמַת חֲכָמָיו", שֶׁהֲרֵי כָּלוּ כָּל הַקִּצִּים, "אֹתוֹתֵינוּ לֹא רָאִינוּ אֵין עוֹד נָבִיא וְלֹא אִתָּנוּ יוֹדֵעַ עַד מָה".

אֲבָל אַתָּה גָּזַרְתָּ כֵּן לְטוֹבָתָם שֶׁל יִשְׂרָאֵל, וּכְמוֹ שֶׁיָּרְדָה פְּלָאִים כֵּן תִּתְעַלֶּה בַּיִּחוּד שֶׁלְּךָ לְ-א', רֹאשׁ כָּל הָאוֹתִיּוֹת, שֶׁהֲרֵי כְּמוֹ שֶׁיָּרְדָה בְּסוֹף הַכֹּל כֵּן תַּעֲלֶה לְרֹאשׁ הַכֹּל, בְּאוֹתוֹ הַזְּמַן "נָכוֹן יִהְיֶה הַר בֵּית יְהוָֹה בְּרֹאשׁ הֶהָרִים", "מֵאֵת יְהוָֹה הָיְתָה זֹאת הִיא נִפְלָאת בְּעֵינֵינוּ", וַדַּאי, וּכְמוֹ שֶׁאֱמֶת לֹא הָיְתָה לוֹ עֲמִידָה דִּכְתִיב "וְתַשְׁלֵךְ אֱמֶת אַרְצָה", עַתָּה שֶׁקֶר לֹא יַעֲמֹד כְּלָל "וְדֶרֶךְ רְשָׁעִים תֹּאבֵד". אִם תֹאמַר שֶׁיַּחֲזֹר (שֶׁקֶר) לָקוּם? לֹא כֵן! שֶׁהֲרֵי יִחוּד שֶׁלְּךָ בְּשָׁעָה שֶׁיִּתְגַּלֶּה יַעֲלֶה הַשְּׁכִינָה הַקְּדוֹשָׁה עַל רוּם כָּל הַמַּדְרֵגוֹת, בְּאוֹתוֹ הַזְּמַן "אַף תִּכּוֹן תֵּבֵל בַּל תִּמּוֹט", "נָכוֹן יִהְיֶה הַר בֵּית יְהוָֹה בְּרֹאשׁ הֶהָרִים" וַדַּאי.

רִבּוֹן כָּל הָעוֹלָמִים. הֲרֵי לְיִחוּדְךָ אָנוּ מְקַוִּים בֶּאֱמֶת, הוֹרַדְּתָנוּ לְסוֹף הַכֹּל – הַעֲלֵנוּ לְרֹאשׁ כֹּל, שֶׁכֵּן אָמַרְתָּ "אַשְׁרֶיךָ יִשְׂרָאֵל מִי כָמוֹךָ עַם נוֹשָׁע בַּיהוָֹה מָגֵן עֶזְרְךָ וַאֲשֶׁר חֶרֶב גַּאֲוָתְךָ, וִיכָּחֲשׁוּ אוֹיְבֶיךָ לָךָ וְאַתָּה עַל בָּמוֹתֵימוֹ תִּדְרֹךְ". יְהוָֹה אַל תְּאַחַר. לִישׁוּעָתְךָ קִוִּיתִי יְהוָֹה.