Skip to content

תיקון היחוד היומי

תיקוני זוהר קדמאה רשב"י - דא בשירותא

"וְהַמַּשְׂכִּלִים יַזְהִרוּ" (דניאל יב, ג). מָאן מַשְׂכִּילִים. אִלֵּין דְּאִית בְּהוֹן שֵׂכֶל לְמִנְדַּע לְמָארֵי עָלְמִין, דְּאִיהוּ עִילָת כָּל עִלָּאִין בִּשְׁכִינְתָּא, דְּאִתְּמַר בָּהּ "זֶה הַשַּׁעַר לַיהֹוָה צַדִּיקִים יָבֹאוּ בוֹ" (תהלים קיח, כ). שַׁעַ"ר בְּהִפּוּךְ אַתְוָן עֶשֶׂ"ר כְּלִילָא מֵעֶשֶׂר סְפִירָן. וּמִסִּטְרָא דִּילְהוֹן אִיהִי גְּבוּל. כְּגוֹן יַמָּא דְּאִתְּמַר בֵּיהּ "אֲשֶׁר שַׂמְתִּי חוֹל גְּבוּל לַיָּם" (ירמיהו ה, כב) וגו'. הָכִי אִיהִי גְּבוּל וּתְחוּם לִשְׁמָא דיהו"ה, דְּאִיהִי רְשׁוּת הַיָּחִיד דִּתְחוּמֵהּ, אִיהוּ שְׁמוֹנָה אֲלָפִים אַמָּה, אַלְפַּיִם לְכָל סִטְרָא. וְאִנּוּן, יאהדונה"י.

וּרְשׁוּת אִיהִי לַיָּחִיד דְּאִיהוּ רָחְבּוֹ אַרְבְּעָה יהו"ה וְגָבְהוֹ עֲשָׂרָה "יוד הא ואו הא" אִיהִי גְּבוּל לְיַמָּא דְּאוֹרַיְתָא, דְּאִיהִי אִימָּא עִלָּאָה דְּגַלּוֹי דְּאִשְׁתְּכָחוּ מִן חָכְמָה, דְּאִיהִי כ"ח מ"ה לָא עַבְרִין מִינָהּ אֲבָל מִסִטְרָא דְּעִילָת כָּל הָעִלּוֹת דְּלֵית לְעֵלָּא מִנֵּהּ, לֵית לָהּ גְּבוּל מִסִּטְרֵהּ, וְלֵית לָהּ תְּחוּם מִסִּטְרֵהּ וְלֹא רְשׁוּת עָלֵהּ, וְלֹא בַּר מִנֵּהּ. וְלֵית לֵיהּ מִדָּה וְשִׁעוּר.

וְלֹא עוֹד אֶלָּא מִסִּטְרָא דְּעַמּוּדָא דְּאֶמְצָעִיתָא אִית לָהּ שִׁתּוּף וְחִבּוּר, כְּגוֹן דְּכַר וְנוּקְבָא דְּאִיהִי וְשִׁתּוּפָא דִּילֵהּ א"ח וְתַרְוַיְהוּ אֶ"חָד. אֲבָל מִסִּטְרָא דְּעִלַּת כָּל הָעִלּוֹת. אִיהִי אֶחָד בְּלֹא שִׁתּוּף. וְלֹא עוֹד אֶלָּא מִסִּטְרָא דְּאֶחָד, אִיהִי ד' עִמֵּהּ י"ג אֶחָ"ד הַמָּנוּי. אֲבָל מִסִּטְרָא דְּעִלַּת עַל כָּל עִלָּאִין אִיהִי אֶחָד. וְלֹא כְּכָל אֶחָד הַכִּנּוּי וְהַמָּנּוּי דְּאִיהוּ כִּנּוּי ליהו"ה. אֱלֹהִים וַדַּאי הָכִי סְלִיקַת בְּחֻשְׁבָּן כִּנּוּ"י. וּמִסִּטְרָא דְּמָארֵי עַל כֹּלָּא לֵית לֵיהּ כִּנּוּ"י.

וְעוֹד מִסִּטְרָא דְּעַמּוּדָא דְּאֶמְצָעִיתָא אִתְקְרִיאַת בֵּית קִבּוּל, דִּלְזִמְנִין נָחִית לָהּ נְבִיעוּ. וְאִיהִי מְלֵאָה דְּהָכִי אַתְוָן דֵּאלֹהִים מְלֵאָ"ה. וּלְזִמְנִין אִיהִי יְבֵשָׁה, כְּגוֹן "אֲנִי מְלֵאָה הָלַכְתִּי וְרֵיקָם הֱשִׁיבַנִי יְהֹוָה" (רות א, כא). וּמִסִּטְרָא דְּעִלַּת עַל כָּל עִלָּאִין לֹא יֶחְסַר וְלֹא יַעְדִּיף. נְבִיעוּ נְהוֹרֵהּ דְּכָל סְפִירָן מְקַבְּלִין דֵּין מִדֵּין. וְיַכְלִינָן לְמֶעֱבַד תַּמָּן דִּמְיוֹן כְּגַוְנָא דִּנְבִיעוּ דְּמַיִן, דְּאַשְׁקֵי לְאִילָנָא וְאִם חָסֵר הַהוּא נְבִיעוּ מִנֵּהּ, אִיהוּ חָרֵב וְיָבֵשׁ. כְּגַוְנָא דְּנָהָר דְּאִתְּמַר בֵּיהּ "אָזְלוּ מַיִם מִנִּי יָם" (איוב יד, יא) וְגוֹ'.

אֲבָל בְּעִלַּת עַל כָּל עִלָּאִין לֵית לְעֵלָּא מִנֵּהּ דְּאוֹסִיף בֵּיהּ וְגָרַע בֵּיהּ דִּבְכָל סְפִירָן אִיהוּ גָּרַע נְבִיעוּ מִנְּהוֹן, וְאוֹסִיף לוֹן נְבִיעוּ. כְּגַוְנָא דִּשְׁכִינְתָּא דִּלְזִמְנִין אִיהִי מְלֵאָה. וּלְזִמְנִין אִיהִי חֲסֵרָה וְהָכִי כָּל סְפִירָה וּסְפִירָה. וְאִיהוּ דְּאוֹסִיף וְגָרַע בְּכֻלְּהוּ, וְלֵית עָלֵהּ דְּאוֹסִיף וְגָרַע. וְלֹא עֹד אֶלָּא אִיהוּ דַּאֲפִיק תֵּשַׁע סְפִירָן דְּאִנּוּן כְּלָלָא דא"ח, דְּאִיהוּ עַמּוּדָא דְּאֶמְצָעִיתָא כָּלִיל מֵאִנּוּן תֵּשַׁע.

וְעִלַּת עַל כָּל עִלָּאִין לֹא נָחִית עָלֵהּ יִחוּדֵהּ, עַד דְּאַפִּיק לֵיהּ בַּת זוּגֵהּ כְּלִילָא מֵעֶשֶׂר סְפִירָן, וּבְגִינַהּ נָחִית עָלֶיהָ יִחוּדֵהּ בְּגִין דְּתְהֵא חֲבִיבָה עָלֵהּ. וְאִיהוּ דְּאָחִיד בְּתַרְוַיְהוּ (וּבְגִין דָא אִנּוּן חַד מִסִּטְרֵיהּ בְלָא חוּשְׁבַּן וּבְזִמְנָא דְּאִיהוּ אָחִיד בְּתַרְוַיְהוּ לֵית תַמָן פֵּירוּדָא וְכָד אִיהוּ אָחִיד בְּתַרְוַיְהוּ). אִנּוּן א"ח ד'. דְּאִית שִׁתּוּפָא דְּתַרְוַיְהוּ כְּגוֹן צַדִּיק דְּאִתְּמַר בֵּיהּ "כִּי כֹל בַּשָּׁמַיִם וּבָאָרֶץ" (דברי הימים א' כט, יא), וְתִרְגּוּמוֹ דְּאָחִיד בִּשְׁמַיָּא וּבְאַרְעָא. שִׁתּוּפָא דִּילֵהּ כְּגַוְנָא דִּבְרִית מִילָה דְּאָחִיד בִּדְכַר וְנוּקְבָא, וְאִיהוּ לְזִמְנִין יְדִיעָן אִית זִוּוּגָא, וּלְזִמְנִין אַפְרָשׁוּתָא.

כְּגוֹן אַהֲרֹן כַּהֲנָא דְּאִתְּמַר בֵּיהּ "וְאַל יָבֹא בְכָל עֵת אֶל הַקֹּדֶשׁ" (ויקרא טז, ב). וְזִמְנִין "בְּזֹאת יָבֹא אַהֲרֹן אֶל הַקֹּדֶשׁ" (ויקרא טז, ג) כְּגַוְנָא דְּאִתְּתָא דִּלְזִמְנִין אִיהִי נִדָּה מְרַחֲקָא מִבַּעְלָהּ, וּלְזִמְנִין אִיהִי דַּכְיָא מֻתֶּרֶת לְבַעְלָהּ.

אֲבָל כַּד עִלַּת עַל כָּל עִלָּאִין, בֵּינַיְהוּ לֵית תַּמָּן נִדּוֹת וְלֹא רִחוּק, וְלֹא קִצּוּץ, וְלֹא פֵּרוּד, וְאִיהוּ דְּקָשַׁר עֶשֶׂר סְפִירָן פְּנִימִיִּים וְעֶשֶׂר סְפִירָן חִיצוֹנִיִּים לְגַבַּיְהוּ. וּבְגִין דְּאִיהוּ מִלְּגָאו שַׁוֵּי אֱמוּנָה דְּיִשְׂרָאֵל בְּהוֹן, בְּהַהִיא דְּהִיא קִשּׁוּרָא בְּכֻלְּהוּ פְּנִימִיִּים וְחִיצוֹנִיִּים דְּאִיהִי כְּלִילָא מֵעִלָּאִין וְתַתָּאִין, עַד דְּלֵית סוֹף וְתַכְלִית.
וּבְגִין דָּא קָרָא לָהּ אֱמוּנָה דְּיִשְׂרָאֵל דְּבָהּ אִשְׁתְּמוֹדָעוּ עִלָּאִין וְתַתָּאִין, וְעִלַּת עַל כָּל עִלָּאִין. וּמָאן דִּמְיַחֵד לֵיהּ בָּהּ, כְּאִלּוּ מְיַחֵד לֵיהּ וְאַמְלִיךְ לֵיהּ עַל כָּל עִלָּאִין וְתַתָּאִין. קָמַת שְׁכִינְתָּא מִכּוּרְסַיָּיא דִּילֵהּ וּנְשִׁיקַת לֵיהּ, וְרָעֲיָא מְהֵימְנָא נָשִׁיק לֵיהּ, וְכָל עִלָּאִין וְתַתָּאִין בָּרִיכוּ לֵיהּ וִיהָבוּ לֵיהּ נַבְזַבְזָן. עַד כָּאן רָזָא דְּיִחוּדָא. מִכָּאן וְאֵילָךְ סִתְרֵי אוֹרַיְתָא וְטַעֲמֵי אוֹרַיְתָא.

במידה ויש שמות שמופיעים בצבע אדום, או שמות שמכילים גרשיים כדוגמת יאהדונה"י -> אין להוציא אותם בפה – אלא רק לקרא בעינים

"וְהַמַּשְׂכִּלִים יַזְהִרוּ" (דניאל יב, ג). מָאן מַשְׂכִּילִים, וְהַמַּשְׂכִּלִים יַזְהִרוּ. מִי הַמַּשְׂכִּילִים?  אִלֵּין דְּאִית בְּהוֹן שֵׂכֶל לְמִנְדַּע לְמָארֵי עָלְמִין, דְּאִיהוּ עִילָת כָּל עִלָּאִין בִּשְׁכִינְתָּא, דְּאִתְּמַר בָּהּ "זֶה הַשַּׁעַר לַיהֹוָה צַדִּיקִים יָבֹאוּ בוֹ" (תהלים קיח, כ) אֵלּוּ שֶׁיֵּשׁ בָּהֶם שֵׂכֶל לְהַכִּיר אֶת רִבּוֹן הָעוֹלָמִים, שֶׁהוּא עִלַּת כָּל הָעֶלְיוֹנִים בַּשְּׁכִינָה, שֶׁנֶּאֱמַר בָּהּ  זֶה הַשַּׁעַר לַה' צַדִּיקִים יָבֹאוּ בוֹ. שַׁעַ"ר בְּהִפּוּךְ אַתְוָן עֶשֶׂ"ר כְּלִילָא מֵעֶשֶׂר סְפִירָן, שַׁעַר בְּהִפּוּךְ אוֹתִיּוֹת עֶשֶׂר, כְּלוּלָה מֵעֶשֶׂר סְפִירוֹת,  וּמִסִּטְרָא דִּילְהוֹן אִיהִי גְּבוּל. כְּגוֹן יַמָּא דְּאִתְּמַר בֵּיהּ "אֲשֶׁר שַׂמְתִּי חוֹל גְּבוּל לַיָּם" (ירמיהו ה, כב) וגו' וּמֵהַצַּד שֶׁלָּהֶם הִיא גְבוּל, כְּמוֹ הַיָּם שֶׁנֶּאֱמַר בּוֹ אֲשֶׁר שַׂמְתִּי חוֹל גְּבוּל לַיָּם.  הָכִי אִיהִי גְּבוּל וּתְחוּם לִשְׁמָא דיהו"ה, דְּאִיהִי רְשׁוּת הַיָּחִיד דִּתְחוּמֵהּ, כָּךְ הִיא גְבוּל וּתְחוּם לַשֵּׁם שֶׁל יהו"ה, שֶׁהִיא רְשׁוּת הַיָּחִיד,  אִיהוּ שְׁמוֹנָה אֲלָפִים אַמָּה, אַלְפַּיִם לְכָל סִטְרָא. וְאִנּוּן, יאהדונה"י שֶׁתְּחוּמוֹ הוּא שְׁמוֹנָה אֲלָפִים אַמָּה, אַלְפַּיִם לְכָל צַד וְהֵם יאהדונהי.
 
וּרְשׁוּת אִיהִי לַיָּחִיד דְּאִיהוּ רָחְבּוֹ אַרְבְּעָה יהו"ה וְגָבְהוֹ עֲשָׂרָה "יוד הא ואו הא", וּרְשׁוּת הוּא לַיָּחִיד, שֶׁהוּא רָחְבּוֹ אַרְבָּעָה יהוה, וְגָבְהוֹ עֲשָׂרָה יוד הר ואו הא.   אִיהִי גְּבוּל לְיַמָּא דְּאוֹרַיְתָא, דְּאִיהִי אִימָּא עִלָּאָה דְּגַלּוֹי דְּאִשְׁתְּכָחוּ מִן חָכְמָה, הוּא גְבוּל לְיָם הַתּוֹרָה, שֶׁהִיא הָאֵם הָעֶלְיוֹנָה שֶׁגַּלֶּיהָ שֶׁנִּמְצְאוּ מֵחָכְמָה,  דְּאִיהִי כ"ח מ"ה לָא עַבְרִין מִינָהּ שֶׁהִיא כ"ח מ"ה, לֹא עוֹבְרִים מִמֶּנָּה.  אֲבָל מִסִטְרָא דְּעִילָת כָּל הָעִלּוֹת דְּלֵית לְעֵלָּא מִנֵּהּ, לֵית לָהּ גְּבוּל מִסִּטְרֵהּ, אֲבָל מִצַּד עִלַּת כָּל הָעִלּוֹת שֶׁאֵין לְמַעְלָה מִמֶּנָּה, אֵין לָהּ גְּבוּל מִצִּדּוֹ, וְלֵית לָהּ תְּחוּם מִסִּטְרֵהּ וְלֹא רְשׁוּת עָלֵהּ, וְלֹא בַּר מִנֵּהּ, וְלֵית לֵיהּ מִדָּה וְשִׁעוּר.
 
וְאֵין לָהּ תְּחוּם מִצִּדּוֹ וְלֹא רְשׁוּת עָלָיו, וְלֹא מִחוּצָה לוֹ, וְאֵין לוֹ מִדָּה וְשִׁעוּר.  וְלֹא עוֹד אֶלָּא מִסִּטְרָא דְּעַמּוּדָא דְּאֶמְצָעִיתָא אִית לָהּ שִׁתּוּף וְחִבּוּר, וְלֹא עוֹד, אֶלָּא מִצַּד הָעַמּוּד הָאֶמְצָעִי יֵשׁ לָהּ שִׁתּוּף וְחִבּוּר, כְּגוֹן דְּכַר וְנוּקְבָא דְּאִיהִי וְשִׁתּוּפָא דִּילֵהּ א"ח וְתַרְוַיְהוּ אֶ"חָד כְּמוֹ זָכָר וּנְקֵבָה שֶׁהִיא וְשִׁתּוּף שֶׁלָּה א"ח, וּשְׁנֵיהֶם אֶחָ"ד. אֲבָל מִסִּטְרָא דְּעִלַּת כָּל הָעִלּוֹת, אִיהִי אֶחָד בְּלֹא שִׁתּוּף אֲבָל מִצַּד שֶׁל עִלַּת כָּל הָעִלּוֹת, אֶחָד בְּלִי שִׁתּוּף, וְלֹא עוֹד אֶלָּא מִסִּטְרָא דְּאֶחָד, אִיהִי ד' עִמֵּהּ י"ג אֶחָ"ד הַמָּנוּי וְלֹא עוֹד, אֶלָּא מֵהַצַּד שֶׁל אֶחָד הִיא ד', עִמּוֹ י"ג אֶחָ"ד הַמָּנוּי. אֲבָל מִסִּטְרָא דְּעִלַּת עַל כָּל עִלָּאִין אִיהִי אֶחָד וְלֹא כְּכָל אֶחָד הַכִּנּוּי וְהַמָּנוּי שֶׁהוּא כִּנּוּי לַיהו"ה. וְלֹא כְּכָל אֶחָד הַכִּנּוּי וְהַמָּנּוּי דְּאִיהוּ כִּנּוּי ליהו"ה אֲבָל מֵהַצַּד שֶׁל עִלַּת עַל כָּל הָעֶלְיוֹנִים הִיא אֶחָד. אֱלֹהִים וַדַּאי הָכִי סְלִיקַת בְּחֻשְׁבָּן כִּנּוּ"י אֱלֹהִים וַדַּאי כָּךְ עוֹלֶה לְחֶשְׁבּוֹן כִּנּוּ"י.  
 
וּמִסִּטְרָא דְּמָארֵי עַל כֹּלָּא לֵית לֵיהּ כִּנּוּ"י. וּמִצַּד שֶׁל רִבּוֹן עַל הַכֹּל אֵין לוֹ כִּנּוּ"י. וְעוֹד מִסִּטְרָא דְּעַמּוּדָא דְּאֶמְצָעִיתָא אִתְקְרִיאַת בֵּית קִבּוּל, דִּלְזִמְנִין נָחִית לָהּ נְבִיעוּ הָעַמּוּד הָאֶמְצָעִי נִקְרֵאת בֵּית קִבּוּל, שֶׁלִּפְעָמִים יוֹרֶדֶת לָהּ נְבִיעָה.. וְאִיהִי מְלֵאָה דְּהָכִי אַתְוָן דֵּאלֹהִים מְלֵאָ"ה, וְעוֹד, מִצַּד שֶׁל וְהִיא מְלֵאָה, שֶׁכָּךְ אוֹתִיּוֹת שֶׁל אֱלֹהִים מְלֵאָ"ה.  וּלְזִמְנִין אִיהִי יְבֵשָׁה, כְּגוֹן "אֲנִי מְלֵאָה הָלַכְתִּי וְרֵיקָם הֱשִׁיבַנִי יְהֹוָה" (רות א, כא) וְלִפְעָמִים הִיא יְבֵשָׁה, כְּמוֹ  אֲנִי מְלֵאָה הָלַכְתִּי וְרֵיקָם הֱשִׁיבַנִי ה'. וּמִסִּטְרָא דְּעִלַּת עַל כָּל עִלָּאִין לֹא יֶחְסַר וְלֹא יַעְדִּיף וּמֵהַצַּד שֶׁל עִלַּת עַל כָּל הָעֶלְיוֹנִים לֹא יֶחְסַר וְלֹא יַעְדִּיף.  נְבִיעוּ נְהוֹרֵהּ דְּכָל סְפִירָן מְקַבְּלִין דֵּין מִדֵּין. וְיַכְלִינָן לְמֶעֱבַד תַּמָּן דִּמְיוֹן כְּגַוְנָא דִּנְבִיעוּ דְּמַיִן, נְבִיעַת אוֹרוֹ שֶׁכָּל הַסְּפִירוֹת מְקַבְּלוֹת זוֹ מִזּוֹ, וִיכוֹלִים לַעֲשׂוֹת שָׁם דִּמְיוֹן כְּמוֹ שֶׁנְּבִיעַת הַמַּיִם שֶׁמַּשְׁקִים אֶת הָאִילָן.  דְּאַשְׁקֵי לְאִילָנָא וְאִם חָסֵר הַהוּא נְבִיעוּ מִנֵּהּ, אִיהוּ חָרֵב וְיָבֵשׁ. כְּגַוְנָא דְּנָהָר דְּאִתְּמַר בֵּיהּ "אָזְלוּ מַיִם מִנִּי יָם" (איוב יד, יא) וְגוֹ'. וְאִם חָסְרָה אוֹתָהּ נְבִיעָה מִמֶּנּוּ, הוּא חָרֵב וְיָבֵשׁ, כְּמוֹ שֶׁהַנָּהָר שֶׁנֶּאֱמַר בּוֹ אָזְלוּ מַיִם מִנִּי יָם וְגו'.
 
אֲבָל בְּעִלַּת עַל כָּל עִלָּאִין לֵית לְעֵלָּא מִנֵּהּ דְּאוֹסִיף בֵּיהּ וְגָרַע בֵּיהּ אֲבָל בְּעִלַּת עַל כָּל הָעֶלְיוֹנִים אֵין לְמַעְלָה מִמֶּנּוּ שֶׁמּוֹסִיף בּוֹ וְגוֹרֵעַ בּוֹ,דִּבְכָל סְפִירָן אִיהוּ גָּרַע נְבִיעוּ מִנְּהוֹן, וְאוֹסִיף לוֹן נְבִיעו, שֶׁבְּכָל הַסְּפִירוֹת הוּא גוֹרֵעַ מֵהֶם נְבִיעָה, וּמוֹסִיף לָהֶם נְבִיעָה, כְּגַוְנָא דִּשְׁכִינְתָּא דִּלְזִמְנִין אִיהִי מְלֵאָה, וּלְזִמְנִין אִיהִי חֲסֵרָה כְּמוֹ שֶׁהַשְּׁכִינָה שֶׁלִּפְעָמִים הִיא מְלֵאָה וְלִפְעָמִים הִיא חֲסֵרָה,  וְהָכִי כָּל סְפִירָה וּסְפִירָה וְכָךְ כָּל סְפִירָה וּסְפִירָה.  וְאִיהוּ דְּאוֹסִיף וְגָרַע בְּכֻלְּהוּ, וְלֵית עָלֵהּ דְּאוֹסִיף וְגָרַע וְהוּא שֶׁמּוֹסִיף וְגוֹרֵעַ בְּכֻלָּם, וְאֵין עָלָיו שֶׁמּוֹסִיף וְגוֹרֵעַ. וְלֹא עֹד אֶלָּא אִיהוּ דַּאֲפִיק תֵּשַׁע סְפִירָן דְּאִנּוּן כְּלָלָא דא"ח, דְּאִיהוּ עַמּוּדָא דְּאֶמְצָעִיתָא כָּלִיל מֵאִנּוּן תֵּשַׁע וְלֹא עוֹד, אֶלָּא הוּא שֶׁהוֹצִיא תֵּשַׁע סְפִירוֹת, שֶׁהֵן כְּלָל שֶׁל א"ח, שֶׁהָעַמּוּד הָאֶמְצָעִי כָּלוּל מֵאוֹתָן הַתֵּשַׁע.
 
וְעִלַּת עַל כָּל עִלָּאִין לֹא נָחִית עָלֵהּ יִחוּדֵהּ, עַד דְּאַפִּיק לֵיהּ בַּת זוּגֵהּ כְּלִילָא מֵעֶשֶׂר סְפִירָן, וְעִלַּת עַל כָּל הָעֶלְיוֹנִים לֹא יוֹרֵד עָלָיו יִחוּדוֹ, עַד שֶׁמּוֹצִיא לוֹ בַּת זוּגוֹ כְּלוּלָה מֵעֶשֶׂר סְפִירוֹת,  וּבְגִינַהּ נָחִית עָלֶיהָ יִחוּדֵהּ בְּגִין דְּתְהֵא חֲבִיבָה עָלֵהּ. וּבִגְלָלָהּ יוֹרֵד עָלֶיהָ יִחוּדוֹ, כְּדֵי שֶׁתִּהְיֶה חֲבִיבָה עָלָיו, וְהוּא שֶׁאוֹחֵז בִּשְׁנֵיהֶם וְאִיהוּ דְּאָחִיד בְּתַרְוַיְהוּ (וּבְגִין דָא אִנּוּן חַד מִסִּטְרֵיהּ בְלָא חוּשְׁבַּן ומשום כך הם אחד מצדו בלא חשבון. וּבְזִמְנָא דְּאִיהוּ אָחִיד בְּתַרְוַיְהוּ לֵית תַמָן פֵּירוּדָא וְכָד אִיהוּ אָחִיד בְּתַרְוַיְהוּ ובזמן שהוא אוחז בשניהם, אין שם פרוד, אִנּוּן א"ח ד' והֵם א"ח ד',  דְּאִית שִׁתּוּפָא דְּתַרְוַיְהוּ כְּגוֹן צַדִּיק דְּאִתְּמַר בֵּיהּ "כִּי כֹל בַּשָּׁמַיִם וּבָאָרֶץ" (דברי הימים א' כט, יא), שֶׁיֵּשׁ שִׁתּוּף שֶׁל שְׁנֵיהֶם, כְּמוֹ צַדִּיק שֶׁנֶּאֱמַר בּוֹ כִּי כֹל בַּשָּׁמַיִם וּבָאָרֶץ. וְתִרְגּוּמוֹ דְּאָחִיד בִּשְׁמַיָּא וּבְאַרְעָא וְתַרְגּוּמוֹ, שֶׁאוֹחֵז בַּשָּׁמַיִם וּבָאָרֶץ.  שִׁתּוּפָא דִּילֵהּ כְּגַוְנָא דִּבְרִית מִילָה דְּאָחִיד בִּדְכַר וְנוּקְבָא, הַשִּׁתּוּף שֶׁלּוֹ כְּמוֹ בְּרִית הַמִּילָה שֶׁאָחוּז בַּזָּכָר וְהַנְּקֵבָה, וְאִיהוּ לְזִמְנִין יְדִיעָן אִית זִוּוּגָא, וּלְזִמְנִין אַפְרָשׁוּתָא וְהוּא לִזְמָנִים יְדוּעִים יֵשׁ זִוּוּג, וְלִפְעָמִים הַפְרָדָה.
 
כְּגוֹן אַהֲרֹן כַּהֲנָא דְּאִתְּמַר בֵּיהּ "וְאַל יָבֹא בְכָל עֵת אֶל הַקֹּדֶשׁ" (ויקרא טז, ב) . כְּמוֹ אַהֲרֹן הַכֹּהֵן שֶׁנֶּאֱמַר בּוֹ ואל יבא בכל עת אל הקדש.  וְזִמְנִין "בְּזֹאת יָבֹא אַהֲרֹן אֶל הַקֹּדֶשׁ" (ויקרא טז, ג) כְּגַוְנָא דְּאִתְּתָא דִּלְזִמְנִין אִיהִי נִדָּה מְרַחֲקָא מִבַּעְלָהּ, אוֹרַיְתָאוְלִפְעָמִים בְּזֹּאת יָבֹא אַהֲרֹן אֶל הַקֹּדֶשׁ. כְּמוֹ אִשָּׁה שֶׁלִּפְעָמִים הִיא נִדָּה מְרֻחֶקֶת מִבַּעְלָהּ,  וּלְזִמְנִין אִיהִי דַּכְיָא מֻתֶּרֶת לְבַעְלָהּ וְלִפְעָמִים הִיא טְהוֹרָה מֻתֶּרֶת לְבַעְלָהּ. אֲבָל כַּד עִלַּת עַל כָּל עִלָּאִין, בֵּינַיְהוּ לֵית תַּמָּן נִדּוֹת וְלֹא רִחוּק, וְלֹא קִצּוּץ, וְלֹא פֵּרוּד, אֲבָל כְּשֶׁעִלַּת עַל כָּל הָעֶלְיוֹנִים בֵּינֵיהֶם, אֵין שָׁם נִדּוּת וְלֹא רִחוּק וְלֹא קִצּוּץ וְלֹא פֵרוּד וְאִיהוּ דְּקָשַׁר עֶשֶׂר סְפִירָן פְּנִימִיִּים וְעֶשֶׂר סְפִירָן חִיצוֹנִיִּים לְגַבַּיְהוּ וְהוּא שֶׁקּוֹשֵׁר עֶשֶׂר הַסְּפִירוֹת הַפְּנִימִיִּים וְעֶשֶׂר הַסְּפִירוֹת הַחִיצוֹנִיִּים אֲלֵיהֶם.  וּבְגִין דְּאִיהוּ מִלְּגָאו שַׁוֵּי אֱמוּנָה דְּיִשְׂרָאֵל בְּהוֹן, בְּהַהִיא דְּהִיא קִשּׁוּרָא בְּכֻלְּהוּ פְּנִימִיִּים וְחִיצוֹנִיִּים וּמִשּׁוּם שֶׁהוּא מִבִּפְנִים, שָׂם אֶת אֱמוּנַת יִשְׂרָאֵל בָּהֶם, בְּאוֹתָהּ הַקְּשׁוּרָה בְּכֻלָּם, פְּנִימִיִּים וְחִיצוֹנִיִּים,דְּאִיהִי כְּלִילָא מֵעִלָּאִין וְתַתָּאִין, עַד דְּלֵית סוֹף וְתַכְלִית שֶׁהִיא כְּלוּלָה מֵעֶלְיוֹנִים וְתַחְתּוֹנִים עַד שֶׁאֵין סוֹף וְתַכְלִית. וּבְגִין דָּא קָרָא לָהּ אֱמוּנָה דְּיִשְׂרָאֵל דְּבָהּ אִשְׁתְּמוֹדָעוּ עִלָּאִין וְתַתָּאִין, וְעִלַּת עַל כָּל עִלָּאִין וּמִשּׁוּם זֶה קָרָא לָהּ אֱמוּנַת יִשְׂרָאֵל, שֶׁבָּהּ נוֹדָעִים עֶלְיוֹנִים וְתַחְתּוֹנִים, וְעִלַּת עַל כָּל הָעֶלְיוֹנִים.  וּמָאן דִּמְיַחֵד לֵיהּ בָּהּ, כְּאִלּוּ מְיַחֵד לֵיהּ וְאַמְלִיךְ לֵיהּ עַל כָּל עִלָּאִין וְתַתָּאִין וּמִי שֶׁמְּיַחֵד אוֹתוֹ עִמָּהּ, כְּאִלּוּ מְיַחֵד אוֹתוֹ וּמַמְלִיךְ אוֹתוֹ עַל כָּל הָעֶלְיוֹנִים וְהַתַּחְתּוֹנִים. קָמַת שְׁכִינְתָּא מִכּוּרְסַיָּיא דִּילֵהּ וּנְשִׁיקַת לֵיהּ, וְרָעֲיָא מְהֵימְנָא נָשִׁיק לֵיהּ, קָמָה הַשְּׁכִינָה מִכִּסְאָהּ וְנָשְׁקָה אוֹתוֹ, וְרוֹעֶה הַנֶּאֱמָן נָשַׁק אוֹתוֹ, וְכָל עִלָּאִין וְתַתָּאִין בָּרִיכוּ לֵיהּ וִיהָבוּ לֵיהּ נַבְזַבְזָן וְכָל הָעֶלְיוֹנִים וְהַתַּחְתּוֹנִים בֵּרְכוּ אוֹתוֹ וְנָתְנוּ לוֹ מַתָּנוֹת.  עַד כָּאן רָזָא דְּיִחוּדָא עַד כָּאן סוֹד הַיִּחוּד.  מִכָּאן וְאֵילָךְ סִתְרֵי אוֹרַיְתָא וְטַעֲמֵי, מִכָּאן וְאֵילָךְ סִתְרֵי תוֹרָה וְטַעֲמֵי תוֹרָה.

תיקוני זוהר תניינא רמח"ל - דא בסיומא

וְעוֹד "וְהַמַּשְׂכִּלִים יַזְהִרוּ כְּזֹהַר הָרָקִיעַ" אִלֵּין תְּרֵין מְשִׂיחִין דְּקַיּימִין בְּרָזָא דְּצַדִּיק לְאַתְקָנָא לִשְׁכִינְתָּא, וּלְגַלָּאָה גִּילּוּיָא דִּנְהוֹרָא לְעָלְמָא. וְכַמָּה אָחֲרָנִין דְּכֻלְּהוּ קֻיְּמוּ הָכִי בְּרָזָא דָּא, לְגַלָּאָה נַהִירוּ דְּאוֹרַיְתָא לְעָלְמָא. בְּגִין כָּךְ מַשְׂכִּילִים, אִלֵּין תְּרֵין מְשִׂיחִין, וְהַמַּשְׂכִּילִים, כֻּלְהוֹ דְּקַיּימִין כְּגַוְנָא דָּא. כְּגוֹן דָּוִד דְּאִיתְמָר בֵּיהּ "וַיְהִי דָוִד לְכָל דְּרָכָו מַשְׂכִּיל" (שמואל א' יח, יד), דְּגַלֵּי מַסֶּכְתָּא (עירובין נג.) וְגָרִים לַצַּדִּיק לְאַנְהָרָא לִשְׁכִינְתָּא. דִּבְגִין כָּךְ "וַיהֹוָה עִמּוֹ" (שמואל א' יח, יד), שֶׁהָלְכָה כְּמוֹתוֹ בְּכָל מָקוֹם (סנהדרין צג ע"ב) וְדָא שְׁכִינְתָּא דְּאִתְּמַר בָּהּ הֲלָכָה כְּרַבִּים וְאִלֵּין אֲבָהָן, וְאִיהוּ צַדִּיק, יָחִיד דְּשָׁקוּל כְּרַבִּים, דְּאִיתְמָר בֵּיהּ שֶׁקּוֹל זֶה כְּנֶגֶד כָּל הָעוֹלָם כָּלוּ (ברכות ו ע"ב) כְּמָה דְּאִתְּמַר. וְאִלֵּין כֻּלְהוֹ מַשְׂכִּילִים אִקְרוּן וְכֻלְהוֹ יְקוּמוּן לְזִמְנָא דְּאָתֵי, בְּזִמְנָא דִּכְתִיב "כִּי מָלְאָה הָאָרֶץ דֵּעָה אֶת יְהֹוָה כַּמַּיִם לַיָּם מְכַסִּים" (ישעיהו יא, ט) דִּכְדֵין כֻּלְהוֹ אִלֵּין צִינוֹרוֹת יְהוֹן פְּתִיחִין לְאַפָּקָא מִינַּיְיהוּ נַהִירוּ לְכָל יִשְׂרָאֵל:

המשיחין האבות, דוד והצדיקים ימשיכו הארות עליונות שיאירו בו זמנית לכל ישראל.
וְעוֹד "וְהַמַּשְׂכִּלִים יַזְהִרוּ כְּזֹהַר הָרָקִיעַ" אִלֵּין תְּרֵין מְשִׁיחִין דְּקַיְּימִין בְּרָזָא דְּצַדִּיק לְאַתְקָנָא לִשְׁכִינְתָּא, וּלְגַלָּאָה גִּילּוּיָא דִּנְהוֹרָא לְעָלְמָא. אלו שני המשיחין שעומדים בסוד היסוד  לתיקון השכינה, ולגלות גילוי האור בעולם, וְכַמָּה אָחֲרָנִין דְּכֻלְּהוּ קַיְּמוּ הָכִי בְּרָזָא דָּא, לְגַלָּאָה נַהִירוּ דְּאוֹרַיְתָא לְעָלְמָא. וכן כמה אחרים וכולם עומדים כך בסוד הזה, לגלות את אור התורה לעולם. בְּגִין כָּךְ לכן "מַשְׂכִּילִים", אִלֵּין תְּרֵין מְשִׁיחִין "משכילים" אלו שני המשיחין, "וְהַמַּשְׂכִּילִים", כֻּלְהוֹ דְּקַיְּימִין כְּגַוְנָא דָּא "והמשכילים" ו' בראש מילה באה לרבות את כל העומדים עימם באופן זה. כְּגוֹן דָּוִד דְּאִיתְמָר בֵּיהּ כמו דוד שנאמר בו "וַיְהִי דָוִד לְכָל דְּרָכָו מַשְׂכִּיל" (שמואל א' יח, יד), 'דְּגַלֵּי מַסֶּכְתָּא' (עירובין נג.) וְגָרִים לַצַּדִּיק לְאַנְהָרָא לִשְׁכִינְתָּא. שהיה מגלה תורתו שהיא שפעו והיו הכל שמחים בה וזה גרם ליסוד להאיר לשכינה.
 
דִּבְגִין כָּךְ ולכן נאמר "וַיהֹוָה עִמּוֹ" (שמואל א' יח, יד) שהיה קונו עמו ושמח בו, 'שֶׁהֲלָכָה כְּמוֹתוֹ בְּכָל מָקוֹם' (סנהדרין צג ע"ב) וְדָא שְׁכִינְתָּא דְּאִתְּמָר בָּהּ והיא השכינה המכונה הלכה שנאמר בה 'הֲלָכָה כְּרַבִּים' וְאִלֵּין אֲבָהָן, ורבים הם האבות וְאִיהוּ צַדִּיק יָחִיד דְּשָׁקוּל כְּרַבִּים, דְּאִיתְמָר בֵּיהּ והיסוד שהוא הצדיק שקול כרבים כיון שהוא כללות כולם והמוציא אותם לפועל שנאמר בו  'שֶׁקּוֹל זֶה כְּנֶגֶד כָּל הָעוֹלָם כָּלוּ' (ברכות ו ע"ב) כְּמָה דְּאִתְּמָר. וְאִלֵּין כֻּלְהוֹ מַשְׂכִּילִים אִקְרוּן, וְכֻלְהוֹ יְקוּמוּן לְזִמְנָא דְּאָתֵי, ואלה כולם משכילים נקראים, וכולם יקומו לעתיד לבא בזמן שנאמר בְּזִמְנָא דִּכְתִיב "כִּי מָלְאָה הָאָרֶץ דֵּעָה אֶת יְהֹוָה כַּמַּיִם לַיָּם מְכַסִּים"(ישעיהו יא, ט) דִּכְדֵין כֻּלְהוֹ אִלֵּין צִינוֹרוֹת יְהוֹן פְּתִיחִין לְאַפָּקָא מִינַּיְיהוּ נַהִירוּ לְכָל יִשְׂרָאֵל. ובאותו הזמן כל צינורות השפע יהיו פתוחים מה שאין כן היום שבכל פעם פתוח רק צינור אחד, ויהיו פתוחים להוציא מתוכם הארות לכל ישראל.

תפילות רנ"ח - רנ"ט מתוך "תקט"ו תפילות"

תפילה רנ"ח: שש תיבות יחוד שמע – הם כנגד אות ו', משענת מטה של ישראל בגלות.

אֵל אֶחָד יָחִיד וּמְיֻחָד. הֲרֵי אָנוּ מִתְחַזְּקִים לִבְטֹחַ בְּךָ וּלְיַחֵל אֵלֶיךָ כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר, "חִזְקוּ וְיַאֲמֵץ לְבַבְכֶם כָּל הַמְיַחֲלִים לַיְהוָֹה", אֲבָל לוּלֵי יִחוּדְךָ מְקַשֵּׁר לִבֵּנוּ בְּאֹרְחוֹתֶיךָ שֶׁלֹּא לִנְטוֹת מֵהֶם אֵיךְ הָיִינוּ יְכוֹלִים לַעֲמֹד? "שְׁמַע יִשְׂרָאֵל יְהוָֹה אֱלֹהֵינוּ יְהוָֹה אֶחָד" – מִשְׁעָן זֶה לֹא יָסוּר מִמֶּנּוּ וְזֶה אוֹת ו' שֶׁהוּא מִשְׁעֶנֶת מַטֶּה שֶׁנֶאֱמַר בּוֹ, "וְאִישׁ מִשְׁעַנְתּוֹ בְּיָדוֹ מֵרֹב יָמִים", וּבוֹ, "גַּם כִּי אֵלֵךְ בְּגֵיא צַלְמָוֶת לֹא אִירָא רַע כִּי אַתָּה עִמָּדִי שִׁבְטְךָ וּמִשְׁעַנְתֶּךָ הֵמָּה יְנַחֲמֻנִּי", שֵׁשׁ תֵּיבוֹת שֶׁל יִחוּד, "שְׁמַע יִשְׂרָאֵל יְהוָֹה אֱלֹהֵינוּ יְהוָֹה אֶחָד", וְזֶה ו' אוֹת אֱמֶת, ו' תִּקְוַת חוּט הַשָּׁנִי, בְּכָל זֶה אָנוּ מִתְחַזְּקִים.

רִבּוֹן כָּל הָעוֹלָמִים. חַזְּקֵנוּ בְּיִחוּדְךָ, עֲנֵנוּ בַּאֲמִתְּךָ וְלֹא נֵבֹושׁ. לִישׁוּעָתְךָ קִוִּיתִי יְהוָֹה.

 


 

תפילה רנ"ט: בשעה שחושבת הס"א לשלוט בעולם, כבודו ממלא עולם ואין העולם מתחלל ביד רשע.

אֵל אֶחָד יָחִיד וּמְיֻחָד. הֲלֹא אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ אַתָּה מָלֵא שֶׁנֶאֱמַר בְּךָ, "מְלֹא כָל הָאָרֶץ כְּבוֹדוֹ", בְּשָׁעָה שֶהַס"א חוֹשֶׁבֶת לִשְׁלֹט בָּעוֹלָם ח"ו הֲרֵי כָּבוֹד זֶה מְמַלֵּא כָּל הָעוֹלָם וְאֵינוֹ מִתְחַלֵּל בְּיַד רָשָׁע, וְכֵן אָמַרְתָּ, "וְאוּלָם חַי אֲנִי וְיִמָלֵּא כְּבוֹד יְהוָֹה אֶת כָּל הָאָרֶץ". וְג' קְדֻשּׁוֹת הֵם נֶגֶד א"ח דְּ"אֶחָ'ד" – קְדֻשָּׁה מְשֻׁלֶּשֶׁת, ג' שָׁלֹשׁ פְּעָמִים שָׁלֹשׁ שֶׁהוּא ט'. 'בָּרוּךְ כְּבוֹד יְהוָֹה מִמְּקוֹמוֹ' – זֶה ד' דְּאֶחָד, "בָּהּ וּכְבוֹדִי לְאַחֵר לֹא אֶתֵּן", כָּבוֹד זֶה יִהְיֶה מְמַלֵּא כָּל הָעוֹלָם כְּמוֹ שֶׁאָנוּ מְקַוִּים לְיִחוּדְךָ בֶּאֱמֶת, כָּבוֹד יִהְיֶה מִתְרוֹמֵם בְּעוֹלָמְךָ, וְכָל שֶׁקֶר לֹא יִשְׁלֹט כְּלָל. עֲשֵׂה וְאַל תְּאַחֵר לְמַעַן אֲמִתְּךָ. לִישׁוּעָתְךָ קִוִּיתִי יְהוָֹה.