Skip to content

תיקון היחוד היומי

תיקוני זוהר קדמאה רשב"י - דא בשירותא

וּבְגִין דָּא כָרוֹזָא כְרִיז, כַּמָּה גִבָּרִין, כַּמָּה מָארֵי תְרִיסִין, אִתְכַּנְשׁוּ בְּבֵי מֶדְרָשָׁא, לְאַגָּחָא קְרָבָא עִם חִוְיָא בְגִינָהּ, וְכַמָּה תְרִיסִין אִתְעֲבִידוּ פְּסָקוֹת בְּגִינָהּ דִּבְרַתָּא דְמַלְכָּא, "וַיִּפֶן כֹּה וָכֹה וַיַּרְא כִּי אֵין אִישׁ" (שמות ב, יב), לֵית בְּהוֹן דְּקָטִיל לְחִוְיָא, עַד דְּיֵיתֵי הַהוּא דְאִתְּמַר בֵּיהּ "וַיִּפֶן כֹּה וָכֹה וְכוּ' וַיַּךְ אֶת הַמִּצְרִי" (שמות ב, יב), וּבְגִין דָּא אִתְּמַר "עַד כִּי יָבֹא שִׁילֹה" (בראשית מט, י), שִׁילֹ"ה מֹשֶׁ"ה, דְּאִיהִי מוֹרָשָׁה דִילֵיהּ, וּבְגִין דָּא בְּגִינֵיהּ אִתְּמַר בֵּיהּ עַד כִּי יָבֹא שִׁילֹה, דִילֵיהּ וַדַּאי, אִיהוּ קָטִיל לְחִוְיָא.

"וְלוֹ יִקְּהַת עַמִּים" (בראשית מט, י), בְּגִין דְּאִיהוּ בֶּן יִצְהָר בֶּן קְהָ"ת בֶּן עַמְרָ"ם, בֶּן עַמָּא רָמָא, דְאִתְּמַר בֵּיהּ "וּבְנֵי רְחַבְיָה רָבוּ לְמָעְלָה" (דברי הימים א' כג, יז), וְקָטִיל לְחִוְיָא, וְחֵילֵיהּ בְּיַמָּא וּבְיַבֶּשְׁתָּא וּבִרְקִיעָא, וְכַמָּה מָארֵי קְרָבִין אַגָּחוּ עִמֵּיהּ קְרָבָא עַל יַמָּא, כְּמָה דְאַתְּ אָמַר "שָׁם אֳנִיּוֹת יְהַלֵּכוּן" (תהלים קד, כו) בְּיַמָּא דְאוֹרַיְיתָא, דְּאִינוּן אֳנִיּוֹת עַיְינִין דְּמִסְתַּכְּלִין בְּאוֹרַיְיתָא, וְכַמָּה אֳנִיּוֹת מִנַּיְיהוּ אִתַּבְּרוּ וְנָפְלוּ בְּיַמָּא.
עַד דְּיֵיתֵי מוֹרָשָׁה דִילָהּ, וְקָרַע יַמָּא דְאוֹרַיְיתָא, וְ"סוּס וְרֹכְבוֹ רָמָה בַיָּם" (שמות טו, א), דְּאִיהוּ חִוְיָא וּבַת זוּגֵיהּ, דְּאִיהִי סוּסְיָא דִילֵיהּ, וְאִיהוּ אַעֲבַר עֲלָהּ לְיִשְׂרָאֵל דְּלָא טָבְעִין בָּהּ, הֲדָא הוּא דִכְתִיב "וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל הָלְכוּ בַיַּבָּשָׁה בְּתוֹךְ הַיָּם" (שמות יד, כט).
בְּקַדְמֵיתָא בְיַמָּא בְּהַהוּא חֹמֶר, בְּפוּרְקָנָא בַתְרַיְיתָא כֹּלָּא בְיַמָּא דְאוֹרַיְיתָא, מַטֶּה דִילֵיהּ דְּקָרַע בֵּיהּ יַמָּא דָא קוֹלְמוֹס, בְּגִין דַּעֲלֵיהּ אִתְגַּלְיָיא זְרוֹעַ יְהֹוָה, דְּאִתְּמַר בֵּיהּ "וּזְרוֹעַ יְהֹוָה עַל מִי נִגְלָתָה" (ישעיהו נג, א).

(דף מג ע"ב) בְּהַהוּא זִמְנָא דְאִתְעֲבַר הַהוּא חִוְיָא בִּישָׁא מִן יַמָּא, שַׁלִּיט חִוְיָא קַדִּישָׁא, וּבְהַהוּא זִמְנָא, אָזְלִין אֳנִיּוֹת בְּהַבְטָחָה בְיַמָּא דְלָא טָבְעִין, דְּהָא רוּחַ סְעָרָה אִתְעֲבַר שָׁלְטָנוּתֵיהּ מִן יַמָּא דְאוֹרַיְיתָא, וּבְהַהוּא זִמְנָא "שָׁם רֶמֶשׂ וְאֵין מִסְפָּר" (תהלים קד, כה) וְגוֹ', "שָׁם אֳנִיּוֹת יְהַלֵּכוּן לִוְיָתָן זֶה יָצַרְתָּ לְשַׂחֶק בּוֹ" (תהלים קד, כו), וִיהֵי חָדֵי עִמְּהוֹן, הֲדָא הוּא דִכְתִיב "שִׁיתוּ לִבְּכֶם לְחֵילָה" (תהלים מח, יד) וְגוֹ', לְחוֹלָה כְּתִיב, וְ"כֻּלָּם אֵלֶיךָ יְשַׂבֵּרוּן לָתֵת אָכְלָם בְּעִתּוֹ" (תהלים קד, כז), דְּאִיהוּ עִתּוֹ דְצַדִּיק, תִּתֵּן לָהֶם יִלְקוֹטוּן דָּא מַנָּא, דְאִתְּמַר בֵּיהּ "שֵׁשֶׁת יָמִים תִּלְקְטֻהוּ" (שמות טז, כו) וְגוֹ', מִסִּטְרָא דְעַמּוּדָא דְאֶמְצָעִיתָא דְאִיהוּ כְּלִיל שִׁית סִטְרִין. לִוְיָתָן לְעֵילָא דָא צַדִּיק דְּאִיהוּ כְּדָג קָטָן עַל כֵּיף יַמָּא. נָחָשׁ בָּרִיחַ, דָּא הַהוּא דְאִתְּמַר בֵּיהּ "וְהַבְּרִיחַ הַתִּיכֹן בְּתוֹךְ הַקְּרָשִׁים" (שמות כו, כח), וְדָא עַמּוּדָא דְאֶמְצָעִיתָא דְאִתְקְרֵי תִּיכוֹן, בְּגִין דְּאִיהוּ עַמּוּדָא דְאֶמְצָעִיתָא, תְּרֵין גַּדְפוֹי יְמִינָא וּשְׂמָאלָא, דְמִתַּמָּן אוֹרַיְיתָא אִתְיְהִיבַת, תְּרֵין קַשְׂקַשּׂוֹי תְּרֵין סַמְכֵי קְשׁוֹט, שְׁכִינְתָּא עִלָּאָה אִיהִי יַמָּא, שְׁכִינְתָּא תַּתָּאָה אִיהִי "דֶּרֶךְ אֳנִיָּה בְלֶב יָם" (משלי ל, יט), דְּאִיהוּ ל"ב אלהים דְּעוֹבָדָא דִבְּרֵאשִׁית, "שָׁם רֶמֶשׂ וְאֵין מִסְפָּר" (תהלים קד, כה), כְּמָה דְאַתְּ אָמַר "וַעֲלָמוֹת אֵין מִסְפָּר" (שיר השירים ו, ח) וְכוּ', וְאִינוּן הֲלָכוֹת פְּסוּקוֹת, דְּאִינוּן "בְּתוּלוֹת אַחֲרֶיהָ רֵעוֹתֶיהָ" (תהלים מה, טו) דִשְׁכִינְתָּא.


במידה ויש שמות שמופיעים בצבע אדום, או שמות שמכילים גרשיים כדוגמת יאהדונה"י -> אין להוציא אותם בפה – אלא רק לקרא בעינים

וּבְגִין דָּא כָרוֹזָא כְרִיז, כַּמָּה גִבָּרִין, כַּמָּה מָארֵי תְרִיסִין, אִתְכַּנְשׁוּ בְּבֵי מֶדְרָשָׁא, לְאַגָּחָא קְרָבָא עִם חִוְיָא בְגִינָהּ, וּמִשּׁוּם זֶה הַכָּרוֹז מַכְרִיז: כַּמָּה גִבּוֹרִים כַּמָּה בַעֲלֵי מָגִנִּים הִתְכַּנְּסוּ בְּבֵית הַמִּדְרָשׁ לַעֲרֹךְ קְרָב עִם הַנָּחָשׁ בִּשְׁבִילָהּ,  וְכַמָּה תְרִיסִין אִתְעֲבִידוּ פְּסָקוֹת בְּגִינָהּ דִּבְרַתָּא דְמַלְכָּא, "וַיִּפֶן כֹּה וָכֹה וַיַּרְא כִּי אֵין אִישׁ" (שמות ב, יב), וְכַמָּה מָגִנִּים נַעֲשׂוּ פְּסָקוֹת בִּשְׁבִיל בַּת הַמֶּלֶךְ, וַיִּפֶן כֹּה וָכֹה וַיַּרְא כִּי אֵין אִישׁ (שמות יב),  לֵית בְּהוֹן דְּקָטִיל לְחִוְיָא, עַד דְּיֵיתֵי הַהוּא דְאִתְּמַר בֵּיהּ "וַיִּפֶן כֹּה וָכֹה וְכוּ' וַיַּךְ אֶת הַמִּצְרִי" (שמות ב, יב), אֵין בָּהֶם שֶׁהוֹרֵג אֶת הַנָּחָשׁ עַד שֶׁיָּבֹא הַהוּא שֶׁנֶּאֱמַר בּוֹ וַיִּפֶן כֹּה וָכֹה וַיַּךְ אֶת הַמִּצְרִי, וּבְגִין דָּא אִתְּמַר "עַד כִּי יָבֹא שִׁילֹה" (בראשית מט, י), שִׁילֹ"ה מֹשֶׁ"ה, דְּאִיהִי מוֹרָשָׁה דִילֵיהּ, וּמִשּׁוּם זֶה נֶאֱמַר עַד כִּי יָבֹא שִׁילֹ"ה, שִׁילֹ"ה מֹשֶׁ"ה, שֶׁהִיא הַמּוֹרָשָׁה שֶׁלּוֹ,  וּבְגִין דָּא בְּגִינֵיהּ אִתְּמַר בֵּיהּ עַד כִּי יָבֹא שִׁילֹה, דִילֵיהּ וַדַּאי, אִיהוּ קָטִיל לְחִוְיָא "וְלוֹ יִקְּהַת עַמִּים" (בראשית מט, י), וּמִשּׁוּם זֶה נֶאֱמַר בּוֹ עַד כִּי יָבֹא שִׁילֹ"ה, שֶׁלּוֹ (שֶׁלָּהּ) וַדַּאי, הוּא הָרַג אֶת הַנָּחָשׁ.

 בְּגִין דְּאִיהוּ בֶּן יִצְהָר בֶּן קְהָ"ת בֶּן עַמְרָ"ם, בֶּן עַמָּא רָמָא, דְאִתְּמַר בֵּיהּ "וּבְנֵי רְחַבְיָה רָבוּ לְמָעְלָה" (דברי הימים א' כג, יז), וְל"וֹ יִקְּהַ"ת עַמִּי"ם, מִשּׁוּם שֶׁהוּא בֶּן יִצְהָר בֶּן קְהָ"ת בֶּן עַמְרָ"ם, בֶּן עַם רָם, שֶׁנֶּאֱמַר בּוֹ וּבְנֵי רְחַבְיָה רָבוּ לְמָעְלָה, וְקָטִיל לְחִוְיָא, וְחֵילֵיהּ בְּיַמָּא וּבְיַבֶּשְׁתָּא וּבִרְקִיעָא, וְכַמָּה מָארֵי קְרָבִין אַגָּחוּ עִמֵּיהּ קְרָבָא עַל יַמָּא, וְהָרַג אֶת הַנָּחָשׁ וְחֵילוֹ בַּיָּם וּבַיַּבָּשָׁה וּבָרָקִיעַ, וְכַמָּה בַּעֲלֵי קְרָבוֹת עָרְכוּ עִמּוֹ קְרָב עַל הַיָּם, כְּמָה דְאַתְּ אָמַר "שָׁם אֳנִיּוֹת יְהַלֵּכוּן" (תהלים קד, כו) בְּיַמָּא דְאוֹרַיְיתָא, דְּאִינוּן אֳנִיּוֹת עַיְינִין דְּמִסְתַּכְּלִין בְּאוֹרַיְיתָא, כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר שָׁם אֳנִיּוֹת יְהַלֵּכוּן, בַּיָּם שֶׁל הַתּוֹרָה, שֶׁאוֹתָן אֳנִיּוֹת, הָעֵינַיִם שֶׁמִּסְתַּכְּלוֹת בַּתּוֹרָה,  וְכַמָּה אֳנִיּוֹת מִנַּיְיהוּ אִתַּבְּרוּ וְנָפְלוּ בְּיַמָּא וְכַמָּה אֳנִיּוֹת מֵהֶם נִשְׁבְּרוּ וְנָפְלוּ לַיָּם.

עַד דְּיֵיתֵי מוֹרָשָׁה דִילָהּ, וְקָרַע יַמָּא דְאוֹרַיְיתָא, וְ"סוּס וְרֹכְבוֹ רָמָה בַיָּם" (שמות טו, א), דְּאִיהוּ חִוְיָא וּבַת זוּגֵיהּ, דְּאִיהִי סוּסְיָא דִילֵיהּ, עַד שֶׁתָּבֹא מוֹרָשָׁה שֶׁלּוֹ, וְקוֹרֵעַ אֶת יָם הַתּוֹרָה, וְסוּס וְרֹכְבוֹ רָמָה בַיָּם, שֶׁהוּא הַנָּחָשׁ וּבַת זוּגוֹ, שֶׁהִיא הַסּוּסָה שֶׁלּוֹ,  וְאִיהוּ אַעֲבַר עֲלָהּ לְיִשְׂרָאֵל דְּלָא טָבְעִין בָּהּ, הֲדָא הוּא דִכְתִיב "וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל הָלְכוּ בַיַּבָּשָׁה בְּתוֹךְ הַיָּם" (שמות יד, כט) וְהוּא הֶעֱבִיר עָלֶיהָ אֶת יִשְׂרָאֵל שֶׁלֹּא טוֹבְעִים בּוֹ. זֶהוּ שֶׁכָּתוּב וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל הָלְכוּ בַּיַּבָּשָׁה בְּתוֹךְ הַיָּם.

 בְּקַדְמֵיתָא בְיַמָּא בְּהַהוּא חֹמֶר, בְּפוּרְקָנָא בַתְרַיְיתָא כֹּלָּא בְיַמָּא דְאוֹרַיְיתָא, מַטֶּה דִילֵיהּ דְּקָרַע בֵּיהּ יַמָּא דָא קוֹלְמוֹס, בָּרִאשׁוֹנָה בַיָּם בְּאוֹתוֹ חֹמֶר, בַּגְּאֻלָּה הָאַחֲרוֹנָה הַכֹּל בַּיָּם שֶׁל הַתּוֹרָה, הַמַּטֶּה שֶׁלּוֹ שֶׁקָּרַע בּוֹ אֶת הַיָּם, זֶה קוֹלְמוּס, בְּגִין דַּעֲלֵיהּ אִתְגַּלְיָיא זְרוֹעַ יְהֹוָה, דְּאִתְּמַר בֵּיהּ "וּזְרוֹעַ יְהֹוָה עַל מִי נִגְלָתָה" (ישעיהו נג, א) מִשּׁוּם שֶׁעָלָיו הִתְגַּלְּתָה זְרוֹעַ יהו"ה, שֶׁנֶּאֱמַר בָּהּ וּזְרוֹעַ יהו"ה עַל מִי נִגְלָתָה.

(דף מג ע"ב) בְּהַהוּא זִמְנָא דְאִתְעֲבַר הַהוּא חִוְיָא בִּישָׁא מִן יַמָּא, שַׁלִּיט חִוְיָא קַדִּישָׁא, בְּאוֹתוֹ זְמַן שֶׁנֶּעֱבַר אוֹתוֹ הַנָּחָשׁ הָרָע מִן הַיָּם, שָׁלַט הַנָּחָשׁ הַקָּדוֹשׁ, וּבְהַהוּא זִמְנָא, אָזְלִין אֳנִיּוֹת בְּהַבְטָחָה בְיַמָּא דְלָא טָבְעִין, וּבְאוֹתוֹ זְמַן (שָׁם רֶמֶשׂ וְאֵין מִסְפָּר חַיּוֹת קְטַנּוֹת עִם גְּדוֹלוֹת), הוֹלְכוֹת הָאֳנִיּוֹת בְּהַבְטָחָה בַיָּם, שֶׁלֹּא טוֹבְעוֹת,  דְּהָא רוּחַ סְעָרָה אִתְעֲבַר שָׁלְטָנוּתֵיהּ מִן יַמָּא דְאוֹרַיְיתָא, וּבְהַהוּא זִמְנָא "שָׁם רֶמֶשׂ וְאֵין מִסְפָּר" (תהלים קד, כה) וְגוֹ', "שָׁם אֳנִיּוֹת יְהַלֵּכוּן לִוְיָתָן זֶה יָצַרְתָּ לְשַׂחֶק בּוֹ" (תהלים קד, כו),  וִיהֵי חָדֵי עִמְּהוֹן, שֶׁהֲרֵי רוּחַ הַסְּעָרָה הָעֳבַר שִׁלְטוֹנָהּ מֵהַיָּם שֶׁל הַתּוֹרָה, וּבְאוֹתוֹ זְמַן שָׁם רֶמֶשׂ וְאֵין מִסְפָּר וְגוֹמֵר, שָׁם אֳנִיּוֹת יְהַלֵּכוּן לִוְיָתָן זֶה יָצַרְתָּ לְשַׂחֶק בּוֹ, וְיִהְיֶה שָׂמֵחַ עִמָּהֶם.  הֲדָא הוּא דִכְתִיב "שִׁיתוּ לִבְּכֶם לְחֵילָה" (תהלים מח, יד) וְגוֹ', לְחוֹלָה כְּתִיב, וְ"כֻּלָּם אֵלֶיךָ יְשַׂבֵּרוּן לָתֵת אָכְלָם בְּעִתּוֹ" (תהלים קד, כז), זֶהוּ שֶׁכָּתוּב שִׁיתוּ לִבְּכֶם לְחֵילָה וְגוֹמֵר, לְחוֹלָה כְּתִיב, וְכֻלָּם אֵלֶיךָ יְשַׂבֵּרוּן לָתֵת אָכְלָם בְּעִתּוֹ, (שֶׁהֵן עִתּוֹת הַתּוֹרָה, כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ חֲכָמֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה, קָבַעְתָּ עִתִּים לַתּוֹרָה)  דְּאִיהוּ עִתּוֹ דְצַדִּיק, שֶׁהוּא עִתּוֹ שֶׁל צַדִּיק.  תִּתֵּן לָהֶם יִלְקוֹטוּן דָּא מַנָּא, דְאִתְּמַר בֵּיהּ "שֵׁשֶׁת יָמִים תִּלְקְטֻהוּ" (שמות טז, כו) וְגוֹ', מִסִּטְרָא דְעַמּוּדָא דְאֶמְצָעִיתָא דְאִיהוּ כְּלִיל שִׁית סִטְרִין תִּתֵּן לָהֶם יִלְקוֹטוּן, זֶה הַמָּן, שֶׁנֶּאֱמַר בּוֹ שֵׁשֶׁת יָמִים תִּלְקְטוּהוּ וְגוֹמֵר, מִצִּדּוֹ שֶׁל הָעַמּוּד הָאֶמְצָעִי, שֶׁהוּא כוֹלֵל שִׁשָּׁה צְדָדִים.. לִוְיָתָן לְעֵילָא דָא צַדִּיק דְּאִיהוּ כְּדָג קָטָן עַל כֵּיף יַמָּא הַלִּוְיָתָן לְמַעְלָה זֶה הַצַּדִּיק, שֶׁהוּא כְדָג קָטָן עַל חוֹף הַיָּם.

 נָחָשׁ בָּרִיחַ, דָּא הַהוּא דְאִתְּמַר בֵּיהּ "וְהַבְּרִיחַ הַתִּיכֹן בְּתוֹךְ הַקְּרָשִׁים" (שמות כו, כח), וְדָא עַמּוּדָא דְאֶמְצָעִיתָא דְאִתְקְרֵי תִּיכוֹן, בְּגִין דְּאִיהוּ עַמּוּדָא דְאֶמְצָעִיתָא, נָחָשׁ בָּרִיחַ זֶה אוֹתוֹ שֶׁנֶּאֱמַר בּוֹ הַבְּרִיחַ הַתִּיכוֹן בְּתוֹךְ הַקְּרָשִׁים, וְזֶה הָעַמּוּד הָאֶמְצָעִי שֶׁנִּקְרָא תִיכוֹן, בִּגְלַל שֶׁהוּא הָעַמּוּד הָאֶמְצָעִי, תְּרֵין גַּדְפוֹי יְמִינָא וּשְׂמָאלָא, דְמִתַּמָּן אוֹרַיְיתָא אִתְיְהִיבַת, תְּרֵין קַשְׂקַשּׂוֹי תְּרֵין סַמְכֵי קְשׁוֹט, שְׁתֵּי כְנָפָיו יָמִין וּשְׂמֹאל, שֶׁמִּשָּׁם נִתְּנָה תוֹרָה. שְׁתֵּי קַשְׂקַשּׂוֹתָיו, שְׁנֵי עַמּוּדֵי אֱמֶת.  שְׁכִינְתָּא עִלָּאָה אִיהִי יַמָּא, שְׁכִינְתָּא תַּתָּאָה אִיהִי "דֶּרֶךְ אֳנִיָּה בְלֶב יָם" (משלי ל, יט), דְּאִיהוּ ל"ב אלהים דְּעוֹבָדָא דִבְּרֵאשִׁית, שְׁכִינָה הָעֶלְיוֹנָה הִיא הַיָּם, שְׁכִינָה הַתַּחְתּוֹנָה הִיא דֶרֶךְ אֳנִיָּה בְלֶב יָם, שֶׁהוּא ל"ב אֱלֹהִים שֶׁל מַעֲשֵׂה בְרֵאשִׁית, "שָׁם רֶמֶשׂ וְאֵין מִסְפָּר" (תהלים קד, כה), כְּמָה דְאַתְּ אָמַר "וַעֲלָמוֹת אֵין מִסְפָּר" (שיר השירים ו, ח) וְכוּ', וְאִינוּן הֲלָכוֹת פְּסוּקוֹת, דְּאִינוּן "בְּתוּלוֹת אַחֲרֶיהָ רֵעוֹתֶיהָ" (תהלים מה, טו) דִשְׁכִינְתָּא , שָׁם רֶמֶשׂ וְאֵין מִסְפָּר, כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר וַעֲלָמוֹת אֵין מִסְפָּר וְכוּ', וְהֵן הֲלָכוֹת פְּסוּקוֹת, שֶׁהֵן בְּתוּלוֹת אַחֲרֶיהָ רֵעוֹתֶיהָ שֶׁל הַשְּׁכִינָה.

תיקוני זוהר תניינא רמח"ל - דא בסיומא

הָשַׁתָּא הָקִיצוּ וְרַנְּנוּ, בְּכַמָּה שִׁירִין וְתוּשְׁבְּחָן לְסַלְקָא לְעֵילָא, אַתּוּן וְכַמָּה נְצִיצִין (דף פז' עמוד ב') אָחֲרָנִין בַּהֲדַיְיכוּ, "כִּי טַל אוֹרֹת" (ישעיהו כו, יט) וַדַּאי. וְדָא שִׁיר חָדָשׁ דְּיִתְּעַר בְּעָלְמָא. שִׁיר פכמ"מ [פָּשׁוּט כָּפוּל מְשֻׁלָּשׁ מְרֻבַּע] בְּרָזָא דִּשְׁמָא קַדִּישָׁא כִּדְקָא יָאוּת.

קוּם ר' אַפְתַּח מִלִּין קַמֵּי שְׁכִינְתָּא לְאִתְּעָרָא תִּיקּוּנָא שְׁלִים כִּדְקַחֲזֵי.

קָם אִיהוּ פָּתַח וְאָמַר, "וְהַמַּשְׂכִּלִים יַזְהִרוּ כְּזֹהַר הָרָקִיעַ" (דניאל יב, ג) אִלֵּין צַדִּיקַיָּא דְּקַיְּימִין בְּעָלְמָא, דְּגָרְמִין לִנְהִירוּ עִלָּאָה לְאִתְפַּשְׁטָא בְּעָלְמָא. דִּלְעֵילָא כְּתִיב "וּנְהוֹרָא עִמֵּהּ שְׁרֵא" (דניאל ב, כב), וַחֲשׁוּכָא לָא קָאִים אֶלָּא לְתַתָּא. וְרָזָא דָּא "וַיִּקְרָא אֱלֹהִים לָאוֹר יוֹם" (בראשית א, ה) דָּא עָלְמָא עִלָּאָה, "וְלַחֹשֶׁךְ קָרָא לָיְלָה" (בראשית א, ה) דָּא עָלְמָא תַּתָּאָה.

דִּבְהוּ "וַיַּבְדֵּל אֱלֹהִים בֵּין הָאוֹר וּבֵין הַחֹשֶׁךְ" (בראשית א, ד), דְּאַף עַל גַּב דְּאִשְׁתְּכַח חֹשֶׁךְ לְתַתָּא לְעֵילָא אוֹר אִיהוּ. וּבְזִמְנָא דְּאִית צַדִּיקַיָּא בְּעָלְמָא, נְהִירוּ דִּלְעֵילָא אִתְמְשַׁךְ לְתַתָּא. כְּדֵין "הָעָם הַהֹלְכִים בַּחֹשֶׁךְ רָאוּ אוֹר גָּדוֹל" (ישעיהו ט, א). בְּגִין כָּךְ "וְהַמַּשְׂכִּלִים יַזְהִרוּ כְּזֹהַר הָרָקִיעַ" (דניאל יב, ג), לְגַלָּאָה זִיהֲרָא דִּלְעֵילָא לְתַתָּא. וְאִי תֵּימָא דְּתִיקּוּנָא דַּעֲבָדִין לְגַרְמַיְיהוּ לְחוּד עָבְדִין? לָאו הָכֵי. אֶלָּא "וּמַצְדִּיקֵי הָרַבִּים" (דניאל יב, ג) וַדַּאי. דְּהָא זִיהֲרָא עִלָּאָה אִתְמְשַׁךְ לְגַבַּיְיהוּ, וּמִינֵּיהּ פָּשְׁטִין פְּשִׁיטוּ דְּכֹוכְבַיָּא לְכָל סְטַר לְזַכָּאָה בְּהוּ אָחֲרָנִין. בְּגִין כָּךְ "וּמַצְדִּיקֵי הָרַבִּים כַּכּוֹכָבִים" (דניאל יב, ג).

וְעוֹד, רָקִיעַ (דף פח' עמוד א') בֵּיהּ קָיְימִין כּוֹכָבִים וּמַזָּלוֹת וְדָא צַדִּיק. וּמִתַּמָּן נָטְלִין כַּמָּה מַלְאָכַיָּא לְאַחֲתָא מִילִין לְעָלְמָא כָּל חַד בְּדַרְגֵּיּה. וְיִשְׂרָאֵל אִתְּמָר בְּהוּ 'אֵין מַזַּל לְיִשְׂרָאֵל' (שבת קנו). דְּיִשְׂרָאֵל בְּעַמּוּדָא דְּאֶמְצָעִיתָא קָיְימִין, וּמַזָּלָן בְּצַדִּיק, בְּגִין כָּךְ שָׁלְטִין עֲלַיְיהוּ. דְּהָא כְּמָה דְּאִתְנָהִיר לְגַבֵּי הַהוּא צַדִּיק מֵעַמּוּדָא דְּאֶמְצָעִיתָא, הָכִי נָטְלִין אִינוּן מִילִין לְמֶיעֱבַד עוֹבָדָא.

קָם אֵלִיָּהוּ נְבִיאָה מְהֵימְנָא וְאָמַר לֵיהּ, ר' ר' "וְהָיָה לְעֵת עֶרֶב יִהְיֶה אוֹר" (זכריה יד, ז) דָּא וַדַּאי אִיהוּ אוֹר דִּילָךְ דְּאִתְגַּלְּיָא בְּהַאי חִיבּוּרָא. דְּעַד הָשַׁתָּא "בְּמַחֲשַׁכִּים הוֹשִׁיבַנִי" (איכה ג, ו) הָשַׁתָּא "וְהָיָה לְעֵת עֶרֶב יִהְיֶה אוֹר" (זכריה יד, ז). בְּסוֹף יוֹמַיָּא בְּזִמְנָא דְּפוּרְקָנָא אִתְקְרִיב, בֵּיהּ "הָעָם הַהֹלְכִים בַּחֹשֶׁךְ רָאוּ אוֹר גָּדוֹל" (ישעיהו ט, א) בְּהַאי חִיבּוּרָא. "וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה וּלְכֹל הַמּוֹרָא הַגָּדוֹל" (דברים לד, יב).

הָשַׁתָּא "הָקִיצוּ וְרַנְּנוּ", בְּכַמָּה שִׁירִין וְתוּשְׁבְּחָן לְסַלְקָא לְעֵילָא, אַתּוּן וְכַמָּה נְצִיצִין (דף פז' עמוד ב') אָחֲרָנִין בַּהֲדַיְיכוּ, עכשיו הקיצו ורננו, בכמה שירים ותשבחות לעלות למעלה – אתם וכמה ניצוצות אחרים אתכם. "כִּי טַל אוֹרֹת" (ישעיהו כו, יט) וַדַּאי. וְדָא שִׁיר חָדָשׁ דְּיִתְּעַר בְּעָלְמָא. וזה שיר חדש ויתעורר בעולם שִׁיר פכמ"מ [פָּשׁוּט כָּפוּל מְשֻׁלָּשׁ מְרֻבַּע] בְּרָזָא דִּשְׁמָא קַדִּישָׁא כִּדְקָא יָאוּת. בסוד השם הקדוש כמו שראוי.

קוּם ר' אַפְתַּח מִלִּין קַמֵּי שְׁכִינְתָּא לְאִתְּעָרָא תִּיקּוּנָא שְׁלִים כִּדְקַחֲזֵי. קום רבי הרמח"ל,  ופתח במילים לפני השכינה לעורר תיקונה שלם כראוי.

קָם אִיהוּ פָּתַח וְאָמַר, קם הוא הרמח"ל פתח ואמר "וְהַמַּשְׂכִּלִים יַזְהִרוּ כְּזֹהַר הָרָקִיעַ" (דניאל יב, ג) אִלֵּין צַדִּיקַיָּא דְּקַיְּימִין בְּעָלְמָא, דְּגָרְמִין לִנְהִירוּ עִלָּאָה לְאִתְפַּשְׁטָא בְּעָלְמָא. אלה הצדיקים שעומדים בעולם, שגורמים לאור העליון להתפשט בעולם, דִּלְעֵילָא כְּתִיב שלמעלה כתוב "וּנְהוֹרָא עִמֵּהּ שְׁרֵא" (דניאל ב, כב), וַחֲשׁוּכָא לָא קָאִים אֶלָּא לְתַתָּא. והחושך לא נמצא אלא למטה. וזה סוד וְרָזָא דָּא "וַיִּקְרָא אֱלֹהִים לָאוֹר יוֹם" (בראשית א, ה) דָּא עָלְמָא עִלָּאָה, זה העולם העליון, "וְלַחֹשֶׁךְ קָרָא לָיְלָה" (בראשית א, ה) דָּא עָלְמָא תַּתָּאָה. זה העולם התחתון.

> הצדיקים מאירים לכלל ישראל ולא רק לעצמם.

דִּבְהוּ שבו "וַיַּבְדֵּל אֱלֹהִים בֵּין הָאוֹר וּבֵין הַחֹשֶׁךְ" (בראשית א, ד), דְּאַף עַל גַּב דְּאִשְׁתְּכַח חֹשֶׁךְ לְתַתָּא לְעֵילָא אוֹר אִיהוּ. ואף על גב שנמצא חושך למטה, למעלה הוא אור. וּבְזִמְנָא דְּאִית צַדִּיקַיָּא בְּעָלְמָא, נְהִירוּ דִּלְעֵילָא אִתְמְשַׁךְ לְתַתָּא. ובזמן שיש בעולם צדיקים, האור העליון נמשך למטה, ואז כְּדֵין "הָעָם הַהֹלְכִים בַּחֹשֶׁךְ רָאוּ אוֹר גָּדוֹל" (ישעיהו ט, א). בְּגִין כָּךְ בשל כך, "וְהַמַּשְׂכִּלִים יַזְהִרוּ כְּזֹהַר הָרָקִיעַ" (דניאל יב, ג), לְגַלָּאָה זִיהֲרָא דִּלְעֵילָא לְתַתָּא. יזהירו, לגלות הזוהר העליון – למטה. אִי תֵּימָא דְּתִיקּוּנָא דַּעֲבָדִין לְגַרְמַיְיהוּ לְחוּד עָבְדִין? לָאו הָכֵי. ואם תתמה שהתיקונים שעושים, עושים אותם לעצמם? לא כך – אֶלָּא "וּמַצְדִּיקֵי הָרַבִּים" (דניאל יב, ג) וַדַּאי שתיקונם לצורך רבים. דְּהָא זִיהֲרָא עִלָּאָה אִתְמְשַׁךְ לְגַבַּיְיהוּ, וּמִינֵּיהּ פָּשְׁטִין פְּשִׁיטוּ דְּכֹוכְבַיָּא לְכָל סְטַר לְזַכָּאָה בְּהוּ אָחֲרָנִין. שזה הזוהר העליון נמשך בעבורם, ומהם מתפשטת ההתפשטות כמו הארת הכוכבים לכל צד לזכות בהם את האחרים, לכן נאמר בְּגִין כָּךְ "וּמַצְדִּיקֵי הָרַבִּים כַּכּוֹכָבִים" (דניאל יב, ג).

מעשיהם של ישראל משפיעים על הנהגת המזלות.

(דף פח' עמוד א') וְעוֹד, רָקִיעַ בֵּיהּ קָיְימִין כּוֹכָבִים וּמַזָּלוֹת וְדָא צַדִּיק. ועוד, רקיע בו נמצאים כוכבים ומזלות וזה צדיק / יסוד, וּמִתַּמָּן נָטְלִין כַּמָּה מַלְאָכַיָּא לְאַחֲתָא מִילִין לְעָלְמָא כָּל חַד בְּדַרְגֵּיּה. ומשם נוטלים כמה מלאכים להוריד הדברים לאומות העולם ולהנהגת דרכי הטבע, כל אחד במדריגתו. וְיִשְׂרָאֵל אִתְּמָר בְּהוּ וישראל נאמר בהם 'אֵין מַזַּל לְיִשְׂרָאֵל' (שבת קנו). דְּיִשְׂרָאֵל בְּעַמּוּדָא דְּאֶמְצָעִיתָא קָיְימִין, וּמַזָּלָן בְּצַדִּיק, בְּגִין כָּךְ שָׁלְטִין עֲלַיְיהוּ. שישראל עומדים בדרגת עמודא דאמצעיתא, והמזלות נמצאים ביסוד, לכן ישראל שולטים עליהם. דְּהָא כְּמָה דְּאִתְנָהִיר לְגַבֵּי הַהוּא צַדִּיק מֵעַמּוּדָא דְּאֶמְצָעִיתָא, הָכִי נָטְלִין אִינוּן מִילִין לְמֶיעֱבַד עוֹבָדָא. שהרי שכמה הארה שמקבל היסוד מעמודא דאמצעיתא, ככה נוטלים אומות העולם את אלו הדברים מישראל לעשות מעשיהם.

> אורו של הרמח"ל יתגלה באחרית הימים בגילוי תיקוני זוהר תניינא.

קָם אֵלִיָּהוּ נְבִיאָה מְהֵימְנָא וְאָמַר לֵיהּ, ר' ר' קם אליהו הנביא הנאמן ואמר לו, רבי רבי הרמח"ל, "וְהָיָה לְעֵת עֶרֶב יִהְיֶה אוֹר" (זכריה יד, ז) דָּא וַדַּאי אִיהוּ אוֹר דִּילָךְ דְּאִתְגַּלְּיָא בְּהַאי חִיבּוּרָא. זה ודאי האור שלך שמתגלה בזה החיבור, שעד עכשיו דְּעַד הָשַׁתָּא "בְּמַחֲשַׁכִּים הוֹשִׁיבַנִי" (איכה ג, ו) הָשַׁתָּא עתה בגילוי החיבור הזה של תיקוני זוהר תניינא נאמר "וְהָיָה לְעֵת עֶרֶב יִהְיֶה אוֹר" (זכריה יד, ז). בְּסוֹף יוֹמַיָּא בְּזִמְנָא דְּפוּרְקָנָא אִתְקְרִיב, בֵּיהּ ובפרט האחרית הימים בזמן שהגאולה תתקרב יאמר "הָעָם הַהֹלְכִים בַּחֹשֶׁךְ רָאוּ אוֹר גָּדוֹל" (ישעיהו ט, א) בְּהַאי חִיבּוּרָא יראו אור גדול באלה התיקונים וזה, "וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה וּלְכֹל הַמּוֹרָא הַגָּדוֹל" (דברים לד, יב).

קישור לדף זוהר תניינא

תפילה קמ"ז מתוך "תקט"ו תפילות"

תפילה קמ"ז: בשם הוי"ה צבאו"ת מתחזקים כל צבאות המלאכים לדגליהם ואות הוא בצבא שלו. כח אמתתו ית' ינצץ כל בניני הס"א, וירים קרן משיחו.

אֵל אֶחָד יָחִיד וּמְיֻחָד. סֵדֶר צְבָאֵי מַחֲנוֹתֶיךָ לְדִגְלֵיהֶם בַּשֵּׁם הַקָּדוֹשׁ שֶׁלְּךָ 'יְהוָֹה צְבָאוֹת', שֶׁשִּׁמְךָ הַקָּדוֹשׁ יְהוָֹה ב"ה נִרְאָה בִּצְבָאוֹת שֶׁלְּךָ לְהוֹדִיעַ שֶׁהֵם צְבָאוֹת שֶׁלְּךָ, שֶׁאָמְרוּ עָלָיו 'אוֹת הוּא בַּצָּבָא שֶׁלּוֹ', וְזֶה אוֹת אֱמֶת מִצַּד שִׁמְךָ הַקָּדוֹשׁ יְהוָֹה ב"ה חֹזֶק וְתֹקֶף גָּדוֹל נִמְשָׁךְ בָּהֶם לְהִתְחַזֵּק נֶגֶד כָּל מַחֲנוֹת הַטְּמֵאִים, וְזֶה נִמְשָׁךְ עֲלֵיהֶם בְּקִוּוּיָם שֶׁל יִשְׂרָאֵל שֶׁהֵם מַמְשִׁיכִים הַקַּו הַזֶּה בָּהֶם, מִיָּד כֻּלָּם מִתְלַהֲטִים בִּגְבוּרָה חֲזָקָה לְהַפִּיל וְלַהֲרֹס וְלִנְתֹּץ וּלְאַבֵּד כָּל הַבִּנְיָנִים הַטְּמֵאִים שֶׁהֲרֵי הֵם אֵין לָהֶם יְסוֹד לַעֲמֹד, שִׁקְּרָא לֹא קָאֵי, וּמִיָּד "אִמָלְאָה הָחֳרָבָה" תָּקִים אֶת סֻכַּת דָּוִד הַנּוֹפֶלֶת, מִגְדַּל דָּוִד הִיא עִיר צִיּוֹן.

רִבּוֹן כָּל הָעוֹלָמִים. הֲרֵי רַעַם גְּבוּרָתְךָ "מִי" יִתְבּוֹנֵן מִצַּד אִימָא עִלָּאָה וְהוּא רַעַם הַמַּפִּיל "חוֹמוֹת גְּבוֹהוֹת בְּצוּרוֹת בַּשָּׁמַיִם", שֶׁהֲרֵי הֵם בּוֹנִים בִּנְיָנִים שֶׁל שֶׁקֶר לַעֲלוֹת בְּמָקוֹם שֶׁאֵינוֹ רָאוּי לָהֶם, וּמִיָּד יֵאָמֵר בָּהֶם "מִשָּׁם אוֹרִידְךָ נְאֻם יְהוָֹה" וּמִיָּד תַּעֲלֶה מִי שֶׁהוּא רָאוּי לַעֲלוֹת וְהִיא שְׁכִינָתְךָ הַקְּדוֹשָׁה, "אֶבֶן מָאֲסוּ הַבֹּנִים הָיְתָה לְרֹאשׁ פִּנָּה", "מֵאֵת יְהוָֹה הָיְתָה זֹאת הִיא נִפְלָאת בְּעֵינֵינוּ", מִצַּד פֶּלֶא עִלָּאָה. "יְהוָֹה יֵחַתוּ מְרִיבָיו עָלָיו בַּשָּׁמַיִם יַרְעֵם יְהוָֹה יָדִין אַפְסֵי אָרֶץ וְיִתֵּן עֹז לְמַלְכּוֹ וְיָּרֶם קֶרֶן מְשִׁיחוֹ". לִישׁוּעָתְךָ קִוִּיתִי יְהוָֹה.