Skip to content

תיקון היחוד היומי

תיקוני זוהר קדמאה רשב"י - דא בשירותא

"וְהַמַּשְׂכִּלִים יַזְהִרוּ כְּזֹהַר הָרָקִיעַ וּמַצְדִּיקֵי הָרַבִּים כַּכּוֹכָבִים לְעוֹלָם וָעֶד" (דניאל יב, ג). פָּתַח רִבִּי שִׁמְעוֹן וְאָמַר "בְּטֶרֶם אֶצָּרְךָ בַבֶּטֶן יְדַעְתִּיךָ" (ירמיהו א, ה). הָדָא הוּא דְּאָמְרֵי אֲשֶׁר קִדֵּשׁ יְדִיד מִבֶּטֶן. בְּטֶרֶם אֶצָּרְךָ דָּא רוּחַ דִּיצִירָה. וּבְטֶרֶם תֵּצֵא מֵרֶחֶם דָּא נֶפֶשׁ דַּעֲשִׂיָּה. נָבִיא לַגּוֹיִם נְתַתִּיךָ דָּא נִשְׁמְתָא.
דְּקֹדֶם דְּיֵיתֵי בַּר נָשׁ לְעָלְמָא אִשְׁתְּמוֹדַע לְרוּחֵהּ וְנִשְׁמָתֵהּ וְגוּפֵהּ דְּמִתְחַבְּרָן לְעֵלָּא. וּבְגִין דָּא "וַיֹּאמֶר יְהֹוָה אֶל אַבְרָם" (בראשית יב, א), דָּא נִשְׁמְתָא דְּאִיהִי אָב לְרוּחָא וְנַפְשָׁא וְרָם לְגוּפָא. וְעַל אִלֵּין רוּחָא וְנַפְשָׁא וְגוּפָא עָלַיְהוּ אִתְּמַר "הֶן כָּל אֵלֶּה יִפְעַל אֵל" (איוב לג, כט) וְגוֹ' נִשְׁמְתָא, דָּא גּוּף פְּלוֹנִי. "לֶךְ לְךָ מֵאַרְצְךָ" (בראשית יב, א) דָּא שִׁנּוּי מָקוֹם. "וּמִמּוֹלַדְתְּךָ" דָּא שִׁנּוּי הַשֵּׁם. "וּמִבֵּית אָבִיךָ" דָּא שִׁנּוּי מַעֲשֶׂה.
שִׁנּוּי מָקוֹם דָּא גִּלְגּוּלָא קַדְמָאָה, דְּאִתְעֲקָר מֵאַתְרֵהּ וְאִתְנְטַע בְּגוּפָא אָחֳרָא. וּמָאן גָּרִים לֵיהּ הַאי בְּגִין דְּאַעֲקַר אַרְעָא קַדִּישָׁא מֵאַתְרֵהּ דְּהִיא שְׁכִינְתָּא. כְּמָה דְאַתְּ אָמֵר "וּבְפִשְׁעֵיכֶם שֻׁלְּחָה אִמְּכֶם" (ישעיהו נ, א). "וּמִמּוֹלַדְתְּךָ" (בראשית יב, א) הָכָא רָזָא "וּמוֹלַדְתְּךָ אֲשֶׁר הוֹלַדְתָּ אַחֲרֵיהֶם לְךָ יִהְיוּ" (בראשית מח, ו) וּבוֹ "יִקָּרְאוּ בְּנַחֲלָתָם" (שם). בְּגִין דְּלָא "יִכָּרֵת שֵׁם הַמֵּת" (רות ד, י) "יָקוּם עַל שֵׁם אָחִיו" (דברים כה, ו) וְדָא שִׁנּוּי הַשֵּׁם. וּמָאן גָּרִים דָּא? בְּגִין דְּאַעֲקַר אִילָנָא דְּאִיהוּ עֵץ הַגַּן מֵאַתְרֵהּ, הָכִי אִתְעֲקָר מִנֵּהּ וְאִתְקְרֵי עָקָר בְּלֹא בֵּן, עַל שׁוּם דַּעֲקִיר אִיהוּ ו' דְּכָלִיל שִׁית סִטְרִין מֵאַתְרֵהּ.
"וּמִבֵּית אָבִיךָ" (בראשית יב, א) דָּא שִׁנּוּי מַעֲשֶׂה. וּמָאן גָּרִים לֵיהּ? הַאי בְּגִין דְּחָב בְּמַעֲשֶׂה, דְּאִיהִי אִמָּא עִלָּאָה מַעֲשֵׂה בְּרֵאשִׁית, דְּתַמָּן מַחֲשָׁבָה גְּנִיזָא דְּלֵית עֲשִׂיָּה בְּלֹא מַחֲשָׁבָה. הָדָא הוּא דִּכְתִיב "כֻּלָּם בְּחָכְמָה עָשִׂיתָ" (תהלים קד, כד). אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָ, דָּא גּוֹלָפָא. כְּפוּם דְּאִיהוּ מְחֻיָּב בְּחוֹבִין, הָכִי אִתְנְטַע בֵּיהּ וְאִתְרְכִיב עַד דְּאַחְזַר מַה דְּאַעֲקַר לְאַתְרֵהּ.
קָם עַמּוּדָא בָּתַר טוּלָא דְּרִבִּי שִׁמְעוֹן וְאָמַר, רִבִּי רִבִּי רָזָא דָּא רָזָא אָחֳרָא עִלָּאָה אִית בְּגִלְגּוּלָא לְעֵלָּא בְּדַרְגִּין עִלָּאִין. וְדָא אִיהוּ "וַיֹּאמֶר יְיָ אֶל אַבְרָם" (בראשית יב, א). דָּא אִיהוּ דְּאִתְּמַר בֵּיהּ "הֲלוֹא אָב אֶחָד לְכֻלָּנוּ" (מלאכי ב, י). וּמָאן אָמַר לֵיהּ? הַהוּא רָם דְּעָלֵהּ דְּאִיהוּ רָם עַל כָּל גְּבוֹהִים. וּמָה אָמַר לֵיהּ? "לֶךְ לְךָ" (בראשית יב, א) תְּרֵין תֵּירוּכִין אִנּוּן י' י' מִן א' אָת ו' מִתַּמָּן תָּרִיךְ לֵיהּ, הַהוּא רָם עַל כָּל רָמִים, דְּאִיהוּ עִלַּת עַל כָּל עִלָּאִין. וּלְאָן שָׁלַח לֵיהּ? "אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ" (בראשית יב, א), דָּא שְׁכִינְתָּא תַּתָּאָה.
אָמַר לֵיהּ רִבִּי שִׁמְעוֹן אִי הָכִי מַאי "מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ" (בראשית יב, א)? אָמַר לוֹ רִבִּי רִבִּי תְּלָת אַלְפִין אִנּוּן מִתְּלָת שְׁמָהָן דְּאִנּוּן אֶהְיֶ"ה אֶהְיֶ"ה אֶהְיֶ"ה דְּאִתְּמַר לְמֹשֶׁה עָלַיְהוּ דְּאִיהוּ דִּיּוֹקְנָא דְּהַהוּא ו' עִלָּאָה.
"וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים אֶל מֹשֶׁה אֶהְיֶה אֲשֶׁר אֶהְיֶה" (שמות ג, יד). "אֶהְיֶה שְׁלָחַנִי אֲלֵיכֶם" (שמות ג, יד). הָכָא אִתְרְמִיז דְּאִתְתְּרַךְ מִתְּלָת אִלֵּין, דְּאִנּוּן תְּלָת עָלְמִין דְּאִתְּמַר בְּהוֹן "מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ" (בראשית יב, א). וְדָא אִיהוּ אִמָּא עִלָּאָה דְּאִיהִי כֶּתֶר "אֵם כָּל חָי" (בראשית ג, כ). דְּאָת ו' בִּמְעָהָא אִיהִי א' בְּכֶתֶר עִלָּאָה. וא' תִּנְיָנָא בְּבִינָא וְאִיהוּ אָלֶ"ף תְּלִיתָאָה בְּאֶמְצָעִיתָא דְּאָת ו'. וְרָזָא דְּמִלָּה יו"ד ה"א וא"ו ה"א וְאִיהִי כֶּתֶר מַלְכוּת. "אֶל הָאָרֶץ" (בראשית יב, א) דָּא שְׁכִינְתָּא תַּתָּאָה דִּכְלִילָן בֵהּ כֻּלְּהוּ. "וְאֶעֶשְׂךָ לְגוֹי גָּדוֹל וַאֲבָרֶכְךָ" (בראשית יב, ב) מִסִּטְרָא דְּא' עִלָּאָה. "וַאֲגַדְּלָה שְׁמֶךָ" (שם) מִסִּטְרָא דְּא' תִּנְיָנָא. וֶהְיֵה בְּרָכָה מִסִּטְרָא דְּא' תְּלִיתָאָה.

במידה ויש שמות שמופיעים בצבע אדום, או שמות שמכילים גרשיים כדוגמת יאהדונה"י -> אין להוציא אותם בפה – אלא רק לקרא בעינים

"וְהַמַּשְׂכִּלִים יַזְהִרוּ כְּזֹהַר הָרָקִיעַ וּמַצְדִּיקֵי הָרַבִּים כַּכּוֹכָבִים לְעוֹלָם וָעֶד" (דניאל יב, ג) וְהַמַּשְׂכִּלִים יַשְׂכִּלוּ כְּזֹּהַר הָרָקִיעַ וּמַצְדִּיקֵי הָרַבִּים כַּכּוֹכָבִים לְעוֹלָם וָעֶד.  פָּתַח רִבִּי שִׁמְעוֹן וְאָמַר "בְּטֶרֶם אֶצָּרְךָ בַבֶּטֶן יְדַעְתִּיךָ" (ירמיהו א, ה). הָדָא הוּא דְּאָמְרֵי אֲשֶׁר קִדֵּשׁ יְדִיד מִבֶּטֶן. בְּטֶרֶם אֶצָּרְךָ דָּא רוּחַ דִּיצִירָה פָּתַח רַבִּי שִׁמְעוֹן וְאָמַר, בְּטֶרֶם אֶצָּרְךְ בַּבֶּטֶן יְדַעְתִּיךְ. זֶהוּ שֶׁכָּתוּב אֲשֶׁר קִדֵּשׁ יְדִיד מִבֶּטֶן. בְּטֶרֶם אֶצָּרְךְ – זוֹ רוּחַ שֶׁל יְצִירָה. וּבְטֶרֶם תֵּצֵא מֵרֶחֶם דָּא נֶפֶשׁ דַּעֲשִׂיָּה. נָבִיא לַגּוֹיִם נְתַתִּיךָ דָּא נִשְׁמְתָא וּבְטֶרֶם תֵּצֵא מֵרֶחֶם – זוֹ נֶפֶשׁ שֶׁל עֲשִׂיָּה. נָבִיא לַגּוֹיִם נְתַתִּיךְ – זוֹ הַנְּשָׁמָה.

דְּקֹדֶם דְּיֵיתֵי בַּר נָשׁ לְעָלְמָא אִשְׁתְּמוֹדַע לְרוּחֵהּ וְנִשְׁמָתֵהּ וְגוּפֵהּ דְּמִתְחַבְּרָן לְעֵלָּא שֶׁקֹּדֶם שֶׁאָדָם יָבֹא לָעוֹלָם, הוּא נוֹדָע לְרוּחוֹ וְנִשְׁמָתוֹ וְגוּפוֹ (ונפשו)שֶׁמִּתְחַבְּרִים לְמַעְלָה.  וּבְגִין דָּא "וַיֹּאמֶר יְהֹוָה אֶל אַבְרָם" (בראשית יב, א), דָּא נִשְׁמְתָא דְּאִיהִי אָב לְרוּחָא וְנַפְשָׁא וְרָם לְגוּפָא וּמִשּׁוּם זֶה וַיֹּאמֶר ה' אֶל אַבְרָם, זוֹ הַנְּשָׁמָה שֶׁהִיא אָב לָרוּחַ וְלַנֶּפֶשׁ וְרָם לַגּוּף. וְעַל אִלֵּין רוּחָא וְנַפְשָׁא וְגוּפָא עָלַיְהוּ אִתְּמַר "הֶן כָּל אֵלֶּה יִפְעַל אֵל" (איוב לג, כט) וְגוֹ' נִשְׁמְתָא, דָּא גּוּף פְּלוֹנִי וְעַל אֵלּוּ הָרוּחַ וְהַנֶּפֶשׁ וְהַגּוּף, עֲלֵיהֶם נֶאֱמַר הֶן כָּל אֵלֶּה יִפְעַל אֵל וְגוֹ'. הַנְּשָׁמָה זֶה גוּף פְּלוֹנִי.  "לֶךְ לְךָ מֵאַרְצְךָ" (בראשית יב, א) דָּא שִׁנּוּי מָקוֹם. "וּמִמּוֹלַדְתְּךָ" דָּא שִׁנּוּי הַשֵּׁם. "וּמִבֵּית אָבִיךָ" דָּא שִׁנּוּי מַעֲשֶׂה לֶךְ לְךְ מֵאַרְצְךְ – זֶה שִׁנּוּי מָקוֹם. וּמִמּוֹלַדְתְּךְ – זֶה שִׁנּוּי הַשֵּׁם. וּמִבֵּית אָבִיךְ – זֶה שִׁנּוּי מַעֲשֶׂה. שִׁנּוּי מָקוֹם דָּא גִּלְגּוּלָא קַדְמָאָה, דְּאִתְעֲקָר מֵאַתְרֵהּ וְאִתְנְטַע בְּגוּפָא אָחֳרָא שִׁנּוּי מָקוֹם זֶה גִּלְגּוּל רִאשׁוֹן, שֶׁנֶּעֱקָר מִמְּקוֹמוֹ וְנִנְטָע בְּגוּף אַחֵר.  וּמָאן גָּרִים לֵיהּ הַאי בְּגִין דְּאַעֲקַר אַרְעָא קַדִּישָׁא מֵאַתְרֵהּ דְּהִיא שְׁכִינְתָּא. כְּמָה דְאַתְּ אָמֵר "וּבְפִשְׁעֵיכֶם שֻׁלְּחָה אִמְּכֶם" (ישעיהו נ, א) וּמִי גָרַם לוֹ אֶת זֶה? מִשּׁוּם שֶׁעָקַר אֶת הָאָרֶץ הַקְּדוֹשָׁה מִמְּקוֹמָה, שֶׁהִיא הַשְּׁכִינָה, כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר וּבְפִשְׁעֵיכֶם שֻׁלְּחָה אִמְּכֶם.  "וּמִמּוֹלַדְתְּךָ" (בראשית יב, א) הָכָא רָזָא "וּמוֹלַדְתְּךָ אֲשֶׁר הוֹלַדְתָּ אַחֲרֵיהֶם לְךָ יִהְיוּ" (בראשית מח, ו) וּבוֹ "יִקָּרְאוּ בְּנַחֲלָתָם" (שם) וּמִמּוֹלַדְתְּךְ, כָּאן סוֹד וּמוֹלַדְתְּךְ אֲשֶׁר הוֹלַדְתָּ אַחֲרֵיהֶם לְךְ יִהְיוּ, וּבוֹ יִקָּרְאוּ בְּנַחֲלָתָם.  בְּגִין דְּלָא "יִכָּרֵת שֵׁם הַמֵּת" (רות ד, י) "יָקוּם עַל שֵׁם אָחִיו" (דברים כה, ו) וְדָא שִׁנּוּי הַשֵּׁם כְּדֵי שֶׁלֹּא יִכָּרֵת שֵׁם הַמֵּת, יִקָּרֵא עַל שֵׁם אָחִיו, וְזֶה שִׁנּוּי הַשֵּׁם.  וּמָאן גָּרִים דָּא? בְּגִין דְּאַעֲקַר אִילָנָא דְּאִיהוּ עֵץ הַגַּן מֵאַתְרֵהּ, וּמִי גָרַם אֶת זֶה? מִשּׁוּם שֶׁעָקַר הָאִילָן, שֶׁהוּא עֵץ הַגָּן מִמְּקוֹמוֹ. הָכִי אִתְעֲקָר מִנֵּהּ וְאִתְקְרֵי עָקָר בְּלֹא בֵּן, עַל שׁוּם דַּעֲקִיר אִיהוּ ו' דְּכָלִיל שִׁית סִטְרִין מֵאַתְרֵהּ כָּךְ נֶעֱקָר מִמֶּנּוּ, וְנִקְרָא עָקָר בְּלֹא בֵן, עַל שֵׁם שֶׁהוּא עָקַר ו' שֶׁכּוֹלֵל שִׁשָּׁה צְדָדִים מִמְּקוֹמוֹ.

"וּמִבֵּית אָבִיךָ" (בראשית יב, א) דָּא שִׁנּוּי מַעֲשֶׂה. וּמָאן גָּרִים לֵיהּ? וּמִבֵּית אָבִיךְ – זֶה שִׁנּוּי מַעֲשֶׂה, וּמִי גָרַם לוֹ אֶת זֶה? הַאי בְּגִין דְּחָב בְּמַעֲשֶׂה, דְּאִיהִי אִמָּא עִלָּאָה מַעֲשֵׂה בְּרֵאשִׁית, דְּתַמָּן מַחֲשָׁבָה גְּנִיזָא דְּלֵית עֲשִׂיָּה בְּלֹא מַחֲשָׁבָה מִשּׁוּם שֶׁחָטָא בְּמַעֲשֶׂה, שֶׁהִיא הָאֵם הָעֶלְיוֹנָה, מַעֲשֵׂה בְרֵאשִׁית, שֶׁשָּׁם גְּנוּזָה הַמַּחֲשָׁבָה, שֶׁאֵין עֲשִׂיָּה בְּלֹא מַחֲשָׁבָה. הָדָא הוּא דִּכְתִיב "כֻּלָּם בְּחָכְמָה עָשִׂיתָ" (תהלים קד, כד). זֶהוּ שֶׁכָּתוּב כֻּלָּם בְּחָכְמָה עָשִׂיתָ.  אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָ, דָּא גּוֹלָפָא. כְּפוּם דְּאִיהוּ מְחֻיָּב בְּחוֹבִין, הָכִי אִתְנְטַע בֵּיהּ וְאִתְרְכִיב עַד דְּאַחְזַר מַה דְּאַעֲקַר לְאַתְרֵהּ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ – זֶה הַגּוּף. כְּפִי שֶׁהוּא מְחֻיָּב בַּחֲטָאִים, כָּךְ נִנְטָע בּוֹ וְנִרְכָּב עַד שֶׁמַּחֲזִיר מַה שֶּׁעָקַר לִמְקוֹמוֹ.

קָם עַמּוּדָא בָּתַר טוּלָא דְּרִבִּי שִׁמְעוֹן וְאָמַר, רִבִּי רִבִּי רָזָא דָּא רָזָא אָחֳרָא עִלָּאָה אִית בְּגִלְגּוּלָא לְעֵלָּא בְּדַרְגִּין עִלָּאִין קָם הָעַמּוּד אַחַר צִלּוֹ שֶׁל רַבִּי שִׁמְעוֹן וְאָמַר, רַבִּי רַבִּי, סוֹד זֶה, סוֹד אַחֵר עֶלְיוֹן יֵשׁ בַּגִּלְגּוּל לְמַעְלָה בַּדְּרָגוֹת הָעֶלְיוֹנוֹת,  וְדָא אִיהוּ "וַיֹּאמֶר יְיָ אֶל אַבְרָם" (בראשית יב, א). דָּא אִיהוּ דְּאִתְּמַר בֵּיהּ "הֲלוֹא אָב אֶחָד לְכֻלָּנוּ" (מלאכי ב, י) וְזֶהוּ וַיֹּאמֶר ה' אֶל אַבְרָם, זֶהוּ שֶׁנֶּאֱמַר בּוֹ הֲלֹא אָב אֶחָד לְכֻלָּנוּ.  וּמָאן אָמַר לֵיהּ? הַהוּא רָם דְּעָלֵהּ דְּאִיהוּ רָם עַל כָּל גְּבוֹהִים, וּמִי אָמַר לוֹ? אוֹתוֹ הָרָם שֶׁעָלָיו, שֶׁהוּא רָם עַל כָּל גְּבוֹהִים.  וּמָה אָמַר לֵיהּ? "לֶךְ לְךָ" (בראשית יב, א) תְּרֵין תֵּירוּכִין אִנּוּן י' י' מִן א' אָת ו' מִתַּמָּן תָּרִיךְ לֵיהּ, הַהוּא רָם עַל כָּל רָמִים, דְּאִיהוּ עִלַּת עַל כָּל עִלָּאִין וּמָה אָמַר לוֹ? לֶךְ לְךְ – שְׁנֵי גֵרוּשִׁים, הֵם י' י' מִן א'. הָאוֹת ו' מִשָּׁם גֵּרַשׁ אוֹתָהּ אוֹתוֹ רָם עַל כָּל רָמִים, שֶׁהוּא עִלַּת עַל כָּל הָעֶלְיוֹנִים. וּלְאָן שָׁלַח לֵיהּ? "אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ" (בראשית יב, א), דָּא שְׁכִינְתָּא תַּתָּאָה וּלְאָן שָׁלַח אוֹתוֹ? אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ, זוֹ הַשְּׁכִינָה הַתַּחְתּוֹנָה.

אָמַר לֵיהּ רִבִּי שִׁמְעוֹן אִי הָכִי מַאי "מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ" (בראשית יב, א)? אָמַר לוֹ רַבִּי שִׁמְעוֹן, אִם כָּךְ, מַה זֶּה מֵאַרְצְךְ וּמִמּוֹלַדְתְּךְ?  אָמַר לוֹ רִבִּי רִבִּי תְּלָת אַלְפִין אִנּוּן מִתְּלָת שְׁמָהָן דְּאִנּוּן אֶהְיֶ"ה אֶהְיֶ"ה אֶהְיֶ"ה דְּאִתְּמַר לְמֹשֶׁה עָלַיְהוּ אָמַר לוֹ, רַבִּי רַבִּי, שְׁלֹשֶׁת אֲלָפִים הֵם מִשְּׁלֹשָׁה שֵׁמוֹת שֶׁהֵם אֶהְיֶ"ה אֶהְיֶ"ה אֶהְיֶ"ה שֶׁנֶּאֱמַר לְמֹשֶׁה עֲלֵיהֶם,  דְּאִיהוּ דִּיּוֹקְנָא דְּהַהוּא ו' עִלָּאָה שֶׁהוּא הַדְּיוֹקָן שֶׁל אוֹתוֹ ו' הָעֶלְיוֹנָה.

"וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים אֶל מֹשֶׁה אֶהְיֶה אֲשֶׁר אֶהְיֶה" (שמות ג, יד) וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה אֶהְיֶה אֲשֶׁר אֶהְיֶה. "אֶהְיֶה שְׁלָחַנִי אֲלֵיכֶם" (שמות ג, יד) אֶהְיֶה שְׁלָחַנִי אֲלֵיכֶם.  הָכָא אִתְרְמִיז דְּאִתְתְּרַךְ מִתְּלָת אִלֵּין, דְּאִנּוּן תְּלָת עָלְמִין דְּאִתְּמַר בְּהוֹן "מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ" (בראשית יב, א) כָּאן נִרְמָז שֶׁהִתְגָּרֵשׁ מִשְּׁלֹשָׁה אֵלֶּה, שֶׁהֵם שְׁלֹשָׁה עוֹלָמוֹת שֶׁנֶּאֱמַר בָּהֶם מֵאַרְצְךְ וּמִמּוֹלַדְתְּךְ וּמִבֵּית אָבִיךְ וְדָא אִיהוּ אִמָּא עִלָּאָה דְּאִיהִי כֶּתֶר "אֵם כָּל חָי" (בראשית ג, כ) זוֹהִי הָאֵם הָעֶלְיוֹנָה שֶׁהִיא כֶּתֶר אֵם כָּל חַי.  דְּאָת ו' בִּמְעָהָא אִיהִי א' בְּכֶתֶר עִלָּאָה. שֶׁהָאוֹת ו' בְּמֵעֶיהָ הִיא א' בְּכֶתֶר עֶלְיוֹן, וא' תִּנְיָנָא בְּבִינָא וְאִיהוּ אָלֶ"ף תְּלִיתָאָה בְּאֶמְצָעִיתָא דְּאָת ו' וְא' הַשֵּׁנִית בְּבִינָה, וְאָלֶ"ף הִיא שְׁלִישִׁית בָּאֶמְצַע שֶׁל הָאוֹת ו',  וְרָזָא דְּמִלָּה יו"ד ה"א וא"ו ה"א וְאִיהִי כֶּתֶר מַלְכוּת וְסוֹד הַדָּבָר – יו"ד ה"א וא"ו ה"א, וְהִיא כֶּתֶר מַלְכוּת.  "אֶל הָאָרֶץ" (בראשית יב, א) דָּא שְׁכִינְתָּא תַּתָּאָה דִּכְלִילָן בֵהּ כֻּלְּהוּ. אֶל הָאָרֶץ – זוֹ שְׁכִינָה הַתַּחְתּוֹנָה שֶׁכְּלוּלִים בָּהּ כֻּלָּם.  "וְאֶעֶשְׂךָ לְגוֹי גָּדוֹל וַאֲבָרֶכְךָ" (בראשית יב, ב) מִסִּטְרָא דְּא' עִלָּאָה. "וַאֲגַדְּלָה שְׁמֶךָ" (שם) מִסִּטְרָא דְּא' תִּנְיָנָא. וְאֶעֶשְׂךְ לְגוֹי גָּדוֹל וַאֲבָרֶכְךְ – מֵהַצַּד שֶׁל א' הָעֶלְיוֹנָה. וַאֲגַדְּלָה שְׁמֶךְ – מֵהַצַּד שֶׁל א' הַשְּׁנִיָּה. וֶהְיֵה בְּרָכָה מִסִּטְרָא דְּא' תְּלִיתָאָה. וֶהְיֵה בְּרָכָה – מֵהַצַּד שֶׁל א' הַשְּׁלִישִׁית.

תיקוני זוהר תניינא רמח"ל - דא בסיומא

"וְהַמַּשְׂכִּלִים יַזְהִרוּ כְּזֹהַר הָרָקִיעַ" (דניאל יב, ג), אִלֵּין עֲשַׂר סְפִירָן דִּבְהוּ אִשְׁתְּמוֹדָע יְקָרָא סְתִימָא דְּכֹלָּא. וְאִינּוּן כְּזֹהַר הָרָקִיעַ, כְּהַאי רָקִיעַ דְּנָהִיר וַדַּאי. וּבְזִמְנָא דְּאִינוּן קָיְימִין לְאַנְהָרָא לְעָלְמָא, כְּדֵין כְּכוֹכְבַיָּא, נְהָרִין דָּא מִן דָּא, דָּא לְגַבֵּי דָּא. אֲבָל סְתִימָא דְּכֹלָּא אִיהוּ דְּעָבִיד כֹּלָּא. וְאִיהוּ דְּאָמַר 'זָכוֹר וְשָׁמוֹר בְּדִבּוּר אֶחָד' (שבועות כ), דְּהָכִי כֻּלְהוֹ עוֹבָדִין אִיהוּ עֲבִיד בְּרִגְעָא חֲדָא. וְתִיאוּבְתָּא דְּכֹלָּא לְאַנְהָרָא לְתַתָּא. אֲבָל מִילִין סָלְקִין בְּתִיקּוּנָא שְׁלִים, לְאִתְחַבְּרָא מִילִין דָּא בְּדָא בְּחִיבּוּרָא שְׁלִים. וּנְצִיצוּ נָצִיץ לְכֹלָּא סִטְרִין, וְכֹלָּא אִתְעֲבִיד בְּתִיקּוּנָא שְׁלִים וַדַּאי. וְרָזָא דָּא "הַשָּׁמַיִם מְסַפְּרִים כְּבוֹד אֵל" (תהלים יט, ב) בְּרָזָא דְּסְפִירָן קָיְימִין וְאִתְחַזְיָין מִילִין לְתַתָּא. אֲבָל כֹּלָּא תַּלְיָא בְּהַהוּא סְתִימָא דִּלְגַו וַדַּאי. וְרָזָא דְּמִלָּה "שְׂאוּ יְדֵכֶם קֹדֶשׁ וּבָרְכוּ אֶת יְהֹוָה" (תהלים קלד, ב). דִּתְרֵין יָדִין אִינוּן ה' לִימִינָא וְה' לִשְׂמָאלָא, וְאִינּוּן רַחֲמֵי וְדִינָא.
וְכֹלָּא אִתְקְשַׁר בְּהַהוּא דִּלְגַו בְּחִיבּוּרָא חֲדָא. וְהָכִי אִצְטְרִיךְ לְחַבְּרָא לְהוּ תָּדִיר. דְּמָאן דְּלָא עָבִיד הָכֵי אִקְרֵי 'מְקַצֵּץ בִּנְטִיעוֹת'. אֶלָּא הָכֵי אִצְטְרִיךְ לְחַבְּרָא לְהוּ בְּחִיבּוּרָא חַד וַדַּאי:
וּלְזִמְנָא דְּאָתֵי "בַּיּוֹם הַהוּא יִתָּקַע בְּשׁוֹפָר גָּדוֹל" (ישעיהו כז, יג). דְּהָא הָשַׁתָּא מִסִּטְרָא דִּשְׁכִינְתָּא כֹּלָּא סָתִים אִיהוּ, וּמִלִּין עִלָּאִין לָא אִתְגַּלְיָין בְּגַוָּונָא דִּלְהוֹן. אֲבָל לְזִמְנָא דְּאָתֵי "יִתָּקַע בְּשׁוֹפָר גָּדוֹל" מִסִּטְרָא דִּאִימָא. כְּדֵין כֹּלָּא יִתְגַּלֵּי בְּגִילּוּיָא לְעֵינֵי כֹּלָּא. כְּדֵין "כִּי עַיִן בְּעַיִן יִרְאוּ" (ישעיהו נב, ח) וְכוּ' בְּשִׁבְעִין תִּיקּוּנִין אִלֵּין יִתְגַּלֵּי כֹּלָּא. אֲבָל "כִּי עַיִן בְּעַיִן", אִלֵּין תְּרֵין עַיְנִין מִסִּטְרָא דִּאִימָא וַדַּאי. חַד בְּשִׁבְעִין תִּיקּוּנִין דְּר' שִׁמְעוֹן בַּר יוֹחַאי בּוֹצִינָא קַדִּישָׁא. וְחַד בְּשִׁבְעִין דִּילָךְ. דִּכְדֵין "וְרָאוּ כָל בָּשָׂר יַחְדָּו" (ישעיהו מ, ה) דְּהָא בִּשְׂרָא יִתְתְּקַן נָמֵי, וְכֹלָּא יִשְׁתְּלִים בְּתִיקּוּנָא שְׁלִים, בִּנְהֹורִין דִּאִימָא דְּאִתְגַּלְּיָא עַל בְּנִין וַדַּאי. זַכָּאָה חוּלָקֵהוֹן:

"וְהַמַּשְׂכִּלִים יַזְהִרוּ כְּזֹהַר הָרָקִיעַ" (דניאל יב, ג), אִלֵּין עֶשֶׂר סְפִירָן דִּבְהוּ אִשְׁתְּמוֹדָע יְקָרָא סְתִימָא דְּכֹלָּא. אלה הם עשר ספירות שבהם נודע כבודו של הסתום מכל האין סוף ב"ה. וְאִינּוּן כְּזֹהַר הָרָקִיעַ, כְּהַאי רָקִיעַ דְּנָהִיר וַדַּאי. והספירות הם כזוהר הרקיע, כמו הרקיע שמאיר ודאי. וּבְזִמְנָא דְּאִינוּן קָיְימִין לְאַנְהָרָא לְעָלְמָא, כְּדֵין כְּכוֹכְבַיָּא, נְהָרִין דָּא מִן דָּא, דָּא לְגַבֵּי דָּא, בזמן שהם עומדים להאיר לעולם כמו הכוכבים מאירים זה מזה, וזה לזה, אֲבָל סְתִימָא דְּכֹלָּא אִיהוּ דְּעָבִיד כֹּלָּא. וְאִיהוּ דְּאָמַר 'זָכוֹר וְשָׁמוֹר בְּדִבּוּר אֶחָד' (שבועות כ), דְּהָכִי כֻּלְהוֹ עוֹבָדִין אִיהוּ עֲבִיד בְּרִגְעָא חֲדָא. אבל הסתום מכל האין סוף ב"ה הוא הוא שעושה הכל, וזה שנאמר "זכור ושמור בדיבור אחד" שכל המעשים כולם – עושה אותם ברגע אחד. וְתִיאוּבְתָּא דְּכֹלָּא לְאַנְהָרָא לְתַתָּא. אֲבָל מִילִין סָלְקִין בְּתִיקּוּנָא שְׁלִים, לְאִתְחַבְּרָא מִילִין דָּא בְּדָא בְּחִיבּוּרָא שְׁלִים. ותשוקת הספירות כולם להאיר למטה אבל הדברים עולים בתיקון שלם, להתחבר הדברים זה בזה בחיבור שלם. וּנְצִיצוּ נָצִיץ לְכֹלָּא סִטְרִין, וְכֹלָּא אִתְעֲבִיד בְּתִיקּוּנָא שְׁלִים וַדַּאי. והתנוצצותם מנצצת לכל הצדדים והכל נעשה בתיקון שלם ודאי. וזה סוד, וְרָזָא דָּא "הַשָּׁמַיִם מְסַפְּרִים כְּבוֹד אֵל" (תהלים יט, ב) בְּרָזָא דְּסְפִירָן קָיְימִין וְאִתְחַזְיָין מִילִין לְתַתָּא, אֲבָל כֹּלָּא תַּלְיָא בְּהַהוּא סְתִימָא דִּלְגַו וַדַּאי. בסוד הספירות עומדים להראות הדברים למטה אבל הכל תלוי באותו הסתום שבפנים ודאי, וסוד הדבר וְרָזָא דְּמִלָּה "שְׂאוּ יְדֵכֶם קֹדֶשׁ וּבָרְכוּ אֶת יְהֹוָה" (תהלים קלד, ב). דִּתְרֵין יָדִין אִינוּן ה' לִימִינָא וְה' לִשְׂמָאלָא, וְאִינּוּן רַחֲמֵי וְדִינָא. ושתי ידיים הם, לכל אחת חמש אצבעות – ה' לימין וה' לשמאל והם בסוד רחמים ודין
וְכֹלָּא אִתְקְשַׁר בְּהַהוּא דִּלְגַו בְּחִיבּוּרָא חֲדָא. והכל נקשר שאותו הסתום שבפנים בחיבור אחד. וְהָכִי אִצְטְרִיךְ לְחַבְּרָא לְהוּ תָּדִיר. דְּמָאן דְּלָא עָבִיד הָכִי אִקְרֵי 'מְקַצֵּץ בִּנְטִיעוֹת'. אֶלָּא הָכִי אִצְטְרִיךְ לְחַבְּרָא לְהוּ בְּחִיבּוּרָא חַד וַדַּאי. וכך צריך לחבר אותם תמיד, שמי שלא עושה כך נקרא "מקצץ בנטיעות", אלא כך צריך לחבר אותם בחיבור אחד ודאי.

וּלְזִמְנָא דְּאָתֵי ולעתיד לבוא נאמר, "בַּיּוֹם הַהוּא יִתָּקַע בְּשׁוֹפָר גָּדוֹל" (ישעיהו כז, יג). דְּהָא הָשַׁתָּא מִסִּטְרָא דִּשְׁכִינְתָּא כֹּלָּא סָתִים אִיהוּ, וּמִלִּין עִלָּאִין לָא אִתְגַּלְיָין בְּגַוָּונָא דִּלְהוֹן. שהרי עכשיו מצד השכינה הכל הוא סתום ונעלם, והדברים העליונים לא מתגלים בעניינם השלם. אבל לעתיד לבוא, אֲבָל לְזִמְנָא דְּאָתֵי "יִתָּקַע בְּשׁוֹפָר גָּדוֹל" מִסִּטְרָא דִּאִימָא. כְּדֵין כֹּלָּא יִתְגַּלֵּי בְּגִילּוּיָא לְעֵינֵי כֹּלָּא. מצד אמא, ואז הכל יתגלה בגילוי לעיני הכל. ובאותו הזמן. כְּדֵין "כִּי עַיִן בְּעַיִן יִרְאוּ" (ישעיהו נב, ח) וְכוּ' בְּשִׁבְעִין תִּיקּוּנִין אִלֵּין יִתְגַּלֵּי כֹּלָּא. בשבעים תקונים אלה של זוהר תניינא יתגלה הכל. אֲבָל "כִּי עַיִן בְּעַיִן", אִלֵּין תְּרֵין עַיְנִין מִסִּטְרָא דִּאִימָא וַדַּאי. אבל כי עין בעין יראו אלה שני עיניים מצד אמא ודאי. חַד בְּשִׁבְעִין תִּיקּוּנִין דְּר' שִׁמְעוֹן בַּר יוֹחַאי בּוֹצִינָא קַדִּישָׁא. וְחַד בְּשִׁבְעִין דִּילָךְ. דִּכְדֵין אחד בשבעים תיקוני זוהר של רשב"י המאור הקדוש, ואחד בשבעים תיקונים זוהר תניינא אלה שלך הרמח"ל. ואז "וְרָאוּ כָל בָּשָׂר יַחְדָּו" (ישעיהו מ, ה) דְּהָא בִּשְׂרָא יִתְתְּקַן נָמֵי, וְכֹלָּא יִשְׁתְּלִים בְּתִיקּוּנָא שְׁלִים, בִּנְהֹורִין דִּאִימָא דְּאִתְגַּלְּיָא עַל בְּנִין וַדַּאי. זַכָּאָה חוּלָקֵהוֹן:  שהרי הבשר יתקן גם כן, והכל יושלם בתיקון שלם, באורות אמא שהתגלו על הבנים ודאי אשרי חלקם.

תפילות ש"ה - ש"ו מתוך "תקט"ו תפילות"

תפילה ש"ה: לבושי חשכת  הגלות גורמים שתשתכח התורה. ובגאולה תכסה החשכה את האומות, ועל ישראל יזרח כבודו.

אֵל אֶחָד יָחִיד וּמְיֻחָד. "שְׁפוֹךְ חֲמָתְךָ אֶל הַגּוֹיִם אֲשֶׁר לֹא יְדָעוּךָ", שֶׁהוּא נוֹגַהּ חֹשֶׁךְ מִצַּד יִצְחָק, שֶׁגּוֹרֵם לָאוֹר הָעֶלְיוֹן שֶׁלֹּא יִתְגַּלֶּה לְגַבֵּינוּ, וְתוֹרָה נִשְׁתַּכְּחָה מִמֶּנּוּ בַּעֲבוּר זֶה, דִּכְתִיב, "וְעַתָּה לֹא רָאוּ אוֹר, בָּהִיר הוּא בַּשְּׁחָקִים", עַד שֶׁאַתָּה תִּהְיֶה שׁוֹפֵךְ לוֹ לְאוֹתוֹ הַחֹשֶׁךְ כֻּלּוֹ עַל אֻמּוֹת הָרְשָׁעִים, וְיֵאָמֵר בּוֹ, "כִּי הִנֵּה הַחֹשֶׁךְ יְכַסֶּה אֶרֶץ וַעֲרָפֶל לְאֻמִּים וְעָלַיִךְ יִזְרַח יְהוָֹה וּכְבוֹדוֹ עָלַיִךְ יֵרָאֶה", אוֹתוֹ שֶׁנֶּאֱמַר בּוֹ, "וְנִגְלָה כְּבוֹד יְהוָֹה" זֶה קֶשֶׁת בְּגַוְנוֹהִי נְהִירִין, שֶׁיִּתְפַּשֵּׁט מֵלְבוּשִׁין דְּקַדְרוּתָא, בַּזְּמַן שֶׁיֵּאָמֵר בּוֹ, "אֲנִי יְהוָֹה הוּא שְׁמִי וּכְבוֹדִי לְאַחֵר לֹא אֶתֵּן". וְזֶה קֶשֶׁת בֶּעָנָן, עָנָן זוֹ ה' אַחֲרוֹנָה, ג' גַּוְנֵי הַקֶּשֶׁת יהו, מִיָּד, "אֲנִי יְהוָֹה הוּא שְׁמִי", יהו – א"ח דְּאֶחָ'ד, עָנָן – ד', מִיָּד אֶחָ"ד מִתְחַבֵּר בְּחִבּוּר אֶחָד, "וּכְבוֹדִי לְאַחֵר לֹא אֶתֵּן וּתְהִלָּתִי לַפְּסִילִים".

רִבּוֹן כָּל הָעוֹלָמִים. לְיִחוּדְךָ אָנוּ מְקַוִּים בֶּאֱמֶת, עֲנֵנוּ בְּיִחוּדְךָ וְתֵן לָנוּ תְּשׁוּעָה בְּקָרוֹב, יְהוָֹה אַל תְּאַחַר, לִישׁוּעָתְךָ קִוִּיתִי יְהוָֹה.

 


 

תפילה ש"ו: מדרגת "מדבר" כנגד עולם האצילות וכנגד ישראל. ג' מדרגות חצ"ד הם כנגד בי"ע ואוה"ע, ובתיקונם הם עומדים לשימוש כבודו וישראל.

 

אֵל אֶחָד יָחִיד וּמְיֻחָד. יַחֵד שִׁמְךָ בְּעוֹלָמְךָ שֶׁכֵּן בְּרִיּוֹת שֶׁלּוֹ עוֹמְדִים בְּסוֹד ד' אוֹתִיּוֹת אֵלֶּה יהו"ה וְכֵן מִזְדַּמְּנִים דצח"ם דּ'וֹמֵם, צ'וֹמֵחַ, חַ'י, מְ'דַבֵּר – לְנֶגְדָּם ד' עוֹלָמוֹת אבי"ע: אֲצִילוּת בְּרִיאָה יְצִירָה עֲשִׂיָּה, בָּהֶם "כֹּל הַנִּקְרָא בִּשְׁמִי וְלִכְבוֹדִי בְּרָאתִיו יְצַרְתִּיו אַף עֲשִׂיתִיו". שֶׁהֲרֵי בַּאֲצִילוּת, אַתָּה וְחַיֶּיךָ אֶחָד, לְנֶגֶד זֶה יִשְׂרָאֵל גּוֹי אֶחָד בָּאָרֶץ, שָׁם נֶאֱמַר, "וְנִגְלָה כְּבוֹד יְהוָֹה וְרָאוּ כָּל בָּשָׂר יַחְדָּו כִּי פִי יְהוָֹה דִּבֵּר", וְזֶה מְדַבֵּר בַּפֶּה שֶׁהִיא מַלְכוּת, שֶׁבָּהּ "אֲנִי יְהוָֹה הוּא שְׁמִי וּכְבוֹדִי לְאַחֵר לֹא אֶתֵּן". מִשָּׁם, ג' מַדְרֵגוֹת יוֹרְדוֹת לְמַטָּה, שֶׁאֵין אַתָּה מִתְיַחֵד בָּהֶם אֶלָּא הֵם עוֹמְדִים לַשִּׁמּוּשׁ שֶׁלְּךָ, דִּכְתִיב "עֹשֶׂה מַלְאָכָיו רוּחוֹת מְשָׁרְתָיו אֵשׁ לוֹהֵט", וְכֵן ג' מַדְרֵגוֹת לְמַטָּה מֵאָדָם עוֹמְדִים לַשִּׁמּוּשׁ שֶׁלּוֹ, בִּזְמַן שֶׁתַּשְׁלִים יִחוּדְךָ בָּעוֹלָם יִשְׁלְטוּ יִשְׂרָאֵל עַמְּךָ וּמִיָּד כָּל בְּרִיּוֹת הָעוֹלָם יִתְתַּקְּנוּ בָּהֶם בְּיִחוּד אֶחָד.

רִבּוֹן כָּל הָעוֹלָמִים. הֲרֵי לְיִחוּדְךָ אָנוּ מְקַוִּים בֶּאֱמֶת, גַּלֵּה עָלֵינוּ יִחוּדְךָ וּתְּתַקֵּן בָּנוּ עוֹלָמְךָ, לִישׁוּעָתְךָ קִוִּיתִי יְהוָֹה.