Skip to content

תיקון היחוד היומי

תיקוני זוהר קדמאה רשב"י - דא בשירותא

"וּבְרָקִים" (שמות יט, טז) מִסִּטְרָא דְּצַדִּיק, דְּאִתְּמַר בֵּיהּ "וְיָצָא כַבָּרָק חִצּוֹ" (זכריה ט, יד). "וְעָנָן" (שמות יט, טז) דָּא שְׁכִינְתָּא כְּלִילָא מִשִּׁבְעָה עֲנָנֵי כָּבוֹד, דְּבָהּ מִתְכַּסִּין קָלִין וּבְרָקִין. וּמִסִּטְרָא דִימִינָא אִתְקְרִיאַת עֲנָנָא, וּמִסִּטְרָא דִשְׂמָאלָא "וַעֲרָפֶל" (דברים ד, יא), הֲדָא הוּא דִכְתִיב "וּמֹשֶׁה נִגַּשׁ אֶל הָעֲרָפֶל אֲשֶׁר שָׁם הָאֱלֹהִים" (שמות כ, יז).

וְעוֹד "אָנֹכִי" דָא שְׁכִינְתָּא תַּתָּאָה, וְרָזָא דְמִלָּה "אָנֹכִי אָנֹכִי הוּא מְנַחֶמְכֶם" (ישעיהו נא, יב), אִימָּא עִלָּאָה "אָנֹכִי" לְעֵילָא, "אָנֹכִי" אִימָּא תַּתָּאָה לְתַתָּא וְעַל תַּרְוַיְיהוּ אִתְּמַר "רְאוּ עַתָּה כִּי אֲנִי אֲנִי הוּא" (דברים לב, לט), "כְּשִׁמְךָ אֱלֹהִים כֵּן תְּהִלָּתְךָ עַל קַצְוֵי אֶרֶץ" (תהלים מח, יא).

הָא הָכָא פִּקּוּדָא קַדְמָאָה, וְלֵית פִּקּוּדָא דְלָא אִתְיְיהִיב בִּדְחִילוּ וּרְחִימוּ דְאִיהוּ ב', וְדָא ב' מִן בְּרֵאשִׁית דְּחִילוּ דְּיִרְאָה וּרְחִימוּ, דְאִינוּן ב' עִלָּאָה ב' תַּתָּאָה. ב' עִלָּאָה הָא אִתְּמַר דְּאִיהוּ דְחִילוּ וּרְחִימוּ, ב' בַּתְרָאָה תּוֹרָה וּמִצְוָה, וְאִיהִי ב' מִבָּרָ"א, בְּהִפּוּךְ אַתְוָון אֵבֶ"ר, אִיהִי מִצְוָה בְכָל אֵבֶר וְאֵבֶר, פִּקּוּדָא קַדְמָאָה אִיהוּ "אָנֹכִי יְהֹוָה אֱלֹהֶיךָ" (שמות כ, ב), וְאִיהוּ ב', דְחִילוּ וּרְחִימוּ, "אִישׁ אִמּוֹ וְאָבִיו תִּירָאוּ" (ויקרא יט, ג) מִסִּטְרָא דִדְחִילוּ, "כַּבֵּד אֶת אָבִיךָ וְאֶת אִמֶּךָ" (שמות כ, יא) מִסִּטְרָא דִרְחִימוּ, וְתַרְוַיְיהוּ אִינוּן זָכוֹר וְשָׁמוֹר.

תְּפִלִּין דְּרֹאשׁ וּתְפִלִּין דְּיָד, אַבָּא תְּפִלִּין דְּרֵישָׁא דְּאִיהוּ רֹאשׁ דְּבָרְךָ אֱמֶת עַמּוּדָא דְּאֶמְצָעִיתָא, אִימָּא תְפִלִּין דְּיָד דְאִיהִי שְׁכִינְתָּא תַּתָּאָה, אַבָּא וְאִימָּא תְּפִלִּין דְּמָארֵי עָלְמָא, קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא וּשְׁכִינְתֵּיהּ דְּאִינוּן בְּרָא וּבְרַתָּא אִינוּן תְּפִלִּין דִּילָן.

וְעוֹד נָתִיב תְּלִיתָאָה, בֵּיהּ פִּקּוּדָא תְּלִיתָאָה דְאִיהוּ נְבוּאָ"ה, הֲדָא הוּא דִכְתִיב "וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים יְהִי אוֹר וַיְהִי אוֹר" (בראשית א, ג), חָמֵשׁ אוֹר אִינוּן, וַעֲלַיְיהוּ אִתְּמַר "נִפְתְּחוּ הַשָּׁמַיִם וָאֶרְאֶה מַרְאוֹת אֱלֹהִים" (יחזקאל א, א), אִימָּא עִלָּאָה מַרְאֶה סְתִימָא דְלֵית בָּהּ דִּמְיוֹן, אִימָּא תַּתָּאָה מַרְאֶה בְאִתְגַּלְיָיא דְאִית בָּהּ דִּמְיוֹן, וַעֲלָה אִתְּמַר "וּבְיַד הַנְּבִיאִים אֲדַמֶּה" (הושע יב, יא), "אֲדַמֶּה" אִיהִי דִמְיוֹן לְכָל נְבִיאַיָּא, וּלְכָל חַד כְּפוּם חֵילֵיהּ, וּבְגִין דְּאִיהִי שְׁלִטָּא עַל כָּל מֶרְכָּבוֹת דִּלְתַתָּא, וְעַל כָּל כֹּכְבַיָּא וּמַזָּלֵי, וְאִלָּנִין וּדְשָׁאִין, וְעַל כָּל עוֹפֵי שְׁמַיָּא וְחֵיוָן וְאַרְעָא, וְנוּנֵי יַמָּא, בְּגִין דָּא אִתְקְרִיאַת בִּשְׁמָא דְכֻלְּהוּ, מִסִּטְרָא דְחֵיוָון אִתְקְרִיאַת חַיָּה, וּמִסִּטְרָא דְעוֹפִין נֶשֶׁר יוֹנָה צִפּוֹר, וּמִסִּטְרָא דְנוּנִין הַדָּג, סִטְרָא בִּישָׁא בְּהִפּוּכָא דָּגָה, וּמִסִּטְרָא דְעִשְׂבִּין אִתְקְרִיאַת שְׁכִינְתָּא שׁוֹשַׁנָּה.

(דף עה ע"א) נָתִיב רְבִיעָאָה "וַיַּבְדֵּל אֱלֹהִים בֵּין הָאוֹר וּבֵין הַחֹשֶׁךְ" (בראשית א, ד), דְּכַר וְנוּקְבָא אִינוּן, חֹשֶׁךְ לַיְלָה, הֲדָא הוּא דִכְתִיב "וְלַחֹשֶׁךְ קָרָא לָיְלָה" (בראשית א, ה), וְאִית חֹשֶׁךְ מִסִּטְרָא דְּדַכְיוּ וְלַיְלָה מִסִּטְרָא דְּדַכְיוּ, הֲדָא הוּא דִכְתִיב "גַּם חֹשֶׁךְ לֹא יַחְשִׁיךְ מִמֶּךָּ וְלַיְלָה כַּיּוֹם יָאִיר כַּחֲשֵׁיכָה כָּאוֹרָה" (תהלים קלט, יב). וְחֹשֶׁךְ אִיהִי נוּקְבָא דִמְקַבֵּל מִנְּהוֹרָא דְאִיהוּ אוֹר דְּכַר, כְּגַוְונָא דְסִיהֲרָא דִמְקַבְּלַת מִן שִׁמְשָׁא, וְתַרְוַיְיהוּ אִינוּן אַסְפַּקְלַרְיָאָה דְנַהֲרָא וְאַסְפַּקְלַרְיָאָה דְלָא נַהֲרָא. וְאִית חֹשֶׁךְ דְּסִטְרָא אָחֳרָא דְאִית בָּהּ הַבְדָּלָה וְלַאו חִבּוּרָא, וְהַהוּא אוֹר אִיהוּ כְמוֹחָא בֶאֱגוֹזָא.

במידה ויש שמות שמופיעים בצבע אדום, ו/או ר"ת ו/או שמות שמכילים גרשיים כדוגמת יאהדונה"י -> אין להוציא אותם בפה – אלא רק לקרא בעינים

"וּבְרָקִים" (שמות יט, טז) מִסִּטְרָא דְּצַדִּיק, דְּאִתְּמַר בֵּיהּ "וְיָצָא כַבָּרָק חִצּוֹ" (זכריה ט, יד). "וְעָנָן" (שמות יט, טז) דָּא שְׁכִינְתָּא כְּלִילָא מִשִּׁבְעָה עֲנָנֵי כָּבוֹד, דְּבָהּ מִתְכַּסִּין קָלִין וּבְרָקִין.
בְּרָקִים מִצַּד הַצַּדִּיק, שֶׁנֶּאֱמַר בּוֹ וְיָצָא כַבָּרָק חִצּוֹ, עָנָן זוֹ הַשְּׁכִינָה הַכְּלוּלָה מִשִּׁבְעָה עַנְנֵי כָבוֹד, שֶׁבּוֹ מִתְכַּסִּים קוֹלוֹת וּבְרָקִים, וּמִסִּטְרָא דִימִינָא אִתְקְרִיאַת עֲנָנָא, וּמִסִּטְרָא דִשְׂמָאלָא "וַעֲרָפֶל" (דברים ד, יא), הֲדָא הוּא דִכְתִיב "וּמֹשֶׁה נִגַּשׁ אֶל הָעֲרָפֶל אֲשֶׁר שָׁם הָאֱלֹהִים" (שמות כ, יז)וּמִצַּד הַיָּמִין נִקְרֵאת עָנָן, וּמִצַּד הַשְּׂמֹאל עֲרָפֶל. זֶהוּ שֶׁכָּתוּב וּמֹשֶׁה נִגַּשׁ אֶל הָעֲרָפֶל אֲשֶׁר שָׁם הָאֱלֹהִי"ם.

וְעוֹד "אָנֹכִי" דָא שְׁכִינְתָּא תַּתָּאָה, וְרָזָא דְמִלָּה "אָנֹכִי אָנֹכִי הוּא מְנַחֶמְכֶם" (ישעיהו נא, יב), אִימָּא עִלָּאָה "אָנֹכִי" לְעֵילָא, "אָנֹכִי" אִימָּא תַּתָּאָה לְתַתָּא וְעוֹד, אָנֹכִי זוֹ שְׁכִינָה הַתַּחְתּוֹנָה, וְסוֹד הַדָּבָר – אָנֹכִי אָנֹכִי הוּא מְנַחֶמְכֶם. הָאֵם הָעֶלְיוֹנָה אָנֹכִי לְמַעְלָה, אָנֹכִי הָאֵם הַתַּחְתּוֹנָה לְמַטָּה, וְעַל תַּרְוַיְיהוּ אִתְּמַר "רְאוּ עַתָּה כִּי אֲנִי אֲנִי הוּא" (דברים לב, לט), "כְּשִׁמְךָ אֱלֹהִים כֵּן תְּהִלָּתְךָ עַל קַצְוֵי אֶרֶץ" (תהלים מח, יא). עַל שְׁתֵּיהֶן נֶאֱמַר רְאוּ עַתָּה כִּי אֲנִי אֲנִי הוּא, כְּשִׁמְךָ אֱלֹהִי"ם כֵּן תְּהִלָּתֶךָ עַל קַצְוֵי אֶרֶץ. הָא הָכָא פִּקּוּדָא קַדְמָאָה, וְלֵית פִּקּוּדָא דְלָא אִתְיְיהִיב בִּדְחִילוּ וּרְחִימוּ דְאִיהוּ ב', וְדָא ב' מִן בְּרֵאשִׁית דְּחִילוּ דְּיִרְאָה וּרְחִימוּ, דְאִינוּן ב' עִלָּאָה ב' תַּתָּאָה. הֲרֵי כָּאן מִצְוָה רִאשׁוֹנָה, וְאֵין מִצְוָה שֶׁלֹּא נִתְּנָה בְיִרְאָה וְאַהֲבָה שֶׁהוּא ב', וְזֶה ב' מִבְּרֵאשִׁית הַפַּחַד שֶׁל הַיִּרְאָה וְאַהֲבָה, שֶׁהֵן ב' עֶלְיוֹנָה וּב' תַּחְתּוֹנָה, ב' עִלָּאָה הָא אִתְּמַר דְּאִיהוּ דְחִילוּ וּרְחִימוּ, ב' בַּתְרָאָה תּוֹרָה וּמִצְוָה, וְאִיהִי ב' מִבָּרָ"א, בְּהִפּוּךְ אַתְוָון אֵבֶ"ר, אִיהִי מִצְוָה בְכָל אֵבֶר וְאֵבֶר, ב' הָעֶלְיוֹנָה הֲרֵי נִתְבָּאֵר שֶׁהִיא יִרְאָה וְאַהֲבָה, ב' אַחֲרוֹנָה (תַּחְתּוֹנָה) תּוֹרָה וּמִצְוָה, וְהִיא ב' מִבָּרָ"א, בְּהִפּוּךְ אוֹתִיּוֹת אֵבָ"ר, הִיא מִצְוָה בְּכָל (שֶׁל כָּל) אֵיבָר וְאֵיבָר.

פִּקּוּדָא קַדְמָאָה אִיהוּ "אָנֹכִי יְהֹוָה אֱלֹהֶיךָ" (שמות כ, ב), וְאִיהוּ ב', דְחִילוּ וּרְחִימוּ, "אִישׁ אִמּוֹ וְאָבִיו תִּירָאוּ" (ויקרא יט, ג) מִסִּטְרָא דִדְחִילוּ, "כַּבֵּד אֶת אָבִיךָ וְאֶת אִמֶּךָ" (שמות כ, יא) מִסִּטְרָא דִרְחִימוּ, וְתַרְוַיְיהוּ אִינוּן זָכוֹר וְשָׁמוֹר. הַמִּצְוָה הָרִאשׁוֹנָה הִיא אָנֹכִי יהו"ה אֱלֹהֶי"ךָ, וְהוּא ב', יִרְאָה וְאַהֲבָה, אִישׁ אִמּוֹ וְאָבִיו תִּירָאוּ מִצַּד שֶׁל הַיִּרְאָה, כַּבֵּד אֶת אָבִיךָ וְאֶת אִמֶּךָ מִצַּד שֶׁל הָאַהֲבָה, וּשְׁנֵיהֶם הֵם זָכוֹר וְשָׁמוֹר. תְּפִלִּין דְּרֹאשׁ וּתְפִלִּין דְּיָד, אַבָּא תְּפִלִּין דְּרֵישָׁא דְּאִיהוּ רֹאשׁ דְּבָרְךָ אֱמֶת עַמּוּדָא דְּאֶמְצָעִיתָא, אִימָּא תְפִלִּין דְּיָד דְאִיהִי שְׁכִינְתָּא תַּתָּאָה, תְּפִלִּין שֶׁל רֹאשׁ וּתְפִלִּין שֶׁל יָד, הָאָב תְּפִלִּין שֶׁל רֹאשׁ (עַל הָרֹאשׁ), שֶׁהוּא רֹאשׁ דְּבָרְךָ אֱמֶת, הָעַמּוּד הָאֶמְצָעִי, וְהָאֵם תְּפִלִּין שֶׁל יָד, שֶׁהִיא הַשְּׁכִינָה הַתַּחְתּוֹנָה. אַבָּא וְאִימָּא תְּפִלִּין דְּמָארֵי עָלְמָא, קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא וּשְׁכִינְתֵּיהּ דְּאִינוּן בְּרָא וּבְרַתָּא אִינוּן תְּפִלִּין דִּילָן. הָאָב וָאֵם תְּפִלִּין שֶׁל רִבּוֹן הָעוֹלָם, הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא וּשְׁכִינָתוֹ, שֶׁהֵם בֵּן וּבַת, הֵם הַתְּפִלִּין שֶׁלָּנוּ.

וְעוֹד נָתִיב תְּלִיתָאָה, בֵּיהּ פִּקּוּדָא תְּלִיתָאָה דְאִיהוּ נְבוּאָ"ה, הֲדָא הוּא דִכְתִיב "וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים יְהִי אוֹר וַיְהִי אוֹר" (בראשית א, ג), חָמֵשׁ אוֹר אִינוּן, וַעֲלַיְיהוּ אִתְּמַר "נִפְתְּחוּ הַשָּׁמַיִם וָאֶרְאֶה מַרְאוֹת אֱלֹהִים" (יחזקאל א, א), וְעוֹד נָתִי"ב הַשְּׁלִישִׁ"י, בּוֹ הַמִּצְוָה הַשְּׁלִישִׁית, שֶׁהִיא נְבוּאָ"ה, זֶהוּ שֶׁכָּתוּב וַיֹּאמֶר אֱלֹהִי"ם יְהִי אוֹר וַיְהִי אוֹר, חֲמִשָּׁה אוֹר הֵם, וַעֲלֵיהֶם נֶאֱמַר נִפְתְּחוּ הַשָּׁמַיִם וָאֶרְאֶה מַרְאוֹת אֱלֹהִי"ם, אִימָּא עִלָּאָה מַרְאֶה סְתִימָא דְלֵית בָּהּ דִּמְיוֹן, אִימָּא תַּתָּאָה מַרְאֶה בְאִתְגַּלְיָיא דְאִית בָּהּ דִּמְיוֹן, וַעֲלָה אִתְּמַר "וּבְיַד הַנְּבִיאִים אֲדַמֶּה" (הושע יב, יא), הָאֵם הָעֶלְיוֹנָה הַמַּרְאֶה הַנִּסְתָּר שֶׁאֵין בּוֹ דִּמְיוֹן, הָאֵם הַתַּחְתּוֹנָה מַרְאֶה בְגָלוּי שֶׁיֵּשׁ בָּהּ דִמְיוֹן, וְעָלֶיהָ נֶאֱמַר וּבְיַד הַנְּבִיאִים אֲדַמֶּה, "אֲדַמֶּה" אִיהִי דִמְיוֹן לְכָל נְבִיאַיָּא, וּלְכָל חַד כְּפוּם חֵילֵיהּ, אֲדַמֶּה הִיא דִמְיוֹן לְכָל הַנְּבִיאִים, וּלְכָל אֶחָד כְּפִי כֹחוֹ, וּבְגִין דְּאִיהִי שְׁלִטָּא עַל כָּל מֶרְכָּבוֹת דִּלְתַתָּא, וְעַל כָּל כֹּכְבַיָּא וּמַזָּלֵי, וְאִלָּנִין וּדְשָׁאִין, וְעַל כָּל עוֹפֵי שְׁמַיָּא וְחֵיוָן וְאַרְעָא, וְנוּנֵי יַמָּא, בְּגִין דָּא אִתְקְרִיאַת בִּשְׁמָא דְכֻלְּהוּ, וּמִשּׁוּם שֶׁהִיא שׁוֹלֶטֶת עַל כָּל הַמֶּרְכָּבוֹת שֶׁלְּמַטָּה, וְעַל כָּל כּוֹכָבִים וּמַזָּלוֹת וְאִילָנוֹת וּדְשָׁאִים, וְעַל כָּל עוֹפוֹת הַשָּׁמַיִם וְחַיּוֹת הָאָרֶץ וּדְגֵי הַיָּם, בִּגְלַל זֶה נִקְרֵאת בַּשֵּׁם שֶׁל כֻּלָּם. מִסִּטְרָא דְחֵיוָון אִתְקְרִיאַת חַיָּה, וּמִסִּטְרָא דְעוֹפִין נֶשֶׁר יוֹנָה צִפּוֹר, וּמִסִּטְרָא דְנוּנִין הַדָּג, סִטְרָא בִּישָׁא בְּהִפּוּכָא דָּגָה, וּמִסִּטְרָא דְעִשְׂבִּין אִתְקְרִיאַת שְׁכִינְתָּא שׁוֹשַׁנָּה. מִצַּד הַחַיּוֹת הִיא נִקְרֵאת חַיָּה, וּמִצַּד הָעוֹפוֹת – נֶשֶׁר יוֹנָה צִפּוֹר, וּמִצַּד הַדָּגִים – הַדָּג. צַד (שִׁפְחָה) הָרָע בְּהִפּוּךְ דָּגָה, וּמִצַּד הָעֲשָׂבִים נִקְרֵאת שְׁכִינָה שׁוֹשַׁנָּה.

(דף עה ע"א) נָתִיב רְבִיעָאָה "וַיַּבְדֵּל אֱלֹהִים בֵּין הָאוֹר וּבֵין הַחֹשֶׁךְ" (בראשית א, ד), דְּכַר וְנוּקְבָא אִינוּן, חֹשֶׁךְ לַיְלָה, הֲדָא הוּא דִכְתִיב "וְלַחֹשֶׁךְ קָרָא לָיְלָה" (בראשית א, ה), הַנָּתִיב הָרְבִיעִי – וַיַּבְדֵּל אֱלֹהִי"ם בֵּין הָאוֹר וּבֵין הַחֹשֶׁךְ, זָכָר וּנְקֵבָה הֵם, חֹשֶׁךְ לַיְלָה, זֶהוּ שֶׁכָּתוּב וְלַחֹשֶׁךְ קָרָא לָיְלָה, וְאִית חֹשֶׁךְ מִסִּטְרָא דְּדַכְיוּ וְלַיְלָה מִסִּטְרָא דְּדַכְיוּ, הֲדָא הוּא דִכְתִיב "גַּם חֹשֶׁךְ לֹא יַחְשִׁיךְ מִמֶּךָּ וְלַיְלָה כַּיּוֹם יָאִיר כַּחֲשֵׁיכָה כָּאוֹרָה" (תהלים קלט, יב). וְיֵשׁ חֹשֶׁךְ מִצַּד הַטֹּהַר וְלַיְלָה מִצַּד הַטֹּהַר, זֶהוּ שֶׁכָּתוּב גַּם חֹשֶׁךְ לֹא יַחְשִׁיךְ מִמֶּךָּ וְלַיְלָה כַּיּוֹם יָאִיר כַּחֲשֵׁכָה כָּאוֹרָה וְחֹשֶׁךְ אִיהִי נוּקְבָא דִמְקַבֵּל מִנְּהוֹרָא דְאִיהוּ אוֹר דְּכַר, כְּגַוְונָא דְסִיהֲרָא דִמְקַבְּלַת מִן שִׁמְשָׁא, וְתַרְוַיְיהוּ אִינוּן אַסְפַּקְלַרְיָאָה דְנַהֲרָא וְאַסְפַּקְלַרְיָאָה דְלָא נַהֲרָא. וְהַחֹשֶׁךְ הִיא נְקֵבָה שֶׁמְּקַבֶּלֶת מֵהָאוֹר שֶׁהוּא אוֹר זָכָר, כְּמוֹ שֶׁהַלְּבָנָה שֶׁמְּקַבֶּלֶת מִן הַשֶּׁמֶשׁ, וּשְׁנֵיהֶם הֵם הָאַסְפַּקְלַרְיָה הַמְּאִירָה וְהָאַסְפַּקְלַרְיָה שֶׁאֵינָהּ מְאִירָה, וְאִית חֹשֶׁךְ דְּסִטְרָא אָחֳרָא דְאִית בָּהּ הַבְדָּלָה וְלַאו חִבּוּרָא, וְהַהוּא אוֹר אִיהוּ כְמוֹחָא בֶאֱגוֹזָא. וְיֵשׁ חֹשֶׁךְ שֶׁל הַצַּד הָאַחֵר שֶׁיֵּשׁ בּוֹ הַבְדָּלָה וְלֹא חִבּוּר, וְאוֹתוֹ הָאוֹר הוּא כְמֹחַ בֶּאֱגוֹז.

תיקוני זוהר תניינא רמח"ל - דא בסיומא

תִּיקּוּנָא שְׁתִיתָאָה "אֵלִי אַתָּה וְאוֹדֶךָּ" (תהלים קיח, כח). דָּא כְּתֻבָּה דְּבַהּ אִתְחֲזִיאַת שְׁכִינְתָּא דְּאִיהִי סִפְרָא דְּחָכְמְתָא דְּמַלְכָּא, וְאִזְדַּמְּנַת לֵיהּ כִּדְקָא יָאוּת.

תִּיקּוּנָא שְׁבִיעָאָה "אֱלֹהַי אֲרוֹמְמֶךָּ" (תהלים קיח, כח).

אִלֵּין שֶׁבַע בִּרְכָאָן, דְּסָלְקִין בְּדַרְגֵיהוּן לְקַיְּימָא כָּל מִילִין כִּדְקָא יָאוּת. מִתַּמָּן וּלְהָלְאָה "הוֹדוּ לַיהֹוָה כִּי טוֹב כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ" (תהלים קיח, א) דָּא חִיבּוּרָא שְׁלִים. וְחֶסֶד נָפִיק וְשַׁלִּיט בְּדַרְגוֹי כִּדְקָא חֲזֵי.

כֻּלְהוֹ תִּיקּוּנִין אִלֵּין סָלְקִין קַמֵּי מַלְכָּא לְאִתְתַּקְּנָא הָשַׁתָּא, בְּזִמְנָא דְּיִסְתַּיְּימוּן תִּיקּוּנִין אִלֵּין דִּילָךְ. וְיוֹמָא דְּהִילּוּלָא חֶדָוָתָא עִלָּאָה אִיהוּ לְעֵילָא וְתַתָּא. וּמָחָר נָמֵי כְּגַוְנָא דָּא, דְּהַאי יוֹמָא הַזְמָנָה אִיהוּ לְמָחָר. זַכָּאָה חוּלָקֵהוֹן דְּיִשְׂרָאֵל בְּעָלְמָא דֵּין וּבְעָלְמָא דְּאָתֵי.

(דף קעב' עמוד א')  קָם אֵלִיָּהוּ נְבִיאָה מְהֵימְנָא פָּתַח וְאָמַר, ר' ר' בְּךָ כְּתִיב "יְהִי כְבוֹד יְהֹוָה לְעוֹלָם יִשְׂמַח יְהֹוָה בְּמַעֲשָׂיו" (תהלים קד, לא). יְהִי כבו"ד אִלֵּין ל"ב נְתִיבוֹת חָכְמָה. "יִשְׂמַח יְהֹוָה בְּמַעֲשָׂיו" אִלֵּין נ' שַׁעֲרֵי בִּינָה יַיִן הַמְשַׂמֵּחַ. דְּהָכִי אִתְעַטַּר מַלְכָּא בְּעִטְרוֹי בִימִינָא וּבִשְׂמָאלָא כִּדְקָא יָאוּת. "יִשְׂמַח יְהֹוָה בְּמַעֲשָׂיו", בְּיַיִ"ן דָּא דְּאִיהוּ שִׁבְעִין תִּיקּוּנִין אִלֵּין. בְּהוּ אִתְּמָר בְּשְׁכִינְתָּא שְׁמַע שֵׁם ע'. בְּהוּ "שְׁמַע יִשְׂרָאֵל יְהֹוָה אֱלֹהֵינוּ יְהֹוָה אֶחָד" (דברים ו, ד) בְּיִחוּדָא עִלָּאָה קַדִּישָׁא וְכוּ'.

קָמוּ כֻּלְהוֹ כַּחֲדָא וְאָמְרוּ "בָּרוּךְ יְהֹוָה לְעוֹלָם אָמֵן וְאָמֵן" (תהלים פט, נג). זַכָּאָה חוּלָקֵהוֹן דְּיִשְׂרָאֵל בְּעָלְמָא דֵּין וּבְעָלְמָא דְּאָתֵי.

עַד דִּנְהִירוּ אִתְנָהִיר, וְסָלְקָן מִילִין בְּרָזִין עִלָּאִין, אִשְׁתְּכַכוּ לְקָלָא. קָמוּ וְאָמְרוּ "יְהִי כְבוֹד יְהֹוָה לְעוֹלָם יִשְׂמַח יְהֹוָה בְּמַעֲשָׂיו" (תהלים קד, לא). "יִשְׂמַח יִשְׂרָאֵל בְּעֹשָׂיו בְּנֵי צִיּוֹן יָגִילוּ בְמַלְכָּם" (תהלים קמט, ב). מִיָּד נְהִירוּ אִתְפַּשַּׁט וְקָלִין סָלְקִין לְכָל סְטַר חֶדָוָתָא בְּכֹלָּא. זַכָּאָה חוּלָקֵהוֹן דְּיִשְׂרָאֵל בְּעָלְמָא דֵּין וּבְעָלְמָא דְּאָתֵי:

תושלב"ע:

תִּיקּוּנָא שְׁתִיתָאָה התיקון השישי:  "אֵלִי אַתָּה וְאוֹדֶךָּ" (תהלים קיח, כח). דָּא כְּתֻבָּה דְּבַהּ אִתְחֲזִיאַת שְׁכִינְתָּא דְּאִיהִי סִפְרָא דְּחָכְמְתָא דְּמַלְכָּא, וְאִזְדַּמְּנַת לֵיהּ כִּדְקָא יָאוּת. זו הכתובה שבו נראית השכינה שהיא ספר חכמת המלך, ומזומנת לו כראוי.

תִּיקּוּנָא שְׁבִיעָאָה התיקון השביעי: "אֱלֹהַי אֲרוֹמְמֶךָּ" (תהלים קיח, כח).

אִלֵּין שֶׁבַע בִּרְכָאָן, דְּסָלְקִין בְּדַרְגֵיהוּן לְקַיְּימָא כָּל מִילִין כִּדְקָא יָאוּת. אלו שבע ברכות שעולים במדריגותיהם כדי להעמיד כל הדברים כראוי, משם והלאה מִתַּמָּן וּלְהָלְאָה "הוֹדוּ לַיהֹוָה כִּי טוֹב כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ" (תהלים קיח, א) דָּא חִיבּוּרָא שְׁלִים. זה החיבור השלם. וְחֶסֶד נָפִיק וְשַׁלִּיט בְּדַרְגוֹי כִּדְקָא חֲזֵי. ויוצא החסד ושולט במדרגותיו כמו שראוי.

כֻּלְהוֹ תִּיקּוּנִין אִלֵּין סָלְקִין קַמֵּי מַלְכָּא לְאִתְתַּקְּנָא הָשַׁתָּא, בְּזִמְנָא דְּיִסְתַּיְּימוּן תִּיקּוּנִין אִלֵּין דִּילָךְ. כל התיקונים האלה עולים לפני המלך להתקן עכשיו, בזמן שמסתיים גילוי התיקונים האלה של זוהר תניינא שלך. וְיוֹמָא דְּהִילּוּלָא חֶדָוָתָא עִלָּאָה אִיהוּ לְעֵילָא וְתַתָּא. ויום הילולא ושמחה עליונה הוא למעלה ולמטה. וּמָחָר נָמֵי כְּגַוְנָא דָּא, דְּהַאי יוֹמָא הַזְמָנָה אִיהוּ לְמָחָר. ומחר [לעתיד לבא] גם כן בכעין זה, שיום זה הוא הזמנה למחר. זַכָּאָה חוּלָקֵהוֹן דְּיִשְׂרָאֵל בְּעָלְמָא דֵּין וּבְעָלְמָא דְּאָתֵי אשרי חלקם של ישראל בעולם הזה ובעולם הבא.

(דף קעב' עמוד א')  קָם אֵלִיָּהוּ נְבִיאָה מְהֵימְנָא פָּתַח וְאָמַר, ר' ר' בְּךָ כְּתִיב קם אליהו הנביא הנאמן פתח ואמר, רבי רבי הרמח"ל, בך נאמר "יְהִי כְבוֹד יְהֹוָה לְעוֹלָם יִשְׂמַח יְהֹוָה בְּמַעֲשָׂיו" (תהלים קד, לא). יְהִי כבו"ד אִלֵּין ל"ב נְתִיבוֹת חָכְמָה. "יִשְׂמַח יְהֹוָה בְּמַעֲשָׂיו" אִלֵּין נ' שַׁעֲרֵי בִּינָה יַיִן הַמְשַׂמֵּחַ. דְּהָכִי אִתְעַטַּר מַלְכָּא בְּעִטְרוֹי בִימִינָא וּבִשְׂמָאלָא כִּדְקָא יָאוּת. שכך מתעטר המלך בעטרותיו בימין ובשמאל כראוי. "יִשְׂמַח יְהֹוָה בְּמַעֲשָׂיו", בְּיַיִ"ן דָּא דְּאִיהוּ שִׁבְעִין תִּיקּוּנִין אִלֵּין. ביי"ן שהוא גימ' סו"ד וגימ' שבעים והם שבעים התיקונים האלה, בְּהוּ אִתְּמָר בְּשְׁכִינְתָּא שבהם נאמר בשכינה שְׁמַ'ע – שֵׁם ע'. בְּהוּ והוא סוד היחוד "שְׁמַע יִשְׂרָאֵל יְהֹוָה אֱלֹהֵינוּ יְהֹוָה אֶחָד" (דברים ו, ד) בְּיִחוּדָא עִלָּאָה קַדִּישָׁא וְכוּ' ביחוד עליון קדוש.

קָמוּ כֻּלְהוֹ כַּחֲדָא וְאָמְרוּ קמו כולם כאחד ואמרו "בָּרוּךְ יְהֹוָה לְעוֹלָם אָמֵן וְאָמֵן" (תהלים פט, נג). זַכָּאָה חוּלָקֵהוֹן דְּיִשְׂרָאֵל בְּעָלְמָא דֵּין וּבְעָלְמָא דְּאָתֵי. אשרי חלקם של ישראל בעולם הזה ובעולם הבא.

עַד דִּנְהִירוּ אִתְנָהִיר, וְסָלְקָן מִילִין בְּרָזִין עִלָּאִין, אִשְׁתְּכַכוּ לְקָלָא. קָמוּ וְאָמְרוּ עד שהאיר האור ועלו הדברים בסודות העליונים, שקטו הקולות. קמו ואמרו "יְהִי כְבוֹד יְהֹוָה לְעוֹלָם יִשְׂמַח יְהֹוָה בְּמַעֲשָׂיו" (תהלים קד, לא). "יִשְׂמַח יִשְׂרָאֵל בְּעֹשָׂיו בְּנֵי צִיּוֹן יָגִילוּ בְמַלְכָּם" (תהלים קמט, ב). מִיָּד נְהִירוּ אִתְפַּשַּׁט וְקָלִין סָלְקִין לְכָל סְטַר חֶדָוָתָא בְּכֹלָּא. מיד התפשט האור והקולות עלו לכל צד, שמחה בכל. זַכָּאָה חוּלָקֵהוֹן דְּיִשְׂרָאֵל בְּעָלְמָא דֵּין וּבְעָלְמָא דְּאָתֵי: אשרי חלקם של ישראל בעולם הזה ובעולם הבא:

תושלב"ע:

קישור לדף זוהר תניינא

תפילות רמ"ו - רמ"ח מתוך "תקט"ו תפילות"

תפילה רמ"ו: בשעה שנסתמים האורות – המסדר תפלתו בהם אינו מוצא מענה, אלא אם יודע לקרא את ה' באמתת יחודו ית'.

אֵל אֶחָד יָחִיד וּמְיֻחָד. "בְּיוֹם צָרָתִי אֶקְרָאֶךָּ כִּי תַעֲנֵנִי", שֶׁהֲרֵי בִּזְמַן שֶׁהָאוֹרוֹת הֵם פְּתוּחִים נֵאֶמַר בָּהֶם, "פֹּתֵחַ אֶת יָדֶךָ וּמַשְׂבִּיעַ לְכָל חַי רָצוֹן", שֶׁהֵם שְׁנֵי יָדַיִם עֶשֶׂר אוֹרוֹת מַדְרֵגוֹת שֶׁלְּךָ. וּבִזְמַן אַחֵר נֶאֱמַר, "אָז יִקְרָאוּנְנִי וְלֹא אֶעֱנֶה יְשַׁחֲרוּנְנִי וְלֹא יִמְצָאוּנְנִי", בְּשָׁעָה שֶׁנִּסְתָּמִים אוֹרוֹת אֵלֶּה מִי שֶׁמְּסַדֵּר תְּפִלָּתוֹ בָּהֶם לֹא מוֹצֵא תְּשׁוּבָה שֶׁהֲרֵי הַשְּׁעָרִים נִנְעֲלוּ, בְּאוֹתָהּ הַשָּׁעָה הָעוֹלָם אֵינוֹ מִתְנַהֵג אֶלָּא בַּיִּחוּד שֶׁלְךָ שֶׁלֹּא מִשְׁתַּנֶּה לְעוֹלָם, וּמִי שֶׁיּוֹדֵעַ לִקְרֹא אוֹתְךָ בּוֹ – מוֹצֵא אוֹתְךָ וְאַתָּה עוֹנֶה וַדַּאי, לְפִיכָךְ "בְּיוֹם צָרָתִי אֶקְרָאֶךָּ", סְתָם שֶׁלֹּא כְּסֵדֶר דַּרְכֵי הַמַּדְרֵגוֹת שֶׁלְךָ, "בְּיוֹם צָרָתִי אֶקְרָאֶךָּ כִּי תַעֲנֵנִי" וַדַּאי.

רִבּוֹן כָּל הָעוֹלָמִים. בַּיִּחוּד שֶׁלְּךָ אֲנַחְנוּ בּוֹטְחִים בְּךָ וּמְקַוִּים אֵלֶיךָ בַּאֲמִתְּךָ שֶׁנֶאֱמַר בּוֹ "הַשֹּׁמֵר אֱמֶת לְעוֹלָם", תֵּן לָנוּ שְׁאֵלָתֵנוּ בַּעֲבוּר יִחוּדְךָ, יְהוָֹה אַל תְּאַחַר. לִישׁוּעָתְךָ קִוִּיתִי יְהוָֹה.

 


 

תפילה זמ"ר: בשליטת היחוד אין המאורות העליונים ממתינים להתעוררות מצד האדם.

אֵל אֶחָד יָחִיד וּמְיֻחָד. כַּמָּה נִפְלָאוֹת אַתָּה עוֹשֶׂה שֶׁנֶאֱמַר בְּךָ, "כִּי גָּדוֹל אַתָּה וְעוֹשֶׂה נִפְלָאוֹת", לְפִי שֶׁאַתָּה רַב וְשַׁלִּיט. וּמִי שֶׁהוּא סָמוּךְ עַל שֻׁלְחַן אַחֵר – לֹא נִקְרָא גָּדוֹל אֶלָּא קָטוֹן. אֲבָל אַתָּה שֶׁאֵין אַתָּה צָרִיךְ לְשׁוּם אֶחָד – אַתָּה גָּדוֹל וַדַּאי, עִלַת עַל כָּל הָעִלּוֹת, אֶחָד שֶׁאֵין לוֹ שִׁתּוּף, "גָּדוֹל אַתָּה וְעוֹשֶׂה נִפְלָאוֹת אַתָּה אֱלֹהִים לְבַדֶּךָ", אוֹתוֹ שֶׁנֶאֱמַר בּוֹ, 'שֶׁאֵין דָּן יְחִידִי' אֶלָּא אֶחָד. וְכֵן נֶאֱמַר בְּךָ, "רְאוּ עַתָּה כִּי אֲנִי אֲנִי הוּא וְאֵין אֱלֹהִים עִמָּדִי", וְכָל הַשֵּׁמוֹת מַרְאִים עָלֶיךָ – אֲבָל בְּאֹרַח יִחוּד שֶׁאֵין לְךָ שֻׁתָּף, וְשֵׁם יְהוָֹה נֶאֱמַר בּוֹ מִצַּד שֶׁלְךָ, "וְנִשְׂגָּב יְהוָֹה לְבַדּוֹ". וּכְגוֹן זֶה אֱלֹהִים – "אַתָּה אֱלֹהִים לְבַדֶּךָ", אֵין אַתָּה צָרִיךְ לְהַמְתִּין לְשׁוּם אֶחָד שֶׁיְּעוֹרֵר אוֹתְךָ, כְּגוֹן לְמַטָּה שֶׁלֹּא מִתְעוֹרֵר הַזָּכָר אֶלָּא מֵהִתְעוֹרְרוּת הַנוּקְבָא, אֲבָל אַתָּה עוֹשֶׂה הַכֹּל בְּעַצְמְךָ.

רִבּוֹן כָּל הָעוֹלָמִים. בְּיִחוּדְךָ אָנוּ בּוֹטְחִים וּלְךָ אָנוּ מְיַחֲדִים בֶּאֱמֶת, עֲנֵנוּ בַּאֲמִתַּת יִחוּדְךָ שֶׁאַתָּה אֶחָד יָחִיד וּמְיֻחָד וְאֵין זוּלָתְךָ. לִישׁוּעָתְךָ קִוִּיתִי יְהוָֹה.

 


 

תפילה רח"ם: אין לאדם לבטוח על עצמו אלא על ה' לבדו השולט בעולם לבדו.

אֵל אֶחָד יָחִיד וּמְיֻחָד. דְּרָכִים שֶׁלְּךָ הֵם יְשָׁרִים לְמִי שֶׁיּוֹדֵעַ אֱמֶת שֶׁלְּךָ לָלֶכֶת בָּהֶם בְּדֶרֶךְ אֱמֶת, שֶׁכְּמוֹ שֶׁאַתָּה אֶחָד, כֵּן צָרִיךְ לָלֶכֶת לְפָנֶיךָ בְּלֵב אֶחָד, בִּתְמִימוּת לְגַבְּךָ, וּלְהִוָּדַע שֶׁאַתָּה עוֹשֶׂה הַכֹּל וְאֵין מִי שֶׁשּׁוֹלֵט חוּץ מִמְּךָ כְּלָל. וְאַף עַל גַב שֶׁלֹּא נִרְאֶה כֵּן בְּאוֹתָם גִּלְגּוּלֵי עוֹלָם, אֲבָל זֶה הוּא אֱמֶת וַדַּאי, וּבְנֵי אָדָם לֹא עוֹמְדִים בַּדְּרָכִים הָאֵלֶּה עַד שֶׁאַתָּה תָּאִיר עֵינַיִם שֶׁלָּהֶם, שֶׁהֵם בּוֹטְחִים בְּעַצְמָם – וְאֵין צָרִיךְ לִבְטֹחַ אֶלָּא בְּךָ.

אַתָּה אֶחָד יָחִיד וּמְיֻחָד, הָאֵר עֵינֵינוּ בְּאֹרַח יִחוּדְךָ, "הוֹרֵנִי יְהוָֹה דַּרְכֶּךָ אֲהַלֵּךְ בַּאֲמִתֶּךָ יַחֵד לְבָבִי לְיִרְאָה אֶת שְׁמֶךָ", וְנִשְׂמַח בְּיִחוּדְךָ לְעוֹלָם, יְהוָֹה אַל תְּאַחַר. עֲנֵנוּ יְהוָֹה עֲנֵנוּ, "חָנֵּנו יְהוָֹה חָנֵּנוּ כִּי רַב שָׂבַעְנוּ בּוּז". לִישׁוּעָתְךָ קִוִּיתִי יְהוָֹה.