Skip to content

תיקון היחוד היומי

תיקוני זוהר קדמאה רשב"י - דא בשירותא

יום הילולת משה רבנו

וְיִשְׂרָאֵל אִתְקְרִיאוּ אָדָם, וּמִנַיִן דְּאִית בְּהוֹן בְּעִירָא וְאָדָם? הֲדָא הוּא דִכְתִיב, "וְאַתֵּן צֹאנִי צֹאן מַרְעִיתִי אָדָם אַתֶּם" (יחזקאל לד, לא). "וְאַתֵּן צֹּאנִי צֹּאן מַרְעִיתִי", אִינּוּן עַמֵּי הָאָרֶץ, טָבִין מִסִּטְרָא דְּטוֹב. "אָדָם אַתֶּם", תַּלְמִידֵי חֲכָמִים, וּבִקְרָא דָּא נָמֵי רָמִיז לֵיהּ, "לוּ עַמִּי שׁוֹמֵעַ לִי יִשְׂרָאֵל" (תהלים פא) וְגוֹ'. בָּתַר דְּאָמַר עַמִּי, אֲמַאי קָאָמַר יִשְׂרָאֵל? אֶלָּא עַמִּי – עַמֵּי הָאָרֶץ. יִשְׂרָאֵל – תַּלְמִידֵי חֲכָמִים. וּבְגִינַיְיהוּ אִתְּמַר "וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל יֹצְאִים בְּיָד רָמָה" (שמות יד, ח).
כְּגַוְונָא דְּפָלִיג לוֹן קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא בְּטוּרָא דְּסִינַי, הָכִי פָּלִיג לוֹן בְּפוּרְקָנָא בַּתְרַיְיתָא, דְּיִשְׂרָאֵל דְּאִתְּמַר בְּהוֹן, "וַחֲמֻשִׁים עָלוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם" (שמות יג, יח). מִסִּטְרָא דְּאִילָנָא דְחַיֵּי, דְּאִינּוּן נ' שְׁנִין דְּיוֹבְלָא. אִתְּמַר בְּהוֹן, "הֵמָּה יַעֲלוּ בָהָר" (שמות יט, יג). וּבְהוֹן "וַיִּסַּע מַלְאַךְ הָאֱלֹהִים הַהֹלֵךְ לִפְנֵי מַחֲנֵה יִשְׂרָאֵל" (שמות יד, יט). וְלוֹן אִתְּמַר "וָאֶשָּׂא אֶתְכֶם עַל כַּנְפֵי נְשָׁרִים" (שמות יט, ד), דְּאִינּוּן עֲנָנֵי כָּבוֹד. "וָאָבִא אֶתְכֶם אֵלָי" (שם). "וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל יֹצְאִים בְּיָד רָמָה" (שמות יד, ח), הָכִי יָפִיק לְתַּלְמִידֵי חֲכָמִים, בְּכָל הַאי יְקָר.
וּכְגַוְונָא דְּאִתְּמַר בְעַמֵי הָאָרֶץ מִסִּטְרָא דְּטוֹב, "וַיִּתְיַצְּבוּ בְּתַחְתִּית הָהָר" (שמות יט, יז). הָכִי יְהוֹן בְּמַפְּקָנָא בַּתְרַיְיתָא, תְּחוֹת תַּלְמִידֵי חֲכָמִים, כְּעַבְדָא דְּאָזִיל לְרַגְלַיָּא דְּסוּסְיָא דְּמָארֵיהּ. וּכְגַוְונָא דְּאָמַר לוֹן בְּתַחְתִּית הָהָר, "אִם תְּקַבְּלוּ תּוֹרָתִי מוּטָב, וְאִם לָאו שָׁם תְּהֵא קְבוּרַתְכֶם" (שבת פח ע"א). הָכִי יִימָּא בְּמַפְּקָנוּ פּוּרְקָנָא בַּתְרַיְיתָא, אִם תְּקַבְּלוּן עֲלֵיכוֹן תַּלְמִידֵי חֲכָמִים בְּמַפְּקָנוּ דְּגָלוּתָא, כְּאָדָם דְּרָכִיב עַל סוּסְיָא, וְעַבְדָא דִּמְשַׁמֵּשׁ לֵיהּ מוּטָב. וְאִם לָאו תַּמָּן תְּהֵא קְבוּרַתְכֶם, בְּגָלוּתָא.
וְעֵרֶב רַב כְּגַוְונָא דְּאִתְּמַר בְּהוֹן, "וַיַּרְא הָעָם וַיָּנֻעוּ וַיַּעַמְדוּ מֵרָחֹק" (שמות כ, יד). הָכִי יְהוֹן רְחִיקִין מִן פּוּרְקָנָא, וְיִחְמוּן לְתַּלְמִידֵי חֲכָמִים, וּלְעַמָא קַדִּישָׁא בְּכָל הַאי יְקָר, וְאִינּוּן רְחִיקִין מִינַּיְיהוּ. וְאִי בָּעוּ לְאִתְחַבְּרָא בַּהֲדַיְיהוּ מַה כְּתִיב בְּהוּ, "לֹא תִגַּע בּוֹ יָד כִּי סָקוֹל יִסָּקֵל אוֹ יָרֹה יִיָּרֶה" (שמות יט, יג). בְּהַהוּא זִמְנָא יִתְקַיֵּים בְּהוּ בְּיִשְׂרָאֵל, "ה' בָּדָד יַנְחֶנּוּ וְאֵין עִמּוֹ אֵל נֵכָר" (דברים לב, יב), וְהָא אוּקְמוּהָ, "אֵין מְקַבְּלִין גֵּרִים לִימוֹת הַמָּשִׁיחַ" (יבמות כד ע"ב). "וּרְשָׁעִים בַּחֹשֶׁךְ יִדָּמּוּ" (שמואל א' ב, ט), אִינּוּן עֵרֶב רַב. וּבְגִין דָּא אָמַר נְבִיאָה עָלַיְיהוּ, "וְאֶל אַדְמַת יִשְׂרָאֵל לֹא יָבֹאוּ" (יחזקאל יג, ט).
אָמַר אֵלִיָּהוּ, רַעְיָא מְהֵימָנָא, הָא שַׁעֲתָא אִיהִי לְסַלְּקָא לְעֵילָּא, בְּאוֹמָאָה אֵימָא אַנְתְּ, דְּהָא בְּגִינָךְ אֲנָא בָּעֵי לְסַלְּקָא. דְּיָהִיב לִי קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא רְשׁוּ, לְאִתְגַּלְיָיא לָךְ בְּבֵית אֲסוּרִים דִּילָךְ, בִּקְבוּרָה דִּילָךְ, וּלְמֶעְבַּד עִמָּךְ טִיבוּ, דְּאַנְתְּ מְחוֹלָל בְּחוֹבִין דְּעַמָּא. הֲדָא הוּא דִכְתִיב, "וְהוּא מְחֹלָל מִפְּשָׁעֵנוּ" (ישעיהו נג, ה).
אָמַר לֵיהּ רַעְיָא מְהֵימָנָא, בְּאוֹמָאָה עֲלָךְ בִּשְׁמָא דִּיְהוָֹ"ה, לָא תְּאַחֵר בְּכָל יְכוֹלְתָּךְ, דְּהָא אֲנָא בְּצַּעֲרָא סַגִּי. "וַיִּפֶן כֹּה וָכֹה וַיַּרְא כִּי אֵין אִישׁ" (שמות ב, יב), עוֹזֵר לִי, לְאַפָּקָא לִי מֵהַאי צַּעֲרָא, בְּהַאי קְבוּרָה דְּאִתְּמַר עָלַי, "וַיִּתֵּן אֶת רְשָׁעִים קִבְרוֹ" (ישעיהו נג, ט), וְלָא אִשְׁתְּמוֹדְעָן בִּי, וַאֲנִי חָשִׁיב בְּעֵינַיְיהוּ – בֵּין עֵרֶב רַב רַשִׁיעֲיָיא – כְּכֶּלֶב מֵת דְּסָּרַח בֵּינַיְיהוּ, "דְּחָכְמַת סוֹפְרִים תִּסְרַח" (סוטה מט ע"ב) בֵּינַיְיהוּ, בְּכָל קַרְתָּא וְקַרְתָּא, וּבְכָל אֲתָר דְּיִשְׂרָאֵל מְפוּזָרִין בֵּינַיְיהוּ בֵּין מַלְכְּוָון. וְאִתְהַדְּרוּ אִינּוּן עֵרֶב רַב רַעְיָין עַל יִשְׂרָאֵל, עָאנָא דְקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא, דְּאִתְּמַר בְּהוּ "וְאַתֵּן צֹאנִי צֹאן מַרְעִיתִי אָדָם אַתֶּם" (יחזקאל לד, לא), וְלֵית לוֹן יְכוֹלֶת לְמֶעְבַּד טִיבוּ עִם תַּלְמִידֵי חֲכָמִים.
וְאַנְשֵׁי חַיִל וְיִרְאֵי חֵטְא מְסוֹבְבִים מֵעִיר לָעִיר וְלֹא יְחוֹנָנוּ, וּמַחֲרִימִין עֵרֶב רַב בֵּינַיְיהוּ. וְלָא יַהֲבִין לוֹן בְּאַתְרִין סַגִּיאִין אֶלָּא דָּבָר קָצּוּב, דְּלָא יְהֵא תְּקוּמָה לִנְפִילוּ דִּלְהוֹן, וַאֲפִילּוּ חַיֵּי שָׁעָה. וְכָל חֲכָמִים וְאַנְשֵׁי חַיִל וְיִרְאֵי חֵטְא בְּצַּעֲרָא בְּדוֹחֲקָא בְּיַגוֹנָא, חֲשִׁיבִין כִּכְלָבִים, בָּנִים "הַמְסֻלָּאִים בַּפָּז אֵיכָה נֶחְשְׁבוּ לְנִבְלֵי חֶרֶשׂ" (איכה ד, ב) "בְּרֹאשׁ כָּל חוּצוֹת" (איכה ד, א). דְּלָא אַשְׁכָּחוּ אַכְסַנְיָא בֵּינַיְיהוּ:
וְאִינּוּן עֵרֶב רַב, אִינּוּן עֲתִירִין, בְּשַׁלְוָה, בְּחֶדְוָוא, בְּלָא צַּעֲרָא, בְּלָא יְגוֹנָא כְּלָל, גַּזְלָנִין מָארֵי שׁוֹחַד, דְּאִינּוּן דַּיָּינִין – רֵישֵׁי עַמָּא, "כִּי מָלְאָה הָאָרֶץ חָמָס מִפְּנֵיהֶם" (בראשית ו, יג), עָלַיְיהוּ אִתְּמַר "הָיוּ צָרֶיהָ לְרֹאשׁ" (איכה א, ה). בְּאוֹמָאָה עָלָךְ זִמְנָא תִּנְיָינָא, בְּחַי יְהוָֹה צְּבָאוֹת אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל יוֹשֵׁב הַכְּרוּבִים, דְּכָל אִלֵּין מִלִּין לָא יִפְּלוּן מִפּוּמָךְ, בְּכָל יְכָלְתָּךְ לְמַלְּלָא בְּהוֹן קַמֵּי קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא, וּלְאַחְזָאָה דּוֹחֲקָא דִּלְהוֹן.

וְיִשְׂרָאֵל אִתְקְרִיאוּ אָדָם, וּמִנַיִן דְּאִית בְּהוֹן בְּעִירָא וְאָדָם? הֲדָא הוּא דִכְתִיב, וְיִשְׂרָאֵל נִקְרְאוּ אָדָם. וּמִנַּיִן שֶׁיֵּשׁ בָּהֶם בְּהֵמָה וְאָדָם? זֶהוּ שֶׁכָּתוּב "וְאַתֵּן צֹאנִי צֹאן מַרְעִיתִי אָדָם אַתֶּם" (יחזקאל לד, לא). "וְאַתֵּן צֹּאנִי צֹּאן מַרְעִיתִי", אִינּוּן עַמֵּי הָאָרֶץ, טָבִין מִסִּטְרָא דְּטוֹב. וְאַתֵּן צֹאנִי צֹאן מַרְעִיתִי אָדָם אַתֶּם. וְאַתֵּן צֹאנִי צֹאן מַרְעִיתִי – הֵם עַמֵּי אֲרָצוֹת טוֹבִים מִצַּד הַטּוֹב. "אָדָם אַתֶּם", תַּלְמִידֵי חֲכָמִים, וּבִקְרָא דָּא נָמֵי רָמִיז לֵיהּ, וּבְפָסוּק זֶה גַּם רָמוּז לוֹ, "לוּ עַמִּי שׁוֹמֵעַ לִי יִשְׂרָאֵל" (תהלים פא) וְגוֹ'. בָּתַר דְּאָמַר עַמִּי, אֲמַאי קָאָמַר יִשְׂרָאֵל? אֶלָּא עַמִּי – עַמֵּי הָאָרֶץ. יִשְׂרָאֵל – תַּלְמִידֵי חֲכָמִים. וּבְגִינַיְיהוּ אִתְּמַר, "וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל יֹצְאִים בְּיָד רָמָה" (שמות יד, ח). אַחַר שֶׁאָמַר עַמִּי, לָמָּה אָמַר יִשְׂרָאֵל? אֶלָא עַמִּי – עַמֵּי הָאֲרָצוֹת. יִשְׂרָאֵל – תַּלְמִידֵי חֲכָמִים וּבִגְלָלוֹ נֶאֱמַר "וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל יֹצְאִים בְּיָד רָמָה".

 

כְּגַוְונָא דְּפָלִיג לוֹן קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא בְּטוּרָא דְּסִינַי, הָכִי פָּלִיג לוֹן בְּפוּרְקָנָא בַּתְרַיְיתָא, דְּיִשְׂרָאֵל דְּאִתְּמַר בְּהוֹן, "וַחֲמֻשִׁים עָלוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם" (שמות יג, יח). כְּמוֹ שֶׁחִלְּקָם הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בְּהַר סִינַי, כָּךְ חִלְּקָם בַּגְּאֻלָּה הָאַחֲרוֹנָה, שֶׁיִּשְׂרָאֵל שֶׁנֶּאֱמַר בָּהֶם (שם יג) וַחֲמֻשִׁים עָלוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם, מִסִּטְרָא דְּאִילָנָא דְחַיֵּי, דְּאִינּוּן נ' שְׁנִין דְּיוֹבְלָא אִתְּמַר בְּהוֹן, "הֵמָּה יַעֲלוּ בָהָר" (שמות יט, יג). וּבְהוֹן, "וַיִּסַּע מַלְאַךְ הָאֱלֹהִים הַהֹלֵךְ לִפְנֵי מַחֲנֵה יִשְׂרָאֵל" (שמות יד, יט). וְלוֹן אִתְּמַר "וָאֶשָּׂא אֶתְכֶם עַל כַּנְפֵי נְשָׁרִים" (שמות יט, ד), דְּאִינּוּן עֲנָנֵי כָּבוֹד. "וָאָבִא אֶתְכֶם אֵלָי" (שם). מִצַּד עֵץ הַחַיִּים, שֶׁהֵם חֲמִשִּׁים שְׁנוֹת יוֹבֵל, נֶאֱמַר בָּהֶם, "הֵמָּה יַעֲלוּ בָהָר". וּבָהֶם, "וַיִּסַּע מַלְאַךְ הָאֱלֹהִים הַהֹלֵךְ לִפְנֵי מַחֲנֵה יִשְׂרָאֵל". וְלָהֶם נֶאֱמַר, "וָאֶשָּׂא אֶתְכֶם עַל כַּנְפֵי נְשָׁרִים", שֶׁהֵם עַנְנֵי כָבוֹד, "וָאָבִא אֶתְכֶם אֵלָי". "וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל יֹצְאִים בְּיָד רָמָה" (שמות יד, ח), הָכִי יָפִיק לְתַּלְמִידֵי חֲכָמִים, בְּכָל הַאי יְקָר. "וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל יֹצְאִים בְּיָד רָמָה", כָּךְ יוֹצִיא אֶת הַתַּלְמִידֵי חֲכָמִים בְּכָל הַכָּבוֹד הַזֶּה.

 

וּכְגַוְונָא דְּאִתְּמַר בְעַמֵי הָאָרֶץ מִסִּטְרָא דְּטוֹב, "וַיִּתְיַצְּבוּ בְּתַחְתִּית הָהָר" (שמות יט, יז). הָכִי יְהוֹן בְּמַפְּקָנָא בַּתְרַיְיתָא, תְּחוֹת תַּלְמִידֵי חֲכָמִים, כְּעַבְדָא דְּאָזִיל לְרַגְלַיָּא דְּסוּסְיָא דְּמָארֵיהּ. וּכְמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר בְּעַמֵּי הָאָרֶץ מִצַּד הַטּוֹב, "וַיִּתְיַצְּבוּ בְּתַחְתִּית הָהָר – כָּךְ יִהְיֶה בַיְצִיאָה הָאַחֲרוֹנָה תַּחַת תַּלְמִידֵי חֲכָמִים, כְּעֶבֶד שֶׁהוֹלֵךְ לְרַגְלֵי סוּס בְּעָלָיו", וּכְגַוְונָא דְּאָמַר לוֹן בְּתַחְתִּית הָהָר, "אִם תְּקַבְּלוּ תּוֹרָתִי מוּטָב, וְאִם לָאו שָׁם תְּהֵא קְבוּרַתְכֶם" (שבת פח ע"א), הָכִי יִימָּא בְּמַפְּקָנוּ פּוּרְקָנָא בַּתְרַיְיתָא, אִם תְּקַבְּלוּן עֲלֵיכוֹן תַּלְמִידֵי חֲכָמִים בְּמַפְּקָנוּ דְּגָלוּתָא, כְּאָדָם דְּרָכִיב עַל סוּסְיָא, וְעַבְדָא דִּמְשַׁמֵּשׁ לֵיהּ מוּטָב. וְאִם לָאו תַּמָּן תְּהֵא קְבוּרַתְכֶם, בְּגָלוּתָא. וּכְמוֹ שֶׁאָמַר לָהֶם בְּתַחְתִּית הָהָר, "אִם תְּקַבְּלוּ תוֹרָתִי – מוּטָב, וְאִם לָאו – שָׁם תְּהֵא קְבוּרַתְכֶם". כָּךְ יִהְיֶה בִּיצִיאַת גְּאֻלָּה אַחֲרוֹנָה: אִם תְּקַבְּלוּ עֲלֵיכֶם תַּלְמִידֵי חֲכָמִים בִּיצִיאַת הַגָּלוּת, כְּאָדָם שֶׁרוֹכֵב עַל סוּס וְעֶבֶד שֶׁמְּשַׁמְּשׁוֹ – מוּטָב. וְאִם לֹא – שָׁם תְּהֵא קְבוּרַתְכֶם בַּגָּלוּת.

 

וְעֵרֶב רַב כְּגַוְונָא דְּאִתְּמַר בְּהוֹן, "וַיַּרְא הָעָם וַיָּנֻעוּ וַיַּעַמְדוּ מֵרָחֹק" (שמות כ, יד). הָכִי יְהוֹן רְחִיקִין מִן פּוּרְקָנָא, וְיִחְמוּן לְתַּלְמִידֵי חֲכָמִים, וּלְעַמָא קַדִּישָׁא בְּכָל הַאי יְקָר, וְאִינּוּן רְחִיקִין מִינַּיְיהוּ. וְעֵרֶב רַב, כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר בָּהֶם, (שמות כ) וַיַּרְא הָעָם וַיָּנֻעוּ וַיַּעַמְדוּ מֵרָחֹק. כָּךְ יִהְיוּ רְחוֹקִים מִן הַגְּאֻלָּה, וְיִרְאוּ תַלְמִידֵי חֲכָמִים וְהָעָם הַקָּדוֹשׁ בְּכָל הַכָּבוֹד הַזֶּה, וְהֵם רְחוֹקִים מֵהֶם. וְאִי בָּעוּ לְאִתְחַבְּרָא בַּהֲדַיְיהוּ מַה כְּתִיב בְּהוּ, "לֹא תִגַּע בּוֹ יָד כִּי סָקוֹל יִסָּקֵל אוֹ יָרֹה יִיָּרֶה" (שמות יט, יג). בְּהַהוּא זִמְנָא יִתְקַיֵּים בְּהוּ בְּיִשְׂרָאֵל, "ה' בָּדָד יַנְחֶנּוּ וְאֵין עִמּוֹ אֵל נֵכָר" (דברים לב, יב), וְאִם יִרְצוּ לְהִתְחַבֵּר אִתָּם, מַה כָּתוּב בָּהֶם? "לֹא תִגַּע בּוֹ יָד כִּי סָקוֹל יִסָּקֵל אוֹ יָרֹה יִיָּרֶה". בְּאוֹתוֹ זְמַן יִתְקַיֵּם בְּיִשְׂרָאֵל, "ה' בָּדָד יַנְחֶנּוּ וְאֵין עִמּוֹ אֵל נֵכָר", וְהָא אוּקְמוּהָ, "אֵין מְקַבְּלִין גֵּרִים לִימוֹת הַמָּשִׁיחַ" (יבמות כד ע"ב). "וּרְשָׁעִים בַּחֹשֶׁךְ יִדָּמּוּ" (שמואל א' ב, ט), אִינּוּן עֵרֶב רַב. וּבְגִין דָּא אָמַר נְבִיאָה עָלַיְיהוּ, "וְאֶל אַדְמַת יִשְׂרָאֵל לֹא יָבֹאוּ" (יחזקאל יג, ט). וַהֲרֵי פֵּרְשׁוּהָ, "אֵין מְקַבְּלִים גֵּרִים לִימוֹת הַמָּשִׁיחַ", "וּרְשָׁעִים בַּחֹשֶׁךְ יִדָּמּוּ" – הֵם עֵרֶב רַב. וּמִשּׁוּם זֶה אָמַר עֲלֵיהֶם הַנָּבִיא, "וְאֶל אַדְמַת יִשְׂרָאֵל לֹא יָבֹאוּ".

 

אָמַר אֵלִיָּהוּ, רַעְיָא מְהֵימָנָא, הָא שַׁעֲתָא אִיהִי לְסַלְּקָא לְעֵילָּא, בְּאוֹמָאָה אֵימָא אַנְתְּ, דְּהָא בְּגִינָךְ אֲנָא בָּעֵי לְסַלְּקָא. דְּיָהִיב לִי קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא רְשׁוּ, לְאִתְגַּלְיָיא לָךְ בְּבֵית אֲסוּרִים דִּילָךְ, בִּקְבוּרָה דִּילָךְ, וּלְמֶעְבַּד עִמָּךְ טִיבוּ, דְּאַנְתְּ מְחוֹלָל בְּחוֹבִין דְּעַמָּא. הֲדָא הוּא דִכְתִיב, "וְהוּא מְחֹלָל מִפְּשָׁעֵנוּ" (ישעיהו נג, ה). אָמַר אֵלִיָּהוּ, מֹשֶׁה רוֹעֶה הַנֶּאֱמָן, הֲרֵי שָׁעָה הִיא לַעֲלוֹת לְמַעְלָה, בִּשְׁבוּעָה אֱמֹר אַתָּה, שֶׁהֲרֵי בִּגְלָלְךָ אֲנִי רוֹצֶה לַעֲלוֹת. שֶׁנָּתַן לִי הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא רְשׁוּת לְהִתְגַּלּוֹת לְךָ בְּבֵית הָאֲסוּרִים שֶׁלְּךָ, בִּקְבוּרָתְךָ, וְלַעֲשׂוֹת עִמְּךָ טוֹב, שֶׁאַתָּה מְחוֹלָל בַּחֲטָאֵי הָעָם. זֶהוּ שֶׁכָּתוּב, "וְהוּא מְחוֹלָל מִפְּשָׁעֵינוּ".

 

אָמַר לֵיהּ רַעְיָא מְהֵימָנָא, בְּאוֹמָאָה עֲלָךְ בִּשְׁמָא דִּיְהוָֹ"ה, לָא תְּאַחֵר בְּכָל יְכוֹלְתָּךְ, דְּהָא אֲנָא בְּצַּעֲרָא סַגִּי. "וַיִּפֶן כֹּה וָכֹה וַיַּרְא כִּי אֵין אִישׁ" (שמות ב, יב), עוֹזֵר לִי, לְאַפָּקָא לִי מֵהַאי צַּעֲרָא, בְּהַאי קְבוּרָה דְּאִתְּמַר עָלַי, "וַיִּתֵּן אֶת רְשָׁעִים קִבְרוֹ" (ישעיהו נג, ט), אָמַר לוֹ רוֹעֶה הַנֶּאֱמָן, בִּשְׁבוּעָה עָלֶיךָ בְּשֵׁם ה', אַל תְּאַחַר בְּכָל יְכָלְתְּךָ, שֶׁהֲרֵי אֲנִי בְּצַעַר רַב. "וַיִּפֶן כֹּה וָכֹה וַיַּרְא כִּי אֵין אִישׁ, עוֹזֵר לִי, לְהוֹצִיאֵנִי מִצַּעַר זֶה, בִּקְבוּרָה זוֹ שֶׁנֶּאֱמַר עָלַי, "וַיִּתֵּן אֶת הָרְשָׁעִים קִבְרוֹ", וְלָא אִשְׁתְּמוֹדְעָן בִּי, וַאֲנִי חָשִׁיב בְּעֵינַיְיהוּ – בֵּין עֵרֶב רַב רַשִׁיעֲיָיא – כְּכֶּלֶב מֵת דְּסָּרַח בֵּינַיְיהוּ, "דְּחָכְמַת סוֹפְרִים תִּסְרַח" (סוטה מט ע"ב) בֵּינַיְיהוּ, בְּכָל קַרְתָּא וְקַרְתָּא, וּבְכָל אֲתָר דְּיִשְׂרָאֵל מְפוּזָרִין בֵּינַיְיהוּ בֵּין מַלְכְּוָון. וְלֹא נוֹדָע בִּי, וַאֲנִי חָשׁוּב בְּעֵינֵיהֶם, בֵּין עֵרֶב רַב הָרְשָׁעִים, כְּכֶלֶב מֵת שֶׁסָּרַח בֵּינֵיהֶם, שֶׁחָכְמַת סוֹפְרִים תִּסְרַח בֵּינֵיהֶם בְּכָל עִיר וָעִיר וּבְכָל מָקוֹם שֶׁיִּשְׂרָאֵל מְפֻזָּרִים בֵּינֵיהֶם בֵּין הַמַּלְכוּיוֹת. וְאִתְהַדְּרוּ אִינּוּן עֵרֶב רַב רַעְיָין עַל יִשְׂרָאֵל, עָאנָא דְקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא, דְּאִתְּמַר בְּהוּ "וְאַתֵּן צֹאנִי צֹאן מַרְעִיתִי אָדָם אַתֶּם" (יחזקאל לד, לא), וְלֵית לוֹן יְכוֹלֶת לְמֶעְבַּד טִיבוּ עִם תַּלְמִידֵי חֲכָמִים. וְחָזְרוּ אוֹתָם עֵרֶב רַב לִהְיוֹת רוֹעִים עַל יִשְׂרָאֵל – צֹאנוֹ שֶׁל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, שֶׁנֶּאֱמַר בָּהֶם, "וְאַתֵּן צֹאנִי צֹאן מַרְעִיתִי אָדָם אַתֶּם", וְאֵין לָהֶם לְמַנְהִיגִים מֵהָעֶרֶב רַב יְכֹלֶת לַעֲשׂוֹת טוֹב עִם הַתַּלְמִידֵי חֲכָמִים.

 

"וְאַנְשֵׁי חַיִל וְיִרְאֵי חֵטְא מְסוֹבְבִים מֵעִיר לָעִיר וְלֹא יְחוֹנָנוּ" (סוטה מט ע"ב), וּמַחֲרִימִין עֵרֶב רַב בֵּינַיְיהוּ. וְלָא יַהֲבִין לוֹן בְּאַתְרִין סַגִּיאִין אֶלָּא דָּבָר קָצּוּב, דְּלָא יְהֵא תְּקוּמָה לִנְפִילוּ דִּלְהוֹן, וַאֲפִילּוּ חַיֵּי שָׁעָה. "וְאַנְשֵׁי חַיִל וְיִרְאֵי חֵטְא מְסוֹבְבִים מֵעִיר לְעִיר וְלֹא יְחוֹנָנוּ", וּמַחֲרִימִים אוֹתָם הָעֶרֶב רַב בֵּינֵיהֶם, וְלֹא נוֹתְנִים לָהֶם רְוָחָה בִּמְקוֹמוֹת רַבִּים, אֶלָּא דָּבָר קָצוּב, וְכָל זֶה לְרָעָתָם כְּדֵי שֶׁלֹּא תִהְיֶה תְקוּמָה לִנְפִילָתָם וַאֲפִלּוּ חַיֵּי שָׁעָה. וְכָל חֲכָמִים וְאַנְשֵׁי חַיִל וְיִרְאֵי חֵטְא בְּצַּעֲרָא בְּדוֹחֲקָא בְּיַגוֹנָא, חֲשִׁיבִין כִּכְלָבִים, בָּנִים "הַמְסֻלָּאִים בַּפָּז אֵיכָה נֶחְשְׁבוּ לְנִבְלֵי חֶרֶשׂ" (איכה ד, ב) "בְּרֹאשׁ כָּל חוּצוֹת" (איכה ד, א). דְּלָא אַשְׁכָּחוּ אַכְסַנְיָא בֵּינַיְיהוּ. וְכָל הַחֲכָמִים וְאַנְשֵׁי חַיִל וְיִרְאֵי חֵטְא בְּדֹחַק וְיָגוֹן, חֲשׁוּבִים כִּכְלָבִים, "בָּנִים הַמְסֻלָּאִים בַּפָּז אֵיכָה נֶחְשְׁבוּ לְנִבְלֵי חֶרֶשׂ" "בְּרֹאשׁ כָּל חוּצוֹת". שֶׁלֹּא מָצְאוּ אַכְסַנְיָה בֵּינֵיהֶם.

 

וְאִינּוּן עֵרֶב רַב, אִינּוּן עֲתִירִין, בְּשַׁלְוָה, בְּחֶדְוָוא, בְּלָא צַּעֲרָא, בְּלָא יְגוֹנָא כְּלָל, גַּזְלָנִין מָארֵי שׁוֹחַד, דְּאִינּוּן דַּיָּינִין – רֵישֵׁי עַמָּא, "כִּי מָלְאָה הָאָרֶץ חָמָס מִפְּנֵיהֶם" (בראשית ו, יג), וְאוֹתָם הָעֵרֶב רַב הֵם עֲשִׁירִים, חַיִּים בְּשַׁלְוָה, בְּשִׂמְחָה, בְּלִי צַעַר, בְּלֹא יָגוֹן כְּלָל, גַּזְלָנִים, בַּעֲלֵי שֹׁחַד, שֶׁהֵם דַּיָּנִים, רָאשֵׁי הָעָם. "כִּי מָלְאָה הָאָרֶץ חָמָס מִפְּנֵיהֶם". עָלַיְיהוּ אִתְּמַר "הָיוּ צָרֶיהָ לְרֹאשׁ" (איכה א, ה). עֲלֵיהֶם נֶאֱמַר "הָיוּ צָרֶיהָ לְרֹאשׁ". בְּאוֹמָאָה עָלָךְ זִמְנָא תִּנְיָינָא, בְּחַי יְהוָֹה צְּבָאוֹת אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל יוֹשֵׁב הַכְּרוּבִים, דְּכָל אִלֵּין מִלִּין לָא יִפְּלוּן מִפּוּמָךְ, בְּכָל יְכָלְתָּךְ לְמַלְּלָא בְּהוֹן קַמֵּי קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא, וּלְאַחְזָאָה דּוֹחֲקָא דִּלְהוֹן. בִּשְׁבוּעָה עָלֶיךָ פַּעַם שְׁנִיָּה, בְּחַי ה' צְבָאוֹת אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל יוֹשֵׁב הַכְּרוּבִים, שֶׁכָּל הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה לֹא יִפְּלוּ מִפִּיךָ, בְּכָל יְכָלְתְּךָ לְדַבֵּר אוֹתָם לִפְנֵי הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא וּלְהַרְאוֹת אֶת הַדֹּחַק שֶׁלָּהֶם של תַּלְמִידֵי הַחֲכָמִים שֶׁבְּיִשְׂרָאֵל.

תיקוני זוהר תניינא רמח"ל - דא בסיומא

"וְהַמַּשְׂכִּלִים יַזְהִרוּ כְּזֹהַר הָרָקִיעַ" אִלֵּין מָארֵי קַבָּלָה. יַזְהִירוּ בְּזֹהַר דָא דְּאִיהוּ כְּלָלָא דְּכָל נְהוֹרִין. בְּשִׁבְעִין תִּיקּוּנִין אִלֵּין, דִּבְהוּ אִתְכַּנְשׁוּ כֻּלְהוֹ נִשְׁמָתִין עִלָּאִין דְּמִתְקַשְּׁרָן בְּעִידּוּנָא דְּגִנְתָּא, וְהָכָא מִשְׁתַּכְּחָן דְּקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא וּשְׁכִינְתֵּיהּ וְכָל מְשָׁרְיָין דִּלְהוֹן וְכֻלְהוֹ סְפִירָן עִלָּאִין רָשׁוּ אֶתְיָהִיב לְהוּ לְאַרָקָא חָכְמְתָא עִלָּאָה לְאִתְגַּלָּאָה בְּעָלְמָא. זַכָּאָה חוּלָקֵהוֹן דְּיִשְׂרָאֵל בְּעָלְמָא דִּי וּבְעָלְמָא דְּאָתֵי:

וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה (דברים לד, יב) וְכוּ' תִּיקּוּנָא קַדְמָאָה, "אַשְׁרֶיךָ יִשְׂרָאֵל מִי כָמוֹךָ עַם נוֹשַׁע בַּיהֹוָה" (דברים לג כט) שְׁמָא דְּכָלִיל כָּל שְׁמָהָן. וְכֻלְהוֹ שְׁמָהָן אָחֲרָנִין נָפְקִין מִינֵּיהּ כְּעַנְפִין מֵאִילָנָא, וְכֻלְהוֹ עֲנָפִין מִתְחַבְּרָן בְּאִילָנָא וְלָא מִתְפָּרְשָׁאן מִינֵּיהּ, וּמִינֵּיהּ נָטְלִין כֻּלְהוֹ חֵילָא.
תּוּ, עַם נוֹשַׁע בַּיהֹוָה" (דברים לג כט), דָּא שְׁמָא שְׁלִים. דִּשְׁאָר זִמְנִין אִתְפָּרְקוּ יִשְׂרָאֵל מֵאָת חַד דִּשְׁמָא קַדִּישָׁא, אֲבָל לְזִמְנָא דְּאָתֵי בְּכֻלְהוֹ אַתְוָן תְּהֵא פּוּרְקָנָא, פּוּרְקָנָא שְׁלִים בְּכָל שְׁלִימוּ:

"וְהַמַּשְׂכִּלִים יַזְהִרוּ כְּזֹהַר הָרָקִיעַ" אִלֵּין מָארֵי קַבָּלָה. יַזְהִירוּ בְּזֹהַר דָא דְּאִיהוּ כְּלָלָא דְּכָל נְהוֹרִין. אלה בעלי הקבלה, יזהירו בזוהר הזה שהוא כללות כל האורות. בְּשִׁבְעִין תִּיקּוּנִין אִלֵּין, דִּבְהוּ אִתְכַּנְשׁוּ כֻּלְהוֹ נִשְׁמָתִין עִלָּאִין דְּמִתְקַשְּׁרָן בְּעִידּוּנָא דְּגִנְתָּא, בשבעים תיקונים אלה, בהם נאספים כל הנשמות העליונות שמתקשרים בעדן שבגן,  וְהָכָא מִשְׁתַּכְּחָן דְּקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא וּשְׁכִינְתֵּיהּ וְכָל מְשָׁרְיָין דִּלְהוֹן וְכֻלְהוֹ סְפִירָן עִלָּאִין רָשׁוּ אֶתְיָהִיב לְהוּ לְאַרָקָא חָכְמְתָא עִלָּאָה לְאִתְגַּלָּאָה בְּעָלְמָא.  וכאן נמצאים קודשא בריך הוא ושכינתיה וכל המחנות שלהם וכל הספירות העליונות שניתנה להם רשות, להוריד החוכמה העליונה להתגלות בעולם. זַכָּאָה חוּלָקֵהוֹן דְּיִשְׂרָאֵל בְּעָלְמָא דִּי וּבְעָלְמָא דְּאָתֵי: אשרי חלקם של ישראל בעולם הזה ובעולם הבא.
 

וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה (דברים לד, יב) וְכוּ' תִּיקּוּנָא קַדְמָאָה, "אַשְׁרֶיךָ יִשְׂרָאֵל מִי כָמוֹךָ עַם נוֹשַׁע בַּיהֹוָה" (דברים לג, כט) עם נושע בַּיהֹוָה שם הוי'ה הוא שם הכולל כל השמות וְכֻלְהוֹ שְׁמָהָן אָחֲרָנִין נָפְקִין מִינֵּיהּ כְּעַנְפִין מֵאִילָנָא, וכל השמות האחרים יוצאים ממנו כענפים מן האילן וְכֻלְהוֹ עֲנָפִין מִתְחַבְּרָן בְּאִילָנָא וְלָא מִתְפָּרְשָׁאן מִינֵּיהּ, וּמִינֵּיהּ נָטְלִין כֻּלְהוֹ חֵילָא, וכל הענפים, כלומר השמות האחרים, מתחברים באילן הזה שהוא שם הוי'ה ולא מתפרדים ממנו, וממנו נוטלים הכל כחם..
תּוּ, עוד פירוש עַם נוֹשַׁע בַּיהֹוָה" (דברים לג, כט), דָּא שְׁמָא שְׁלִים. שם הויה הוא שם שלם בעל ד' אותיות דִּשְׁאָר זִמְנִין אִתְפָּרְקוּ יִשְׂרָאֵל מֵאָת חַד דִּשְׁמָא קַדִּישָׁא, שבשאר הזמנים נגאלו ישראל מאות אחת של שם הוי'ה אֲבָל לְזִמְנָא דְּאָתֵי בְּכֻלְהוֹ אַתְוָן תְּהֵא פּוּרְקָנָא, פּוּרְקָנָא שְׁלִים בְּכָל שְׁלִימוּ. אבל לעתיד לבא, בכל האותיות של שמו הגדול תהיה הגאולה, גאולה שלמה בכל השלמות.
תפילה קל"ז מתוך "תקט"ו תפילות"

תפילה קלז: תפלה אדירה ונדירה בעוצמתה שבכוחה לבקוע שערי רחמים ולעורר רחמיו ית' על ישראל.

 

אֵל אֶחָד יָחִיד וּמְיֻחָד. הֲרֵי קוֹל צַעֲקַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל עוֹלָה לְפָנֶיךָ, מִפְּנֵי נוֹגְשָׂיו וְהוּא קוֹל הַצֹּאן, צֹאן קֳדָשִׁים, וְלָמָּה נִקְרָאִים צֹאן אֶלָּא סוֹד זֶה עַשְׁתְּרוֹת צֹאנֶךָ שֶׁמְּעַשְּׁרוֹת אֶת בַּעֲלֵיהֶם, שֶׁנֶאֱמַר בָּהֶם "תְּנוּ עֹז לֵאלֹהִים", שֶׁהֲרֵי יִשְׂרָאֵל הֵם הַמַּמְשִׁיכִים מְאוֹרוֹת עֶלְיוֹנִים לְהָאִיר בְּכָל הָעוֹלָמוֹת, וְעוֹד, צֹאן שֶׁגּוֹזְזִים אוֹתָם בְּכַמָּה מִינֵי גִּזָּה, וּבַעֲבוּר זֶה מַנִיחִים לָהֶם הַחַיִּים בַּעֲבוּר הַגִּזָּה שֶׁיֵּשׁ לָהֶם לִגְזֹז מֵהֶם דִּכְתִיב "כְּרָחֵל לִפְנֵי גוֹזְזֶיהָ נֶאֱלָמָה" – נֶאֱלָמָה וַדַּאי, שֶׁהֲרֵי בִּזְמַן שֶׁגּוֹזְזִים אוֹתָם הֵם שׁוֹתְקִים כְּדֵי שֶׁיָּנִיחוּ לָהֶם הַחַיּוּת, וּבִזְמַן שֶׁהַגּוֹזְזִים נִפְטָרִים מֵהֶם, בְּאוֹתוֹ הַזְּמַן מִיָּד פּוֹתְחִים פִּיהֶם וּמַגְבִּיהִים קוֹלָם בְּכַמָּה בְּכִיּוֹת לְגַבְּךָ שֶׁהֲרֵי יֵשׁ מִי שֶׁגּוֹזְזִים אוֹתָם כָּל כַּךְ עַד שֶׁאֵינָם מַשְׁאִירִים לָהֶם פְּרוּטָה בַּכִּיס וְנֶאֶמַר בָּהֶם "עוֹלְלִים שָׁאֲלוּ לֶחֶם פּוֹרֵשׂ אֵין לָהֶם" וְאֵין לָהֶם לְמִי לִפְנוֹת אֶלָּא אֵלֶיךָ שֶׁתִּנְקֹם נִקְמָתָם, שֶׁנֶאֱמַר בְּךָ "אֵל נְקָמוֹת יְהוָֹה אֵל נְקָמוֹת הוֹפִיעַ", וַהֲרֵי עִם כֹּל זֶה אֵינָם רוֹאִים לֹא יְשׁוּעָתָם וְלֹא נְקָמוֹת מֵאוֹיְבֵיהֶם, וַהֲרֵי לִבָּם נִשְׁבָּר, שֶׁנֶאֱמַר בּוֹ "לֵב נִשְׁבָּר וְנִדְכֶּה אֱלֹהִים לֹא תִּבְזֶה".

וְעוֹד, הֲרֵי הֵם מוֹרִידִים דְּמָעוֹת שֶׁאָמְרוּ עָלָיו "שַׁעֲרֵי דְּמָעוֹת לֹא נִנְעֲלוּ".

וְעוֹד, הֲרֵי הֵם מְקַוִּים לְךָ, שֶׁנֶאֱמַר בְּךָ "וְיָדַעְתָּ כִּי אֲנִי יְהוָֹה אֲשֶׁר לֹא יֵבֹשׁוּ קֹוָי".

וְעוֹד, הֲרֵי הֵם מְדֻכָּאִים בְכַמָּה מִינֵי יִסּוּרִין שֶׁנֶאֱמַר בְּךָ "וְאֶת דַּכְּאֵי רוּחַ יוֹשִׁיעַ".

וְעוֹד, הֲרֵי הֵם עֲנִיִּים שֶׁתְּפִלָּתָם אֵינָהּ מְאוּסָה לְפָנֶיךָ דִּכְתִיב "וְאֶת עַם עָנִי תוֹשִׁיעַ".

וְעוֹד, הֵם שְׁפָלִים שֶׁנֶאֱמַר בָּהֶם "וְאֶת דַּכָּא וּשְׁפַל רוּחַ".

וַהֲרֵי בְּכָל אֵלֶּה רָאוּי שֶׁתְּפִלָּתָם תַּעֲלֶה לְפָנֶיךָ בְּכֹחַ, וְתִבְקַע בְּכָל הַחֲשׁוּכִים שֶׁהֲרֵי אַתָּה אֱמֶת וּדְבָרְךָ אֱמֶת, שֶׁהֲרֵי הֵם מְקַוִּים, וְחוֹזְרִים וּמְקַוִּים בְּקִוּוּיָם עַד אֵין מִסְפָּר – וִישׁוּעָה לֹא נִמְצֵאת לָהֶם.

וַהֲרֵי אַתָּה אָב שֶׁלָּהֶם שֶׁנֶאֱמַר בְּךָ "אָב הָיִיתִי לְיִשְׂרָאֵל", "בְּנִי בְּכוֹרִי יִשְׂרָאֵל", וְלָמָּה לֹא תְּרַחֵם עֲלֵיהֶם? "לָמָּה יֹאמְרוּ הַגּוֹיִם אַיֵּה נָא אֱלֹהֵיהֶם"? שֶׁצּוֹעֲקִים וּבוֹכִים לִפְנֵי אֲבִיהֶם וְאֵינוֹ מְרַחֵם עֲלֵיהֶם.

אַתָּה נוֹשֵׂא עָווֹן, שֶׁנֶאֱמַר בְּךָ "נֹשֵׂא עָוֹן וְעוֹבֵר עַל פֶּשַׁע", לָמָּה לֹא תִשָּׂא עֲווֹנָם? וְאִם לְבָנֶיךָ לֹא תִשָּׂא עֲווֹנָם שֶׁהֵם בְּנֵי בְּחוּנֶךָ, בְּנֵי אַבְרָהָם יִצְחָק וְיַעֲקֹב, לְמִי תִּשָּׂא? וְעוֹד, הֵם שׁוֹגְגִים וַאֲנוּסִים שֶׁהֲרֵי הַחָכְמָה נִסְתַּלְּקָה מֵהֶם וְהַחשֶׁךְ מַחֲשִׁיךְ עֲלֵיהֶם הַרְבֵּה, אֲנוּסִים הֵם וַדַּאי, "הֲאַף תִּסְפֶּה צַדִּיק עִם רָשָׁע"? חָלִילָה לְךָ מֵעֲשׂוֹת כַּדָּבָר הַזֶּה לָדוּן שׁוֹגֵג כְּמֵזִיד וְאֹנֶס כְּרָצוֹן, "חָלִילָה לְךָ הַשּׁוֹפֵט כָּל הָאָרֶץ לֹא יַעֲשֶׂה מִשְׁפָּט"?

אֵל רַחוּם אַתָּה, עַד מָתַי לֹא תְּגַלֶּה רַחְמָנוּתְךָ לְעֵין כֹּל? "לָמָּה יֹאמְרוּ הַגּוֹיִם מִבִּלְתִּי יְכֹלֶת יְהוָֹה", תָּשַׁשׁ כֹּחֲךָ ח"ו כִּנְקֵבָה.

חַנּוּן אַתָּה שֶׁנֶאֱמַר בְּךָ "וְחַנֹּתִי אֶת אֲשֶׁר אָחֹן" אַף עַל פִי שֶׁאֵינוֹ כְּדַאי, אַיֵּה חַנִּינוֹתֶיךָ? אַיֵּה נִפְלְאוֹתֶיךָ אֲשֶׁר סִפְּרוּ לָנוּ אֲבוֹתֵינוּ? "וְיֵשׁ יְהוָֹה עִמָּנוּ וְלָמָּה מְצָאֲתָנוּ כָּל זֹאת"? "לָמָּה לָנֶצַח תִּשְׁכָּחֵנּוּ תַּעַזְבֵנּוּ לְאֹרֶךְ יָמִים"?

בְּכַמָּה קִוּוּי שֶׁאֲנַחְנוּ מְקַוִּים לְךָ, וְאַף עַל פִי שֶׁמְּקַוִּים, וְחוֹזְרִים וּמְקַוִּים. צוֹעֲקִים, וְחוֹזְרִים וְצוֹעֲקִים, בְּכַמָּה תְּפִלּוֹת, בְּכַמָּה תְּחִנּוֹת וּבַקָּשׁוֹת. בּוֹכִים, וְחוֹזְרִים וּבוֹכִים – וְלֹא דַּי שֶׁאֲנַחְנוּ אֵינֶנּוּ נוֹשָׁעִים מִמְּךָ אֶלָּא שֶׁאַתָּה מוֹסִיף יָגוֹן עַל יְגוֹנֵנוּ, צָרוֹת עַל צָרוֹתֵנוּ, נִסְיוֹנוֹת עַל נִסְיוֹנוֹת, עַד שֶׁאֵין בָּנוּ כֹּחַ לִסְבֹּל, עַד שֶׁהָאֻמּוֹת אוֹמְרִים שֶׁאֵין לָנוּ עוֹד תְּקוּמָה, שֶׁמָּאַסְתָּ אוֹתָנוּ לָנֶצַח וְאֵין עוֹד מָשִׁיחַ לְיִשְׂרָאֵל וְהֶחֱלַפְתָּ אוֹתָנוּ בְּאֻמָּה אַחֶרֶת ח"ו.

וְעִם כָּל זֶה אֲנַחְנוּ מְקַוִּים לְהֵרָאוֹת עַל יִחוּדְךָ, כְּמוֹ שֶׁיִּחוּדְךָ אֵינוֹ מִשְׁתַּנֶּה, כָּךְ יִשְׂרָאֵל עַמְּךָ אֵינָם מִשְׁתָּנִים לְפִי שֶׁנִּקְשָׁרִים בְּךָ וְאִי אֶפְשָׁר לָהֶם לָזוּז מִמְּךָ. עִם כָּל הַצָּרוֹת שֶׁיֵּשׁ לָהֶם אֵינָם עוֹזְבִים אוֹתְךָ, וּמִזֶּה נִרְאֶה שֶׁהֵם כֻּלָּם זֶרַע אֱמֶת. שֶׁהֲרֵי אוּמוֹת הָעוֹלָם נֶאֱמַר בָּהֶם "וְהִתְקַּצַף וְקִלֵּל בְּמַלְכּוֹ וּבֵאלֹהָיו וּפָנָה לְמַעְלָה" שֶׁהֵם כְּמוֹ חַיּוֹת רָעוֹת. אֲבָל יִשְׂרָאֵל הֵם צֹאן שֶׁמֵּנִיחִים הַכֹּל לַעֲבֹר עֲלֵיהֶם, וּמִתְחַזְּקִים בְּיִחוּדְךָ כָּל אֹרֶךְ הַגָּלוּת, צֹאן קֳדָשִׁים וַדַּאי.

רִבּוֹן כָּל הָעוֹלָמִים. מֶלֶךְ מִתְרַצֶּה בִּדְמָעוֹת, "שִׂים דִּמְעָתֵנוּ בְּנֹאדְךָ הֲלֹא בְּסִפְרָתֶךָ", וּמִדְּמָעוֹת הַנִּשְׁפָּךְ לְבָנֶיךָ בְּקִוּוּי אֱמֶת וְתָמִים – תַּעֲשֶׂה מִקְוֵה מַיִם לְטַהֵר שְׁכִינָתְךָ הַקְּדוֹשָה וְכָל נִשְׁמוֹתֵיהֶם שֶׁל יִשְׂרָאֵל מִזֹּהֲמַת הַנָּחָשׁ, וְתַעֲלֶה שְׁכִינָתְךָ לְפָנֶיךָ נְקִיָּה וּבָרָה שֶׁנֶאֱמַר בּוֹ, "נָקִי יִהְיֶה לְבֵיתוֹ", שֶׁהֲרֵי הִיא "יָפָה כַּלְּבָנָה, בָּרָה כַּחַמָּה". אֶלָּא שֶׁנֶאֱמַר "אַל תִרְאוּנִי שֶׁאֲנִי שְׁחַרְחֹרֶת" בַּעֲבוּר הַשַּׁחְרוּת הַמְכַסָּה עָלֶיהָ, וְכֵן נִשְׁמוֹת יִשְׂרָאֵל נֶאֱמַר עֲלֵיהֶם "בְּנוֹת יִשְׂרָאֵל יָפוֹת הֵן אֶלָּא שֶׁעֲנִיּוּת מְנַוַולְתָּן".

עַד מָתַי יְהוָֹה נִתְפַּלֵּל לְפָנֶיךָ וְלֹא תִּשְׁמַע קוֹלֵנוּ? עַד מָתַי כְּנַחַל דִּמְעָה נִשְׁפֹּךְ לְפָנֶיךָ וְלֹא תּוֹשִׁיעֵנוּ? "לָמָּה יֹאמַר הָרָשָׁע בְּלִבּוֹ אֵין אֱלֹהִים", "עָזַב יְהוָֹה אֶת הָאָרֶץ"? לָמָּה יִתְהַלֵּל הָרָשָׁע בְּמַתַּת שֶׁקֶר שֶׁנֶאֱמַר בּוֹ "כִּי הִלֵּל רָשָׁע עַל תַּאֲוַת נַפְשׁוֹ"? וְאִם בְיִחוּדְךָ אָנוּ מִתְחַזְּקִים וְאֵלֶיךָ מְקַוִּים, וּלְעָבְדְּךָ בֶּאֱמֶת חָפַצְנוּ, מַה תְּבַקֵּשׁ עוֹד? וְאִם זֹאת אֵינָהּ תַּמָּה לְפָנֶיךָ, תְּגַלֶּה לָנוּ אֲמִתְּךָ וְהַדְרִיכֵנוּ בִּדְרָכֶיךָ וּבִנְתִיב מִצְווֹתֶיךָ כִּי בּוֹ חָפַצְנוּ. וְלָמָּה יְהוָֹה אֱלֹהִים אֱמֶת תִּרְחַק מִן הַמִּתְקָרְבִים אֵלֶיךָ? לָמָּה תַּסְתִּיר פָּנֶיךָ מֵהַמְבַקְשִׁים אַהֲבָתְךָ? לָמָּה לֹא תִּמָּצֵא לַקּוֹרְאִים לְךָ בֶּאֱמֶת? וְלָמָּה לֹא תִּדְרֹשׁ לְדוֹרְשֶׁיךָ? וְאֶל מִי נִפְנֶה לְעֶזְרָה אִם לֹא אֵלֶיךָ אַב הָרַחֲמִים, שֶׁנֶאֱמַר בְּךָ "כְּרַחֵם אָב עַל בָּנִים רִחַם יְהוָֹה עַל יְרֵאָיו". וּלְמִי נְסַפֵּר צָרוֹתֵינוּ? – אֶלָּא אֵלֶיךָ! וְאַף עַל פִי שֶׁאַתָּה יוֹדֵעַ כֹּל וְאֵין נִסְתָּר מִמְּךָ, הֲרֵי אָמְרוּ "דְּאָגָה בְּלֵב אִישׁ יְשִׂיחֶנָּה" לַאֲחֵרִים, וַאֲנַחְנוּ מְסַפְּרִים לְךָ לְעוֹרֵר רַחֲמֶיךָ עָלֵינוּ, לְהִנָּחֵם מֵאֲשֶׁר גָּזַרְתָּ שֶׁנֶאֱמַר בְּךָ "וַיִּנָּחֵם יְהוָֹה עַל הָרָעָה", וְאִם אֵין אַתָּה מְרַחֵם עָלֵינוּ הֲרֵי אָנוּ חֲשׁוּבִים לְפָנֶיךָ כְּמֵתִים, שֶׁנֶאֱמַר "בְּמַחֲשַׁכִּים הוֹשִׁיבַנִּי כְּמֵתֵי עוֹלָם".

מֶלֶךְ מִתְרַצֶּה בִּדְמָעוֹת, הֲרֵי רָחֵל מְבַכָּה עַל בָּנֶיהָ וְהִיא הַשְּׁכִינָה קְדוֹשָׁה מְבַכָּה עַל בָּנֶיהָ שֶׁנֶאֱמַר בָּהּ בָּכֹה תִבְכֶּה בַּלַּיְלָה, שֶׁהוּא הַגָּלוּת הַדּוֹמָה לְלַיְלָה, וְדִמְעָתָהּ עַל לֶחֱיָהּ לְעוֹרֵר אוֹתְךָ שֶׁאַתָּה תַּעֲבִיר הַדְּמָעוֹת הָאֵלֶּה מֵעַל פָּנֶיהָ, שֶׁנֶאֱמַר וּמָחָה יְהוָֹה אֱלֹהִים דִּמְעָה מֵעַל כָּל פָּנִים, וּמִיָּד תֹּאמַר בָּהּ מִנְעִי קוֹלֵךְ מִבֶּכִי וְעֵינַיִךְ מִדִּמְעָה כִּי יֵשׁ שָׂכָר לִפְעֻלָּתֵךְ וְיֵשׁ תִּקְוָה לְאַחֲרִיתֵךְ וכו'.

מֶלֶךְ מִתְרַצֶּה בִּדְמָעוֹת, הֲרֵי מֹשֶׁה רוֹעֶה נֶאֱמָן בּוֹכֶה לְפָנֶיךָ שֶׁהוּא נַעַר, מטט שַׂר הַפָּנִים ר"ת מֹשֶׁה שֶׁנֶאֱמַר בּוֹ "וְהִנֵּה נַעַר בּוֹכֶה", שֶׁנִּסְתְּמוּ מִמֶּנּוּ מַעְיְנוֹת חָכְמָה, וְנֶאֶמַר בּוֹ "וְלֹא יִפְתַּח פִּיו". וְלָמָּה לֹא תִּפְתַּח פִּיו? פְּתַח פִּיךָ לָאִלֵּם שֶׁהוּא עֲרַל שְׂפָתַיִם, וְאַתָּה שֶׁנֶאֱמַר בְּךָ "מָחַצְתִּי וַאֲנִי אֶרְפָּא" – הֲרֵי זְמַן שֶׁתְּרַפְּאֵהוּ, שֶׁהֲרֵי הוּא מָסַר נַפְשׁוֹ עַל יִשְׂרָאֵל שֶׁנֶאֱמַר בּוֹ "כִּי הֶעֱרָה לַמָוֶת… וְלַפּוֹשְׁעִים יַפְגִיעַ" – לִפְנִים מִשּׁוּרַת הַדִּין, כֵּן תַּעֲשֶׂה עִמּוֹ לִפְנִים מִשּׁוּרַת הַדִּין אַף עַל פִּי שֶׁלֹּא יֵשׁ זְכֻיּוֹת בְּיִשְׂרָאֵל, שֶׁהֲרֵי אַתָּה כֹּל יָכוֹל וּמִי יֹאמַר לְךָ מַה תַּעֲשֶׂה?! תְּגַלֶּה עָלָיו מַה שֶּׁסָּתַמְתָּ מִמֶּנּוּ, וּמִיָּד "לֵאמֹר לַאֲסוּרִים צֵאוּ וְלַאֲשֶׁר בַּחֹשֶׁךְ הִגָּלוּ", "לִקְרֹא לִשְּׁבוּיִים דְּרוֹר", מִצַּד אִימָא עִלָּאָה שֶׁהוּא חֵרוּת, וּמִשָּׁם חֲמִשִּׁים שַׁעֲרֵי בִּינָה שֶׁנָּתַתָּ לְמֹשֶׁה וְלֹא הִשִּׂיג לְשַׁעַר הַחֲמִשִּׁים, וּמִיָּד שֶׁתְּגַלֶּה עָלָיו חָכְמָה שֶׁלּוֹ, מִיָּד יִקַּח גַּם שַׁעַר הַחֲמִשִּׁים לְחַבֵּר כ"ה עִלָּאָה וְכ"ה תַּתָּאַה כְּאֶחָד כַּלַת מֹשֶׁה וַדַּאי, וַהֲרֵי זְמַן שֶׁתָּשִׁיב לוֹ אֲבֵדָה שֶׁלּוֹ לְשַׂמֵּחַ אֶת אִשְׁתּוֹ אֲשֶׁר לָקַח.

מֶלֶךְ מִתְרַצֶּה בִּדְמָעוֹת, הֲרֵי יַעֲקֹב בְּחִיר שֶׁבָּאָבוֹת, בּוֹכֶה לְפָנֶיךָ שֶׁנֶאֱמַר בּוֹ "וַיִּשַּׁק יַעֲקֹב לְרָחֵל וַיִּשָּׂא קוֹלוֹ וַיֵּבְךְּ" שֶׁהֲרֵי בִּזְמַן הַנְּשִׁיקִין מִתְרַחֶקֶת הַשְּׁכִינָה מִיִּשְׂרָאֵל הַרְבֵּה, שֶׁהֲרֵי מִצַּד אַחֵר הַשְּׁכִינָה עוֹלָה וְלֹא מִמָּקוֹם שֶׁיָּרְדָה, בְּאוֹתוֹ הַזְּמַן וְעֵת צָרָה הִיא לְיַעֲקֹב, וְצָרִיךְ שֶׁיָּקִימוּ אוֹתוֹ שֶׁנֶאֱמַר בּוֹ "מִי יָקוּם יַעֲקֹב כִּי קָטֹן הוּא", וְאַתָּה שֶׁאַתָּה מֵקִים מֵעָפָר דָּל – רָאוּי לְךָ לְהָקִימוֹ וְלִזְכֹּר כָּל הַצַּעַר גִּדּוּל בָּנִים שֶׁלּוֹ, לְרַחֵם עַל יִשְׂרָאֵל בָּנָיו.

מֶלֶךְ מִתְרַצֶּה בִּדְמָעוֹת, הֲרֵי יִשְׂרָאֵל עַמְּךָ כַּמָּה צַדִּיקִים וַחֲסִידִים נִמְצָאִים בָּהֶם בּוֹכִים לְפָנֶיךָ לְעוֹרֵר רַחֲמֶיךָ, וְהֵם מְעוֹרְרִים כַּמָּה מַלְאָכִים עֶלְיוֹנִים לַעֲמֹד שׁוּרוֹת שׁוּרוֹת לִבְכּוֹת לְפָנֶיךָ שֶׁנֶאֱמַר בָּהֶם "הֵן אֶרְאֶלָם צָעֲקוּ חוּצָה מַלְאֲכֵי שָׁלוֹם מַר יִבְכָּיוּן", עַד שֶׁמַּרְעִישִׁים כָּל הָעוֹלָמוֹת וְחוֹשְׁבִים לְהֵחָרֵב ח"ו, וְאַתָּה רַחוּם וְחַנּוּן אֵין אַתָּה מַרְאֶה הָרַחְמָנוּת עַתָּה, אֶלָּא אַתָּה מַרְאֶה לָהֶם הַטּוֹב שֶׁתְּגַלֶּה אַחַר כַּךְ, אֲבָל לַתַּחְתּוֹנִים – אֵין נִרְאֶה כְּלָל, וְחוֹשְׁבִים אָבַד שִּׂבְרָם וְנִכְזְבָה תּוֹחַלְתָּם שֶׁהֲרֵי הֵם בָּשָׂר וָדָם, וְנֶאֶמַר "אִם כֹּחַ אֲבָנִים כֹּחִי אִם בְּשָׂרִי נָחוּשׁ", וְאֵינָם יוֹדְעִים אִם לַחֲשׁוֹת וְאִם לְדַבֵּר, שֶׁהֲרֵי "אִם אֲדַבְּרָה לֹא יֵחָשֵׂךְ כְּאֵבִי וְאֶחֶדְּלָה מַה מִּנִּי יַהֲלֹךְ", וַהֲרֵי לֹא דוֹר אֶחָד וְלֹא שְׁתַּיִם עָזַבְתָּ אוֹתָם, וַהֲרֵי עַתָּה אֶלֶף תתקנ"ב שָׁנִים (נכון לשנת תשפ"ב) יְמֵי רָעָה, וְעַתָּה הִגִּיעוּ יָמִים אֲשֶׁר תֹּאמַר אֵין לִי בָּהֶם חֵפֶץ, שֶׁהֲרֵי הַחֵפֶץ שֶׁלְּךָ לֹא נִרְאָה כְּלָל שֶׁחָפַצְתָּ בְּעַמְּךָ וּבְעִיר קָדְשְׁךָ.

הֲתִשְׁכַּח יְרוּשָׁלַיִם לְדוֹר וָדוֹר – "אִם בְּצִיּוֹן גָּעֲלָה נַפְשֶׁךָ"? "אַתָּה זוֹכֵר מַעֲשֵׂה עוֹלָם וְאֵין שִׁכְחָה לִפְנֵי כִּסֵּא כְּבוֹדֶךָ", וְכִי תִּזְכֹּר עֲווֹנוֹת וְלֹא תִּזְכֹּר זְכֻיּוֹת? שֶׁהֲרֵי כַּמָּה צַדִּיקִים בְּכָל דּוֹר וָדוֹר שֶׁעָמְדוּ לְפָנֶיךָ.

הֲתִשְׁכַּח צִדְקַת אַבְרָהָם יִצְחָק וְיַעֲקֹב? צִדְקַת י"ב שִׁבְטֵי יָהּ?

הֲתִשְׁכַּח נֶאֱמַן בֵּיתְךָ מֹשֶׁה אִישׁ הָאֱלֹהִים? הֲלֹא תִּזְכֹּר מַעֲמַד הַר סִינַי שֶׁקִּבְּלוּ עֹל תּוֹרָתְךָ וְאָמְרוּ נַעֲשֶׂה וְנִשְׁמַע.

הֲתִשְׁכַּח מַעֲשֵׂי מִשְׁכָּן שֶׁעָשׂוּ לְפָנֶיךָ בַּמִּדְבָּר, וְהָלְכוּ אַחֲרֶיךָ בְּאֶרֶץ לֹא זְרוּעָה?

הֲתִשְׁכַּח חַסְדֵּי דָּוִד הַנֶּאֱמָנִים, אִישׁ כִּלְבָבְךָ?

הֲתִשְׁכַּח מַעֲשֵׂי מִקְדָּשׁ וְכָל הַקָּרְבָּנוֹת שֶׁהִקְרִיבוּ לְפָנֶיךָ וְשָׂמַחְתָּ בְּשִׂמְחַת שְׁכִינָתְךָ לְקָרֵב אוֹתָהּ אֵלֶיךָ?

הֲתִשְׁכַּח תְּמִימוּת כָּל נְבִיאֶיךָ בַּעֲלֵי רוּחַ הַקֹּדֶשׁ, תַּנָאִים וְאַמוֹרָאִים? הֲלָעַד תִּזְכֹּר עָוֹן? הֲלֹא אַתָּה יוֹדֵעַ יִצְרָם, שֶׁנֶאֱמַר בּוֹ "וְכָל יֵצֶר מַחֲשְׁבוֹת לִבּוֹ רַק רַע כָּל הַיּוֹם", וְעִם כֹּל זֶה הֲרֵי "רַב שָׂבַעְנוּ בּוּז".

זְכוֹר רַחֲמֶיךָ יְהוָֹה וַחֲסָדֶיךָ כִּי מֵעוֹלָם הֵמָּה, מַהֵר יְקַדְּמוּנוּ רַחֲמֶיךָ כִּי דַּלֹּנוּ מְאֹד, וְאֵין בָּנוּ עוֹד כֹּחַ לִסְבֹּל. גַּלֵּה אֲמִתְּךָ וְנֵדַע מַחְשְׁבוֹתֶיךָ אֵלֵינוּ לְטוֹבָה, שֶׁנֶאֱמַר בְּךָ "כִּי אָנֹכִי יָדַעְתִּי אֶת כָּל הַמַּחֲשָׁבוֹת אֲשֶׁר אָנֹכִי חוֹשֵׁב עֲלֵיכֶם נְאוּם יְהוָֹה לְטוֹבָה, מַחְשְׁבוֹת שָׁלוֹם וְלֹא לְרָעָה לָתֵת לָכֶם אַחֲרִית וְתִקְוָה", וַהֲרֵי אָמַרְתָּ "בִּבְכִי יָבֹאוּ" וכו'. "חָנֵּנוּ יְהוָֹה חָנֵּנוּ", הָאֵר פָּנֶיךָ עָלֵינוּ, "יְהוָֹה אַל תְּאַחַר". "לִישׁוּעָתְךָ קִוִּיתִי יְהוָֹה".