Skip to content

תיקון היחוד היומי

תיקוני זוהר קדמאה רשב"י - דא בשירותא

וְהַאי כֹּ"חַ אִיהוּ רָזָא דְכ"ח פִּרְקִין דְּעֶשֶׁר אֶצְבָּעוֹת, דִּבְהוֹן "וְהָיָה כַּאֲשֶׁר יָרִים מֹשֶׁה יָדוֹ וְגָבַר יִשְׂרָאֵל" (שמות יז, יא), וּבְגִין דָּא אוּקְמוּהוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה 'לְמִי נוֹשְׂאִים כַּפַּיִם? לְרוּם הַשָּׁמַיִם', דְּצָרִיךְ הַאי כֹּחַ לְסַלְקָא לֵיהּ לְגַבֵּי חָכְמָה, וְדָא אִיהוּ רוּם שָׁמַיִם, וְאִיהוּ יוד הא ואו הא דְשָׁארֵי בְּעֶשֶׂר אֶצְבְּעָן, עַל הַאי כֹּחַ, וְאִיהוּ חָכְמָה כֹּ"חַ מָ"ה, וְהַאי כֹּחַ עֲלֵיהּ אִתְּמַר "וַאֲשֶׁר כֹּחַ בָּהֶם לַעֲמֹד בְּהֵיכַל הַמֶּלֶךְ" (דניאל א, ד), לַעֲמוֹד בִּצְלוֹתָא דַעֲמִידָה, בְּהֵיכַל הַמֶּלֶךְ סְתָם דָּא אדנ"י דְּסָלִיק לְחוּשְׁבַּן הֵיכָ"ל, וְהַאי כֹּ"חַ אִיהוּ רָזָא דְ"יְהֹוָה אֱלֹהֵינוּ יְהֹוָה" – כוז"ו במוכס"ז כוז"ו, וַעֲלֵיהּ אִתְּמַר 'כָּל הָעוֹנֶה אָמֵן יְהֵא שְׁמֵיהּ רַבָּא מְבָרַךְ בְּכָל כֹּחוֹ', דְאִיהוּ כֹחַ דְּאִתְלַבַּשׁ בִּתְרֵין דְּרוֹעִין דְּאִינוּן חֶסֶד וּגְבוּרָה, וְצָרִיךְ לְסַלְקָא לֵיהּ לְגַבֵּי י' דְּאִיהוּ רוּם שָׁמַיִם, וּלְנַחְתָא לֵיהּ לְגַבֵּי ו' דְאִיהוּ שָׁמַיִם, דַּעֲלֵיהּ אִתְּמַר "וְאַתָּה תִּשְׁמַע הַשָּׁמַיִם" (מלכים א' ח, לב), כַּד נָחֲתָא לֵיהּ לְגַבֵּי עַמּוּדָא דְאֶמְצָעִיתָא, לְמִפְרַק בָּהּ לְיִשְׂרָאֵל בְּנוֹי, וְכַד סָלִיק לָהּ לְגַבֵּי רוּם הַשָּׁמַיִם דְּאִיהִי י', לְמֵיטַל נוּקְמָא מֵעֲמָלֵק.

וְדָא אִיהוּ "וְהָיָה כַּאֲשֶׁר יָרִים מֹשֶׁה יָד"וֹ" (שמות יז, יא), וְאִיהוּ יַ"ד ו', וְאִיהוּ יוּ"ד, וְאִיהוּ י"ה, וּלְבָתַר נָחִית הַאי כֹּ"חַ לְגַבֵּי וא"ו, דְּאִיהוּ י"ג מְכִילָן דְּרַחֲמֵי, לְמִפְרַק לִבְנוֹי דְּיִשְׂרָאֵל, כְּמָה דְאַתְּ אָמַר "וּבְרַחֲמִים גְּדֹלִים אֲקַבְּצֵךְ" (ישעיהו נד, ז), וְכ"ח בְּהַאי וָא"ו אִשְׁתַּלִּים וְאִתְעֲבִיד אֵ"ם, בְּהַהוּא זִמְנָא "כִּי הִיא הָיְתָה אֵ"ם כָּל חָ"י" (בראשית ג, כ), וְדָא חַ"י עָלְמִין, דְּבָהּ אִתְמַלֵּי וְאִשְׁתַּלִּים בְּחַ"י בִּרְכָאָן דִּצְלוֹתָא.

ה"א ה"א תַּלְיָין מִן תְּרֵין ה"ה, דְּאִינוּן ה"א ה"א בְּחוּשְׁבָּנָא י"ב, וּמִנַּיְיהוּ תַּלְיָין אַתְוָון כְּפוּלִים, וְאִינוּן תַּלְיָין מִן תְּרֵין ה"ה פְּשׁוּטוֹת, וּבְהוֹן סָלְקִין לְחוּשְׁבַּן יָ"ד, וְדָא אִיהִי "כִּי יָד עַל כֵּס יָהּ" (שמות יז, טז), וְכֵן וא"ו י"ג מְכִילִין דְּתַלְיָין מִן ו"ו פְּשׁוּטָה, וּבָהּ אִשְׁתַּלִּים י"ד, וְדָא אִיהוּ "יָד לְיָד לֹא יִנָּקֶה רָּע" (משלי יא, כא), דָּא עֲמָלֵק לְעֵילָא וְתַתָּא – נָטִיל נוּקְמָא מִינֵיהּ, נָטִיל נוּקְמָא לְעֵילָא בְּיָ"ד, וּלְתַתָּא בְּיָ"ד, וְדָא אִיהוּ "הִנֵּה יַד יְהֹוָה הוֹיָה" (שמות ט, ג), ו' ו' הֵ"א וְה"ה אִינוּן כ"ח, יוּ"ד כ' וְתַלְיָין מִן י' פְּשׁוּטָה הֲרֵי כ"א, כְּחוּשְׁבַּן אהי"ה, וְסָלִיק כֹּלָּא מ"ט אַנְפִּין דְּאוֹרַיְיתָא, כְּגַוְונָא דָא כֹּ"חַ דְּאִיהוּ תְמַנְיָא וְעֶשְׂרִין, אהי"ה דְּאִיהוּ כ"א, הֲרֵי מ"ט, וְכֹלָּא יוד הא ואו הא, יְהֹוָה, יוד הא ואו הא מ"ה, יְהֹוָה ד', סָלִיק מ"ט.

לְבוּשָׁא דְיוּ"ד חֶסֶד, לְבוּשָׁא דְ-ה"א גְבוּרָה, לְבוּשָׁא דְ-וא"ו תִּפְאֶרֶת, לְבוּשָׁא דְ-ה"א מַלְכוּת, נֶצַח קִשּׁוּרָא דִילֵיהּ חֶסֶד, הֲדָא הוּא דִכְתִיב "נְעִמוֹת בִּימִינְךָ נֶצַח" (תהלים טז, יא), הוֹד קִשּׁוּרָא דִילֵיהּ גְּבוּרָה, צַדִּיק קִשּׁוּרָא דִילֵיהּ עַמּוּדָא דְאֶמְצָעִיתָא, דְּגוּף וּבְרִית חַשְׁבִינָן חָד, מַלְכוּת שְׁלִימוּ דִלְהוֹן, אִיהִי שְׁלִימוּ דְעִלָּאִין וְתַתָּאִין.

כֶּתֶר עֶלְיוֹן דָּא אִיהוּ שְׁלִימוּ דְחַמְשִׁין שַׁעֲרֵי בִינָה, וְדָא אִיהוּ דְלָא אִתְיַיהִיב לְמֹשֶׁה, דַעֲלֵיהּ אִתְּמַר "נָתִיב לֹא יְדָעוֹ עָיִט" (איוב כח, ז), וַעֲלֵיהּ אָמְרוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה 'בְּמוּפְלָא מִמָּךְ אַל תִּדְרוֹשׁ' וְכוּ', בְּגִין דְּאִיהוּ מָקוֹר דְּלֵית לֵיהּ סוֹף, וּבִמְקוֹרָא דְלֵית לֵיהּ סוֹף מָאן יְכִיל לְאַשָּׂגָא וּלְאַשְׁכָּחָא לֵיהּ.

במידה ויש שמות שמופיעים בצבע אדום, ו/או ר"ת ו/או שמות שמכילים גרשיים כדוגמת יאהדונה"י -> אין להוציא אותם בפה – אלא רק לקרא בעינים

וְהַאי כֹּ"חַ אִיהוּ רָזָא דְכ"ח פִּרְקִין דְּעֶשֶׁר אֶצְבָּעוֹת, דִּבְהוֹן "וְהָיָה כַּאֲשֶׁר יָרִים מֹשֶׁה יָדוֹ וְגָבַר יִשְׂרָאֵל" (שמות יז, יא), וְהַכֹּ"חַ הַזֶּה הוּא סוֹד שֶׁל עֶשְׂרִים וּשְׁמוֹנָה פְּרָקִים שֶׁל עֶשֶׂר אֶצְבָּעוֹת, שֶׁבָּהֶם וְהָיָה כַּאֲשֶׁר יָרִים מֹשֶׁה יָדוֹ וְגָבַר יִשְׂרָאֵל, וּבְגִין דָּא אוּקְמוּהוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה 'לְמִי נוֹשְׂאִים כַּפַּיִם? וּמִשּׁוּם זֶה פֵּרְשׁוּהוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה, לְמִי נוֹשְׂאִים כַּפַּיִם?  לְרוּם הַשָּׁמַיִם', דְּצָרִיךְ הַאי כֹּחַ לְסַלְקָא לֵיהּ לְגַבֵּי חָכְמָה, וְדָא אִיהוּ רוּם שָׁמַיִם, לְרוּם הַשָּׁמַיִם, שֶׁצָּרִיךְ לְהַעֲלוֹת הַכֹּחַ הַזֶּה לַחָכְמָה, וְזֶהוּ רוּם הַשָּׁמַיִם, וְאִיהוּ יוד הא ואו הא דְשָׁארֵי בְּעֶשֶׂר אֶצְבְּעָן, עַל הַאי כֹּחַ, וְאִיהוּ חָכְמָה כֹּ"חַ מָ"ה, וְזֶהוּ יו"ד ה"א וא"ו ה"א שֶׁשּׁוֹרֶה בְּעֶשֶׂר אֶצְבָּעוֹת עַל הַכֹּחַ הַזֶּה, וְהוּא חָכְמָה, כֹּ"חַ מָ"ה, וְהַאי כֹּחַ עֲלֵיהּ אִתְּמַר "וַאֲשֶׁר כֹּחַ בָּהֶם לַעֲמֹד בְּהֵיכַל הַמֶּלֶךְ" (דניאל א, ד), לַעֲמוֹד בִּצְלוֹתָא דַעֲמִידָה, וְהַכֹּחַ הַזֶּה נֶאֱמַר עָלָיו וַאֲשֶׁר כֹּחַ בָּהֶם לַעֲמֹד בְּהֵיכַל הַמֶּלֶךְ, לַעֲמֹד בִּתְפִלַּת הָעֲמִידָה.

בְּהֵיכַל הַמֶּלֶךְ סְתָם דָּא אדנ"י דְּסָלִיק לְחוּשְׁבַּן הֵיכָ"ל, בְּהֵיכַל הַמֶּלֶךְ סְתָם זֶה אדנ"י שֶׁעוֹלֶה לְחֶשְׁבּוֹן הֵיכָ"ל,  וְהַאי כֹּ"חַ אִיהוּ רָזָא דְ"יְהֹוָה אֱלֹהֵינוּ יְהֹוָה" – כוז"ו במוכס"ז כוז"ו, וַעֲלֵיהּ אִתְּמַר 'כָּל הָעוֹנֶה אָמֵן יְהֵא שְׁמֵיהּ רַבָּא מְבָרַךְ בְּכָל כֹּחוֹ', וְהַכֹּ"חַ הַזֶּה הוּא הַסּוֹד שֶׁל יהו"ה אלהינ"ו יהו"ה, כוז"ו במוכס"ז כוז"ו, וְעָלָיו נֶאֱמַר כָּל הָעוֹנֶה אָמֵן יְהֵא שְׁמֵיהּ רַבָּא מְבָרַךְ בְּכָל כֹּחוֹ,  דְאִיהוּ כֹחַ דְּאִתְלַבַּשׁ בִּתְרֵין דְּרוֹעִין דְּאִינוּן חֶסֶד וּגְבוּרָה, וְצָרִיךְ לְסַלְקָא לֵיהּ לְגַבֵּי י' דְּאִיהוּ רוּם שָׁמַיִם, שֶׁהוּא כֹּחַ שֶׁהִתְלַבֵּשׁ בִּשְׁתֵּי זְרוֹעוֹת, שֶׁהֵן חֶסֶד וּגְבוּרָה, וְצָרִיךְ לְהַעֲלוֹתוֹ לְי', שֶׁהוּא רוּם הַשָּׁמַיִם וּלְנַחְתָא לֵיהּ לְגַבֵּי ו' דְאִיהוּ שָׁמַיִם, דַּעֲלֵיהּ אִתְּמַר "וְאַתָּה תִּשְׁמַע הַשָּׁמַיִם" (מלכים א' ח, לב), וּלְהוֹרִידוֹ לְו', שֶׁהוּא שָׁמַיִם, שֶׁעָלָיו נֶאֱמַר וְאַתָּה תִּשְׁמַע הַשָּׁמַיִם, כַּד נָחֲתָא לֵיהּ לְגַבֵּי עַמּוּדָא דְאֶמְצָעִיתָא, לְמִפְרַק בָּהּ לְיִשְׂרָאֵל בְּנוֹי, כְּשֶׁמּוֹרִידוֹ אֶל הָעַמּוּד הָאֶמְצָעִי לִגְאֹל בּוֹ אֶת יִשְׂרָאֵל בָּנָיו, וְכַד סָלִיק לָהּ לְגַבֵּי רוּם הַשָּׁמַיִם דְּאִיהִי י', לְמֵיטַל נוּקְמָא מֵעֲמָלֵק כְּשֶׁמַּעֲלֶה אוֹתָהּ לְרוּם הַשָּׁמַיִם שֶׁהִיא י', לִטֹּל נְקָמָה מֵעֲמָלֵק. וְדָא אִיהוּ "וְהָיָה כַּאֲשֶׁר יָרִים מֹשֶׁה יָד"וֹ" (שמות יז, יא).

 וְאִיהוּ יַ"ד ו', וְאִיהוּ יוּ"ד, וְאִיהוּ י"ה,  וְזֶהוּ וְהָיָה כַּאֲשֶׁר יָרִים מֹשֶׁה יָד"וֹ, וְהִיא יָד ו', וְהוּא יוֹ"ד, וְהוּא י"ה,  וּלְבָתַר נָחִית הַאי כֹּ"חַ לְגַבֵּי וא"ו, דְּאִיהוּ י"ג מְכִילָן דְּרַחֲמֵי, לְמִפְרַק לִבְנוֹי דְּיִשְׂרָאֵל, כְּמָה דְאַתְּ אָמַר "וּבְרַחֲמִים גְּדֹלִים אֲקַבְּצֵךְ" (ישעיהו נד, ז), וְאַחַר כָּךְ יוֹרֵד הַכֹּ"חַ הַזֶּה לְוָא"ו, שֶׁהוּא י"ג מִדּוֹת הָרַחֲמִים, לִגְאֹל אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר וּבְרַחֲמִים גְּדוֹלִים אֲקַבְּצֵךְ,  וְכ"ח בְּהַאי וָא"ו אִשְׁתַּלִּים וְאִתְעֲבִיד אֵ"ם, בְּהַהוּא זִמְנָא "כִּי הִיא הָיְתָה אֵ"ם כָּל חָ"י" (בראשית ג, כ), וְכֹ"חַ בַּוָּא"ו הַזֶּה הִשְׁתַּלֵּם וְנַעֲשָׂה אֵ"ם, בְּאוֹתוֹ הַזְּמַן כִּי הִיא הָיְתָה אֵ"ם כָּל חָ"י, וְדָא חַ"י עָלְמִין, דְּבָהּ אִתְמַלֵּי וְאִשְׁתַּלִּים בְּחַ"י בִּרְכָאָן דִּצְלוֹתָא, וְזֶהוּ חַ"י הָעוֹלָמִים, שֶׁבּוֹ הִתְמַלֵּא וְהִשְׁתַּלֵּם בְּחַ"י בִּרְכוֹת הַתְּפִלָּה. ה"א ה"א תַּלְיָין מִן תְּרֵין ה"ה, דְּאִינוּן ה"א ה"א בְּחוּשְׁבָּנָא י"ב, הֵ"א הֵ"א תְּלוּיִים מִן שְׁנַיִם ה"ה, שֶׁהֵם הֵ"א הֵ"א בְּחֶשְׁבּוֹן י"ב, וּמִנַּיְיהוּ תַּלְיָין אַתְוָון כְּפוּלִים, וְאִינוּן תַּלְיָין מִן תְּרֵין ה"ה פְּשׁוּטוֹת, וּמֵהֶם תְּלוּיוֹת אוֹתִיּוֹת כְּפוּלוֹת, וְהֵם תְּלוּיִים מִשְּׁנַיִם ה"ה פְּשׁוּטוֹת, וּבְהוֹן סָלְקִין לְחוּשְׁבַּן יָ"ד, וְדָא אִיהִי "כִּי יָד עַל כֵּס יָהּ" (שמות יז, טז), וּבָהֶם עוֹלִים לְחֶשְׁבּוֹן יָ"ד, וְזֶהוּ כִּי יָ"ד עַל כֵּס יָ"הּ,

וְכֵן וא"ו י"ג מְכִילִין דְּתַלְיָין מִן ו"ו פְּשׁוּטָה, וּבָהּ אִשְׁתַּלִּים י"ד, וְדָא אִיהוּ "יָד לְיָד לֹא יִנָּקֶה רָּע" (משלי יא, כא), דָּא עֲמָלֵק, וְכֵן וָא"ו י"ג מִדּוֹת שֶׁתְּלוּיוֹת מִן ו"ו פְּשׁוּטוֹת, וּבָהּ הִשְׁתַּלֵּם י"ד, וְזֶהוּ יָד לְיָד לֹא יִנָּקֶה רָע, זֶה עֲמָלֵק,  לְעֵילָא וְתַתָּא – נָטִיל נוּקְמָא מִינֵיהּ, נָטִיל נוּקְמָא לְעֵילָא בְּיָ"ד, וּלְתַתָּא בְּיָ"ד, לְמַעְלָה וּלְמַטָּה נוֹטֵל נְקָמָה מִמֶּנּוּ, נוֹטֵל נְקָמָה לְמַעְלָה בְּיָ"ד, וּלְמַטָּה בְּיָ"ד,  וְדָא אִיהוּ "הִנֵּה יַד יְהֹוָה הוֹיָה" (שמות ט, ג), ו' ו' הֵ"א וְה"ה אִינוּן כ"ח, יוּ"ד כ' וְתַלְיָין מִן י' פְּשׁוּטָה, וְזֶהוּ הִנֵּה יַ"ד יהו"ה הוֹיָה, ו' ו' הֵ"א (ו' וְהֵ"א עִם ו') וְהֵ"ה הֵם כ"ח, יוֹ"ד כ' וּתְלוּיִים מִן יוֹ"ד פְּשׁוּטָה הֲרֵי כ"א, כְּחוּשְׁבַּן אהי"ה, וְסָלִיק כֹּלָּא מ"ט אַנְפִּין דְּאוֹרַיְיתָא, הֲרֵי עֶשְׂרִים וְאַחַת, כְּחֶשְׁבּוֹן אהי"ה, וְהַכֹּל עוֹלֶה לְאַרְבָּעִים וְתֵשַׁע פָּנִים שֶׁל הַתּוֹרָה,  כְּגַוְונָא דָא כֹּ"חַ דְּאִיהוּ תְמַנְיָא וְעֶשְׂרִין, אהי"ה דְּאִיהוּ כ"א, הֲרֵי מ"ט, כְּמוֹ כֵן כ"ח שֶׁהִיא שְׁמוֹנֶה וְעֶשְׂרִים, אהי"ה שֶׁהוּא עֶשְׂרִים וְאַחַת – הֲרֵי אַרְבָּעִים וָתֵשַׁע,  וְכֹלָּא יוד הא ואו הא, יְהֹוָה, יוד הא ואו הא מ"ה, יְהֹוָה ד', סָלִיק מ"ט וְהַכֹּל יו"ד ה"א וא"ו ה"א, יהו"ה יו"ד ה"א וא"ו ה"א מ"ה, יהו"ה ד' עוֹלֶה לְאַרְבָּעִים וָתֵשַׁע.

לְבוּשָׁא דְיוּ"ד חֶסֶד, לְבוּשָׁא דְ-ה"א גְבוּרָה, לְבוּשָׁא דְ-וא"ו תִּפְאֶרֶת, לְבוּשָׁא דְ-ה"א מַלְכוּת, נֶצַח קִשּׁוּרָא דִילֵיהּ חֶסֶד, הַלְּבוּשׁ שֶׁל יוֹ"ד – חֶסֶד, הַלְּבוּשׁ שֶׁל הֵ"א – גְּבוּרָה, הַלְּבוּשׁ שֶׁל וָא"ו – תִּפְאֶרֶת, הַלְּבוּשׁ שֶׁל הֵ"א – מַלְכוּת, נֵצַח הוּא הַקֶּשֶׁר שֶׁלּוֹ עִם חֶסֶד.  הֲדָא הוּא דִכְתִיב "נְעִמוֹת בִּימִינְךָ נֶצַח" (תהלים טז, יא), זֶהוּ שֶׁכָּתוּב נְעִמוֹת בִּימִינְךָ נֶצַח. הוֹד קִשּׁוּרָא דִילֵיהּ גְּבוּרָה, צַדִּיק קִשּׁוּרָא דִילֵיהּ עַמּוּדָא דְאֶמְצָעִיתָא, דְּגוּף וּבְרִית חַשְׁבִינָן חָד, הוֹד, הַקֶּשֶׁר שֶׁלּוֹ גְּבוּרָה, הַצַּדִּיק, הַקֶּשֶׁר שֶׁלּוֹ הָעַמּוּד הָאֶמְצָעִי, שֶׁגּוּף וּבְרִית נֶחְשָׁבִים לְאֶחָד.  מַלְכוּת שְׁלִימוּ דִלְהוֹן, אִיהִי שְׁלִימוּ דְעִלָּאִין וְתַתָּאִין. הַמַּלְכוּת הִיא הַשְּׁלֵמוּת שֶׁלָּהֶם, הִיא שְׁלֵמוּת הָעֶלְיוֹנִים וְהַתַּחְתּוֹנִים. כֶּתֶר עֶלְיוֹן דָּא אִיהוּ שְׁלִימוּ דְחַמְשִׁין שַׁעֲרֵי בִינָה, וְדָא אִיהוּ דְלָא אִתְיַיהִיב לְמֹשֶׁה, דַעֲלֵיהּ אִתְּמַר "נָתִיב לֹא יְדָעוֹ עָיִט" (איוב כח, ז), כֶּתֶר עֶלְיוֹן זוֹהִי שְׁלֵמוּת שֶׁל חֲמִשִּׁים שַׁעֲרֵי בִינָה, וְזֶהוּ שֶׁלֹּא נִתַּן לְמֹשֶׁה, שֶׁעָלָיו נֶאֱמַר נָתִיב לֹא יְדָעוֹ עָיִט,  וַעֲלֵיהּ אָמְרוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה 'בְּמוּפְלָא מִמָּךְ אַל תִּדְרוֹשׁ' וְכוּ', בְּגִין דְּאִיהוּ מָקוֹר דְּלֵית לֵיהּ סוֹף, וּבִמְקוֹרָא דְלֵית לֵיהּ סוֹף מָאן יְכִיל לְאַשָּׂגָא וּלְאַשְׁכָּחָא לֵיהּ, וְעָלָיו אָמְרוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה, בַּמֻּפְלָא מִמְּךָ אַל תִּדְרֹשׁ וְכוּ', מִשּׁוּם שֶׁהוּא מָקוֹר שֶׁאֵין לוֹ סוֹף, וּבְמָקוֹר שֶׁאֵין לוֹ סוֹף מִי יָכוֹל לְהַשִּׂיג וְלִמְצֹא אותו?

תיקוני זוהר תניינא רמח"ל - דא בסיומא

פָּתַח וְאָמַר, "זֶה סֵפֶר תּוֹלְדֹת אָדָם" (בראשית ה, א). רָזָא דָּא אוֹרָיְתָא סִפְרִין אִתְפָּרְשַׁת מֵרָזָא דִּשְׁכִינְתָּא וַדַּאי. וְאָדָם כְּגַוְנָא דָּא בִּדְיוֹקְנָא עִלָּאָה אִתְבְּרֵי בְּרָזָא דְּה'. וְאִלֵּין ה' אַתְוָן דְּזֶ"ה סֵפֶ"ר, וּבְהוּ בְּהִבָּרְאָם – בְּהֵ"א בְּרָאָם, דְּכֹלָּא בְּהֵא אִתְבְּרֵי וְתַלְיָא. וְדָא "זֶה סֵפֶר תוֹלְדוֹת אָדָם", זרהפ"ס אִלֵּין ה' אַתְוָן, כְּלָלָא דְּה' סִפְרִין דְּאוֹרַיְתָא דְּמִצְטָרְפָן בְּצֵירוּפַיְיהוּ. "זֶה סֵפֶר" בְּרָזָא דְּצַדִּיק וָצֶדֶק. כְּדֵין אָפְּקִין תוֹלָדִין תוֹלְדוֹת אָדָם, כֹּלָּא בְּרָזָא דְּה' סִפְרִין וַדַּאי.

(דף קנג' עמוד ב') סִפְרָא קַדְמָאָה דָּא סִפְרָא נְהִירוּ עִלָּאָה דְּאִתְפְּשַׁט בְּדַרְגוֹי לְאַקָּמָא מִילִין דְּעָלְמָא כֻּלְהוֹ עַל תִּיקּוּנֵיהוֹן. וְהָכָא קָיְימִין ה' זִמְנִין אוֹר דְּאִינוּן כְּלָלָא דְּה' סִפְרִין. וְהָכָא תַּלְיָין כֻּלְהוֹ מִילִין דְּעָלְמָא לְמֶהֱוֵי בְּאַתְרֵיהוֹן, וְנִשְׁמָתִין דְּיִשְׂרָאֵל כְּגַוְנָא דָּא. רָזָא דְּכֻלְּהוּ אֲבָהָן קַדִּישִׁין וּשְׁבָטִין קַדִּישִׁין, כֹּלָּא תַּלְיָא הָכָא. וְחַד מְמָנָא שַׁמָּשָׁא קָאִים לְשַׁמְּשָׁא לֵיהּ וְדָא מִיכָאֵל, וּתְחוּתֵיהּ מִתְפָּרְשָׁאן תתקי"ג מְמַנָּן עִלָּאִין תַּלְיָין מֵהַאי סִפְרָא וּמְשַׁמְּשִׁין לְגַבָּהּ כִּדְקָא יָאוּת. לְבָתַר מִתְפָּרְשָׁאן מִילִין בְּרָזָא דְּפָרְשִׁיָן קְרָאֵי תֵּיבִין וְאַתְוָן.

סִפְרָא תִּנְיָנָא דָּא סִפְרָא דְּקָאִים בֵּיהּ שֵׁזָבוּתָא דְּדַרְגִין קַדִּישִׁין, לְשֵׁיזָבָא לְהוּ מֵאִינּוּן סִטְרִין בִּישִׁין דְּבַעְיָין לְאִתְתַּקְּפָא לְקִבְלַיְיהוּ. וְהָכָא תַּלְיָא רָזָא דְּאוֹרַיְתָא דְּאִתְפַּשְׁטַת בְּדָרְגָּהָא וְאִתְתַּקַפת לְמִשָּׂרֵי עַל יִשְׂרָאֵל וַדַּאי. שַׁמָּשָׁא דִּילֵיהּ גַּבְרִיאֵל ותשמ"ו מְמַנָּן אָחֲרָנִין קָיְימִין תְּחוּתֵיהּ. מִתַּמָּן מִתְפָּרְשָׁאן מִילִין בְּרָזָא דְּפָרְשִׁיָן קְרָאֵי תֵּיבִין וְאַתְוָן.

סִפְרָא תְלִיתָאָה בֵּיהּ תַּלְיָין תִּיקּוּנִין דְּתַתָּאֵי וּפוּלְחָנָא דִּלְהוֹן בְּרָזָא דְּקָרְבָּנִין וַדַּאי. שַׁמָּשָׁא דִּילֵיהּ רְפָאֵל וּתְחוּתֵיהּ שי"ז מְמַנָּן אָחֲרָנִין. וְקָרָא קַדְמָאָה בֵּיהּ קָיְימִין רָזִין דְּמַרְאוֹת (דף קנד' עמוד א') אֱלֹהִים וְדָא רמאל דעום וְכוּ', סְדָרִין דְּמִסְתַּדְּרָן לְפוּלְחָנָא דְּתַתָּאֵי וַדַּאי. לְבָתַר מִתְפָּרְשָׁאן מִילִין בְּרָזָא דְּפָרְשִׁיָן קְרָאִין תֵּיבִין וְאַתְוָן.

סִפְרָא רְבִיעָאָה דָּא חֻמָּשׁ הַפְּקוּדִים, בֵּיהּ קָיְימִין בְּמִנְיָנָא כָּל בִּרְיָין דְּעָלְמָא, כֻּלְהוֹ נִשְׁמָתִין קַדִּישִׁין וְכֻלְהוֹ מַלְאָכַיָּא. שַׁמָּשָׁא דִּילֵיהּ אוּרִיאֵל וּתְחוּתֵיהּ רמ"ח מְמַנָּן שַׁמָּשִׁין. מִתַּמָּן מִתְפָּרְשָׁאן מִילִין לְפַרְשִׁיָן קְרָאֵי תֵּיבִין וְאַתְוָן.

פָּתַח וְאָמַר, "זֶה סֵפֶר תּוֹלְדֹת אָדָם" (בראשית ה, א). רָזָא דָּא אוֹרָיְתָא סִפְרִין אִתְפָּרְשַׁת מֵרָזָא דִּשְׁכִינְתָּא וַדַּאי.  סוד זה, התורה מתחלקת לחמישה ספרים, בסוד ה' אחרונה של שם שהיא השכינה ודאי, וְאָדָם כְּגַוְנָא דָּא בִּדְיוֹקְנָא עִלָּאָה אִתְבְּרֵי בְּרָזָא דְּה'. והאדם כדוגמת זה, בדיוקן עליון נברא בסוד ה-ה'. וְאִלֵּין ה' אַתְוָן דְּזֶ"ה סֵפֶ"ר, וּבְהוּ בְּהִבָּרְאָם – בְּהֵ"א בְּרָאָם, דְּכֹלָּא בְּהֵא אִתְבְּרֵי וְתַלְיָא. ואלו סוד חמש אותיות של ז"ה ספ"ר, ובהם דרשו "בהבראם" – בה' בראם. וכל הבריאה בסוד ה' נבראה ותלויה. וְדָא "זֶה סֵפֶר תוֹלְדוֹת אָדָם", זרהפ"ס אִלֵּין ה' אַתְוָן, כְּלָלָא דְּה' סִפְרִין דְּאוֹרַיְתָא דְּמִצְטָרְפָן בְּצֵירוּפַיְיהוּ.  וזה "זה ספר תולדות אדם" –  זֶ"ה סֵפֶ"ר אותיות זרהפ"ס אלו חמש אותיות כללות הכל ה' ספרי התורה שמצטרפים בצרופיהם. "זֶה סֵפֶר" בְּרָזָא דְּצַדִּיק וָצֶדֶק. כְּדֵין אָפְּקִין תוֹלָדִין תוֹלְדוֹת אָדָם, כֹּלָּא בְּרָזָא דְּה' סִפְרִין וַדַּאי. זה ספר: ז"ה בסוד צדיק שהוא היסוד. ספ"ר בסוד צדק שהיה מלכות. ואז יוצאים מיחודם תולדות שהם תולדות אדם, והכל בסוד ה' ספרים ודאי. 

(דף קנג' עמוד ב') סִפְרָא קַדְמָאָה דָּא סִפְרָא נְהִירוּ עִלָּאָה דְּאִתְפְּשַׁט בְּדַרְגוֹי לְאַקָּמָא מִילִין דְּעָלְמָא כֻּלְהוֹ עַל תִּיקּוּנֵיהוֹן.  ספר הראשון בראשית, זה הספר בו האור העליון שמתפשט במדרגותיו להעמיד דברי העולם כולם על מקומם. וְהָכָא קָיְימִין ה' זִמְנִין אוֹר דְּאִינוּן כְּלָלָא דְּה' סִפְרִין.  וכאן נמצאים בפרשת היום הראשון ה' פעמים אור שהם כללות הה' ספרים. וְהָכָא תַּלְיָין כֻּלְהוֹ מִילִין דְּעָלְמָא לְמֶהֱוֵי בְּאַתְרֵיהוֹן, וְנִשְׁמָתִין דְּיִשְׂרָאֵל כְּגַוְנָא דָּא. וכאן תלויים כל דברי העולם להיות במקומם, ונשמות ישראל כעניין זה. רָזָא דְּכֻלְּהוּ אֲבָהָן קַדִּישִׁין וּשְׁבָטִין קַדִּישִׁין, כֹּלָּא תַּלְיָא הָכָא.  וסוד כל האבות הקדושים והשבטים הקדושים – הכל תלוי כאן. וְחַד מְמָנָא שַׁמָּשָׁא קָאִים לְשַׁמְּשָׁא לֵיהּ וְדָא מִיכָאֵל, וּתְחוּתֵיהּ מִתְפָּרְשָׁאן תתקי"ג מְמַנָּן עִלָּאִין תַּלְיָין מֵהַאי סִפְרָא וּמְשַׁמְּשִׁין לְגַבָּהּ כִּדְקָא יָאוּת.  וממונה אחד עומד כאן לשמש את הספר ושמו מיכאל, ותחתיו נחלקים תתקי"ג ממונים עליונים כמנין בראשי"ת, התלויים מזה הספר ומשמשים אותה כמו שראוי. לְבָתַר מִתְפָּרְשָׁאן מִילִין בְּרָזָא דְּפָרְשִׁיָן קְרָאֵי תֵּיבִין וְאַתְוָן.  אחר כך, מתחלקים הדברים בסוד הפרשיות הפסוקים המילים והאותיות. 

סִפְרָא תִּנְיָנָא דָּא סִפְרָא דְּקָאִים בֵּיהּ שֵׁזָבוּתָא דְּדַרְגִין קַדִּישִׁין, לְשֵׁיזָבָא לְהוּ מֵאִינּוּן סִטְרִין בִּישִׁין דְּבַעְיָין לְאִתְתַּקְּפָא לְקִבְלַיְיהוּ. הספר השני – שמות, זה ספר שעומדת בו הצלת המדרגות הקדושות, להצילם מאלה הצדדים הטמאים שרוצים להתגבר כנגדם ולינוק מהם.  וְהָכָא תַּלְיָא רָזָא דְּאוֹרַיְתָא דְּאִתְפַּשְׁטַת בְּדָרְגָּהָא וְאִתְתַּקַפת לְמִשָּׂרֵי עַל יִשְׂרָאֵל וַדַּאי.  וכאן תלוי סוד התורה שמתפשטת במדרגותיה ומתחזקת לשרות על ישראל ודאי, ובכוחה הם גם ניצולים מאותם הצדדים הטמאים ודאי. שַׁמָּשָׁא דִּילֵיהּ גַּבְרִיאֵל ותשמ"ו מְמַנָּן אָחֲרָנִין קָיְימִין תְּחוּתֵיהּ. השמש שלה הוא גבריאל, ו-תשמ"ו ממונים אחרים כמנין שמו"ת עומדים תחתיו. מִתַּמָּן מִתְפָּרְשָׁאן מִילִין בְּרָזָא דְּפָרְשִׁיָן קְרָאֵי תֵּיבִין וְאַתְוָן. ומשם נחלקים הדברים בסוד הפרשיות הפסוקים המילים והאותיות.

סִפְרָא תְלִיתָאָה בֵּיהּ תַּלְיָין תִּיקּוּנִין דְּתַתָּאֵי וּפוּלְחָנָא דִּלְהוֹן בְּרָזָא דְּקָרְבָּנִין וַדַּאי. הספר השלישי – ויקרא, בו תלויים תיקוני התחתונים והעבודה שלהם בסוד הקורבנות ודאי. שַׁמָּשָׁא דִּילֵיהּ רְפָאֵל וּתְחוּתֵיהּ שי"ז מְמַנָּן אָחֲרָנִין.  השמש שלה הוא רפאל, ותחתיו נמצאים שי"ז ממונים אחרים כמנין ויקר"א. וְקָרָא קַדְמָאָה בֵּיהּ קָיְימִין רָזִין דְּמַרְאוֹת [אֱלֹהִים] הפסוק הראשון בו עומדים סודות מראות אלהים, (דף קנד' עמוד א') אֱלֹהִים וְדָא רמא"ל דעו"ם וְכוּ', סְדָרִין דְּמִסְתַּדְּרָן לְפוּלְחָנָא דְּתַתָּאֵי וַדַּאי. הפסוק הראשון בו עומדים סודות של מראות אלוהים, ואלה יוצאים מחילוף צרופי אותיות "…מועד לאמר" וזם רמא"ל דעו"ם וכו', שהם סדרים שמסתדרים לעבודת תחתונים ודאי. לְבָתַר מִתְפָּרְשָׁאן מִילִין בְּרָזָא דְּפָרְשִׁיָן קְרָאִין תֵּיבִין וְאַתְוָן. אחר כך, מתחלקים הדברים בסוד הפרשיות הפסוקים המילים והאותיות.

קישור לדף זוהר תניינא

תפילה רט"ו - רי"ו מתוך "תקט"ו תפילות"

תפילה רט"ו: בכח הנסיונות הנמשכים ממדת הצדק מתגלה אמונת המאמינים בו ית'.

אֵל אֶחָד יָחִיד וּמְיֻחָד. הֲרֵי לְאוֹהֲבֶיךָ אַתָּה מְנַסֶּה בַּשְּׁכִינָה הַקְּדוֹשָׁה שֶׁהִיא אֶבֶן בֹּחַן, לְגַלּוֹת בָּהּ אֱמוּנָתְךָ, בָּהּ אַחֲרֵי כֵן "יִקָּרֵא לָךְ עִיר הַצֶּדֶק קִרְיָה נֶאֱמָנָה", זֶה בָּזֶה תָּלוּי, צֶדֶק תֹּקֶף, הַדִּין שֶׁמִּתְלַהֵט לְכָל צַד, בּוֹ נִסָּיוֹן לְכָל מִי שֶׁאוֹהֵב לְךָ, בָּהּ מִתְגַּלָּה אֱמוּנָתְךָ. וּבְמֶלֶךְ הַמָּשִׁיחַ נֶאֱמַר "וְהָיָה צֶדֶק אֵזוֹר מָתְנָיו וְהָאֱמוּנָה אֵזוֹר חֲלָצָיו", שֶׁכָּל מַדְרֵגוֹת קְדֻשָּׁתְךָ אֱמֶת, וְכֵן נִרְאֶה וְנוֹדָע בֶּאֱמוּנָה זֹאת שֶׁהִיא הַשְּׁכִינָה לָדַעַת שֶׁאַתָּה אֶחָד יָחִיד וּמְיֻחָד וְאֵין זוּלָתְךָ לִפְעֹל לֹא לְמַעְלָה וְלֹא לְמַטָּה, וְכֵן נֶאֶמַר "כִּי יְהוָֹה הוּא הָאֱלֹהִים בַּשָּׁמַיִם מִמַּעַל וְעַל הָאָרֶץ מִתַּחַת אֵין עוֹד", "שְׁמַע יִשְׂרָאֵל". בָּזֶה אָנוּ מְקַוִּים לְךָ וְעוֹמְדִים בֶּאֱמוּנָתְךָ בְּכָל צָרָה וְצוּקָה, גַּלֵּה לָנוּ יִחוּדְךָ וְהוֹצִיאֵנוּ לְאוֹרָהּ בְּקָרוֹב, יְהוָֹה אַל תְּאַחַר. לִישׁוּעָתְךָ קִוִּיתִי יְהוָֹה.


תפילה רי"ו: כשאור כתרי הספירות מאיר אין שום שקר וקטרוג יכול לעמד נגדו, לכן בהגלות היחוד  ה' יהיה לך לאור עולם.

אֵל אֶחָד יָחִיד וּמְיֻחָד. הֲרֵי אוֹר שֶׁלְךָ יָכוֹל לִבְקֹעַ בְּכָל חֹשֶׁךְ, שֶׁזֶּה אוֹר שֶׁנִּבְרָא בְּיוֹם רִאשׁוֹן שֶׁהוּא יוֹם אֶחָד, וְזֶה אוֹר עוֹלָם דִּכְתִיב "בּוֹ לֹא יָבוֹא עוֹד שִׁמְשֵׁךְ וִירֵחֵךְ לֹא יֵאָסֵף כִּי יְהוָֹה יִהְיֶה לְךְ לְאוֹר עוֹלָם", שֶׁהֲרֵי אוֹר שֶׁל הַמַּדְרֵגוֹת כְּתָרִים שֶׁלְּךָ שֶׁאַתָּה מִתְלַבֵּשׁ בָּהֶם אֵינוֹ מִתְחַזֵּק כֵּן, אֶלָּא שֶׁמֶשׁ וְיָרֵחַ נֶאֱמַר בָּהֶם "אַלְבִּישׁ שָׁמַיִם קַדְרוּת וְשַׂק אָשִׂים כְּסוּתָם", "שֶׁמֶשׁ וְיָרֵחַ קָדָרוּ". אֲבָל אוֹר שֶׁלְּךָ בְּיִחוּד אֶחָד מִתְחַזֵּק וְאֵינוֹ מִתְחַשֵּׁךְ לְעוֹלָם, "כִּי יְהוָֹה יִהְיֶה לָךְ לְאוֹר עוֹלָם", וַדַּאי, וְכַמָּה עֲנָנִים שֶׁל שֶׁקֶר שֶׁרוֹצִים לַעֲמֹד לְפָנֶיךָ כֻּלָּם נִמְחִים וְנֶאֱבָדִים, וּכְתִיב "הַשֹּׁמֵר אֱמֶת לְעוֹלָם", הֲרֵי לַאֲמִתַּת יִחוּדְךָ אָנוּ מְקַוִּים, "בְּאוֹרְךָ נִרְאֶה אוֹר", יְהוָֹה אַל תְּאַחַר, לִישׁוּעָתְךָ קִוִּיתִי יְהוָֹה.